Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

zeux

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » do jul 18, 2024 12:57 pm

Van der Poel slag gemist en is ook niet meegesprongen met het tweede groepje dat naar de kopgroep reed. Die gelooft het dus wel verder vandaag, waar hij eerder in de rit wel steeds mee ging.

Van Aert wel mee.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Trab
AT Toto winner 04/05

Wielrennen

Bericht door Trab » do jul 18, 2024 4:26 pm

Mooie overwinning van Campenearts! Wel verassend. Kwiatkowski is de veel betere sprinter.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

zeux

Bericht door zeux » do jul 18, 2024 4:44 pm

Lemmen baalt dat motor te kort voor dalende kop drie reed in de afdaling…
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do jul 18, 2024 6:05 pm

Mooie winnaar in ieder geval. Is hem van harte gegund dat hij eens een echte hoofdprijs pakt. Altijd bezig om zichzelf te verbeteren en ook altijd ruimte voor een praatje. Ook een renner die zichzelf altijd is blijven ontwikkelen.
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » za jul 20, 2024 1:36 pm

De top van het klassement roert zich meteen op de eerste col. Geen 'kleine' renners in een ontsnapping. Meteen Top 20-renners.

Yopii

Bericht door Yopii » zo jul 21, 2024 10:21 am

Pogacar is een veelvraat, hij pakt wat hij pakken kwam. Dat is hem al op kritiek van Armstrong komen te staan, die vindt Pogacar te gulzig.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » zo jul 21, 2024 10:43 am

Yopii schreef:Pogacar is een veelvraat, hij pakt wat hij pakken kwam. Dat is hem al op kritiek van Armstrong komen te staan, die vindt Pogacar te gulzig.
Geef hem groot gelijk. Laat anderen maar laten zien dat ze beter zijn. Cadeautjes zit de kijker niet op te wachten. Ik niet in ieder geval.

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo jul 21, 2024 11:37 am

De ritzege weggeven aan Vingegaard, dát zou pas arrogant en vernederend zijn geweest.

Thijs Zonneveld 20-07-24, 20:26 Laatste update: 20-07-24, 21:22

Columnist Thijs Zonneveld begreep maar al te goed waarom Tadej Pogacar de ritzege zaterdag niet cadeau gaf aan Jonas Vingegaard. ‘Alsof je je neefje van 5 een potje Stratego laat winnen omdat ie anders weer gaat janken.’

Ging ie weer. Het tandje erbij, de versnelling, de rubbersporen op het asfalt, de spartelende concurrenten op tien, twintig, dertig, honderd meter. Het leek op een herhaling van de herhaling. Het ging precies zoals de vorige keer. De keer daarvoor. En al die keren daarvoor.

Vijf etappezeges in deze Tour, zes in de Giro. De Strade Bianche erbij, Luik-Bastenaken-Luik en een ritje of vier in de Ronde van Catalonië. Alles wat Tadej Pogacar dit jaar aanraakt, verandert in goud. Als Slovenië hem op het EK Voetbal had laten invallen, had ie er ongetwijfeld eentje van dertig meter in de winkelhaak gepegeld in de laatste minuut van de blessuretijd.

De afgelopen dagen werd het een discussie op zich. Of het niet teveel was. Of Pogacar niet te vaak wint. Hij zou wat kruimels over moeten laten aan anderen. Verdeel en heers, de anderen ook wat gunnen. Vriendjes maken - want je weet nooit wanneer je ze nodig hebt. Maar Pogacar heeft helemaal geen vriendjes nodig. Het aantal cadeautjes dat hij deze Tour heeft uitgedeeld: nul plus nul plus nul. Zelfs op de dag waarop hij aankondigde (een tikje arrogant) dat de vluchters deze mochten hebben, stond ie zelf weer met de bloemen te zwaaien op het podium. De conclusie: hij wint zelfs als hij niet wil. Oeps, weer één erbij.

Jonas Vingegaard hoopte stiekem ook dat ie ‘m misschien zou krijgen, de overwinning bovenop de Col de la Couillole. Maar dat valt in dezelfde categorie als dat ik hoop dat er een Oscar, een Nobelprijs voor Scheikunde en een regenboogtrui uit de lucht komen vallen als ik morgenochtend mijn hotel uit loop.

Het was maar goed ook dat Pogacar de ritzege niet weggaf aan Vingegaard. Dát zou pas arrogant en vernederend zou geweest. Je grootste concurrent een ritje geven alsof het je zelf geen reet interesseert: lelijk. Alsof je je neefje van 5 een potje Stratego laat winnen omdat ie anders weer gaat janken. Een etappe geven aan iemand waarmee je al vier jaar een strijd op leven en dood uitvecht om iedere seconde, dat is een drol met cadeaupapier eromheen.

Een ritzege aan een ploegmaat schenken, dat snap ik. Eentje aan een medestander waarmee je een gedeeld belang hebt (hij de ritzege, jij de leiderstrui) ook. Misschien zou ik het zelfs nog begrijpen als hij een zege gunt aan een eenzame vluchter die een solo van tweehonderd kilometer heeft gereden en op het allerallerallerlaatste moment dreigt te worden bijgehaald.

Maar een veelwinnaar bekritiseren omdat hij veel wint, dat slaat als een tonijn op een drumstel.

Het is een wedstrijd.

Geen Sinterklaas.
AD.nl
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.'' :ajax.gif:

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » zo jul 21, 2024 11:52 am

Zuidema schreef:
De ritzege weggeven aan Vingegaard, dát zou pas arrogant en vernederend zijn geweest.

Thijs Zonneveld 20-07-24, 20:26 Laatste update: 20-07-24, 21:22

Columnist Thijs Zonneveld begreep maar al te goed waarom Tadej Pogacar de ritzege zaterdag niet cadeau gaf aan Jonas Vingegaard. ‘Alsof je je neefje van 5 een potje Stratego laat winnen omdat ie anders weer gaat janken.’

Ging ie weer. Het tandje erbij, de versnelling, de rubbersporen op het asfalt, de spartelende concurrenten op tien, twintig, dertig, honderd meter. Het leek op een herhaling van de herhaling. Het ging precies zoals de vorige keer. De keer daarvoor. En al die keren daarvoor.

Vijf etappezeges in deze Tour, zes in de Giro. De Strade Bianche erbij, Luik-Bastenaken-Luik en een ritje of vier in de Ronde van Catalonië. Alles wat Tadej Pogacar dit jaar aanraakt, verandert in goud. Als Slovenië hem op het EK Voetbal had laten invallen, had ie er ongetwijfeld eentje van dertig meter in de winkelhaak gepegeld in de laatste minuut van de blessuretijd.

De afgelopen dagen werd het een discussie op zich. Of het niet teveel was. Of Pogacar niet te vaak wint. Hij zou wat kruimels over moeten laten aan anderen. Verdeel en heers, de anderen ook wat gunnen. Vriendjes maken - want je weet nooit wanneer je ze nodig hebt. Maar Pogacar heeft helemaal geen vriendjes nodig. Het aantal cadeautjes dat hij deze Tour heeft uitgedeeld: nul plus nul plus nul. Zelfs op de dag waarop hij aankondigde (een tikje arrogant) dat de vluchters deze mochten hebben, stond ie zelf weer met de bloemen te zwaaien op het podium. De conclusie: hij wint zelfs als hij niet wil. Oeps, weer één erbij.

Jonas Vingegaard hoopte stiekem ook dat ie ‘m misschien zou krijgen, de overwinning bovenop de Col de la Couillole. Maar dat valt in dezelfde categorie als dat ik hoop dat er een Oscar, een Nobelprijs voor Scheikunde en een regenboogtrui uit de lucht komen vallen als ik morgenochtend mijn hotel uit loop.

Het was maar goed ook dat Pogacar de ritzege niet weggaf aan Vingegaard. Dát zou pas arrogant en vernederend zou geweest. Je grootste concurrent een ritje geven alsof het je zelf geen reet interesseert: lelijk. Alsof je je neefje van 5 een potje Stratego laat winnen omdat ie anders weer gaat janken. Een etappe geven aan iemand waarmee je al vier jaar een strijd op leven en dood uitvecht om iedere seconde, dat is een drol met cadeaupapier eromheen.

Een ritzege aan een ploegmaat schenken, dat snap ik. Eentje aan een medestander waarmee je een gedeeld belang hebt (hij de ritzege, jij de leiderstrui) ook. Misschien zou ik het zelfs nog begrijpen als hij een zege gunt aan een eenzame vluchter die een solo van tweehonderd kilometer heeft gereden en op het allerallerallerlaatste moment dreigt te worden bijgehaald.

Maar een veelwinnaar bekritiseren omdat hij veel wint, dat slaat als een tonijn op een drumstel.

Het is een wedstrijd.

Geen Sinterklaas.
AD.nl
Goed stuk. Zo zie ik het ook. Dank voor het plaatsen Zuidema Afbeelding

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo jul 21, 2024 12:15 pm

Trab schreef:
zo jul 21, 2024 11:52 am

Goed stuk. Zo zie ik het ook. Dank voor het plaatsen Zuidema Afbeelding
Graag gedaan. :argue.gif:
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.'' :ajax.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma jul 22, 2024 8:49 am

Ook nog even de tijdrit meegepakt dus. Als ik Cavendish was zou ik nog even genieten van mijn record aantal etappezeges want als Pogacar zo doorgaat heeft 'ie hem met een paar jaar wel te pakken. Hij nam ook gewoon nog volop risico in die laatste afdaling. Dan ben je dus ook op de laatste dag nog super gretig om alles te winnen.

Pogacar heeft de lat echt twee of drie tredes hoger gelegd. Ik ben heel benieuwd hoe ze hier nu bij Visma LaB tegenaan kijken. Denken ze hier terug bij in de buurt te kunnen komen als Vingegaard een vlekkeloze voorbereiding heeft? Als ploeg zijn ze nog altijd beter georganiseerd maar wat je potentieel kunt winnen met een renner is natuurlijk ook wel eindig. Het terrein waar ze hem eerder succesvol op aan wisten te pakken lijkt niet echt meer te bestaan dus het moet weer anders.

Nu op naar de OS wat een hele gekke wedstrijd zal gaan worden met die hele kleine ploegen.
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » vr aug 02, 2024 12:23 pm

Simon Yates rijdt vanaf 2025 in het tricot van Visma-Lease a Bike. De voormalig Vuelta-winnaar heeft bij de Nederlandse ploeg een tweejarig contract getekend. Yates zal de klassementsploeg in de grote rondes gaan versterken.

Yates komt over van Jayco AlUla, waar hij teamgenoot was van Dylan Groenewegen. Visma haalt met de 31-jarige Brit een ervaren klimmer die in de grote rondes en rittenkoersen van een week een belangrijke rol moet gaan vervullen. Daarmee krijgt Jonas Vingegaard er een luxeknecht bij.(nu.nl)
Interessante move.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr aug 02, 2024 12:39 pm

Adam aan de ene kant en Simon aan de andere kant als meesterknecht.
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » vr aug 02, 2024 4:35 pm

Waarbij Adam wel iets beter is toch?

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr aug 02, 2024 6:40 pm

Vroeger vond ik Simon altijd iets beter. Maar de laatste jaren is Adam de betere ja. Vraag is of Simon weer een impuls krijgt van werken met de begeleiding van Visma-LaB.

Hij heeft een keer de Vuelta gewonnen maar blijft voor mij toch altijd de gast die twee weken lang rondjes om iedereen heen fietste in de Giro en toen in het roze een monumentale inzinking kreeg ik de rit over de Colle dei Finestre waar Froome toen zijn slag wist te slaan.
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » ma aug 12, 2024 6:34 pm

Primoz Roglic staat zaterdag aan de start van de Vuelta a España. De Sloveen viel in de Tour de France nog uit met een gebroken ruggenwervel, maar is op tijd fit om de laatste gronde ronde van het jaar te rijden.

De 34-jarige Roglic zal de kopman van Red Bull BORA-hansgrohe zijn voor de Vuelta, die zaterdag van start gaat in de Portugese hoofdstad Lissabon. Hij wordt bijgestaan door Daniel Martínez en Aleksandr Vlasov.(nu.nl)
De Vuelta staat alweer voor de deur...

Krijgen we dan nooit rust? :ajaxsmiley.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma aug 12, 2024 7:09 pm

Het is hard werken inderdaad.

Misschien wel een kans voor Arensman om een keer podium in een grote ronde te rijden. Ik heb de selecties nog niet zo bekeken maar volgens mij is deze Vuelta relatief zwak bezet. Als het dan een keer een beetje meezit kan hij misschien een keer net iets hoger eindigen dan normaal haalbaar.
Nil volentibus arduum

Sandro

Bericht door Sandro » ma aug 12, 2024 8:09 pm

Moet hij wel een keer direct op de afspraak zijn. Op de 1 of andere manier lukt hem dat nooit
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma aug 12, 2024 8:30 pm

Ja, dat is dan echt wel nodig. Weet overigens ook niet hoe goed het parcours hem ligt. In Spanje meestal weinig tijdrit kilometers.

Roglic is er toch weer bij. Visma LaB met Kuss. Van UAE weet ik niet of Ayuso nu nog als kopman gaat starten of niet. Mas wellicht erbij?

Het is toch altijd een ronde met vraagtekens. Als alles dan meezit kun je een keer wat verder komen. Zou voor Arensman wel leuk zijn al denk ik dat hij mentaal (nog?) niet geschikt is om echt kopman te zijn. Ik sluit ook niet uit dat die slechte eerste weken van hem daarmee te maken hebben.

En deze week ook nog de Tour des Femmes. Jammer dat zo'n fors deel in Nederland is. Als je een koers van een week doet moet je dat toch gewoon in Frankrijk doen?
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo aug 14, 2024 3:03 pm

Puck Pieterse pakt een mooie ritzege in de Tour. Is haar van harte gegund na die ongelukkige lekke band op de OS. :biggthumpup.gif:
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » wo aug 14, 2024 6:19 pm

Wilco Kelderman heeft woensdag weer naast de zege gegrepen in de Ronde van Polen. Net als maandag werd hij in de jacht op zijn eerste overwinning in negen jaar afgetroefd door Thibau Nys. Dit keer ging er ook nog een valpartij aan vooraf.
De derde etappe van de Ronde van Polen eindigde op een steile heuvel met een lengte van 900 meter en een gemiddelde stijging van 8 procent. Net zoals maandag waren er kansen op de ritwinst voor Kelderman.

Ook dit keer kwam het er niet van voor de renner van Visma-Lease a Bike, die in 2015 bij het Nederlands kampioenschap tijdrijden zijn laatste zege boekte. Op een bijzonder smalle weg in Duszniki Zdrój was Nys hem wederom te snel af in de sprint. De Italiaan Diego Ulissi eindigde nog voor de Nederlander.

Toch was de derde plaats een opsteker voor Kelderman. Aan het begin van de middag was hij tijdens de neutralisatie nog ten val gekomen. Dat was voor hem alweer de tweede valpartij op rij. Dinsdag crashte hij ook al in de klimtijdrit, waarin hij op weg naar de leiderstrui leek.
Ik weet zeker dat brigade zuid hier wel een opmerking over zou hebben gemaakt.

Sandro

Bericht door Sandro » wo aug 14, 2024 6:56 pm

Sneu voor zo'n jongen. Veel kwaliteit, maar de ultieme anti-winnaar. Anderzijds dan wel heel knap dat je toch de motivatie blijft vinden om door te gaan zonder ooit het zoet van de overwinning te proeven.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

zeux

Bericht door zeux » zo aug 18, 2024 6:53 pm

Vollering verliest de Tour de Femmes op vier seconden.

Klein beetje 'gestolen' overwinning van Niewiadoma, omdat Vollering zoveel tijd verloor door die valpartij waar ze niets aan kon doen. Anders had ze fluitend gewonnen (hoort bij het 'spel', natuurijk).

Vollering ging paar kilometer onder de top van de Glandon. Was dat slim? Nog 50 kilometer te gaan, een afdeling en iets van 14 kilometer vlak (waar Niewiadoma profiteerde van het werk van een renster uit een andere ploeg en veel achterstand op Vollering goedmaakte).

Was het niet slimmer geweest te wachten tot de voet van de Alpe? Nu moest ze het 50 kilometer lang vrijwel alleen doen en had ze ook nog eens Rooijakkers als feitelijk 'dood gewicht' bij zich. Terwijl ze berg op genoeg 'power' had (dat bleek wel uit die jump).

Aan de andere kant knap van Niewiadoma dat ze 'bij bleef'. Vorig jaar verloor ze nog twee minute op de Tourmalet op Vollering.

Dus ook wel gewoon een knappe zege.

columbus

Bericht door columbus » zo aug 18, 2024 7:13 pm

Rooijakkers had ook gewoon mee moeten draaien. Ook zij kon de Tour nog winnen. Nu liet ze het gat kleiner worden. Vond het wel stoer van Vollering, er vol inklappen.

Al met al heeft ze gedaan wat ze kon doen. Haar ploeg liet haar lelijk in de steek. Na de valpartij bleef niemand wachten. Met er nog iemand bij is ze waarschijnlijk eerder over de streep en verliest ze minder tijd.

Maar goed, achteraf is het makkelijk lullen

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo aug 18, 2024 8:13 pm

Alles gegeven en het was net niet genoeg. Ik kon het wel waarderen dat ze er van ver aan is begonnen. Moet je ook een beetje geluk hebben met dat stuk in de vallei. Vollering moest het alleen doen terwijl Niewiadoma kon profiteren van het werk van Trek. Maar dat is koers.

Onder de streep echt genoten van een mooie week koers. En ik gun het Niewiadoma ook van harte. Doet al jaren overal voorin mee maar wint zelden een echte grote vis. Nu eerst LBL en dan de Tour. Het is voor de ontwikkeling van de sport ook wel goed dat het niet allemaal in Nederlandse handen blijft vallen.

Vollering zal er volgend jaar wel weer staan. In principe is zij de beste in een ronde als deze. En volgend jaar is 'ie volgens mij nog een paar ritten langer.
columbus schreef:
zo aug 18, 2024 7:13 pm
...
Al met al heeft ze gedaan wat ze kon doen. Haar ploeg liet haar lelijk in de steek. Na de valpartij bleef niemand wachten. Met er nog iemand bij is ze waarschijnlijk eerder over de streep en verliest ze minder tijd.
...
Daar zullen ze het intern toch nog wel eens over hebben ja. Dat kan je echt wel een aantal tellen schelen.
Nil volentibus arduum

Plaats reactie