F1 en andere autosporten

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Re: F1

Bericht door raymon » zo okt 29, 2017 10:25 pm

Monkey Tonk schreef:Mooie overwinning. De tweede in de laatste drie voor Max. Over twee weken nog maar eentje. Misschien regent het weer in Brazilie.

Ik denk wel dat Vettel expres Hamilton aantikte. Hij stuurde in ieder geval niet weg. Die kant van Vettel hebben we in Baku al eerder gezien, en op het moment dat Hamilton voorlag in die bocht, op dit circuit waar de race dan in feite beslist is, was Vettel zijn laatste kans op de titel kwijt. Beetje jammer voor de race want daardoor krijg je geen duel om de winst tussen Max en Hamilton.
Hamilton had Verstappen nooit kunnen bijhouden. Kijk maar naar Bottas. Vettel was de enige die kwa ronde tijden nog een beetje in de buurt zou komen. Maar de RB was angstaanjagend snel.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo okt 29, 2017 10:55 pm

raymon schreef:Richard had een turbo probleem, Horner was er niet helemaal gerust op. Maar Verstappen ging ook rustiger rijden, die had waarschijnlijk het hele veld op een ronde kunnen zetten.
Toch zag ik redelijk op het einde van de race nog een keer een snelste ronde voorbij komen. Die hij uiteindelijk volgens mij nog wel aan Vettel moest laten. Lastig inschatten zoiets vanaf de bank maar veel marge zal er niet zijn als je een snelste ronde pakt.

Verder was het eerlijk gezegd na die 1e ronde wel een saaie race. De inhaalrace van Hamilton en Vettel was nog wel de moeite met hier en daar een stevig duel. Omdat het daar ook om de titel ging zit er dan wel spanning op maar het was leuker geweest als die twee voorin mee hadden kunnen doen. Dat is wat mij betreft wel het ideale plaatje voor volgend jaar. Drie coureurs van drie verschillende teams die echt voor de titel kunnen gaan.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » zo okt 29, 2017 11:30 pm

Van de maniertjes en vooral van de overduidelijke act van Lewis Hamilton word je toch wel een beetje moe hè... :aai.gif: In hoeveel verschillende landen heeft ie al wel niet gezegd dat ze 'the best fans of the world' zijn? :aai.gif:

raymon
Contacteer:

Bericht door raymon » zo okt 29, 2017 11:49 pm

Cruijff schreef:Van de maniertjes en vooral van de overduidelijke act van Lewis Hamilton word je toch wel een beetje moe hè... :aai.gif: In hoeveel verschillende landen heeft ie al wel niet gezegd dat ze 'the best fans of the world' zijn? :aai.gif:
Hahaha ja precies!

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » ma okt 30, 2017 1:23 am

Ik begin het al normaal te vinden dat hij wint
YNWA

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » ma okt 30, 2017 10:09 am

Marillion schreef:Voor de overwinning van de dag was het na de 1e ronde wel klaar ja.

Nog even wat betreft de snelheid van Verstappen. Hij bleef agressief rijden. Nu ging dat goed en vinden we het prachtig. Maar ik vraag me toch af of het niet verstandiger is om iets eerder naar het team te luisteren en meer marge te nemen. Want als die auto er 5 ronden voor het einde mee stopt dan is de penalty nogal fors. Ik weet niet waarmee RIcciardo is uitgevallen vandaag maar gezien de historie dit seizoen nam hij in feite een onnodig risico.
Hij kon niet langzamer, zei hij.

Dit circuit heeft een hoop 'lift and coast' rijden. https://www.pitpass.com/54081/Lift-and-coast-explained
Once a car has accelerated up to full speed, it will run at a fuel flow rate of 100kg/hr - the maximum allowed under the regulations - meaning that the engine is producing as maximum power for that period. The driver will then lift off the throttle and go straight into the braking zone, through the corner apex, and accelerate out again. This is how to produce the fastest theoretical lap time. In terms of fuel consumption, however, the most effective way to use less fuel on a straight is to get down it as quickly as possible and then lift off. At this point, fuel consumption falls to practically zero. With lift and coast, what the driver is actually doing is coming off throttle towards the end of the straight, slightly before the natural braking point. During this period between full power and braking, the car is then decelerating purely from aerodynamic and tyre drag - and pretty quickly, too.
Dus als je snel accellereert, om daarna te coasten, kun je dat niet echt langzamer gaan doen, want dan kun je weer minder coasten. Een goede uitvoering van lift and coast kost bijna geen rondetijd. Het is ook een belangrijke techniek om de remmen te sparen.
Perfecting lift and coast as a technique is not an easy thing to do and drivers spend a lot of time practicing to get it right. They spend their early careers in junior formulae going flat out until the point at which they decide to brake - jumping from throttle to brake instantaneously. When you start asking them to lift and coast, what they tend to do is get their braking points wrong. By coming off the throttle earlier, they reach the first phase of the braking zone at a reduced speed and have to adjust their markers accordingly. For lift and coast to be efficient, it's vital that the driver gets back on to the original braking trace at the correct point. The ones that can do it well are those who can make a significant fuel saving for a very small amount of lap time loss. It's become a real skill and is certainly more difficult than driving flat out.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » ma okt 30, 2017 10:32 am

Een van de betere raceverslagen: https://www.pitpass.com/60581/Hamilton- ... Mexican-GP

Volgend jaar kampioen.

Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08

Bericht door Ramona » wo nov 01, 2017 10:50 am

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo nov 01, 2017 11:10 am

Ja, de invasie van al die Nederlandse successupporters heeft zo zijn keerzijde. Het sfeertje dat op sommige plaatsen rondom hem ontstaat roept bij mij in ieder geval de nodige weerstand op. Daar kan Verstappen zelf niet veel aan doen. Je ziet het gedrag ook bij andere sporten waar Nederlanders ineens succesvol zijn. Dan krijg je dit er vaak gratis bij.
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » wo nov 01, 2017 11:40 am

Heel goede column.

Helaas waarschijnlijk aan dovemansoren gericht.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » wo nov 01, 2017 2:09 pm

Coureurs maken elkaar beter...
"I want to be better next year," said Hamilton. "The challenge is going to be even bigger from Ferrari and Red Bull next year. Formula 1 doesn't sleep. It doesn't stand still.

"There is always someone there waiting to take my position. I've got Max sitting there waiting to take it. I've got to raise the game another level in order to stay ahead of him and that motivates me.

"There's my motivation already for next year."

Hamilton believes Verstappen, who he went three abreast with Sebastian Vettel on the run to Turn 1 in Mexico at the start, is a potential future world champion.

"Max is an exceptional driver," he said. "He drove fantastically and to see his racecraft at the start of the race was awesome.

"Going down that straight three-abreast with two of the greatest drivers I have come across was...oh my god."

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo nov 01, 2017 2:25 pm

Uiteraard, winnen is het mooiste wanneer je sterke tegenstander verslaat. En sterke tegenstanders dagen je uit om het beste uit jezelf te halen. Zo werkt dat in topsport.

Ik constateer overigens ook dat Hamilton echt wel het nodige respect heeft voor de kwaliteiten van Vettel. :smile-ajax.gif:
Nil volentibus arduum

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » wo nov 01, 2017 3:12 pm

En terecht.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Ramona

Bericht door Ramona » wo nov 01, 2017 3:26 pm

Precies! Uitspraken van Huub Stapel vond ik sneu...

raymon
Contacteer:

Bericht door raymon » wo nov 01, 2017 3:46 pm

Kijk, Vettel is wel een behoorlijke huilebalk gebleken en ook in Mexico had hij weer een huil aktie nadat hij vond dat hij door Massa van de baan werd geduwd terwijl hij voor lag (wat niet zo was, en wat ook interessant was dat Vettel buiten de baan kwam EN er voordeel uit haalde maar er geen straf tegenover stond). Hamilton is wat dat betreft veel meer recht door zee.

Maar Vettel is natuurlijk wel gewoon een goede coureur en heeft die 4 kampioenschappen ook niet kado gekregen. Ik vind het alleen een hele grote zeurpiet.

Ramona

Bericht door Ramona » wo nov 01, 2017 3:52 pm

Mee eens.

Ik moet toegeven dat ik Hamilton tegenwoordig goed kan hebben...

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo nov 01, 2017 4:01 pm

raymon schreef: Maar Vettel is natuurlijk wel gewoon een goede coureur en heeft die 4 kampioenschappen ook niet kado gekregen. Ik vind het alleen een hele grote zeurpiet.
Zo zit ik er ook ongeveer in. Dat gezeur heb ik niets mee maar die vent kan echt wel een beetje sturen. Je krijgt die records niet cadeau. Ook niet als je een goede auto onder je kont hebt. Kom om te beginnen maar eens in die auto. Daar zul je al iets voor moeten laten zien.
Nil volentibus arduum

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » wo nov 01, 2017 4:52 pm

Marillion schreef: Ik constateer overigens ook dat Hamilton echt wel het nodige respect heeft voor de kwaliteiten van Vettel. :smile-ajax.gif:
Vettel is niet zo goed in wheel-to-wheel action. En de kleine, zeer precieze inschattingen die daar spelen maken het verschil. Hij raakte toch echt zowel Max als Hamilton bij de start. Waarom? Omdat hij het allemaal net wat minder beheerst? Hamilton: "I left him plenty of room. We're all very good drivers. It's not hard to avoid someone..."

Het was wel een van de mooiste starts die ik me kan herinneren. Eerst Max die vanuit de slipstream achter Vettel naar buiten komt, en dan Hamilton die hetzelfde doet bij Max, zodat ze driedik naar de bocht gaan. Dat zie je niet zo vaak.

Duke

Bericht door Duke » wo nov 01, 2017 5:43 pm

Ramona schreef:Mee eens.

Twee keer eens. :biggthumpup.gif:

Salvador Dali

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo nov 01, 2017 5:58 pm

Hamilton hoort natuurlijk bij de allerbeste coureurs die er ooit hebben rondgereden. Kijk alleen al naar zijn prestatie in de reasonably priced car bij Top Gear. :smile-ajax.gif:
Nil volentibus arduum

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » wo nov 01, 2017 9:16 pm

Duke schreef:
Ramona schreef:Mee eens.

Twee keer eens. :biggthumpup.gif:
Alleen hij moet niet in elk land roepen dat daar de beste fans zijn.. elke week weer. Viel me zondag overigens tegen hoeveel moeite hij had om zich naar voren te werken in het veld, dat doet Max over het algemeen toch wat sneller.

Sandro

Bericht door Sandro » wo nov 01, 2017 9:21 pm

De meest bekende artiesten doen dat ook altijd. Zie niet zo snel wat er verkeerd aan is. En als ze allemaal het beste zijn, dan behandelt hij ze toch gelijk? :smallgrin.gif:
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » do nov 02, 2017 1:32 pm

In het Engels is er ruimte om dat in het voordeel van Lewis uit te leggen. De vertaling naar NL is niet letterlijk. Als je in het Engels 'you're the best, man' zegt, komt het meer in de buurt van 'het kan niet beter, joh'. 'The best' duidt een topniveau aan, maar meerderen kunnen dat topniveau halen. Het hoeft er niet, zoals in het NL, per definitie maar 1 te zijn.

The best: https://twitter.com/twitter/statuses/923178646373879808
Laatst gewijzigd door Monkey Tonk op do nov 02, 2017 1:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Duke

Bericht door Duke » do nov 02, 2017 1:49 pm

Monkey Tonk schreef:
Marillion schreef: Ik constateer overigens ook dat Hamilton echt wel het nodige respect heeft voor de kwaliteiten van Vettel. :smile-ajax.gif:
Vettel is niet zo goed in wheel-to-wheel action. En de kleine, zeer precieze inschattingen die daar spelen maken het verschil. Hij raakte toch echt zowel Max als Hamilton bij de start. Waarom? Omdat hij het allemaal net wat minder beheerst? Hamilton: "I left him plenty of room. We're all very good drivers. It's not hard to avoid someone..."

Het was wel een van de mooiste starts die ik me kan herinneren. Eerst Max die vanuit de slipstream achter Vettel naar buiten komt, en dan Hamilton die hetzelfde doet bij Max, zodat ze driedik naar de bocht gaan. Dat zie je niet zo vaak.
Overigens raakte Hamilton Verstappen ook, zag ik later toen ik de race integraal terugkeek op Sky (fijn commentaar van Martin Brundle). Verstappen heeft echt geluk gehad dat hij geen lekke band opliep bij de start.

Salvador Dali

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » zo nov 05, 2017 12:21 pm

Verstappen pleit voor vaste groep stewards bij Grands Prix

Als het aan Red Bull-coureur Max Verstappen ligt vormt een vaste groep stewards in de toekomst de jury bij Grands Prix in de Formule 1.

"Op die manier weet je met wie je te maken hebt", aldus de 20-jarige Nederlander tegen Speedweek. "Omgekeerd kennen de stewards de coureurs ook beter. Ik ben ervan overtuigd dat we die kant op moeten gaan."

Verstappen kwam twee weken geleden na de race in het Amerikaanse Austin negatief in het nieuws, nadat hij na afloop van de Grand Prix een steward beledigde. De Nederlander kreeg vijf strafseconden omdat hij in de fout zou zijn gegaan toen hij Kimi Raikkonen in de laatste ronde passeerde. Daardoor viel hij terug van de derde naar de vierde plaats.

Toen Verstappen na afloop hoorde dat hij werd bestraft voor zijn manoeuvre, ontstak hij in woede. Met name steward Garry Connelly, die het incident opmerkte, moest het ontgelden en werd door de Nederlander voor "mongool" uitgemaakt.

Enkele dagen na de Grand Prix verontschuldigde Verstappen zich voor zijn opmerking. "Ik wil me verontschuldigen voor mijn taalgebruik. Mijn reactie was in het heetst van de strijd", zei hij.

Luyendyk
Tweevoudig Indy 500-winnaar Arie Luyendyk deelt de mening van Verstappen en vindt dus ook dat er een vaste groep stewards moet komen. "De regels zijn erg ingewikkeld en niemand kan me vertellen dat iemand als Mika Salo, één van de stewards in Amerika, die af en toe naar een race komt bekend is met alle regels."

Plaats reactie