F1 en andere autosporten
Moderator: mods
-
- Berichten: 9932
- Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am
Re: F1 en andere autosporten
Okeeee, eens even checken; nee, geen Ajax vandaag. Dan maar F1 kijken!
- Ramona
- Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
- Berichten: 34515
- Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
- Locatie: Nijmegen
Re: F1 en andere autosporten
Wie kent Cees de Wolf nog? schreef: ↑zo nov 14, 2021 10:11 amOkeeee, eens even checken; nee, geen Ajax vandaag. Dan maar F1 kijken!
Ben trots op je, WiekentCees!


- Ramona
- Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
- Berichten: 34515
- Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
- Locatie: Nijmegen
Re: F1 en andere autosporten
Daarbij schijnt het warmer te zijn vandaag, oftewel, Max 1!raymon schreef: ↑zo nov 14, 2021 9:55 amFeit is dat Verstappen gisteren de snelste ronde had dus minimaal de rondetijden van Hamilton kan rijden. Hij kon niet dichter bij Bottas komen omdat de rode band nog net genoeg snelheid had zodat er voorbij kunnen te riskant was. Tweede is beter dan spinnen en achteraan eindigen. Hamilton heeft z’n gele band helemaal naar de mallemoer kunnen rijden, dat is morgen wel iets anders en de vraag is of Bottas morgen ook op de rode band start. In principe is het lastig inhalen voor beide teams. Mercedes moet dicht bij de RB zitten na het bochtige gedeelte voor het rechte stuk om überhaupt DRS te hebben en de RB is daar superieur en de RB kan wel dicht bij de Mercedes zitten maar op het rechte stuk zijn ze minder snel, ook met DRS.

Re: F1 en andere autosporten
Bron: nl.motorsport.comWolff kondigt tegenaanval aan: "Bij ons ging het ook maar om 0.2 millimeter"
Door: Ronald Vording, Journalist 14 nov. 2021 09:18
Toto Wolff stelt dat het gentlemen's agreement in de Formule 1 de prullenbak in kan na de diskwalificatie van Lewis Hamilton in Brazilië. De teambaas voegt toe dat de DRS-opening van Mercedes slechts 0.2 millimeter te groot was om door de technische keuring van de FIA te komen. Hij had coulance op z'n plaats gevonden, maar zegt vanaf dit moment zelf ook op iedere slak zout te leggen.
Lewis Hamilton start de Braziliaanse Grand Prix vandaag als tiende, maar daarvoor moest de Mercedes-coureur wel bijzonder hard aan de bak op zaterdag. Hamilton wist zich van P20 naar de vijfde stek te vechten en dat allemaal om terug te slaan na een veelbesproken diskwalificatie. Alhoewel de FIA die diskwalificatie goed heeft onderbouwd, betreurt Wolff de gang van zaken wel. "We praten hier over 0.2 millimeter dat we te veel hadden om de test te kunnen halen. Normaal hadden ze gezegd 'repareer dat', maar nu is het meteen doorgespeeld naar de stewards. Daardoorwas de kogel eigenlijk al door de kerk en zaten de stewards in een hele lastige situatie."
Alhoewel dit om een technische keuring van de FIA gaat en Red Bull er niet veel mee te maken heeft, vergelijkt Wolff het toch met de voorbije weken. "Als het niet om het doelbewust overtreden van het reglement gaat, dan is er een modus operandi in de Formule 1. We hebben dat vorige week nog kunnen zien bij Red Bull en wij hebben het zelf ook al gehad met de bargeboards. Allemaal kleine mankementen die werden rechtgezet omdat de FIA toch al onze tekeningen al heeft. Maar nu hebben ze de vleugel meegenomen en mochten wij die niet eens meer zien. Onze vleugel is beschadigd geraakt tijdens de kwalificatie, want voor de sessie hebben we zelf ook nog een test uitgevoerd. Maar goed, geen van onze argumenten telde echt meer."
Zelf ook in de aanval
De schade valt nog mee doordat Hamilton als een warm mes door de boter sneed, al krijgt het voorval voor Wolff wel een staartje. "Dit is tegen de normale gang van zaken. Misschien komt het door druk van anderen of misschien is de modus operandi nu anders en moeten wij ook met een scherper oog gaan kijken. Ik kan jullie in ieder geval vertellen: in de volgende raceweekenden gaan wij ook goed kijken naar iedere stukje tape dat van een auto valt en gaan wij daar ook vragen over stellen", zo laat Wolff aan onder meer Motorsport.com weten. "Als er al een gentlemen's agreement was in de Formule 1, dan bestaat die nu niet meer. Als iets een millimeter afwijkt dan mag je het niet meer aanraken en voldoet het niet, zo zal dan de rest van dit jaar gaan", klinkt Wolff strijdbaar.
Dat laatste was Wolff ook toen Hamilton de finish passeerde op zaterdag. Er zat geen woord Spaans bij zijn boordradio en tijdens de mediasessie herhaalde Wolff die uitlatingen nog eens. "Soms moet je een 'fuck them all'-mentaliteit hebben en veerkracht tonen. Dit was zo'n geval. Onze auto is op vrijdag al getest en pas twee uur voor de sprintrace kregen we te horen dat we gediskwalificeerd zouden worden. Dat vind ik, hoe zal ik het zeggen, vrij triest." De sprintrace die volgde, heeft Wolff overigens wel veel voldoening gegeven. "Soms heb je dat ook in de Formule 1, dat na een enorme frustratie ineens zestig prachtige minuten volgen. Dan kun je even alle politiek vergeten en gewoon genieten van prachtige racerij."
Ga maar uit van een klagende, zeikende Toto Wolff de laatste races....

Wat ben ik blij dat ik tegenwoordig weinig meer van de F1 zie en meer van Nascar. Bij die laatste is het schering en inslag dat auto's achteraan moeten starten omdat de auto niet aan de techische keuring voldoet. Elke race zijn er wel auto's die op een paar milimeter niet door de keuring heenkomen, niemand die er over klaagt. Amerikaanse klasses zijn wat mij betreft veel volwassener dan F1.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj
-
- Berichten: 9932
- Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am
Re: F1 en andere autosporten
Stond Toto tot gisteren bekend om zijn coulante, ruimhartige opstelling? Hebben zij niet de nek omgedraaid van de “te snelle” pitstoppen van RB bijvoorbeeld?
Re: F1 en andere autosporten
Yep, en de achtervleugel van RB die te flexibel zou zijn en daardoor vervangen moest worden.Wie kent Cees de Wolf nog? schreef: ↑zo nov 14, 2021 11:03 amStond Toto tot gisteren bekend om zijn coulante, ruimhartige opstelling? Hebben zij niet de nek omgedraaid van de “te snelle” pitstoppen van RB bijvoorbeeld?
Slechte verliezers bij Mercedes. Altijd meteen in de slachtofferrol duiken als een ander (na 7 jaar) eens een keer sneller is.

Re: F1 en andere autosporten
Wie kent Cees de Wolf nog? schreef: ↑zo nov 14, 2021 11:03 amStond Toto tot gisteren bekend om zijn coulante, ruimhartige opstelling?
Nee, natuurlijk niet. Is altijd al een zeikerd geweest, alleen heeft hij dat de afgelopen jaren redelijk kunnen verbloemen door de overmacht van Mercedes.
Nu het niet naar zijn wens gaat, komt zijn ware aard helemaal naar boven, rancuneus, klagend, zeikend.
Deze straf heeft totaal niets te maken met het 'gentlemen's agreement' tussen teams, maar hij gooit het er nu wel op. Mankement is geconstateerd door een (hopelijk) onafhankelijke FIA official, niet door het klagen van een ander team.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj
Re: F1 en andere autosporten
In een sport waar het om duizendsten gaat en dan verbaasd zijn over 0.2 mm.


NOOIT meer Seedorf a.u.b.
Re: F1 en andere autosporten
Ergens in de komende vier wedstrijden tikt Bottas Verstappen van de baan. (Wolff hintte er al op)
Het zal bij Mercedes 'winnaarsmentaliteit' heten.
Het zal bij Mercedes 'winnaarsmentaliteit' heten.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
-
- AT Toto winner 15/16
- Berichten: 23726
- Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm
Re: F1 en andere autosporten
Ja ik vind het van die zeikwijven. Zeer slechte verliezers. Ook altijd dat gedram van Hamilton over de radio.Ferry schreef: ↑zo nov 14, 2021 11:09 amYep, en de achtervleugel van RB die te flexibel zou zijn en daardoor vervangen moest worden.Wie kent Cees de Wolf nog? schreef: ↑zo nov 14, 2021 11:03 amStond Toto tot gisteren bekend om zijn coulante, ruimhartige opstelling? Hebben zij niet de nek omgedraaid van de “te snelle” pitstoppen van RB bijvoorbeeld?
Slechte verliezers bij Mercedes. Altijd meteen in de slachtofferrol duiken als een ander (na 7 jaar) eens een keer sneller is.![]()
-
- Berichten: 9932
- Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am
F1 en andere autosporten
Tikt Perez Hamilton eraf, niks aan t handje. Vraag me af of ~Bottas zich ertoe zou laten verleiden. Hij rijdt als herboren sinds hij weet dat hij vertrekt en zal misschien juist willen proberen races rate winnen als het Hamilton niet lukt.Zeux schreef:Ergens in de komende vier wedstrijden tikt Bottas Verstappen van de baan. (Wolff hintte er al op)
Het zal bij Mercedes 'winnaarsmentaliteit' heten.
Re: F1 en andere autosporten
Ik las gediskwalificeerd en belde maar eens met vader Columbus, blijkt dat Hamilton wel mee mocht doen.
Wel knap, achteraan starten en als 5 eindigen
Wel knap, achteraan starten en als 5 eindigen
Re: F1 en andere autosporten
Het is geen computerspelletje mensen.Wie kent Cees de Wolf nog? schreef: ↑zo nov 14, 2021 11:47 amTikt Perez Hamilton eraf, niks aan t handje. Vraag me af of ~Bottas zich ertoe zou laten verleiden. Hij rijdt als herboren sinds hij weet dat hij vertrekt en zal misschien juist willen proberen races rate winnen als het Hamilton niet lukt.Zeux schreef:Ergens in de komende vier wedstrijden tikt Bottas Verstappen van de baan. (Wolff hintte er al op)
Het zal bij Mercedes 'winnaarsmentaliteit' heten.
Als er al iets gebeurd dan is het een rechtstreekse confrontatie tussen Hamilton en Verstappen. Beide zullen elkaar geen millimeter willen geven omdat het er nu echt op aankomt. Dan kan er dus een situatie ontstaan dat ze allebei absoluut als laatste willen remmen of elkaar niet de benodigde ruimte gunnen.
Maar gecalculeerd de tegenstander laten uitschakelen door een teamgenoot? Daar geloof ik echt niet in.
Nil volentibus arduum
Re: F1 en andere autosporten
Als Perez het bij Hamilton doet, vind ik het even fout.Marillion schreef: ↑zo nov 14, 2021 12:04 pmHet is geen computerspelletje mensen.Wie kent Cees de Wolf nog? schreef: ↑zo nov 14, 2021 11:47 amTikt Perez Hamilton eraf, niks aan t handje. Vraag me af of ~Bottas zich ertoe zou laten verleiden. Hij rijdt als herboren sinds hij weet dat hij vertrekt en zal misschien juist willen proberen races rate winnen als het Hamilton niet lukt.Zeux schreef:Ergens in de komende vier wedstrijden tikt Bottas Verstappen van de baan. (Wolff hintte er al op)
Het zal bij Mercedes 'winnaarsmentaliteit' heten.
Als er al iets gebeurd dan is het een rechtstreekse confrontatie tussen Hamilton en Verstappen. Beide zullen elkaar geen millimeter willen geven omdat het er nu echt op aankomt. Dan kan er dus een situatie ontstaan dat ze allebei absoluut als laatste willen remmen of elkaar niet de benodigde ruimte gunnen.
Maar gecalculeerd de tegenstander laten uitschakelen door een teamgenoot? Daar geloof ik echt niet in.
Punt is, Wolff hintte al naar zo'n situatie (weliswaar tussen Verstappen en Hamilton, maar het gaat om zijn 'mindset'):
Het is inderdaad de vraag of Bottas zich hiervoor zal laten lenen - het straalt dan ook op hem af -, maar dat Wolff het als optie ziet, sluit ik allerminst uit. Bij iedere inhaalactie van Verstappen kan Bottas net even verder gaan dan kan, waardoor Verstappen er af vliegt.“Als je om het kampioenschap strijdt en je kansen ziet vervagen omdat de ander je inhaalt, welke tool heb je dan nog naast ervoor zorgen dat hij niet kan inhalen? We hebben het gezien bij Schumacher en Villeneuve, we zagen het twee keer met Senna en Prost. Ik zou nooit de instructie geven om met iemand te crashen, maar als het aankomt op de laatste race en degene vooraan kampioen wordt, dan zullen ze hard tegen elkaar racen.”
(...)
Wolff voelt niet de behoefte om tussen Hamilton en Verstappen te gaan staan in een poging om de situatie onder controle te houden. “Ik denk niet dat je het kan managen met Hamilton en Verstappen. Ik denk ook niet dat je dat moet willen, want zij zijn de gladiatoren in hun machines. Dat is wat deze sport zo interessant maakt, want het zit in onze natuur dat we niet van confrontatie houden en tegelijkertijd zijn we benieuwd om te zien hoe die relatie zich ontwikkelt. Confronteren ze elkaar als ze crashen? Wat gaan ze zeggen? Kijken ze elkaar in de ogen? We gaan er niet tussen staan. Hun relatie is een zaak van de individuen.” (Bron: zie link hierboven)
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Re: F1 en andere autosporten
Ik heb het idee dat bottas voor zichzelf rijdt en niet meer voor Hamilton.
Anders had hij vorige week ook de deur harder en beter dicht gehouden
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Anders had hij vorige week ook de deur harder en beter dicht gehouden
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!
Re: F1 en andere autosporten
Vind het allemaal wel mee vallen, Mercedes is zoveel sneller dan Haas, Williams, Alfa Romeo, Aston Martin, Alpha Tauri en Alpine dat hij ze bij wijze van spreken nog in kan halen als hij achteruit rijdt. Dan heb je het dus al over 12 van de 14 man die hij heeft ingehaald.
Hetzelfde geldt voor Red Bull en Verstappen. Die zou minimaal ook 5e zijn geworden.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj
Re: F1 en andere autosporten
Er zijn twee manieren, je kunt iemand er bewust afdammen (never nooit dat Bottas zich daarvoor gaat lenen) of je kunt je poot niet terugtrekken in een duel waar het een kwestie is voor hij of ik. Daar kunnen Bottas en Pérez wel voor gebruikt worden. Dat zag je gisteren al, Verstappen koos direct eieren voor zijn geld toen duidelijk werd dat bottas te snel weg was. Zo n bocht kun je nog proberen opportunistisch op te eisen (hoewel hij gisteren wellicht al te ver zat)
Vorige week was het een duidelijk geval. bottas had daar zonder probleem die bocht kunnen pakken en Verstappen kunnen laten kiezen tussen crash of gras. Dat Bottas het daar al niet deed, geeft denk ik wel aan hoe hij in de wedstrijd zit
Vorige week was het een duidelijk geval. bottas had daar zonder probleem die bocht kunnen pakken en Verstappen kunnen laten kiezen tussen crash of gras. Dat Bottas het daar al niet deed, geeft denk ik wel aan hoe hij in de wedstrijd zit
- Ramona
- Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
- Berichten: 34515
- Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
- Locatie: Nijmegen
Re: F1 en andere autosporten
Zo eerst kijken naar de laatste race van Valentino Rossi (Moto GP) lieve ATvrienden!
Ik zal hem missen... :'(

Ik zal hem missen... :'(
Re: F1 en andere autosporten
Einde van een tijdperk!
Zonde dat hij in zijn laatste jaren niet meer om de titel kon strijden maar Rossi is natuurlijk wel een levende motorsport legende.
Zonde dat hij in zijn laatste jaren niet meer om de titel kon strijden maar Rossi is natuurlijk wel een levende motorsport legende.
Nil volentibus arduum
Re: F1 en andere autosporten
Mercedes is extreem snel. Die hebben iets gevonden, waardoor ze bloedsnel zijn.
Dat wordt nog listig voor Verstappen, want denk dat hij derde ligt voordat vijf ronden zijn gereden.
Dat wordt nog listig voor Verstappen, want denk dat hij derde ligt voordat vijf ronden zijn gereden.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Re: F1 en andere autosporten
Hamilton gaat deze race winnen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Re: F1 en andere autosporten
Safety car.
Helaas. Dit is race voor Hamilton.
Helaas. Dit is race voor Hamilton.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
-
- AT Toto winner 10/11
- Berichten: 7359
- Lid geworden op: vr dec 31, 2004 12:53 am
- Locatie: Amsterdam
Re: F1 en andere autosporten
Safety car, nu is het klaar.
Mercedes is krankzinnig snel. Hamilton gaat deze race ruim winnen.
Mercedes is krankzinnig snel. Hamilton gaat deze race ruim winnen.
***
Re: F1 en andere autosporten
En er komen ‘Mercedes’-circuits aan.Scherrer schreef:Safety car, nu is het klaar.
Mercedes is krankzinnig snel. Hamilton gaat deze race ruim winnen.
Denk dat dit ook het kampioenschap wordt voor Hamilton. Verstappen had deze week moeten scoren om verder buffer op te bouwen.
Mercedes is motorisch zo superieur dat ze het kunnen ‘uitrijden’.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Re: F1 en andere autosporten
Waar komt het vandaan?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!