F1 en andere autosporten
Moderator: mods
Re: F1
Dolberg kun je vergelijken met Vandoorne, of Sainz. Niet met Max. Max rijdt al bij een topteam, Dolberg zit bij een Europese middenmoter.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Lijkt me een beetje kort door de bocht. Concurrentie in het voetbal is vele malen groter. Autosport is alleen toegankelijk voor West-Europeanen met een rijke vader die gek is van racen.Lionel schreef:Haha Max vergelijken met Dolberg. Dolberg is een prutser vergeleken met Max.
Brazilië ligt in West-Europa?Jöhnk schreef:Lijkt me een beetje kort door de bocht. Concurrentie in het voetbal is vele malen groter. Autosport is alleen toegankelijk voor West-Europeanen met een rijke vader die gek is van racen.Lionel schreef:Haha Max vergelijken met Dolberg. Dolberg is een prutser vergeleken met Max.

Japanners. Mexicanen. Australiërs. Indiërs.
Maar je hebt gelijk: je moet wel een pak geld hebben. Rich daddy helps. Voetbal is democratischer.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Moet je rijke ouders hebben om F1-coureur te worden?
Dizono 8 maanden geleden
Autosport is duur en een rijke papa en mama zijn een vereiste om het ver te schoppen. Toch?
Hoewel de betere F1-coureurs tot de bestbetaalde sporters ter wereld horen, is de weg om daar te komen peperduur. Bij de mindere F1-teams zul je geld moeten meenemen om te mogen rijden en datzelfde geldt eigenlijk ook voor alle raceklasses onder de Formule 1. Dat geld moet ergens vandaan komen en het is dan ook niet gek dat er met regelmaat gezegd wordt dat je enkel met rijke ouders het tot de F1 kunt schoppen.
Zo heeft onze Max bijvoorbeeld het geluk gehad dat papa Jos de vroege kartcarrière van zoonlief kon bekostigen, al is geld natuurlijk slechts een hulpmiddel. Geld dat op latere leeftijden ook van sponsors zoals Frits van Eerd kwam. Voorbeelden van F1-coureurs met welgestelde ouders zijn Nico Rosberg (vader was F1-kampioen Keke Rosberg), Carlos Sainz(vader is rallylegende Carlos Sainz Sr.), Romain Grosjean (vader is advocaat, moeder Marie-Helene begenadigd kunstschilder) en Daniel Ricciardo. De vader van deze sympathieke Ozzie, Joe Ricciardo, is de directeur van het beursgenoteerde GR Engineering en dat betaalde genoeg om Daniels seizoenen in de Formule BMW (ca. 300.000 euro) en Formule 3 (ca. 600.000 euro per jaar) te bekostigen.
Toch zijn verre van alle huidige F1-coureurs spoiled kids. De ouders van Kimi Raikkonen hadden het zeker niet breed. Zijn moeder Paula was secretaresse, vader Matti een bouwvakker, maar hij had soms wel drie banen om te zorgen dat Kimi en zijn oudere broer Rami konden racen. Naar het schijnt hadden zijn ouders ten tijde van het F1-debuut van Kimi nog een toilethokje in de tuin staan in plaats van een gewone WC binnen.
Een vergelijkbaar verhaal zien we bij Lewis Hamilton. Zijn ouders scheidden toen lil’ Lewis nog maar twee was en tot zijn twaalfde woonde hij bij zijn moeder. Toen hij zes was kreeg hij zijn eerste kart van zijn vader Anthony, waarbij hij later zou intrekken. Anthony beloofde zijn zoon te steunen zolang als hij zijn best deed op school, maar dat werd financieel steeds lastiger. Uiteindelijk moest hij zijn baan in de IT opzeggen en was hij als freelancer soms in wel drie banen tegelijk verwikkeld.
Bij debutant Stoffel Vandoorne ging het evenmin van een leien dakje. Vader Patrick Vandoorne is binnenhuisarchitect en tekende in die job een café bij een kartbaan. Kleine Stoffel was meteen enthousiast en begon met karten. Genoeg geld hadden de Vandoornetjes niet, maar iedereen zag dat Stoffel een talent was en lokale sponsers zorgden voor een succesvolle carrièrestart van de eerste Vlaming in de Formule 1.
Vandoorne wordt de teammaat van Fernando Alonso, een coureur die zelf ook actief is om via zijn eigenkartcentrum jonge talenten op te leiden en te ondersteunen. Niet zonder reden, want Fernando zelf heeft de start van zijn carrière ook te danken aan de eigenaar van de lokale kartbaan, die niet alleen de faciliteiten had, maar ook sponsors regelde voor de jonge Fernando (zie ook de foto boven dit artikel). Zijn ouders, werkten in een fabriek en een supermarkt en konden de kartcarrière van hun zoon zelf niet financieren.
En zo zijn er nog veel meer voorbeelden. De vader van Sebastian Vettel was timmerman, de moeder Bottas begrafenisondernemer en de Marcus Ericssons vader (Eric?) voorzag huizen van een vers likje verf voor zijn geld. Al met al is het dus veilig om te zeggen dat talent simpelweg het allerbelangrijkste is. Als er dan vervolgens mensen zijn die in je geloven, dan is er een reële kans dat het geld ook wel beschikbaar komt. Ik zeg reëel, want er zullen gerust ook supertalenten zijn die door een gebrek aan geld het hoogste podium niet hebben gehaald. Aan de andere kant is met geld alles te koop, dat hebben mannen als Gaston Mazzacane en Alex Yoong wel bewezen.
"Hate it or love it, the underdog's on top".
- Monkey Tonk
Een bouwvakker, secretaresse, timmerman, begrafenisondernemer (is dat om het ondernemen of het onder-nemen?), een huisschilder, fabriekswerker, supermarktcassiere, en een binnenhuisarchitect. Op een of andere manier is daar wel een leuke documentaire van te maken. Maar het valt natuurlijk in het niet bij de directe training, vanaf je vierde, door een F1 coureur. Als je iets te laat leert, ziet het er meestal aangeleerd uit. Zie je vaak bij sporters. En andersom is ook waar. Als iets je letterlijk met de paplepel ingegoten wordt heb je een bijna oneerlijk voordeel. De onwaarschijnlijke toewijding van Jos naar dat kleine ventje is ook prachtig.Sandro_Calaaabro schreef:
Bij debutant Stoffel Vandoorne ging het evenmin van een leien dakje. Vader Patrick Vandoorne is binnenhuisarchitect en tekende in die job een café bij een kartbaan. Kleine Stoffel was meteen enthousiast en begon met karten. Genoeg geld hadden de Vandoornetjes niet, maar iedereen zag dat Stoffel een talent was en lokale sponsers zorgden voor een succesvolle carrièrestart van de eerste Vlaming in de Formule 1.
Vandoorne wordt de teammaat van Fernando Alonso, een coureur die zelf ook actief is om via zijn eigenkartcentrum jonge talenten op te leiden en te ondersteunen. Niet zonder reden, want Fernando zelf heeft de start van zijn carrière ook te danken aan de eigenaar van de lokale kartbaan, die niet alleen de faciliteiten had, maar ook sponsors regelde voor de jonge Fernando (zie ook de foto boven dit artikel). Zijn ouders, werkten in een fabriek en een supermarkt en konden de kartcarrière van hun zoon zelf niet financieren.
En zo zijn er nog veel meer voorbeelden. De vader van Sebastian Vettel was timmerman, de moeder Bottas begrafenisondernemer en de Marcus Ericssons vader (Eric?) voorzag huizen van een vers likje verf voor zijn geld.
Veel F1 coureurs zijn matig. Bij voetbal komt het beste talent vanzelf bovendrijven, maar bij racen zijn er maar een relatief klein aantal kids die een go-kart inkruipen. Ook daarom kunnen coureurs zich inkopen. Gelukkig is dat nu wat minder. Stroll is een matige coureur, die niks gaat winnen, maar hij kan wel mee. Zo makkelijk gaat dat. Dat kan in de meeste andere sporten niet.
- raymon
- Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
- Contacteer:
Zou Messi met Sparta de CL winnen, wint Stroll met een Mercedes de titel?
Behalve het rijden is denk ik de kennis van Max van de techniek ook bovengemiddeld binnen de F1. Hij heeft niet alleen heel veel geracet maar ook altijd aan kartels zitten knutselen.
Behalve het rijden is denk ik de kennis van Max van de techniek ook bovengemiddeld binnen de F1. Hij heeft niet alleen heel veel geracet maar ook altijd aan kartels zitten knutselen.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
- Monkey Tonk
Nee (Messi en Stroll). Ik heb wel het idee dat het verschil tussen de coureurs in F1 veel groter is, en uiteenloopt van Barcelona naar een tweedeklas amateurclub (Grosjean, Palmer).raymon schreef:Zou Messi met Sparta de CL winnen, wint Stroll met een Mercedes de titel?
Zeker. Daardoor heeft hij ook een voordeel over een teamgenoot.
Regen in Japan. Als dat zondag ook zo is ...
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie ranglijst van huidige F1 coureurs, qua huidig talent.
Ik doe vast een voorzet:
1. Verstappen
2. Hamilton
3. Alonso
4. Ricciardo
5. Vettel
6. Sainz
7. Vandoorne
8. Raikkonen
9. Bottas
10. Hulkenberg
Ik doe vast een voorzet:
1. Verstappen
2. Hamilton
3. Alonso
4. Ricciardo
5. Vettel
6. Sainz
7. Vandoorne
8. Raikkonen
9. Bottas
10. Hulkenberg
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
-
- AT Toto winner 15/16
Als ik me even op de drie topteams focus zeg ik:
1. Hamilton
2. Verstappen
3. Vettel
4. Ricciardo
5. Raikkonen
6. Bottas
1. Hamilton
2. Verstappen
3. Vettel
4. Ricciardo
5. Raikkonen
6. Bottas
1. Hamiltonbrigade zuid schreef:Als ik me even op de drie topteams focus zeg ik:
1. Hamilton
2. Verstappen
3. Vettel
4. Ricciardo
5. Raikkonen
6. Bottas
2. Verstappen
3. Raikkonen
4. Vettel
5. Ricciardo
6. Bottas
- Monkey Tonk
1 - Hamilton
2 - Verstappen - hij wordt beter dan Hamilton, maar is dat nog niet; Hamilton's ervaring betekent ondermeer dat hij veel beter is in het voorkomen van problemen.
3 - Ricciardo
4 - Alonso, maar niet in deze vorm
De rest heeft grote moeite met inhalen. Dus dan heb je het meteen over een mindere categorie. Een langzamere auto inhalen blijkt een probleem voor Vettel en Raikonen als Max de tegenstander is. De enige die momenteel een snellere auto in durft te halen is Verstappen.
Ik denk dat een goede coureur innerlijk heel kalm is tijdens een race. Een bijna volmaakte innerlijke stilte, waardoor de focus 100% is en je op de grens kunt rijden zonder erover heen te gaan, en waarbij het kleinste detail meteen mentaal geregistreerd wordt. Hamilton komt daar het dichtst bij. Die is heel rustig over de radio. Grosjean en Vettel liggen er heel ver vanaf en zitten duidelijk gespannen in de auto. Dan stijg je nooit boven jezelf uit. Vettel won niet van Ricciardo, en wint ook niet van Sainz in een gelijkwaardige auto.
De nieuwkomers moeten het nog laten zien. Er rijden teveel middenmoters in F1, dus hoe meer mensen een kans krijgen, hoe beter. Als ze het na drie jaar niet laten zien, wegwezen en plaatsmaken voor de volgende. Alleen dan heb je kans op een echte buitencategorie van autoracen.
2 - Verstappen - hij wordt beter dan Hamilton, maar is dat nog niet; Hamilton's ervaring betekent ondermeer dat hij veel beter is in het voorkomen van problemen.
3 - Ricciardo
4 - Alonso, maar niet in deze vorm
De rest heeft grote moeite met inhalen. Dus dan heb je het meteen over een mindere categorie. Een langzamere auto inhalen blijkt een probleem voor Vettel en Raikonen als Max de tegenstander is. De enige die momenteel een snellere auto in durft te halen is Verstappen.
Ik denk dat een goede coureur innerlijk heel kalm is tijdens een race. Een bijna volmaakte innerlijke stilte, waardoor de focus 100% is en je op de grens kunt rijden zonder erover heen te gaan, en waarbij het kleinste detail meteen mentaal geregistreerd wordt. Hamilton komt daar het dichtst bij. Die is heel rustig over de radio. Grosjean en Vettel liggen er heel ver vanaf en zitten duidelijk gespannen in de auto. Dan stijg je nooit boven jezelf uit. Vettel won niet van Ricciardo, en wint ook niet van Sainz in een gelijkwaardige auto.
De nieuwkomers moeten het nog laten zien. Er rijden teveel middenmoters in F1, dus hoe meer mensen een kans krijgen, hoe beter. Als ze het na drie jaar niet laten zien, wegwezen en plaatsmaken voor de volgende. Alleen dan heb je kans op een echte buitencategorie van autoracen.
-
- AT Toto winner 15/16
Jij wel? Respect. Ik zit nu wel kwalificatie te kijken.Ramona schreef:Maare...zitten jullie ook klaar voor de 3e training?![]()
- Monkey Tonk
De twee RB's op de tweede rij. Danny Ric sneller dan Verstappen deze keer.
Geen regen voor de race: http://www.myweather2.com/Motor-Racing/ ... rcuit.aspx
Geen regen voor de race: http://www.myweather2.com/Motor-Racing/ ... rcuit.aspx
Verstappen zei dat hij met meer downforce rijdt dan Ricciardo, en dat we in de race moeten zien wat dat betekent. Ik heb het niet gezien, maar las dat hij in zijn flying lap een correctie moest maken die wat tijd kostte.
Hamilton was een volle seconde sneller, en Ferrari zag er ook weer 'gewoon' goed uit. Zal lastig worden voor de Red Bulls om op het podium te komen.
Er zal weer veel van de start afhangen morgen. Ik denk niet dat ik de wekker ervoor zet...
Hamilton was een volle seconde sneller, en Ferrari zag er ook weer 'gewoon' goed uit. Zal lastig worden voor de Red Bulls om op het podium te komen.
Er zal weer veel van de start afhangen morgen. Ik denk niet dat ik de wekker ervoor zet...

- Ramona
- Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Ik ben een ochtendmens; dat scheelt...brigade zuid schreef:Jij wel? Respect. Ik zit nu wel kwalificatie te kijken.Ramona schreef:Maare...zitten jullie ook klaar voor de 3e training?![]()
Gooo, Max!

- Monkey Tonk
F*ck Alonso.
Verstappen had dit waarschijnlijk gewonnen. Tweede race achter elkaar dat Alonso niet opzij gaat. Klootzak.
Verstappen had dit waarschijnlijk gewonnen. Tweede race achter elkaar dat Alonso niet opzij gaat. Klootzak.
Dit zei Hamilton na de race: “Het leek wel alsof zij met een grotere vleugel reden: veel langzamer op de rechte stukken maar zoveel sneller in de eerste sector!"Ferry schreef:Verstappen zei dat hij met meer downforce rijdt dan Ricciardo, en dat we in de race moeten zien wat dat betekent. Ik heb het niet gezien, maar las dat hij in zijn flying lap een correctie moest maken die wat tijd kostte.
Precies het plan van Verstappen dus. Die jongen heeft niet alleen een groot racehart, maar kent die wagen van binnen en buiten en weet dat optimaal te bespelen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Super. Er is niet veel eer meer te behalen in de strijd om het wereldkampioenschap maar deze progressie geeft veel vertrouwen en zal hem ontzettend goed doen. Het team heeft ondanks de minder krachtige motor het gat behoorlijk weten te dichten.
Wat ik me wel afvraag is wat dit nu waard is voor volgend seizoen. Er zijn ongetwijfeld weer nieuwe reglementen die zullen leiden tot aanpassingen aan de auto. Het team moet daar dus minimaal net zo goed op reageren als bij Mercedes. En het feit dat die motor minder krachtig is blijft een probleem omdat je daarmee op een aantal snelle circuits toch tekort komt. Wat mogen ze nog verwachten van Renault volgend jaar?
Wat ik me wel afvraag is wat dit nu waard is voor volgend seizoen. Er zijn ongetwijfeld weer nieuwe reglementen die zullen leiden tot aanpassingen aan de auto. Het team moet daar dus minimaal net zo goed op reageren als bij Mercedes. En het feit dat die motor minder krachtig is blijft een probleem omdat je daarmee op een aantal snelle circuits toch tekort komt. Wat mogen ze nog verwachten van Renault volgend jaar?
Nil volentibus arduum
- Monkey Tonk
Marillion schreef:Super. Er is niet veel eer meer te behalen in de strijd om het wereldkampioenschap maar deze progressie geeft veel vertrouwen en zal hem ontzettend goed doen. Het team heeft ondanks de minder krachtige motor het gat behoorlijk weten te dichten.
Verstappen heeft al aan RB gevraagd om de auto eerder klaar te hebben voor het nieuwe seizoen, ipv te wachten tot het laatste moment. Hij hecht meer waarde aan wat er via de coureurs van de auto geleerd kan worden, en hoe die daarop gebaseerd verbeterd kan worden.
Hij had ook in deze race weer voordeel van zijn technische kennis. Zijn auto had meer downforce, en hij reed Ricciardo daardoor eigenlijk zoek. Verstappen had deze race kunnen winnen. Hamilton had problemen met zijn achterbanden, en Verstappen ging de laatste ronde (of de ronde ervoor) in met minder dan een seconde achterstand, De achterliggers Alonso en Massa verknalden een zeer spannend einde door zich er niets van aan te trekken in hun onderlinge duelletje om niks. Dan klopt er toch iets niet met F1. De coureurs moeten ervan op de hoogte worden gesteld dat het, ivm de race, zeer belangrijk is dat ze onmiddelijk opzij gaan. Nu wordt het kijkende publiek een historisch spannend slot door de neus geboord.
Hamilton werd ook vertraagd door de achterblijvers natuurlijk, maar met name Alonso hield Max wel heel nadrukkelijk op. Als de race 5 ronden langer was geweest had er misschien nog iets mogelijk geweest. Al met al een knappe race van Verstappen, die toch Ricciardo weer achter zich houdt.
Wat volgend jaar betreft: de veranderingen zullen niet zo groot zijn als ze dit jaar waren, met veranderingen in de breedte van de auto, de banden etc. Dus hopelijk zal Red Bull er nu dichterbij kunnen komen.
Ik ben ook benieuwd wat er daarna gaat gebeuren. Nu Renault niet meer aan Red Bull gaat leveren in 2019, wordt het wel onzeker allemaal. En Mercedes en Ferrari zullen alles op alles zetten om Verstappen binnen te halen.
Wat volgend jaar betreft: de veranderingen zullen niet zo groot zijn als ze dit jaar waren, met veranderingen in de breedte van de auto, de banden etc. Dus hopelijk zal Red Bull er nu dichterbij kunnen komen.
Ik ben ook benieuwd wat er daarna gaat gebeuren. Nu Renault niet meer aan Red Bull gaat leveren in 2019, wordt het wel onzeker allemaal. En Mercedes en Ferrari zullen alles op alles zetten om Verstappen binnen te halen.