AD SportwereldBoogerd heeft geen spijt: "Dan maar een antiheld"
Michael Boogerd heeft geen spijt van het feit dat hij zijn dopinggebruik heeft toegegeven. De oud-renner baalt er wel van dat hij opeens niet meer gewenst is bij het organiseren van evenementen voor goede doelen en zou graag weer binnen het wielrennen aan de slag gaan.
In een interview met AD Sportwereld liet Boogerd weten dat hij bijvoorbeeld niet langer actief is voor de Stichting Ronald McDonald. "Ik zou van Groningen naar Maastricht rijden voor het goede doel", zei hij. "Maar ineens was het niet meer nodig. Ik lach daar niet om. Ik heb in het verleden veel voor ze gedaan en nu is het niet meer nodig. Zo'n telefoontje, dat vind ik dan nog het ergste. Heb ik al drie van gehad van verschillende instanties."
Van de biecht zelf heeft Boogerd totaal geen spijt. "Het luchtte op", aldus de winnaar van twee etappes in de Tour de France. "Ik moest er vanaf. Dan maar de rest van mijn leven een antiheld, maar ik wilde wel vrij door het leven. Ik had kunnen blijven zwijgen. Maar ik las een verhaal dat ik bloed had afgegeven en direct weer had meegenomen in Oostenrijk. In een kelder van een appartement. Er klopte geen ene hol van."
Wat de toekomst zal brengen, weet Boogerd nog niet. Maar het wielrennen blijft trekken. "Ik weet het niet. Echt niet. Ik wil het liefst in de wielrennerij aan de slag. Waarom niet? Zou ik goed kunnen. Ik kan iedereen recht aankijken. Ik schaam me niet meer en ga voor een tweede kans. Maar er gebeurt nog niks."
Tjesus, eerst jaren bij hoog en laag zweren dat je geen doping gebruikt hebt en mensen besodemieteren, en nu het verongelijkte jongetje van de klas uit hangen ..