Wielrennen
Moderator: mods
Re: Wielrennen
Dat valt nog te zien. Saxo is serieus bezig en ik zie de achtervolging toch wat stroef lopen. Maar geen paniek bij Froome denk ik hoor. Hij kan eventueel wel wat verliezen.
Nil volentibus arduum
Ja. 30 seconden is niks op drie en een halve minuut met de bergen en een tijdrit nog op de planning. Zal me niet verbazen als hij de Tour uiteindelijk wint met 7 minuten op de nr 2.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent
Valverde valt weg uit de top 10 als het zo doorgaat.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Mooi om te zien wat voor een coalities er allemaal ontstaan tijdens zo'n rit. Goed om die te onthouden want het zit er dik in dat er in de resterende ritten hier en daar een rekening zal worden betaald.
Nil volentibus arduum
Wel opvallend dat de Belkins, en dan met name Ten Dam en Mollema, zo attent rijden. Ze lijken een stuk scherper dan vorige jaren.
Salvador Dali
Salvador Dali
Benieuwd welke cliches DeMart vanavond uit de kast gaat trekken.
- I ain't over till the fat lady sings
- Een vlakke etappe saai?
- De tour wacht op niemand
..
U kunt inzetten. Of gewoon DeMart bingo spelen.

- I ain't over till the fat lady sings
- Een vlakke etappe saai?
- De tour wacht op niemand
..
U kunt inzetten. Of gewoon DeMart bingo spelen.

Sky valt er helemaal door
Die kut katoehas moeten nu froom oproken ipv dichtrijden
Die kut katoehas moeten nu froom oproken ipv dichtrijden
NOOIT meer Seedorf a.u.b.
Sky zit al stuk. Benieuwd hoe ze willen gaan controleren morgen en in de aanloop naar de bergen. Froome alleen zal wel sterk genoeg zijn bergop.
-
- Site Admin & Toto winner WC 2010
Mollema nu tweede. 

Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!
Zou Sky minder rijden sinds ze dokter Leinders hebben geloosd?
- Jinne
- Site Admin
Verrassende etappe.
Wordt opeens wel spannend zo qua Nederlandse inbreng. Belkins rijden beter dan ze ooit onder de Rabobank vlag hebben gedaan. Erg attent juist nu. Iets wat ze vaak werd verweten.
Wordt opeens wel spannend zo qua Nederlandse inbreng. Belkins rijden beter dan ze ooit onder de Rabobank vlag hebben gedaan. Erg attent juist nu. Iets wat ze vaak werd verweten.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
Haha. Als het echt waar is lach ik me een breuk. Zeggen ze net op de radio dat Froome op een gegeven moment aan Tankink vraagt waar Ten Dam en Mollema zitten, nadat Saxo gas gaf en hem loste.
http://Www.nusport.nlZeeman: 'Deal gesloten met QuickStep'
Belkin-ploegleider Merijn Zeeman zag vol genoegen dat het vooraf uitgedachte plan voor de dertiende etappe, goed werd uitgevoerd. Het gevolg: Bauke Mollema werd derde, steeg naar plek twee in het algemeen klassement en boekte tijdwinst op gele truidrager Chris Froome. Laurens ten Dam steeg naar plek vijf.
Bij Belkin wisten ze dat de dertiende etappe verraderlijk kon worden. Het peloton kon door waaiers uiteen vallen in die rit, hadden ze ruim voor de Tour al gezien.
Zeeman: "We hebben gisteren nog contact gehad met de meteorologen van Weerplaza en vanmorgen nog eens. En we hebben ook nog een verzorger vooruit gestuurd om de wind nog eens te checken op het parkoers."
"Tijdens de etappe werden de weersomstandigheden voor ons beter en beter. We zaten constant aan de goede kant van de streep. Dat betekent dat we harden reden als het moest en rust namen als het kon."
Valverde
Belkin had vooraf vastgesteld dat er vier belangrijke punten waren, waar het peloton in stukken uiteen gereden kon worden. "Op elk belangrijk punt reden we er jongens af."
Een van hen was Alejandro Valverde, tot vandaag tweede in het algemeen klassement. De kopman van Movistar reed lek en Belkin en Omega Pharma-Quick Step reden op dat moment vol op kop rijden.
"We reden al op kop toen Valverde lek reed," aldus Zeeman, "dat hoorde bij ons koersplan. Wij wilden de koers maken. Sneu voor Valverde, botte pech. Maar als we daar hadden ingehouden, was de rest ook terug gekomen. We hadden er al veertig man afgereden en we waren op weg naar de volgende schifting. Deze ploeg van Belkin is gemaakt voor zulke dagen."
Leezer
Een ploeg als Movistar nam veel jongens mee die goed zijn in de bergen, Belkin besloot iemand als Steven Kruijswijk, goed in de bergen, thuis te laten en juist Tom Leezer mee te nemen voor ritten als deze.
Zeeman: "Vanmorgen hebben we een deal gesloten met Omega Pharma-Quick Step. Wij wilden klassementsrenners kwijt, zij wilden van sprinters af voor Mark Cavendish."
Het plan slaagde. Cavendish won de etappe, Mollema en Ten Dam deden heel goede zaken voor het algemeen klassement. Zeeman: "Het was heel spannend in de auto. We hebben elkaar een dikke handshake gegeven na de finish."
Knap dat ze dat zo uitgedacht hebben.
Salvador Dali
Salvador Dali
Erg goed gereden vandaag. Dit was echt genieten met al die combines. Kleine gaatjes die langzaam maar zeker verder groeien. Strijden voor iedere meter. Wielrennen op zijn best.
Morgen schat ik in als een dag voor een succesvolle vlucht en dan zondag knallen op de Ventoux. Zou me niet verbazen als Froome daar aanvalt. Op die manier kan hij nog voor de Alpen alle twijfel die misschien is ontstaan direct de kop indrukken.
Morgen schat ik in als een dag voor een succesvolle vlucht en dan zondag knallen op de Ventoux. Zou me niet verbazen als Froome daar aanvalt. Op die manier kan hij nog voor de Alpen alle twijfel die misschien is ontstaan direct de kop indrukken.
Nil volentibus arduum
- Wie kent Cees de Wolf nog
- AT Toto winner 09/10
Die rit op de Ventoux heeft veel ingrediënten om episch te worden. Valt Froome aan? Of juist Contador? Kunnen de Belkins volgen? Wordt smullen!
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley
Als ik Froome was zou ik aanvallen. Ik ga er ook vanuit dat hij dat kan want volgens mij is hij nog altijd de sterkste. Hij heeft zich met de waaiers vandaag alleen wat laten verrassen door Saxo en had geen renners om zich heen om dat te herstellen.
Door zondag aan te vallen kan hij zijn voorsprong weer proberen te vergroten. Tegelijkertijd deelt hij dan een mentale tik uit aan de concurrentie. Ik denk dat niemand hem bergop kan volgen en dat de strijd om het geel niet spannend gaat worden.
Daarachter ligt het echter volledig open voor een paar renners. En vanuit het spel dat Mollema en Ten Dam kunnen spelen moet wat mij betreft wel een ritwinst te halen zijn. Ten Dam laten aanvallen en dan Mollema in een zetel er achteraan met zijn goede eindschot.
Door zondag aan te vallen kan hij zijn voorsprong weer proberen te vergroten. Tegelijkertijd deelt hij dan een mentale tik uit aan de concurrentie. Ik denk dat niemand hem bergop kan volgen en dat de strijd om het geel niet spannend gaat worden.
Daarachter ligt het echter volledig open voor een paar renners. En vanuit het spel dat Mollema en Ten Dam kunnen spelen moet wat mij betreft wel een ritwinst te halen zijn. Ten Dam laten aanvallen en dan Mollema in een zetel er achteraan met zijn goede eindschot.
Nil volentibus arduum
Kan komen doordat Mollema als kopman veel beter zijn mannetje staat tov Gesink wat betreft geen knikkende knietjes krijgen, van voren zitten en valpartijen vermijden.Jinne schreef:Verrassende etappe.
Moet trouwens wel de kanttekening plaatsen dat de Rabobank mannen in 2007 als collectief ook fantastisch reden. De gele trui van Rasmussen werd op superieure wijze verdedigd. Door hem zelf in een onderling gevecht met Contador, maar ook door de ploeg. Helaas was het allemaal voor niets.
Valt wel mee dat Mollema beter zijn mannetje staat dan Gesink als kopman. In de ardennenklassiekers waar Mollema ook kopman was die ook niet goed genoeg, dat kwam mede omdat die een paar weken ziek werd voor die koersen. In de eerste etappe van deze Tour gaat Mollema ook maar rakelings langs een lantaarnpaal. Je moet gewoon een portie geluk hebben in de koers en in de voorbereiding van een koers dat je niks tegenkomt.Cruijff schreef:Kan komen doordat Mollema als kopman veel beter zijn mannetje staat tov Gesink wat betreft geen knikkende knietjes krijgen, van voren zitten en valpartijen vermijden.
Precies, vorig jaar waren ze in de eerste week ook goed en scherp maar hadden ze gewoon de pech bij de massale valpartij.
Bauke valt nu in de eerste week ook gewoon twee keer, als je dan pech hebt breek je iets en is het gewoon afgelopen.
Bauke valt nu in de eerste week ook gewoon twee keer, als je dan pech hebt breek je iets en is het gewoon afgelopen.
Je kunt het ook opvallend vinden dat Bauke ook regelmatig valt, wel gebutst is, maar niks ernstigs heeft en gewoon verder fietst. Gesink valt en heeft dan ook meteen 'iets' en rijdt dan dagen (of de rest van de Tour) als een krant.Iniesta schreef:Precies, vorig jaar waren ze in de eerste week ook goed en scherp maar hadden ze gewoon de pech bij de massale valpartij.
Mentale weerbaarheid kan zich vertalen in fysieke weerbaarheid. En wie weet heeft Bauke een betere valtechniek.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Yep, dat soort zaken kunnen allemaal meespelen.
Verder heb je nooit de garantie dat je niet valt, maar door attent te rijden verklein je wel het risico. En ik heb het idee dat Mollema een stuk attenter rijdt dan Gesink. Als je ziet wat Gesink weer overkomt bij NK. Nog voor de start ligt hij op het asfalt, puur door onoplettendheid.
Verder heb je nooit de garantie dat je niet valt, maar door attent te rijden verklein je wel het risico. En ik heb het idee dat Mollema een stuk attenter rijdt dan Gesink. Als je ziet wat Gesink weer overkomt bij NK. Nog voor de start ligt hij op het asfalt, puur door onoplettendheid.
Ja zullen we daar nog even een filmpje van bekijken? Ziet er een partij lulletje rozenwater uit hoor de 'vreemde beurt' die Gesink hier maakt. 
Je noemt vervolgens zelf meteen de reden... wie vlak voor pak hem beet Luik-Bastenaken-Luik ziek is geweest zal hoe dan ook niet meestrijden om de bovenste plaatsen.
Natuurlijk stapt ook Gesink na een val vrijwel meteen weer op de fiets, zoals renners 99% van de keren de reflex hebben om dat meteen te doen. Maar bij Mollema ziet het er allemaal een stuk zekerder uit, de keren dat hij valt verliest hij doorgaans geen tijd en lijkt hij de valpartij na de finish alweer te zijn vergeten.

Een Klassieker is toch in niets te vergelijken met een ronde die 3 weken duurt?Nicolai schreef:Valt wel mee dat Mollema beter zijn mannetje staat dan Gesink als kopman. In de ardennenklassiekers waar Mollema ook kopman was die ook niet goed genoeg, dat kwam mede omdat die een paar weken ziek werd voor die koersen.Cruijff schreef:Kan komen doordat Mollema als kopman veel beter zijn mannetje staat tov Gesink wat betreft geen knikkende knietjes krijgen, van voren zitten en valpartijen vermijden.

Nicolai schreef:In de eerste etappe van deze Tour gaat Mollema ook maar rakelings langs een lantaarnpaal. Je moet gewoon een portie geluk hebben in de koers en in de voorbereiding van een koers dat je niks tegenkomt.
Een wielrenner valt elk jaar een aantal keren van zijn fiets, dat is een zekerheidje in het vak. Dan is het dus zaak om er niet te vaak tussen te liggen, niet te grote fysieke schade aan je valpartijen over te houden en mentaal niet te worden gebroken. Hoewel ik nog steeds Bauke die de lantaarnpaal op 5 centimeter mist nog niet gezien heb (als iemand een filmpje kan posten wordt dat gewaardeerd) heb ik inderdaad het idee dat hij gewoon beter met valpartijen omgaat.Zeux schreef:Je kunt het ook opvallend vinden dat Bauke ook regelmatig valt, wel gebutst is, maar niks ernstigs heeft en gewoon verder fietst. Gesink valt en heeft dan ook meteen 'iets' en rijdt dan dagen (of de rest van de Tour) als een krant.
Natuurlijk stapt ook Gesink na een val vrijwel meteen weer op de fiets, zoals renners 99% van de keren de reflex hebben om dat meteen te doen. Maar bij Mollema ziet het er allemaal een stuk zekerder uit, de keren dat hij valt verliest hij doorgaans geen tijd en lijkt hij de valpartij na de finish alweer te zijn vergeten.
Dat idee heb ik ook ja. Mollema is extreem attent en regelmatig in staat om in de laatste 2 kilometer van een zware etappe nog een succesvolle jacht op tijdwinst in te zetten. Jammer dat er geen bonificatieseconden te vergeven zijn, want daar kan Bauke met zijn sterke eindschot ook altijd om mee strijden.Jöhnk schreef:En ik heb het idee dat Mollema een stuk attenter rijdt dan Gesink.
Zo zeker dat z'n vorige twee tours mislukten door een valpartij (!) en ziekte. Prestaties in grote rondes:
2010 Italië 12de: prima debuut
2011 Frankrijk 70ste (ziek)
2011 Spanje 4 de
2012 Frankrijk opgave
2012 Spanje 28ste
1 opgave erbij en je zit op hetzelfde gemiddelde.
Daarbij heeft Gesink ondanks zn opgaven inmiddels 4 top tien klasseringen.
Mollema wordt terecht geroemd om z'n attente rijden, hij wint tot dusverre duidelijk minder dan Gesink.
Lees dit niet als negatief over Mollema, ben groot fan. Hem nu echter als grote winnaar af te schilderen tov Gesink is gewoon feitelijk onjuist en slechts gebaseerd op uitstraling voor de tv.
2010 Italië 12de: prima debuut
2011 Frankrijk 70ste (ziek)
2011 Spanje 4 de
2012 Frankrijk opgave
2012 Spanje 28ste
1 opgave erbij en je zit op hetzelfde gemiddelde.
Daarbij heeft Gesink ondanks zn opgaven inmiddels 4 top tien klasseringen.
Mollema wordt terecht geroemd om z'n attente rijden, hij wint tot dusverre duidelijk minder dan Gesink.
Lees dit niet als negatief over Mollema, ben groot fan. Hem nu echter als grote winnaar af te schilderen tov Gesink is gewoon feitelijk onjuist en slechts gebaseerd op uitstraling voor de tv.
Het gaat nu hartstikke lekker met Mollema. Maar we moeten nu op basis van deze ene ronde nu niet ineens doen alsof die twee heel veel uit elkaar liggen. Gesink heeft in zijn totaal tot nu toe meer aansprekende prestaties neergezet. Het moet wat mij betreft ook geen concurrentiestrijd zijn. Laat ze elkaar maar aanvullen en speel in verschillende rondes mee. Ik heb het al vaker gezegd maar deze twee mannen kunnen een Giro of Vuelta ook winnen. Dat zijn ook vette hoofdprijzen.
Voor Gesink is het goed dat de druk er nu even af is. Die jongen zit al een tijdje niet zo lekker. Ik denk dat hij ontzettend blij is dat Mollema en Ten Dam nu in de schijnwerpers staan. Op de Ventoux of in de Alpen kan hij misschien nog een keer stunten of bijdragen aan het succes van die mannen. En wellicht kan hij dan in de toekomst ook zelf weer voor mooi succes gaan. We hebben een aantal jongens die een heel behoorlijk klassement kunnen rijden. Als alles meezit is het top, zit het ook een keer tegen zijn ze top 10 materiaal.
Mollema heeft als voordeel dat hij explosiever is ten opzichte van diesel Gesink. Dat ziet er voor het publiek beter uit en het is ook een wapen in een finale. Maar Gesink heeft ondanks zijn tegenvallende prestaties ook een aantal knappe dingen laten zien.
Vandaag een echte overgangsetappe. Kan haast niet anders dan dat Hoogerland gaat aanvallen. Zou er nog een nieuwe verrassingsaanval inzitten nu de concurrentie weet dat Froome snel alleen zit? Dit soort ritten lijken een betere kans op succes te geven dan het hooggebergte waar Froome zelf uiteindelijk toch gewoon te sterk is.
Voor Gesink is het goed dat de druk er nu even af is. Die jongen zit al een tijdje niet zo lekker. Ik denk dat hij ontzettend blij is dat Mollema en Ten Dam nu in de schijnwerpers staan. Op de Ventoux of in de Alpen kan hij misschien nog een keer stunten of bijdragen aan het succes van die mannen. En wellicht kan hij dan in de toekomst ook zelf weer voor mooi succes gaan. We hebben een aantal jongens die een heel behoorlijk klassement kunnen rijden. Als alles meezit is het top, zit het ook een keer tegen zijn ze top 10 materiaal.
Mollema heeft als voordeel dat hij explosiever is ten opzichte van diesel Gesink. Dat ziet er voor het publiek beter uit en het is ook een wapen in een finale. Maar Gesink heeft ondanks zijn tegenvallende prestaties ook een aantal knappe dingen laten zien.
Vandaag een echte overgangsetappe. Kan haast niet anders dan dat Hoogerland gaat aanvallen. Zou er nog een nieuwe verrassingsaanval inzitten nu de concurrentie weet dat Froome snel alleen zit? Dit soort ritten lijken een betere kans op succes te geven dan het hooggebergte waar Froome zelf uiteindelijk toch gewoon te sterk is.
Nil volentibus arduum
Voor mijn gevoel stonden we vorig jaar ook al op het punt om soortelijke successen mee te maken, totdat met 1 valpartij werkelijk al onze toppers werden uitgeschakeld.
Als je niet absoluut er boven uitsteekt, moet het gewoon allemaal meezitten in een tour.
Als je niet absoluut er boven uitsteekt, moet het gewoon allemaal meezitten in een tour.