F1 en andere autosporten

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

columbus
Berichten: 5465
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door columbus » di aug 31, 2021 6:05 pm

raymon schreef:
columbus schreef:Was verplaatsen naar een andere datum niet mogelijk? Snap dat een dag uitstellen weer problemen gaf met de reis naar Zandvoort maar een weekend waarop sowieso niet geracet zou worden
Maar dan geef je dus voordeel aan coureurs die een straf hadden voor Spa of een slechte kwalificatie hadden. En een nieuwe datum betekent ook dat je met andere auto onderdelen rijdt wat dan weet een voordeel is voor sommigen. Ik geef toe dat wat dit weekend gebeurde verre van ideaal is maar ieder alternatief heeft vele nadelen.
Logisch. Makkelijk voor mij vanaf de bank met weinig kennis. Het leek me het meest eerlijk voor de toeschouwers en rijders. Iedereen start vanaf de positie die nu bekend is.

Mano
Berichten: 15195
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Mano » wo sep 01, 2021 10:30 am

ik ben echt benieuwd naar GP Zandvoort.

Voor het eerst sinds lange tijd in NL en dat met een Nederlandse titelkandidaat.
Baan aangepast met kombochten en bijna niet in te halen (wat wel weer jammer is)

hoop niet dat het een Monaco'tje wordt, 1 lange parade zonder inhalen.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » wo sep 01, 2021 11:01 am

Eerste bocht het grind in en klaar. :smallgrin.gif:

Nee, zou leuk zijn als Verstappen kan winnen. Dan pakt hij ook de leiding in het WK terug.

Dat niet kunnen inhalen hoor ik bij vrijwel iedere GP. Misschien moeten ze daar eens wat aan doen want inhaalacties zijn het meest interessant om te zien.
Nil volentibus arduum

Mano
Berichten: 15195
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Mano » wo sep 01, 2021 11:36 am

Marillion schreef:
wo sep 01, 2021 11:01 am
Eerste bocht het grind in en klaar. :smallgrin.gif:

Nee, zou leuk zijn als Verstappen kan winnen. Dan pakt hij ook de leiding in het WK terug.

Dat niet kunnen inhalen hoor ik bij vrijwel iedere GP. Misschien moeten ze daar eens wat aan doen want inhaalacties zijn het meest interessant om te zien.
omgekeerd starten :hypocrite.gif: Hoogste aantal WK punten achteraan zetten
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

GangstaRiB
Berichten: 16901
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door GangstaRiB » wo sep 01, 2021 12:30 pm

Telegraaf publiek krijgt in ieder geval z’n dosis patriotisme. Als Max z’n wieg 5 kilometer verder had gestaan was ie een Belg geweest en was deze hele happening nooit geweest. Maar o o o wat zijn ‘we’ ineens allemaal F1 fans geworden. En straks de bad guy wel uitfluiten natuurlijk zoals een tolerant en gemoedelijk Nederland betaamt. :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10328
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door WP_Legend » wo sep 01, 2021 1:45 pm

Hij is toch in Hasselt geboren, dus eigenlijk een Belg!

GangstaRiB
Berichten: 16901
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door GangstaRiB » wo sep 01, 2021 2:06 pm

WP_Legend schreef:
wo sep 01, 2021 1:45 pm
Hij is toch in Hasselt geboren, dus eigenlijk een Belg!
I stand corrected!

Maar wel onder NL vlag vanwege Jos zeker?

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » wo sep 01, 2021 7:10 pm

Officieel: Kimi Raikkonen zegt Formule 1 na 2021 vaarwel

Door: Bjorn Smit, Redacteur 1 sep. 2021 19:09

De glansrijke Formule 1-carrière van Kimi Raikkonen komt aan het einde van het huidige seizoen ten einde. De 41-jarige Fin kondigde via Instagram aan dat hij graag wil gaan genieten van andere dingen in het leven.

Raikkonen deed de aankondiging van zijn Formule 1-pensioen aan de vooravond van de Grand Prix van Nederland. Het huidige bezoek aan Circuit Zandvoort wordt dus meteen ook zijn laatste als F1-coureur. De wereldkampioen van 2007 maakt het lopende seizoen nog af bij Alfa Romeo, maar daarna hangt hij zijn helm aan de wilgen. Dat besluit maakte hij middels een bericht op Instagram wereldkundig. Daar maakte Raikkonen ook duidelijk dat hij het besluit enige tijd geleden al heeft genomen.

"Dit is het. Dit wordt mijn laatste seizoen in de Formule 1. Dit is een beslissing die ik afgelopen winter al genomen heb. Het was geen gemakkelijk besluit, maar na dit seizoen is het tijd voor nieuwe dingen", schreef Raikkonen. Hij vindt het op 41-jarige leeftijd tijd voor een nieuw hoofdstuk in zijn leven. "Hoewel het seizoen nog bezig is, wil ik mijn familie, al mijn teams en iedereen die betrokken was bij mijn racecarrière bedanken. Dat geldt in het bijzonder voor al mijn geweldige fans, die mij al die tijd gesteund hebben. Het hoofdstuk Formule 1 komt voor mij ten einde, maar er is veel meer in het leven dat ik wil ervaren en waarvan ik wil genieten."

Start en einde F1-loopbaan bij dezelfde renstal

De Grand Prix van Abu Dhabi is de laatste race voor Raikkonen, die zijn carrière in 2001 begon bij Sauber. Dat team is de voorloper van het huidige Alfa Romeo en dus sluit de Fin zijn F1-carrière af op dezelfde plek als waar hij die begon. Na een knap debuutseizoen werd Raikkonen voor 2002 opgepikt door McLaren, waar hij in 2003 en 2005 lang meedeed om de wereldtitel. Uiteindelijk kwam die wereldtitel pas in 2007, het eerste seizoen dat hij uitkwam voor Ferrari. Dat seizoen troefde hij McLaren-duo Fernando Alonso en Lewis Hamilton met slechts één punt verschil af. Ook in 2008 en 2009 reed Raikkonen nog voor Ferrari, alvorens hij twee jaar uit de F1 verdween.

Zijn terugkeer in de koningsklasse volgde in 2012, toen hij het avontuur aanging bij Lotus. Na twee sterke seizoenen en twee overwinningen volgde in 2014 de terugkeer bij Ferrari. Daar kende Raikkonen beduidend minder successen dan in zijn eerste periode met slechts één overwinning: de Amerikaanse GP van 2018. Het daaropvolgende seizoen moest The Iceman plaatsmaken voor Charles Leclerc en dus toog hij naar Alfa Romeo, de nieuwe gedaante van Sauber. Meer dan sporadisch punten pakken zat er niet in, vooral in 2020 en 2021.

Nieuwe opening op rijdersmarkt

Het aangekondigde pensioen van Raikkonen zet weer een reeks nieuwe bewegingen in gang op de rijdersmarkt voor 2022. Alfa Romeo moet nu namelijk in ieder geval één zitje zien te vullen voor volgend seizoen. Naar verluidt is landgenoot Valtteri Bottas favoriet voor een plekje bij het Zwitserse team, mocht hij bij Mercedes plaats moeten maken voor George Russell. Ook is nog onduidelijk of Antonio Giovinazzi volgend seizoen nog een plekje heeft bij het team. De Italiaan heeft zijn zitje te danken aan de samenwerking tussen Alfa Romeo en Ferrari, maar vanaf volgend seizoen heeft de renstal niet langer de verplichting om een Ferrari-junior in te zetten.
Bron: nl.motorsport.com
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » vr sep 03, 2021 8:34 am

GangstaRiB schreef:
wo sep 01, 2021 12:30 pm
….,Maar o o o wat zijn ‘we’ ineens allemaal F1 fans geworden. En straks de bad guy wel uitfluiten natuurlijk zoals een tolerant en gemoedelijk Nederland betaamt. :smallgrin.gif:
Zelfde publiek dat bij een evenement als de OS ineens schreeuwend voor de tv staat bij zwemmen of volleybal terwijl daar normaal geen hond naar kijkt.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Giacomo Puccini » vr sep 03, 2021 8:46 am

Ik vind het schitterend, echt knap dat Nederland zo'n wereldevenement onder moeilijke omstandigheden terug naar Zantvoort heeft kunnen halen, enorm trots! Mooiere NL promotie kun je niet krijgen. Je kunt veel over de 'prins' zeggen maar dit heeft ie toch mooi mede mogelijk gemaakt :biggthumpup.gif:
Ajax!

columbus
Berichten: 5465
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door columbus » vr sep 03, 2021 8:49 am

Ben absoluut geen fan en kijk het nauwelijks maar ik zat gisteren een voorbeschouwend te bekijken en vroeg me af. Is het niet veel te smal allemaal? Inhalen is volgens mij echt niet te doen en wordt het file rijden?

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Giacomo Puccini » vr sep 03, 2021 8:54 am

Marillion schreef:
vr sep 03, 2021 8:34 am
GangstaRiB schreef:
wo sep 01, 2021 12:30 pm
….,Maar o o o wat zijn ‘we’ ineens allemaal F1 fans geworden. En straks de bad guy wel uitfluiten natuurlijk zoals een tolerant en gemoedelijk Nederland betaamt. :smallgrin.gif:
Zelfde publiek dat bij een evenement als de OS ineens schreeuwend voor de tv staat bij zwemmen of volleybal terwijl daar normaal geen hond naar kijkt.
Mwah, er zijn tienduizenden Nederlandse F1 fans die Max al jaren over de hele wereld supporten, mooi toch. Verreweg de meesten op een positieve manier, daar kan voetbal nog wat van leren. Ik heb ook een keer een GP meegepikt en ik geef toe dat ik waarschijnlijk niet was gegaan als er geen Nederlandse coureur had meegedaan, maar dat lijkt me logisch. Als Ajax een marginaal clubje was geweest dan waren wij zeer waarschijnlijk ook geen Ajaxsupporters.
Ajax!

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Giacomo Puccini » vr sep 03, 2021 8:56 am

columbus schreef:
vr sep 03, 2021 8:49 am
Ben absoluut geen fan en kijk het nauwelijks maar ik zat gisteren een voorbeschouwend te bekijken en vroeg me af. Is het niet veel te smal allemaal? Inhalen is volgens mij echt niet te doen en wordt het file rijden?
Het wordt lastig denk ik ja. Maar, eigenlijk is 1 plek waar je goed kunt inhalen in principe al genoeg om een leuke race te kunnen krijgen. Zondag weten we het pas echt, ben heel benieuwd of de track verbeteringen vruchten zullen afwerpen.
Ajax!

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34446
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » vr sep 03, 2021 9:59 am

1e Vrije training staat bijna op punt van beginnen. Eiiiiiiiiiiiiindelijk. :pepsi.gif:
Pfffieuw; ben best zenuwachtig... :blush.gif:

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Duke » vr sep 03, 2021 1:11 pm

Een rondje van 1 minuut 11, dat moet wel één van de kortste circuits van het seizoen zijn, niet?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9375
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Monkey Tonk » vr sep 03, 2021 1:38 pm

De kans is vrij groot dat dit circuit de plank mis slaat. Hopelijk is dat niet zo. Heb een korte docu gezien die de veranderingen en de aanleg wat uitlegt, maar de achterliggende gedachten kwamen niet vanuit de ervaring van F1 coureurs, zoals het circuit in Amerika dat in samenwerking met Mario Andretti ontworpen werd. Het is een soort achtbaan-circuit met al die banks. Plankgas door zo'n bocht is iets anders dan een interessante of goede race. Het zou me verbazen als NL met deze baan ook maar kon tippen aan Spa of Silverstone.
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » vr sep 03, 2021 1:56 pm

Duke schreef:
vr sep 03, 2021 1:11 pm
Een rondje van 1 minuut 11, dat moet wel één van de kortste circuits van het seizoen zijn, niet?
Tot nu toe was alleen de eerste vrije training in Oostenrijk sneller (1 minuut 5), Monaco is ook niet veel langer (1.12 in VT1)
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Giacomo Puccini » vr sep 03, 2021 2:19 pm

Na Vettel opnieuw een technisch probleem voor een Mercedes auto, dit keer Hamilton. Typisch...

Ik hoop wel dat ze morgen en zondag wat sneller zijn met het vrijgeven van de track, anders wordt het een lange zit. Dit moet echt veel beter kunnen.
Ajax!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33761
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » vr sep 03, 2021 4:52 pm

Een kartbaan in combi met een carrera-racebaan. :-) Alleen zijn de autootjes een stukkie breder dan karts. :drecul.gif:

Laat remmen in de Tarzan-bocht of al vol gas zitten in de laatste kombocht, zodat je al op snelheid bent als DRS actief wordt op het rechte stuk?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9375
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Monkey Tonk » vr sep 03, 2021 5:55 pm

Is dit onlangs zo aangelegd? Het is in principe een heel ander circuit dan in 1985, toen de laatste F1 race er werd gereden, met alleen wat stukjes van het oude circuit.

Hebben ze een unieke mogelijkheid om een ideaal F1-circuit neer te leggen, en gaan ze zich in plaats daarvan fixeren op banked corners, omdat die uniek zijn in F1. Wat is de over/under op klapbanden?
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » za sep 04, 2021 9:15 am

Raikkonen test positief op corona, mist Dutch GP

Door: Mike Mulder, 4 sep. 2021 09:38

Kimi Raikkonen komt zondag niet in actie tijdens de Dutch Grand Prix op Zandvoort. De Finse Formule 1-coureur van Alfa Romeo is positief getest op corona. Hij zal worden vervangen door reservecoureur Robert Kubica.

De Formule 1 hanteert net als vorig seizoen nog steeds een streng testbeleid. Iedereen in de bubbel wordt regelmatig getest en uit één van die tests is dus gebleken dat Kimi Raikkonen positief is. Ook een controletest bleek positief en dat betekent dat de Fin niet langer welkom is in de paddock en in zelfisolatie is gegaan.

Raikkonen zal voor de kwalificatie en race worden vervangen door Robert Kubica, de vaste reservecoureur van Alfa Romeo. De 36-jarige Pool reed zijn laatste Grand Prix in december 2019 in Abu Dhabi. Hij stond toen nog onder contract bij Williams, maar stapte in 2020 over naar Alfa waar hij test- en reserverijder is. Dit jaar reed hij al drie testsessies in de C41.

“De FIA, Formule 1 en Alfa Romeo Racing kunnen vandaag bevestigen dat Kimi Räikkonen tijdens onsite PCR-testen voor de 2021 FIA Formule 1 Dutch Grand Prix positief heeft getest op COVID-19”, aldus een verklaring van de Formule 1-organisatie. “In overeenstemming met de COVID-19 protocollen zal hij niet verder deelnemen aan dit evenement.”

Alfa Romeo laat weten dat Raikkonen weinig last heeft van complicaties: “Hij vertoont geen symptomen en verkeert in goede stemming.” De stal voegt er aan toe dat het geen problemen verwacht voor de rest van het team. “Hij is onmiddellijk in isolatie gegaan in zijn hotel. Het team heeft een onderzoek uitgevoerd naar eventuele nauwe contacten en er worden geen verdere gevolgen verwacht voor het team voor de rest van dit evenement."

Raikkonen is de zevende coureur die geconfronteerd wordt met het coronavirus. Eerder testten Lewis Hamilton, Sergio Perez, Lance Stroll, Pierre Gasly, Charles Leclerc en Lando Norris al positief.
nl.motorsport.com
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9375
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Monkey Tonk » za sep 04, 2021 10:17 am

Laatste nieuws is mogelijke gridstraf voor Max. Dan kijk ik denk ik een tijdje geen F1. Na twee door Merc veroorzaakte crashes, en het fiasco van Spa, heb ik het dan wel even gehad.
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34446
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » za sep 04, 2021 10:54 am

Niks aan de hand!

F3 was ook genieten btw! Nu VT3…

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » za sep 04, 2021 11:39 am

Ik kan me niet herinneren dat het al eerder is gebeurd dat alle drie de vrije trainingen door Code Rood onderbroken zijn.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7918
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door elliquido » za sep 04, 2021 12:21 pm

Het lijkt op weinig inhaalmogelijkgeden. Vrees voor een saaie race ondanks wat crashes hier en daar
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Plaats reactie