F1 en andere autosporten
Moderator: mods
-
- Berichten: 9128
- Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am
Re: F1 en andere autosporten
Nou vooruit dan maar Moontje, ik ga kijken.
(Maar alleen omdat Ajax niet speelt!)
(Maar alleen omdat Ajax niet speelt!)
Re: F1 en andere autosporten
Vooral dat laatste, Cees! Anders heb je zomaar de AT-Inquisition op je nek. ''Gij zult niet naar iets anders kijken als Ajax speelt!''Wie kent Cees de Wolf nog? schreef: ↑vr nov 12, 2021 9:29 amNou vooruit dan maar Moontje, ik ga kijken.
(Maar alleen omdat Ajax niet speelt!)
Success will tear us apart.
Re: F1 en andere autosporten
Zijn wel heerlijke tijden voor F1
Zeker als ze crashen in eerste ronde , baal ik altijd enorm dat ik mn zondagmiddag ervoor op gegeven heb
Zeker als ze crashen in eerste ronde , baal ik altijd enorm dat ik mn zondagmiddag ervoor op gegeven heb
Re: F1 en andere autosporten
Zou voor het verhaal wel goed zijn als ze elkaar nog minimaal één keer van de baan af rijden.
Nil volentibus arduum
Re: F1 en andere autosporten
Tjonge wat dom van Verstappen dat ie dat gedaan heeft... Maar goed als je dat filmpje kijkt raakt ie het precies 3 seconden aan.
Re: F1 en andere autosporten
Dit kan op dit moment nog niet eens Parc ferme situatie zijn
Er staat dat alleen aangewezen officials parc ferme mogen betreden
Op dat moment moeten de rijders daar komen, zijn er interviewers
Rijders checken continue de andere auto s op moment van uitstappen
Er staat dat alleen aangewezen officials parc ferme mogen betreden
Op dat moment moeten de rijders daar komen, zijn er interviewers
Rijders checken continue de andere auto s op moment van uitstappen
-
- AT Toto winner 15/16
- Berichten: 23726
- Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm
Re: F1 en andere autosporten
Hamilton gaat hier toch weer mee wegkomen, vuilspelers. En Max weer proberen te pakken, wat triest.
Re: F1 en andere autosporten
Staat niet in verhouding met elkaar.
Vals spelen en 3 seconden aanraken
Benieuwd waar het heen gaat
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Vals spelen en 3 seconden aanraken
Benieuwd waar het heen gaat
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!
Re: F1 en andere autosporten
Ze raken alleen nooit iets aan bij auto's van anderen (tenminste, niet dat ik ooit gezien heb).Iniesta schreef: ↑za nov 13, 2021 8:58 amDit kan op dit moment nog niet eens Parc ferme situatie zijn
Er staat dat alleen aangewezen officials parc ferme mogen betreden
Op dat moment moeten de rijders daar komen, zijn er interviewers
Rijders checken continue de andere auto s op moment van uitstappen
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj
- Ramona
- Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
- Berichten: 34446
- Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
- Locatie: Nijmegen
Re: F1 en andere autosporten
Er wordt ook gezegd dat Max zijn duim erbij hield om afstand tussen vleugels te meten. Hoe dan ook, vanaf 13.30 uur meer... Laat ons duimen.
Re: F1 en andere autosporten
For example, according to the FIA Formula One regulations, the area must be sufficiently large and secure so as to prevent unauthorised access to the cars, while allowing technical checks to take place. Cars must be placed in parc fermé within three and a half hours from the end of qualifying until five hours before the start of the race formation lap. Essentially, cars in this area must not be touched by anyone without express permission of the FIA stewards.Iniesta schreef: ↑za nov 13, 2021 8:58 amDit kan op dit moment nog niet eens Parc ferme situatie zijn
Er staat dat alleen aangewezen officials parc ferme mogen betreden
Op dat moment moeten de rijders daar komen, zijn er interviewers
Rijders checken continue de andere auto s op moment van uitstappen
However, cars are put under "parc fermé conditions" from the time the cars exit the pits for qualifying until the start of the race formation lap. Under these conditions, only minor adjustments such as tyre changes, refuelling, bleeding of brakes and minor front wing adjustments are allowed. As such, teams cannot make major set-up changes between qualifying and race day. Violation of such rules usually means that the car has to start from the pit lane.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj
Re: F1 en andere autosporten
Ok, Dan is er dus de fysieke parc ferme en een parc ferme status
De specifieke regel over niet aanraken is duidelijk gericht op fysieke parc ferme.
Situatie eind kwalificatie is onmogelijk fysieke parc ferme, iedereen loopt daar door elkaar heen
De regels omtrent status parc ferme zijn bij lange na niet zo strict. Als je kleine aanpassingen kan doen tijdens de status, is het even aanraken van een auto een handeling die moeite van bespreken niet waard is
Overigens Vettel is hoofd auto checken zowel fysiek als visueel
https://twitter.com/msi_images/status/1 ... 55936?s=21
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
De specifieke regel over niet aanraken is duidelijk gericht op fysieke parc ferme.
Situatie eind kwalificatie is onmogelijk fysieke parc ferme, iedereen loopt daar door elkaar heen
De regels omtrent status parc ferme zijn bij lange na niet zo strict. Als je kleine aanpassingen kan doen tijdens de status, is het even aanraken van een auto een handeling die moeite van bespreken niet waard is
Overigens Vettel is hoofd auto checken zowel fysiek als visueel
https://twitter.com/msi_images/status/1 ... 55936?s=21
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: F1 en andere autosporten
Hier duidelijker, Vettel is niet bestraft hiervoor
https://twitter.com/tancredipalmeri/sta ... 37824?s=21
https://twitter.com/tancredipalmeri/sta ... 37824?s=21
Re: F1 en andere autosporten
Dat parc ferme is toch duidelijk gericht op het voorkomen dat teams hun eigen auto's in die periode nog aanpassen? Heeft volgens mij niets te maken met het aanraken van andermans auto. Maar goed, ik ben natuurlijk geen kennert
Laatst gewijzigd door LucaS op za nov 13, 2021 9:53 am, 1 keer totaal gewijzigd.
I think I lost my fucking headache
Re: F1 en andere autosporten
Als Verstappen hiervoor straf krijgt en Hamilton niet, of allebei (dezelfde) straf, dan lijkt het me wel duidelijk dat er iets niet in de haak is met de eerlijkheid van de sport
I think I lost my fucking headache
Re: F1 en andere autosporten
De enige grond waarop ze Max kunnen straffen is dat hij met zijn actie de vleugel heeft aangepast waardoor deze niet meer legaal was
Die vleugels staan tijdens het rijden onder zo’n enorme druk/kracht dat het fysiek onmogelijk lijkt om dat te kunnen
Die vleugels staan tijdens het rijden onder zo’n enorme druk/kracht dat het fysiek onmogelijk lijkt om dat te kunnen
Re: F1 en andere autosporten
Blijkbaar gaat het om een andere reden, Iniesta. Op nl.motorsport.com staat het volgende:
Ik ken natuurlijk niet dat hele sporting code van de F1, maar zoals ik het hier lees heeft het dus niets te maken met het aanraken van een auto van een ander team, maar met het uberhaupt aanraken van de auto. Waarschijnlijk mag hij dus ook zijn eigen auto niet aanraken tijdens parc ferme condities.De FIA laat namelijk in een officieel document weten dat de actie van Verstappen in strijd is met artikel 2.5.1 uit de FIA International Sporting Code. Daarin staat beschreven dat in parc fermé alleen officials van de FIA aan de auto's mogen zitten. "Dingen anders afstellen, repareren of controleren is verboden, tenzij het met toestemming van de officials ter plaatse gebeurt of op grond van het reglement." Die laatste zaken zijn echter niet aan de orde, waardoor de stewards van mening zijn dat Verstappen het reglement heeft overtreden en ze hem zodoende uitnodigen voor een hoorzitting.
Laatst gewijzigd door Frank op za nov 13, 2021 10:13 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj
Re: F1 en andere autosporten
Tampering with evidence?
Inderdaad heel erg dom dat aanraken, hoe irrelevant het ook is voor de situatie van die vleugels. Zijn dit de details die zo belangrijk zijn in een kampioenschap?
Je geeft de FIA een escape route. Niet slim.
Inderdaad heel erg dom dat aanraken, hoe irrelevant het ook is voor de situatie van die vleugels. Zijn dit de details die zo belangrijk zijn in een kampioenschap?
Je geeft de FIA een escape route. Niet slim.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Re: F1 en andere autosporten
Nou ja, er is jurisprudentie, dus een straf voor Verstappen zou merkwaardig zijn. Wel is er een escaperoute om Hamilton ongestraft te laten wegkomen. Alweer
I think I lost my fucking headache
Re: F1 en andere autosporten
Als dat zo gaat zijn, kan Verstappen alleen naar zichzelf kijken.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj
Re: F1 en andere autosporten
Dit lijkt me helder. Die regel heeft hij dan overtreden."Dingen anders afstellen, repareren of controleren is verboden, tenzij het met toestemming van de officials ter plaatse gebeurt of op grond van het reglement."
Vraag is of je daar dan een straf voor moet krijgen. Het ligt denk ik voor de hand wat je dan hebt willen controleren en wat je daarmee hebt geprobeerd te bereiken. Dat beeld zullen ze mede vormen op basis van zijn uitleg.
Nil volentibus arduum
Re: F1 en andere autosporten
De T.Auto van Brit voldeed niet aan eisen
Diskwalificatie dreigt voor Lewis Hamilton, ook Max Verstappen naar stewards
Door ERIK VAN HAREN
SÃO PAULO - Lewis Hamilton wordt mogelijk gediskwalificeerd na de vrijdagse kwalificatie in Brazilië. Het DRS-systeem van zijn Mercedes voldeed tijdens die sessie niet aan de technische eisen. Max Verstappen moet zich daarnaast zaterdagochtend nog melden bij de stewards.
De wedstrijdleiding kon vrijdagavond nog geen uitsluitsel geven over een mogelijke straf voor Hamilton. Hem hangt normaal gesproken een diskwalificatie boven het hoofd. In dat geval zal hij zaterdag de sprintrace vermoedelijk vanuit de pitstraat moeten starten, ervan uitgaande dat zijn auto moet worden aangepast. Anders wacht alsnog een start achteraan.
Om 2.00 uur Nederlandse tijd meldden de stewards dat een beslissing op zich liet wachten, omdat eventueel extra bewijs pas in de ochtend op zaterdag beschikbaar komt. Ook Hamiltons concurrent Max Verstappen kreeg vervolgens een rol in het verhaal. Op beelden is te zien dat Verstappen na de kwalificatie eerst zijn eigen achtervleugel controleert, om vervolgens het model van Hamilton te checken.
De stewards willen dat ook nog onderzoeken en wachten mogelijk op betere beelden. Al lijkt het tegelijkertijd erg vergezocht om te denken dat de WK-leider daar met één duim een vleugel kan beschadigen. Verstappen moet zich evenwel zaterdagochtend om 9.30 uur plaatselijke tijd (13.30 uur in Nederland) melden bij de stewards, vanwege het aanraken van de auto van Hamilton in parc fermé. In de reglementen staat dat dit niet is toegestaan, of er moet toestemming voor zijn gegeven.
Coureurs maken in de DRS-zones gebruik van de openklappende achtervleugel, om zo meer snelheid te genereren op het rechte stuk. De vleugel mag maximaal 85 millimeter openklappen, maar blijkbaar zat er bij Hamiltons onderdeel meer speling. De Brit was juist verreweg de snelste geweest in de kwalificatie, vóór Verstappen.
Op vrijdag klaagde Red Bull al bij de FIA over de achtervleugel van Mercedes, al leidde dat nog niet tot een officieel protest. Eerder dit seizoen moest Red Bull – het team van Verstappen – de zogeheten flexibele achtervleugel juist aanpassen, na protesten van onder meer Mercedes.