Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48024
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Wielrennen

Bericht door peter » ma dec 11, 2017 9:50 am

Nee ben er niet bij. Zit dan ergens in een boomhut in Corcovado National Park.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Wielrennen

Bericht door Duke » wo dec 13, 2017 8:59 am

There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Wielrennen

Bericht door 999 » wo dec 13, 2017 10:11 am

Wat een nep sport is dat wielrennen geworden ...

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23040
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Wielrennen

Bericht door raymon » wo dec 13, 2017 12:52 pm

Ik vind het vooral wonderbaarlijk dat al die toprenners van die vervelende symptomen zoals asthma hebben... :excited.gif:
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Wielrennen

Bericht door InnerHarbour » wo dec 13, 2017 1:36 pm

999 schreef:Wat een nep sport is dat wielrennen geworden ...
Ik hoor het ze nog zeggen: tegenwoordig is de sport schoon hoor, doping is iets uit het verleden.
YNWA

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Wielrennen

Bericht door LucaS » wo dec 13, 2017 3:05 pm

Alleen Dumoulin is een schone winnaar!
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » wo dec 13, 2017 5:58 pm

raymon schreef:Ik vind het vooral wonderbaarlijk dat al die toprenners van die vervelende symptomen zoals asthma hebben... :excited.gif:
Ja, dat valt zeker op. Neemt niet weg dat er met een beetje goede wil wel een verklaring voor te vinden. In topsport bepalen kleine verschillen of je wint of niet. Wanneer je een hele lichte variant van een longziekte hebt dan zul je daar in het dagelijks leven geen last van hebben en om die reden dus ook geen medicijnen gebruiken. Voor een topsporter die wel de grenzen van zijn lichaam opzoekt is 2 of 3 procent minder capaciteit een probleem. Zo iemand gebruikt dan dus wel medicijnen om die handicap weg te nemen. Daar komt nog bij dat de longen van een duursporter in de loop der jaren gevoeliger worden. Dit is dan ook zeker niet iets wat je exclusief in het wielrennen ziet maar bij (met name) alle duursporten.

In principe is daar niets mis mee wanneer het om regulier gebruik gaat. Volgens mij neem je op die manier slechts een achterstand weg en behaal je geen extra voordeel. Daarom is gebruik van Salbutamol in principe ook niet verboden en heb je er ook geen zogenaamde TUE voor nodig (Therapeutic Use Exemption). Zolang je maar een beperkte hoeveelheid gebruikt. En dat is kennelijk waar het nu bij Froome mis is.

Ik ben benieuwd wat ze doen. In het verleden hebben renners voor een mindere hoeveelheid een schorsing gehad.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Wielrennen

Bericht door Duke » wo dec 13, 2017 7:15 pm

Over de astma van (onder ander) Froome:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23040
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Wielrennen

Bericht door raymon » wo dec 13, 2017 7:54 pm

wij van wc eend..
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » wo dec 13, 2017 8:28 pm

Mwah, je kan veel van Thijs Zonneveld zeggen maar hier is hij altijd heel kritisch op. Is ook al tijden aan het jagen op Sky met hun marginal gains verhaal.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11946
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Wielrennen

Bericht door Sandro » wo dec 13, 2017 8:36 pm

Misschien zeg ik iets heel raars, maar als je astma hebt dan is dat toch je eigen probleem? Topsport is hard.

Maw: zet het gewoon op de dopinglijst. Het andere alternatief is om alles toe te laten. Van dit soort discussies wordt iig niemand blij.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » wo dec 13, 2017 9:06 pm

Dat is de eeuwige discussie natuurlijk. Wat mag wel en wat mag niet. Zijn reguliere medicijnen akkoord, mits in normale hoeveelheden toegepast. Of moet je op zo'n moment dan maar kiezen om uit competitie te stappen?

Feit is dat Salbutamol op het moment wel mag mits je binnen de limiet blijft. Ik ben geen deskundige maar het lijkt me een lastig verhaal om uit te leggen hoe je aan de dubbele maximale waarde komt zonder dat je iets verkeerd hebt gedaan. Jorg Jaksche (voormaliger renner en erkend pakhaas) had nog een interessante suggestie:
#neverforgetinyourcalculationthebloodbagleftovers
Als je dat in het plaatje van die Vuelta past: In de 17e etappe had Froome het heel lastig en verloor hij tijd. In de 18e was hij weer ijzersterk en pakte hij juist weer tijd. Het is natuurlijk giswerk maar je zou met een beetje kwade wil dus kunnen bedenken dat er een bloedtransfusie is uitgevoerd waarbij ze even vergeten zijn dat hij rondom de afname ook Salbutamol heeft gebruikt. Twee keer tegen de grens aan gebruiken maakt dat je op een dubbele waarde uit kunt komen.

De bal ligt in ieder geval bij Froome en Sky. Zij moeten nu aannemelijk maken dat hij niets verkeerd heeft gedaan. Kunnen ze dat niet dan volgt een schorsing en is hij zijn eindzege in de Vuelta kwijt.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11946
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Wielrennen

Bericht door Sandro » wo dec 13, 2017 9:15 pm

Marillion schreef:Dat is de eeuwige discussie natuurlijk. Wat mag wel en wat mag niet. Zijn reguliere medicijnen akkoord, mits in normale hoeveelheden toegepast. Of moet je op zo'n moment dan maar kiezen om uit competitie te stappen?
Ik denk dat het een hoop helderheid zou scheppen als die "reguliere medicijnen" uitgebannen worden.
Uit competitie stappen dan dus inderdaad. Als je goed op je bek gaat, stap je ook uit.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Wielrennen

Bericht door Cruijff » wo dec 13, 2017 9:17 pm

Sandro schreef:Misschien zeg ik iets heel raars, maar als je astma hebt dan is dat toch je eigen probleem? Topsport is hard.
Bij 188 deelnemers aan een Ronde of bij bepaalde lokale wedstrijden tussen Italianen of Britten heeft opeens een opvallend groot percentage astma.

Met inspanningsastma is goed te sporten.
Het heeft op bepaalde momenten zeker nadelen, iemand die in rustige situatie al vaak opeens naar adem heeft moeten happen...

...Die krijgt dat beetje bij beetje beter onder controle en kan zich vaak beter aanpassen aan plots zware omstandigheden (hoogte, ijle lucht)
Laatst gewijzigd door Cruijff op wo dec 13, 2017 9:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » wo dec 13, 2017 9:51 pm

Het zou in ieder geval iets meer duidelijkheid scheppen. Aan de andere kant is er met deze regel niet zoveel mis volgens mij.

Zelf zie ik nog altijd meer in een combinatie van reguleren en gezondheidscontroles waarbij je dus niet kijkt wat een sporter heeft gebruikt maar of hij gezond genoeg is om een serieuze inspanning in wedstrijdverband te mogen leveren. Dan kun je de begeleiding gewoon overlaten aan erkende artsen en hoeft er niets geheimzinnigs te gebeuren. Gewoon aan het infuus als je uitgedroogd bent.

Daar zitten natuurlijk ook nadelen aan maar ik denk dat het voor sporters per saldo een meer gezonde situatie zou zijn. Het probleem zit 'm dan waarschijnlijk meer in alle categorieën daaronder. Want je kunt die controles niet op elk niveau houden. Aan de andere kant, op dat niveau stellen dopingcontroles nu ook niets voor.

Is de Mart overigens al ergens gesignaleerd om deze zaak voor ons te duiden? :smallgrin.gif:
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Wielrennen

Bericht door Duke » wo dec 13, 2017 10:47 pm

Marillion schreef:Mwah, je kan veel van Thijs Zonneveld zeggen maar hier is hij altijd heel kritisch op. Is ook al tijden aan het jagen op Sky met hun marginal gains verhaal.
Klopt, volgens mij praten ze bij Sky ook niet meer met hem. Hier zijn visie op deze zaak:
Abnormale plas Froome bepaald geen incident

Chris Froome en Sky zitten in vieze papieren. In de afgelopen Vuelta a España werd er in de urine van Froome een te grote hoeveelheid van het middel salbutamol aangetroffen. Maar de problemen zijn bepaald niet incidenteel.

Door Thijs Zonneveld

Die arme, arme Chris Froome. Stond ie aan de leiding van de Ronde van Spanje, kreeg hij een acute astma-aanval waarvoor hij nog maar eens een extra dosis salbutamol moest nemen. En zul je nét zien dat ze dat terug hebben gevonden in zijn plasje. Wat een pech.

Alweer.

Laten we wel wezen: het is niet de eerste keer. Integendeel. Dat er tijdens de afgelopen Vuelta een te grote hoeveelheid salbutamol in de urine van Froome is aangetroffen staat niet op zichzelf. Het is een herhaling van zetten: wéér gaan ze bij Sky over het randje van het toelaatbare en moeten ze in de verdediging.

In feite is deze aflevering van de geloofwaardigheidsaffaire bij Sky de laatste in een soap die nu al meer dan twee jaar sleept. Uit gehackte en gepubliceerde documenten bleek in september 2016 al dat zowel Chris Froome als Bradley Wiggins op dubieuze wijze medische attesten verkregen voor het gebruik van verboden middelen. De focus lag tot nog toe vooral op Wiggins, die een uitgebreide cortisonenkuur onderging in de door hem gewonnen Tour de France van 2012, vanwege de mógelijkheid dat hij een allergische aanval zou krijgen.

Dat de UCI daarvoor überhaupt toestemming gaf was al een farce, maar ook dat stond niet op zichzelf. In 2014 kreeg Chris Froome toestemming om tijdens de Ronde van Romandië prednison (een paardenmiddel dat ontstekingen remt, maar ook een euforisch gevoel kan geven) te gebruiken. Daarbij werd niet de juiste procedure gevolgd: de dokter van Sky regelde het attest via een achterdeurtje bij de inmiddels ontslagen UCI-medewerker Mario Zorzoli. Froome had die prednison destijds naar eigen zeggen nodig omdat hij leed aan zwaar ontstoken luchtwegen. Dat weerhield hem er overigens niet van om de concurrentie op een hoopje te rijden.

Vergelijkbaars
In de afgelopen Vuelta gebeurde iets vergelijkbaars, volgens Sky en Froome. In de laatste week zou Froome zijn getroffen door een astma-aanval. Froome, op de site van Sky: ,,Mijn astma werd erger dus ik volgde het advies van de dokter om mijn salbutamol-dosering te verhogen.'' In het bewuste plasje van Froome is 2.000 nanogram per milliliter salbutamol aangetroffen. Dat is twee keer de toegestane hoeveelheid. Om dat bij elkaar te puffen via een astma-inhaler moet je jezelf de moeder puffen. Voor de duidelijkheid: salbutamol zet de luchtwegen open, maar het heeft ook een prestatiebevorderend effect - waarschijnlijk omdat de lever meer glucose aanmaakt. Het is beperkt toegestaan voor astmapatiënten.

De aangetroffen hoeveelheid betekent ook dat Froome een joekel van een probleem heeft. Ter vergelijking: de Italiaanse sprinter Alessandro Petacchi kreeg een jaar schorsing toen er bij een waarde van 1.320 werd aangetroffen. En zijn landgenoot Diego Ulissi moest vier maanden langs de kant zitten nadat er een salbutamolwaarde van 1.900 werd gevonden.

Je kunt er bij Sky niet omheen dat de affaires rond verboden middelen een patroon zijn. Medische attesten, astmamedicijnen, ontstekingsremmers met een prestatiebevorderend effect: ze zijn deel van de marginal gainstrategie van Sky. De voormalige Skycoach Shane Sutton gaf het recentelijk ook toe in een interview: Sky gebruikt (beter gezegd: misbruikt) het medische systeem voor prestatiedoeleinden. Ze zoeken de grenzen op én gaan er overheen. En daarna zetten ze alles op alles om de boel weer recht te breien – waarbij ze keer op keer bijna verzuipen in het moeras van hun eigen leugens en verdraaiingen. Het is een treurige constatering, maar van de ronkende woorden die manager Dave Brailsford sprak bij de oprichting van de ploeg (,,Dit is de meest ethische en transparante ploeg ooit'') is helemaal niets terechtgekomen.

Conflict
Wat nu volgt is een – waarschijnlijk lang aanslepend – juridisch en farmaceutisch conflict. Sky moet via laboratoriumtesten aantonen dat Froome tijdens de Vuelta niet de toegestane dosis heeft overschreden. In het persbericht op hun site sorteren ze alvast voor op hun verdedigingsstrategie: de abnormaal hoge waarde in de urine van Froome zou zijn veroorzaakt door ,,fysiologische issues die het metabolisme en de uitscheiding van salbutamol beïnvloeden.'' In het verleden is die verdediging zelden succesvol geweest, maar áls er een ploeg de middelen heeft om dure advocaten en farmaceuten te betalen, dan is het Sky. Lukt dat niet, dan wordt Froome geschorst en moet hij zijn Vuelta-zege inleveren.

Maar hoe het ook afloopt; het is belangrijk om in te zien dat het geen incident is. De abnormale plas van Froome is het gevolg van beleid. Wie altijd op het randje wil fietsen, valt er vanzelf een keer vanaf.
www.ad.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Iniesta » wo dec 13, 2017 11:20 pm

Het is gewoon ongeloofwaardig dat iemand die aan astma leidt, het schopt tot de beste wielrenner ter wereld. Ben er van overtuigd dat die ziektes gebruikt worden om medicijnen te gebruiken die de prestatie bevorderen.
Het als ze 2% minder zijn door astma, dan is dat maar hun handicap. Ik ben lichamelijk ook niet zo geboren dat ik op tour de France niveau kan fietsen, dat is maar een heel beperkt aantal mensen gegeven.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » vr dec 15, 2017 9:41 am

Het gaat natuurlijk niet om zware astma gevallen maar om hele lichte varianten die bij een gemiddeld persoon niet eens op zouden vallen.

De Secret Pro heeft ook weer wat gepubliceerd, over materiaal en training buiten het seizoen. Maar uiteraard ook over de situatie met Froome:
The Secret Pro: My thoughts on Froome’s positive and the bikes we ride

Big news today: you can use all your newly gained Twitter characters to discuss yet another Sky saga.

I struggle with this one, honestly. I have to say, never I have seen more inhalers in one place than at a bike race. I don’t use one myself, but several of my teammates do. Do I think they are all cheating? No. Exercise-induced asthma is a real and dangerous issue. In the regular world, people might go their whole life without actually finding out they have it. Professional sports are so demanding that you notice every detail of your body. Is your right leg one millimetre shorter than your left? Maybe never thought about that, but every pro will have it checked a few times during the year. Checked and double checked. Does this account for all the asthma sufferers in the peloton? Probably not, but many of them are legitimate.

Second, no one is surprised Froome uses an inhaler. We’ve seen him do it. So does Vincenzo Nibali, on occasion, and many others (though that hasn’t stopped Nibali from saying today that “no one would give me back the thrill of winning the Vuelta again,” which is funny.)

I do know that salbutamol is legal to a certain limit; Froome went over it. A lot over it. Double it. Apparently it would take something like 20-30 puffs on an inhaler to get to that point. That’s weird.

Did Froome take an extra big dose knowingly? It would be a strange thing to do. As the leader of the race, he was sure to get tested. Therefore, knowingly taking something that is easy to detect would be kind of crazy. I don’t know if you’ve met Froome, but he’s not crazy. Plus, taking a big dose on just one day, out of all of them, and doing so on a stage that wasn’t even that crazy hard… well it’s a bit silly. Froome isn’t silly, either. I don’t know what to think.

It is odd how we found out about it. There was no announcement. Someone leaked it to the Guardian. I don’t like that for a couple reasons. Froome and Sky have known of the results even before Worlds, and the B sample’s already been tested. Yes, it is a substance that’s allowable to a certain limit, but it’s pretty rare that an A test isn’t announced straight away (although I am hoping this will start being the case for the future). The UCI has said that they don’t have wait until the B sample to be released, under WADA code. If we weren’t talking about Mr. Froome, would they have waited? This is something that really bugs me. Preferential treatment will not lead this sport forward. Not in the long run.

Another example recently was the new Chinese WorldTour race. The UCI had said races won’t be able to just appear and straight away receive a WorldTour status, but yet these guys did because they had cash. This sort of thing is no good for the sport. Obviously, Froome has the funds and the backing of Sky. Now he’ll have a stage 22 to fight for his Vuelta win. But if it was a neo-pro from (almost) any other team, how soon would they have been sacked and banned? What if it happened to a lesser rider? It shouldn’t matter who it happens to. But it sure does. So, get some popcorn and grab a chair, and let’s all watch this unfold. In the commercial breaks, feel free to discuss what has happened to the results of Cardoso’s B sample.

Now, back to our regularly scheduled programming…

Sadly, my offseason has officially come to a close. I’m back on the bike. WorldTour racing is just over a month away, and it feels far too soon.

A little while ago, I came across a Twitter post from American Trek rider Kiel Reijnen on his offseason activities. It reminded me how many different ways we pros spend our annual time off. Kiel spends it growing out his mullet and being a lumberjack. That’s one end of the spectrum. At the other end are the party guys. A lot of riders go out a lot. Like, a lot. I find it odd that even the pros who are married and have children still go out so much. Of course, we follow a strict regimen during the year and everyone deserves to blow off steam, but there is a line there somewhere. Some guys don’t know where.

We’ve all heard the stories of Boonen doing lines in the off-season, but he’s not the only guy in the peloton who likes to party. Not to mention the good old days when Jan Ulrich would just drink his weight in beer every Tuesday. My personal favourite is when Italians go out. A bunch of the Italian guys in their mid-20s still live with their mothers; that’s no secret. We hear stories of these guys going out and having a bit too much, then mum has to come pick them up. Or they manage to get home only to stumble into the house, making loud noises and waking up the folks. Gold.

I was listening to a CyclingTips podcast recently, the one where Ryan Mullen talks about gaining a minute in long time trials since he switched teams. It reminded me of something. This is the time of year to ask pros what they actually think of different equipment brands in the sport. Why? This is when guys switch teams and are willing to talk a bit of smack about their former sponsors.

Everyone always says, “our team bikes are the best,” and “these wheels are the fastest,” and “the team nutrition sponsor is the only one that will make you go fast.” Or perhaps, if you’re on one team in particular, you say, “The country that sponsors the team is just misunderstood and is actually a great place to visit, plus the prince has promised he won’t hurt anyone anymore.” But some bikes are bad, some gels are gross, and not all dictators can be trusted.

For example, in the beginning of this year Astana was riding Vision wheels, but then suddenly changed back to Corima. Why? The brand probably uses the name “Vision” only because you’re going so slow on those wheels that you can enjoy all the views for longer. Did you know Powerbars turn to rocks when it gets a bit cold? Good luck trying to eat them while racing the classics. Some glasses make your eyes water like crazy, like they’re funnelling wind into your eyeballs. As for the bikes themselves, the common knowledge is that Specialized, Trek, Canyon, and BMC are a step above everyone else. Sure Giant, Bianchi, Cervelo, and Pinarello are great, but when it comes down to millimetres, a brilliant bike can make all the difference.

Sometimes you don’t even need to talk to a rider to find out what equipment sucks. Turn on the TV during a rainy race and look for teams crashing more than seems normal. It’s surprising how bad tyres can be. A few years back, you could guarantee that anyone with Vittoria tyres would never win a rainy race. Good news for those Vittoria-sponsored teams is that they’ve improved a lot and are pretty good now, among the best, even. Remember the wet Paris-Nice stage a few years back when the Sky guys kept crashing? They were on Veloflex, if I recall correctly, but they switched shortly thereafter.

In the rain, no brand is even close to the quality of Continental. No wonder Sky now just buys them (or used to) instead of having a bad tyre sponsor.

Most teams allow riders to use any shoes they want. In my opinion, it would be great if that was the case for saddles as well. But some teams don’t even allow for individual shoe choices. This year, riders on Movistar and Bahrain had to wear Diadora or Sidi, respectively. There is a way around it though: sponsor-correct overshoes. If you see a guy riding in the heat of July with overshoes on, you know why.

By now, any rider who is switching teams likely has a new bike. Why are there fewer pictures of pro guys in lycra on your Instagram feed? Because they’re still paid by their old employer, but riding something from the new team. They can’t post photos of that bike. They might even lose out on their last couple paychecks if they do.

Pro tip: If you want to get a local professional in big trouble just take a picture of him wearing or riding equipment from the wrong companies. Just, please, don’t pull this one on me.

It’s training camp season again and that means packing that suitcase for the first time in a while. Travelling to training camps and races all year makes cyclists real airport ninjas. We get very good at silly things like reading which security line will be the fastest. I like to turn travel days into a game, like chasing Strava KOMs through the airport. Setting new record times getting to the airport. Getting from the check-in counter through security is another timed sector. Seeing how late I can board the flight. The hardest event of the day is actually already at the check-in counter if you are flying with a bike. Of course, the team reimburses the bike fee, but it’s still a fun challenge to try an get away without paying it. Smile, dress fashionable, a little flirt, and you might just get away with it.

I’m sure some of you travel a lot, too. Since I’m always looking for ways to improve my times, add any great tactics you’ve developed in the comments.

If you really think about it, the racing never stops. They were still racing in China in November. OK, maybe in December there aren’t any UCI 1.1 or higher races, but November, for some guys, isn’t really that easy. Several WorldTour teams have cut the number of riders, citing smaller teams in Grand Tours. But the WorldTour calendar continues to expand. It feels like soon we’ll be racing from New Years to Christmas. Wouldn’t that be a show? So why do teams have 3, 4, or 5 riders less? Doesn’t really make sense to me. For me, it looks like the teams are trying to save money and think they can just keep racing the same guys every month. Let’s see how that works out for them. Sure, one year you can do that, but after three years, it’ll catch up to you and it won’t be pretty.

Luckily, I’m experienced enough to know how to get some time off in October, so by mid-November I can get back at it. The Tour Down Under starts in January and most who show up there show up to race, and race hard.

It’ll be interesting to see how Sky manages their new recruits. They have signed several young climbers, but so far their development program hasn’t been the best. From speaking to some guys there, if you didn’t come up through the British system, Sky can feel pretty stifling. We have a test case for that this year: watch Colombian Egan Bernal and Brit Christopher Lawless. Let’s see who excels. Bernal is the bigger talent, but Lawless knows the system. While we’re looking at Sky, keep an eye on David de la Cruz, too. He’s got the engine, but not the skills. Let’s see if Sky can teach him the Froome descending tricks.

If you’re looking for a new rider to follow, then keep your eyes on Sam Oomen from Sunweb. Big talent, and a nice kid. He’s only 22 and he’s already spent two years in the WorldTour and finished his first Grand Tour. Plus, he helped the team to the TTT world title and placed a pretty incredible sixth at Lombardia. Of course, there are plenty of riders to cheer for. Maybe cheer for me, if you can find me.

Until next time.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Wielrennen

Bericht door Duke » vr dec 15, 2017 11:43 am

Interessant stuk, niet alleen over Froome.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » vr dec 15, 2017 11:54 am

Dat verhaal over materiaal is interessant he? Daar is echt veel over te vertellen.

Het komt regelmatig voor dat renners stiekem ander materiaal gebruiken. Dan halen ze bijvoorbeeld stickers of afbeeldingen van een merk weg en plakken er iets op van de actuele sponsor. Alleen in sommige gevallen is dan natuurlijk aan het model te zien dat het niet klopt. Zo heeft in het verleden bijvoorbeeld Freddy Maertens jarenlang op een Gios Torino fiets gereden die was gespoten in de kleuren van Flandria. Andersom heeft het Peter van Petegem ooit een kans op een Parijs Roubaix overwinning gekost. Hij was één van de grote favorieten maar het was een natte editie en de banden van de sponsor waren daarvoor niet geschikt. Hij is verplicht om er toch mee te rijden en was vervolgens kansloos door diverse valpartijen en lekke banden. Johan Museeuw heeft in diezelfde koers ooit op een Bianchi met vering moeten rijden uit sponsorbelangen. Dat was ook een bijzondere vertoning.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Wielrennen

Bericht door Duke » vr dec 15, 2017 12:05 pm

Daar lijkt me nog veel winst te halen voor ploegen. Maar ja, dat kost natuurlijk ook veel geld.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » vr dec 15, 2017 12:20 pm

Het gaat vooral om geld. Ploegen werken met relatief kleine budgetten. En een sponsor betaald er dus mede voor dat hun materiaal te zien is in de koers. Want dat helpt om hun producten te verkopen. Immers, wanneer een prof er mee fietst zal het wel goed zijn toch zeker?

Je ziet aan de voorbeelden uit dit stukje dat zelfs een kapitaalkrachtige ploeg als Sky op die manier de mist in is gegaan met banden. Dat was inderdaad een periode dat bij natte omstandigheden de ene na de andere Sky renner onderuit ging. Herinnert iemand zich nog de daalproblemen van Bradley Wiggins in de Giro toen het regelmatig regende? Die ging op enig moment als een amateur naar beneden omdat de schrik er zo in zat.

Zo'n voorbeeld als dat van Freddy Maertens gebeurde vroeger nog veel vaker. Toen was het ook wat makkelijker. Zo'n stalen frame spoot je gewoon in een andere kleurstelling en er was veel minder aandacht via internet en televisie voor het materiaal. Het viel dus niet zo op. Wanneer nu een prof op een ander model fiets zit dan staat het gelijk op internet met de vraag welk model fiets dat nu is. Daar maak je jezelf dus niet populair mee bij je sponsor.

EDIT:
Hier beelden van een van die afdalingen van Wiggins, vanaf 05:40 en dan in de rest van de video. Dit was dus door verkeerde banden voor de omstandigheden waardoor hij compleet het vertrouwen verloor in zijn materiaal.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » do dec 28, 2017 2:11 pm

Goh, Dumoulin keert terug naar de Giro om zijn titel te verdedigen. Pas na de Giro besluit hij of hij nog naar de Tour gaat. Dat is voor mij toch wel een verrassing.

Wel een mooie keuze. Je titel verdedigen is een stoere uitdaging en daarbij is de Giro als koers gewoon mooier. Zal dus een strijd worden met Froome daar. Als die laatste er tenminste echt gaat starten.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Wielrennen

Bericht door Cruijff » do jan 04, 2018 12:34 am

Goed dat Mathieu van der Poel zich tegen het wiggen en wegen van de UCI, wat mj betreft gewoon gesjoemel, uitspreekt. :biggthumpup.gif:

https://www.nu.nl/sport-overig/5073224/ ... werkt.html

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo jan 14, 2018 12:02 pm

Ook Michael Boogerd spreekt zich uit over de situatie rondom Froome:
Boogerd vindt uitblijven beslissing UCI over Froome 'heel apart'

Michael Boogerd verbaast zich over het feit dat de internationale wielerunie UCI nog geen duidelijkheid heeft verschaft over de situatie rondom Team Sky-renner Chris Froome. Een maand geleden kwam naar buiten dat Froome in september tijdens de door hem gewonnen Ronde van Spanje positief testte op salbutamol, een medicijn tegen astma.
"Ik vind het heel apart dat het zo lang moet duren voordat er duidelijkheid is", zegt Boogerd in het Spaanse Calpe in gesprek met NUsport. "Froome verdient een schorsing, tenzij hij met een duidelijke verklaring komt, maar volgens mij is die er simpelweg niet."

Na de achttiende Vuelta-etappe werd er 2000 nanogram per milliliter van het middel aangetroffen bij de kopman van Team Sky, terwijl 1000 nanogram de maximaal toegestane hoeveelheid is. Froome moet bewijzen dat hij het middel louter als astmamedicijn heeft gebruikt. De 32-jarige Brit is voorlopig niet geschorst in afwachting van de uitkomst van het onderzoek. "Als de UCI Froome niet schorst, is het hek echt van de dam. Dan is dat eens te meer een bevestiging dat Team Sky gewoon kan doen en laten wat het wil. Dat kan niet de bedoeling zijn", aldus de 45-jarige ploegleider van Team Roompot-Nederlandse Loterij tijdens zijn eerste trainingskamp met de ploeg sinds zijn tweejarige dopingschorsing erop zit.

Schorsing
In 2007 werd sprinter Alessandro Petacchi voor een jaar geschorst nadat er in zijn urine salbutamol was aangetroffen. Bij de Italiaan werd met 1320 nanogram per milliliter een beduidend kleinere hoeveelheid van het middel gevonden dan bij Froome. Een andere Italiaan, Diego Ulissi, werd in 2015 negen maanden geschorst nadat er bij hem 1900 nanogram per milliliter salbutamol werd gevonden. "Er zijn in het verleden renners maandenlang geschorst vanwege hetzelfde vergrijp. Waarom zou dat voor Froome dan niet gelden? We hebben het hier over de viervoudig winnaar van de Tour de France en de kopman van Team Sky. Dat is het grote probleem."

Tour
Froome wil in het nieuwe wielerseizoen, dat dinsdag van start gaat met de Tour Down Under, zowel aan de Ronde van Italië als de Ronde van Frankrijk meedoen. Of het ook daadwerkelijk zover komt, durft Boogerd niet te voorspellen. "Dat vind ik heel moeilijk om te zeggen. Ik weet het echt niet meer. Ik val van de ene verbazing in de andere. Ik vind dat er heel snel duidelijkheid moet komen in de zaak van Froome."

"Wat ik aanvankelijk dacht - dat zou namelijk typisch de UCI zijn - is dat ze hem van december tot mei zouden schorsen. Dan had Froome gewoon de Giro en de Tour kunnen rijden. Dat hebben ze niet gedaan, dus ik ben benieuwd hoe dit afloopt."

Prudhomme
Enkele weken geleden sprak Tourbaas Christian Prudhomme al woorden van dezelfde strekking. "De situatie moet worden opgehelderd, zodat we uit het grijze gebied komen", zei hij destijds. "Het kan niet zo zijn dat dit maanden en maanden duurt. We willen duidelijkheid van de UCI, het liefst al vroeg in het seizoen", was Prudhomme duidelijk. De Tour begint dit jaar op zaterdag 7 juli met een vlakke etappe van Noirmoutier-en-l'Île naar Fontenay-le-Comte. De traditionele slotrit naar de Champs-Élysées in Parijs is op zondag 29 juli.

Bron: nusport.nl
Nil volentibus arduum

Plaats reactie