Formule 1-auto's in 2018 voorzien van controversiële halo-cockpit
Formule 1-auto's beschikken volgend jaar over de controversiële halo-cockpit, waarbij de cockpit wordt aangepast uit veiligheidsoogpunt. Dat heeft autosportfederatie FIA woensdag bekendgemaakt. Vorig jaar werd tijdens vrije trainingen al getest met de aangepaste cockpit, die coureurs moet beschermen tegen rondvliegend puin. Een meerderheid stemde destijds nog tegen de invoering van de halo. De beschermende ring boven de cockpit belemmert het zicht van de coureurs licht, zou claustrofobie kunnen veroorzaken en wordt als lelijke toevoeging aan de wagens gezien.
De 22 coureurs in de koningsklasse van de autosport kregen medio januari een enquête over de halo, die door zestien mensen werd ingevuld. Zeven coureurs toonden zich tegenstander van de maatregel, vijf racers waren voorstander en vier bleven neutraal. Onder anderen drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton en Max Verstappen lieten zich eerder al kritisch uit over de halo-cockpit.
Alternatieven
Volgens de FIA is er in de afgelopen vijf jaar regelmatig getest met andere concepten, maar blijkt de halo-cockpit alsnog de beste manier om de veiligheid van coureurs in Grands Prix te waarborgen. Sebastian Vettel van Ferrari testte afgelopen vrijdag op Silverstone met de shield, een alternatieve vorm van cockpitbescherming. Dat bleek vanwege beperkt zicht inderdaad geen succes. Vettel voelde zich bovendien duizelig worden.
Bron: nusport.nl

Er zijn meer mensen tegen dan voor. Het ziet er niet uit. En ik kan me eerlijk gezegd ook niet herinneren dat dit de laatste jaren ooit een issue is geweest. Ik kan me zelfs voorstellen dat het gevaarlijker is doordat je zicht toch minder zal zijn. Waarom voeren ze dit dan in hemelsnaam in?