




Moderator: mods
Ferrari by far het mooist van de 'grote' vinnen. Bij Mercedes is de vin mooi subtiel. Die lage achtervleugel is wel errug fraai. Dat geeft een gedrongenheid aan de auto's die mij wel bevalt.Iniesta schreef:Is inderdaad erg jammer, Ferrari lost het nog wel aardig om doordat de rode lijn mooi doorloopt.
Wel apart dat ze blijkbaar allemaal hiermee komen.
De Formule 1-tests beginnen, waar op te letten?Vanaf vandaag ronken de Formule 1-motoren weer. Niet voor het echie, maar tijdens de eerste testdagen over het Circuit de Catalunya bij Barcelona. Waar moeten we op letten de komende dagen?
In ieder geval niet op de uitslagen, deze zeggen namelijk helemaal niets. De afgelopen jaren was Mercedes de dominante factor in de Formule 1, maar in 2016 klokten ze absoluut niet de snelste tijden bij de testdagen. Vijf keer was een Ferrari het snelst en Max Verstappen eindigde zelfs een keer als laatste. In 2012 wist Sauber een keer de snelste dagtijden neer te zetten. Niet op letten dus.
http://www.nu.nl/formule-1/4505748/merc ... stdag.htmlMercedes-coureur Bottas razendsnel in ochtendsessie derde testdag
Mercedes-coureur Valtteri Bottas heeft woensdag op de derde testdag van het nieuwe Formule 1-seizoen onder toeziend oog van zijn voorganger Nico Rosberg een razendsnelle tijd neergezet op het Circuit de Catalunya.
Bottas kwam met nog ruim een halfuur te gaan in de ochtendsessie op ultrazachte banden tot een tijd van 1.19,705. Even daarvoor had de Fin op de supersofts al 1.19,838 neergezet.
Tijdens een raceweekend is er nog niet zo hard gereden door een Formule 1-auto sinds de lay-out van het circuit nabij Barcelona voor het laatst werd aangepast in 2007. Rubens Barrichello kwam in 2009 tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Spanje namens Brawn GP tot een rondetijd van 1.19,954.
De snelste tijd ooit staat op naam van Felipe Massa, die in 2008 tijdens testdagen op het Circuit de Catalunya in een Ferrari met slicks 1.18,339 klokte. Lewis Hamilton (Mercedes) pakte vorig jaar bij de GP van Spanje pole position in een tijd van 1.22,000.
De snelste tijd op de eerste twee testdagen van deze week was van Ferrari-coureur Kimi Raikkonen, die dinsdag op zachte banden tot 1.20,960 kwam.
De verwachting was al dat de Formule 1-bolides dit seizoen door nieuw regelgeving een paar seconden sneller zouden zijn per ronde. De auto's hebben onder meer bredere vleugels, een grotere vloer en bredere banden.
Ricciardo
Bij Red Bull Racing is het woensdag weer de beurt aan Daniel Ricciardo, nadat Max Verstappen dinsdag zijn eerste meters maakte in de RB13. Ricciardo, die maandagochtend door problemen met zijn auto amper de baan op kon, legde woensdagochtend 48 ronden af. De Australiër zette de tweede tijd neer (1.21,153), gereden op supersofts.
Jolyan Palmer kende geen ideale start van zijn testdag, want de Brit van Renault spinde in het eerste uur in bocht drie de grindbak in. Hij herstelde zich goed de rest van de ochtend, want hij kwam nog tot 51 ronden. Met 1.21,396 klokte Palmer de derde tijd.
Sebastian Vettel reed de hele ochtendsessie op mediumbanden. Alleen Bottas (75) kwam tot meer ronden dan de Duitser van Ferrari (69). De voormalig wereldkampioen vond zijn naam terug op de vierde plaats (1.21,609).
Williams-debutant Lance Stroll kende een lastig begin en einde van zijn sessie. De 18-jarige Canadees, die dinsdag zijn auto beschadigde door een spin in de grindbak, kon de eerste twee uur niet in actie komen omdat zijn team onderdelen uit Engeland moest laten overkomen om de voorvleugel te repareren.
Stroll kwam uiteindelijk nog tot 55 ronden, maar vlak voor de lunch bëeindigde hij zijn sessie weer in de grindbak.
15:21 The Red Bull is a deceiving car to watch. It has done a decent enough lap time today but because of the docile sound of the Renault it doesn’t seem so quick and it's harder to pick up when it's on a quick lap. But it looks stable. There were a couple of wobbles through Turn 2 getting the power back down on the way up to Turn 3, probably more wobbles than most others, but Ricciardo was pushing on quite hard.
Gary Anderson
14:25 Watching this morning, the Ferrari looked planted at every corner I went to. The Mercedes when doing quick runs on new tyres also looked pretty good, but when on longer runs or on softer tyres looked a bit fidgety and was moving around a bit. The Mercedes seems to have more understeer than the Ferrari, because it seems to show more front wheel on turn in because of the extra steering lock. So it looks like Ferrari has a better front end, which bodes very well for when it runs the new tyres, because you need a good front end to get the lap time.
Gary Anderson
15:51 Watching Vettel through Turn 1-3 is definitely my 'wow' factor of the day. The Ferrari is just planted and, even on used tyres, it doesn't budge one millimetre off line.
Gary Anderson
https://www.autosport.com/live/commenta ... -day-three15:53 Lewis, on his long run, is having to hang on, with the car moving around. He struggles to get back on the throttle in turn three and the front end is getting away from him. He has to have a big lift on entry to get the front end to bite.
Gary Anderson
16:07
As Hamilton's race stints progressed, Turn 3 has becoming increasingly like a hairpin for the Mercedes. He's having to take bigger and bigger lifts to get it to bite on turn-in.
Gary Anderson
: beelzebub mode :Ramona schreef:'Naam' Verstappen officieel gewijzigd: van VES naar VER
Fernando Alonso: Ik vrees Red Bull het meest
Fernando Alonso van McLaren vreest het Red Bull van Max Verstappen het meest in aanloop naar het nieuwe Formule 1-seizoen.
Alonso zegt nog niets van de kracht Red Bull te hebben gezien, maar de 35-jarige Spanjaard vreest dat het team van Verstappen en Daniel Ricciardo bij de eerste Grand Prix sterker zal zijn. ,,Dit zijn pas de testdagen", zegt hij tegen het Spaanse Marca. ,,Ze doen altijd hetzelfde. In Australië zullen ze een wagen hebben die in niets op die van de tests lijkt."
McLaren kende een moeizame testweek op het Circuit de Catalunya in Barcelona. ,,Ik begrijp het pessimisme omdat we geen goede week hadden, maar we hebben veel nuttige informatie opgepikt. Geen enkel team heeft zijn maximale potentie laten zien. Het maakt allemaal niet uit tot aan de start in Barcelona", aldus Alonso.
Het Formule 1-seizoen gaat op 26 maart in Melbourne van start. Vanaf morgen testen de coureurs nog drie dagen.
Mercedes verwacht aangepaste Red Bull bij start Formule 1-seizoen
Mercedes-teambaas Toto Wolff denkt dat de wagen waarmee concurrent Red Bull de testdagen rijdt, niet de uiteindelijke auto is waarin Max Verstappen en Daniel Ricciardo zullen starten bij de eerste Grand Prix van het jaar in Melbourne.
,Ik twijfel er niet aan dat de auto die Adrian (Newey, ontwerper Red Bull, red.) en zijn team laten starten een zware tegenstander zal zijn", zegt Wolff in een interview op Formula1.com. ,,Ik denk dat we de echte Red Bull van 2017 nog niet hebben gezien."
De reactie van Wolff volgt op uitspraken van Newey, die zegt dat hij de nieuwe Mercedes-bolide er ingewikkelder uit vindt zien dan de Red Bull die vorige week aan de start stond bij de eerste testdagen in Barcelona. ,,Het gaat om de prestaties van de auto", vindt Wolff. ,,Of dat met geavanceerd werk of een simpelere aanpak wordt bereikt, is uiteindelijk niet relevant."
Bottas
Mercedes start dit seizoen met Lewis Hamilton en Valtteri Bottas, de opvolger van de gestopte wereldkampioen Nico Rosberg. Of dat een achteruitgang is? Wolff: ,,Nee, we vertrouwen op Valtteri. Hij heeft 77 races met negen podiumplaatsen gereden voor Williams en hij kan uitstekende cijfers overleggen in de jeugdcategorieën. Hij is volwassen genoeg om in Nico's voetsporen te treden. Ze lijken zelfs op elkaar: winnaars in de jeugd en een goede opleiding met enkele hoogtepunten bij Williams, maar vanwege hun auto's niet in staat om races te winnen."
Vanaf morgen testen de coureurs nog drie dagen op het Circuit de Catalunya in Barcelona. Mercedes komt naar alle waarschijnlijkheid met een verbeterde wagen, die met nieuwe ontwikkelingen en andere motorinstellingen twee seconden tijdwinst moeten opleveren. Wolff blijft schimmig over zijn eerste indruk van de nieuwe Mercedes. ,,Er is een vroege indicatie dat we er goed voorstaan, maar niet meer of minder dan dat."
Op 26 maart gaat in Melbourne het Formule 1-seizoen van start.
Ben zeker benieuwd waar Red Bull staat over twee weken. Als ze dit jaar niet dichtbij Mercedes/Ferrari kunnen komen - met deze grote herziening van technische regels -, zou het zomaar kunnen dat Max volgend jaar bij Mercedes rijdt.Marillion schreef:Nou, lekker is dat. Dus die eerste GP zege is ook gelijk zijn laatste.
zeux schreef:Ben zeker benieuwd waar Red Bull staat over twee weken. Als ze dit jaar niet dichtbij Mercedes/Ferrari kunnen komen - met deze grote herziening van technische regels -, zou het zomaar kunnen dat Max volgend jaar bij Mercedes rijdt.Marillion schreef:Nou, lekker is dat. Dus die eerste GP zege is ook gelijk zijn laatste.