Rugby

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Marillion
Site Admin

Re: Rugby

Bericht door Marillion » zo okt 18, 2015 5:54 pm

Damn, zo kunnen alleen Schotten verliezen. Eerst die zware straf met een gele kaart waarna Australië gelijk scoort en als het wonder dan toch nog lijkt te geschieden gaan ze tenonder na een eigen line out. Volgens de commentator was die penalty onterecht, daar laat mijn kennis van de spelregels me even in de steek. Als dat zo is vraag ik me af waarom ze dan een video referee hebben. Zo eens even naar de uitleg luisteren.

Nooit gedacht dat dit zo spannend zou worden. Prachtig rugby gezien!
Nil volentibus arduum

ferry

Bericht door ferry » zo okt 18, 2015 10:01 pm

Net terug uit de pub... Was een geweldige middag. Er waren een paar Aussies en een geweldige sfeer. Zo jammer dat de Schotten het net niet gered hebben! Het was zoveel closer dan iedereen verwacht had! Respect voor de Schotten, ze hebben echt alles gegeven en waren echt dichtbij een stunt. Jammer hoor.

Wie kent Cees de Wolf nog?

Rugby

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo okt 18, 2015 10:12 pm

Heb gisteren Nieuw-Zeeland - Frankrijk en vandaag Australië - Schotland gezien. Even los van het sportiviteitsverhaal is vooral het lichtjaren grote verschil met voetbal schrijnend als het gaat om blessures. Vandaag een Australiër een arm uit de kom? Hij bijt even op zijn tanden, maakt van zijn shirt een mitella en loopt het veld af. Bij voetbal wordt 36 keer over de grond doorgerold en ziet hij er dodelijk gewond uit, als een tegenstander een speler lichtjes tegen zijn enkel raakt. Dat vreselijk aanstellerige gedoe in het voetbal irriteert ineens een stuk meer als je rugby hebt gekeken.

columbus

Bericht door columbus » zo okt 18, 2015 10:33 pm

Een met Cees! Daarnaast het gebruik van de video scheidsrechter. Los van het feit dat de scheids dit had moeten toepassen bij de laatste penalty van Australië maar het maakt het spel een stuk eerlijker. En haalt het de snelheid uit het spel, volgens mij niet... Supporters zitten ook gewoon door elkaar, heerlijk om te zien dat het een groot feest is.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » zo okt 18, 2015 10:48 pm

Zo was Ajax-Feyenoord in 1973 ook nog....

....Wat anno nu wel echt walgelijk is aan voetbal, is dat het echt al jaren gewoon voor een groot deel een toneelstukje is geworden. Toneelspel om de scheidsrechter te misleiden, je tegenstander dus eigenlijk erbij te naaien en te bedriegen en uiteindelijk bedrieg je dan dus ook gewoonweg je eigen publiek en uiteindelijk ook jezelf. :blackcat.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma okt 19, 2015 3:36 pm

Dat aanstellen bij (vermeende) blessures is volgens mij sowieso iets dat je vrijwel alleen in het voetbal ziet. In de meeste sporten proberen spelers direct door te gaan en maken ze het in ieder geval zelden erger dan het feitelijk is. Een enkele uitzondering daargelaten misschien. Het gaat nu over Rugby, een sport als Wielrennen heeft ook de naam. Maar zien jullie met enige regelmaat basketballers, tennissers etc over het speelveld rollen terwijl er niets aan de hand is? Het is bij voetbal vrijwel een vast onderdeel van het spel geworden. Deels omdat je er in de praktijk vaak een beloning voor krijgt.

Deze kwartfinales waren overigens wel echt topsport van de bovenste plank. Wat een intensiteit zeg. Ik heb echt zitten genieten. Komend weekend zit ik weer twee keer klaar. Zaterdag Nieuw Zeeland - Zuid Afrika en een dag later Australië - Argentinië. Het kan dus zomaar zo zijn dat beide finalisten uit Poule C komen. Terwijl vooraf Poule A als de zwaarste was ingeschat.

Ik heb het idee dat landen als Wales en Australië in die fase al teveel kracht hebben verspeeld. Ondertussen heeft Nieuw Zeeland het toernooi relatief rustig gestart om nu op te schakelen. Ik begrijp dat die spelers ook in de aanloop naar het toernooi minder zijn belast. Als je dan ziet hoe energiek ze tegen Frankrijk stonden te spelen dan heeft die aanpak wel geholpen.
Nil volentibus arduum

Arthur

Bericht door Arthur » ma okt 19, 2015 3:50 pm

Marillion schreef:Deels omdat je er in de praktijk vaak een beloning voor krijgt.
Dat is het hele punt natuurlijk. Reken maar dat ze bij rugby ook zo zouden zeuren als het helpt om te winnen.

wimpey

Bericht door wimpey » ma okt 19, 2015 4:12 pm

Marillion schreef: Volgens de commentator was die penalty onterecht, daar laat mijn kennis van de spelregels me even in de steek.
Als ie via grabbelwerk via een Ozzie bij een Schot komt, dan is het geen buitenspel. Ergo: geen buitenspel. Heb je een video-ref en dan gebruik je 'm op zo'n moment niet... Extreem zuur voor de Schotten, want die gele kaart sloeg ook al nergens op. Ze waren geweldig, beter dan de Ozzies. Maar wat hebben ze daaraan? Ze gaan wel 2 keer in de fout bij cruciale line-outs, dus ze waren net niet goed genoeg...

Wat een prachtig en raar toernooi. En wat een prachtige sport i.v.m. het vernichte voetbal. :biggthumpup.gif: 3 prachtige wedstrijden gezien, Ierland v Argies helaas gemist. Bij de Kiwi's viel me de bek af en toe open, wát een atleten, wat een techniek, wat een fysiek. Huizenhoog favoriet: ze zullen het toernooi dus wel niet winnen. :smallgrin.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma okt 19, 2015 4:22 pm

Zo'n Julian Savea is volgens z'n wiki 1.92m bij 106kg. En dan nog zo'n snelheid, explosiviteit en wendbaarheid. Zwaar indrukwekkend.

De Schotten bleven al met al wel prachtig in hun rol. Staan ze zo goed te spelen en dan gaat het toch nog mis. Omdat ze het zelf verprutsen én omdat de scheidsrechter een verkeerde beslissing neemt. Alles komt in zo'n slot samen en je weet gewoon dat ze het toch nog gaan weggeven.

Dat de video referee niet is ingeschakeld snap ik echt niet. Het gebeurd de hele wedstrijd en dan op zo'n moment niet. Moet dat echt alleen op voorspraak van de scheidsrechter op het veld? Anders zou je zeggen dat er iemand boven ook even wat over de radio kan melden op eigen initiatief. Verder werkt dat fantastisch. De uitleg die je van de scheidsrechter te horen krijgt is ook echt een toegevoegde waarde.
Nil volentibus arduum

ferry

Bericht door ferry » ma okt 19, 2015 4:55 pm

Officieel mag de TMO alleen ingeschakeld worden bij het beoordelen van een Try of 'an act of foul play'.

In Schotland zijn ze gefrustreerd omdat de TMO eerder wel ingreep bij Sean Maitland toen ie een 'deliberate knock on' gezien zou hebben. Dat kostte die goser een gele kaart. Er waren wel meer situaties waarbij die TMO zich ongevraagd met het spel bemoeide.

Kortom, ook met Video Scheidsrechters is er nog discussie soms. Maar meestal werkt het prima.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma okt 19, 2015 7:01 pm

Ja, dat blijkt. Het systeem werkt op zich perfect. De uitleg, en de manier waarop dat gebeurd, spreekt me erg aan. Het is voor iedereen helder welke beslissing de scheidsrechter neemt en op basis van welke argumenten dat gebeurd. Maar ik zou er wel een voorstander van zijn dat het mogelijk is om bij dergelijke situaties in te grijpen. De scheidsrechter neemt in alle oprechtheid een beslissing. Die denkt het goed te hebben gezien en zal dus niet om een second opinion vragen. Maar achter de monitor zien ze gewoon dat er een cruciale beslissing de verkeerde kant op gaat. Draai je 'm om kun je vrijwel zeker stellen dat het niet Australië maar Schotland is dat in de halve finale tegen Argentinië speelt.

Aan de andere kant is het natuurlijk Schotland zelf dat de lineout niet goed uitvoert. Maken zij daar geen fout dan komt dit niet ter sprake.
Nil volentibus arduum

wimpey

Bericht door wimpey » vr okt 23, 2015 12:00 pm

Een weekend, m.n. Zaterdag, om naar uit te kijken. De Maties tegen de Kiwi's. Geen idee hoe Zuid-Afrika dit zou kunnen winnen. De kiwi's zijn fysiek minimaal gelijkwaardig. Carter een meer steady kicker dan Pollard. De kiwi's hebben enorm veel meer creativiteit en explosiviteit. Het zal geen veegpartij à la Frankrijk worden. Maar een punt of 20 zal er wel tussen zitten.

Ozzies v Argies. Toch maar hopen op de Ozzies. Kiwi's v Oz is een prachtige finale. Een mooi affiche. :smallgrin.gif:

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » vr okt 23, 2015 12:14 pm

Rugby, een aardige sport om zo eens te volgen als er voor de rest toch niks anders op tv is, maar die uber enthousiasme begrijp ik niet zo. Zo ligt bij Rugby de wedstrijd nog veel vaker stil dan bij het voetbal.

wimpey

Bericht door wimpey » vr okt 23, 2015 12:38 pm

Ik heb al 30 jaar iets met rugby, 15 jaar gespeeld. I.m.o. een mooie kijk en doe sport. Leuker dan voetbal.

elliquido

Bericht door elliquido » vr okt 23, 2015 12:58 pm

Ik ben benieuwd... Zondag ben ik erbij
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

zeux

Bericht door zeux » za okt 24, 2015 10:45 pm

Ik lees dat het Nieuw-Zeeland is geworden. 18-20 over Zuid-Afrika.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

ferry

Bericht door ferry » za okt 24, 2015 11:08 pm

Ja, zoals verwacht, maar het ging niet makkelijk. De eerste helft gaven de All Blacks teveel penalties weg waardoor Zuid Afrika met een kleine voorsprong de rust in kon gaan. Tweede helft hadden ze het beter voor elkaar en waren ze een stuk dominanter. Het was een slijtageslag en uiteindelijk zaten er maar 2 puntjes tussen, maar Nieuw Zeeland toch weer in de finale.

Morgen kijken of de tegenstande Argentinie of Australie wordt. Als het Argentinie lukt zou dat wel een sensatie van jewelste zijn.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » zo okt 25, 2015 6:56 am

Ik heb de tweede helft zitten kijken op ITV maar eerlijk gezegd vond ik er niet veel aan Ferry, kan komen omdat ik niet echt een liefhebber ben zodat ik de fijnere dingen niet oppik maar het leek mij een 'moddergevecht' met af en toe een kick op goal.
YNWA

ferry

Bericht door ferry » zo okt 25, 2015 10:06 am

Oh, het was zeker geen geweldige wedstrijd. Beide ploegen kennen elkaar door en door, en waren dan ook goed op elkaar voorbereid. De spanning zat 'm meer in de vraag of de All Blacks het zouden redden ja of nee.
Maar ik kan ook wel van zo'n wedstrijd genieten hoor. Als je ziet hoe die gasten erin kleunen, man man. En dat 80 minuten lang he. Geweldig.

Lees net trouwens dat er mogelijk een onderzoek komt naar een elleboog die de All Blacks captain, Richie McCaw, zou hebben uitgedeeld. Slachtoffer had 20 hechtingen nodig :blush.gif:

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » zo okt 25, 2015 10:37 am

Mmmmm 20 maar :smallgrin.gif:
YNWA

ferry

Bericht door ferry » zo okt 25, 2015 7:00 pm

New Zealand - Australia dus! Gaaf.

(alleen jammer dat ik tijdens de finale in het vliegtuig zit :blush.gif: )

elliquido

Bericht door elliquido » ma okt 26, 2015 1:59 am

Mensen, vergeet voetbal, rugby is de nieuwe sport. Man man man, wat een feest, voor ,tijdens en na de wedstrijd. En de intensiteit tijdens het spelen. geweldig! Dit ga ik zeker vaker doen. Twickenham was top
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

wimpey

Bericht door wimpey » ma okt 26, 2015 8:41 am

InnerHarbour schreef:Mmmmm 20 maar :smallgrin.gif:
Echte mannen, IH. :hypocrite.gif:

Zaterdag was vooral spannend. De ref zag enkele overtredingen van NZ over het hoofd, daar waar ie ze wél tegen ZA floot. Gisteren was het amper een wedstrijd, tankje van Argentinie was leeg. De beste ploegen staan in de finale.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr okt 30, 2015 8:23 pm

Dit was ook wel de finale waar ik op zat te hopen. Beide ploegen hebben één keer van elkaar gewonnen in de laatste twee onderlinge wedstrijden. Met een beetje geluk krijgen we zaterdag dus een spannende finale te zien.

Ik gok op Nieuw Zeeland maar het zal een klein verschil zijn. In ieder geval ga ik er even goed voor zitten. May the best team win!
Nil volentibus arduum

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » za okt 31, 2015 8:48 am

Na de "special one" tegen de "normal one" kan ik in O'Casey's wel een gedeelte meepakken.
YNWA

Plaats reactie