Wielrennen
Moderator: mods
- SylvievdVaart
-
Carl Lewis is in de jaren '80 weleens betrapt op dopinggebruik. Alleen hielden de Amerikanen daar hun kop over. Als ze dat niet hadden gedaan, dan was Lewis nooit de grote sportheld geweest die hij nu is.Ajax Rules schreef:ehhh....Waarom niet?
Sport wordt namelijk op Amerikaanse scholen en universiteiten wel even wat fanatieker en intensiever bedreven dan hier...om het over beurzen en professionaliseringsmogelijkheden maar niet te hebben.
Zo'n gekke verklaring is die 'Amerikaanse sportmentaliteit' niet hoor...
Laatst gewijzigd door Jack Reynolds op di jul 24, 2007 4:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben
Degene die ooit gezegd heeft dat Italianense wielrenners een goede mentaliteit hebben moeten ze laten onderzoeken. Het zijn die Italianen die bij iedere tegenslag afstappen. Pettachi met zijn griepje, die er mee kapt. Mc Ewen reed ooit met 3 gebroken ribben de tour. Of Simoni, die als gewoonte heeft twee vingers in zijn neus te steken als hij een berg op klimt en de camera er is, om vervolgens weer lekker teleur te stellen in het algemeen klassement.joey schreef:Ach, een jaar of wat geleden hadden de Nederlandse wielrenners zogenaamd een slechte mentaliteit. Dit in tegenstelling tot met name de Italiaanse. Achteraf bleek dat de Italiaanse wielrenners al de beschikking hadden over EPO.
Zo'n Michael Phelps die alle records verpulvert.... Verdacht hoor, hoogst verdacht.
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09
- Ramona
- Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Rasmussen wellicht toch naar Spelen
Uitgegeven: 24 juli 2007 17:22
KOPENHAGEN - Michael Rasmussen mag mogelijk toch meedoen aan de Olympische Spelen van volgend jaar in Peking. De Deense wielerunie (DCU) sloot de wielrenner eerder uit voor de WK en de Spelen omdat hij enkele dopingtests gemist heeft. De bond had Rasmussen niet mogen schorsen voor Peking omdat het daar geen beslissingsrecht over heeft.
ANP
"Wij hebben Rasmussen niet uitgesloten", aldus Niels Nygaard van het Deense Olympisch comité. "De Deense wielerunie is te snel geweest door te zeggen dat hij niet naar Peking mag. De DCU is niet in de positie om te beslissen namens ons. Ze hebben ook nooit overlegd voor ze de beslissing wereldkundig maakten."
Bij de Rabobankploeg was deze ontwikkeling dinsdag nog niet bekend. "Dit is goed nieuws", zei directeur Theo de Rooij toen hij het bericht vernam.
Mountainbiken
Voor Rasmussen betekent het dat de sanctie van de Deense wielerbond hem nauwelijks nog raakt. Het parkoers van het WK in Stuttgart in september ligt hem totaal niet. De Deen had wel zijn zinnen gezet op Peking 2008, aangezien hij daar als mountainbiker wil meedoen. Rasmussen is via het mountainbiken in het wielrennen beland.
Rasmussen: Ja, ik heb een fout gemaakt
Uitgegeven: 24 juli 2007 15:22
Laatst gewijzigd: 24 juli 2007 16:11
PAU - Rabobankrenner Michael Rasmussen heeft dinsdag op een grote internationale persconferentie op de rustdag van de Ronde van Frankrijk opnieuw beschuldigingen van dopegebruik van de hand gewezen.
ANP
"Ja, ik heb een fout gemaakt", aldus de klassementsleider in de Tour. "De UCI heeft me daarvoor een waarschuwing gegeven en die heb ik aanvaard."
Betreuren
Rasmussen zei het te betreuren dat de waarschuwingen aan zijn adres tijdens de Ronde van Frankrijk zijn uitgelekt. "Ik vind het jammer, ook voor de Tour, dat het nu uitkomt terwijl ik in het geel rijd."
Advocaat
De Rabobankploeg had speciaal advocaat Harro Knijff in laten vliegen om duidelijkheid te scheppen in de situatie rond Rasmussen. De Deen staat onder verdenking van doping omdat hij de dopingautoriteiten van de UCI twee keer niet of te laat van zijn verblijfplaats op de hoogte heeft gesteld.
Knijff, de vaste raadsman van de ploeg, zat tijdens de persconferentie van de Deen in Pau naast hem en directeur Theo de Rooij.
"Ik heb niet zo veel hoeven zeggen, ik heb alleen de situatie uitgelegd. Ik heb aangegeven wat het verschil is tussen een 'recorded warning' en een 'written warning', voor zo ver dat tenminste blijft hangen."
'Recorded'
Knijff doelt daarmee op de vier waarschuwingen die Rasmussen inmiddels heeft gekregen van twee instanties, het Deense antidopingbureau en de UCI. De helft daarvan is van de UCI en 'recorded', oftewel met de status die gevolgen heeft als er drie van binnen zijn.
"Pas als Rasmussen zijn derde recorded warning krijgt, zal de zaak worden doorgestuurd naar zijn nationale bond en die treft dan een maatregel. In de reglementen staat daar een schorsing van drie maanden voor."
Knijff ploos op verzoek van de Raboploeg de UCI-reglementen uit. "Ik concludeer dat er juridisch geen grond is om Rasmussen voor de Tour een startverbod op de leggen, of hem zelfs uit de Tour te halen."
Informatief gesprek
Knijff, die maandagavond in Pau arriveerde en dinsdagmiddag weer vertrok, sprak ook uitgebreid met Rasmussen zelf. "Een informatief gesprek, waarin Michael zijn uitleg heeft gegeven over de gebeurtenissen. Ik heb grote bewondering voor de manier waarop hij met de zaak omgaat, hij hij onder deze druk toch nog goed blijft presteren."
Bron: http://www.nu.nl/
Ik ben benieuwd hoelang het duurt voordat er iemand zo verstandig is om gewoon de stekker uit die grote rondes te halen. In ieder geval voorlopig, om een echt schoon schip te kunnen maken en te kijken hoe men de sport weer eerlijk en betrouwbaar kan maken.joey schreef: Edit: de Astana-ploeg zou de Tour verlaten. (Radio 1)
- mattie
- AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19
Hier de hele tekst volgens de Nu.nl:Duke schreef:Het deed me al een beetje denken aan Landis vorig jaar, de ene dag door het ijs zakken en de volgende dag de etappe winnen. Tja, wat moet je er verder van zeggen.
Astana uit Tour na positieve test Vinokoerov
Uitgegeven: 24 juli 2007 17:44
Laatst gewijzigd: 24 juli 2007 18:06
AMSTERDAM - Alexandre Vinokoerov heeft zaterdag, na zijn zege in de tijdrit van de Tour, positief getest op het gebruik van doping.
ANP
Dat meldt de Franse sportkrant L'Equipe. Volgens de krant zou zijn volledige ploeg, Astana, zich daarop hebben teruggetrokken uit de Ronde van Frankrijk
Bij de Kazach zouden twee soorten rode bloedlichaampjes zijn gevonden, wat kan duiden op het gebruik van bloeddoping. Vinokoerov lag in het verleden al onder vuur van de internetnationale wielerunie UCI omdat hij contact had met de omstreden sportarts Ferrari.
Vinokoerov won de tijdrit op indrukwekkende wijze nadat hij een dag eerder op grote achterstand was binnengekomen. Maandag won hij opnieuw een etappe. Het bloedmonster dat toen werd afgenomen, wordt nu geanalyseerd.
voor de wielersport kan dit wel eens de nekslag zijn
Maar de UCI ik vraag mezelf af of nu al diegene die erop stonden dat de renners een document moesten ondertekenen nu ook allemaal op straat worden gezet.... of zoals altijd "ik ben onschuldig"of mij valt niks te verwijten , zoals die hoogste baas gisteren van de UCI over Rasmussen wist te vertellen

Weer op zoek naar een Interim coach..
Inderdaad. Ik moest daar de afgelopen dagen ook aan denken. En daarmee had ik sterke twijfels over de prestaties van Vinokoerov. Vond het al wat vreemd: wel al die commotie rond Rasmussen (terecht of onterecht) , terwijl de media die heel erg grillige prestatiecurve van Vinokoerov van de afgelopen dagen volledig negeerden. Juist dat leek te duiden op recent dopingwerk. En verdomd, vandaag...Duke schreef:Het deed me al een beetje denken aan Landis vorig jaar, de ene dag door het ijs zakken en de volgende dag de etappe winnen.
-
- AT Toto winner 15/16
Iedereen weet het zeker maar er is geen bewijs tja..Spijker schreef:Ik ook niet hoor. Van Armstrong weet iedereen het zeker, alleen het gebrek aan bewijs pleit voor hem.
Zou hebben.. weer zo vaag, wat moet ik daarmee. Feit is dat ie nog nooit betrapt is op doping en geloof me er zijn er heel wat die dat graag zouden zien, met name de Fransen dus als ze hem hadden kunnen pakken hadden ze het gedaan.Heb laatst hele artikelen zitten lezen over de experimenten waar Armstrong aan mee gedaan zou hebben.
De T.Astana-formatie verlaat per direct Tour de France
Schandaal in Tour: Vino positief
AMSTERDAM - Alexandre Vinokourov heeft na de tijdrit in de Tour de France in Albi, die de Kazaach won, positief getest. De 33-jarige leider van Astana werd betrapt op bloedtransfusie. Dit heeft onderzoek in het laboratorium van Châtenay-Malabry uitgewezen. Vlak voor de rit moet dit bloed zijn bijgezet. De Astana-formatie heeft besloten om per direct de Tour te verlaten na de positieve dopingtest.
Vinokourov reed in de bergetappe (14e rit) na de tijdrit erg slecht en verspeelde bijna een half uur op etappewinnaar Alberto Contador. Maandag reed hij weer fantastisch en won hij de rit.
Tja, ik ga me niet meer herhalen ...

Blij met de punten ...
Toch kan ik het me haast niet voorstellen. Waarom zou Vinokoerov het risico hebben genomen?
Iedere boerenlul weet dat het meeste doping juist genomen wordt in de periode van 3 tot 1 maand voor de tour zodat er tijdens de tour niets meer op te sporen is.
Vino had vanwege zijn valpartij een volsrekt legitieme reden om niet te presteren en het geel was echt niet meer mogelijk. Als dit waar is, dan is zijn carrière over. Zouden die twee etappezeges hem dat echt waard geweest zijn? Ook zijn ploeg moet dit denken. Tijdens de tour is het onmogelijk om op eigen initiatief zoiets te doen, de renners staan 24 uur onder bewaking van de eigen ploeg. Het is alleen verdacht dat de ploeg afstapt.
Iedere boerenlul weet dat het meeste doping juist genomen wordt in de periode van 3 tot 1 maand voor de tour zodat er tijdens de tour niets meer op te sporen is.
Vino had vanwege zijn valpartij een volsrekt legitieme reden om niet te presteren en het geel was echt niet meer mogelijk. Als dit waar is, dan is zijn carrière over. Zouden die twee etappezeges hem dat echt waard geweest zijn? Ook zijn ploeg moet dit denken. Tijdens de tour is het onmogelijk om op eigen initiatief zoiets te doen, de renners staan 24 uur onder bewaking van de eigen ploeg. Het is alleen verdacht dat de ploeg afstapt.
Tja, wist de ploegleiding er überhaupt wel van? Wat zit er in een infuus na afloop van een etappe? Alleen maar voedingssupplementen om sneller te recupereren? Of zit er nog een ander goedje doorheen? Hoe dan ook, Vino heeft zich duidelijk verkeken op de pakkans, dat is zeker. Misschien een nieuwe opsporingstechniek? De ontwikkelingen staan wat dat betreft niet stil, natuurlijk.
Vinokourov positief, Astana verlaat Tour
De Kazak Alexander Vinokourov is afgelopen zaterdag na de tijdrit in Albi betrapt op bloeddoping. Dat meldt de Franse sportkrant L'Equipe op zijn website. Astana bevestigt het nieuws en trekt zich naar aanleiding van de feiten terug uit de Tour.
De analyse van het bloedstaal in het dopinglab van Châtenay-Malabry toonde twee verschillende populaties rode bloedlichaampjes. Een dergelijk resultaat wijst erop dat Vinokourov kort voor de etappe een bloedtransfusie moet ondergaan hebben. Het bloed was van dezelfde bloedgroep, maar is niet het zijne.
Vinokourov won de bewuste tijdrit met grote voorsprong. Na een offday in de eerste Pyrreneeënrit de dag nadien zakte hij terug in het klassement. Maandag herrees hij weer en won hij in Loudenvieille-Le Lourdon.
Vinokourov stond in het klassement op een 23ste plaats op 28'21" van leider Rasmussen
Astana schorst Vinokourov
De Kazachse formatie Astana bevestigde het nieuws van de positieve controle en besliste meteen de Tour te verlaten. Vinokourov werd geschorst. Het team geeft ook aan in een communiqué dat Vinokourov een tegenexpertise heeft aangevraagd.
Ploegmanager Marc Biver reageerde cynisch op het nieuws: "Er zijn twee manieren om beroemd te worden in de Tour. Een je wint de Tour, twee, je verlaat de Tour." Astana had met de Duitser Klöden en de Kazak Kashechkin twee renners in de top tien van het klassement.
"Volgens de ethische code ingesteld door Astana Cycling Team wordt Alexander Vinokourov geschorst uit de ploeg met onmiddellijke ingang," meldde Astana in een communiqué. "De renner heeft echter een tegenexpertise gevraagd".
"Nadat ze door het management van het Astana-team waren geïnformeerd, hebben de organisatoren van de Tour de France Astana Cycling Team gevraagd om zich terug te trekken uit de wedstrijd, wat het spontaan heeft aanvaard".
Walter Godefroot, voormalig ploegleider van Vinokourov en sportief adviseur van Astana is niet in de Tour aanwezig, maar wilde wel regaeren: 'Als we dit moeten geloven is het een catastrofe voor het wielrennen, ik dacht dat iedereen de boodschap nu wel begrepen had', aldus een verraste Godefroot.
'Geen commentaar'
De Internationale Wielerunie (UCI) wil voorlopig niet reageren op de gebeutrenissen. 'Ik kan geen commentaar geven, tot ook het B-staal onderzocht is", zei voorzitter Pat McQuaid.
Vinokourov lag al langer onder vuur omwille van zijn samenwerking met de omstreden Italiaanse dokter Ferrari.
www.sportwereld.beHet wat, hoe en waarom van bloedtransfusies
De bloedtransfusie, waarop de Kazak Alexander Vinokourov positief werd bevonden tijdens de Tour de France, is een methode die op de lijst van verboden substanties en methodes staat van het Wereld-Antidopingagentschap (WADA). De methode heeft als doel de zuurstofcirculatie in het bloed te verhogen door het volume aan rode bloedlichaampjes te verhogen.
Er zijn twee soorten bloedtransfusies: homologe (met het bloed van een compatibele donor met dezelfde bloedgroep en rhesusfactor) en autologe (met eigen bloed). De heterologe transfusies (met bloed van een universele donor) worden niet gebruikt voor dopingdoeleinden.
Het doperen op zich gebeurt als volgt. Eerst wordt er bloed afgenomen. Doordat het organisme daardoor met een tekort zit aan rode bloedlichaampjes, gaat het die aanmaken om dat tekort te compenseren. Enkele dagen later, als het volume rode bloedlichaampjes weer hersteld is, injecteert men dezelfde hoeveelheid bloed als aanvankelijk werd afgenomen (homologe) ofwel hetzelfde afgenomen bloed, dat ondertussen werd koel gehouden of werd ingevroren.
De homologe transfusies zijn opspoorbaar sinds 2004 via een test die op punt werd gezet door het laboratorium van Lausanne, en die de twee verschillende populaties rode bloedlichaampjes duidelijk identificeert. Er bestaat nog geen test om autologe transfusies op te sporen.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Nee, niet echt. Vinokourov is al eerder verdacht van doping. Ik had alleen niet verwacht dat ze zo dom zouden zijn. Het was echt een wanhoopsdaad. denk ik. Zoals al eerder gezegd waren de grillige prestaties van hem al een aanwijzing.
Het zou mij overigens niet verbazen als Rasmussen ook aan de doping zit, maar ik zou zeggen dat ze hem dan al wel betrapt zouden hebben.
Het zou mij overigens niet verbazen als Rasmussen ook aan de doping zit, maar ik zou zeggen dat ze hem dan al wel betrapt zouden hebben.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Wel betrapt, niet betrapt, wat maakt het uit? Hoe vaak zal de Telekom-ploeg destijds gecontroleerd zijn? Die won zowat alles, dus die renners plasten zich een slag in de rondte.
Misschien krijgen we over twee weken te horen dat Rasmussen positief getest is. Of misschien gaat hij vrijuit.
Misschien krijgen we over twee weken te horen dat Rasmussen positief getest is. Of misschien gaat hij vrijuit.
Het stinkt aan alle kanten!
Ach, als je zo links en rechts leest wat ze allemaal deden om het plasje van de buurman uit Oestgeest in te leveren.Een groot nepboeltje.Een groot hypocriet clubje, met aan het roer ex-wielrenners als ploegleiders die allemaal, na weer een dopinggeval, hun toneelstukje opvoeren ..
Doping vrijgeven, moet je opletten.Dan gaan er doden vallen.Mensen gaan dan steeds verder om de beste te zijn.Willen we dat, dat je zit te kijken naar de TdF en ineens er eentje dood van zijn fiets valt of helemaal van de wereld een ravijn in rijd.Dan krijgt je dat degene met het meeste geld het meeste geld gaan pakken.De meeste overwinningen gaan opeisen ..
Ik denk dat het publiek en de sporter eens moet beseffen dat er ook voor het lichaam een grens is.Zonder doping.Dan maar langer over een rit doen, wat kortere ritten.Maar de spoeling zal groter worden die een kans maken op de overwinning, de strijd zal zich niet beperken tot degene die hun leven op de waagschaal willen leggen.Iedereen krijgt en heeft dan gelijke kansen en ik als toeschouwer kan dan eindelijk eens zeggen:Petje af, dat was nog eens een prestatie !!! inplaats van nu waar je bij elke rit denkt .. jaja het zal wel ...
Doping vrijgeven, moet je opletten.Dan gaan er doden vallen.Mensen gaan dan steeds verder om de beste te zijn.Willen we dat, dat je zit te kijken naar de TdF en ineens er eentje dood van zijn fiets valt of helemaal van de wereld een ravijn in rijd.Dan krijgt je dat degene met het meeste geld het meeste geld gaan pakken.De meeste overwinningen gaan opeisen ..
Ik denk dat het publiek en de sporter eens moet beseffen dat er ook voor het lichaam een grens is.Zonder doping.Dan maar langer over een rit doen, wat kortere ritten.Maar de spoeling zal groter worden die een kans maken op de overwinning, de strijd zal zich niet beperken tot degene die hun leven op de waagschaal willen leggen.Iedereen krijgt en heeft dan gelijke kansen en ik als toeschouwer kan dan eindelijk eens zeggen:Petje af, dat was nog eens een prestatie !!! inplaats van nu waar je bij elke rit denkt .. jaja het zal wel ...
Blij met de punten ...