F1 en andere autosporten

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23040
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door raymon » zo okt 10, 2021 9:29 pm

columbus schreef:Mijn vader is groot liefhebber en volgt al jaren de formule 1, ook voor het Verstappen tijdperk. Kijk soms met hem mee omdat hij het leuk vind wanneer ik langs ben. Maar nee, het pakt me niet. Vind het ontzettend knap allemaal want het gaat natuurlijk knetterhard allemaal. De techniek kan ook interessant zijn. Maar vind het vaak zo voorspelbaar, nee niet mijn kopje thee Afbeelding
Als je het wat meer volgt dan wordt het wel leuker want dan is het meer dan alleen maar auto’s rond te zien rijden. Dan ga je op taktiek letten, banden keuzes, weer veranderingen.

Zoals vandaag was het druilerig maar met een opdrogende baan. Dus krijg je een racelijn die redelijk droog is maar dan wordt inhalen lastig (want dan moet je naar de natte kant toe). En het soort baan zorgt er ook voor dat de intermediates 3 rondjes snel zijn, dan heel slecht presteren wanneer het rubber er af gaat en dan weet goed presteren als ze bijna als slicks zijn.

Dan wordt de sport volgen best interessant en ben je er ook wat meer mee bezig. En op die manier was de race van vandaag heel interessant hoewel het uiteindelijk niet echt spannend werd.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33759
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo okt 10, 2021 11:01 pm

Ramona schreef:
zo okt 10, 2021 5:05 pm
Zeux schreef:
zo okt 10, 2021 3:45 pm
Ik zie dat Hamilton vijfde is geworden, moest weg na 18de ronde. What went wrong?
Helemaal niks! :666.gif: :smallgrin.gif:
Ok, mooi!
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Cruijff » ma okt 11, 2021 12:00 am

columbus schreef:
zo okt 10, 2021 9:16 pm
Vind het ontzettend knap allemaal want het gaat natuurlijk knetterhard allemaal. De techniek kan ook interessant zijn. Maar vind het vaak zo voorspelbaar, nee niet mijn kopje thee Afbeelding
Dat laatste stukje, daarin kan ik helemaal met je meegaan.
columbus schreef:
zo okt 10, 2021 9:16 pm
Mijn vader is groot liefhebber en volgt al jaren de formule 1, ook voor het Verstappen tijdperk. Kijk soms met hem mee omdat hij het leuk vind wanneer ik langs ben. Maar nee, het pakt me niet.
Ik miste, in de jaren voorafgaand aan het nemen van m'n eerste Ajax seizoenkaart, zelden een race met Jos Verstappen. Sterker nog, in de gloriejaren van www.startpagina.nl ( jouw startpagina op het internet! Google avant la lettre :smallgrin.gif: ) beheerde ik rondom de eeuwwisseling verstappen.pagina.nl plus hakkinen.pagina.nl

Jos Verstappen eindigde vaak in de grindbak en bijna nog vaker ging de versnellingsbak van zijn wagen kaduuk. Maar ging het regenen of als hij zijn dag had bij sommige starts dan ging Jos vaak ook meteen een paar man voorbij. Jos Verstappen was in ieder geval wel een spectaculaire coureur. :smallgrin.gif: En Dit Was Het Nieuws kon veel mooie grappen over hem maken. :smile-ajax.gif:

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Iniesta » ma okt 11, 2021 6:57 am

Jos was inderdaad een pure racer met enorm veel talent
Moest natuurlijk ook vaak forceren om er iets van te maken. Heel jammer dat Honda destijds de stekker uit het project trok waar hij test rijder voor was. Dat was z’n kans geweest om met voldoende ervaring in een serieuze auto te komen

Mano
Berichten: 15195
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Mano » ma okt 11, 2021 8:36 am

Het gaat interessant worden. Verstappen ligt iets voor maar de update bij Mercedes lijkt wel echt snelheid te hebben opgeleverd.

Ik denk dat Perez toch een keer Hamilton van de baan moet rijden :hypocrite.gif: :biggrin.gif:
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23040
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door raymon » ma okt 11, 2021 8:43 am

Mano schreef:
ma okt 11, 2021 8:36 am
Het gaat interessant worden. Verstappen ligt iets voor maar de update bij Mercedes lijkt wel echt snelheid te hebben opgeleverd.

Ik denk dat Perez toch een keer Hamilton van de baan moet rijden :hypocrite.gif: :biggrin.gif:
Hij gaf gisteren in ieder geval niets weg. Het had toch een andere race geweest als Hamilton wel voorbij Perez was gegaan op dat stuk.

Maar zowel voor Hamilton en Verstappen is het toch wel frustrerend dat je nu gewoon op moet letten of team genoten (of zelfs andere teams met dezelfde motor leverancier) niet even iets langer blijven hangen, wat minder makkelijk opzij gaan of je gewoon keihard van de baan rijden.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Zuidema » ma okt 11, 2021 8:47 am

Marillion schreef:
zo okt 10, 2021 5:54 pm
Wat Bottas betreft. Die vent heeft 10 GP's gewonnen. Dat was 'm waarschijnlijk bij geen ander team gelukt. Ondertussen heeft 'ie uiteraard ook z'n zakken gevuld. Denk dat vrijwel alle coureurs graag zouden ruilen.
Slechts 10 overwinningen in 4-5 jaar in een superieure auto? Hij heeft weliswaar hier en daar flinke pech gehad (o.a. lekke band in het zicht van de finish), maar ik zou op dat aantal eigenlijk niet zo trots zijn. Het geeft eerder zijn makken aan. Niet echt een killer, te volgzaam, geen haar op de tanden. Hij is altijd in dat machtspel met Lewis en Toto de Brave Hendrik geweest. Hij bromt wel eens, maar bijt vrijwel nooit. Een ideale tweede man dus voor gladjakker Lewis, wat Valtteri inderdaad bakken met gedooggeld van Mercedes heeft opgeleverd.

Gistermiddag kon hij cruisen vanaf p1 naar de finish. Van niemand last. Dan is ie in zijn element. Geen wonder dat hij deze rit misschien wel 1 van zijn beste races ooit vond. Een race waarbij Max nog net geen cryptogrammetje onderweg zat op te lossen, zo saai was het vaak vooraan. Typerend. Want zodra Valtteri in verkeer komt en het gevecht aan moet gaan geeft hij opvallend vaak niet thuis. Bottas is volgens mij gewoon te lief en te soft. Dat straalt ie eigenlijk ook uit. Geweldige eigenschap elders misschien, maar niet in de top van de F1. Zeker met zulke roofdieren als Max en Lewis bij je in de buurt kan je beter geen watje zijn.
Success will tear us apart.

columbus
Berichten: 5457
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door columbus » ma okt 11, 2021 5:11 pm

raymon schreef:
columbus schreef:Mijn vader is groot liefhebber en volgt al jaren de formule 1, ook voor het Verstappen tijdperk. Kijk soms met hem mee omdat hij het leuk vind wanneer ik langs ben. Maar nee, het pakt me niet. Vind het ontzettend knap allemaal want het gaat natuurlijk knetterhard allemaal. De techniek kan ook interessant zijn. Maar vind het vaak zo voorspelbaar, nee niet mijn kopje thee Afbeelding
Als je het wat meer volgt dan wordt het wel leuker want dan is het meer dan alleen maar auto’s rond te zien rijden. Dan ga je op taktiek letten, banden keuzes, weer veranderingen.

Zoals vandaag was het druilerig maar met een opdrogende baan. Dus krijg je een racelijn die redelijk droog is maar dan wordt inhalen lastig (want dan moet je naar de natte kant toe). En het soort baan zorgt er ook voor dat de intermediates 3 rondjes snel zijn, dan heel slecht presteren wanneer het rubber er af gaat en dan weet goed presteren als ze bijna als slicks zijn.

Dan wordt de sport volgen best interessant en ben je er ook wat meer mee bezig. En op die manier was de race van vandaag heel interessant hoewel het uiteindelijk niet echt spannend werd.
We geven ook nog niet op Afbeelding

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23040
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door raymon » ma okt 11, 2021 5:36 pm

columbus schreef:
ma okt 11, 2021 5:11 pm
raymon schreef:
columbus schreef:Mijn vader is groot liefhebber en volgt al jaren de formule 1, ook voor het Verstappen tijdperk. Kijk soms met hem mee omdat hij het leuk vind wanneer ik langs ben. Maar nee, het pakt me niet. Vind het ontzettend knap allemaal want het gaat natuurlijk knetterhard allemaal. De techniek kan ook interessant zijn. Maar vind het vaak zo voorspelbaar, nee niet mijn kopje thee Afbeelding
Als je het wat meer volgt dan wordt het wel leuker want dan is het meer dan alleen maar auto’s rond te zien rijden. Dan ga je op taktiek letten, banden keuzes, weer veranderingen.

Zoals vandaag was het druilerig maar met een opdrogende baan. Dus krijg je een racelijn die redelijk droog is maar dan wordt inhalen lastig (want dan moet je naar de natte kant toe). En het soort baan zorgt er ook voor dat de intermediates 3 rondjes snel zijn, dan heel slecht presteren wanneer het rubber er af gaat en dan weet goed presteren als ze bijna als slicks zijn.

Dan wordt de sport volgen best interessant en ben je er ook wat meer mee bezig. En op die manier was de race van vandaag heel interessant hoewel het uiteindelijk niet echt spannend werd.
We geven ook nog niet op Afbeelding
Het is een beetje als voetbal, als je er niet van houdt, dan zijn het 22 personen die tegen een bal aan schoppen, hopen dat er eentje in het doel valt. Maar als je er meer mee bezig bent, dan ga je nadenken over verschillende taktieken, diverse spelsituaties etc. Enfin, sommige races zijn ook super saai hoor. Denk wel dat de komende 6 races heel spannend gaan worden omdat er om een kampioenschap gereden wordt. Zie de laatste race van Hamilton tegen Rosberg waarbij Hamilton bewust langzamer ging rijden om Verstappen in de buurt van Rosberg te krijgen. Dat was ook wel een spannend seizoen.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41188
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » ma okt 11, 2021 5:54 pm

Zuidema schreef:
ma okt 11, 2021 8:47 am
Marillion schreef:
zo okt 10, 2021 5:54 pm
Wat Bottas betreft. Die vent heeft 10 GP's gewonnen. Dat was 'm waarschijnlijk bij geen ander team gelukt. Ondertussen heeft 'ie uiteraard ook z'n zakken gevuld. Denk dat vrijwel alle coureurs graag zouden ruilen.
Slechts 10 overwinningen in 4-5 jaar in een superieure auto? Hij heeft weliswaar hier en daar flinke pech gehad (o.a. lekke band in het zicht van de finish), maar ik zou op dat aantal eigenlijk niet zo trots zijn. Het geeft eerder zijn makken aan. Niet echt een killer, te volgzaam, geen haar op de tanden. Hij is altijd in dat machtspel met Lewis en Toto de Brave Hendrik geweest. Hij bromt wel eens, maar bijt vrijwel nooit. Een ideale tweede man dus voor gladjakker Lewis, wat Valtteri inderdaad bakken met gedooggeld van Mercedes heeft opgeleverd.

Gistermiddag kon hij cruisen vanaf p1 naar de finish. Van niemand last. Dan is ie in zijn element. Geen wonder dat hij deze rit misschien wel 1 van zijn beste races ooit vond. Een race waarbij Max nog net geen cryptogrammetje onderweg zat op te lossen, zo saai was het vaak vooraan. Typerend. Want zodra Valtteri in verkeer komt en het gevecht aan moet gaan geeft hij opvallend vaak niet thuis. Bottas is volgens mij gewoon te lief en te soft. Dat straalt ie eigenlijk ook uit. Geweldige eigenschap elders misschien, maar niet in de top van de F1. Zeker met zulke roofdieren als Max en Lewis bij je in de buurt kan je beter geen watje zijn.
Hoeveel GP's had hij gewonnen als hij niet bij Mercedes had gereden? Daar komt nog bij dat Hamilton simpelweg beter is en constant op een hoog niveau presteert. Dan kun je wel in een hele goede auto zitten maar is het nog niet zo evident om te winnen.

Van de coureurs die nog actief zijn doen alleen Hamilton, Vettel, Alonso, Raikkonen en Verstappen het beter.
Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... ixwinnaars

Van elke coureur die de komende jaren niet bij Red Bull of Mercedes komt te rijden kun je nu al stellen dat de kans klein is dat ze meer overwinningen gaan pakken dan Bottas heeft gedaan. Alleen Ricciardo komt in de buurt.
Nil volentibus arduum

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Iniesta » ma okt 11, 2021 6:34 pm

Volgend jaar gaat de auto volledig op de schop
Als mc Laren en Renault de beste keuzes maken qua ontwerp, zouden deze teams volgend jaar maar zo de races kunnen domineren
Motoren liggen momenteel vrij dichtbij elkaar, die blijven volgend jaar gelijk

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41188
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » ma okt 11, 2021 6:52 pm

Alles kan. Maar of het ook heel waarschijnlijk is? Probleem als het gaat om het winnen van GP's is vooral dat er uiteindelijk vaak één of twee teams toch het allersterkst zijn. De meeste coureurs weten voor aanvang van het seizoen dat ze in principe kansloos zijn om een race te winnen. Tenzij er hele gekke dingen gebeuren door iets als de weersomstandigheden.

Je wint dus niet zomaar een GP. Als je er dan op enig moment 10 hebt gewonnen doe je het echt beter dan de meeste anderen en dus heb je het dan gewoon goed voor elkaar. Tenzij er echt veel meer in zit maar dat is voor hem gewoon niet het geval. Hamilton is één van de betere coureurs die in de F1 actief is geweest.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Zuidema » ma okt 11, 2021 7:23 pm

Jezus, heeft Verstappen al 17x gewonnen? Hoe dan ook, dat Bottas rond plaats 30 bungelt zegt eigenlijk al genoeg. Jij vindt 10 overwinningen oké, ik vind het veel te weinig als je 4-5 jaar in een Mercedes van absolute topklasse rijdt. Dat hij dat bij andere teams nooit gehaald zou hebben, snap ik. Maar hij reed dus niet bepaald in een hondenhok op vier wielen de afgelopen jaren. Zelfs Red Bull heeft nu pas een auto die competitief is. Afgezien van Hamilton, Verstappen en Ricciardo is de rest natuurlijk vooral Schnee von Gestern. Die andere jongens hadden hun toptijd ongeveer in het tijdperk van The Flinstones. Moeilijk te vergelijken zo.

Maar goed, komen we toch niet uit. Ik noemde dit aspect overigens alleen, omdat ik sterk twijfel aan de winnaarsmentaliteit van Bottas. Goede coureur natuurlijk, maar volgens mij toch niet sluw en gemeen genoeg. En ja, hij zal inmiddels financieel onafhankelijk zijn, maar ik denk ook dat hij dolblij is dat hij straks van de leiband van Toto en Lewis los is. Ik vermoed dat hij, na een race waar hij weer eens werd gepiepeld ten gunste van Lewis, 's nachts geregeld hete tranen in zijn kussen heeft geweend. Zouden diverse coureurs (afgezien van de prettige bankafschriften) dat ook hebben willen meemaken? Oh wacht, natuurlijk: greed is good. Oké, dan is dat je smartengeld, terwijl je je laat fijnmalen in dat krachtenveld bij Mercedes. Let wel: laat fijnmalen.
Success will tear us apart.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41188
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » ma okt 11, 2021 7:34 pm

Het gaat er om dat hij zelf ook een belang had bij deze positie. Zonder Mercedes had hij niet 10 GP's gewonnen. Hij is geen buitencategorie coureur en had dan niet in de beste auto gezeten. De keuze is grofweg: middenmoot rondrijden zonder denken aan teambelang maar ook zonder kans op winst. Of in de top actief zijn, soms zelf kunnen winnen en soms het teambelang voorrang geven. En die laatste positie combineert hij dan ook nog met een beter salaris.

De grote meerderheid van het veld gaat die positie direct accepteren als ze de kans krijgen. In volgorde is het grofweg: F1 coureur worden, een GP winnen, strijden om de titel. Natuurlijk willen ze allemaal kampioen worden. Maar coureurs weten onderling ook snel genoeg hoe de verhoudingen liggen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33759
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » ma okt 11, 2021 7:35 pm

Zuidema schreef:
ma okt 11, 2021 7:23 pm
Jezus, heeft Verstappen al 17x gewonnen? Hoe dan ook, dat Bottas rond plaats 30 bungelt zegt eigenlijk al genoeg. Jij vindt 10 overwinningen oké, ik vind het veel te weinig als je 4-5 jaar in een Mercedes van absolute topklasse rijdt. Dat hij dat bij andere teams nooit gehaald zou hebben, snap ik. Maar hij reed dus niet bepaald in een hondenhok op vier wielen de afgelopen jaren.
Op zich eens hoor, maar reken je ook mee hoe vaak Bottas - als het hondje van Hamilton - pas op de plaats moest maken voor de maestro (of zich moest laten inhalen)?
Als iemand opzichtig 'tweede rijder' was (op het gênante af), dan was het Bottas wel...
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Iniesta » ma okt 11, 2021 7:42 pm

Marillion schreef:Alles kan. Maar of het ook heel waarschijnlijk is? Probleem als het gaat om het winnen van GP's is vooral dat er uiteindelijk vaak één of twee teams toch het allersterkst zijn. De meeste coureurs weten voor aanvang van het seizoen dat ze in principe kansloos zijn om een race te winnen. Tenzij er hele gekke dingen gebeuren door iets als de weersomstandigheden.

Je wint dus niet zomaar een GP. Als je er dan op enig moment 10 hebt gewonnen doe je het echt beter dan de meeste anderen en dus heb je het dan gewoon goed voor elkaar. Tenzij er echt veel meer in zit maar dat is voor hem gewoon niet het geval. Hamilton is één van de betere coureurs die in de F1 actief is geweest.
Bij elke grote regelwijziging zie je vaak een ander team de dominante rol pakken
Mercedes heeft dit gedaan toen de huidige hybride motoren werden geïntroduceerd. Ze waren zwaar dominant doordat ze deze techniek het best onder de knie kregen.
Inmiddels zijn Honda en Renault hier dichtbij gekomen en is de dominantie hieruit verdwenen. Daarbij profiteren ook McLaren en Aston Martin van deze motor

Volgend jaar wordt een volledig nieuw concept geïntroduceerd. Elk team zal daarvoor op papier de beste auto bouwen.
Op papier/ computer is alleen iets anders dan de beste auto op de baan. Als McLaren raakt schiet en Mercedes het ontwerp verkeerd insteekt , is volgend jaar McLaren het dominante team

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Zuidema » ma okt 11, 2021 7:46 pm

Zeux schreef:
ma okt 11, 2021 7:35 pm
Zuidema schreef:
ma okt 11, 2021 7:23 pm
Jezus, heeft Verstappen al 17x gewonnen? Hoe dan ook, dat Bottas rond plaats 30 bungelt zegt eigenlijk al genoeg. Jij vindt 10 overwinningen oké, ik vind het veel te weinig als je 4-5 jaar in een Mercedes van absolute topklasse rijdt. Dat hij dat bij andere teams nooit gehaald zou hebben, snap ik. Maar hij reed dus niet bepaald in een hondenhok op vier wielen de afgelopen jaren.
Op zich eens hoor, maar reken je ook mee hoe vaak Bottas - als het hondje van Hamilton - pas op de plaats moest maken voor de maestro (of zich moest laten inhalen)?
Als iemand opzichtig 'tweede rijder' was (op het gênante af), dan was het Bottas wel...
Dat ben ik zeker met je eens. Dat kan beslist schelen. En inderdaad, echt genant. Misschien heeft hij achter de schermen Toto wel onder de tafels en stoelen bedolven van woede, maar ik vrees dat Valtteri dat soort taferelen alleen maar heeft zitten opvreten met hier en daar een cynisch sneertje. Omdat hij op de keper beschouwd toch te vriendelijk is, niet houdt van confrontaties en liever de lieve vrede bewaart. Die indruk heb ik tenminste van hem. Qua karakter ter vergelijking: dat schoothondjewerk had Toto bij Max absoluut niet kunnen flikken, dan was de pleuris op zeker uitgebroken. Geen wonder dan ook dat Toto een combi Max-Lewis absoluut niet ziet zitten bij Mercedes. En zo was Bottas dus de ideale tweede man. Klaagt niet, zeurt niet. Buigt en barst. Slikt en stikt. Eigenlijk is hij best wel een tragische man. En dan zit ik hem ook nog af te fakkelen vanuit mijn luie stoel. :blush.gif:
Success will tear us apart.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33759
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » ma okt 11, 2021 8:05 pm

Zuidema schreef:
ma okt 11, 2021 7:46 pm
Zeux schreef:
ma okt 11, 2021 7:35 pm
Zuidema schreef:
ma okt 11, 2021 7:23 pm
Jezus, heeft Verstappen al 17x gewonnen? Hoe dan ook, dat Bottas rond plaats 30 bungelt zegt eigenlijk al genoeg. Jij vindt 10 overwinningen oké, ik vind het veel te weinig als je 4-5 jaar in een Mercedes van absolute topklasse rijdt. Dat hij dat bij andere teams nooit gehaald zou hebben, snap ik. Maar hij reed dus niet bepaald in een hondenhok op vier wielen de afgelopen jaren.
Op zich eens hoor, maar reken je ook mee hoe vaak Bottas - als het hondje van Hamilton - pas op de plaats moest maken voor de maestro (of zich moest laten inhalen)?
Als iemand opzichtig 'tweede rijder' was (op het gênante af), dan was het Bottas wel...
Dat ben ik zeker met je eens. Dat kan beslist schelen. En inderdaad, echt genant. Misschien heeft hij achter de schermen Toto wel onder de tafels en stoelen bedolven van woede, maar ik vrees dat Valtteri dat soort taferelen alleen maar heeft zitten opvreten met hier en daar een cynisch sneertje. Omdat hij op de keper beschouwd toch te vriendelijk is, niet houdt van confrontaties en liever de lieve vrede bewaart. Die indruk heb ik tenminste van hem. Qua karakter ter vergelijking: dat schoothondjewerk had Toto bij Max absoluut niet kunnen flikken, dan was de pleuris op zeker uitgebroken. Geen wonder dan ook dat Toto een combi Max-Lewis absoluut niet ziet zitten bij Mercedes. En zo was Bottas dus de ideale tweede man. Klaagt niet, zeurt niet. Buigt en barst. Slikt en stikt. Eigenlijk is hij best wel een tragische man. En dan zit ik hem ook nog af te fakkelen vanuit mijn luie stoel. :blush.gif:
:ajaxsmiley.gif:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41188
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » ma okt 11, 2021 9:41 pm

Iniesta schreef:
ma okt 11, 2021 7:42 pm
Marillion schreef:Alles kan. Maar of het ook heel waarschijnlijk is? Probleem als het gaat om het winnen van GP's is vooral dat er uiteindelijk vaak één of twee teams toch het allersterkst zijn. De meeste coureurs weten voor aanvang van het seizoen dat ze in principe kansloos zijn om een race te winnen. Tenzij er hele gekke dingen gebeuren door iets als de weersomstandigheden.

Je wint dus niet zomaar een GP. Als je er dan op enig moment 10 hebt gewonnen doe je het echt beter dan de meeste anderen en dus heb je het dan gewoon goed voor elkaar. Tenzij er echt veel meer in zit maar dat is voor hem gewoon niet het geval. Hamilton is één van de betere coureurs die in de F1 actief is geweest.
Bij elke grote regelwijziging zie je vaak een ander team de dominante rol pakken
Mercedes heeft dit gedaan toen de huidige hybride motoren werden geïntroduceerd. Ze waren zwaar dominant doordat ze deze techniek het best onder de knie kregen.
Inmiddels zijn Honda en Renault hier dichtbij gekomen en is de dominantie hieruit verdwenen. Daarbij profiteren ook McLaren en Aston Martin van deze motor

Volgend jaar wordt een volledig nieuw concept geïntroduceerd. Elk team zal daarvoor op papier de beste auto bouwen.
Op papier/ computer is alleen iets anders dan de beste auto op de baan. Als McLaren raakt schiet en Mercedes het ontwerp verkeerd insteekt , is volgend jaar McLaren het dominante team
Budgetten, en daarmee beschikbare kennis, spelen daar natuurlijk een hoofdrol. Mercedes en Red Bull zijn daarom wat mij betreft bij een wijziging op voorhand weer de favoriet. Puur gelet op het budget is Ferrari dan volgens mij een team dat achterblijft bij wat je op basis daarvan zou mogen verwachten.

Uiteindelijk is het vooral interessant hoe groot de verschillen zijn. Hoe kleiner hoe leuker want dan zouden meer teams kunnen winnen. Meer dan twee teams die kunnen winnen zou leuk zijn maar dat is vaker niet dan wel het geval volgens mij.
Nil volentibus arduum

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Iniesta » ma okt 11, 2021 10:31 pm

Zak geld heeft nog geen auto gereden :)

Uiteindelijk draait het in eerste instantie ook om het brein van Newey bij bv Red Bull
Als zijn tegenhanger bij McLaren een betere filosofie heeft dan Newey, zullen ze er beter voor gaan staan.
Ferrari heeft hoogste budget, maar presteert nu niet. Red Bull (Newey) had vorig jaar ook een fout in het basis concept en dat koste hun een behoorlijke tijd om te achterhalen waar de fout zat
Op lange termijn zullen de rijkste teams ook wel weer de boventoon gaan voeren.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9375
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Monkey Tonk » za okt 23, 2021 11:20 pm

P1!

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34446
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » zo okt 24, 2021 8:05 am

Monkey Tonk schreef:
za okt 23, 2021 11:20 pm
P1!
En hoe! HA! :pepsi.gif:

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Zuidema » zo okt 24, 2021 9:42 am

Ramona schreef:
zo okt 24, 2021 8:05 am
Monkey Tonk schreef:
za okt 23, 2021 11:20 pm
P1!
En hoe! HA! :pepsi.gif:
Lewis was not amused. Ik verwacht nog wel wat dirty tricks van die sluwe gladjakker. ''That guy'' zal van de titel afgehouden worden door Lewis. No matter how or what. Zelfs in een vrije training probeert Lewis dus inmiddels Max onder de huid te kruipen. En Max geeft hem met pole het enige juiste antwoord. Hopelijk vanavond ook.
Success will tear us apart.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9128
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo okt 24, 2021 10:42 am

Ik vrees toch dat de Mercedes uiteindelijk te snel is de rest van het seizoen. In de artikelen die ik lees lijkt RB daar ook een beetje op voor te sorteren (tenzij het een briljante move is om zichzelf in de underdogpositie te manoeuvreren).

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9375
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Monkey Tonk » zo okt 24, 2021 11:02 am

Het is nu ook een race tussen de ontwikkelingsteams. RB heeft die tijdelijke achterstand weer ingelopen. Het circuit in America is traditioneel voordeling voor Merc, maar Max pakt gewoon pole met Checo er vlak achteraan (Bertus op sien Norton en Tinus op de BSA). Hierna komt Mexico, een gunstig circuit voor RB.

Hamilton gaat zeker nog vies spelen. Dat deed hij zelfs tegen zijn teammate Nico Rosberg, toen hij die in de laatste race tegen Vettel (op plek drie) aandrukte door hele langzame rondjes te gaan rijden. Rosberg heeft daar nog steeds nachtmerries over. Als Vettel hem had ingehaald was hij geen wereldkampioen. Wat een eikel he, die Hamilton?
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

Plaats reactie