(Maar alleen omdat Ajax niet speelt!)

Moderator: mods
Vooral dat laatste, Cees! Anders heb je zomaar de AT-Inquisition op je nek. ''Gij zult niet naar iets anders kijken als Ajax speelt!''Wie kent Cees de Wolf nog? schreef: ↑vr nov 12, 2021 9:29 amNou vooruit dan maar Moontje, ik ga kijken.
(Maar alleen omdat Ajax niet speelt!)![]()
Ze raken alleen nooit iets aan bij auto's van anderen (tenminste, niet dat ik ooit gezien heb).Iniesta schreef: ↑za nov 13, 2021 8:58 amDit kan op dit moment nog niet eens Parc ferme situatie zijn
Er staat dat alleen aangewezen officials parc ferme mogen betreden
Op dat moment moeten de rijders daar komen, zijn er interviewers
Rijders checken continue de andere auto s op moment van uitstappen
For example, according to the FIA Formula One regulations, the area must be sufficiently large and secure so as to prevent unauthorised access to the cars, while allowing technical checks to take place. Cars must be placed in parc fermé within three and a half hours from the end of qualifying until five hours before the start of the race formation lap. Essentially, cars in this area must not be touched by anyone without express permission of the FIA stewards.Iniesta schreef: ↑za nov 13, 2021 8:58 amDit kan op dit moment nog niet eens Parc ferme situatie zijn
Er staat dat alleen aangewezen officials parc ferme mogen betreden
Op dat moment moeten de rijders daar komen, zijn er interviewers
Rijders checken continue de andere auto s op moment van uitstappen
Ik ken natuurlijk niet dat hele sporting code van de F1, maar zoals ik het hier lees heeft het dus niets te maken met het aanraken van een auto van een ander team, maar met het uberhaupt aanraken van de auto. Waarschijnlijk mag hij dus ook zijn eigen auto niet aanraken tijdens parc ferme condities.De FIA laat namelijk in een officieel document weten dat de actie van Verstappen in strijd is met artikel 2.5.1 uit de FIA International Sporting Code. Daarin staat beschreven dat in parc fermé alleen officials van de FIA aan de auto's mogen zitten. "Dingen anders afstellen, repareren of controleren is verboden, tenzij het met toestemming van de officials ter plaatse gebeurt of op grond van het reglement." Die laatste zaken zijn echter niet aan de orde, waardoor de stewards van mening zijn dat Verstappen het reglement heeft overtreden en ze hem zodoende uitnodigen voor een hoorzitting.
Dit lijkt me helder. Die regel heeft hij dan overtreden."Dingen anders afstellen, repareren of controleren is verboden, tenzij het met toestemming van de officials ter plaatse gebeurt of op grond van het reglement."
De T.Auto van Brit voldeed niet aan eisen
Diskwalificatie dreigt voor Lewis Hamilton, ook Max Verstappen naar stewards
Door ERIK VAN HAREN
SÃO PAULO - Lewis Hamilton wordt mogelijk gediskwalificeerd na de vrijdagse kwalificatie in Brazilië. Het DRS-systeem van zijn Mercedes voldeed tijdens die sessie niet aan de technische eisen. Max Verstappen moet zich daarnaast zaterdagochtend nog melden bij de stewards.
De wedstrijdleiding kon vrijdagavond nog geen uitsluitsel geven over een mogelijke straf voor Hamilton. Hem hangt normaal gesproken een diskwalificatie boven het hoofd. In dat geval zal hij zaterdag de sprintrace vermoedelijk vanuit de pitstraat moeten starten, ervan uitgaande dat zijn auto moet worden aangepast. Anders wacht alsnog een start achteraan.
Om 2.00 uur Nederlandse tijd meldden de stewards dat een beslissing op zich liet wachten, omdat eventueel extra bewijs pas in de ochtend op zaterdag beschikbaar komt. Ook Hamiltons concurrent Max Verstappen kreeg vervolgens een rol in het verhaal. Op beelden is te zien dat Verstappen na de kwalificatie eerst zijn eigen achtervleugel controleert, om vervolgens het model van Hamilton te checken.
De stewards willen dat ook nog onderzoeken en wachten mogelijk op betere beelden. Al lijkt het tegelijkertijd erg vergezocht om te denken dat de WK-leider daar met één duim een vleugel kan beschadigen. Verstappen moet zich evenwel zaterdagochtend om 9.30 uur plaatselijke tijd (13.30 uur in Nederland) melden bij de stewards, vanwege het aanraken van de auto van Hamilton in parc fermé. In de reglementen staat dat dit niet is toegestaan, of er moet toestemming voor zijn gegeven.
Coureurs maken in de DRS-zones gebruik van de openklappende achtervleugel, om zo meer snelheid te genereren op het rechte stuk. De vleugel mag maximaal 85 millimeter openklappen, maar blijkbaar zat er bij Hamiltons onderdeel meer speling. De Brit was juist verreweg de snelste geweest in de kwalificatie, vóór Verstappen.
Op vrijdag klaagde Red Bull al bij de FIA over de achtervleugel van Mercedes, al leidde dat nog niet tot een officieel protest. Eerder dit seizoen moest Red Bull – het team van Verstappen – de zogeheten flexibele achtervleugel juist aanpassen, na protesten van onder meer Mercedes.