Schaatsen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Schaatsen

Bericht door Duke » zo dec 29, 2013 5:06 pm

Altijd gelazer binnen de schaatswereld.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Schaatsen

Bericht door Marillion » zo dec 29, 2013 6:11 pm

InnerHarbour schreef:....maar als die Kramer met zijn grote muil komt ga ik er eens goed voor zitten. Prachtig zo’n bluffer die het waarmaakt.....
Ja, prachtig. Hij staat er ook echt altijd. Gaat de concurrentie wat harder dan schakelt hij ook nog wat bij. Het is natuurlijk een hele kleine sport maar Kramer is wel echt een topper.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13846
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Schaatsen

Bericht door Jinne » di dec 31, 2013 11:03 am

Het was sowieso een mooi toernooi. Werd erg hard gereden en Tuitert stond er weer op het moment dat het moest.

Niet echt grote verrassingen. Bij de mannen wat meer verwacht van Nuis en bij de vrouwen van Ter Mors na haar voorseizoen.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
Khraa
Berichten: 6942
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 7:02 pm

Re: Schaatsen

Bericht door Khraa » di dec 31, 2013 1:05 pm

Wel natuurlijk weer een soap bij de dames mbt Nauta en Van der Weijden. Tis kut voor Nauta, maar dat zijn de gevolgen van de startbewijzen op deze manier verdelen. Ik gok niet dat hun acties om Nauta (en Oenema) nog naar de OS te krijgen succes gaan hebben.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33764
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Schaatsen

Bericht door zeux » di dec 31, 2013 1:17 pm

Khraa schreef:Wel natuurlijk weer een soap bij de dames mbt Nauta en Van der Weijden. Tis kut voor Nauta, maar dat zijn de gevolgen van de startbewijzen op deze manier verdelen. Ik gok niet dat hun acties om Nauta (en Oenema) nog naar de OS te krijgen succes gaan hebben.
Ik sta er wel dubbel in.
De Nederlanders zijn concurrenten van elkaar. Je kunt dus een ploeggenoot - die toch geen kans op plaatsing heeft - 'per ongeluk' even fout laten wisselen en hop, concurrent weg.

Ik zeg niet dat Nauta een concurrent van Wüst is, maar het gaat om het principe. En dus het precedent.

Daarnaast vind ik het ook nogal raar dat je jaren trainingsarbeid teniet kan doen met een onoplettendheid van een tegenstander, waardoor je een toernooi dat maar eens in de vier jaar wordt gehouden misloopt (inmiddels heeft Nauta zich via de 5000 toch nog geplaatst voor de Spelen, maar opnieuw gaat het om het principe).
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23040
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Schaatsen

Bericht door raymon » di dec 31, 2013 1:20 pm

Zeux schreef:
Khraa schreef:Wel natuurlijk weer een soap bij de dames mbt Nauta en Van der Weijden. Tis kut voor Nauta, maar dat zijn de gevolgen van de startbewijzen op deze manier verdelen. Ik gok niet dat hun acties om Nauta (en Oenema) nog naar de OS te krijgen succes gaan hebben.
Ik sta er wel dubbel in.
De Nederlanders zijn concurrenten van elkaar. Je kunt dus een ploeggenoot - die toch geen kans op plaatsing heeft - 'per ongeluk' even fout laten wisselen en hop, concurrent weg.

Ik zeg niet dat Nauta een concurrent van Wüst is, maar het gaat om het principe. En dus het precedent.
Ik dacht dat men altijd de kans kreeg over te schaatsen als men werd gehinderd? Niet dat dat zo makkelijk is, maar zo'n foute wissel, en zeker met dat minieme verschil, heeft natuurlijk wel duidelijk invloed gehad op de einduitslag.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33764
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Schaatsen

Bericht door zeux » di dec 31, 2013 1:22 pm

Raymon schreef:
Zeux schreef:
Khraa schreef:Wel natuurlijk weer een soap bij de dames mbt Nauta en Van der Weijden. Tis kut voor Nauta, maar dat zijn de gevolgen van de startbewijzen op deze manier verdelen. Ik gok niet dat hun acties om Nauta (en Oenema) nog naar de OS te krijgen succes gaan hebben.
Ik sta er wel dubbel in.
De Nederlanders zijn concurrenten van elkaar. Je kunt dus een ploeggenoot - die toch geen kans op plaatsing heeft - 'per ongeluk' even fout laten wisselen en hop, concurrent weg.

Ik zeg niet dat Nauta een concurrent van Wüst is, maar het gaat om het principe. En dus het precedent.
Ik dacht dat men altijd de kans kreeg over te schaatsen als men werd gehinderd? Niet dat dat zo makkelijk is, maar zo'n foute wissel, en zeker met dat minieme verschil, heeft natuurlijk wel duidelijk invloed gehad op de einduitslag.
Ja, ik vond het ook vreemd dat ze niet over reed. Aan de andere kant: 2x een 3000 voluit in korte tijd en ook nog eens zonder de wedstrijdspanning van een tegenstander, geeft zeker geen garantie op succes.

Ik vind een 'skate off' het meest fair.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Khraa
Berichten: 6942
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 7:02 pm

Re: Schaatsen

Bericht door Khraa » di dec 31, 2013 1:23 pm

Zeux schreef:
Khraa schreef:Wel natuurlijk weer een soap bij de dames mbt Nauta en Van der Weijden. Tis kut voor Nauta, maar dat zijn de gevolgen van de startbewijzen op deze manier verdelen. Ik gok niet dat hun acties om Nauta (en Oenema) nog naar de OS te krijgen succes gaan hebben.
Ik sta er wel dubbel in.
De Nederlanders zijn concurrenten van elkaar. Je kunt dus een ploeggenoot - die toch geen kans op plaatsing heeft - 'per ongeluk' even fout laten wisselen en hop, concurrent weg.

Ik zeg niet dat Nauta een concurrent van Wüst is, maar het gaat om het principe. En dus het precedent.
Dat klopt ook helemaal, maar dat is het gevolg van deze manier van kwalificeren en dan hadden ze de loting anders moeten doen. Je kan namelijk ook zeggen dat degene die later schaatst sowieso een voordeel heeft, omdat die zich kan richten op een tijd. Je kiest een manier uit en in dit geval kan je op de dag pech hebben.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33764
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Schaatsen

Bericht door zeux » di dec 31, 2013 1:44 pm

Khraa schreef:
Dat klopt ook helemaal, maar dat is het gevolg van deze manier van kwalificeren en dan hadden ze de loting anders moeten doen. Je kan namelijk ook zeggen dat degene die later schaatst sowieso een voordeel heeft, omdat die zich kan richten op een tijd. Je kiest een manier uit en in dit geval kan je op de dag pech hebben.
Ze moeten in een volgorde starten, dus dat is onvermijdelijk. Het is ook een weerkerend ritueel, dus hoort bij het mentale aspect van de sport.
Hinderen bij een wissel is een duidelijk waar te nemen 'fout', resulterend in diskwalificatie. Het is volstrekt buiten de schuld van de betreffende schaatser. Dat maakt het echt anders voor mij. Uit vorm, op een blokje stappen, onderuit gaan, uit de bocht vliegen, een verkeerde wissel, zelfs ziek, allemaal 'eigen schuld, dikke bult'. Ook als het Sven Kramer overkomt.

Maar een 'externe' partij die je weg naar de 3000 op de OS blokkeert? Nee, dat vind ik toch echt iets anders.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Schaatsen

Bericht door Jöhnk » di dec 31, 2013 3:17 pm

Zeux schreef:Ja, ik vond het ook vreemd dat ze niet over reed. Aan de andere kant: 2x een 3000 voluit in korte tijd en ook nog eens zonder de wedstrijdspanning van een tegenstander, geeft zeker geen garantie op succes.

Ik vind een 'skate off' het meest fair.
Dus als zoiets op de Olympische Spelen gebeurt, dan moet er ook een skate-off komen? En zo ja, wanneer moet die dan komen? Een dag later? Een week later? Een maand later?

Voorlopig is dit een incident. Op het moment dat blijkt dat schaatsers elkaar met regelmaat van de baan gaan rijden, dan moet je zwaarder straffen. En als dat dan nog niet helpt, dan moeten ze maar apart gaan rijden.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Schaatsen

Bericht door Cruijff » di dec 31, 2013 4:52 pm

Raymon schreef:Ik dacht dat men altijd de kans kreeg over te schaatsen als men werd gehinderd? Niet dat dat zo makkelijk is, maar zo'n foute wissel, en zeker met dat minieme verschil, heeft natuurlijk wel duidelijk invloed gehad op de einduitslag.
Ze kreeg de mogelijkheid om over te schaatsen, maar haar coach (Gianni Romme) gaf aan dat dat geen optie was omdat ze zich zojuist volledig leeg had gereden en het opnieuw rijden van die 3000 meter dan direct dezelfde middag dient te gebeuren.

Lastige calamiteit, ik schat in dat de KNSB dit inderdaad niet meer zal gaan terugdraaien.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Schaatsen

Bericht door Yopi » di mar 25, 2014 10:11 am

Gelekte brief schaatsunie: schrap lange afstanden

Nederlandse dominantie ’teken van grote zorg’

De olympische dominantie van de Nederlandse schaatsers lijkt de opmaat voor een revolutionaire aanpassing van de schaatskalender. Bij de Winterspelen van 2018 zouden de 1.000 meter, de 5 kilometer (vrouwen) en 10 kilometer moeten verdwijnen. Ook de WK allround, WK sprint en EK allround zouden moeten worden afgeschaft. .

De radicale voorstellen zijn afkomstig van ISU-voorzitter Ottavio Cinquanta, tevens IOC-lid. In een interne brief aan de topbestuurders van de internationale schaatsfederatie stelt hij de Nederlanders moeten worden gefeliciteerd voor hun olympische succes, maar tegelijkertijd noemt hij de dominantie een 'teken van grote zorg'.

De 76-jarige Italiaan stelt dat radicale ingrepen nodig zijn om geld te besparen en de interesse van sponsors en publiek te behouden. Hij spreekt in zijn brief over de 'niet bemoedigende toekomst' van schaatsen, 'met name in financieel opzicht'.

'Het lijkt vanzelfsprekend dat de 10.000 meter mannen en 5.000 meter vrouwen geen aantrekkelijke afstanden zijn voor schaatsers, tv-kijkers, et cetera', schrijft Cinquanta. Hij vindt dat die afstanden, en de 1.000 meter voor mannen en vrouwen, bij de komende Winterspelen plaats moeten maken voor twee nieuwe onderdelen: de minimarathon of mass start voor mannen en vrouwen (zestien ronden) en de gemengde aflossing voor landenteams (twee mannen en twee vrouwen die elk een rondje schaatsen).

Afschaffen WK allround
Het schrappen van de olympische 5 en 10 kilometer opent volgens Cinquanta de weg om de WK allround af te schaffen. Dat toernooi bestaat sinds 1893. 'Als de 10.000 voor mannen en de 5.000 voor vrouwen zijn afgeschaft hoeft de ISU de allround kampioenschappen niet langer in stand te houden.'

De WK afstanden zouden het belangrijkste toernooi moeten worden, met vrijwel hetzelfde programma als op de Winterspelen, afgezien van de langste afstand bij de vrouwen en mannen. De 1.000 meter zou wel gehandhaafd kunnen worden, zodat er bij de WK afstanden een wereldkampioen sprint aangewezen kan worden (de beste over 500 en 1.000 meter).

Cinquanta wil dat de EK allround plaats maken voor een EK afstanden, dat mogelijk wordt opengesteld voor niet-Europeanen. Hij stelt zich een 'vier continenten afstandskampioenschap' voor: de ISU Four Continents Single Distance Championships.

Cinquanta motiveert zijn voorstel aldus: 'Hierbij is in aanmerking genomen dat er veel geld bespaard kan worden en dat de formules van de Winterspelen en de ISU kampioenschappen aantrekkelijker zouden worden voor iedereen. Maar laat mij ook duidelijk maken dat geldbesparing niet het eerste doel is. Het is vooral bedoeld om programma's meer in lijn te brengen met de huidige verwachtingen, en om te voorkomen dat we programma's in stand houden die al te veel jaren worden gebruikt!' .

De ISU-voorzitter noemt deze voorstellen 'Optie 2'. Zijn eerste optie is nog radicaler en zal veel meer tijd in beslag nemen dan de herziening van het huidige wedstrijdprogramma. Hij denkt dat langebaan en shorttrack meer toekomst hebben als beide disciplines samengaan en wedstrijden zouden organiseren op een baan van 250 meter.

Cinquanta: 'Als de meerderheid voor een baan van 250 meter is ... dan is het niet moeilijk om te voorzien dat alle schaatsers (langebaan en shorttrack) stap voor stap alleen op de baan van 250 meter willen strijden. Dit zou resulteren in het eind van de shorttrack, ook bij de Winterspelen, en het pakket van competities en relevante titels zou vanaf nul worden opgezet.'

De plannen voor een baan van 250 meter lijken afgekeken van Icederby, dat de ISU twee jaar geleden al inlichtte over een initiatief om schaatsers en shorttrackers op zo'n baan tegen elkaar te laten rijden. De ISU verzet zich tegen die plannen en heeft gedreigd schaatsers die deelnemen aan een test-event in Dubai, in oktober, te schorsen .

Hoge kosten
Cinquanta beseft dat er een lange testperiode voorafgaat aan zo'n radicale wijziging, vooral vanwege de hoge kosten van de bouw van ijsbanen. Maar hij wijst erop dat een 250 meterbaan goedkoper te bouwen en onderhouden is. Op beide banen zijn mass start of pack style races te houden, wedstrijden waarin meerdere schaatsers niet tegen de klok rijden maar tegen elkaar.

Het zal niet eenvoudig zijn draagvlak voor 'Optie 1' te verwerven, weet de 76-jarige Cinquanta, die in 2016 naar verwachting afscheid neemt als voorzitter van de ISU en zijn voorstellen lijkt te beschouwen als zijn nalatenschap. Uit de brief: 'Als de 400 meterbaan wordt beschouwd als de beste, omdat die schaatsers in staat stelt hoge snelheden te halen ... dan moet de 400 meterbaan misschien behouden worden en moeten we de nieuwe baan van 250 meter vergeten.'

Oud-wereldkampioen allround Harm Kuipers, lid van de medische commissie van de ISU en een van de geadresseerden, ziet Cinquanta's brief als een 'steen in de vijver'. De voorstellen sluiten aan bij een al langer levende discussie, ook in Nederland, over de levensvatbaarheid van het schaatsen, en met name de lange afstanden. Kuipers: 'Er moet iets gebeuren. Het is een poging de discussie aan te zwengelen. Hij heeft ergens wel een punt.'

Cinquanta kan zijn ideeën, die omschrijft als 'persoonlijke opinies' niet opleggen aan de ISU. De circa zeventig aangesloten nationale bonden beslissen op een congres via een stemming over voorstellen van het technische comité. Deze zomer wordt het tweejaarlijkse congres gehouden in Dublin.
Volkskrant

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9375
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Schaatsen

Bericht door Monkey Tonk » di mar 25, 2014 11:19 am

Calimero is Italiaans, niet? Een sport aanpassen of afschaffen omdat een land te sterk is. Haha. Mooier kan bijna niet.

Sleutel tot zijn betoog is dat het niet interessant is voor de sponsors. Dus daar houdt de fraaie Olympische gedachte op. Corporate fascism dendert voort.

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7918
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Schaatsen

Bericht door elliquido » di mar 25, 2014 11:37 am

wandiscussie

Alsof de langlauf 50 km vrije stijl boeiend is.
De marathon ?
10 km indoor hardlopen?
50 km snelwandelen
etc..

als geld de olympische gedacht gaat overheersen is het eind helemaal zoek.
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Schaatsen

Bericht door Yopi » di mar 25, 2014 11:53 am

De schaatssport heeft die sponsors wel nodig. Of wil je terug naar de tijd van de staatsamateurs?

Vergelijken met andere sporten is een zwaktebod.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Schaatsen

Bericht door Duke » di mar 25, 2014 12:06 pm

Alles staat of valt met geld (sponsoring). Zolang er veel geld in het Nederlandse schaatsen gepompt wordt, zal Nederland blijven overheersen. Niet zoals tijdens de afgelopen spelen, want dat was extreem. Maar als er in Zweden of Noorwegen niet meer budget vrijkomt, wordt het daar nooit meer wat.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Schaatsen

Bericht door Yopi » di mar 25, 2014 12:20 pm

Volgens Sportweek, dat jaarlijks de inkomens top 100 van Nederlandse sporters uitbrengt, schaatste Kramer het afgelopen jaar ruim €1.225.000 bij elkaar. Dat is ruim vier ton meer dan zijn notering in 2008, toen het sportblad Kramer €800.000 toerekende. Hoewel TVM geen mededelingen doet over het salaris, lichtte Kramer bij de persconferentie over zijn nieuwe contract een tipje van de sluier op: ‘Ik ben erg contant, eh, content met mijn nieuwe contract.’

Volgens het sportblad ontving de Friese schaatser in 2009 rond de €700.000 van TVM, kreeg hij zo’n €350.000 voor de reclames van Essent (Svenergy), Stichting Brood en supermarkt Plus en keerde de KNSB nog eens €75.000 winstpremies uit.
Quote

Zonder sponsors geen topschaatsen. Wat Kramer van de KNSB krijgt is peanuts, en dat krijgt hij ook nog eens alleen als hij wint.

Met andere woorden, geld overheerst de olympische gedachte allang. Het geld is alleen zo ongelijk verdeeld dat de status van de sport eronder lijdt.

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13846
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Schaatsen

Bericht door Jinne » di mar 25, 2014 12:22 pm

Waarom zou je de 1000 M trouwens afschaffen op de OS? Mooie afstand.

Bij de mannen lijkt me de 3KM nog wel een aardig alternatief, mocht je de 10KM vervangen.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Schaatsen

Bericht door Jöhnk » di mar 25, 2014 1:19 pm

elliquido schreef:wandiscussie

Alsof de langlauf 50 km vrije stijl boeiend is.
De marathon ?
10 km indoor hardlopen?
50 km snelwandelen
etc..

als geld de olympische gedacht gaat overheersen is het eind helemaal zoek.
Het verschil is dat de disciplines die jij noemt een massastart kennen en/of plaatsvinden in een afwisselend decor (de buitenlucht). Stel je voor dat de marathon in koppels gelopen zou worden. Of de 10 km indoor hardlopen. Daar zou niemand naar kijken.

Invoering van een massastart is een zeer goed idee.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Schaatsen

Bericht door Marillion » di mar 25, 2014 1:26 pm

Ik denk dat Kramer die vent wat aan doet als de 10km van het programma zou gaan. Stel je voor, pakt hij de komende jaren de draad weer op met het winnen op die afstand en dan komt er geen nieuwe kans op olympisch goud meer op die afstand.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Schaatsen

Bericht door Duke » di mar 25, 2014 1:53 pm

Een wedstrijd met massastart hebben we toch al? Ik betwijfel of dat de redding van het schaatsen zal zijn.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Schaatsen

Bericht door Jöhnk » di mar 25, 2014 2:13 pm

Moet het wel belangrijk worden gemaakt. Maak het Olympisch, want anders doet alleen het b-garnituur mee.

Maar inderdaad, misschien is het schaatsen wel niet te redden.

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13846
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Schaatsen

Bericht door Jinne » di mar 25, 2014 2:15 pm

Vooralsnog alleen bij de wereldbekers. Een onderdeel tot nu toe voornamelijk gewonnen door Nederlanders.

Het mooie en unieke van het lange baanschaatsen is de strijd tegen de klok. Daarom moet je ook wegblijven van varianten uit het short-track.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13846
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Schaatsen

Bericht door Jinne » di mar 25, 2014 2:16 pm

Jöhnk schreef:Moet het wel belangrijk worden gemaakt. Maak het Olympisch, want anders doet alleen het b-garnituur mee.

Maar inderdaad, misschien is het schaatsen wel niet te redden.
Niet te redden van wat?
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Schaatsen

Bericht door Jöhnk » di mar 25, 2014 2:22 pm

De ondergang. :666.gif:

Ook de Nederlandse sponsoren haken af. Dat zegt wel wat.

Plaats reactie