F1 en andere autosporten

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » zo mar 06, 2005 1:25 am

Wie is J.V. in jullie posts? Toch niet Jos Verstappen of wel?
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34446
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » zo mar 06, 2005 1:37 am

J. Villeneuve ;)

Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 6806
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:32 am

Bericht door Eric » zo mar 06, 2005 7:59 am

Uitslag:

1. Fisichella, Renault
2 Barrichello, Ferrari
3 Alonso, Renault
4 Coulthard, Red Bull
5 Webber, Williams
6 Montoya, McLaren
7 Klien, Red Bull
8 Räikkönen, McLaren
9 Trulli, Toyota
10 Massa, Sauber
11 Button, BAR
12 R. Schumacher, Toyota
13 Villeneuve, Sauber
14 Sato, BAR
15 Karthikeyan, Jordan
16 Monteiro, Jordan
17 Friesacher, Minardi

Niet gefinisht:

18 M. Schumacher, Ferrari
19 Heidfeld, Williams
20 Albers, Minardi
There is no life I know to compare with pure imagination. Living there, you'll be free if you truly wish to be.

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » zo mar 06, 2005 9:03 am

Schumacher :nooo:

tijden herhalen. :redcard:

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34446
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » zo mar 06, 2005 9:34 am

Volle buit voor Fisichella in Albert Park


Vanaf pole gestart en onbedreigd naar de zege. Het was een mooie dag voor Giancarlo Fisichella. De Italiaan won zijn tweede race ooit en liet de concurrentie met redelijk gemak achter zich. Rubens Barrichello hield de eer van Ferrari hoog door tweede te worden. Michael Schumacher wist de finish niet te halen. Ook Christijan Albers reed de race niet uit.


De start van de race leek normaal te verlopen, maar Kimi Raikkonen kreeg, vlak voor de lichten op groen gingen, een probleem. De start werd afgebroken, Raikkonen werd van de baan geduwd en een nieuwe opwarmronde begon. Dit zijn de nieuwe regels, waardoor er niet meer een paar minuten tussen de eerste en tweede poging de race te starten zitten. Bij de tweede start lukte het wel. Fisichella, die van pole mocht vertrekken, kwam goed van zijn plaats en wist gelijk een beetje afstand te nemen van Jarno Trulli. Ook achterin ging het goed en iedereen kwam goed door de eerste bocht.

Zodra de pitstops kwamen, werd er wat van posities gewisseld, maar bol van de inhaalacties stond de eerste race van het seizoen niet. Fernando Alonso deed wel zijn best en had in de beginfase een mooi gevecht met Jacques Villeneuve. Ook Jarno Trulli moest er later aan geloven.



De grootste tegenvaller van dit weekend is zonder twijfel Michael Schumacher. De Duitser had natuurlijk wel pech in de eerste kwalificatie, maar hij is wel vaker achteraan gestart, zonder veel punten te laten liggen. Maar nu kwam Schumi er geen seconde aan te pas. Hij reed vrijwel de hele race buiten de punten en een incident met Nick Heidfeld maakte een eind aan het problematische weekend van Schumacher.

Ook broer Ralf kon weinig laten zien. Hij was de hele race onzichtbaar. Hetzelfde geldt voor BAR. Het team werd vorig jaar tweede, maar in Australië viel er weinig eer te behalen. Button vocht nog wel voor punten, maar werd uiteindelijk elfde. Takuma Sato kon ook geen potten breken. Sauber stelde eveneens teleur. Jacques Villeneuve kwalificeerde zich als vierde, zij het met wat geluk, maar had na de eerste ronde al flink wat coureurs langs zien komen. Villeneuve verweerde zich dapper tegen de aanvallen van Fernando Alonso, maar kon de Spanjaard uiteindelijk niet achter zich houden. Ook Felipe Massa, die achteraan moest starten, behaalde geen punten.



Voor Red Bull Racing was het een prima race. De twee coureurs hadden zich al goed gekwalificeerd, maar weinig mensen hadden verwacht dat het tempo van de twee in de race zo hoog zou liggen. David Coulthard vocht lang voor het podium en werd uiteindelijk, zeer verdienstelijk, vierde. De Schot reed een bijzonder sterke race en was nauwelijks op een foutje te betrappen. Bijna vergooide hij zijn kansen in de beginfase, door de langzame Minardi van Patrick Friesacher te raken, toen hij hem op een ronde wilde zetten. Het liep met een sisser af en 'DC' pakte gelijk punten in zijn eerste race voor Red Bull. Ook Christian Klien deed het goed. De Oostenrijker reed geen opvallende race, maar pakte wel punten. Hij werd zevende.



McLaren had waarschijnlijk van te voren toch wat meer verwacht dan een zesde en achtste plaats. Raikkonen had pech bij de start en moest uit de pitstraat starten. De Fin was lang in gevecht met Michael Schumacher en ging de Duitser uiteindelijk voorbij. Meer dan een puntje zat er vandaag niet in voor Kimi. Ook Montoya kon niet opvallen. Wel pakte hij punten met zijn zesde plaats. McLaren was erg snel in de wintertests, net als Renault. En in tegenstelling tot het Engelse team, kon Renault wel aan de verwachtingen voldoen. Giancarlo Fisichella bewees in Melbourne wat men al jaren over hem zegt: hij is een groot talent. Geen seconde kwam 'Fisico' in de problemen. Hij maakte geen fouten, bleef snel en pakte zijn tweede overwinning uit zijn loopbaan. Eigenlijk zijn eerste 'echte'. Zijn eerste overwinning, in Brazilië, twee jaar geleden, was er niet een zoals je het graag hebt. Pas een paar dagen na de race werd bekend dat Fisichella had gewonnen en niet, zoals in eerste instantie gedacht, Kimi Raikkonen. Nu kon de Italiaan wel op de hoogste trede van het podium stappen en werd het volkslied voor hem gespeeld. Fernando Alonso maakte het feestje van Renault compleet door als derde te finishen.



Tenslotte Christijan Albers. De Nederlander had de hele wedstrijd last van de versnellingsbak en had daardoor ook een slechte start. Hij wist nog wel in de buurt van teamgenoot Friesacher te blijven, maar bij zijn eerste pitstop ging het fout. De auto kwam niet meer weg en Albers had de twijfelachtige eer de eerste uitvaller van 2005 te zijn.


Bron: http://www.f1racing.net/nl/
W.b. Schumi onthoud ik me ffkes van commentaar aangezien mijn oogjes toen alweer dichtgezakt waren.. :blush: kan over moedwil echter niks vinden..wel over de deur dichtgooien..tja..

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Bericht door Feest » zo mar 06, 2005 6:19 pm

Ik ga met Pienaar10 mee: Die Albers kan er geen zak van.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » zo mar 06, 2005 6:38 pm

Steef schreef:Ik ga met Pienaar10 mee: Die Albers kan er geen zak van.
Waar basseer je dat op? ik ken hem niet zo goed eigenlijk, dus zou best kunnen hoor, ik geloof dat ie het aardig deed in Duitsland vorig jaar en je mening geven op 1 wedstrijd F1 is ook wat kort door de bocht, vergeet ook niet dat Minardi gewoon een kutwagen heeft

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » zo mar 06, 2005 6:40 pm

Hij is te zacht, tenminste dat vond ik hem vorig jaar in duitsland al, geen winnaar.

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34446
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » zo mar 06, 2005 6:41 pm

Ppffff..daarbij een kapotte versnellingsbak en een nieuwe weinig ingereden auto.. :nooo:

Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 6806
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:32 am

Bericht door Eric » ma mar 07, 2005 11:18 am

http://www.sutton-images.com/redbullracing/

user: redbull
password: media

ook high-res fotomateriaal van de race, al is het hoofdzakelijk red-bull team spul.

http://www.suttonimages.com/fotoweb/FWb ... 5CCF88CE36
FB986ADFA91A7F2A29861FA6813D9608BC065181EF4E24C6009BC27EA99D0
CF1FA9059078EBEA231691D62F90005A7DBD8E6B122F3B438F88C91C91C29
FB60919A937A8F2EC513883AC3F67FBCEE8ECEF407B97C8951BCAB906B426
8E1B53358BB8DA7/d05aus2065.jpg
There is no life I know to compare with pure imagination. Living there, you'll be free if you truly wish to be.

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34446
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » vr mar 11, 2005 3:21 pm

Formule 1 komt naar Nederland


In 2002 gingen de geruchten al om een race evenement te gaan organiseren in Rotterdam, nadat Pablo Corvalan uit Chili daar de plannen voor maakte. De Chileen deed dit omdat hij studeerde in Rotterdam. Hij schreef een scriptie over de Formule 1 in Rotterdam. Niet geheel zonder resultaat blijkt nu.

Op zondag 7 augustus zal in Rotterdam een evenement plaatsvinden genaamd ‘Racing Rotterdam 2005’. Het is de bedoeling dat het één van Nederlands grootste autosportevenementen ooit gaat worden.

Op dit moment is de organisatie druk in gesprek met alle Formule 1 teams om te kijken welke allemaal langs komen. In de korte periode dat ze er nu mee bezig zijn is het opvallend dat er al een team is dat zeker van de partij zal zijn. Het Minardi team met Christijan Albers gaat op 7 augustus zijn rondjes door Rotterdam rijden.


Bron: http://www.blikopnieuws.nl/

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34446
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » di mar 15, 2005 10:46 am

Christijan Albers column

14 maart 2005
Nieuwe ronde, nieuwe kansen

Afbeelding
De groupsfoto in Melbourne

De eerste race zit er weer op. Helaas wist ik niet aan de finish te komen. De Grand Prix in Melbourne verliep niet zoals gehoopt, maar ik ben wel weer een ervaring rijker. We hadden te maken met een probleem met de versnellingsbak. Bij de start van de race miste ik al de tweede versnelling en later kon ik ook geen gebruik meer maken van de eerste. Na mijn eerste pitstop was het voorbij. Jammer, maar er zijn nog genoeg races.



Ik schrijf deze column terwijl ik op vakantie ben. Ik had al lang geen vakantie gehad, dus het is wel lekker om alles even achter je te laten. Dat wil niet zeggen dat ik niet bezig ben met mijn team. Ik heb veel contact met mijn engineer, ook al zit hij ergens anders. We zullen in de week voor de Grand Prix van Maleisië weer bij elkaar komen en dan werken we naar het weekend toe. Het probleem wat ik in Melbourne had is opgelost, maar de oorzaak weten we nog niet.



Het voordeel is wel dat ik met een nieuwe motor van start kan gaan. Dat had hoe dan ook gemoeten. We rijden nog met een oude motor en die houdt het waarschijnlijk niet twee races vol. Dus ook mijn teamgenoot Patrick Friesacher zal met een nieuwe motor aan de start verschijnen. Hij zal dus hoe dan ook tien plaatsen terug worden gezet, omdat hij wel aan de finish kwam. In Imola komt de nieuwe auto en dan hebben we ook de beschikking over een nieuwe motor.



De week in Maleisië zal relatief rustig zijn. Ik heb niet veel verplichtingen en kan me dus goed op de race richten. Het zal zwaar worden, maar ik hoop dat ik aan de finish kom. Misschien heb ik wat aan mijn ervaring in de DTM, waarmee ik vorig jaar ook in China heb gereden. Toen was het ook erg warm. Op vrijdag zullen we in ieder geval niet heel veel rijden, om de onderdelen te sparen. Maar dat maakt niet uit. We moeten Melbourne vergeten. Nieuwe ronde, nieuwe kansen!



Afbeelding

Grand Prix Maleisië
18 maart
04:00-05:00 1e training
07:00-08:00 2e training
19 maart
02:00-02:45 1e training
03:15-04:00 2e training
06:00 1e kwalificatie
20 maart
04:00 2e kwalificatie
08:00 Race



Bron: http://www.f1racing.net/nl/

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34446
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » za mar 19, 2005 10:49 am

Voorlopige pole voor Fernando Alonso


Renault en Toyota zijn de grote winnaars van de eerste kwalificatie voor de Grand Prix van Maleisië geworden. Met een voorlopige pole-position voor Fernando Alonso en de derde tijd voor Giancarlo Fisichella deed het Franse team de beste zaken, maar Toyota verraste vriend en vijand. Jarno Trulli en Ralf Schumacher reden respectievelijk de tweede en vijfde tijd. Ferrari zakte volledig door het ijs in het warme Sepang. Michael Schumacher en Rubens Barrichello kwamen niet verder dan respectievelijk de twaalfde en veertiende tijd. Christijan Albers werd twintigste.


Net zoals tijdens de vrije training was het erg warm in Sepang gedurende de eerste kwalificatie. Het kwik steeg tot ongeveer 36 graden Celcius, terwijl de temperatuur van het asfalt opliep tot boven de vijftig graden. Onder deze tropische omstandigheden was Anthony Davidson de eerste die een tijd neer moest gaan zetten. De Brit is de vervanger van de zieke Takuma Sato. Davidson presteerde niet slecht, maar kwam desondanks aan het eind van de dag niet verder dan de vijftiende positie.

Met zijn vijftiende positie positioneerde Davidson zich slechts een fractie achter beide Ferrari-coureurs. Michael Schumacher en Rubens Barrichello kwamen onthutsend slecht voor de dag en bewezen vooral dat de huidige Ferrari F2004-M wel degelijk veel snelheid tekort komt. Schumacher en Barrichello reden respectievelijk de twaalfde en veertiende tijd, anderhalve seconde trager dan Fernando Alonso.

Met Fernando Alonso is direct de grote winnaar van de eerste kwalificatie genoemd. De Spanjaard reed een geweldig rondje en liet daarmee alle anderen achter zich. Bovendien verschaft de Renault-coureur zich hiermee een uitstekende uitgangspositie om morgenochtend voor de tweede maal in zijn loopbaan pole-position te behalen voor de Grand Prix van Maleisië. Alonso verdedigt in de tweede sessie een voorsprong van ongeveer een tiende van een seconde op Jarno Trulli, terwijl teamgenoot Giancarlo Fisichella ongeveer twee tienden achterstand heeft.

Met een eerste en derde plaats deed Renault in Sepang de beste zaken, maar ook de prestatie van Toyota mag er zijn. Het team had met de tweede tijd van Trulli en de vijfde van Ralf Schumacher twee bolides in de top-vijf. Na de enigszins teleurstellende Australische Grand Prix lijkt het team daarmee de weg naar boven absoluut ingeslagen te zijn.

Ook Kimi Raikkonen (vierde), Mark Webber (zesde) en Juan-Pablo Montoya (zevende) kunnen met een goed gevoel toeleven naar de tweede kwalificatie. Hetzelfde kan helaas niet gezegd worden over Christijan Albers. Onze landgenoot komt voorlopig nog tekort in Melbourne en moest ook tijdens de eerste kwalificatie zijn meerdere erkennen in teamgenoot Patrick Friesacher. Albers staat voorlopig twintigste.

Met de Renault, Toyota's en McLaren vooraan en de Ferrari's ver in de middenmoot belooft het raceweekend in Sepang in ieder geval weer reuze interessant te worden. In waarschijnlijk de laatste race met de Ferrari F2004-M zal het team uit Maranello de schade ongetwijfeld willen beperken, maar qua snelheid kunnen de mannen van Jean Todt voorlopig niet tippen aan de absolute top.


1e Kwalificatie
Pos. Rijder Team Tijd
1 F. Alonso Renault 1:32.582
2 J. Trulli Toyota 1:32.672
3 G. Fisichella Renault 1:32.765
4 K. Räikkönen McLaren 1:32.839
5 R. Schumacher Toyota 1:33.106
6 M. Webber Williams 1:33.204
7 JP. Montoya McLaren 1:33.333
8 N. Heidfeld Williams 1:33.464
9 J. Button BAR 1:33.616
10 C. Klien Red Bull 1:33.724
11 D. Coulthard Red Bull 1:33.809
12 M. Schumacher Ferrari 1:34.072
13 F. Massa Sauber 1:34.151
14 R. Barrichello Ferrari 1:34.162
15 A. Davidson BAR 1:34.866
16 J. Villeneuve Sauber 1:34.887
17 N. Karthikeyan Jordan 1:37.806
18 T. Monteiro Jordan 1:37.856
19 P. Friesacher Minardi 1:39.268
20 C. Albers Minardi 1:40.432



Bron: http://www.f1racing.net/nl/

Arwin
Berichten: 4712
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:38 pm

Bericht door Arwin » za mar 19, 2005 1:39 pm

Renault heeft simpelweg de beste auto dit jaar zo lijkt het nu al. Ferrari is in deze kwalificatie wel erg slecht, ik denk dat ze dat nog wel zullen herstellen.

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » za mar 19, 2005 8:10 pm

Absoluut en ze hebben een van de beste coureurs, namelijk Alonso.

kan een mod ff dat plaatje verwijderen of aanpassen?

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » zo mar 20, 2005 8:21 am

B.A.R. uhm BARSLECHT :D

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34446
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » zo mar 20, 2005 9:43 am

Mooie en terechte overwinning voor Alonso.. :worshippy: wat een domme actie van zijn teammaatje...en de 1e twee puntjes voor Schumi...tja....wat is er toch loos bij Ferrari..
Pos. Rijder Team Tijd Punten
1 F. Alonso Renault 1:31:33.736 10
2 J. Trulli Toyota + 24.327 8
3 N. Heidfeld Williams + 32.188 6
4 JP. Montoya McLaren + 41.631 5
5 R. Schumacher Toyota + 51.854 4
6 D. Coulthard Red Bull + 1:12.543 3
7 M. Schumacher Ferrari + 1:19.988 2
8 C. Klien Red Bull + 1:20.835 1
9 K. Räikkönen McLaren + 1:21.580 0
10 F. Massa Sauber + 1 ronde(n) 0
11 N. Karthikeyan Jordan + 2 ronde(n) 0
12 T. Monteiro Jordan + 3 ronde(n) 0
13 C. Albers Minardi + 4 ronde(n) 0
Niet gefinisht
14 R. Barrichello Ferrari + 6 ronde(n) 0
15 G. Fisichella Renault + 19 ronde(n) 0
16 M. Webber Williams + 19 ronde(n) 0
17 J. Villeneuve Sauber + 30 ronde(n) 0
18 J. Button BAR + 54 ronde(n) 0
19 A. Davidson BAR + 54 ronde(n) 0
20 P. Friesacher Minardi + 54 ronde(n) 0

Alonso houdt hoofd koel in Sepang


Ook de tweede Grand Prix van het seizoen is een prooi geworden voor Renault. Ditmaal was het echter niet Giancarlo Fisichella, maar Fernando Alonso die de overwinning voor zich opeiste. Achter de Spanjaard behaalde Jarno Trulli met zijn tweede positie de allereerste podiumplaats voor Toyota. Michael Schumacher kwam niet verder dan de zevende positie, Christijan Albers werd dertiende.

De zege van Alonso betekent de tweede overwinning in zijn nog prille loopbaan. Gestart vanaf pole-position kwam zijn leidende positie feitelijk geen moment in gevaar. Jarno Trulli was in zijn Toyota weliswaar nooit ver weg, maar kon de ontketende Spanjaard ook eigenlijk nooit serieus bedreigen. Hiermee neemt Alonso ook de leiding in het wereldkampioenschap over van teamgenoot Giancarlo Fisichella, die uitviel na een spectaculaire botsing met Mark Webber.

De Grand Prix van Maleisië zou volgens velen een ware slijtageslag worden en direct in de openingsfase leek dit ook daadwerkelijk het geval te zijn. De start verliep vlekkeloos, maar al na drie rondjes zorgde Honda voor het nodige vuurwerk. Letterlijk, wel te verstaan. Zowel Anthony Davidson als Jenson Button moest al na drie rondjes uitvallen nadat de Japanse krachtbron de geest gegeven had. Dit leek een voorbode voor een absolute slijtageslag, maar dat bleek uiteindelijk mee te vallen.

Vooraan het veld stuurde Fernando Alonso zijn Renault souverein naar de overwinning. Met een strakke strategie bleef de Spanjaard buiten bereik van de concurrentie. De voornaamste concurrent van Alonso was, verrassend genoeg, Jarno Trulli. De Italiaan deed menigeen al versteld staan met zijn tweede kwalificatiepositie en bewees in de race dat dit allesbehalve een toevalstreffer was. Hiermee bezorgde Trulli zijn nieuwe werkgever Toyota de allereerste podiumplaats uit haar bestaan.

Achter Trulli leek Giancarlo Fisichella lange tijd af te stevenen op de derde positie. Na zijn eerste pitstop begon hij echter aanzienlijk tijd te verliezen op het leidende duo en kwamen Mark Webber, Nick Heidfeld en Ralf Schumacher snel dichterbij. Na een spectaculair duo tussen dit trio, waarbij Ralf en Webber elkaar bijna in de wielen reden, wierp Mark Webber zich op als eerste uitdager van Fisichella. In dezelfde bocht waar hij eerder bijna in botsing kwam met Ralf Schumacher, kwam het tot een crash tussen Webber en Fisichella. Webber leek Fisichella voorbij te zijn, maar de Italiaan probeerde de Australiër direct terug in te halen. Dit bleek iets te optimistisch. De Renault en de Williams kwamen met elkaar in botsing, waarbij Fisichella met vier wielen los van de grond kwam.

Na deze botsing schoof Nick Heidfeld plotseling door naar de derde positie. De Duitser profiteerde hiermee optimaal van de botsing tussen Webber en Fisichella en ook van de pech van Kimi Raikkonen. De Fin leek in de openingsfase van de race ook goed genoeg voor een podiumplaats, maar werd ver teruggeworpen door een lekke band. Uiteindelijk greep de Fin met zijn negende positie net naast de punten.

Achter Heidfeld, die de tweede podiumplaats uit zijn loopbaan behaalde, stuurde Juan-Pablo Montoya zijn McLaren naar de vierde positie. Ralf Schumacher maakte met zijn vijfde positie het Toyota-feestje compleet, terwijl ook Red Bull reden tot feestvieren had. David Coulthard werd zesde, terwijl ook Christian Klien met zijn achtste positie opnieuw in de punten eindigde. Beide Red Bull-coureurs waren praktisch de hele race volop in gevecht met beide Ferrari's. Michael Schumacher en Rubens Barrichello slaagden er amper in om veel terrein goed te maken ten opzichte van het kwalificatieresultaat. Barrichello moest in de slotfase opgeven, maar lag op dat moment op een positie buiten de punten. Schumacher werd uiteindelijk zevende.

Met zijn zevende plaats behaalde Schumacher derhalve zijn eerste twee WK-punten, maar echt vrolijk zal de Duitser daar niet van worden. Ook hij zal weten dat hij zijn punten te danken heeft aan uitvalbeurten van Fisichella, Webber en Button en de pech van Raikkonen. Het lijkt dan ook onwaarschijnlijk dat Ferrari ook in Bahrein aan zal treden met de huidige auto, de F2004-M. De achterstand van Schumacher op Fernando Alonso in het wereldkampioenschap is inmiddels opgelopen tot veertien punten en gezien de huidige vorm van de Spanjaard en zijn team zal Ferrari er nog een flinke kluif aan krijgen om hem te verslaan.

Christijan Albers haalde in Sepang voor het eerst in zijn loopbaan de eindstreep. Onze landgenoot reed een praktisch foutloze race en eindigde uiteindelijk als dertiende. De Minardi van de Larenaar komt voorlopig nog veel snelheid tekort, maar met het uitrijden van de race heeft Albers zichzelf en het team in elk geval alvast een goede dienst bewezen.


Bron: http://www.f1racing.net/nl/

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » vr mar 25, 2005 1:50 pm

Mij benieuwen of dit het verschil gaat maken:


New Ferrari to get Bahrain debut

Ferrari will give their new F2005 car its debut at next week's Bahrain Grand Prix - two races ahead of schedule.

The Formula One champions announced the decision after Michael Schumacher drove the car for the first time at the Mugello circuit on Wednesday.

Ferrari are struggling after Renault won the first two races of the season in Australia and Malaysia.

Seven-times world champion Schumacher, winner of 13 of last year's 18 races, has just two points so far this season.

Ferrari team boss Jean Todt said: "The tests at Mugello confirmed the car's capability.

"We will have two F2005s, one for each driver, and one F2004 that was used in Australia and Malaysia as a back-up."

Earlier this week, Schumacher's team-mate Rubens Barrichello said the new car was "definitely quicker" than the updated 2004 model the team have been using.

The Brazilian had to cut short his test at Mugello after sensing an engine problem but declared the F2005 "represents a step forward in every area".

Also this week, Ferrari's tyre suppliers Bridgestone shouldered the burden of responsibility for the team's poor showing in Malaysia.

Championship pacesetters Renault use Michelin tyres.

www.bbc.co.uk/sport/motorsport
Overigens valt het inderdaad op dat teams op Bridgestonebanden aanzienlijk slechter presteren dan de Michelinrijders. Dat was een paar jaar geleden nog wel anders.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » vr mar 25, 2005 2:06 pm

Ferrari is altijd het enige team geweest dat goed presteerde op Michelins.

Maar Bridgestone test volgens mij ook alleen met Ferrari, de andere teams kunnen de banden kopen, maar die zijn bijna helemaal op maat gemaakt voor de Ferrari.

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Bericht door beelzebub » vr mar 25, 2005 2:08 pm

Ook een paar jaar terug deed Michelin het toch goed onder warme(re) omstandigheden?

Waarom stappen er trouwens niet meer bandenfabrikanten in? Na Goodyear had Bridgestone het alleenrecht totdat Michelin zich erin mengde.

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » vr mar 25, 2005 2:12 pm

Hmmz, mega typo. Michelin in de eerste zin moet natuurlijk Bridgestone zijn.

Vooral de zachte compound van Michelin was altijd erg goed, maar de durability was wat minder.

Op warme banen was Michelin haast niet te kloppen, maar op de Europese banen en bij nat weer werden ze aan alle kanten voorbij gereden.

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » vr mar 25, 2005 8:56 pm

Dat is nu wel voorbij, denk ik. Zeker met de neiwue regels van geen banden wisselen toont de Michelin band haar kwaliteit. Maar goed. Een nat Silverstone of Magny Cours zal misschien (alsnog) anders uitwijzen. Kunnen we eindelijk weer eens een bandenwissel zien! Op naar de slicks!
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Bericht door Feest » vr mar 25, 2005 8:58 pm

Ramona schreef:Alonso.. :worshippy: wat een domme actie van zijn teammaatje...en de 1e twee puntjes voor Schumi...tja....wat is er toch loos bij Ferrari..




Ligt 't dus toch voor 99,9% aan het materiaal. Daarom vind ik het dus een prutsport.

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34446
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » vr mar 25, 2005 11:07 pm

Steef schreef:
Ramona schreef:Alonso.. :worshippy: wat een domme actie van zijn teammaatje...en de 1e twee puntjes voor Schumi...tja....wat is er toch loos bij Ferrari..




Ligt 't dus toch voor 99,9% aan het materiaal. Daarom vind ik het dus een prutsport.
Niet mee eens..het gaat om beiden....jij was helemaal niet gefinished bijv. :hypocrite: :aai:

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34446
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » vr mar 25, 2005 11:09 pm

24-3 - Niemand had verwacht dat Ferrari in de Grand Prix van Maleisië zo’n gevoelige dreun zou krijgen. En dat na vijf jaar van dominantie. Onze medewerker Adam Cooper sprak exclusief met technisch-directeur Ross Brawn. En snapt nu het hoe en waarom.

Ferrari heeft sinds de tweede helft van 2000 de Formule 1 compleet in haar greep. Maar Sepang was zonder enige twijfel een van de beroerdste Grand Prix’ in de historie van het team. Al was Hongarije 2003 ook niet best, toen Schumacher achter Jarno Trulli als achtste over de eindstreep kwam, op een ronde van (ook toen) winnaar Fernando Alonso. Ook destijds had Bridgestone zijn zaakjes niet voor elkaar, maar bleef de Duitser tenminste nog leider in de tussenstand om het WK.



Maar nu is er toch enige vertwijfeling in de gelederen van de Scuderia te bespeuren. Toen beide coureurs in de eerste kwalificatie ver achterop raakten was glashelder hoe de zaken er voorstonden. Verstoppertje spelen achter ‘meer of minder benzine’ kon niet meer. Al meenden sommigen, na de tweede kwalificatie, dat Ferrari met zeer veel benzine onderweg was voor een heel lange eerste stint. Misschien zouden ze dan wel gestaag naar voren oprukken.



Maar nee, de snelheid zat er op zondag totaal niet in. Michael Schumacher werd nog net niet op een ronde gezet, al zat hij maar liefst 79 seconden achter een rustig cruisende Alonso. Een marge die toch vergelijkbaar is met die van Hongarije 2003. Veel erger nog was het ontluisterende beeld van een naar de pit afbuigende Barrichello, met totaal geruïneerde banden.



,,In 2003 zaten we dichter bij de anderen toen we hier eveneens problemen hadden’’, zegt Ross Brawn na de race. ,,Vanwege het baanoppervlak en zo. Ik ben optimistisch gestemd dat het vanaf nu alleen maar veel beter zal gaan. Rubens had een heel specifiek probleem, hij had brokstukken aan zijn achtervleugel hangen. Hij meldde zich al in de dertigste ronde over de radio en zei: ‘ik heb een lekke band’, omdat zijn wagen alle kanten opschoof. We keken naar de bandenspanning en zagen dat die in orde was. We hebben ook de bandenslijtage bekeken tijdens zijn pitstop in de 25ste ronde. Maar we zeiden tegen Rubens: ‘Geen lekke band, rijd maar door!’’’



,,Toen we nog eens keken zagen we dat hij aan de achterzijde veel neerwaartse kracht was kwijtgeraakt. We dachten dat zijn bodemplaat stuk was. We adviseerden hem eerst toch maar gewoon door te rijden. Maar vijf ronden later zei hij: ‘jongens ik kom binnen. De wagen is onberstuurbaar’. Toen hij binnen kwam zagen we de brokstukken die aan zijn vleugel hingen. Die hebben we er wel afgehaald, maar toen was het kwaad al geschied.’’



Volgens Brawn waren de banden van Schumacher ‘in orde’, maar toch kwam ook hij niet uit de verf. ,,Het is een wat lastige combinatie van factoren. Kijk, de coureur moet vertrouwen hebben in zijn wagen en banden. Als hij dat vertrouwen heeft haalt hij het maximale uit de wagen. Als hij niet in die mate grip heeft, en hij heeft niet het vertrouwen, dan wordt hij nerveus. Dan is hij bang dat hij de wagen te veel laat glijden en zijn banden verslijt, dat soort dingen.’’



,,Wat we ook hebben gezien is dat we niet beter werden toen er meer rubber op de baan kwam te liggen. Het was hetzelfde scenario als in 2003. Toen er nog geen rubber op de baan lag, net als in Melbourne door de regen, ging het nog wel. Vrijdag en zaterdagochtend waren redelijk. Maar daarna ging het mis, in combinatie met de hitte.’’ Hij voegt daar aan toe: ,,Je kunt niet testen op dergelijke situaties. Kijk, iedereen test natuurlijk, maar de baan ontwikkelt zich niet, zoals in een Grand Prix-weekend.’’



,,Ons doel is nu de problemen oplossen zoals we dat in de zomer van 2003 deden na de Grand Prix van Hongarije. En dan gaat het niet alleen om de banden, de wagen moet beter presteren. De tractiecontrole moet ook beter. We moeten ons op allerlei terreinen snel verbeteren.’’ Hij weigert Bridgestone de schuld te geven: ,,Zij kunnen niet in hun eentje een oplossing vinden. En wij ook niet. We zullen samen, als partners, weer competitief moeten worden.’’



En dus is de vraag: wanneer komt de nieuwe F2005? ,,Michael en Rubens testen deze week (zie nieuwsberichten elders op deze site, red.) De indicatie is in ieder geval dat de nieuwe wagen milder is voor het rubber. En dat is een goed teken.’’ En de betrouwbaarjheid? ,,Kijk, elke honderd kilometers moeten we wel iets aanpassen. Maar dat is normaal bij een nieuwe auto. We hebben problemen met de elektronische controle box gehad. We moeten kijken of het verantwoord is in Bahrein met de nieuwe wagen te starten. Het chassis is er zeker klaar voor, met de transmissie is het net aan. Donderdagmiddag hakken we de knoop door. Dan hebben we genoeg tijd om voor beide coureurs eventueel een F2005 naar Bahrein te vliegen.’’
Barrichello optimistisch
,,Met de F2005 kunnen we de concurrentie aan”



25-3 - Rubens Barrichello is ervan overtuigd dat Ferrari volgend weekend in Bahrein zal terug slaan. Hij vindt de nieuwe Ferrari geweldig en denkt dat met de vroege introductie de slechte seizoenstart in één klap goed gemaakt kan worden.

Zowel Michael Schumacher als Rubens Barrichello heeft slechts één dag met de F2005 getest. Een grote gok die Ferrari dus neemt. Maar twijfels lijken ze niet te hebben. Ook niet nadat Barrichello tijdens zijn test te maken kreeg met een mysterieus motorprobleem. De Braziliaan denkt zelfs dat het team met de F2005 veel competitiever zal zijn dan in Maleisië. ,,We waren heel erg competitief in Bahrein vorig jaar. We wonnen de race met maar liefst een halve ronde voorsprong. Het kan niet anders dan dat we daar een veel betere race zullen hebben dan op het circuit van Sepang.’’

,,De nieuwe auto is sneller. Het is geweldig om hogesnelheidsbochten mee te rijden. Hij remt beter en is eigenlijk op elk gebied wel verbeterd. Ik werd er echt blij van toen ik voor het eerst met de nieuwe auto reed. Met de F2005 kunnen we de concurrentie aan.”

Ferrari hoopt ook dat bandenleverancier Bridgestone haar zaakjes volgende week meer op orde heeft. ,,Bij Bridgestone weten ze precies wat ze moeten doen,” aldus Barrichello. ,,Bovendien denk ik niet dat we alleen Bridgestone als schuldige moeten aanwijzen voor de slechte prestaties in Maleisië. We hadden inderdaad problemen met de banden, maar dat was niet alleen de fout van Bridgestone. Zoals we bij Ferrari zeggen: we winnen samen en we verliezen samen.”


Bron: http://www.formule1club.nl/

Plaats reactie