F1 en andere autosporten

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34446
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » vr sep 10, 2004 6:51 pm

Grand Prix Italië
10 september Foto's
11:00-12:00 1e training
14:00-15:00 2e training
11 september
09:00-09:45 1e training
10:15-11:00 2e training
14:00 Kwalificatie
12 september
14:00 Race
Raikkonen snelste in vrije training


Kimi Raikkonen heeft de snelste tijd in de tweede vrije training neergezet. De Fin wist een paar minuten voor het einde van de sessie een fractie van de tijd van wereldkampioen Michael Schumacher af te snoepen, die het met een derde plaats moet doen. Ook zijn teamgenoot Rubens Barrichello was sneller.

Afbeelding

Niet dat vrijdag de belangrijkste dag van het weekend is, maar vaak is het toch een indicatie van hoe de zaker ervoor staan. Het zal in Monza waarschijnlijk vooral tussen McLaren en Ferrari gaan. Na de winst van Raikkonen in Spa-Francorchamps, is Ferrari er natuurlijk erg op gebrand om te winnen, helemaal voor eigen publiek. Voorlopig staat Raikkonen dus nog voor Michael Schumacher en Rubens Barrichello. Kimi reed het rondje Monza in 1.20.846, twee tienden van een seconden sneller dan Michael Schumacher. Rubens Barrichello zat met zijn 1.20.899 slechts een fractie van een seconde achter Raikkonen. Ook BAR zat er goed bij. Jenson Button pakte de vierde plaats, Sato de zesde. De Williams-coureurs Pizzonia en Montoya zetten de vijfde en zevende tijd neer. Antonio Pizzonia zorgde nog wel voor wat schade aan de auto, door in Parabolica, een van de snelste bochten van het circuit, van de baan te gaan. Hij schoot via de grindbak de banden in. De rechterkant van de Williams was zwaar beschadigd. Achter de Braziliaan kwam weer de derde coureur van BAR, Anthony Davidson, die vanochtend nog derde werd. Fernando Alonso en David Coulthard maakten de top tien compleet.

Toyota had tot nu toe meer gehoopt van het weekend. Het Japanse team heeft vandaag nog weinig indruk kunnen maken. Ryan Briscoe deed het het beste, met een 12e tijd. Zonta (14e) en Panis (18e) mogen hopen dat het morgen beter gaat. Ook Jordan kende problemen. Timo Glock presteerde naar behoren met een 16e tijd, maar Pantano kwam na 17 rondjes niet verder dan de 21e tijd. Nick Heidfeld had het helemaal zwaar. De motor van zijn auto begaf het vrij snel. De Duitser had pas twee rondjes gereden en moest dus genoegen nemen met een 25e en laatste plaats.

Wederom was Bas Leinders de snelste Minardi-coureur. Het moet langzamerhand vervelend voor de Belg te worden. Hij is vrijwel elke Grand Prix sneller dan de racecoureurs van het team, maar mag na de vrije trainingen zijn helm weer in de kast leggen. Vandaag scheelde het weinig, maar Leinders was zijn 22e plaats de best geklasseerde Minardi-coureur.


Bron: http://www.f1racing.net/nl/

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34446
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » za sep 11, 2004 1:56 pm

Leuke kwalificatie, die tot 't einde toe toch wel spannend was...en wat een verschil in tijden..de 1e 10 binnen de seconde.. :shock:

Pos. Rijder Team Tijd
1 R. Barrichello Ferrari 1:20.089
2 JP. Montoya Williams 1:20.620
3 M. Schumacher Ferrari 1:20.637
4 F. Alonso Renault 1:20.645
5 T. Sato BAR 1:20.715
6 J. Button BAR 1:20.786
7 K. Räikkönen McLaren 1:20.877
8 A. Pizzonia Williams 1:20.888
9 J. Trulli Renault 1:21.027
10 D. Coulthard McLaren 1:21.049
11 R. Zonta Toyota 1:21.520
12 M. Webber Jaguar 1:21.602
13 O. Panis Toyota 1:21.841
14 C. Klien Jaguar 1:21.989
15 G. Fisichella Sauber 1:22.239
16 F. Massa Sauber 1:22.287
17 N. Heidfeld Jordan 1:22.301
18 G. Pantano Jordan 1:23.239
19 Z. Baumgartner Minardi 1:24.808
20 G. Bruni Minardi 1:24.940




Bron: http://www.f1racing.net/nl/

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34446
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » zo sep 12, 2004 2:27 pm

spannende race...ja spannend ja.. :yes: Schumi die in de 1e ronde spinde en zich vanaf positie 15 terug geknokt heeft naar een 2e plaatst...1e zat er m.i. ook in maar die gunde hij Barricello.. :worshippy: Wederom, eenzame hoogte..team en coureur! :worshippy:
Meesterlijke dubbel voor Ferrari


Voor eigen publiek toonde het Ferrari-team nog maar eens dat ze het absolute topteam uit de F1 zijn. Een gewaagde bandenkeuze van Barrichello en schuiver van Michael Schumacher zorgde er niet voor dat de Scuderia de zege aan de concurrentie moest laten. Button leek lange tijd op weg naar zijn eerste zege, maar moest uiteindelijk toch zijn meerdere erkennen in Barrichello en Schumacher. De Braziliaan heeft daarmee overigens eindelijk zijn eerste zege van het seizoen te pakken.


Afbeelding

De regen die deze ochtend Monza teisterde zorgde voor een aparte siuatie bij de start. Er werd gegokt en bijna verloren door Barrichello, ware het niet dat zijn team eens te meer de situatie wist recht te trekken. Barrichello begon op intermediates en bouwde daardoor meteen een kloof uit. Lang wist hij daarvan echter niet te profiteren. Na enkele rondjes zat Alonso, die eens te meer een bliksemstart had gemaakt, al opnieuw in zijn spoor. Even later leek Barrichello helemaal uitgeteld toen hij heel vroeg toch de pits moest opzoeken voor droog weer banden.

De zaken zagen er toen maar heel slecht uit voor de tifosi, want eerder hadden ze hun idool Schumacher een schuiver zien maken die hem naar achter catapulteerde. Vooraan ging het er bovendien heel snel en spannend aan toe met Alonso, Button, Montoya en Raikkonen die bij elkaar in de buurt bleven. De winnaar van de Belgische GP, Raikkonen, moest echter opgeven bij de eerste pitstops en Montoya zou in het laatste deel van de wedstrijd de aansluiting met Button en Alonso verliezen.

De strijd om de zege leek tussen dat duo te gaan, maar ook Ferrari bleek nog niet uitgeteld. De strategie van Barrichello had hem aan de leiding gebracht na de pitstops van BAR en Renault en die wist hij met enkele supersnelle rondjes voor zijn 'splash and dash' tankstop zelfs te behouden. Tegenstand van Button en Alonso hoefde hij zelfs niet meer te verwachten want Alonso spinde uit de wedstrijd en Button was geen partij voor de F2004 van wereldkampioen Schumacher. Die maakte er dus nog een heuse Ferrari dubbel van. Voor de fans het perfecte einde van een spannende race.

Een race met vuurwerk overigens want bij de pitstop van thuisrijder Bruni ging het even mis. Zijn Minardi vatte vuur, maar de Italiaan bleef gelukkig ongedeerd. Dat was ook het geval voor die andere thuisrijder Pantano. Die schakelde zichzelf uit met een spin en knalde de bandenmuur in. De derde Italiaan, Trulli, bracht er ook niet veel van terecht met een magere tiende plaats achter Fisichella en Webber.

De Sauber-rijder was dus de enige Italiaan die punten wist te pakken. Hij werd achtse achterCoulthard, die voor een 1 stop strategie koos bij de start, en Pizzonia. Het duo vocht overigens een fel duel uit en zorgde voor nog meer spektakel op de baan in de eindfase. Dat hadden de echte tifosi echter niet nodig, want zij hadden waarvoor ze waren gekomen: een dubbelzege van 'hun' Ferrari.


Pos. Rijder Team Tijd Punten
1 R. Barrichello Ferrari 1:15:18.448 10
2 M. Schumacher Ferrari + 1.347 8
3 J. Button BAR + 10.197 6
4 T. Sato BAR + 15.370 5
5 JP. Montoya Williams + 32.352 4
6 D. Coulthard McLaren + 33.439 3
7 A. Pizzonia Williams + 33.752 2
8 G. Fisichella Sauber + 35.431 1
9 M. Webber Jaguar + 56.761 0
10 J. Trulli Renault + 1:06.316 0
11 R. Zonta Toyota + 1:22.531 0
12 F. Massa Sauber + 1 ronde(n) 0
13 C. Klien Jaguar + 1 ronde(n) 0
14 N. Heidfeld Jordan + 1 ronde(n) 0
15 Z. Baumgartner Minardi + 3 ronde(n) 0
Niet gefinisht
16 F. Alonso Renault + 12 ronde(n) 0
17 G. Pantano Jordan + 22 ronde(n) 0
18 G. Bruni Minardi + 26 ronde(n) 0
19 K. Räikkönen McLaren + 40 ronde(n) 0
20 O. Panis Toyota + 53 ronde(n) 0



Bron: http://www.f1racing.net/nl/
En de stand..
Pos Teamname Total
1 Alains Bananen 57 90 120 124 70 153 106 98 152 157 157 170 172 91 169 1886
2 -Unbeatables- 52 73 69 120 66 107 119 148 129 131 124 83 156 132 131 1640
3 ZonderVilleneuveGeenF1 59 91 81 98 56 135 128 124 74 116 139 150 147 97 125 1620
4 FlyingDutchWoman 43 41 91 32 76 55 50 31 135 130 81 115 149 102 154 1285
5 Trabdolmo 49 31 83 67 83 63 85 46 110 45 59 77 89 20 101 1008

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34446
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » wo sep 15, 2004 5:05 pm

Hela Pienaar...goed nieuws voor jou...

Sauber contracteert Jacques Villeneuve



Afbeelding


Jacques Villeneuve keert definitief terug in de Formule 1. De wereldkampioen van 1997 zal de komende twee seizoenen uitkomen voor het team van Sauber. Deze week verricht Villeneuve op Silverstone nog een testsessie voor het Renault-team, maar zijn overgang naar Sauber is inmiddels in kannen en kruiken. De 33-jarige Villeneuve zal bij Sauber de teamgenoot worden van Felipe Massa.



De transfer van Villeneuve naar Sauber komt als een donderslag bij heldere hemel. De Canadees werd weliswaar in de wandelgangen genoemd als kanshebber voor een stoeltje bij Sauber, maar echt serieus werden deze geruchten eigenlijk niet genomen. Nu blijkt echter dat Sauber en Villeneuve in het geheim tot een akkoord gekomen zijn en dat de Canadees in 2005 weer deel zal uitmaken van de Formule 1-grid. Villeneuve tekende bij Sauber een tweejarig contract.

Afbeelding

Teambaas Peter Sauber was vanzelfsprekend in zijn nopjes met het aantrekken van Villeneuve. De Canadees zal hierdoor de allereerste voormalig wereldkampioen worden die voor Sauber zal rijden. "Natuurlijk is het voor mij heel speciaal om een wereldkampioen in huis te halen, maar dat was zeker niet de doorslaggevende factor om Jacques te contracteren. Tijdens mijn gesprekken met Jacques merkte ik dat hij zeer gemotiveerd was en ontzettend veel zin had in een terugkeer in de Formule 1. Jacques was altijd een echte vechter op de baan en ik ben er van overtuigd dat we samen tot mooie dingen in staat zijn. Natuurlijk legt het een druk op het team om een wereldkampioen in huis te hebben, maar ik weer zeker dat Sauber klaar is voor deze uitdaging."

Ook Jacques Villeneuve toonde zich zeer blij met zijn nieuwe werkgever. "Ik ben extreem blij dat ik terug kan keren in de Formule 1 bij Sauber. Ik waardeer het enorm dat iedereen binnen het team nog altijd zo veel vertrouwen in me heeft. Mijn doel is om Peter Sauber en zijn team tijdens de komende twee seizoenen weer een stap verder te brengen in het wereldkampioenschap. Tijdens mijn bezoeken aan de Sauber-fabriek ben ik onder de indruk geraakt van de professionele manier waarop de zaken aangepakt worden. Met behulp van de nieuwe, zeer geavanceerde, windtunnel ben ik er van overtuigd dat we tot mooie dingen in staat zullen zijn."

Villeneuve debuteerde in 1996 in de Formule 1 als teamgenoot van Damon Hill bij Williams. In zijn allereerste seizoen werd de Canadees direct vice-wereldkampioen en een jaar later werd hij wereldkampioen na een heroïsch duel met Michael Schumacher op Jerez. In totaal won de Canadees elf races.


Bron: http://www.f1racing.net/nl/

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » do sep 16, 2004 8:44 am

zeker en vooral met het nieuws dat hij de plek van trulli dit seizoen al gaat overnemen.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » do sep 16, 2004 9:03 am

Jacques valt wel wat terug in het niveau van teams waarvoor hij rijdt. Het is wel te hopen voor hem dat Sauber het duidelijk beter gaat doen.
**Na dit seizoen verdwijnt Jaguar uit
de Formule I.Volgens moederbedrijf Ford
Motors Company kan niet langer een
concurrerend team gevormd worden.

De renstal,waarvan de bolides dit jaar
bemand worden door de Brit Mark Webber
en de Oostenrijker Christian Klien,zal
te koop worden aangeboden.In de 82 GP's
die Jaguar reed werd geen enkele zege
geboekt en ook was er voor de renstal
nooit een poleposition weggelegd.
Nos teletekst

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » wo sep 22, 2004 3:12 pm

Doornbos derde rijder bij Jordan
Robert Doornbos rijdt vrijdag als derde rijder in de Formule 1 van Jordan in Shanghai tijdens de vrije trainingen voor de Chinese Grand Prix, die voor het eerst in de geschiedenis wordt verreden. Later krijgt hij bij de GP's van Brazilië en Japan nog een kans.

De Rotterdammer maakte dit seizoen veel indruk in de Formule 3000. Hij triomfeerde eind augustus in Spa-Francorchamps. Zijn derde plaats in het eindklassement bracht hem de onderscheiding 'beste eerstejaarscoureur'. Doornbos wordt donderdag 23 jaar.

In het voortraject van het WK Formule 1 mogen zeven formule-1-renstallen een derde rijder laten meedoen aan de vrije trainingen op vrijdag. De beste drie stallen (Ferrari, Williams en McLaren) is dat verboden.

Voor Doornbos kwam de weg vrij voor testen bij de laatste drie Grand Prix van het seizoen, omdat teamleider Eddy Jordan de Italiaanse coureur Giorgio Pantano ontsloeg. De reden luidde 'contractuele moeilijkheden'.

Dat kan worden gelezen als het opdrogen van de geldbron van de rijder. Derde coureur Timo Glock (Duitsland) promoveerde en zal de laatste drie races mogen rijden naast zijn landgenoot Nick Heidfeld. De 1,82 meter lange Rotterdammer Robert Doornbos, die in het Italiaanse Viareggio woont, begon betrekkelijk laat met autoracen, want hij wilde eerst proftennisser worden.

In 1999 reed hij de Opel Lotus Winter Series, in 2000 in de Formule Ford. Het seizoen 2001 was zijn eerste in de Formule 3, in 2003 haalde hij 7 podiumplaatsen.

Dit jaar debuteerde hij in de Formule 3000, letterlijk voorportaal van de Formule 1. De wedstrijden waren gekoppeld aan de Europese wedstrijden van het WK Formule 1.

De wijze waarop hij in Spa-Francorchamps reed, maakte veel indruk in het racewereldje. Hij eindigde nog drie keer op het erepodium.

Het debuut in de Formule 1 als derde rijder werd financieel mogelijk gemaakt door zijn sponsors Muermans Groep en Burgfonds. Doornbos was zeer verguld met zijn kans in de Formule 1:

,,Dit is een verbazingwekkend jaar voor mij. De Formule 3000 is net voorbij en nu dit. De uitnodiging om bij Jordan te racen is geweldig, ook al is het jammer dat ik geen van de drie circuits waar ik mag rijden, ken. Ik pak de kans met beide handen aan en kijk zeer uit naar mijn eerste kilometers in de formule 1.''

Doornbos racete landgenoot Christijan Albers voorbij. Michel Perridon probeerde Albers bij Jordan onder te brengen als testrijder voor de laatste drie races.

Dat mislukte omdat Albers nog verplichtingen heeft als fabrieksrijder bij Mercedes voor de DTM. Hij moet over anderhalve week de slotrace van de serie nog rijden op Hockenheim.

Albers kreeg wel de verzekering dat hij in december op het circuit van Jerez mag testen in de formule-1-wagen van Jordan. De 25-jarige coureur uit Laren zou ook in beeld zijn bij het team van Sauber.
www.ad.nl

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34446
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » vr sep 24, 2004 7:41 am

Davidson snelst in Shanghai, Doornbos 23ste


Afbeelding
Doornbos in China

Robert Doornbos kan terugkijken op een uitstekende eerste kennismaking met de Formule 1. Onze landgenoot reed tijdens de eerste vrije training voor de Grand Prix van China de meeste rondjes van iedereen en noteerde de 23ste tijd. Anthony Davidson was op het gloednieuwe circuit van Shanghai de snelste man. De Brit bleef het Williams-duo Ralf Schumacher en Juan-Pablo Montoya net voor.


De kop is er af. Om elf uur lokale tijd zijn in Shanghai de lichten op groen gegaan voor het allereerste Formule 1-weekend in China. Waar de afgelopen dagen vooral in het teken stonden van de vele promo-activiteiten in en rondom het circuit, is het woord vanaf nu eindelijk aan de coureurs.

In een zonnig Shanghai was het vooral de vraag welke coureurs zich het snelst aan wisten te passen aan het nieuwe circuit. Op een circuit zoals deze, waar nog nooit een Formule 1-auto heeft gereden, is het dan ook van cruciaal belang om veel kilometers te maken. Robert Doornbos slaagde daar uitstekend in. De Nederlander mag de laatste drie races opdraven als derde coureur bij Jordan en liet tijdens zijn eerste werkdag voorlopig een uitstekende indruk achter. Niemand reed in de eerste sessie meer rondjes dan Doornbos (23) en met zijn snelste tijd (1.39.244) liet hij Bas Leinders en Zsolt Baumgartner ruim achter zich.

Een sterk begin dus van Doornbos, maar hetzelfde kan gezegd worden van Jacques Villeneuve. De Canadees vervangt in de resterende races van het seizoen Jarno Trulli bij Renault. Ook Villeneuve slaagde erin de broodnodige kilometers te maken en reed 20 rondjes. De uiteindelijke veertiende tijd die Villeneuve op de klokken zette was weliswaar niet spectaculair, maar het was knap dat de Canadees het verschil met zijn teamgenoot Fernando Alonso beperkt hield tot drie tienden van een seconde.


Vooraan het veld maakte Anthony Davidson de dienst uit. Zoals zo vaak op vrijdag was de Britse testrijder van BAR uitstekend op dreef. Zijn tijd (1.35.369) bleek onhaalbaar voor de rest van het veld. Ralf Schumacher kwam dichtbij, maar de teruggekeerde Duitser kwam uiteindelijk iets minder dan een tiende van een seconde tekort. Ook Williams-collega Montoya presteerde sterk. De Colombiaan reed de derde tijd.

Achter beide Williams' was het Felipe Massa die de vierde tijd voor zich opeiste, voor de verrassend snelle Toyota-testcoureur Ryan Briscoe. Jenson Button reed de zesde tijd, terwijl Barrichello en Alonso respectievelijk de zevende en achtste tijd voor hun rekening namen. Geen Michael Schumacher dus in de top-acht. De wereldkampioen kwam in de eerste sessie niet verder dan de vijftiende tijd.

Niet alleen Michael Schumacher, maar ook beide McLaren-coureurs lieten wat steekjes vallen. Zowel Raikkonen als Coulthard reed slechts vijf rondjes in de eerste sessie, veel te weinig voor een echte kennismaking met de baan. De Fin en de Schot hadden uiteindelijk respectievelijk de elfde en de achttiende tijd achter hun naam.

Om 14.00 uur lokale tijd, 8.00 uur 's ochtends in Nederland, zullen de lichten in Shanghai weer op groen gaan voor de tweede vrije training.

Grand Prix China

24 september
05:00-06:00 1e training
08:00-09:00 2e training

25 september
03:00-03:45 1e training
04:15-05:00 2e training
08:00 Kwalificatie

26 september
08:00 Race

Bron: http://www.f1racing.net/nl/

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34446
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » za sep 25, 2004 10:11 am

Pos. Rijder Team Tijd
1 R. Barrichello Ferrari 1:34.012
2 K. Räikkönen McLaren 1:34.178
3 J. Button BAR 1:34.295
4 F. Massa Sauber 1:34.759
5 R. Schumacher Williams 1:34.891
6 F. Alonso Renault 1:34.917
7 G. Fisichella Sauber 1:34.951
8 O. Panis Toyota 1:34.975
9 T. Sato BAR 1:34.993
10 D. Coulthard McLaren 1:35.029
11 JP. Montoya Williams 1:35.245
12 M. Webber Jaguar 1:35.286
13 J. Villeneuve Renault 1:35.384
14 R. Zonta Toyota 1:35.410
15 N. Heidfeld Jordan 1:36.507
16 C. Klien Jaguar 1:36.535
17 T. Glock Jordan 1:37.140
18 Z. Baumgartner Minardi 1:40.140
19 G. Bruni Minardi geen tijd
20 M. Schumacher Ferrari geen tijd


Barrichello op pole in China

Uitslagen Foto's




Rubens Barrichello heeft tijdens de kwalificatie van de eerste Grand Prix in China, de snelste tijd neergezet. Achter de Braziliaan staan Kimi Raikkonen en Jenson Button. Michael Schumacher vergooide zijn kansen door van de baan te spinnen en Renault rijder Jacques Villeneuve kwam niet verder dan een 13e tijd.


Afbeelding


Rubens Barrichello heeft tijdens de kwalificatie van de eerste Grand Prix in China, de snelste tijd neergezet. Achter de Braziliaan staan Kimi Raikkonen en Jenson Button. Michael Schumacher vergooide zijn kansen door van de baan te spinnen, Jacques Villeneuve kwam niet verder dan een 13e tijd.

Afbeelding

Het was flink warm tijdens de kwalificatie in Shanghai, maar dat mocht de pret niet drukken. Zeker niet voor Rubens Barrichello, die net als in Monza, vanaf pole position mag beginnen. Het was al duidelijk dat Ferrari snel zou zijn, maar de 19e plaats van Michael Schumacher kwam een klein beetje als een verassing voor het team. De Duitser spinde gelijk in de eerste bocht van de baan en mocht de hoop op een goede startplaats opgeven. De wereldkampioen start morgen als 19e. Rubens Barrichello had ook meer interesse voor de spin van Schumi dan voor zijn eigen prestatie. "Het verbaasd me niet dat ik op pole sta, maar het is wel raar wat er met Michael gebeurde in de eerste bocht," zei Rubens. "Mijn ronde was goed, ik weet niet of Michael sneller was geweest." Schumacher zelf was teleurgesteld, maar hoopt vanzelfsprekend het morgen goed te maken. Maar: "Het is nog te vroeg om te zeggen wat er morgen gaat gebeuren."



Kimi Raikkonen maakte zichzelf en zijn team blij met zijn tweede plaats. "We zijn erg tevreden. De auto voelde goed en ik denk dat we voor morgen de juiste banden en strategie hebben gekozen." David Coulthard viel met zijn tiende plaats wel wat tegen.

Achter Kimi staat Jenson Button, die een derde tijd wist neer te zetten. Overigens is niemand dit weekend meer aan de tijd van Anthony Davidson van vrijdag gekomen. Het is natuurlijk niet bekend met welke afstelling Davidson reed. Takuma Sato werd negende.

Ook Sauber mag tevreden zijn. Felipe Massa zette een knappe vierde tijd neer en Giancarlo Fisichella deed het ook niet slecht met een zevende plaats. Toyota zat er met Olivier Panis (achtste) ook goed bij.



De terugkeer van Ralf Schumacher is goed voor de Duitser verlopen. Ralf werd knap vijfde. Juan Pablo Montoya kwam niet verder dan de elfde plaats.
Renault kende een redelijke kwalificatie. Fernando Alonso werd zesde en de Jacques Villeneuve moest het bij zijn terugkeer met een 13e plaats doen. Toch hoeft de Canadees zich niet te schamen. Hij was slechts vier tienden van een seconde langzamer dan teamgenoot Alonso.

Bron: http://www.f1racing.net/nl/



Grrrrrrrrrr...heb ik eindelijk genoeg centjes om Schumi in mijn team te zetten..spint ie.. :nooo:

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34446
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » zo sep 26, 2004 8:52 am

helaas weinig Schumi gezien..wel een leuke race gekeken..

Pos. Rijder Team Tijd Punten
1 R. Barrichello Ferrari 1:29:12.420 10
2 J. Button BAR + 1.035 8
3 K. Räikkönen McLaren + 1.469 6
4 F. Alonso Renault + 32.510 5
5 JP. Montoya Williams + 45.193 4
6 T. Sato BAR + 54.791 3
7 G. Fisichella Sauber + 1:05.464 2
8 F. Massa Sauber + 1:20.080 1
9 D. Coulthard McLaren + 1:20.619 0
10 M. Webber Jaguar + 1 ronde(n) 0
11 J. Villeneuve Renault + 1 ronde(n) 0
12 M. Schumacher Ferrari + 1 ronde(n) 0
13 N. Heidfeld Jordan + 1 ronde(n) 0
14 O. Panis Toyota + 1 ronde(n) 0
15 T. Glock Jordan + 1 ronde(n) 0
16 Z. Baumgartner Minardi + 3 ronde(n) 0
Niet gefinisht
17 G. Bruni Minardi + 18 ronde(n) 0
18 R. Schumacher Williams + 19 ronde(n) 0
19 R. Zonta Toyota + 20 ronde(n) 0
20 C. Klien Jaguar + 44 ronde(n) 0

Tweede opeenvolgende zege voor Barrichello


Afbeelding


Rubens Barrichello is in Monza aan een sterk slotoffensief begonnen. Na zijn zege in Italië wist de Braziliaan nu ook de allereerste Grand Prix van China te winnen. In zijn Ferrari weerstond hij de hele race de druk van Raikkonen en Button die in omgekeerde volgorde mee op het podium mochten. De comeback van Villeneuve eindigde met een elfde plaats, net voor wereldkampioen Schumacher.

Het nieuwste ontwerp van circuitdesigner Herman Tilke heeft het gewenste effect opgeleverd. Het nieuwe circuit bood volgens de meeste rijders heel wat inhaalmogelijkheden en een aantal van hen wist dat tijdens de race ook te bewijzen. Helaas heette geen van hen Raikkonen of Button en dat waren eigenlijk de enige rijders die polesitter en raceleider Barrichello konden bedreigen. "De banden boden heel veel grip van bij de start en op de kritieke momenten net voor de pitstops waren ze nog steeds goed genoeg om er een aantal snelle rondjes uitpersen", verklaarde Rubens het recept voor zijn zege.

Die snelle rondjes had hij ook nodig, want Raikkonen zette de Braziliaan lange tijd onder druk. De kloof met de F2004 van de Braziliaan was meestal minder dan een seconde, maar inhalen zat er niet in voor de Fin. In zo'n geval zit er dus niks anders op dan hopen een een goede pitstop, maar ook daar waren beide teams aan elkaar gewaagd. Dat zette McLaren aan tot experimenteren. "De wagen was goed maar Rubens inhalen zat er niet in, dus probeerden we het door me minder benzine mee te geven voor mijn tweede stint zodat ik hem kon inhalen. Dat lukte helaas niet en ik verloor er uiteindelijk wat tijd door, maar het is toch mooi om nog op het podium te staan."

De Fin werd uiteindelijk derde achter Button die voor twee stops koos. "Het is mentaal zwaar om voluit te blijven gaan wanneer je weet dat je wagen veel zwaarder is omdat je een stop minder gaat maken en mijn start hielp ook niet echt. We verliezen de laatste tijd steeds enkele plaatsen bij de start en ik hoop dat we dit probleem kunnen oplossen voor de volgende races."

Jammer genoeg waren er dus geen inhaalpogingen in de strijd om de zege, maar elders op de baan werd er wel heel wat ingehaald. Niet altijd met een goede afloop overigens. Zo raakten Ralf Schumacher en David Coulthard elkaar, wat leidde tot de opgave van de Duitser. Voor Coulthard leverde de actie een lekke band op en zo greep hij net naast het laatste puntje. Een ander slachtoffer was Christian Klien. Die gooide de deur dicht toen Michael Schumacher hem probeerde in te halen.

De wereldkampioen beleefde overigens geen al te beste dag. Net als op zaterdag spinde de Duitser ook deze keer weer en kreeg later ook nog af te rekenen met een lekke band. Dat zorgde ervoor dat de Duitser uiteindelijk genoegen moest nemen met de twaalfde plaats. Daarmee eindigde hij achter zijn rivaal uit 1997, Jacques Villeneuve. De Canadees slaagde er in zijn eerste race niet in om Renault opnieuw voorbij BAR te helpen. Villeneuve reed een eerder anonieme race, maar zette Webber tot het eind van de race onder druk, ook al ging het maar om de tiende plaats.

Ook teamgenoot Alonso kon de kloof met BAR niet helpen verkleinen. Alonso werd vierde, dus achter Button, maar wist wel Montoya en Sato voor te blijven. Die reden beiden een race die haast nooit door de cameralens werd opgepikt. Vooral Sato leverde toch goed werk aangezien hij door zijn motorprobleem op vrijdag als laatste moest starten. Mooi werk was er ook van het Sauber-team dat beide wagens in de punten zag eindigen.
Bron: http://www.f1racing.net/nl/


1 Alains Bananen 57 90 120 124 70 153 106 98 152 157 157 170 172 91 169 119 2005
2 -Unbeatables- 52 73 69 120 66 107 119 148 129 131 124 83 156 132 131 108 1748
3 ZonderVilleneuveGeenF1 59 91 81 98 56 135 128 124 74 116 139 150 147 97 125 89 1709
4 FlyingDutchWoman 43 41 91 32 76 55 50 31 135 130 81 115 149 102 154 102 1387
5 Trabdolmo 49 31 83 67 83 63 85 46 110 45 59 77 89 20 101 77 1085



Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » zo sep 26, 2004 12:27 pm

was zeker een leuke race, heb echt genoten vanochtend.
Schumi was niet vooraan aanwezig, maar continu achter de middenmoot, het liep dit keer niet bij hem en ik dnek omdat hij altijd vooraan raced is het voor hem heel moeilijk om continu duels aan te gaan.

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34446
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » zo sep 26, 2004 12:52 pm

niet mee eens...hij startte vanaf de pits en kwam toch aardig terug voordat hij wederom spinde , niet zo snel als verwacht..das waar, daarbij snapte ik die 3 pitsstoptaktiek niet bij hem van Ferrari..en had ik het idee dat de wegligging van zijn bolide niet helemaal optimaal was..

..en hij is dit seizoen toch wel vaker een duel met succes aangegaan.. :yes:

Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 6806
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:32 am

[AD] Verwarring in F1 is nu compleet

Bericht door Eric » di sep 28, 2004 7:51 am

Verwarring in F1 is nu compleet
Door Gerard den Elt

Hoe symbolisch: de latere winnaar Rubens Barrichello mocht buiten het circuit van Sjanghai onder geen beding een stuur in handen houden.


Barrichello aan de leiding voor Raikkonen.

Te gevaarlijk, dat Chinese stadsverkeer, zo oordeelde de organisatie.

De Braziliaan, superieur in de eerste Grand Prix ooit in China, had daar alle begrip voor: ,,De volgende keer wil ik slapen in een hotel dicht bij het circuit, of anders in een bed op het circuit. Het was - laat ik zeggen - opzienbarend. Elke millimeter van de weg wordt gebruikt. Ze moeten hier goede coureurs hebben, want ze halen werkelijk overal in.''

De enige twee gewonden afgelopen weekeinde in het Formule 1-circus vielen nota bene buiten het circuit. Twee medewerkers van Williams BMW, commercieel directeur Jim Wright en Peter Phillips (familie van de Britse vorstin), raakten bij een ongeluk op weg naar de baan gewond. Dankzij de eerste hulp van Formule 1-dokter Sid Watkins bleven de gevolgen beperkt.

Rijden kunnen de Chinezen niet, zo was de algemene opvatting van de drie coureurs die gisteren het podium bevolkten: winnaar Barrichello, nummer twee Jenson Button en nummer drie Kimi Räikkönen.

Maar, hoe symbolisch, net als in het stadsverkeer van Sjanghai is langzamerhand ook in de Formule 1 niet duidelijk meer wie nu precies het stuur in handen heeft. De machthebbers rijden rond alsof zij in een kruiwagen vol kikkers zitten, waar doorlopend iemand uitspringt of juist weer in wil springen.

Een bloemlezing van de afgelopen dagen:

1. Bernie Ecclestone beticht Ferrari van arrogantie door de Formule 1 verstikkend te domineren. Bovendien, zo vindt de machtige Brit, moet zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher (gisteren roemloos 12de) zo spoedig mogelijk met pensioen. Hij is te goed en maakt de sport kapot, meent Bernie.

2. Dan BMW: het team heeft op het ogenblik de krachtigste motor en desondanks een gering succes. De bestuursvoorzitter van de Duitse autofabrikant, Burkhard Göschel, geeft een schot voor de boeg. BMW dient structureel tot de drie beste merken in de Formule 1 te behoren. Zo niet, dan zullen in 2005 harde maatregelen volgen, aldus de grootste baas deze week in een Duits economisch tijdschrift. De Formule 1 verlaten wil BMW nog niet. ,,De Raad van Bestuur wist van tevoren dat succes en mislukking onderdeel zijn van de Formule 1'', aldus Mario Theissen, directeur autosport.

3. Vervolgens de kleinere teams. Jaguar, Minardi en Jordan zitten met de handen in het haar, nu Ford zich aan het einde van het jaar terugtrekt uit de Formule 1. De racerij vraagt te veel geld om succesvol te kunnen zijn en middelmatigheid wil Ford niet uitdragen. De Ford Cosworth-motoren zijn daarom niet langer leverbaar en er is geen geld voor verdere ontwikkeling. Eddie Jordan noemt dat besluit de grootste tegenslag in zijn loopbaan.

4. Jürgen Hubbert, topman van Mercedes, zegt in China in samenspraak met Ecclestone somber te zijn over alle ontwikkelingen in de Formule 1. Volgens hem kan niemand zeggen hoe het startveld er volgend seizoen uitziet. ,,Ford is gestopt, er staan vraagtekens achter de toekomst van enkele teams. Minder auto's en minder teams maken deze sport niet bepaald aantrekkelijker.''

5. Uitgerekend de president van de FIA, Max Mosley, schuift de schuld voor de huidige crisis in de schoenen van de grote automerken, die naar believen de Formule 1 omarmen of verketteren, naar gelang het hen uitkomt. ,,Autosport is nu eenmaal niet de hoofdactiviteit van de grote automerken'', aldus Mosley. ,,Maar voor Eddie Jordan, Paul Stoddart en Peter Sauber is het dat wel. Het zou zuur zijn als uitgerekend deze teambazen uit de Formule 1 zouden moeten verdwijnen.'' Mosley, ooit mede-eigenaar van de reeds lang ter ziele zijnde renstal March, is fel tegenstander van de dominantie van de automerken. ,,Zij schaden met hun grote geldbedragen de autosport''

6. Crisis en chaos of niet in China, Zwitserland heeft aangekondigd graag een Grand Prix in de Formule 1 te willen binnenhalen. Daartoe moet zelfs de wet worden aangepast. Die aantrekkingskracht van nieuwe Grote Prijzen in China, Turkije, Rusland, de Emiraten en nu weer Zwitserland maakt de verwarring compleet. Wie grijpt nu eindelijk eens het stuur vast in de Formule 1?

AD.nl
There is no life I know to compare with pure imagination. Living there, you'll be free if you truly wish to be.

Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 6806
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:32 am

[AD] Wat moeten kleine teams volgend seizoen...

Bericht door Eric » di sep 28, 2004 7:58 am

Wat moeten kleine teams volgend seizoen zonder goede motoren?

F1 wordt Formule Flintstone
Door Gerard den Elt

Het is natuurlijk scherts, maar wel met een ernstige ondertoon. De wereld van Fred Flintstone, van trapauto's in het stenen tijdperk, lijkt voor de deur te staan in de Formule 1.

Het vertrek van Ford uit de koningsklasse en de ongewisse toekomst van Fords dochterbedrijf Cosworth maken het voortbestaan van Jaguar, Jordan en Minardi onzeker. Zonder krachtbronnen van Cosworth kunnen deze team redelijkerwijs geen enkele rol van betekenis meer spelen in de Formule 1.

Nu al hebben de drie teams de minste aantal pk's aan boord. Leverancier Cosworth heeft zich met subsidies van moederbedrijf Ford jarenlang staande kunnen houden. Ford heeft echter de geldkraan dichtgedraaid. Het bedrijf staat te koop, net als trouwens de renstal Jaguar in de uitverkoop is gedaan.

Hoewel Minardi zegt een rechtsgeldig contract te hebben voor levering van motoren in 2005, is het de vraag of Cosworth zelfstandig kan voortbestaan. Er zijn weliswaar kandidaat-kopers, maar de vooruitzichten zijn niet best. De drie-litermotoren van Cosworth hebben hun langste tijd gehad. De Formule 1 doet nog een jaar met de benzineslurpers die een kleine 900 pk op de weg brengen. Daarna moeten de teams in 2006 overschakelen op een nieuwe generatie motoren, die 2,4 liter inhoud en acht cylinders hebben.

De ontwikkelingskosten voor deze motoren zijn fors. Het is de vraag welke koper bereid is geld in Cosworth te steken, wetende dat de afnemers (Jaguar, Minardi, Jordan) zelf een marginale rol spelen en allerminst geld hebben om vooruit te komen in de Formule 1.

Eddie Jordan verzuchtte afgelopen weekeinde in Sjanghai dat het Cosworth- scenario weinig aanlokkelijk is: de motorenfabrikant zou de prijs per gebruikte krachtbron naar een realistische kostprijs willen opschroeven. ,,Dat betekent een verdubbeling van de prijs per motor'', sprak de Ier zuur.

De teambaas van testrijder Robert Doornbos verklaarde zich volledig overvallen te voelen door het besluit van Ford en de gevolgen voor de motorenleverantie. Hij rekende voor dat hij de afgelopen jaren als klant 38 miljoen dollar had uitgegeven aan motoren en dat hij om die reden op een nettere behandeling had gehoopt. Jordan verkeert in grote moeilijkheden. Zonder een overeenkomst met een motorenleverancier kan hij verkoop van zijn team vergeten.

Teambaas Paul Stoddart van hekkensluiter Minardi hoopt in elk geval volgend jaar nog te kunnen beschikken over de Cosworth-motoren. Hij heeft de andere teambazen gevraagd hem toe te staan volgend jaar in elk geval het oude chassis te mogen inzetten. Geld voor het ontwerp en de fabricage van een nieuw chassis, waarin een motor van een andere fabrikant past, heeft hij niet.

Rest de vraag wat er met Jaguar gaat gebeuren. Hier speelt dezelfde problematiek als bij Minardi. Het team wordt mogelijk verkocht aan de schatrijke eigenaar van Red Bull, Mateschitz. Deze heeft echter wel vaker met teams geflirt, zonder tot zaken te komen. Eén van de scenario's is dat Jaguar een tweede team van Toyota wordt, waar testcoureur Ryan Briscoe dan een voorname rol zou moeten krijgen. De antwoorden op dit soort vragen moeten uiterlijk medio november worden gegeven. Anders zijn de achterhoedeteams definitief tot de Formule Flintstone veroordeeld.
There is no life I know to compare with pure imagination. Living there, you'll be free if you truly wish to be.

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34446
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » vr okt 08, 2004 3:15 pm

Grand Prix Japan

08 oktober Foto's
04:00-05:00 1e training
07:00-08:00 2e training
10 oktober
03:00 Kwalificatie
07:30 Race

vroeg het wekkertje zetten dus... :sad:

FIA verplaatst kwalificatie naar zondag


Tyfoon 22 verstoort het F1-weekend

Tyfoon 22, ook wel Ma On genoemd, is nu officieel een supertyfoon en dat heeft zo zijn gevolgen voor de F1-race in Suzuka. De FIA en F1-teams besloten het lot niet te tarten en het programma op zaterdag te schrappen. De kwalificatie wordt bijgevolg uitgesteld naar zondagochtend.


Afbeelding



Rondvliegende reclameborden, een reuzenrad dat neerstort, … het kunnen allemaal gevolgen zijn voor het Suzuka-circuit wanneer Ma On morgen passeert. Om de veiligheid van de rijders op de baan, maar vooral van de toeschouwers naast de baan te verzekeren besloten FIA, teams en organisatie om de hele zaterdag te laten vallen. Wat de drukste dag van het weekend had moeten worden met twee oefensessies, prékwalifcatie en kwalificatie wordt nu een dagje op een compleet verlaten circuit. De poorten van Suzuka zullen voor iedereen gesloten blijven tot alle gevaar geweken is.

Dat heeft natuurlijk gevolgen voor het bepalen van de startgrid voor de GP van Japan. Er was eerst sprake om de uitslag van de vorige race als startgrid te nemen of de tijden van vrijdag te laten tellen, maar de teams en FIA beslisten in samenspraak de kwalificatie naar zondag te verschuiven. Om 9 uur plaatselijke tijd zullen de rijders aan hun kwalificatie beginnen. De start van de race blijft wel ongewijzigd.
Bron: http://www.f1racing.net/nl/

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34446
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » za okt 09, 2004 2:15 pm

hmmzz.. :sad:
Nieuws

09 oktober 2004
Raceweekend in Japan nu al voorbij?


De kans is aanwezig dat er dit weekend helemaal niet meer gereden wordt op het circuit van Suzuka. Een zinderende tyfoon zorgde er al voor dat het gehele programma voor vandaag (zaterdag) geschrapt is, maar ook voor zondag wordt noodweer voorspeld.

De supertyfoon die momenteel over Japan trekt heeft windstoten tot 200 kilometer per uur en zorgt daarnaast voor enorme regenval. Gisteren (vrijdag) vielen de eerste twee trainingen al letterlijk in het water, maar omdat de situatie voor zaterdag aanzienlijk zou verslechteren is er voor gekozen om het circuit te sluiten.

De kans is echter aanzienlijk dat het ook morgen noodweer zal worden. Wellicht niet zulk erg noodweer als vandaag, maar wel vergelijkbaar met de omstandigheden van gisteren. De vraag is of de FIA en de raceorganisatie het in dat geval aandurven om de coureurs op pad te sturen.

Als het aan Jenson Button ligt, blijft het circuit voor de rest van het weekend gesloten. "Het was gisteren echt enorm gevaarlijk op het circuit. Op een gegeven moment reed ik plotseling bijna tegen een Minardi aan. Ik kon gewoon echt helemaal niks zien", aldus Button.


Bron: http://www.f1racing.net/nl/

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34446
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » zo okt 10, 2004 12:22 am

Japanse Grand Prix gaat gewoon door


De Grand Prix van Japan zal zondag 10 oktober gewoon zoals gepland doorgaan. De race zal zondagmiddag om 14.30uur (07.30 Nederlandse tijd) gewoon van start gaan. Typhoon 22 heeft gelukkig weinig schade op Suzuka aangericht zodat zondagochtend om 09.00uur (03.00 Nederlandse tijd) de kwalificatie gehouden kan worden.


Volgens de laatste weerberichten uit Japan regent het zondagochtend waarschijnlijk nog tijdens de kwalificatie, maar kon het tijdens de race nog wel eens droog zijn. Plassen water die blijven liggen op de baan kunnen de teams de nodige hoofdpijn gaan bezorgen om de juiste bandenkeuze te maken.


Bron: http://www.f1racing.net/nl/

Snel te bed dus... Afbeelding

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34446
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » zo okt 10, 2004 8:05 am

oppermachtig wederom...der Schumi... :worshippy:


Afbeelding

Pos. Rijder Team Tijd Punten
1 M. Schumacher Ferrari 1:24:26.985 10
2 R. Schumacher Williams + 14.098 8
3 J. Button BAR + 19.662 6
4 T. Sato BAR + 31.781 5
5 F. Alonso Renault + 37.767 4
6 K. Räikkönen McLaren + 39.362 3
7 JP. Montoya Williams + 55.347 2
8 G. Fisichella Sauber + 56.276 1
9 F. Massa Sauber + 1:29.656 0
10 J. Villeneuve Renault + 1 ronde(n) 0
11 J. Trulli Toyota + 1 ronde(n) 0
12 C. Klien Jaguar + 1 ronde(n) 0
13 N. Heidfeld Jordan + 1 ronde(n) 0
14 O. Panis Toyota + 2 ronde(n) 0
15 T. Glock Jordan + 2 ronde(n) 0
16 G. Bruni Minardi + 3 ronde(n) 0
Niet gefinisht
17 Z. Baumgartner Minardi + 11 ronde(n) 0
18 D. Coulthard McLaren + 14 ronde(n) 0
19 R. Barrichello Ferrari + 14 ronde(n) 0
20 M. Webber Jaguar + 32 ronde(n) 0


Het was alweer enkele wedstrijden geleden, maar in Suzuka toonde Michael Schumacher zich nog maar eens de beste. De Duitse wereldkampioen won makkelijk voor broer Ralf. Publiekslieveling Sato greep net naast een podiumplaats, maar zag teamgenoot Button wel mee het podium op stappen.

Van de tyfoon Ma-On die op zaterdag de actie in Suzuka verstoorde was zondag maar weinig meer te merken. De kwalificatie werd nog op een opdrogende baan gereden, maar bij de start lag het hele circuit er droog bij en de rijders zouden uiteindelijk hun 53 rondjes afleggen onder een stralend zonnetje. Jammer, want iedereen leek wel uit te kijken naar een regenrace en dat had misschien voor een beetje extra spanning kunnen zorgen.

Die was vandaag immers ver te zoeken. Michael Schumacher maakte een perfecte start en greep de meteen de leiding voor zijn broer Ralf. Enkel Mark Webber maakte geen goede start en raakte zo zijn derde plaats kwijt aan Button, die meteen Sato te grazen nam in de eerste bocht. De Japanner mocht even later toch de derde plaats innemen aangezien hij voor drie stops ging en Button slechts voor twee. Net als in China was er dus geen rechtsreeks duel om de zege. Ook nu was de verschillende pitstopstrategie van BAR de enige kans zijn om Ferrari te verslaan.

Button en BAR deden hun uiterste best, maar slaagden er uiteindelijk niet in om de twee Schumachers te verschalken. Button en Sato moesten zich dan ook uiteindelijk tevreden stellen met de derde en vierde plaats achter de ongenaakbare Duitsers. Achter hen waren er af en toe wel enkele leuke duels te zien en een mooie inhaalactie van Montoya op zijn toekomstige teamgenoot Raikkonen. De Fin eindigde uiteindelijk toch nog voor de Colombiaan op de zesde plaats.

Daarbij profiteerde het duo wel van een aanrijding tussen David Coulthard en Rubens Barrichello. De Schot koos net als Button voor twee stops en leek daarmee een goede zaak te gaan doen. Helaas voor de Schot wou Rubens Barrichello hem wel heel graag inhalen en daarbij raakten de beide wagens elkaar. Wie precies in de fout ging zal de FIA pas na de race beslissen.

Intussen leverde de uitkomst van dit duel ook Fisichella nog een puntje op. Teamgenoot Massa, die als laatste startte, greep net naast een puntje maar hield wel Villeneuve en Trulli achter zich. De Italiaan wist dus geen punten te scoren in zijn eerste race voor Toyota en dat terwijl hij nog snelste was in de prékwalificatie en als zesde mocht starten. Teamgenoot Panis moest overigens afscheid nemen met een magere veertiende plaats op 2 ronden van winnaar Schumacher. De Fransman krijgt geen herkansing in Brazilië, want daar mag Zonta de tweede Toyota besturen.

De race in Sao Paulo wordt overigens de laatste kans voor Renault om alsnog BAR in te halen in de strijd om de vice-titel bij de constructeurs. Het Franse team telt intussen wel al 16 punten achterstand en er staat Alonso en Villeneuve dus haast een onmogelijke taak te wachten.

Bron: http://www.f1racing.net/nl/

en de stand na de een na laatste race..
DEL Pos Teamname Total
1 Alains Bananen 57 90 120 124 70 153 106 98 152 157 157 170 172 91 169 119 194 2199
2 -Unbeatables- 52 73 69 120 66 107 119 148 129 131 124 83 156 132 131 108 163 1911
3 ZonderVilleneuveGeenF1 59 91 81 98 56 135 128 124 74 116 139 150 147 97 125 89 147 1856
4 FlyingDutchWoman 43 41 91 32 76 55 50 31 135 130 81 115 149 102 154 102 167 1554
5 Trabdolmo 49 31 83 67 83 63 85 46 110 45 59 77 89 20 101 77 116 1201

Gebruikersavatar
Alaindebanaan
Berichten: 2467
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:46 pm
Locatie: Eindhoven

Bericht door Alaindebanaan » ma okt 11, 2004 10:52 am

Heb mijn team nog eventjes versterkt voor de laatste ronde........ :D
Vrouwen, je kunt niet met, maar ook niet zonder.

En speciaal voor de Dr.:
"Vrouwen, je kan niet met ze..."

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » do okt 14, 2004 11:20 am

Debuut Turkije in Formule 1

Turkije maakte volgend seizoen zijn debuut in de Formule 1. Op een nieuw circuit bij Istanbul zal op 21 augustus de eerste race ooit in het land worden gereden.

Op de gisteren gepubliceerde kalender met het record aantal races van 19 staat voorlopig ook nog die van Silverstone, hoewel Formule-1-baas Bernie Ecclestone vorige maand de Britse GP - de oudste in het circus - nog had weggestreept.

Het circuit kon niet voldoen aan de vraagprijs van Ecclestone om de Formule 1 te mogen organiseren. Dankzij bemiddeling van de Britse regering en financiële steun van een groep ondernemers onder leiding van oud-coureur Nigel Mansell, lijkt er nu toch een akkoord te komen.

Achter de Grote Prijs van Frankrijk op het circuit van Magny-Cours en de Grote Prijs van San Marino op Imola, thuishaven van Ferrari, staan ook vraagtekens. Beide circuits dienen fors te renoveren.

Nabij Istanbul komt een nieuw circuit. Dat wordt dan het derde in twee jaar tijd na de raceaccommodaties in China en Bahrein. De Grote Prijs van Turkije staat gepland voor 21 augustus.

Voorlopige kalender 2005 van WK Formule 1:

6 maart: GP Australië (Melbourne);
20 maart: GP Maleisië (Sepang);
3 april: GP Bahrein (Sakhir);
17 april: onder voorbehoud GP Frankrijk (Magny-Cours);
24 april: onder voorbehoud GP San Marino (Imola);
8 mei: GP Spanje (Barcelona);
22 mei: GP Monaco (Monte Carlo);
datum nog te bepalen: GP Europa (Nurbürgring);
12 juni: GP Canada (Montreal);
datum nog te bepalen: GP Verenigde Staten (Indianapolis);
3 juli: onder voorbehoud GP Groot-Brittannië (Silverstone);
17 juli: GP Duitsland (Hockenheim);
31 juli: GP Hongarije (Boedapest);
21 augustus: GP Turkije (Istanbul);
4 september: GP Italië (Monza);
11 september: GP België (Spa-Francorchamps);
25 september: GP Brazilië (Interlagos);
9 oktober: GP Japan (Suzuka);
datum nog te bepalen: GP China (Shanghai).

De data voor de GP's van Europa, Verenigde Staten en China worden uiterlijk 10 december vastgesteld.
www.ad.nl

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34446
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » do okt 21, 2004 4:20 pm

Wellicht keert Mexico in 2006 ook weer terug naar het circus..


laatste race van dit seizoen....die ook nog eens gelijk met Studio Sport begint... X'C :evil:
Grand Prix Brazilië

22 oktober
15:00-16:00 1e training
18:00-19:00 2e training
23 oktober
13:00-13:45 1e training
14:15-15:00 2e training
18:00 Kwalificatie
24 oktober
19:00 Race

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » vr okt 22, 2004 11:50 pm

Ik las net op teletekst dat er weer veel veranderingen aan zitten te komen.

Een motor moet nu voort 2 wedstrijden meegaan, en er mag nog maar 1 set banden gebruikt worden. Verder zijn er veel veel veranderingen op aerodynamisch gebied (vooral diffusors en bodemplaat). Maar het belangrijkste is dat er geen 3 liter V10 meer gebruikt mag worden, maar een 2 komma nog wat liter V8.....

En dat allemaal uit veiligheidsoogpunt.

Ik persoonlijk vind het allemaal maar kutregels. Fuck op met de veiligheid, ik ben ooit fan van Formule 1 geworden vanwege de technische superioriteit, spanning en innovatie, maar een wagen in het DTM heeft straks een betere en snellere motor (en de races zelf zijn ook spannender)...... Ik kan me nog de Lotus met 4 voorwielen herinneren, dat was geweldig als klein jongetje. En alle coureurs weten toch heel goed waar ze aan beginnen als ze in zo'n auto stappen? De laatste 3 jaar is er hoegenaamd niets gebeurd, alleen Ralf Schumacher had een flinke crash, maar als je die zag dan kun je wel concluderen dat het met de veiligheid van een Formule 1 auto wel goed zit, hij reed met 280 in een muur en een paar maanden later rijdt hij weer.

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34446
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » za okt 23, 2004 6:55 am

Las het inderdaad ook op de F1site...ik snap dat de tijden uit '94 voorkomen moeten worden (beelden staan nog steeds op mijn netvlies gebrand...Senna..sniff..) maare inderdaad...er is veel gedaan aan de veiligheid van circuits en bolides...toch blijft een ongeluk in zo'n piepklein hoekie zitten...waardoor het toch ook spannend blijft..als ze maar van de Start afblijven....zo dadelijk wordt die ook nog als te link gezien... ;)

Maare..ondanks dat men zo ook gelijkheid nastreeft voor alle teams zullen de slimme mannen wel weer nieuwe goocheltrucks uit hun hoge hoed toveren..waardoor het toch per race een interessant gebeuren blijft qua tactiek..wellicht kunnen ze bij Ferrari in de leer... ;)


FIA stelt nieuwe regels voor


Ecclestone en Whiting hebben hun nieuwe reglement af
De nieuwe technische reglementen die de teams vanaf volgend seizoen moeten naleven zijn eindelijk bekend. Omdat de teams het zelf niet eens konden worden over welk van de drie voorgestelde opties ze moesten kiezen, mocht de FIA uiteindelijk zelf beslissen. De FIA koos voor pakket 2 en dat houdt in dat er volgend seizoen ingrijpende wijzigingen aan het bodywork komen, dat kwalificatie en race met hetzelfde setje banden moeten worden afgewerkt en dat motoren twee raceweekends gebruikt moeten worden. En in 2006 moeten de topteams overschakelen op V8-motoren.

Vooral de die laatste regel is op zijn minst dubbelzinnig te noemen. De FIA dwingt de grote constructeurs wel een nieuwe V8-motor te gebruiken, maar de kleinere teams mogen gerust nog even doorgaan met de oude V10. Het vermogen daarvan zou wel beperkt worden. Op die manier wil de FIA ervoor zorgen dat de kleine en nieuwe teams competitief kunnen zijn zonder grote kosten te moeten maken.

Naast deze belangrijke wijziging voor 2006 zijn er ook een aantal nieuwe eisen voor volgend seizoen. Vanaf 1 maart 2005 moeten de teams volgende regels respecteren:

Bodywork
De voorvleugel moet hoger worden, de achtervleugel moet meer naar voor worden geplaatst, de hoogte van de diffuser moet verlagen en het bodywork voor de achterwielen moet verminderen. Deze maatregelen moeten de wagens aërodynamisch 20% minder effectief maken.

Banden
Hetzelfde bandensetje moet zowel voor kwalificatie als race worden gebruikt. Het hardere rubber dat daarvoor nodig is, moet de snelheid in de bochten verminderen.

Motor
Een motor moet twee volledige raceweekends aankunnen. Daardoor zullen ze minder krachtig worden dan de huidige krachtbronnen en de snelheid terugdringen.


Bron: http://www.f1racing.net/nl/

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » za okt 23, 2004 11:02 am

Ramona schreef:..als ze maar van de Start afblijven....zo dadelijk wordt die ook nog als te link gezien... ;)
Er zijn ook al geluiden opgegaan om in de nabije toekomst een rollende start in te voeren :cheer: :pukey:

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34446
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » za okt 23, 2004 11:08 am

pff...echt waar....nee he... :nooo:
die spanning vooraf tot al die lampen op groen gaan...rijden ze allemaal weg ja dan nee...en moet er direct geanticipeerd worden...heerlijk...

Plaats reactie