Tegenstander staat 2 holes voor (twee holes meer gewonnen), met nog maar 1 hole te gaan.Marillion schreef:Luiten gestrand in de halve finale:
Kan iemand mij uitleggen hoe die notatie van de score werkt bij matchplay? Ik weet dat je elke hole speelt om te winnen van de tegenstander op die specifieke hole. Maar hoe moet ik 2&1 dan interpreteren?Luiten strandt in halve finale World Match Play
Joost Luiten is er zondag niet in geslaagd de finale van het Volvo World Match Play Championship te bereiken.
Luiten strandt in halve finale World Match Play. De 28-jarige Bleiswijker moest op de London Golf Club in Kent zijn meerdere erkennen in de Fin Mikko Ilonen, die met 2&1 na zeventien holes een onoverbrugbare voorsprong had.
Luiten speelde veel wisselvalliger dan in de afgelopen dagen. "Ik miste te veel putts en Mikko sloeg juist toe op de cruciale momenten", meldde hij op Twitter.
Ilonen maakte op de zevende hole zijn tweede birdie en nam daarmee een voorsprong van twee slagen, maar Luiten wist de stand toch weer om te draaien. Op de daaropvolgende zes holes was de Nederlander drie keer de beste. Luiten maakte vervolgens echter een bogey op de veertiende hole en Ilonen een birdie op de vijftiende, waardoor de Fin weer aan de leiding kwam. Toen Ilonen op de zeventiende hole opnieuw een birdie maakte, was het duel beslist.
Brons
De winnaar van het KLM Open 2013 had in de poulefase nog afgerekend met Ilonen. Ook zijn andere groepswedstrijden én de kwartfinale zette Luiten in winst om.
In de eindstrijd neemt Ilonen het op tegen Henrik Stenson. Luiten gaat op voor brons tegen George Coetzee.
Bron: nusport.nl
Golf
Moderator: mods
Re: Golf
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
- InnerHarbour
Luiten met par begonnen op de eerste dag van de BMW Masters in Shanghai. Dit is de start van de 4 laatste toernooien van het jaar en er zijn punten maar ook serieuze munten te verdienen. Joost zegt dat hij niet voor die munten gaat maar voor de punten. 

YNWA
- InnerHarbour
Kan me van de toedracht echter amper nog iets herinneren.
Ben een aantal weken terug op een feest dat door zijn broers Sander en Dennis werd georganiseerd in een stuk glas gestapt.
Maar daar had het niets mee te maken.
Ben een aantal weken terug op een feest dat door zijn broers Sander en Dennis werd georganiseerd in een stuk glas gestapt.
Maar daar had het niets mee te maken.
- InnerHarbour
Luiten heeft vannacht, op de derde dag
, een prachtige 64 gelopen (par is 72) en staat daarmee op dit moment in de top 10. -11.

YNWA
- InnerHarbour
Joost is na een par-ronde dertiende geworden en mocht 152.000 euro mee naar huis nemen.
YNWA
Dan is zijn verhaal van het gaat me meer om de punten dan om de munten tot nu toe wel waarheid geworden, want Luiten is gestegen naar zijn hoogste positie ooit op de ranglijst en staat nu voor het eerst in de mondiale top 30.
En 152.000 euro valt nog behoorlijk mee uit een prijzenpot van om en nabij de 30 miljoen. Hoewel er natuurlijk nog 2 weken te gaan zijn, dus wie weet komt hij straks alsnog met een slordige miljoen dollar dan wel euro terug naar Bleiswijk.
En 152.000 euro valt nog behoorlijk mee uit een prijzenpot van om en nabij de 30 miljoen. Hoewel er natuurlijk nog 2 weken te gaan zijn, dus wie weet komt hij straks alsnog met een slordige miljoen dollar dan wel euro terug naar Bleiswijk.
- InnerHarbour
Luiten heeft zich nog aardig hersteld van zijn slechte eerste dag (5 boven PAR) en is gedeeld 28st geworden. Beloning voor 4 dagen werken 87.630 euro.
Vanaf donderdag de Turkish Airlines Open in Antalya met een totaal prijzengeld van 7 miljoen. Dat is buiten de startgelden die sommige krijgen, Tiger pakte daar een paar jaar geleden al 1 miljoen om alleen maar van start te gaan.
Vanaf donderdag de Turkish Airlines Open in Antalya met een totaal prijzengeld van 7 miljoen. Dat is buiten de startgelden die sommige krijgen, Tiger pakte daar een paar jaar geleden al 1 miljoen om alleen maar van start te gaan.

YNWA
- InnerHarbour
- InnerHarbour
- InnerHarbour
160.000 euro en gestegen naar de 28 plaats op de World Ranking. Hij gaat/mag beduidend meer tournooien op de pga tour spelen in 2015. Daar goede resultaten halen en hij heeft zijn kaart binnen voor 2016.
YNWA
nu.nl
Luiten nadert Woods op wereldranglijst
Golfer Joost Luiten is maandag naar de 28e plaats van de wereldranglijst geklommen. De Bleiswijker, die zondag het seizoen afsloot met de negende plek in het DP World Tour Championship, stond nog nooit zo hoog.
Luiten heeft inmiddels Tiger Woods in het vizier. De Amerikaan is afgegleden naar de 24e positie.
Begin december staat Luiten al weer op de tee. Hij slaat af in de Nedbank Golf Challenge in het Zuid-Afrikaanse Sun City, dat geldt als het openingstoernooi van de Europese Tour in 2015.
De tour telt volgend seizoen 47 toernooien. Het KLM Open staat als vanouds geprogrammeerd in de tweede week van september (10 t/m 13 september).
Er zijn zes nieuwe toernooien: het Shenzhen International in China, het Hero Indian Open, de Thailand Classic, de Paul Lawrie Matchplay in Schotland, het European Open in Duitsland en het Mauritius Open.
Kan iemand mij uitleggen hoe het nou zit met de Europese tour en de Amerikaanse tour? Waarom moet je je kwalificeren/je tourkaart veiligstellen, kan je niet gewoon de wereldranglijst aanhouden of wildcards uitgeven?
Waarom komen de beste golfers niet op beide tegelijk uit? Meten ze hun krachten alleen tijdens de majors?
Is er ook een Aziatische en een Afrikaanse tour?
Moet ik het zien als 'twee bonden' onder een vlag van de PGA? Beetje zoals je bij het boksen vier bonden en vier wereldkampioenen kan hebben?
Waarom komen de beste golfers niet op beide tegelijk uit? Meten ze hun krachten alleen tijdens de majors?
Is er ook een Aziatische en een Afrikaanse tour?
Moet ik het zien als 'twee bonden' onder een vlag van de PGA? Beetje zoals je bij het boksen vier bonden en vier wereldkampioenen kan hebben?
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent
- InnerHarbour
- InnerHarbour
Wat een vragen wat een vragen Beelzebub. Ik zal kijken of ik het een beetje duidelijk kan maken. Allereerst waarom, ja dat hebben ze binnen de PGA zo besloten maar het komt ook omdat het twee totaal verschillende toernooien zijn, ander soort banen, ander soort gras, ander soort weersomstandigheden, meer/minder links banen, kortom iemand die op de Europese tour in de top 50 staat hoeft dat absoluut niet te staan als hij in de Amerikaanse tour speelt en vice versa. Ze hebben gewoon een ander systeem om te bepalen wie waar mag spelen.
De PGA (Professional Golfers Association) heeft diverse takken over de hele wereld en heeft als doel de teaching- en playing pro’s te ondersteunen en de sport te promoten o.a. door middel van het organiseren van toernooien. Veel teaching pro’s hebben eerst zelf geprobeerd om op de tour te komen maar over het algemeen niet met heel veel succes. Velen hebben de Challenge tour niet eens gehaald en zijn niet verder gekomen dan lokale toernooien, andere zijn eerst teaching pro geworden en hebben toernooien gespeeld voor o.a. teaching pro’s om te kijken hoe ver ze konden komen.
Teaching pro wordt je ook niet zomaar, buiten didactische vaardigheden moet je aardig wat geld meenemen en een singel handicapper zijn. Ik dacht iets van max 8. De head-pro op de baan waar ik veel speel is een Engelse vrouw die de Europese tour heeft gelopen toen ze een stuk jonger was en ik meen iets van 2 overwinningen daarop behaald heeft. Ze kan het dus echt. Later is ze teaching pro in Rotterdam geworden en heeft de piepjonge Joost Luiten naar de single handicap gebracht.
Maar goed je wilde weten hoe het zit met de Amerikaanse- en Europese tour.
De Europese: Er wordt wel gekeken naar de order of Merrit maar dat is een van de uitzonderingen. Om op de Europese tour toegelaten te worden ga je naar een Tourschool, dat zijn een serie wedstrijden of bij voorbeeld via de EPD tour, sta je na het einde ervan in de top 5 dan wordt je toegelaten op de Europese Challenge tour, zeg maar de Jupiler League. Andere manieren om op de Europese Challenge tour te mogen spelen: zorgen dat je het jaar ervoor hoog genoeg op de OoM van diezelfde ECT stond een wildcard krijgen of regionale spelers die het gastland uitnodigt.
Zit je eenmaal op de ECT kan je, je kwalificeren voor de Europese tour. De snelste manier is drie toernooien winnen op die tour dat lijkt veel, is het ook wel maar ze spelen 26 toernooien. Als je aan het eind van het jaar in de top 20 (er zitten nog wel wat haken en ogen aan hoeveel toernooien ze dan op de ET mogen spelen dat volgende jaar maar het gaat wat ver om dat uit te leggen) staat betekend dat automatisch een kaart voor de ET.
Als je eenmaal op de Europese tour mag spelen bepaald de categorie waarin je zit hoeveel toernooien je mag spelen.
De Amerikaanse PGA tour, de oudste en waar de meeste munten te verdienen valt en daardoor spelen de beste golfers ook deze tour met soms een uitstapje naar de Europese voornamelijk om de laatste 4 toernooien van het jaar (the Final Series) te spelen financieel zeer aantrekkelijk of als voorbereiding op het “Open”. Ze spelen dan het Schotse als voorbereiding.
Ook de Amerikaanse versie heeft een tourschool. De Web.com Tour via die weg kan je de PGA.tour binnenkomen.
Verder, de top 25 van het afgelopen jaar krijgen automatisch een kaart voor het volgende jaar. Als je in de top 125 van de FedEX Cup staat krijg je een kaart voor het volgende jaar, win je een toernooi op de PGA tour dan krijg je een kaart voor de volgende 2 jaar. Als je een WG Championship of Tour Championchip wint mag je de drie volgende jaren meedoen en bij het winnen van een Major ben je voor 5 jaar van een kaart verzekerd. Er zijn ook nog uitzonderingen voor spelers met 20 gewonnen toernooien die een lifetime kaart krijgen en nog veel meer. Verder wordt er ook gekeken naar de Wereld ranglijst, hoe hoger de daar op staat en vaak zijn dat al spelers van de PGA toer aangezien daar de meeste punten, lees geld te verdienen is maar als ze nog geen kaart hebben en in de top 50 staan mag je in ieder geval aan de 4 majors meedoen en aan meer toernooien afhankelijk van de plaats op de OoM.
Joost Luiten stond eind vorig jaar net in de top 50 en kon dus geld op de drie Amerikaanse majors verdienen voor zijn PGA tour kaart, als dat voldoende geweest was had hij een kaart gekregen voor volgend jaar maar helaas, Joost moest erg wennen aan de banen, de aandacht nog meer druk het ging niet geweldig. De Belg Colsaerts lukte het om via deze weg zijn kaart te verdienen. Wat hij wel goed deed was in de tweede helft van dit seizoen goede uitslagen spelen op de Europese tour zodat hij nu op een 28st plaats staat en buiten de 3 Amerikaanse majors ook aan nog een aantal toernooien op de Amerikaanse PGA tour mag meedoen en daarmee een veel grotere kans heeft om voldoende geld te verdienen en een kaart voor 2016 te krijgen.
Nou als ik nog wat moet verduidelijken roep je maar.
De PGA (Professional Golfers Association) heeft diverse takken over de hele wereld en heeft als doel de teaching- en playing pro’s te ondersteunen en de sport te promoten o.a. door middel van het organiseren van toernooien. Veel teaching pro’s hebben eerst zelf geprobeerd om op de tour te komen maar over het algemeen niet met heel veel succes. Velen hebben de Challenge tour niet eens gehaald en zijn niet verder gekomen dan lokale toernooien, andere zijn eerst teaching pro geworden en hebben toernooien gespeeld voor o.a. teaching pro’s om te kijken hoe ver ze konden komen.
Teaching pro wordt je ook niet zomaar, buiten didactische vaardigheden moet je aardig wat geld meenemen en een singel handicapper zijn. Ik dacht iets van max 8. De head-pro op de baan waar ik veel speel is een Engelse vrouw die de Europese tour heeft gelopen toen ze een stuk jonger was en ik meen iets van 2 overwinningen daarop behaald heeft. Ze kan het dus echt. Later is ze teaching pro in Rotterdam geworden en heeft de piepjonge Joost Luiten naar de single handicap gebracht.
Maar goed je wilde weten hoe het zit met de Amerikaanse- en Europese tour.
De Europese: Er wordt wel gekeken naar de order of Merrit maar dat is een van de uitzonderingen. Om op de Europese tour toegelaten te worden ga je naar een Tourschool, dat zijn een serie wedstrijden of bij voorbeeld via de EPD tour, sta je na het einde ervan in de top 5 dan wordt je toegelaten op de Europese Challenge tour, zeg maar de Jupiler League. Andere manieren om op de Europese Challenge tour te mogen spelen: zorgen dat je het jaar ervoor hoog genoeg op de OoM van diezelfde ECT stond een wildcard krijgen of regionale spelers die het gastland uitnodigt.
Zit je eenmaal op de ECT kan je, je kwalificeren voor de Europese tour. De snelste manier is drie toernooien winnen op die tour dat lijkt veel, is het ook wel maar ze spelen 26 toernooien. Als je aan het eind van het jaar in de top 20 (er zitten nog wel wat haken en ogen aan hoeveel toernooien ze dan op de ET mogen spelen dat volgende jaar maar het gaat wat ver om dat uit te leggen) staat betekend dat automatisch een kaart voor de ET.
Als je eenmaal op de Europese tour mag spelen bepaald de categorie waarin je zit hoeveel toernooien je mag spelen.
De Amerikaanse PGA tour, de oudste en waar de meeste munten te verdienen valt en daardoor spelen de beste golfers ook deze tour met soms een uitstapje naar de Europese voornamelijk om de laatste 4 toernooien van het jaar (the Final Series) te spelen financieel zeer aantrekkelijk of als voorbereiding op het “Open”. Ze spelen dan het Schotse als voorbereiding.
Ook de Amerikaanse versie heeft een tourschool. De Web.com Tour via die weg kan je de PGA.tour binnenkomen.
Verder, de top 25 van het afgelopen jaar krijgen automatisch een kaart voor het volgende jaar. Als je in de top 125 van de FedEX Cup staat krijg je een kaart voor het volgende jaar, win je een toernooi op de PGA tour dan krijg je een kaart voor de volgende 2 jaar. Als je een WG Championship of Tour Championchip wint mag je de drie volgende jaren meedoen en bij het winnen van een Major ben je voor 5 jaar van een kaart verzekerd. Er zijn ook nog uitzonderingen voor spelers met 20 gewonnen toernooien die een lifetime kaart krijgen en nog veel meer. Verder wordt er ook gekeken naar de Wereld ranglijst, hoe hoger de daar op staat en vaak zijn dat al spelers van de PGA toer aangezien daar de meeste punten, lees geld te verdienen is maar als ze nog geen kaart hebben en in de top 50 staan mag je in ieder geval aan de 4 majors meedoen en aan meer toernooien afhankelijk van de plaats op de OoM.
Joost Luiten stond eind vorig jaar net in de top 50 en kon dus geld op de drie Amerikaanse majors verdienen voor zijn PGA tour kaart, als dat voldoende geweest was had hij een kaart gekregen voor volgend jaar maar helaas, Joost moest erg wennen aan de banen, de aandacht nog meer druk het ging niet geweldig. De Belg Colsaerts lukte het om via deze weg zijn kaart te verdienen. Wat hij wel goed deed was in de tweede helft van dit seizoen goede uitslagen spelen op de Europese tour zodat hij nu op een 28st plaats staat en buiten de 3 Amerikaanse majors ook aan nog een aantal toernooien op de Amerikaanse PGA tour mag meedoen en daarmee een veel grotere kans heeft om voldoende geld te verdienen en een kaart voor 2016 te krijgen.
Zoals ik hierboven schetste dat doen ze wel, zeker als er veel te verdienen is zoals bij de laatste 4 toernooien van het jaar al zijn de Amerikanen niet echt gek op spelen in Europa, die spelen liever op het snelle Bermuda grass wat ze veel in de VS gebruiken.Waarom komen de beste golfers niet op beide tegelijk uit? Meten ze hun krachten alleen tijdens de majors?
Yep die is er tenminste een Aziatische al zijn het over het algemeen Aziaten die daar spelen. De meeste komen sowieso door hun lichaamsbouw lengte in hun slagen tekort al zijn er 1 of twee uitzonderingen. Afrikaanse tour, tja dan hebben we het eigenlijk over Zuid Afrika en dat is onderdeel van de Europese tour.Is er ook een Aziatische en een Afrikaanse tour
Nee het zijn twee verschillende tours maar er is maar een Wereldranglijst.Moet ik het zien als 'twee bonden' onder een vlag van de PGA? Beetje zoals je bij het boksen vier bonden en vier wereldkampioenen kan hebben?
Nou als ik nog wat moet verduidelijken roep je maar.

YNWA
Thanks IH! Piekfijne uitleg!
Iedereen op AT is het er denk ik al over eens dat bij individuele sporten er geen Gregory van der Wiels komen bovendrijven, maar bijvoorbeeld tennis kom je er al veel sneller tussen. Zo'n one-day-fly als Martin Verkerk maakte in slechts anderhalve week tijd niet alleen naam, met een flow van 6 gewonnen potjes op gravel kwam hij ook zomaar opeens in de top 15 terecht.
In het golf ondenkbaar, om bij die sport je te vestigen tussen de grote jongens moet je echt jaren achtereen top presteren.

Golf is een sport met een extreem hoge moeilijkheidsgraad. Ik kan er zelf geen ene hout van, maar als topspeler moet je dus echt gruwelijk kunnen spelen en een enorm lange weg afleggen.beelzebub schreef:Het is me duidelijk, je komt er niet zomaar tussen.
Iedereen op AT is het er denk ik al over eens dat bij individuele sporten er geen Gregory van der Wiels komen bovendrijven, maar bijvoorbeeld tennis kom je er al veel sneller tussen. Zo'n one-day-fly als Martin Verkerk maakte in slechts anderhalve week tijd niet alleen naam, met een flow van 6 gewonnen potjes op gravel kwam hij ook zomaar opeens in de top 15 terecht.
In het golf ondenkbaar, om bij die sport je te vestigen tussen de grote jongens moet je echt jaren achtereen top presteren.
- InnerHarbour
@ beelzebub
Nee dat is niet makkelijk. Buiten de aangeboren aanleg moet je er tegenwoordig ook veel voor doen. Vroeger had het overgrote deel van de spelers een buikje, en als je op mijn niveau speelt nog steeds
, maar de sport is jonger geworden, je ziet dat niet veel meer. Het zijn ‘allemaal’ fitte sportschool jongens geworden sinds de intree van Tiger Woods. Die heeft eigenlijk het startsein gegeven door in die sportschool te duiken, uren per dag.
Tiger ging verder dan andere slaan en dat wilde de rest ook. Vroeger speelde men een PAR 5 in 3 slagen op de green. Tegenwoordig is het heel gebruikelijk om dat in 2 slagen te doen (je snapt afhankelijk van het soort baan, dog leg, veel bunkers op de hoogte waar jij je bal met je driver slaat) en de echte long-hitters slaan met hun driver de bal zo ver dat ze daarna met een kort ijzertje (wedge) de bal bij de vlag neerleggen zodat ze een eagle of tenminste een birdie kunnen maken. Daar gaat het tegenwoordig om, hoe dichter je bij de hole ligt hoe korter het ijzer wat je kan nemen en hoe meer hoogte en daarmee controle je hebt.
Als je een langer ijzer of een hybride moet nemen gaat de bal minder hoog en rolt hij door, minder controle dus. Nu heb je daar ook wel weer mogelijkheden voor om bij de vlag te komen door een door een eigenlijk te kort ijzer te nemen en te gokken dat hij op de green richting vlag rolt maar het beste is nog altijd controle in het doodleggen ineens of backspin te creëren en dat gaat alleen met korte ijzers.
Je begrijpt dat fysiek tegenwoordig niet alleen in het voetbal
maar ook in golf erg belangrijk geworden is.
Nee dat is niet makkelijk. Buiten de aangeboren aanleg moet je er tegenwoordig ook veel voor doen. Vroeger had het overgrote deel van de spelers een buikje, en als je op mijn niveau speelt nog steeds

Tiger ging verder dan andere slaan en dat wilde de rest ook. Vroeger speelde men een PAR 5 in 3 slagen op de green. Tegenwoordig is het heel gebruikelijk om dat in 2 slagen te doen (je snapt afhankelijk van het soort baan, dog leg, veel bunkers op de hoogte waar jij je bal met je driver slaat) en de echte long-hitters slaan met hun driver de bal zo ver dat ze daarna met een kort ijzertje (wedge) de bal bij de vlag neerleggen zodat ze een eagle of tenminste een birdie kunnen maken. Daar gaat het tegenwoordig om, hoe dichter je bij de hole ligt hoe korter het ijzer wat je kan nemen en hoe meer hoogte en daarmee controle je hebt.
Als je een langer ijzer of een hybride moet nemen gaat de bal minder hoog en rolt hij door, minder controle dus. Nu heb je daar ook wel weer mogelijkheden voor om bij de vlag te komen door een door een eigenlijk te kort ijzer te nemen en te gokken dat hij op de green richting vlag rolt maar het beste is nog altijd controle in het doodleggen ineens of backspin te creëren en dat gaat alleen met korte ijzers.
Je begrijpt dat fysiek tegenwoordig niet alleen in het voetbal

YNWA
Echt fabelachtig hoe ver de toppers de laatste 10 à 15 jaar zo'n bal kunnen slaan, gewoonweg abnormaal.InnerHarbour schreef:de sport is jonger geworden, je ziet dat niet veel meer. Het zijn ‘allemaal’ fitte sportschool jongens geworden sinds de intree van Tiger Woods. Die heeft eigenlijk het startsein gegeven door in die sportschool te duiken, uren per dag.
En man man man wat zitten er technisch met zeer grote maat bizar precies geslagen ballen tussen. Je ziet weleens spelers de prachtigste ballen voor een Eagle wegleggen en dan ook ultiem goed van de weer elementen en de schuine afloop van de green gebruikmaken.
Prachtige sport die ik nooit fanatiek zal gaan beoefenen maar die wel heel mooi is om naar te kijken!

- InnerHarbour
- InnerHarbour
- InnerHarbour