Wielrennen
Moderator: mods
Re: Wielrennen
Het is genieten dit voorjaar. Tot op heden is het iedere keer een prachtige koers. Vanaf de Strade Bianche tot en met Gent Wevelgem.
Vlaanderen is lastig in te schatten. Sagan is zeker één van de topfavorieten maar er kunnen er daar veel winnen. Veel is ook afhankelijk van hoe de koers verloopt op dat idiote rondje over Oude Kwaremont en Paterberg. Dat betekent in de praktijk meestal lang wachten en dan zal Sagan moeten remonteren op basis van zijn sprintcapaciteit.
Voor Parijs Roubaix is Cancellara mijn absolute nummer één. Is weer ouderwets in vorm en dan is er weinig kruit tegen hem gewassen op de Noord Franse kasseien. Eigenlijk kan alleen Boonen daar in mee maar die is vooralsnog niet goed.
Vlaanderen is lastig in te schatten. Sagan is zeker één van de topfavorieten maar er kunnen er daar veel winnen. Veel is ook afhankelijk van hoe de koers verloopt op dat idiote rondje over Oude Kwaremont en Paterberg. Dat betekent in de praktijk meestal lang wachten en dan zal Sagan moeten remonteren op basis van zijn sprintcapaciteit.
Voor Parijs Roubaix is Cancellara mijn absolute nummer één. Is weer ouderwets in vorm en dan is er weinig kruit tegen hem gewassen op de Noord Franse kasseien. Eigenlijk kan alleen Boonen daar in mee maar die is vooralsnog niet goed.
Nil volentibus arduum
Nou Marillion (en anderen) aan de bak!!!
Koersje organiseren?
We gaan een wielerkoers organiseren. Jij, ik, wij. De naam van de koers is (nu nog) de Dutch Food Valley Classic - voorheen bekend als Veenendaal-Veenendaal.
© ANP
Door Thijs Zonneveld
Het is een van de oudste profwedstrijden van Nederland. Hoe oud weet ik niet precies, maar als Joop Zoetemelk op de erelijst staat, dan weet je het wel.
Ik ben benaderd om koersdirecteur te worden. Dat voorstel heb ik geaccepteerd onder één voorwaarde: dat de hele koers op z'n kop mag worden gezet. Dat is nodig ook. Want de Dutch Food Valley Classic gaat langzaam kopje onder. Het wielerpubliek vergrijst en sponsors haken af.
Als de wedstrijd doorgaat op dezelfde voet als de afgelopen dertig jaar, dan verdwijnt de wedstrijd binnen enkele jaren van de kalender, net als zoveel andere wielerkoersen. Ik pretendeer niet te weten hoe het moet. Ik wil vooral de aanzet geven tot vernieuwing en tot een discussie over hóe het anders moet.
Ideeën
Toeschouwers zijn niet gek, wielerploegen en wielrenners ook niet. Ze hebben allemaal een mening, ze hebben allemaal ideeën. Wielrennen is van ons allemaal, deze koers dus ook.
Ben jij er zo eentje die in de lunchpauze of op verjaardagsfeestjes het hoogste woord heeft hoe het allemaal anders moet in het wielrennen? Dit is je kans om dat in de praktijk te brengen. Kom maar op met je plannen en je commentaar. Via de (Facebook)site van de koers bijvoorbeeld.
Hier alvast een paar voorzetjes:
1. Minder kilometers. Een kortere koers betekent meer aanvallen en een kortere spanningsboog voor het publiek. De wedstrijd was de vorige jaren tweehonderd kilometer, maar is honderd of 120 niet veel beter?
2. Minder renners. Hoe meer renners per ploeg, des te meer controle er kan worden uitgeoefend. Als een sprintersploeg van negen man besluit dat de koers moet eindigen in een massasprint, dan gebeurt het negen van de tien keer ook. Minder renners betekent minder controle en dus een leukere koers. Vijf of zes renners per ploeg is meer dan genoeg.
3. In de buurt van Veenendaal zijn nauwelijks heuveltjes te vinden waarop aanvallers in de finale de lont in het kruitvat kunnen steken. Is een finish in de buurt van de Posbank geen betere optie? Arnhem?
4. Je trekt pas toeschouwers als je ze ook echt iets kunt bieden. Niet één doorkomst en daarna urenlang niets. De oplossing: rondjes rijden. Een omloop van een kilometer of tien lijkt ideaal, zeker als er één of twee klimmetjes in zitten.
5. Zou het technisch mogelijk zijn om wielrenners cameraatjes op helm of fiets mee te geven en de beelden live uit te zenden op tv of internet? Op die manier kunnen kijkers de koers vanuit het peloton zelf volgen en in theorie zelfs inschakelen op het kanaal van hun favoriete renner.
6. Wielrennen heeft een geloofwaardigheidsprobleem door alle dopingaffaires. Dat vraagt om nieuwe maatregelen. Voorbeeld: als er één renner van een ploeg positief wordt bevonden, dan wordt de hele ploeg uit de uitslag gehaald. Klinkt draconisch, maar het vergroot wel de sociale controle binnen ploegen.
7. Marianne Vos laten meedoen bij de mannen.
8. Die naam. Dutch Food Valley Classic, daar breek je je tong over. Iemand een beter idee?
Door: NUsport/Thijs Zonneveld
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Minder kilometers vind ik vooral een interessante gedachte als het gaat om een etappekoers. Als je drie weken dag in dag uit bezig bent heeft het geen toegevoegde waarde om elke dag veel uren te maken. Daarbij zijn korte etappes voor het publiek vaak interessant.
Voor een normale eendaagse wedstrijd moet je niet te kort gaan. Het hoeft niet altijd 200 te zijn maar rond de 100km is wel erg kort. Dan verlies je ook aantrekkingskracht op ploegen. Een rit als deze is voor velen gewoon een trainingskoers. Als ze daar hun kilometers niet kunnen maken komen renners gewoon niet. Dan gaan ze wel ergens anders rijden want je hebt die uren nodig voor de klassiekers (en die mogen uiteraard niet korter!).
Minder renners per ploeg is wel interessant. Daar ben ik voor omdat een sterke ploeg lastiger kan controleren. Zo'n Sky trein de hele dag op kop is voor niemand leuk.
In de regio van deze koers zou je voor een finale kunnen gaan via de Italiaanse weg (vrij smalle heuvel met klinkers) en dan rechtstreeks naar de Posbank en daar finishen. Plek zat. Maar je kan er ook voor kiezen om de wind op te zoeken langs het water. Het hoeft niet altijd heuvelop te gaan om interessant te zijn. En veel fatsoenlijke heuvels liggen daar nu eenmaal niet. Een omloop vind ik voor zo'n koers wel een optie als het maar niet al te klein is. Het moet geen criterium zijn.
Vos mee laten doen is natuurlijk flauwekul. Dat weet Thijsje zelf ook wel.
Voor een normale eendaagse wedstrijd moet je niet te kort gaan. Het hoeft niet altijd 200 te zijn maar rond de 100km is wel erg kort. Dan verlies je ook aantrekkingskracht op ploegen. Een rit als deze is voor velen gewoon een trainingskoers. Als ze daar hun kilometers niet kunnen maken komen renners gewoon niet. Dan gaan ze wel ergens anders rijden want je hebt die uren nodig voor de klassiekers (en die mogen uiteraard niet korter!).
Minder renners per ploeg is wel interessant. Daar ben ik voor omdat een sterke ploeg lastiger kan controleren. Zo'n Sky trein de hele dag op kop is voor niemand leuk.
In de regio van deze koers zou je voor een finale kunnen gaan via de Italiaanse weg (vrij smalle heuvel met klinkers) en dan rechtstreeks naar de Posbank en daar finishen. Plek zat. Maar je kan er ook voor kiezen om de wind op te zoeken langs het water. Het hoeft niet altijd heuvelop te gaan om interessant te zijn. En veel fatsoenlijke heuvels liggen daar nu eenmaal niet. Een omloop vind ik voor zo'n koers wel een optie als het maar niet al te klein is. Het moet geen criterium zijn.
Vos mee laten doen is natuurlijk flauwekul. Dat weet Thijsje zelf ook wel.
Nil volentibus arduum
Zit net de voorbeschouwing in Het Nieuwsblad te lezen. Ik wil jullie de menukaart van Cancellara niet onthouden.
7u-8u Het ontbijt:
Enkele boterhammen met confituur of choco.
Een kom broodpudding met noten (lekker luchtig!).
Een omelet (eventueel met hesp en tomaat).
Pannenkoeken (staat geen aantal bij).
2 grote borden rijst of pasta.
8u-10u Op weg naar de start
Broodje met honing of hesp en een taartje (appel, banaan, rijst). Van die laatste gaan er nog wat mee voor onderweg.
10u-11u
Geen bevoorrading in het eerste koersuur! Gelukkig hebben we die meegebrachte taartjes nog. Een mens zou eens honger krijgen.
11u-12u
De knechten mogen de kopmannen voorzien van nieuwe bidons vanuit de wagens.
12u Bevoorrading
Een musette (zakje) met twee drinkbussen , een aantal taartjes en broodjes, gels en sportbars
14u Bevoorrading
Drinkbussen, gels en sportbars
14u-16u Finale
Er staan verzorgers langs het parcours om een drinkbus aan te kunnen geven met daarop geplakt een gel. Tegen de hongerklop natuurlijk.
16.30 Direct na de koers
Een recoverydrink (proteïneshake) en een bord pasta, rijst of puree.
19u Avondmaal
Een bord soep.
Een bord groenten.
Twee borden pasta of rijst met een stuk kip, witvlees of vis.
Dessert
Eet smakelijk!
7u-8u Het ontbijt:
Enkele boterhammen met confituur of choco.
Een kom broodpudding met noten (lekker luchtig!).
Een omelet (eventueel met hesp en tomaat).
Pannenkoeken (staat geen aantal bij).
2 grote borden rijst of pasta.
8u-10u Op weg naar de start
Broodje met honing of hesp en een taartje (appel, banaan, rijst). Van die laatste gaan er nog wat mee voor onderweg.
10u-11u
Geen bevoorrading in het eerste koersuur! Gelukkig hebben we die meegebrachte taartjes nog. Een mens zou eens honger krijgen.
11u-12u
De knechten mogen de kopmannen voorzien van nieuwe bidons vanuit de wagens.
12u Bevoorrading
Een musette (zakje) met twee drinkbussen , een aantal taartjes en broodjes, gels en sportbars
14u Bevoorrading
Drinkbussen, gels en sportbars
14u-16u Finale
Er staan verzorgers langs het parcours om een drinkbus aan te kunnen geven met daarop geplakt een gel. Tegen de hongerklop natuurlijk.
16.30 Direct na de koers
Een recoverydrink (proteïneshake) en een bord pasta, rijst of puree.
19u Avondmaal
Een bord soep.
Een bord groenten.
Twee borden pasta of rijst met een stuk kip, witvlees of vis.
Dessert
Eet smakelijk!
Nil volentibus arduum
En we zijn vertrokken vanuit Brugge!
Ben benieuwd hoe de koers zich gaat ontwikkelen. Ik speel Cancellara maar door de strijd tussen hem en Sagan kan er ook heel goed een outsider met de bloemen gaan lopen. Voor Nederland is het dan hopen op Langeveld. Lijkt de enige landgenoot te zijn die goed genoeg is om er uberhaupt bij te zitten.
Ben benieuwd hoe de koers zich gaat ontwikkelen. Ik speel Cancellara maar door de strijd tussen hem en Sagan kan er ook heel goed een outsider met de bloemen gaan lopen. Voor Nederland is het dan hopen op Langeveld. Lijkt de enige landgenoot te zijn die goed genoeg is om er uberhaupt bij te zitten.
Nil volentibus arduum
Er kan een kruis over de naam van Tom Boonen. Al na 16km gevallen. Last van de heup en afgevoerd. Spijtig dat hij er niet bij zal zijn in de finale. Quick Step zal nu volledig de kaart van Chavanel spelen met Terpstra en Vandenbergh als joker.
Nil volentibus arduum
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Ik zie Chavanel 'm wel winnen eigenlijk.
Ik gok toch op Sagan. Als hij samen weg is met Cancellara dan is hij te snel in de sprint. Kan hij mooi weer een wheely doen bij de finish :)
Bij sporza tipten ze in de voorbeschouwing op Voeckler. Is die in vorm?
- peter
Yep. Dwars door Vlaanderen was die jongen erg sterk.
Sagan, Paolini, Cancellara, Chavanel, Langeveld. Dan heb je ze ongeveer wel, denk ik.
Sagan, Paolini, Cancellara, Chavanel, Langeveld. Dan heb je ze ongeveer wel, denk ik.
- peter
Straf wat die Cancellara laat zien op de OK. Sagan is de enige die kan volgen, maar oh oh wat doet het pijn.
En op de Paterberg staat er geen maat op die vent. Poeh.
Erg gave overwinning. Zeer mooi podium ook.
En op de Paterberg staat er geen maat op die vent. Poeh.
Erg gave overwinning. Zeer mooi podium ook.
Heel knap van Cancellara. Wat een held. Zo doe je dat.

Sagan vermaakt zich gelukkig nog wel.
Tja, je kan veel van 'm zeggen. Maar het is geen grijze muis.
Mooie prestatie van Cancellara. Op de Oude Kwaremont was het al hangen en wurgen voor Sagan. Die laatste steile meters op de Paterberg waren er teveel aan. Geen schande want dat ventje is 23 jaar en Cancellara steekt in topvorm. Hoe hij ook direct opschakelt en een gat slaat na die klim is echt indrukwekkend. Dan is er simpelweg geen houden aan. Zonder pech gaat hij Parijs-Roubaix ook winnen. Hij is te sterk voor de rest en dat komt daar alleen maar nog meer tot uitdrukking. Komt ook solo aan in het Velodrome.
Mooie prestatie van Cancellara. Op de Oude Kwaremont was het al hangen en wurgen voor Sagan. Die laatste steile meters op de Paterberg waren er teveel aan. Geen schande want dat ventje is 23 jaar en Cancellara steekt in topvorm. Hoe hij ook direct opschakelt en een gat slaat na die klim is echt indrukwekkend. Dan is er simpelweg geen houden aan. Zonder pech gaat hij Parijs-Roubaix ook winnen. Hij is te sterk voor de rest en dat komt daar alleen maar nog meer tot uitdrukking. Komt ook solo aan in het Velodrome.
Nil volentibus arduum
Hèhè, ook Erik Dekker nu in het vizier:
'Dopingonderzoek naar Erik Dekker hoort in prullenbak'
Het onderzoek waarmee Erik Dekker in 1999 werd vrijgepleit van doping hoort volgens de hematoloog die de renner destijds vrijsprak in de prullenbak.
Foto: ANP
Dat zegt de inmiddels gepensioneerde Jo Marx dinsdag in de Volkskrant.
''Wetenschappelijk stelde dit onderzoek niets voor. Dit was helemaal geen wetenschappelijk onderzoek. Dit was een heel toegepast onderzoek met zeer gebrekkige middelen."
'Werk dat in de prullenbak hoort. In mijn vakgebied geldt de regel: als je iets niet kunt publiceren bestaat het niet. Dit onderzoek bestaat dus niet.''
Bij Dekker werd destijds vlak voor de WK in Verona een hematocriet van 0,52 vastgesteld, terwijl de grens op 0,50 lag. Een te hoge hematocrietwaarde kan duiden op epogebruik.
Stuwbandje
De commissie Marx sprak Dekker vrij omdat de dopingcontroleur bij het bloed prikken het stuwbandje te lang om de arm van de renner zou hebben laten zitten. Dat zou de te hoge waarde heb veroorzaakt.
Achteraf was het volgens Marx te stellig om te concluderen dat Dekker geen dope had gebruikt. ''Juridisch correct was dat we epo-gebruik niet konden aantonen.''
Dinsdagmiddag worden de resultaten bekendgemaakt van het onderzoek van de Nederlandse wielerploegen, waarbij aan alle werknemers is gevraagd of ze verboden middelen hebben gebruikt.
Dekker, momenteel ploegleider van Blanco Pro Cycling, reed jarenlang voor Rabobank. Verschillende renners van die ploeg, onder wie Michael Boogerd en Michael Rasmussen, bekenden de voorbije maanden doping te hebben gebruikt.
Lees al het dopingnieuws in het dopingdossier van NUsport
Door: ANP/NUsport
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Maar hij heeft toch alle vragen met nee beantwoord bij die enquete laatst? Dan is er niets aan de hand.
Cancellara is vandaag onderuit gegaan bij de Scheldeprijs maar de schade lijkt mee te vallen. Hij heeft ook gewoon uitgereden. De bloemen gingen naar Kittel die Cavendish versloeg. Leuk succesje voor Argos. Ik kijk ondertussen al uit naar Parijs-Roubaix. Een van de grote vijf der klassiekers en misschien wel mijn persoonlijke favoriet. Vrijdag tijdens de parcoursverkenning lekker zelf de kasseien op en hier en daar aansluiten bij een ploeg. Zaterdag zelf de rit doen en zondagmiddag de hoofdmaaltijd met de klassieker zelf. Ik verwacht dat Cancellara zijn derde editie gaat winnen. Daarmee zou hij samen met Tom Boonen de enige zijn die twee keer de dubbel (RVV en Roubaix) weet te winnen.
Voor wat betreft de kansen van de Nederlanders hoop ik op een mooie klassering voor Boom. Veel meer zal er niet in zitten. Terpstra heeft niet het niveau dat hij vorig jaar had. Maarten Tjallingii gaat ook heel aardig over de stenen maar die heeft zijn grote kans een paar edities terug laten liggen.

Cancellara is vandaag onderuit gegaan bij de Scheldeprijs maar de schade lijkt mee te vallen. Hij heeft ook gewoon uitgereden. De bloemen gingen naar Kittel die Cavendish versloeg. Leuk succesje voor Argos. Ik kijk ondertussen al uit naar Parijs-Roubaix. Een van de grote vijf der klassiekers en misschien wel mijn persoonlijke favoriet. Vrijdag tijdens de parcoursverkenning lekker zelf de kasseien op en hier en daar aansluiten bij een ploeg. Zaterdag zelf de rit doen en zondagmiddag de hoofdmaaltijd met de klassieker zelf. Ik verwacht dat Cancellara zijn derde editie gaat winnen. Daarmee zou hij samen met Tom Boonen de enige zijn die twee keer de dubbel (RVV en Roubaix) weet te winnen.
Voor wat betreft de kansen van de Nederlanders hoop ik op een mooie klassering voor Boom. Veel meer zal er niet in zitten. Terpstra heeft niet het niveau dat hij vorig jaar had. Maarten Tjallingii gaat ook heel aardig over de stenen maar die heeft zijn grote kans een paar edities terug laten liggen.
Nil volentibus arduum
Spartacus is er bij de parcoursverkenning vandaag weer bij gaan liggen. Gaat lekker zo.
Nil volentibus arduum
Cancellara pakt ook weer Parijs Roubaix. Voor de Blanco Belg Vanmarcke. Terpstra derde en Langveld zevende.
Cancellara was wel total loss.
Had het Vanmarcke ontzettend gegund!
Had het Vanmarcke ontzettend gegund!
Heb de hele middag gekeken, en het was geweldig. Ik kom iedere keer weer tot de conclusie dat dit de mooiste koers van het jaar is. Het vreede is: ondanks al die lekke banden is het toch meestal de sterkste die wint.
Mee eens. Dit is de koers waar ik jaarlijks voor thuis blijf. Dit wil ik zien. Ondanks de ergernissen en de desillusies door alle dopingshit, waardoor ik vrijwel volledig afgeknapt ben op het wielrennen. Dit is en blijft voor mij toch een geweldige koers. Buitencategorie. Dit is zo oer. Bijna man tegen man. De heroiek, het lijden op de kasseien, dat desolate landschap. Zowel in de regen als met zonnig weer inderdaad een ware hel van het noorden. Als je Parijs-Roubaix kan winnen ben je voor mij een hele, hele grote. Met of zonder doping, dat maakt me paradoxaal genoeg die ene zondagmiddag even helemaal niks uit. Stom hè?Jöhnk schreef:Heb de hele middag gekeken, en het was geweldig. Ik kom iedere keer weer tot de conclusie dat dit de mooiste koers van het jaar is.

Zuidema schreef:Mee eens. Dit is de koers waar ik jaarlijks voor thuis blijf. Dit wil ik zien. Ondanks de ergernissen en de desillusies door alle dopingshit, waardoor ik vrijwel volledig afgeknapt ben op het wielrennen. Dit is en blijft voor mij toch een geweldige koers. Buitencategorie. Dit is zo oer. Bijna man tegen man. De heroiek, het lijden op de kasseien, dat desolate landschap. Zowel in de regen als met zonnig weer inderdaad een ware hel van het noorden. Als je Parijs-Roubaix kan winnen ben je voor mij een hele, hele grote. Met of zonder doping, dat maakt me paradoxaal genoeg die ene zondagmiddag even helemaal niks uit. Stom hè?Jöhnk schreef:Heb de hele middag gekeken, en het was geweldig. Ik kom iedere keer weer tot de conclusie dat dit de mooiste koers van het jaar is.

Het was inderdaad weer genieten. Prachtige finale met alles er op en er aan. De emotionele reactie van Sepp Vanmarcke na afloop was ook van een ontroerende schoonheid. Cancellara was natuurlijk de verwachte winnaar maar dat neemt niet weg dat hij het knap heeft gedaan. In de finale moest hij het toch alleen opknappen en als iedereen je wiel kiest is dat niet makkelijk.
Dit is ook gewoon de mooiste klassieker die er is. Parijs Roubaix is altijd eerlijk want meer dan in andere koersen is het man tegen man. De pech factor is ook wat overschat. Je gaat fouten maken als je er doorheen zit. Vaak is het dan ook zo dat de sterkste in koers die pech niet heeft. Simpelweg omdat die renner beter stuurt.
Heb er zelf een mooi weekend van gemaakt. Vrijdag parcoursverkenning met als hoogtepunt dat ik met de Lampre ploeg inclusief Pozzato Carrefour de L'Arbre heb gereden. Op zaterdag de editie voor liefhebbers gereden en vandaag de koers bezocht. Ik heb m'n portie kasseien weer binnen.
Dit is ook gewoon de mooiste klassieker die er is. Parijs Roubaix is altijd eerlijk want meer dan in andere koersen is het man tegen man. De pech factor is ook wat overschat. Je gaat fouten maken als je er doorheen zit. Vaak is het dan ook zo dat de sterkste in koers die pech niet heeft. Simpelweg omdat die renner beter stuurt.
Heb er zelf een mooi weekend van gemaakt. Vrijdag parcoursverkenning met als hoogtepunt dat ik met de Lampre ploeg inclusief Pozzato Carrefour de L'Arbre heb gereden. Op zaterdag de editie voor liefhebbers gereden en vandaag de koers bezocht. Ik heb m'n portie kasseien weer binnen.

Nil volentibus arduum
Dat is serieuze shit.Marillion schreef:Vrijdag parcoursverkenning met als hoogtepunt dat ik met de Lampre ploeg inclusief Pozzato Carrefour de L'Arbre heb gereden.
Ben je dan niet bang dat je een foutje maakt op die kasseien en een van die gasten valt en geblesseerd raakt?