Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

zeux

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » za aug 29, 2020 5:14 pm

Gesink loopt leeg over UCI.

Olie op wegdek in laatste afdeling, helft van peloton weten de 3 km-beslissing niet.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Iniesta

Bericht door Iniesta » za aug 29, 2020 5:50 pm

Jöhnk schreef:Ongelofelijk, Ewan ligt achterop en ze laten hem gewoon terugkomen omdat het een beetje regent. Ze zijn echt doorgeslagen.
Gaat niet om de regen, gaat om olie en regen.
Het is gewoon spiegelglad, als er was gekoerst hadden er zeker een flink aantal meer op de grond gelegen

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za aug 29, 2020 6:31 pm

Ik begrijp inmiddels dat er daar voor het eerst sinds lange tijd regen viel. Dan krijg je dit soort taferelen want dan is alle olie en mogelijke andere troep van die tijd allemaal blijven liggen tot vanmiddag. In combinatie met het bochtige parcours is dat een recept voor problemen.

Combinatie van een risicovol parcours met ongelukkige en slechte omstandigheden dus.
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za aug 29, 2020 10:04 pm

Dienstmededeling van Domenico Pozzovivo:

Afbeelding

Twintig renners met 50km/u onderuit omdat iemand een selfie maakt. Goed bezig! :biggthumpup.gif:
Nil volentibus arduum

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » zo aug 30, 2020 1:36 pm

Wat een schitterend decor!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo aug 30, 2020 2:41 pm

Ja, prachtige streek. De Turini die ze nu oprijden is ook een hele mooie klim. Geweldig gebied om te verblijven. Middelgebergte maar ook de kust dichtbij.
Nil volentibus arduum

999

Bericht door 999 » ma aug 31, 2020 11:15 am

DUMOULIN OP SCHERP GEZET
Jumbo-Visma bewaart tijdens chaotisch verlopen Tour-ouverture de rust

NICE Het was zo’n Tour-momentje, zoals wel vaker in de altijd hectische eerste etappes. Tom Dumoulin dartelde tijdens de tweede rit vrolijk mee in het voorste peloton, waar zijn ploeg Jumbo-Visma de boel controleerde. Ja, Julian Alaphilippe was met Marc Hirschi gevlogen, maar reden voor paniek was dat niet. Dumoulin keek even naar links en een fractie later lag hij met zijn gat op het asfalt.

Even ging er een schok door de ploeg van Jumbo-Visma, gevolgd door opluchting. En misschien was dit wel het moment in deze Tour dat de 29-jarige Limburger volledig op scherp zette. Wat wil je. Dumoulin startte sinds mei 2019 niet meer in een grote ronde en toen zat hij al na vier Giro-etappes thuis. Het dateert alweer van de Tour de France in 2018 dat Dumoulin drie weken lang in de hectiek van zo’n grote ronde reed. Na 420 dagen in trainingen je veelal alleen klaarstomen vergt een geheel andere concentratie dan rijden in een compacte groep renners, die van elke zijde op slechts centimeters afstand langs je kunnen scheren.

Dat is precies wat er gebeurde op de Col des Quatre Chemins, zo’n twaalf kilometer van de vermaarde Promenade des Anglais, waar de eindstreep getrokken was. Dumoulin leek te reageren op iets en draaide zijn hoofd naar links, terwijl Michal Kwiatkowski aan de andere kant wilde passeren en Dumoulin toucheerde. Half uit zijn pedalen klikkend en vallend ving hij zichzelf met zijn handen op.

„Ik weet niet precies wat er gebeurde, ook de reden niet dat ik die kant op keek. Mijn stuur werd uit mijn handen gereden en toen lag ik. Ik heb me niet echt pijn gedaan, alleen mijn rechterknie een beetje. Maar geen reden om dit op te blazen. Voor ik het wist, was ik weer terug in de groep. Zoiets gaat snel als je vol in de finale op adrenaline rijdt”, zei de Limburger.

Hij eindigde ook gewoon in de groep bij alle favorieten en dus het bleef vooral bij de schrik van dat moment. Maar juist zo’n ’ongevalletje’ zonder gevolgen kan Dumoulin weleens op het spoor zetten naar een podiumplaats in deze Tour of zelfs het geel in Parijs. Omdat de concentratieboog daardoor nog meer op spanning komt dan die al stond.

Want hij liet na de veel chaotischer verlopen eerste etappe weten dat het eigenlijk allemaal wel crescendo ging. Zowel Dumoulin als Primoz Roglic kwam in de door regen geteisterde Tour-ouverture van zaterdag ongeschonden uit de strijd. Jumbo-Visma leek in elk opzicht de rust te bewaren, zelfs toen het alarmfase 1 was en om hen heen renners als op een ijsbaan alle kanten op glibberden. De twee kopmannen van de Nederlandse superploeg waren in de spekgladde afdalingen meester over de talrijke gevaarlijke situaties.

„Ja, soms zit je wel met de bibbers op je fiets, maar ik zat er wel goed in eigenlijk”, liet de Maastrichtenaar weten. „Je kon daar geen bocht op een normale manier draaien, want er lag zoveel olie, zeepsop en weet ik veel wat nog meer op de weg, dat je echt heel voorzichtig moest zijn.”

Zijn ploeg gaf onder die moeilijke omstandigheden tevens een duidelijk signaal af van wie de baas in het peloton is. In eerste instantie maande Tony Martin in ieders belang dat ’kamikaze-acties’ om tijd te pakken op de concurrentie onnodig gevaar met zich meebrachten. Met beide armen gespreid ’neutraliseerde’ hij de koers, waarna Roglic de ploeg van Astana nog eens terugfloot toen de Kazachse ploeg zich toch bezondigde aan zo’n ’kamikaze-actie’.

En ook een dag later was het de gele trein van Jumbo-Visma die veelal aan het front te zien was. Om na een mislukte eerste poging wel op de tweede dag Wout van Aert in stelling te brengen voor ritwinst, maar waar in de eerste etappe de risico’s in de regen te groot waren, moest hij zondag assistentie verlenen aan Dumoulin om er in de finale niet meer bij te zitten. „Het liep eigenlijk supergoed tot het moment dat Tom viel”, vertelde ploegleider Frans Maassen. „Dat was een minpunt, want met Wout was er wel het plan om voor de ritwinst te sprinten als alles bij elkaar was gebleven.”

Die etappe-zege ging naar de Franse held Alaphilippe en misschien is dat voor de komende dagen nog niet eens zo slecht. Jumbo-Visma had bij winst zeer waarschijnlijk zelf het geel al in de ploeg gehad en hoewel er morgen een aankomst bergop is, bestaat er een kans dat Alaphilippe het tricot om de schouders houdt. Daardoor kan Deceuninck-QuickStep voor dit moment het gewicht van de koers dragen en Jumbo-Visma herstellen van de lichte schade die Dumoulin en ook George Bennett (schaafwonden) opliepen.

Als ’een typisch openingsweekend van de Tour’, zo omschreef sportief manager Merijn Zeeman het. „Die eerste rit was een gekkenhuis, en die probeer je zo goed als mogelijk door te komen. Uit de problemen blijven en je koppie er bij houden. Je kunt zoveel verliezen als je hier niet goed doorkomt, maar ik denk dat we het goed hebben gedaan.”

En met Dumoulin en Roglic op plek tien en elf, beiden op 17 tellen van Alaphilippe, zijn de eerste twee Tour-hordes inderdaad naar tevredenheid genomen.
De T.
Blij met de punten ...

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma aug 31, 2020 1:06 pm

Ja, zou wel fijn zijn als hij verder gewoon op zijn fiets blijft zitten. Dit was wel een hele ongelukkige samenloop maar toch. Een ongeluk zit in een klein hoekje, zo blijkt maar weer. Zo vallen met z'n handen naar het asfalt leek verdacht veel op de val in de Tour van een paar jaar terug die zijn Olympische ambities destijds ernstig in gevaar bracht.

Dat hij zo snel en makkelijk terug was zag er verder wel goed uit. Volgens mij is 'ie inmiddels dik in orde.
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma aug 31, 2020 7:31 pm

Na dat sprintje van vanmiddag hoeven we in ieder geval niet meer in discussie over de vraag wie de snelste sprinter is in deze Tour. Caleb Ewan. Wat een explosiviteit en stuurmanskunst. :biggthumpup.gif:
Nil volentibus arduum

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » ma aug 31, 2020 8:27 pm

Marillion schreef:Na dat sprintje van vanmiddag hoeven we in ieder geval niet meer in discussie over de vraag wie de snelste sprinter is in deze Tour. Caleb Ewan. Wat een explosiviteit en stuurmanskunst. :biggthumpup.gif:
Niet normaal hoe hij door dat kleine gaatje dook.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di sep 01, 2020 4:54 pm

Roglic heeft z'n explosiviteit niet op het asfalt van de Dauphine laten liggen, zoveel is wel duidelijk na vandaag. Wat een gemak zeg.

Dumoulin op hangen en wurgen mee in de eerste groep. Geen tijd verloren maar dat was niet zo geweldig. Op zich zegt dit verder nog niet zoveel. Dit was één regelmatige klim met een sprintje bergop in de eerste week terwijl het verdelen van de prijzen pas later zal gebeuren. Maar ik denk dat Dumoulin wel had gehoopt iets beter te zijn.
Nil volentibus arduum

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » di sep 01, 2020 5:05 pm

Marillion schreef:Roglic heeft z'n explosiviteit niet op het asfalt van de Dauphine laten liggen, zoveel is wel duidelijk na vandaag. Wat een gemak zeg.

Dumoulin op hangen en wurgen mee in de eerste groep. Geen tijd verloren maar dat was niet zo geweldig. Op zich zegt dit verder nog niet zoveel. Dit was één regelmatige klim met een sprintje bergop in de eerste week terwijl het verdelen van de prijzen pas later zal gebeuren. Maar ik denk dat Dumoulin wel had gehoopt iets beter te zijn.
Volgens mij moet Dumoulin het ook van wat langer klimmen hebben. Wie is er trouwens de betere tijdrijder want ik ga er van uit dat Dumoulin daar ook wel rekening mee houdt.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » di sep 01, 2020 5:07 pm

Ze gaan natuurlijk ook niet beide kopmannen laten sprinten. Dumoulin heeft misschien deze rit bewust wat krachten gespaard?
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Alexander

Bericht door Alexander » di sep 01, 2020 5:21 pm

Dumoulin was erg ontevreden met zijn eigen fietsen vandaag, dus ik heb niet het idee dat hij bewust heeft laten lopen.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » di sep 01, 2020 5:26 pm

Marillion schreef:
di sep 01, 2020 4:54 pm
Roglic heeft z'n explosiviteit niet op het asfalt van de Dauphine laten liggen, zoveel is wel duidelijk na vandaag. Wat een gemak zeg.

Absoluut. Het is (gewoon weer) de vraag of Roglic dit niveau 3 weken vol kan houden. Zo ja, dan staat er geen maat op.

Tijdritkwaliteiten doen er amper toe deze tour. Je hebt ongeveer 15 vlakke kilometers tijdrit en en uiteindelijk pak je La Planche des Belles Filles. Mooie klim. Pittig einde.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di sep 01, 2020 5:33 pm

Hij kon echt niet harder. Was ook aan het zoeken naar hulp van anderen om 't gaatje te dichten. Maar goed, geen tijd verloren en het is pas de eerste week.

Die versnelling van Roglic zal de concurrentie niet graag hebben gezien. Het ziet er zo makkelijk uit. Alsof 'ie desnoods nog wel wat harder kan als dat nodig is. Maar ook voor hem is het natuurlijk pas week 1. En dit is natuurlijk geen volwaardige bergrit maar een finish die hem perfect ligt.

De vraag is wel of we op deze manier veel mooie koers gaan zien. Aanvallen is er niet bij als Jumbo zo tempo gaat rijden.
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » di sep 01, 2020 6:30 pm

Marillion schreef:
di sep 01, 2020 5:33 pm
Die versnelling van Roglic zal de concurrentie niet graag hebben gezien.
Ja. Froome/Armstring territory.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Iniesta

Bericht door Iniesta » di sep 01, 2020 6:56 pm

Dit is toch anders. Zowel Armstrong als froome hadden niet zo n specifieke laatste km explosiviteit. Beide waren denk ik wel sterker op lange klimmen.

zeux

Bericht door zeux » di sep 01, 2020 7:11 pm

Iniesta schreef:
di sep 01, 2020 6:56 pm
Dit is toch anders. Zowel Armstrong als froome hadden niet zo n specifieke laatste km explosiviteit. Beide waren denk ik wel sterker op lange klimmen.
Ik kan me juist herinneren dat beiden vaak lang - mede met hulp van ploeggenoten - meedraaiden in de groep kanshebbers en dan in de laatste kilometers toesloegen. Roglic is misschien iets meer 'sprinter', maar ook hij doet feitelijk geen trap teveel.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » di sep 01, 2020 9:30 pm

Iniesta schreef:Dit is toch anders. Zowel Armstrong als froome hadden niet zo n specifieke laatste km explosiviteit. Beide waren denk ik wel sterker op lange klimmen.
Die gingen meestal solo op zo’n 3 km vde top. Roglic wacht wat langer en heeft een sterke sprint. Die andere Sloveen kan wel eens zijn grootste uitdager worden. 21 jaar ook maar pas.

zeux

Bericht door zeux » di sep 01, 2020 9:44 pm

Trab schreef:
di sep 01, 2020 9:30 pm
Iniesta schreef:Dit is toch anders. Zowel Armstrong als froome hadden niet zo n specifieke laatste km explosiviteit. Beide waren denk ik wel sterker op lange klimmen.
Die gingen meestal solo op zo’n 3 km vde top. Roglic wacht wat langer en heeft een sterke sprint. Die andere Sloveen kan wel eens zijn grootste uitdager worden. 21 jaar ook maar pas.

Dit waren inleidende beschietingen.

Als Van Aert tot 1 km onder de top kan doortrekken, lijkt mij dit geen berg om het verschil te gaan maken.

Iniesta

Bericht door Iniesta » di sep 01, 2020 9:51 pm

Tour wordt uiteindelijk beslist op dagen met meerdere beklimmingen. Dat zijn dagen waar van Aert en uiteindelijk ook alaphilipe breken en ook moeten zien of Roglic het in lange beklimmingen volhoudt. Vandaag zegt weinig over de vorm in de echt slopende etappes

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di sep 01, 2020 10:40 pm

Mee eens, dit was de eerste slag. Niets meer en niets minder. Er zullen er nog velen volgen.

Op zich kan Roglic dat soort langere ritten ook prima aan. Vraag is vooral of hij zijn energie goed weet te verdelen over drie weken. Als ik hem was zou ik niet teveel met m'n energie smijten vanaf het begin. Dan volgt mogelijk een scenario als hem in de Giro is overkomen. Maar voorlopig staat 'ie er prima voor natuurlijk. Die explosiviteit is een enorm wapen.
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo sep 02, 2020 1:47 pm

Na de afmelding vanuit Zwitserland toch nog een WK:
UCI organiseert zwaar WK wielrennen op en rond F1-circuit van Imola, enkel voor profs

Het WK wielrennen vindt dit seizoen plaats in de Italiaanse stad Imola, in de buurt van Bologna en San Marino. Imola vervangt de Zwitserse regio rond Aigle en Martigny, waar het WK niet kan georganiseerd worden door de strenge lokale coronamaatregelen. Nog een aanpassing: enkel de profs (m/v) zullen voor een trui strijden, de jeugd valt uit de boot. De coronamaatregelen in Zwitserland gooiden begin augustus roet in het eten van de UCI. Het WK wielrennen werd geschrapt en de Internationale Wielerunie moest op zoek naar een alternatief, liefst in Europa en met een gelijkaardig klimparcours.

Er werd uiteindelijk beslist om de strijd om de regenboogtruien te verplaatsen naar Imola in Italië. De stad, bekend om zijn F1-circuit waar de Braziliaanse legende Ayrton Senna overleed in 1994 na een zware crash, zal het WK ontvangen in de laatste week van september. De UCI besliste ook om enkel een WK te organiseren voor de mannen profs en de vrouwen profs. De beloften en junioren vallen dus uit de boot. Op donderdag 24 september en vrijdag 25 september worden de tijdritten gereden, in het weekend staan de wegritten op het programma.

Het wordt het 14e WK wielrennen in Italië. De laatste keer in 2013 was de Portugees Rui Costa in Firenze de beste voor de Spanjaarden Joaquim Rodriguez en Alejandro Valverde. Vincenzo Nibali was 4e, Philippe Gilbert 9e op een heuvelachtig parcours.

5.000 hoogtemeters, klimmen tot 14%
Alle koersen starten en finishen op het F1-circuit, maar dat wil niet zeggen dat het een gemakkelijk WK wordt. De wegrit bij de mannen zal net geen 260 km lang zijn en telt bijna 5.000 hoogtemeters. De vrouwen leggen 144 km af. Het WK van de mannen bestaat uit 9 lokale ronden van elk 28,8 kilometer. Op het rondje liggen telkens 2 zware beklimmingen met stijgingspercentages tot 14%. De vrouwen werken 5 ronden af.

De tijdritten zullen dan weer afgewerkt worden op een grotendeels vlak parcours van 32 km.

Bron: Sporza.be
En dat is dus gewoon al over goed 3 weken. Gaat een vreemde confrontatie worden tussen renners die uit de Tour komen en concurrenten die zich hier specifiek op richten. Ben benieuwd of het iets is voor Van der Poel. Klinkt wel als een tikje aan de zware kant maar de ene hoogtemeter is de andere niet.
Nil volentibus arduum

Iniesta

Bericht door Iniesta » wo sep 02, 2020 5:18 pm

5000 meter hoogtemeters lijkt wel voor de echte klimmers.
Bij 10 % gemiddeld is dat toch al 50 km klimmen

Plaats reactie