F1 en andere autosporten
Moderator: mods
Re: F1
Ook ik heb niet zo'n behoefte om deze zege in een bepaald rijtje te plaatsen.Sandro_Calaaabro schreef:Heb niet zo de behoefte om dit in een rijtje te plaatsen. Alles valt op z'n plek (ook het feit dat de twee Mercedessen uitvallen) en dan moet je gewoon genieten. Erg speciaal!zeux schreef:Ja, waar moet je dit plaatsen?Iniesta schreef:Mooiste sportprestatie van een Nederlander in tijden (in mijn beleving in ieder geval)
Ellen van Langen? Timmertje Timmertje? Vd Weiden? Volleybalgoud? Zeg het maar.
Het komt niet eens in mij op om bijvoorbeeld dit te vergelijken met een Nederlands mokkel dat een gouden schaatsmedaille wint. Er wint wel vaker een Nederlandse schaatsster goud.
Over een jaar of 3 zullen we wellicht zeggen dat GP zeges van Max Verstappen oersaai en totaal niets bijzonders zijn

- InnerHarbour
- Monkey Tonk
Niki Lauda over Verstappen: "Wat we hier aan het werk hebben gezien is het talent van de eeuw."
Mooi he?
Mooi he?
Sporthelden bestaan natuurlijk wel degelijk. Muhammad Ali. Johan Cruijff. Michael Jordan. Wilt Chamberlain. Max Verstappen kan zich maar zo bij dat rijtje voegen. Deze prestatie is geen enkele renstal ontgaan. Ook die van Mercedes niet.
En Max is volgens jou nu al groter dan bijv Cruijff, ook al zou hij stoppen met racen vanaf vandaag. Tja, ik wil het helemaal niet bagatelliseren maar dat vind ik nogal wat.
"Hate it or love it, the underdog's on top".
- InnerHarbour
Het woord held klopt niet, maar goed dat is van deze tijd, smijten met superlatieven al dan niet in een verkeerde context.
YNWA
Hoe knap het ook was. De reacties zijn hier en daar wel een tikje overdreven. Dat is ook wel een beetje een Nederlands kwaaltje. We grijpen één succes aan en doen dan net alsof iemand al wereldkampioen is.
Verstappen heeft het natuurlijk wel degelijk heel goed gedaan. Voor het eerst met deze auto en dan geen enkele fout maken onder druk. We moeten echter wel zo eerlijk zijn om te stellen dat het uitvallen van Hamilton en Rosberg nodig was én dat de strategie voor de pitstop precies goed viel voor hem. Laten ze Ricciardo twee keer stoppen en Max drie keer dan is hij waarschijnlijk vierde.
Verstappen heeft het natuurlijk wel degelijk heel goed gedaan. Voor het eerst met deze auto en dan geen enkele fout maken onder druk. We moeten echter wel zo eerlijk zijn om te stellen dat het uitvallen van Hamilton en Rosberg nodig was én dat de strategie voor de pitstop precies goed viel voor hem. Laten ze Ricciardo twee keer stoppen en Max drie keer dan is hij waarschijnlijk vierde.
Nil volentibus arduum
Eens, wereldse rit, maar hij is nog geen God.Marillion schreef:Hoe knap het ook was. De reacties zijn hier en daar wel een tikje overdreven. Dat is ook wel een beetje een Nederlands kwaaltje. We grijpen één succes aan en doen dan net alsof iemand al wereldkampioen is.
Eerst maar eens wereldkampioen worden op zijn 19de.

"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Precies... Een klein beetje relativeren mag best. Het is gewoon ontzettend knap wat hij gepresteerd heeft, daarnaast laten zien dat hij buitengewoon getalenteerd is. Gewoon lekker doorgaan en over een jaar of 20 kunnen we conclusies trekken en misschien in een rijtje plaatsen...
- Monkey Tonk
Max is fantastisch. Hij heeft een zeer fijn afgesteld gevoel voor het eenworden met een auto, zodat hij precies weet waar de grenzen liggen.
Kijk eens hoe die banden eruit zien: http://www.motorsport.com/all/photo/mai ... 37420&s=-6
Kijk eens hoe die banden eruit zien: http://www.motorsport.com/all/photo/mai ... 37420&s=-6
- raymon
- Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
- Contacteer:
Jij denkt dat met alle data die aanwezig is ze per ongeluk Verstappen 2 keer laten stoppen en Riccio 3 keer? Verstappen reed gewoon snellere rondes en ging beter met z'n banden om. Is gewoon de betere rijder. Dat betekent meer snelheid en meer gebruik kunnen maken van je banden.Marillion schreef:Hoe knap het ook was. De reacties zijn hier en daar wel een tikje overdreven. Dat is ook wel een beetje een Nederlands kwaaltje. We grijpen één succes aan en doen dan net alsof iemand al wereldkampioen is.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
Dat is een mooie aanname maar daarmee is het nog niet waar. Wij weten niet met welke opdracht ze in het begin van de race aan het rijden waren. Wat we wel weten is op welke posities ze lagen. Je zou kunnen beweren dat zowel Red Bull als Ferrari er voor koos om de coureur die er op dat moment het beste voorstond met die strategie te laten rijden. Want Ricciardo en Vettel waren van die teams de coureurs met de beste positie en zij gingen beiden voor drie stops. De commentator wist tijdens de race te melden dat was uitgerekend dat drie keer stoppen in principe sneller zou moeten zijn. Achteraf bleek dat in de praktijk niet zo te zijn.
Verstappen en Raikkonen kregen een strategie met twee stops en brachten hun auto allebei veilig over de streep met versleten banden. Door foutloos te rijden wist Verstappen te voorkomen dat er een aanval van Raikkonen kwam. Aan de andere kant had hij daar voordeel van het feit dat beiden met versleten banden onderweg waren. Het is dan lastiger om een aanval te plaatsen dan je positie te verdedigen.
Nogmaals, hij heeft een geweldige prestatie geleverd. Maar om te kunnen winnen moesten er wel wat kwartjes de goede kant op vallen.
Verstappen en Raikkonen kregen een strategie met twee stops en brachten hun auto allebei veilig over de streep met versleten banden. Door foutloos te rijden wist Verstappen te voorkomen dat er een aanval van Raikkonen kwam. Aan de andere kant had hij daar voordeel van het feit dat beiden met versleten banden onderweg waren. Het is dan lastiger om een aanval te plaatsen dan je positie te verdedigen.
Nogmaals, hij heeft een geweldige prestatie geleverd. Maar om te kunnen winnen moesten er wel wat kwartjes de goede kant op vallen.
Nil volentibus arduum
Dit is dan ook een geweldige prestatie van Max. Ongeevenaard om op die leeftijd al zo volwassen te rijden, en dat onder geweldige druk. Lauda noemt hem "het race talent van de eeuw". Vrijwel alle kenners voorspellen dat Max een toekomstig wereldkampioen is. In motorsport zal er altijd een element van geluk bij komen kijken: kom je de start goed door, hoe houdt de motor zich, blijven je banden heel etc.
Ja, het uitvallen van de Mercedessen kwam natuurlijk goed uit. Maar dat laat ook zien hoe groot de druk is in F1, zelfs op ervaren mannen. Hamilton ziet een gaatje en ramt er veel te agressief in, Rosberg gooit die deur veel te agressief dicht. Beide heren reden zichzelf en hun teamgenoot uit de race.
Laten we lekker enthousiast zijn over die jongen. Prachtige prestatie. Juist omdat hij er niet veel meer zal winnen dit seizoen; normaal gesproken zijn Mercedes en Ferrari dit jaar sterker dan Red Bull. Dat je er dan met een goede tactiek, knap racewerk, a 'cool head' en een beetje mazzel een keer van kunt winnen is een geweldige opsteker.
Ja, het uitvallen van de Mercedessen kwam natuurlijk goed uit. Maar dat laat ook zien hoe groot de druk is in F1, zelfs op ervaren mannen. Hamilton ziet een gaatje en ramt er veel te agressief in, Rosberg gooit die deur veel te agressief dicht. Beide heren reden zichzelf en hun teamgenoot uit de race.
Laten we lekker enthousiast zijn over die jongen. Prachtige prestatie. Juist omdat hij er niet veel meer zal winnen dit seizoen; normaal gesproken zijn Mercedes en Ferrari dit jaar sterker dan Red Bull. Dat je er dan met een goede tactiek, knap racewerk, a 'cool head' en een beetje mazzel een keer van kunt winnen is een geweldige opsteker.
Ik ben toch enthousiast? Ik heb die jongen een hele lading complimenten gegeven. Alleen teken ik daar wel bij aan dat er bij deze overwinning een aantal dingen precies goed vielen. Voor hetzelfde geld gaat dat anders en is hij vierde. Wat ook een uitstekende prestatie was geweest overigens.Ferry schreef:......
Juist omdat de kans vrij groot is dat dit de enige zege van het seizoen is moet je realistisch zijn en beseffen dat het ook anders had kunnen uitpakken. Anders is straks de volgende stap namelijk dat een vierde plaats een kleine tegenvaller is. Genieten van het moment is prima. Dat moet iedereen zeker doen. Alleen denken we in Nederland nogal snel dat het gelijk de nieuwe standaard is. Er zijn er echter nog een paar die hun zaken redelijk voor elkaar hebben en nog eens een race gaan winnen.
Nil volentibus arduum
-
Het is typisch Nederlands (vermoedelijk omdat mensen onvoldoende of geen idee hebben hoe moeilijk het is) om te denken dat ie "nu wel even alle GP's gaat winnen" en hem affakkelen als dat niet lukt. Iets echt op waarde weten te schatten is best ingewikkeld. Overigens is uitgerekend het circuit van Monaco er eentje dat hem zou kunnen liggen (al dook hij in de race van vorig jaar achterop, ik meen, Grosjean).
Ook ik ben enthousiast maar werd vooral getriggerd door de post dat Verstappen de grootste sportheld van NL ooit zou zijn. Ten eerste vind ik het woord sportheld een contradictie en ten tweede is hij ook (nog) niet de grootste Nederlandse sporter aller tijden. Zijn prestatie van afgelopen weekend was wel één van de grootste sportmomenten ooit. Zo'n beetje gelijk aan het Olympische goud van Ellen van Langen. Hij zal minstens een paar keer wereldkampioen moeten worden om de grootste sporter ooit genoemd te worden. En ik denk wel dat hij dat gaat bereiken. Niet nu al, maar wel in de nabije toekomst.
"Hate it or love it, the underdog's on top".
- InnerHarbour
Lijkt me zelfs voor Verstappen, al krijg ik de indruk dat de echte fans daar anders over denken, om in één seizoen een paar keer wereldkampioen te worden.Sandro_Calaaabro schreef:Hij zal minstens een paar keer wereldkampioen moeten worden om de grootste sporter ooit genoemd te worden. En ik denk wel dat hij dat gaat bereiken. Niet nu al, maar wel in de nabije toekomst.

YNWA
- InnerHarbour