Wielrennen
Moderator: mods
Re: Wielrennen
Mijn info kwam van een bekende ter plaatse. Die heeft de fiets bij de start bekeken.
Vooropgesteld. Achteraf is het natuurlijk makkelijk praten, zeker vanuit de luie zetel. Maar op de spaarzame beelden die we van Mollema konden zien vond ik echt dat hij het verkeerde verzet had gestoken. Ook als ik rekening hou met zijn manier van rijden. Als je kijkt naar de rest van de ronde denk ik dat hij zeker bij Froome had moeten kunnen zitten. Of hij Cobo had kunnen volgen zal ik even in het midden laten want die ging wel erg lekker omhoog. Maar met een beter verzet had hij volgens mij minimaal nog kansen op het podium gehad.
Wat de verzetten betreft:
Mollema --> 36x28 = 2.69m per omwenteling
Cobo --> 34x32 = 2.23m per omwenteling
Dat scheelt nogal een stuk. Nu heeft niet iedereen baat bij zo'n ultra klein verzet maar feit is wel dat veel profs op dit soort verticaal werk beter iets lichter zouden steken. Op een korte steile klim kun je het op kracht nog wel redden maar dit was daarvoor veel te lang.
Vooropgesteld. Achteraf is het natuurlijk makkelijk praten, zeker vanuit de luie zetel. Maar op de spaarzame beelden die we van Mollema konden zien vond ik echt dat hij het verkeerde verzet had gestoken. Ook als ik rekening hou met zijn manier van rijden. Als je kijkt naar de rest van de ronde denk ik dat hij zeker bij Froome had moeten kunnen zitten. Of hij Cobo had kunnen volgen zal ik even in het midden laten want die ging wel erg lekker omhoog. Maar met een beter verzet had hij volgens mij minimaal nog kansen op het podium gehad.
Wat de verzetten betreft:
Mollema --> 36x28 = 2.69m per omwenteling
Cobo --> 34x32 = 2.23m per omwenteling
Dat scheelt nogal een stuk. Nu heeft niet iedereen baat bij zo'n ultra klein verzet maar feit is wel dat veel profs op dit soort verticaal werk beter iets lichter zouden steken. Op een korte steile klim kun je het op kracht nog wel redden maar dit was daarvoor veel te lang.
Nil volentibus arduum
Woensdag de laatste aankomst bergop. Als ik me niet vergis een kilometer of 6 maar wel tegen stevige stijgingspercentages. Ik heb wel zin in een Nederlandse ritzege. Mollema moet hier goed uit de voeten kunnen maar Poels is voor mij de dagfavoriet.
Nil volentibus arduum
Mollema wint de puntentrui in de Vuelta! 

Leuk. Ook al is het een beetje een troostprijs is het altijd prettig om met iets tastbaars naar huis te keren. Bovendien is dit over een paar jaar een uitstekende quizvraag.
Nu ben ik benieuwd wat Robert Gesink kan in Montreal. Eerder deze week netjes 2e kort achter Gilbert in Quebec. De koers is hier te volgen.
EDIT
Rui Costa wint vandaag. Gesink zag er prima uit. Hopelijk kan hij pieken richting Lombardije. Al zal het ook daar weer een hele klus worden om Gilbert te kloppen.

Nu ben ik benieuwd wat Robert Gesink kan in Montreal. Eerder deze week netjes 2e kort achter Gilbert in Quebec. De koers is hier te volgen.
EDIT
Rui Costa wint vandaag. Gesink zag er prima uit. Hopelijk kan hij pieken richting Lombardije. Al zal het ook daar weer een hele klus worden om Gilbert te kloppen.
Nil volentibus arduum
Oudenaarde krijgt Ronde-finish, Muur sneuvelt
De finish van de Ronde van Vlaanderen ligt vanaf 2012 in Oudenaarde. De organisatie breekt met de 38-jarige traditie om in Meerbeke aan te komen. De finale met de Muur en de Bosberg wordt ingewisseld voor een slotstuk met de Oude Kwaremont en Paterberg als scherprechters.
Drie steden dongen de voorbije maanden naar de finish van de Ronde: Meerbeke, Oudenaarde en Ronse. De vernieuwing heeft het uiteindelijk gehaald op de traditie. De Muur van Geraardsbergen en de Bosberg worden in de finale vervangen door de Oude Kwaremont en Paterberg, die elk drie keer beklommen worden. De Muur verdwijnt zelfs uit het parcours. Meerbeke verliest dus na 38 jaar de finish van de Ronde. Oudenaarde mag zich de komende twee jaar bewijzen bij de organisatie. De stad heeft als extra troef dat het met het Centrum Ronde van Vlaanderen een trekpleister huist voor wielerliefhebbers.
Hoe zal het nieuwe parcours eruitzien?
Zoals de voorbije jaren blijft de start van de Ronde van Vlaanderen in Brugge. Van daar gaat het over enkele hellingen naar de Scheldevallei, waarna een eerste keer de Oude Kwaremont en de Paterberg volgen. Een lus met de Kapel- en Steenberg is het volgende obstakel, gevolgd door een tweede beklimming van de Kwaremont en Paterberg. Een lus van 20 kilometer brengt de renners dan een laatste keer naar de twee bergen. De Paterberg ligt op 12 kilometer van de eindstreep, vergelijkbaar met de Bosberg in het vorige parcours. Via Wortegem-Petegem wordt de finish in Oudenaarde bereikt.
Burgemeester Oudenaarde: "Ziel van de Ronde bewaren"
In Oudenaarde mag letterlijk de vlag uit, want na jaren gelobby heeft de stad eindelijk de finish van de Ronde kunnen binnenhalen. "Ik ben erg gelukkig", zegt burgemeester Marnic De Meulemeester. "We zijn er al jaren mee bezig om de Ronde naar hier te halen. Tienduizenden fans, uit Oudenaarde en uit de rest van de Vlaamse Ardennen, hebben hier zo lang op gehoopt. Ik ben ook erg trots." "We zullen er alles aan doen om de ziel van de Ronde te bewaren. De aankomst zal aan de Donkvijver zijn, op 400 meter van de Grote Markt en het stadhuis. De finish wordt een prachtige belevenis."

Bron:sporza.be
Ik heb het nieuwe parcours even op me laten inwerken maar mijn eerste reactie is wat mij betreft nog altijd de juiste. Het is een aanfluiting.
Hoewel ik vind dat je conservatief om moet gaan met het parcours van een echte klassieker ben ik niet per definitie tegen verandering. Een wijziging van het parcours kan verfrissend zijn en de koers van nieuw elan voorzien. Je moet echter wel het karakter van de koers bewaren en zorgvuldig omgaan met de monumenten van de klassieker. En ondanks dat er nog altijd meer edities van de Vlaamse hoogmis zijn verreden zonder de Muur van Geraardsbergen dan met is de Kapelmuur natuurlijk onlosmakelijk verbonden met de Ronde van Vlaanderen. Dat je dan voor de finish een nieuwe lokatie kiest is nog tot daar aan toe. Vlaanderen staat bol van de geschikte plaatsen en Oudenaarde is op zichzelf geen slechte keuze. Een mooie stad met uitstraling en kort bij veel bekende rondeheuvels bovendien. Daar is dus zeker iets moois van te maken.
Maar hoe kun je er nu in hemelsnaam voor kiezen om de finale om te bouwen tot een soort (zwaar) criterium terwijl er zoveel mogelijkheden zijn om een mooi parcours te bouwen? Drie keer Paterberg en Oude Kwaremont is volstrekt onnodig en je weet nu al wat er gaat gebeuren. Renners gaan wachten tot de laatste ronde om hun aanval te plaatsen. Daarbij is het voor mij onbestaanbaar om de Muur helemaal te passeren. Een passage door Geraardsbergen is makkelijk in te bouwen en hoort gewoon in de ronde thuis.
Commercie heeft een veel te belangrijke rol gespeeld. Drie keer passeren zal het ongetwijfeld goed doen bij de VIP tent die daar zal worden geplaatst. Het is een zwaktebod voor de wielerliefhebber en een onwaardig parcours voor één van de allermooiste klassiekers.
De finish van de Ronde van Vlaanderen ligt vanaf 2012 in Oudenaarde. De organisatie breekt met de 38-jarige traditie om in Meerbeke aan te komen. De finale met de Muur en de Bosberg wordt ingewisseld voor een slotstuk met de Oude Kwaremont en Paterberg als scherprechters.
Drie steden dongen de voorbije maanden naar de finish van de Ronde: Meerbeke, Oudenaarde en Ronse. De vernieuwing heeft het uiteindelijk gehaald op de traditie. De Muur van Geraardsbergen en de Bosberg worden in de finale vervangen door de Oude Kwaremont en Paterberg, die elk drie keer beklommen worden. De Muur verdwijnt zelfs uit het parcours. Meerbeke verliest dus na 38 jaar de finish van de Ronde. Oudenaarde mag zich de komende twee jaar bewijzen bij de organisatie. De stad heeft als extra troef dat het met het Centrum Ronde van Vlaanderen een trekpleister huist voor wielerliefhebbers.
Hoe zal het nieuwe parcours eruitzien?
Zoals de voorbije jaren blijft de start van de Ronde van Vlaanderen in Brugge. Van daar gaat het over enkele hellingen naar de Scheldevallei, waarna een eerste keer de Oude Kwaremont en de Paterberg volgen. Een lus met de Kapel- en Steenberg is het volgende obstakel, gevolgd door een tweede beklimming van de Kwaremont en Paterberg. Een lus van 20 kilometer brengt de renners dan een laatste keer naar de twee bergen. De Paterberg ligt op 12 kilometer van de eindstreep, vergelijkbaar met de Bosberg in het vorige parcours. Via Wortegem-Petegem wordt de finish in Oudenaarde bereikt.
Burgemeester Oudenaarde: "Ziel van de Ronde bewaren"
In Oudenaarde mag letterlijk de vlag uit, want na jaren gelobby heeft de stad eindelijk de finish van de Ronde kunnen binnenhalen. "Ik ben erg gelukkig", zegt burgemeester Marnic De Meulemeester. "We zijn er al jaren mee bezig om de Ronde naar hier te halen. Tienduizenden fans, uit Oudenaarde en uit de rest van de Vlaamse Ardennen, hebben hier zo lang op gehoopt. Ik ben ook erg trots." "We zullen er alles aan doen om de ziel van de Ronde te bewaren. De aankomst zal aan de Donkvijver zijn, op 400 meter van de Grote Markt en het stadhuis. De finish wordt een prachtige belevenis."

Bron:sporza.be
Ik heb het nieuwe parcours even op me laten inwerken maar mijn eerste reactie is wat mij betreft nog altijd de juiste. Het is een aanfluiting.
Hoewel ik vind dat je conservatief om moet gaan met het parcours van een echte klassieker ben ik niet per definitie tegen verandering. Een wijziging van het parcours kan verfrissend zijn en de koers van nieuw elan voorzien. Je moet echter wel het karakter van de koers bewaren en zorgvuldig omgaan met de monumenten van de klassieker. En ondanks dat er nog altijd meer edities van de Vlaamse hoogmis zijn verreden zonder de Muur van Geraardsbergen dan met is de Kapelmuur natuurlijk onlosmakelijk verbonden met de Ronde van Vlaanderen. Dat je dan voor de finish een nieuwe lokatie kiest is nog tot daar aan toe. Vlaanderen staat bol van de geschikte plaatsen en Oudenaarde is op zichzelf geen slechte keuze. Een mooie stad met uitstraling en kort bij veel bekende rondeheuvels bovendien. Daar is dus zeker iets moois van te maken.
Maar hoe kun je er nu in hemelsnaam voor kiezen om de finale om te bouwen tot een soort (zwaar) criterium terwijl er zoveel mogelijkheden zijn om een mooi parcours te bouwen? Drie keer Paterberg en Oude Kwaremont is volstrekt onnodig en je weet nu al wat er gaat gebeuren. Renners gaan wachten tot de laatste ronde om hun aanval te plaatsen. Daarbij is het voor mij onbestaanbaar om de Muur helemaal te passeren. Een passage door Geraardsbergen is makkelijk in te bouwen en hoort gewoon in de ronde thuis.
Commercie heeft een veel te belangrijke rol gespeeld. Drie keer passeren zal het ongetwijfeld goed doen bij de VIP tent die daar zal worden geplaatst. Het is een zwaktebod voor de wielerliefhebber en een onwaardig parcours voor één van de allermooiste klassiekers.
Nil volentibus arduum
Hmm, ik woon een uurtje van Oudenaarde af. Eens kijken of ik een plaatsje in de Viptent ga vinden
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!
Dat is geen plaats om naar de koers te kijken. Gewoon lekker langs de kant van de weg tussen het publiek. Veel meer sfeer!
Ik heb het de laatste jaren een aantal keren als volgt gedaan: 's Morgens vroeg naar Vlaanderen. Parkeren bij een leuk café langs het parkoers en dan op de fiets om de heuvelzone op de fiets te verkennen en sfeer te proeven. Terug bij de auto even opfrissen en wat eten in het café. Dan in een volle kroeg de koers op tv volgen en naar buiten voor een live passage. Daarna terug voor de finale op tv en tevreden weer naar huis. Is een redelijk onklopbaar recept voor een dagje sfeerproeven.
Ik heb het de laatste jaren een aantal keren als volgt gedaan: 's Morgens vroeg naar Vlaanderen. Parkeren bij een leuk café langs het parkoers en dan op de fiets om de heuvelzone op de fiets te verkennen en sfeer te proeven. Terug bij de auto even opfrissen en wat eten in het café. Dan in een volle kroeg de koers op tv volgen en naar buiten voor een live passage. Daarna terug voor de finale op tv en tevreden weer naar huis. Is een redelijk onklopbaar recept voor een dagje sfeerproeven.
Nil volentibus arduum
Ben benieuwd ja! Gesink was vorig jaar echt briljant in vorm in deze periode toen hij de GP Montreal won en ik wilde mijn geld wel op hem zetten in Lombardije... Tot hij halsoverkop naar Nederland terug moest vanwege dat ongeluk waarbij zijn vader overleed.Marillion schreef:Leuk. Ook al is het een beetje een troostprijs is het altijd prettig om met iets tastbaars naar huis te keren. Bovendien is dit over een paar jaar een uitstekende quizvraag.![]()
EDIT

Zal weinig pieken worden:
Bron: wielerupdate.nlGesink breekt been bij zware valpartij
Gepubliceerd op zondag 18 september 2011 om 19:27
Het seizoen van Robert Gesink zit er op. De Nederlander is zwaar ten val gekomen tijdens een training en heeft zijn rechterbovenbeen gebroken, meldt zijn ploeg Rabobank. Hij is overgebracht naar het ziekenhuis van Doetinchem.
Hoe lang Gesink door zijn beenbreuk precies uit de roulatie is, is momenteel nog onduidelijk. Zeker is wel dat hij dit seizoen niet meer in actie kan komen. De Nederlander mist hierdoor onder meer het wereldkampioenschap van volgende week in Kopenhagen. Bondscoach Leo van Vliet mag een vervanger aanwijzen.
Voor Gesink komt met de val abrupt een einde aan een matig seizoen. Hij begon goed met zege in de Ronde van Oman, tweede plaats in Tirreno-Adriatico en derde plaats van Ronde van het Baskenland, maar reed een zeer teleurstellende Tour.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj
Heeft zo'n jongen een slecht evenwicht of klopt zijn fietstechniek gewoon niet? Het is toch niet normaal dat iemand zo vaak van zijn fiets lazert?
Gewoon een logge boer.
Gesink valt teveel om een topper te kunnen zijn.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Het lijkt wel alsof God iets tegen Robert Gesink heeft of dat voorvaderen of geesten een vloek over de familie hebben uitgesproken. Heeft zijn betovergrootvader een aantal eeuwen terug misschien op een brute manier een plantage vol slaven gerund ofzo? Of op de boerderij op brute wijze de dieren vermoord?
Er lijken telkens esoterische krachten te zijn die Gesink van zijn fiets af slingeren en voor zijn vader gold een jaar geleden hetzelfde. Die ging een tochtje maken op een racefiets die Robert hem cadeau had gedaan een tochtje maken en kwam daarbij te overlijden...
Er lijken telkens esoterische krachten te zijn die Gesink van zijn fiets af slingeren en voor zijn vader gold een jaar geleden hetzelfde. Die ging een tochtje maken op een racefiets die Robert hem cadeau had gedaan een tochtje maken en kwam daarbij te overlijden...
- Wie kent Cees de Wolf nog
- AT Toto winner 09/10
Wielrennen
Esoterische krachten die stevige valpartijen veroorzaken voor een wielrenner. Da's nou eens een combinatie die ik niet zo 1,2,3 zie.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley
Balen want hij leek klaar voor een goed najaar. Hele vervelende blessure dit. Een van de meest vervelende die je als renner kunt oplopen.
Wel goed nieuws van Lars Boom die de ronde van Groot Brittanië wint incl. 2 etappes. Kandidaat nummer 1 voor het Nederlandse kopmanschap bij de WK.
Wel goed nieuws van Lars Boom die de ronde van Groot Brittanië wint incl. 2 etappes. Kandidaat nummer 1 voor het Nederlandse kopmanschap bij de WK.
Nil volentibus arduum
- AT Toto winner 09/10
Hangt er een beetje vanaf hoe de breuk is maar dit kan 'm zomaar een half jaar kosten. En dan moet je nog maar afwachten waar je staat. Nu is het seizoen wel bijna ten einde maar dit heeft sowieso al invloed op het volgende voorjaar.
Nil volentibus arduum
Kan ook goed zijn dat hij volledig op kan bouwen naar Tour volgend jaar. (niet dat een blessure ooit goed is, maar in het kader van het positief blijven zien)Marillion schreef:Hangt er een beetje vanaf hoe de breuk is maar dit kan 'm zomaar een half jaar kosten. En dan moet je nog maar afwachten waar je staat. Nu is het seizoen wel bijna ten einde maar dit heeft sowieso al invloed op het volgende voorjaar.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Geloof je daar niet in dat er altijd mensen (of families) zijn die altijd tegenslag hebben? Of die juist een gouden pikkie à la Johnny Rep of Dennis Bergkamp hebben?Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Esoterische krachten die stevige valpartijen veroorzaken voor een wielrenner. Da's nou eens een combinatie die ik niet zo 1,2,3 zie.
Ook zijn er tig mensen die een engeltje op hun rug hebben: bijvoorbeeld wielrenners die al een stuk of 6 keer van dodelijke hoogte in een ravijn gekukeld zijn en er telkens zonder schrammetje uitkwamen. Ik geloof er niet in dat dat soort dingen toeval zijn.
www.nusport.nlLik uw wonden
Nando Boers
De Muur uit het parcours, Thomas Dekker wint voor het eerst sinds zijn dopingschorsing, Lars Boom is onbetwist de beste in de Tour of Britain en Robert Gesink breekt zijn been.
Conclusie: als u in staat bent uw wonden te likken, dan was het zowaar geen slechte wielerweek.
Dekker heeft zijn bravoure terug en die zege in Normandië helpt hem in deze barre tijden voor renners zonder contract voor 2012 alleen maar op de goede weg. Winnaars willen we allemaal in de ploeg hebben, ook al hebben ze een verleden met een smetje en Dekker heeft een voorsprongetje genomen op die sporters die door alle fusies en opheffingen van ploegen buiten de boot dreigen te vallen. Ik zeg: lekker.
Slikken
Die Muur weggestreept, dat was even slikken. De Muur! Uit de Ronde !!! Welke idioot? Maar iets nader bekeken en na een paar telefoontjes is het me duidelijk dat het pijnlijk is zonder De Muur te moeten stellen begin april, maar dat de nieuwe finale rondom Oudenaarden van een bijzonder kaliber is.
En dat het alleen maar aan te moedigen is dat de organisatie het heeft aangedurfd te veranderen. Dat is namelijk een woord dat ze in de wielersport nauwelijks kennen en als ze het kennen, spugen ze die letters het liefst op de grond. Dus laat maar komen, die nieuwe finale.
Ik ga maandag of zaterdag wel naar die Muur kijken, breng het karrenspoor naar de kapel een bezoek als aan een oud slagveld. Indrukwekkend, en je hoort de geesten er vast ronddwalen zoals in Gettysburg, maar laten we niet te lang treuren en vooral opgewekt zijn dat de Belgen durven aan te passen.
Onheil
Over Lars Boom kunnen we kort zijn: komende zondag serieuze titelkandidaat in Kopenhagen.
Dan Robert Gesink. Een zucht, toen ik het hoorde. Weer gevallen, weer een bot gebroken, dit keer vond het onheil plaats in de buurt van zijn woonplaats, in zijn eentje onderuit gegleden en zijn rechterbovenbeen geknakt. Einde seizoen.
Hopelijk slaakt hij zelf ook ergens deze week een zucht - weg met dit jaar, dat zo goed begon, dat in juli rampzalige vormen aannam en dat na een opflakkering in Canada toch nog uitdraaide op een mislukking.
Het is te hopen dat het lichaam zo werkt dat de beste Nederlandse renner van het moment mentaal sterker terugkomt in 2012 en dat hij sterker is dan de rest in ’12 omdat zijn lichaam een maand langer heeft kunnen bijkomen. Een lichaam dat nu als een uitgewrongen vaatdoek zal voelen.
Geef het dus wat tijd, het komt vast allemaal goed, zei de optimist. Net zoals met Dekker en een Ronde van Vlaanderen zonder De Muur. En dat we straks misschien in Denemarken ook heel even zullen moeten wennen aan Boom in de enige echte regenboogtrui, ach, dat is alleen maar plezierig.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Tja, dat kan uit armoede de beste keuze zijn. Nu kan hij waarschijnlijk zelfs weinig anders want ik zie dat ze net bij studio sport bevestigen dat het zeker een half jaar gaat duren.Zeux schreef:Kan ook goed zijn dat hij volledig op kan bouwen naar Tour volgend jaar. (niet dat een blessure ooit goed is, maar in het kader van het positief blijven zien)Marillion schreef:Hangt er een beetje vanaf hoe de breuk is maar dit kan 'm zomaar een half jaar kosten. En dan moet je nog maar afwachten waar je staat. Nu is het seizoen wel bijna ten einde maar dit heeft sowieso al invloed op het volgende voorjaar.
Erg jammer want ik zie 'm liever eerst vol voor de voorjaarsklassiekers gaan. Nu dat niet kan zou ik 'm adviseren om rustig op te bouwen en niet de Tour maar de Vuelta als hoofddoel te kiezen. Het risico op een matige tour na zo'n blessure is groot. Beter kies je er dan voor om langzaam terug te keren naar je topniveau om vervolgens in Spanje voor de hoofdprijs te gaan rijden.
Nil volentibus arduum
Denk niet dat dit zal gebeuren. Daar is de Vuelta een te onbelangrijke ronden voor om je hele seizoen op af te stemmen.
Hij kan beter de Tour rijden, mits het daar niet lukt kan hij zich op de Vuelta richten.
Stel dat hij zich nu alleen op de Vuelta gaat richten en het dan daar niet lukt heeft hij een heel jaar verpest.
En de Muur uit de Ronde halen is heiligschennis, zoals altijd verpest de commercie de sport.
Waar het voetbal al jaren met de broek op de enkels voorovergebogen staat is nu stilaan het wielrennen aan de beurt.
Stel dat hij zich nu alleen op de Vuelta gaat richten en het dan daar niet lukt heeft hij een heel jaar verpest.
En de Muur uit de Ronde halen is heiligschennis, zoals altijd verpest de commercie de sport.
Waar het voetbal al jaren met de broek op de enkels voorovergebogen staat is nu stilaan het wielrennen aan de beurt.
Probleem is dat als je serieus voor de tour gaat dat de Vuelta er te kort op zit om echt goed te zijn. Kies je wel vol voor de Vuelta dan kun je daar top zijn en voor de winst gaan. Spanje is voor de Rabobank ook nog eens een interessante markt. Ze hebben al die Spanjaarden niet in dienst omdat het zulke aardige jongens zijn.
Het zal wel niet gebeuren maar ik zou het onder de huidige omstandigheden echt een prima zet vinden.
Het zal wel niet gebeuren maar ik zou het onder de huidige omstandigheden echt een prima zet vinden.
Nil volentibus arduum
- AT Toto winner 09/10
Wielrennen
Zit wel wat in. En dan met Sanchez, Mollema en Kruijswijk de Tour in.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley