Re: F1 en andere autosporten
Geplaatst: za jun 19, 2021 4:51 pm
Verstappen morgen vanaf pole in Frankrijk.
En hij was er bijna even blij mee als Hamilton met de 3e startplaats.Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Verstappen morgen vanaf pole in Frankrijk.
Ah, risky bandenstrategie?WP_Legend schreef:pfoeh he! pittige gok!
Jammer dat ''simply lovely'' en dat lachje van Max er niet tussen staat.Mano schreef: âdi jun 22, 2021 8:17 amsamenvatting van de race alleen vanuit verstappen/hamilton oogpunt met bijbehorende radio
https://www.youtube.com/watch?v=H_Ty1fYKGkQ
Bron: nl.motorsport.comFIA vertraagt pitstops in F1 met nieuwe technische richtlijn
Door: Ronald Vording, Journalist
24 jun. 2021 20:42
De FIA heeft een technische richtlijn naar teams gestuurd over tragere pitstops in de Formule 1. Vanaf de Hongaarse GP zijn nieuwe regels van kracht, waardoor stops in de koningsklasse iets langer zullen duren. De autosportfederatie grijpt naar eigen zeggen in om de veiligheid te waarborgen, al is er achter de schermen ook door enkele teams geklaagd over de (te) snelle pitstops van onder meer Red Bull.
Volgens de FIA worden sommige pitstops nu sneller uitgevoerd dan dat volgens het huidige reglement, of in ieder geval volgens de geest daarvan, zou moeten. Dat laatste komt doordat teams steeds meer automatiseren, nog meer dan dat bij het opstellen van de regels voor mogelijk werd gehouden. Het maakt dat die regels een update krijgen en wel met technische richtlijn 22A. Die is voor het raceweekend in Stiermarken naar alle F1-teams gestuurd.
Langzamere stops
Het betekent in de praktijk dat pitstops vanaf de Hongaarse GP, als de aangepaste regels ingaan, langzamer zullen worden. Zo drukken monteurs tegenwoordig op een knop op hun wheelguns om aan te geven dat een wielmoer vast zit. Als dit bij alle wielen is gebeurd en de sensoren dat hebben geregistreerd, springt het licht voor de coureur op groen en kan hij vertrekken. Er zijn echter geen specifieke richtlijnen die voorschrijven wanneer een wiel daadwerkelijk vastzit en wanneer een monteur op de knop mag drukken. Het maakt dat teams andere maatstaven hanteren (wanneer te drukken) en dus dat de software daar bij teams ook verschillend op reageert.
De FIA vindt dit met steeds snellere pitstops gevaarlijk worden. Zo vreest de federatie bij steeds kleinere marges dat de kans toeneemt op een auto die wordt weggestuurd terwijl nog niet alle wielen vastzitten. Het maakt dat artikel 12.8.4 van het technische reglement wordt aangescherpt. Er wordt strakker gedefinieerd wanneer een wielmoer daadwerkelijk vastzit en een monteur het signaal mag geven. Daarnaast voert de FIA zelf ook enkele vertragingen in. Zo komt er een vertraging van 0.15 seconde tussen het moment waarop de monteur het signaal geeft dat het wiel vastzit en het moment waarop de software reageert. Als de tijd van een monteur minder dan 0.15 seconde bedraagt, de menselijke reactietijd volgens de FIA, vermoed men namelijk giswerk zonder dat het wiel daadwerkelijk vastzit. Daarnaast komt er een tweede vertraging van 0.20 seconde tussen het moment waarop alle wielen als 'vast' zijn aangegeven en het moment waarop het stoplicht voor de coureur daadwerkelijk op groen springt.
Lobby van Mercedes tegen snelle stops Red Bull?
Dit alles maakt dat pitstops vanaf de race in Boedapest langer zullen duren en dat stops van twee seconden of zelfs nog minder nagenoeg uitgesloten zijn. Alhoewel de FIA in de technische richtlijn louter spreekt over veiligheid en niet naar teams als Red Bull wijst, is er achter de schermen wel geklaagd. Dat laatste is vooral door Mercedes gebeurd, zo heeft Helmut Marko recent laten doorschemeren: "Mercedes is nerveus en ze proberen ons af te remmen. Eerst hadden we het gedoe met de achtervleugel en nu hebben ze onze pitstop-apparatuur als illegaal bestempeld bij de FIA. Maar het is allemaal gebakken lucht." Red Bull vermoedt dat Mercedes voor deze ingreep heeft gepleit, al spreekt de FIA in het document niet specifiek over teams.
Volgens mij RB nog nooit problemen gehad met de veiligheid van de pitstops terwijl Mercedes en andere teams dat wel hebben gehad. En dan moet RB eea aanpassen. Bizar.brigade zuid schreef:Jeetje wat kinderachtig van Mercedes, eerst zeuren over de achtervleugel van Red Bull, nu weer dit. Slechte verliezers.
De T.Max âbeetje moeâ van Mercedes
In Oostenrijk zijn FFP2-mondkapjes verplicht. Max Verstappen laat zich er niet door afleiden, zoals hij ook wars is van de spelletjes van Mercedes.
FOTOâS GETTY IMAGES
Nu het om details draait, kan Verstappen zelf nog meer het verschil maken
SPIELBERG Na zijn prachtige overwinning in Frankrijk juichte Max Verstappen als Kylian Mbappé. De reden? Een eerdere ontmoeting in zijn appartement in Monaco, vlak na de triomftocht van de Limburger aldaar. Maar de Franse ster is niet de enige (oud-)voetballer die Verstappen lijkt te inspireren.
Want was het niet Mark van Bommel in zijn tijd als trainer van PSV, de favoriete club van Verstappen, die tot vervelens toe sprak over âonverstoorbaarheidâ en âdetailsâ? De kersverse coach van het Duitse VfL Wolfsburg en de huidige WK-leider in de Formule 1 ontmoetten elkaar overigens twee jaar geleden, ook in Monaco.
âHet verschil tussen ons, tussen Red Bull en Mercedes, zit hem nu ook allemaal in kleine detailsâ, zo spreekt Verstappen over de kleine onderlinge verschillen op dit moment. âIk denk dat we heel erg aan elkaar gewaagd zijn. In Frankrijk was Mercedes duidelijk sneller, omdat wij door de weersomstandigheden problemen hadden met het gripniveau. Hoe langer de race duurde, hoe beter wij werden.â
Verstappen bereidt zich voor op een tweeluik in Oostenrijk. De thuisrace van Red Bull heeft hij twee keer op zijn naam geschreven, in 2018 en 2019. Ook hier kunnen de weersomstandigheden nog een factor zijn. Er hangen genoeg regen- en onweersbuien in de lucht. âAls dat gebeurt, probeer je jezelf zo snel mogelijk aan te passenâ, legt Verstappen uit. âMaar ik zou het nu niet heel erg vinden om in het droog te racen.â
Dat zegt alles over zijn vertrouwen in zijn auto, de RB16B. Overigens zijn Red Bull en Mercedes, en dan met name Verstappen en Lewis Hamilton, tegenpolen van elkaar. De Limburger is wars van de mentale spelletjes die naast de baan worden gespeeld. Of het nu over de voor- of achtervleugel gaat of het feit dat Red Bull volgens Hamilton plots veel sneller is op de rechte stukken. De zevenvoudig wereldkampioen impliceert daarmee dat de nieuwe Honda-motor een stuk meer pk in zich zou hebben, wat volgens de huidige regelgeving overigens helemaal niet mogelijk is.
âMaar iedereen kon toch zien dat wij met minder downforce (neerwaartse druk, red.) reden in Frankrijk?â, vraagt Verstappen zich hardop af. âLogisch dus, dat we sneller gingen op het rechte stuk. Misschien moet Lewis maar een bril kopen. Ik word er een beetje moe van. Hij wil een beetje de underdog spelen, ik vind het allemaal wel prima.â
Een beetje moe, vrij naar voormalig PSV-spits Romario, wordt Verstappen inmiddels ook van alle theorieĂ«n rond de achtervleugel van onder meer Red Bull. Die zou te veel hebben meegebogen, om zo ook meer snelheid te genereren op het rechte stuk. Na wekenlang moddergooien door onder meer Mercedes zijn de regels sinds de race in Frankrijk â gewonnen door Verstappen â veranderd. Veel pijn lijkt dat Red Bull dus niet te hebben gedaan. Saillant detail: bijna alle teams hebben de achtervleugel voor die wedstrijd iets moeten aanpassen. En wie de bal kaatst, kan hem terugverwachten, dus staat nu juist de flexibele voorvleugel van Mercedes ter discussie. Mercedes zou ook hebben aangestipt dat het âpitstopmateriaalâ van Red Bull illegaal is. Inmiddels is duidelijk dat die regelgeving rond pitstops vanaf de Grand Prix van Hongarije uit veiligheidsoverwegingen inderdaad iets wordt aangepast. Welkom in de Formule 1.
Verstappen: âVolgens mij is het logisch dat je, als je de achtervleugel controleert, je ook de voorvleugel moet checken. Die hebben een veel grotere impact op de prestatie van de auto. Dat is nu aan de FIA.â
Wordt ongetwijfeld vervolgd. Eerst wachten niet Ă©Ă©n, maar twee races op de Red Bull Ring. Het gevecht tussen Verstappen en Hamilton gaat door. En als het aan Verstappen ligt, blijft die strijd vooral beperkt tot op het asfalt. Want daar maken de details het verschil. En â in dat geval â de coureur ook.