Wielrennen
Moderator: mods
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Re: Wielrennen
Dit is koers. Gaafste rit van het jaar. Iets wat alleen ook maar kan bij de Giro. 

- peter
Nibali zal morgen wel voor eigen kans rijden, want Basso is gewoon niet goed genoeg. Vond het sowieso opvallend dat hij moest knechten, maar als hij dat ook niet had gedaan, dan was Basso al compleet uit beeld geweest voor het klassement.
- peter
Mollema verdient een pluim. Hing er continu aan en op de streep zit hij dus gewoon in het groepje met de favorieten. 

Waarom noemt Mart Smeets hem nou weer Mokema? Waar slaat dat toch op?
- peter
Geen idee. Ik kijk altijd Sporza. Smeets en Ducrot hebben te weinig verstand van de Giro (en wielrennen in het algemeen).
Ik kijk ook altijd Sporza maar zaterdag ben ik overgestapt naar Ducrot en Smeets. Dat gezever van de belgen op de organisatie van de Giro irriteerde me. Iedereen is wild enthousiast over de strade bianche rit en zij maar mopperen.
Leuk dat Mollema er bij zat vandaag. Hij heeft in de eerste week wel al te veel laten liggen. Maar goed, misschien kan hij nog een keer voor een ritzege gaan.
Leuk dat Mollema er bij zat vandaag. Hij heeft in de eerste week wel al te veel laten liggen. Maar goed, misschien kan hij nog een keer voor een ritzege gaan.
Nil volentibus arduum
Ik kijk sinds LBL naar de NOS. Toen werd Vino beschimpt onder het motto 'eens een dief altijd een dief'.
- peter
Ha en je moet natuurlijk met je poten van Vino afblijven.
Sporza heeft veel meer kunde. Ik zag net de samenvatting bij de NOS en daar verbaasde ik me alweer over de uitspraak van de namen en over de gebrekkige verslaggeving. Zelfs bij de finish had Smeets geen idee wie er nummertje 3 en 4 werden.
Er zijn overigens wel wat namen die flink tegenvallen. Sastre heeft nog niets laten zien, maar dat was gezien zijn gebrekkige koersdagen wel te verwachten. Pozzovivo en Caruso kunnen het niveau niet aan en voor Wiggins komt dit te vroeg. Ik had ook meer verwacht van Uran, maar die is ook nog erg jong. Simoni gaat een jaartje te lang door, al knecht hij wel aardig voor Cunego.
Sporza heeft veel meer kunde. Ik zag net de samenvatting bij de NOS en daar verbaasde ik me alweer over de uitspraak van de namen en over de gebrekkige verslaggeving. Zelfs bij de finish had Smeets geen idee wie er nummertje 3 en 4 werden.
Er zijn overigens wel wat namen die flink tegenvallen. Sastre heeft nog niets laten zien, maar dat was gezien zijn gebrekkige koersdagen wel te verwachten. Pozzovivo en Caruso kunnen het niveau niet aan en voor Wiggins komt dit te vroeg. Ik had ook meer verwacht van Uran, maar die is ook nog erg jong. Simoni gaat een jaartje te lang door, al knecht hij wel aardig voor Cunego.
Op papier een makkelijke dag vandaag. Maar de renners hebben het alweer zwaar.....

Tom Stamsnijder zit in de kopgroep. Zo te zien is de voorsprong niet groot genoeg maar het zijn wel sterke mannen dus misschien hebben ze nog wat reserve.

Tom Stamsnijder zit in de kopgroep. Zo te zien is de voorsprong niet groot genoeg maar het zijn wel sterke mannen dus misschien hebben ze nog wat reserve.
Nil volentibus arduum
- peter
Mocht niet baten dus. Mooie zege voor de sterk rijdende Goss. Stapt volledig uit de schaduw van de matig presterende Greipel.
Iets anders. Is er nog iemand die in Armstrong gelooft?
Iets anders. Is er nog iemand die in Armstrong gelooft?
Ik denk dat het een grote deceptie voor Lance wordt. Ik zie het gewoonweg niet meer bij Lance, hoor. Nu was hij altijd iemand die prima kon pieken in de Tour, maar een greintje vorm heb ik nog niet gezien. Zelfs Menchov rijdt de laatste weken heel aardig. Contador deed dat uiteraard al.'Tourzege Armstrong nog mogelijk'
Uitgegeven: 17 mei 2010 14:45
Laatst gewijzigd: 17 mei 2010 15:01
HOOFDDORP - Ploegleider Johan Bruyneel van RadioShack is er nog altijd van overtuigd dat Lance Armstrong in juli voor de achtste keer de Ronde van Frankrijk kan winnen.
© ANP
“Alberto Contador is de topfavoriet en wij zijn underdogs”, vertelt Bruyneel aan Sporza. “Maar we starten om de Tour te winnen.”
In tegenstelling tot zijn oude Astana-ploeggenoot Contador heeft Armstrong dit seizoen nog geen acceptabele resultaten behaald. “De laatste 50 dagen voor de Tour zijn aangebroken. Ik zie aan zijn blik dat alles nu moet wijken voor dat ene doel.”
Homogene groep
Al met al is Bruyneel optogen over de staat van RadioShack, de ploeg waarvoor hij Astana verliet. “Het was een race tegen de tijd om dit nieuwe team op te zetten. Ik koos heel bewust voor een homogene groep met veel ervaring en een focus op de Tour.”
Armstrong hervatte zondag de competitie in de Ronde van Californië. In de door Mark Cavendish gewonnen eerste etappe eindigde hij in de buik van het peloton.
Testen
“Ik hoop het gevoel te krijgen dat ik op de goede weg ben, daarom rijd ik hier. Het is goed mezelf te testen”, vertelde Armstrong aan de vooravond van de rittenwedstrijd in de ‘Golden State.’
NuSport
Het stinkt aan alle kanten!
Gokje: het begint met een L en het eindigt op ance Armstrong.
- Liberty
- Contacteer:
Armstrong, Hincapie, Leipheimer, Bruyneel.
Die namen heb ik van de Belgische televisie.
Die namen heb ik van de Belgische televisie.
Tijd voor iets nieuws.
Méén je dat?Jöhnk schreef:Gokje: het begint met een L en het eindigt op ance Armstrong.

www.demorgen.beLandis: "Armstrong hielp me bij dopinggebruik"
DM update Floyd Landis beschuldigt zijn ex-ploegleider Johan Bruyneel en zijn ex-kopman Lance Armstrong van het aanzetten tot dopinggebruik. Dat doet de Amerikaan in The Wall Street Journal. Landis geeft ook toe dat hij systematisch doping gebruikte tijdens zijn wielercarrière. De ex-renner gebruikte in de periode dat hij voor US Postal en Phonak reed onder andere epo, testosteron, groeihormoon en insuline, en liet ook bloedtransfusies uitvoeren.
In een mail van 30 april van Landis aan Stephen Johnson, voorzitter van de Amerikaanse wielerbond (USA Cycling), stelt de ex-renner dat Johan Bruyneel hem in 2002 het gebruik van bloeddoping en groeihormoon aanraadde. Bruyneel was toen ploegleider van Landis bij US Postal. Hij zou Landis uitgelegd hebben hoe hij synthetische epo en steroïden moest gebruiken, en op welke manier hij bloedtransfusies moest uitvoeren zonder dat officials daar lucht van kregen. Armstrong zou hem dan weer geholpen hebben met het dopinggebruik zelf. "We hadden er gesprekken over op training en hij legde me uit waarom bloedtransfusies nodig waren om de epo-testen te omzeilen", stelt Landis in zijn mail.
Koelkast
Landis zou met 'The Boss' zelfs een koelkast voor bloedzakken hebben gedeeld. Na een heupbreuk in 2003 reisde Landis af naar het Spaanse Girona. In een appartement dat aan Armstrong toebehoorde, moest Landis gedurende drie weken bloed laten aftappen om in de Tour de France van dat jaar te kunnen gebruiken. Alles werd bewaard in bloedzakken in een koelkast. Ook van toenmalig ploegmaat George Hincapie zou bloed zijn afgetapt. "Ik moest dagelijks de temperatuur van het bloed controleren", schrijft Landis. "Armstrong vertrok voor een paar weken en drukte erop dat de elektriciteit nooit mocht uitvallen. Zoniet zou het bloed onherroepelijk verloren zijn."
Ook bij Phonak
Na zijn vertrek bij US Postal deelde Landis aan teammanager Andy Rihs van Phonak, zijn nieuwe ploeg, mee dat hij in een bloeddopingprogramma betrokken was geweest bij US Postal. Landis stond erop dat de bloeddoping bij Phonak zou voortgezet worden. Rihs stemde in met het verzoek van de Amerikaan en trok een smak geld uit voor het dopingproject. Na de positieve test van Landis in de Tour 2006 - nota bene op testosteron, niét op bloeddoping - werd Phonak opgedoekt.
Geweten zuiveren
Jarenlang schreeuwde Landis zijn onschuld van de daken, maar in een interview met de Amerikaanse sportzender ESPN bekende hij nu dat hij zich in zijn carrière systematisch dopeerde. De 34-jarige Amerikaan, die zijn Tourzege van 2006 moest inleveren na zijn positieve plas, wil zo zijn geweten zuiveren. "Ik wil mijn geweten zuiveren. Ik wil geen deel meer uitmaken van het probleem. Als ik nu niet spreek, is het nutteloos om ooit nog iets te zeggen", aldus Landis, die naar eigen zeggen zo'n 90.000 dollar per jaar spendeerde aan prestatiebevorderende middelen.
Trainingsjournaals
Landis zegt van alles gedetailleerde trainingsjournaals te hebben bijgehouden, een gewoonte die hij al als teenager huldigt. Ook zijn dopingpraktijken zouden er uitvoerig in vermeld worden. De Amerikaan is bereid om al zijn informatie door te spelen aan antidopinginstanties in de VS.
Ook Leipheimer en Zabriskie
Naast Armstrong en Bruyneel worden ook Levi Leipheimer en David Zabriskie, gewezen ploegmaats van Landis, in de affaire genoemd. "Ik hielp ze epo in te nemen voor een Ronde van Californië", zegt Landis. "Ach, het huidige antidopingbeleid is gewoon een lachertje. Je kan nog altijd straffeloos epo pakken."
UCI: "Vals en onwaar"
Ook de Internationale Wielerunie (UCI) krijgt een veeg uit de pan. Volgens Landis had Johan Bruyneel er na een financieel akkoord met de UCI voor gezorgd dat de resultaten van een positieve dopingtest van een renner vertrouwelijk bleven. UCI-voorzitter Pat McQuaid kwalificeert de beschuldigingen van Landis alvast als vals en onwaar. "We hebben al een advocaat gecontacteerd en zullen de nodige stappen ondernemen", klinkt het. "Wat wil hij daarmee bereiken? Zijn geloofwaardigheid is nihil. Hij wil wraak nemen, zoveel is zeker", aldus McQuaid.
Bovenmenselijke etappe in Tour van 2006
Toen voorafgaand aan de Ronde van Frankrijk van 2006 bleek dat zowel Ivan Basso als Jan Ullrich door hun ploegen geschorst werden vanwege vermeend dopinggebruik, gold Landis als één van de voornaamste favorieten voor de gele trui. In de 16de etappe zakte de Amerikaan echter volledig door het ijs op de slotklim van een zware bergetappe naar La Toussuire, waarin hij op acht minuten van zijn voornaamste concurrenten eindigde. Weer een dag later, tijdens de 17e etappe, trok Landis vroeg in de etappe ten aanval, en wist hij met een "bovenmenselijke" monsterontsnapping zowat alle verloren tijd terug te winnen. Het was na deze rit dat Landis zijn positieve plas afleverde.
Alcoholgebruik
Op 27 juli maakte Phonak bekend dat Landis positief had getest op het gebruik van doping. Op 5 augustus 2006 bleek de contra-expertise ook positief te zijn. Landis ontkende ook na de contra-expertise doping gebruikt te hebben. Hij verantwoordde zijn positieve plas door ondermeer "alcoholgebruik na de slechte zestiende etappe", de cortisone die hij nam voor zijn heup, een "van nature veel te hoge testosteronverhouding" en "een combinatie van de grote inspanning en uitdroging".
Fouten
Op 9 september maakte Landis bekend dat hij via zijn advocaat een verzoek bij het Amerikaanse antidopingagentschap Usada had ingediend om de aanklacht tegen hem in te trekken. Landis zei over bewijs te beschikken dat er fouten werden gemaakt bij zijn dopingtest. Een week eerder had hij het 370 pagina's tellende verslag van zijn dopingtest gekregen waaruit dat zou blijken. Maar een hernieuwde test van de B-stalen pakte in april 2007 opnieuw positief uit.
Boek
In juni 2007 bracht Landis nog het boek "Positively False" ("Mijn Verhaal") uit, waarin hij in 288 pagina's claimde nooit doping te hebben gebruikt. Maar op 20 september 2007 schorste de arbitragecommissie van het Amerikaans antidopingagentschap hem toch voor twee jaar.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Waar rook is, is vuur. 

Salvador Dali
Salvador Dali
Wat een rare reactie.Scherrer schreef:Attention whore. Geen aandacht aan geven. Geloofwaardigheid nul.
Ik vind de geloofwaardigheid juist vrij groot. Landis komt met een hoop details, met namen en andere precieze informatie. Hier geen aandacht aan geven lijkt me wel het domste wat je kunt doen, dit moet op z'n minst goed onderzocht worden.
De Mail:
Nieuwsblad.be2002: I was instructed on how to use Testosterone patches by Johan Bruyneel. During the Dauphine Libere in June, after which I flew on a
helicopter with Mr Armstrong from the finish, I believe Grenoble, to San
Mauritz Switzerland at which point I was personally handed a box of 2.5 mg patches in front of his wife who witnessed the exchange. About a week later, Dr Ferrari performed an extraction of half a liter of blood to be transfused back into me during the Tour de France. Mr Armstrong was not witness to the extraction but he and I had lengthy discussions about it on our training rides during which time he also explained to me the evolution of EPO testing and how transfusions were now necessary due to the inconvenience of the new test. He also divulged to me at that time that in the first year that the EPO test was used he had been told by Mr Ferrari, who had access to the new test, that he should not use EPO anymore but he did not believe Mr Farrari and continued to use it. He later, while winning the Tour de Swiss, the month before the Tour de France, tested positive for EPO at which point he and Mr Bruyneel flew to the UCI headquarters and made a financial agreement with Mr. Vrubrugen to keep the positive test hidden.
2003: After a broken hip in the winter, I flew to Gerona Spain where this
time two units (half a liter each) were extracted three weeks apart. This
took place in the apartment in which Mr. Armstrong lived and in which I was asked to stay and check the blood temperature every day. It was kept in a small refrigerator in the closet allong with the blood of Mr Armstrong and George Hincapie and since Mr. Armstrong was planning on being gone for a few weeks to train he asked me to stay in his place and make sure the electricity didn't turn off or something go wrong with the referigerator. Then during the Tour de France the entire team, on two different occasions went to the room that we were told and the doctor met us there to do the transfusions. During that Tour de France I personally witnessed George Hincapie, Lance Armstrong, Chechu Rubiera, and myself receiving blood transfusions. Also during that Tour de France the team doctor would give my room mate, George Hincapie and I a small syringe of olive oil in which was disolved andriol, a form of ingestible testosterone on two out of three nights throughout the duration.
I was asked to ride the Vuelta a Espana that year in support of Roberto Heras and in August, between the Tour and the Vuelta, was told to take EPO to raise my hematocrit back up so more blood transfusions could be performed. I was instructed to go to Lances place by Johan Bruyneel and get some EPO from him. The first EPO I ever used was then handed to me in the entry way to his building in full view of his then wife. It was Eprex by brand and it came in six pre measured syringes. I used it intravenously for several weeks before the next blood draw and had no problems with the tests during the Vuelta. Also during this time it was explained to me how to use Human Growth Hormone by Johan Bruyneel and I bought what I needed from Pepe the team "trainer" who lived in Valencia along with the team doctor at that time. While training for that Vuelta I spent a good deal of time training with Matthew White and Michael Barry and shared the testosterone and EPO that we had and discussed the use thereof while training.
Again, during the Vuelta we were given Andriol and blood transfusions by the team doctor and had no problems with any testing.
2004: Again the team performed two seperate blood transfusions on me, but this time Bruyneel had become more paranoid and we did the draws by flying to Belgium and meeting at an unknown persons appartment and the blood was brought by "Duffy" who was at that time Johans assistant of sorts. The second of which was performed on the team bus on the ride from the finish of a stage to the hotel during which the driver pretended to have engine trouble and stopped on a remote mountain road for an hour or so so the entire team could have half a liter of blood added. This was the only time that I ever saw the entire team being transfused in plain view of all the other riders and bus driver. That team included Lance Armstrong, George Hincapie and I as the only Americans.
2005: I had learned at this point how to do most of the transfusion
technicals and other things on my own so I hired Allen Lim as my assistant to help with details and logistics. He helped Levi Leipheimer and I prepare the transfusions for Levi and I and made sure they were kept at the proper temperature. We both did two seperate transfusions that Tour however my hematocrit was too low at the start so I did my first one a few days before the start so as to not start with a deficit.
2006: Well you get the idea....... One thing of great signigicance is that
I sat down with Andy Riis and explained to him what was done in the past and what was the risk I would be taking and ask for his permission which he granted in the form of funds to complete the operation described. John Lelangue was also informed by me and Andy Riis consulted with Jim Ochowitz before agreeing.
There are many many more details that I have in diaries and am in the process of writing into an intelligible story but since the position of USA Cycling is that there have not been enough details shared to justify calling USADA, I am writing as many as I can reasonably put into an email and share with you so as to ascertain what is the process which USA Cycling uses to proceed with such allegations.
Look forward to much more detail as soon as you can demonstrate that you can be trusted to do the right thing.
Floyd Landis
Landis heeft natuurlijk geen keiharde bewijzen, het is zijn verhaal (hoe gedetailleerd ook) tegen dat van de rest van de ploeg. Maar dat dit waar kan zijn, daar twijfelen toch niet veel mensen meer aan?
Salvador Dali
Salvador Dali
-
- AT Toto winner 10/11
Wahahaha. 'Hij komt met details'. Zo naief ben je toch niet wérkelijk? Die 'details' zeggen natuurlijk helemaal niets. Die jongen is al 4 jaar bezig met alleen maar leugens en onzin-verhalen. In zijn 'ik-heb-nooit-doping-gebruikt'-acties heeft hij ook jarenlang de meest gedetailleerde verhalen gebruikt (remember: 'ik reed zo goed vanwege 4 bier en een whiskey op een terrasje na de vorige rit'), terwijl dat dus ook allemaal onzin was. Hij heeft 4 jaar de tijd gehad om dit verhaal te bedenken, het zou schandalig zijn als hij níet met details was gekomen.Hoeladans schreef:Wat een rare reactie.Scherrer schreef:Attention whore. Geen aandacht aan geven. Geloofwaardigheid nul.
Ik vind de geloofwaardigheid juist vrij groot. Landis komt met een hoop details, met namen en andere precieze informatie. Hier geen aandacht aan geven lijkt me wel het domste wat je kunt doen, dit moet op z'n minst goed onderzocht worden.
Dat je hem wilt geloven, oké, dat kan, maar zeggen dat hij geloofwaardig is omdat hij met details komt is van een stompzinnigheid waar mijn broek vanaf zakt. Komop zeg, niet zo kinderlijk naief.
Het kán uiteraard waar zijn. Geen enkele wielrenner is te vertrouwen en er gebruiken er zat doping. Daarom is het ook zo lekker makkelijk om dit te roepen. Vraag is niet of het waar kan zijn, want dat kan dus altijd met wielrenners, wie het ook zegt. Zelfs al zouden Paris Hilton, Ahmedinejad en Gerard Cox het roepen, dan zou het nog waar kunnen zijn, want wielrenners gebruiken nu eenmaal vaak. De vraag is of Landis een geloofwaardige bron is. En dat denk ik dus niet. Hij liegt er al jaren flink op los, hackt computers van de dopingorganisaties en komt nu na 4 jaar opeens met een héél ander verhaal. Yeah right. Als je dat geloofwaardig vindt, dan wíl je gewoon dat die waar is.Duke schreef:Landis heeft natuurlijk geen keiharde bewijzen, het is zijn verhaal (hoe gedetailleerd ook) tegen dat van de rest van de ploeg. Maar dat dit waar kan zijn, daar twijfelen toch niet veel mensen meer aan?
- peter
Ah Landis. De man die tot vandaag volhield dat hij 10 minuten verloor door een inzinking op 19 juli 2006 en op de volgende dag 120 km solo vooraan kon rijden, 6 minuten kon pakken op alle klassementrenners, door een glas whisky. Nee, dat is me er eentje, hoor.
Landis is inderdaad niet de meest betrouwbare bron, maar dat wil niet zeggen dat hij nu liegt.
-
- AT Toto winner 10/11
Heerlijke dooddoener. Maar je hebt volledig gelijk, hij kán zeker de waarheid spreken. Z'n 'trackrecord' van de laatste vier jaar suggereert alleen wel dat je gek zou zijn om er vanuit te gaan dat hij de waarheid spreekt. Die man heeft de afgelopen jaren waarschijnlijk meer gelogen dan adem gehaald, dus enig voorbehoud is wel op de plaats. Op z'n zachtst gezegd.joey schreef:Landis is inderdaad niet de meest betrouwbare bron, maar dat wil niet zeggen dat hij nu liegt.

Scherrer schreef:Heerlijke dooddoener. Maar je hebt volledig gelijk, hij kán zeker de waarheid spreken. Z'n 'trackrecord' van de laatste vier jaar suggereert alleen wel dat je gek zou zijn om er vanuit te gaan dat hij de waarheid spreekt. Die man heeft de afgelopen jaren waarschijnlijk meer gelogen dan adem gehaald, dus enig voorbehoud is wel op de plaats. Op z'n zachtst gezegd.joey schreef:Landis is inderdaad niet de meest betrouwbare bron, maar dat wil niet zeggen dat hij nu liegt.
Natuurlijk, al moet ik zeggen dat het feit dat hij eerst beweerde GEEN doping te hebben gebruikt (met alle lulverhalen die daarbij horen) mij niet bijster veel zegt. Bijna alle betrapte topsporters ontkennen in het begin en sommigen blijven tot het bittere einde ontkennen, zelfs als ze onder de doping hebben gezeten. Nestbevuilers zijn nu eenmaal niet erg populair.
Ik probeer één voorbeeld te bedenken van een topsporter die (bijna) meteen heeft toegegeven doping te hebben genomen maar ik kan niemand bedenken. Jij wel? Het is bijna een vast patroon: eerst steenhard ontkennen en dan later, als er niets meer te fietsen valt alsnog met een GROTE ONTHULLING komen.