Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Wielrennen

Bericht door joey » wo jul 22, 2009 4:52 pm

Marillion schreef:Mooie etappe vandaag. Ik snap alleen Contador niet zo goed. Valt hij eerst aan op de slotklim waardoor ploegmaat Klöden er af moet en dan ga je weer wachten terwijl hij er niet meer bij komt. Nu heeft hij niets. Had hij beter kunnen kiezen. Of blijven en Klöden erbij houden of aanvallen en niet meer omkijken.
Opdracht? Ach, hij wil zich waarschijnlijk niet helemaal de vernieling in rijden. Morgen komt er nog een dag.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » wo jul 22, 2009 5:00 pm

Ja, zou kunnen. Maar als Klöden dan in elkaar stort is het toch al te laat. Zet dan maar door. En hij kan het wel hebben hoor. Contador is echt veel sterker. Hij zat gewoon redelijk op z'n gemak in het wiel terwijl die broertjes Schleck vol gas gaven.

Ik hou niet zo van dit soort speculatie maar het verschil met de rest is wel erg groot om niet wat argwaan te wekken. In dat kader heb ik nog wel een interessante grafiek voor de dopingjagers op dit forum:

Afbeelding

Verder uitleg van dat verhaal kun je hier lezen.

Zoals je kunt lezen zitten er wel wat mitsen en maren aan het vergelijken van cijfers van verschillende beklimmingen in verschillende situaties. Maar het getal is wel erg hoog hoor.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48024
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Wielrennen

Bericht door peter » wo jul 22, 2009 6:16 pm

Veel mitsen en maren inderdaad. Eigenlijk moet je ook meenemen dat dit pas de eerste echte beklimming van de Tour was, bijvoorbeeld.

Morgen hoop ik vurig op Kreuziger, maar die jongen lijkt net niet goed genoeg te zijn.

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Re: Wielrennen

Bericht door Feest » wo jul 22, 2009 6:39 pm

Jij bent toch Di Luca-fan?

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48024
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Wielrennen

Bericht door peter » do jul 23, 2009 7:56 am

Ja groot fan zelfs. Mocht het waar zijn, dan zou dat zonde zijn. Einde carrière in dat geval.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » do jul 23, 2009 8:35 am

We moeten de contra expertise nog wel afwachten. Maar ik viel niet van m'n stoel van verbazing toen ik het bericht hoorde. Di Luca is al eerder geschorst geweest vanwege dubieuze waardes bij een controle. Daarnaast is zijn transformatie van klassiekerrenner tot klassementsrenner er eentje zoals je die zeer weinig ziet.

Maar jammer is het wel. Toch weer een renner uit de top van het klassement van een grote ronde. Een ronde die hij ook erg veel kleur heeft gegeven met zijn aanvallende rijden. Dit soort berichten zijn, op korte termijn, nooit goed voor de sport. Maar ik hoop toch nog altijd dat een geval als dit een waarschuwing is voor anderen. De controles aan de hand van het biologisch paspoort lijken toch een vrij goed middel om overtreders op te sporen.

Wat ik alleen nooit snap bij dit sorot berichten is dat hij twee keer positief is getest. Tijdens de Giro heeft hij langer dan dat in het roze gereden. En voor zover ik weet moet je dan altijd naar de controle. Waarom zijn de andere tests dan niet ook positief?
Nil volentibus arduum

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Wielrennen

Bericht door joey » do jul 23, 2009 8:54 am

Marillion schreef:We moeten de contra expertise nog wel afwachten. Maar ik viel niet van m'n stoel van verbazing toen ik het bericht hoorde.
Val je überhaupt nog van je stoel als een renner (welke dan ook) gepakt wordt, Marillion?

Over Contador: die zal zich redelijk zeker van zijn zaak voelen, anders was hij wel doorgereden. En misschien intimideerde hij de broertjes Schleck op deze manier. Die hebben nu het idee, dat ze gespaard zijn gebleven.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Wielrennen

Bericht door beelzebub » do jul 23, 2009 9:22 am

Ja, hij heeft nu wat krediet bij de Schleckjes denk ik. :ajaxsmiley.gif:
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » do jul 23, 2009 9:35 am

Nee, echt verrast ben ik ook niet meer bij dopinggevallen. Ik denk wel degelijk dat het gebruik van doping minder massaal aan het worden is omdat de controles met het biologisch paspoort toch wel veel strenger zijn geworden. Ook geloof ik wel dat bij een aantal ploegen en renners echt een andere mentaliteit heerst. Als je ziet wat er door sommige ploegen aan investeringen is gedaan om doping tegen te gaan. Dat doe je toch niet als je vervolgens aan de andere kant van de deur de boel structureel loopt te belazeren. Maar dopingvrije topsport bestaat niet. Zover zal het ook wel nooit komen. In geen enkele sport. Er zullen nu eenmaal altijd sporters zijn die net een stapje verder willen gaan.

Wat Di Luca betreft doelde ik op het feit dat hij al een zeker verleden heeft op dit gebied. En dat hij een dusdanig opvallende prestatiecurve heeft dat zijn progressie echt opvalt t.o.v. andere renners. Ik begin wantrouwig te worden als iemand ineens dingen kan die hij nooit heeft gekund. Di Luca was een renner voor de klassiekers. Hij was goed in ééndaagse wedstrijden op heuvelachtig terrein tot hooguit het middengebergte. Als je dan ineens drie weken goed kunt zijn en met de beste mee kunt in het hooggebergte en bij tijdritten dan valt dat op.

Blijft toch altijd een hele lastige discussie. Vooral omdat naast de sporters ook het publiek en de media een beetje een dubbele rol hebben. We willen allemaal spektakel zien. Het parcours kan niet zwaar genoeg zijn en de renners moeten continu aanvallen. Er is een klimaat ontstaan waarin het heel verleidelijk is om de fout in te gaan. Immers, als je een keer niet mee kunt met de beste dan ben je een loser. Daar doet iedereen aan mee. Daarnaast is de jacht op doping vanuit de journalistiek zo'n beetje een bedrijfstak op zich geworden. Daar moeten ze ook gewoon scoren en pieken tijdens een evenement als de tour. Want waarom komen die verhalen nou altijd precies rond deze periode naar boven? Ik denk niet eens dat ze daar op een schone tour hopen. Er moet wel iets zijn om over te schrijven. En als er geen nieuws is dan maken ze het wel. Er zijn weinig feiten nodig voor een verhaal. Want het gaat er in als zoete koek.

Het is heel lastig om een beetje een genuanceerde discussie te voeren over dopingproblematiek in de topsport. Meestal ontaard zo iets binnen de kortste keren in een hoop primitief geschreeuw. Terwijl het toch niet allemaal zo zwart wit is als het soms misschien lijkt.
Nil volentibus arduum

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Wielrennen

Bericht door joey » do jul 23, 2009 11:17 am

Het is zeker een lastige discussie. Ik begrijp wielrenners die gebruiken wel, die zijn ervan overtuigd dat ze wel móeten, omdat ze anders niet kunnen meekomen. Want de eisen die gesteld worden, zijn hoger en hoger. Het is daarbij inderdaad opvallend dat bepaalde renners (Armstrong, Indurain bijvoorbeeld) keer op keer een hele Tour konden rijden zonder één slechte dag. Dat was vroeger, toen er minder hard gereden werd, niet mogelijk.

Ik ben ervan overtuigd dat er op grote schaal gebruikt wordt in het wielrennen, maar ook in andere sporten. Dat er zo weinig gepakt worden, komt doordat er steeds nieuwe, nog niet te controleren vormen van doping opduiken, én omdat vanwege commerciële belangen zaken in de doofpot worden gestopt. NB, dit is dus mijn mening. Doping is niet meer weg te denken, hoe gevaarlijk sommige vormen van doping ook zijn. Het is zoals met atoomwapens - je zou wensen dat ze niet uitgevonden waren, maar nu ze er zijn, gaan ze niet meer weg.

Is de Tour dan nog leuk? Tja, de geloofwaardigheid van de wielersport in het algemeen staat zwaar onder druk. Dus zullen sommigen zeggen: we willen het niet weten, ze zijn allemaal gedrogeerd, kan mij het schelen.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » do jul 23, 2009 11:57 am

joey schreef:....én omdat vanwege commerciële belangen zaken in de doofpot worden gestopt....
Dit is zeker iets wat niet te onderschatten valt. Kijk maar naar de hele Fuentes affaire. Daar zijn tal van sporters bij betrokken geweest. Veel meer dan die paar wielrenners die ervoor zijn geschorst (overigens zonder echt sluitend bewijsmateriaal). Ullrich en Basso mochten niet meer fietsen omdat ze op die lijst zouden staan maar Valverde en Contador zijn destijds ontzien. En er zijn ook vrij sterke geruchten dat er nog veel meer bekende (in dit geval veel spaanse) sporters op die lijst stonden die uit de wind zijn gehouden. Rafael Nadal, spelers van Barcelona en Real Madrid. Ik ben er van overtuigd dat daar commerciële belangen een grote rol hebben gespeeld. Die willekeur irriteert mij mateloos. Waarom de ene wel en de andere niet. Net zoals het feit dat wielrenners door veel mensen volledig worden afgemaakt omdat ze doping hebben gepakt. Maar als het dan gaat over andere sporters hoor je diezelfde mensen vaak een stuk minder. Ook 'onze eigen Hollandse jongens' als Stam, Davids en Frank de Boer zijn betrapt op het gebruik van doping hoor. En dat is dan ineens niet waar. Daar zakt mijn broek dan echt van af.

In het wielrennen is al sprake van dopinggebruik zolang het bestaat en dat zal ook nooit helemaal verdwijnen. Maar andere sporten zijn daar niet veel anders in hoor. Het zijn vaak andere middelen omdat je iets probeert te gebruiken wat past bij de sport die je bedrijft. Maar dat maakt het vergrijp niet anders.

Aan de andere kant zie je dat de wielersport, zeker in vergelijking met andere sporten, extreem veel doet om te proberen de sport zo schoon mogelijk te houden. Je moet bij voetbal eens aankomen met whereabouts systemen, regelmatige out of competition controles, een inval in het hotel om 6.00uur 's morgens op de dag van een belangrijke CL wedstrijd, een spelersbus die 3 uur aan de kant van de weg staat voor controle.

Wat is dan de betere methode? Heel extreem controleren, privacy van sporters aantasten en daarmee regelmatig sporters pakken. Of gewoon af en toe een eenvoudige controle om de schijn op te houden en verder de andere kant opkijken? Als je kijkt naar het imago van de sport zou je haast gaan denken dat die laatste optie het beste effect heeft.
Nil volentibus arduum

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Wielrennen

Bericht door joey » do jul 23, 2009 12:40 pm

Helemaal mee eens. In de topsport wordt op grote schaal gebruikt (wie gebruikt er níet?), maar de wielersport ligt onder vuur, omdat de controles intensiever zijn dan in andere sporten. Andere sporten zijn heus niet schoner. Laat ik het zo zeggen, een speler als Davids krijgt al die spieren niet van de roti kip.

Mij stoort die willekeur ook. Neem de OS. Gewichtheffers uit het oostblok (die dus geen commerciële waarde hebben) worden gepakt, maar wandelende pillenpotten als de Amerikaanse sprinters gaan vrijuit.

Er zou een discussie op gang moeten komen over de grenzen van de sport, maar die zal er niet komen. Het is zó hypocriet. Degene die de beste 'medische begeleiding' heeft wint, dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Wielrennen

Bericht door beelzebub » do jul 23, 2009 1:14 pm

Vandaag ook meer nieuws over de nieuwe ploeg van Armstrong. Buiten Nike en Livestrong doen ook de namen van Google en Nissan de ronde.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » do jul 23, 2009 1:32 pm

De nieuwe sponsor zou RadioShack zijn. Een Amerikaans elektronica bedrijf.

Radio Tour kwam overigens nog met een opvallende transfer. De twee grote Team Columbia talenten Boasson Hagen en Lohkvist verhuizen naar de nieuwe ploeg van Sky.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Hoeladans
Berichten: 3019
Lid geworden op: za aug 06, 2005 9:12 am

Re: Wielrennen

Bericht door Hoeladans » do jul 23, 2009 1:47 pm

Lovkvist vind ik een beetje overschat. Aardige tijdrijder die een klein beetje omhoog kan, meer niet. Deze Giro begon die heel goed de eerste 2 bergritten top-5 meen ik, maar daarna zakte hij er compleet doorheen en eindige zelfs niet eens in de top-20.

Boasson Hagen daarentegen is echt een heel groot talent. Kan sprinten, tijdrijden en redelijk klimmen. Echt een jongen voor de klassiekers.

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Re: Wielrennen

Bericht door Daily Blind » do jul 23, 2009 1:50 pm

Hoeladans schreef:Lovkvist vind ik een beetje overschat. Aardige tijdrijder die een klein beetje omhoog kan, meer niet. Deze Giro begon die heel goed de eerste 2 bergritten top-5 meen ik, maar daarna zakte hij er compleet doorheen en eindige zelfs niet eens in de top-20.

Boasson Hagen daarentegen is echt een heel groot talent. Kan sprinten, tijdrijden en redelijk klimmen. Echt een jongen voor de klassiekers.
Klopt een enorm groot talent, die dit jaar al erg opvallend was in het voorjaar.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door brigade zuid » do jul 23, 2009 2:40 pm

Marillion schreef:De nieuwe sponsor zou RadioShack zijn. Een Amerikaans elektronica bedrijf.

Radio Tour kwam overigens nog met een opvallende transfer. De twee grote Team Columbia talenten Boasson Hagen en Lohkvist verhuizen naar de nieuwe ploeg van Sky.
Flecha zou daar ook heen gaan? hoorde zoiets.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » do jul 23, 2009 2:48 pm

Daar hebben ze inderdaad wel interesse in maar het is nog niet bekend wat Flecha gaat doen. Dat Sky is een nieuwe ploeg en ze hebben een groot budget. De komende tijd zullen er dus nog wel de nodige bekende namen heen gaan. Ze willen als Engelse ploeg ook graag Cavendish hebben maar die heeft in eerste instantie aangegeven dat hij bij Team Columbia blijft.
Nil volentibus arduum

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door brigade zuid » do jul 23, 2009 2:49 pm

Flecha schijnt bij heel veel ploegen in de belangstelling te staan. ik neem aan dat Rabo ook wel wil verlengen.. dus in hoeverre heeft ie het naar zn zin bij de Rabo.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » do jul 23, 2009 3:17 pm

Tja, weet ik niet. Hij heeft al een paar keer verlengd dus waarschijnlijk heeft hij het wel aardig naar zijn zin. Flecha is onder meer naar Rabobank gekomen omdat hij in een ploeg wilde zitten waar de voorjaarsklassiekers belangrijk zijn. Want Vlaanderen en Parijs-Roubaix zijn de koersen die hij wil rijden. Dat zal ook wel een voorwaarde zijn voor een eventuele andere ploeg. En het geld natuurlijk.

Een renner als Flecha is denk ik zo'n beetje overal welkom. Hij kan gewoon ongelofelijk hard fietsen, schuwt het vuile werk niet en je kunt hem het hele jaar inzetten. Het enige wat je op 'm kunt aanmerken is dat hij moeilijk wint.
Nil volentibus arduum

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Wielrennen

Bericht door joey » do jul 23, 2009 4:26 pm

Contador heeft zich gisteren een beetje kwaad gemaakt, haha. :biggthumpup.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Re: Wielrennen

Bericht door Daily Blind » do jul 23, 2009 5:00 pm

Heel netjes van Contador

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Wielrennen

Bericht door Duke » do jul 23, 2009 5:34 pm

Contador is wel érg goed.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » do jul 23, 2009 5:58 pm

Zaterdag pakt hij in principe ook gewoon Mont Ventoux. Of hij moet nog een cadeautje weggeven. Maar aan wie? Zoveel vrienden heeft hij niet op het moment.

Ik ben overigens benieuwd of er nog een journalist zo slim is om nog even bij Armstrong langs te gaan inzake het podium en de actie van Contador van gisteren. Moest Contador met zijn versnelling Klöden er niet hebben afgereden dan had die nu op nummer 3 gestaan in plaats van Armstrong. :smallgrin.gif:
Nil volentibus arduum

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Re: Wielrennen

Bericht door Feest » do jul 23, 2009 6:23 pm

Van Contador en Kloden weet-ie zeker dat ze gebruiken en hoe hij ze slinks kan ontmaskeren. Dan zou-ie zonder die vervelende Schleck gewoon toch de Tour winnen. :hypocrite.gif:

Plaats reactie