Wat een verrassende race idd...Leuk leuk!Hoeladans schreef:Wow, mooi(maar ook dom) gevecht tussen Kubica en Vettel op het einde!
1.Button
2.Barrichello
3.Trulli
Erg jammer van Vettel...volgens mij gaan we veel plezier aan dat menneke beleven...
Moderator: mods
Wat een verrassende race idd...Leuk leuk!Hoeladans schreef:Wow, mooi(maar ook dom) gevecht tussen Kubica en Vettel op het einde!
1.Button
2.Barrichello
3.Trulli
Olav Mol nog lang niet uitgesproken
Door DICK KIERS
Karakteristiek stemgeluid, intussen een afgetraind lichaam, openlijk suikerziek maar allerminst patiënt, populair bij racefans, vrijwel altijd monter, ingewijde in de Formule 1 en zo nu en dan ook regelrecht bevriend met coureurs.
Geen wonder ook: Olav Mol (47) zag ze allemaal komen, tot de veteraan Rubens Barrichello (36, 268 GP’s) aan toe. De tegenwoordig in Spanje wonende presentator heeft een babbel die nauwelijks af te stoppen is. Vandaar dat zijn ‘zendtijd’ op deze pagina beperkt is tot tien overzichtelijke onderwerpen.
1. 300 Grands Prix
,,Tja, daar zit 19 jaar werk aan vast. In al die jaren heb ik maar twee GP’s gemist. Een keer toen ik zo nodig aan de Camel Trophy moest meedoen, de andere keer vorig jaar in Hongarije. Bij mijn vrouw Marjon werd toen kanker geconstateerd en ben ik op de racedag halsoverkop naar huis gevlogen.
,,Mijn eerste race was in Monaco 1991, voor de NOS. Martijn Lindenberg was de regisseur en zei: ‘In de eerste bocht hoef je niet te praten, je komt toch niet boven het geluid uit’. Hij kwam naast me zitten om me af te remmen, zoals hij dat zei. Hoe rol je erin? Nou, ik was dj op school, later werkzaam bij een radiopiraat en speaker op Zandvoort.
,,Al mijn voorgangers daar, Cees Verhart, Fred van Putten en Hans Kievit, waren uiteindelijk bij de NOS en de Formule 1 terecht gekomen. Onze Lieve Heer heeft bepaald dat ik dit redelijk kan.’’
2. Kredietcrisis
,,Goed voor alles en bijna iedereen, al is het voor de mensen die nu werkloos raken vreselijk. Het was echter nodig om het hele zootje - of het nou privé is of sport - weer eens wakker te schudden. Hoe vaak gebeurt dat nou? Hooguit eens in de 25 jaar, behalve die ene heel zware crisis dan in de jaren dertig. Ook de Formule 1 zal er door geraakt worden.
,,De zwakkeren gaan het niet overleven en dat is niet per definitie slecht. Er worden miljoenen euro’s gestopt in dingen die de tv-kijker nooit van zijn levensdagen zal zien. Aan de andere kant zie je dat zo’n Branson met zijn Virgin toch weer in de Formule 1 stapt. Omdat de mediawaarde van de Formule 1 niet valt in te kopen via tv-commercials en krantenadvertenties. Het is de enige sport die om de twee, drie weken wereldwijd op de buis is.’’
3. Vervelendste moment
,,1 mei 1994. De zwartste bladzijde uit mijn Formule 1-geschiedenis..De dag dat Ayrton Senna overleed. Het was ook voor mij een traumatische gebeurtenis, mede omdat een dag eerder Roland Ratzenberger verongelukte op Imola. Het ongeluk van Senna is uitgezonden op een manier zoals nooit had mogen gebeuren. De Italianen lieten alles zien en ik moest het voor de kijker beschrijven.
,,Een grote plas bloed, een eigenlijk al overleden coureur die hartmassage krijgt, dat hoeven wij als toeschouwers allemaal niet te zien. Natuurlijk moest je er in die tijd rekening mee houden, de dood rijdt ook nu nog mee in de Formule 1. Maar ik heb 25 minuten lang live moeten beschrijven wat dokter Sid Watkins nu weer aan het doen was.’’
4. Christijan Albers
,,Zonde van het geld. Ik snap dat een sportman het hoogste wil nastreven, maar Chris had het nooit moeten willen. Hij had de Formule 1 als heilig doel, ondersteund door een hele kliek om hem heen, maar dat was echt te hoog gegrepen. Als je in de Formule 1 niet gevraagd wordt, dan heb je er ook niets te zoeken.
,,Als ze je willen om je centen, maar niet om je kwaliteiten, houd dan je geld op zak. Soms werden coureurs even gestald bij Minardi, zoals Fisichella, Alonso, Webber. Om het eitje uit te laten broeden. Daar was bij Chris geen sprake van. Hij is goed, maar niet van de buitencategorie als Alonso, Vettel, Hamilton of Räikkönen.’’
5. RTL
,,Een geweldige werkgever met commitment voor de autosport. Ik zeg dat niet omdat ik er werk. Met één jaar NOS, drie seizoenen SBS en vijftien jaar RTL weet ik hoe het er in de tv-wereld aan toegaat. Nooit hebben ze bij RTL getornd aan de live-uitzendingen van de Formule 1. Als Eigen Huis en Tuin moest worden verschoven, dan gebeurde dat.
,, De economische crisis heeft ook gevolgen voor onze uitzendingen. Vroeger gingen we met zes man naar de races, nu zijn dat er drie. Dat er reclames in de live-uitzendingen zitten, is logisch. We krijgen geen 220 miljoen van de overheid. En anders zou de Formule 1 ook niet live worden uitgezonden.’’
6. Robert Doornbos
,,Een voorbeeld van een jongen die het anders heeft gedaan. Laat begonnen met racen, niet het grootste talent, wel een onwaarschijnlijk harde werker. En zeker meer mediageniek dan Albers. Je hebt van die coureurs die in de buitencategorie horen, de Vettels, Hamiltons en Alonso’s. En een middencategorie die supersnel is.
,, Dan heb je nog de harde werkers, die het op een andere manier hebben gedaan. Damon Hill en Nigel Mansell waren geen supertalenten, wel harde werkers. En ze zijn wereldkampioen geworden. Doornbos was niet goed genoeg voor de Formule 1. Ze vinden het niet leuk dat ik dat zeg, maar nu de zak met geld niet meer op de rug hangt, is het over.
,, Het zal lang duren voor er weer een Nederlander in de Formule 1 komt, met als enige uitzondering misschien (Toyota-leerling, red.) Henki Waldschmidt.’’
7. Spyker
,,Een totaal onzinnige operatie. Vooropgesteld, ik ken niet alle ins en outs. Michiel Mol is een autosportliefhebber die het leuk vindt om hier te zijn. En dan zijn er twee manieren: óf je sponsort met één van je bedrijven McLaren voor een miljoen of twee en je krijgt er automatisch twee gastenpassen bij, óf je denkt het groots te kunnen aanpakken.
,,En dan gebeurt wat er met Spyker is gebeurd. Dan ben je als Michiel Mol nog steeds hier, maar is er intussen wel 68 miljoen euro door het putje gespoeld en heb je veel minder lol gehad. En met zo ’n bedrag begínt het pas. Kijk maar naar Jaguar. Kijk maar naar Honda. Grote autofabrikanten, heel wat groter dan Spyker, die het ook dachten te maken en die het niet gelukt is.
,,Die hele operatie van Spyker-baas Victor Muller was kansloos. Toen de stickers van Spyker eenmaal op de auto zaten, zei Victor: It doesn’t get any better than this. Nou, dat hebben we gemerkt.’’
8. Mooiste moment
,,In al die jaren heb ik één moment meegemaakt dat een Nederlander écht op het podium heeft gestaan. Jos Verstappen in Hongarije. Hij is nog een tweede keer derde geworden, maar toen was de podiumceremonie al achter de rug. Succes voor een landgenoot in de Formule 1 blijft helaas een zeldzaamheid.
,,Altijd als er nieuwe Grand Prix-winnaars zijn, ben ik gelukkig. Vers bloed. Neem Jenson Button in Melbourne, prachtig hoe de gevestigde orde te kijk wordt gezet. Of Vettel, vorig jaar in de regen in Monza. Het is ongelooflijk belangrijk voor elke sport dat het niet voorspelbaar wordt.’’
9. Bloopers
,,Die horen erbij als je anderhalf uur lang live commentaar geeft. Elke misstap lees ik wel ergens terug. Mijn grootste blunder is natuurlijk de Grand Prix van Brazilië, vorig seizoen, toen Hamilton in de laatste race van het jaar, in de laatste ronde en ook nog eens in de laatste bocht de wereldtitel pakte.
,,Ik ging volledig de mist in. Ik keek naar de beelden van de juichende Massa, die op dat moment ook virtueel wereldkampioen was. Ineens was het: What the fuck! Ik had het niet gezien dat Hamilton Glock op de valreep inhaalde, de tv-commentator naast mij evenmin. Net als iedereen heb ik één paar ogen en moet ik alles in de gaten houden.
,, Het beeld, drie schermen met rondetijden en andere gegevens, ook nog eens wat er buiten gebeurt. Zet thuis het geluid maar eens uit en probeer dan te vertellen wat er gebeurt, dan merkt iedereen het vanzelf. Na zo’n blooper ben ik een half uurtje niet gezellig na de uitzending.’’
10. Jos Verstappen
,,By far de beste Nederlandse autocoureur – nog steeds! Pure snelheid, raw speed, zeggen de Britten. Dat was tevens wat tegen hem ging werken. Hij wilde telkens laten zien hoe hard hij kon rijden, ook al was dat soms niet nodig. Gewoon de auto thuisbrengen en punten pakken. Was hij destijds niet meteen bij Benetton ingestapt, maar had hij net als Alonso, Vettel en Webber bij een kleiner team een jaartje mogen rijpen, dan was het wellicht anders gelopen.
,,Hij kon echter instappen toen Lehto zijn nek brak. Je kunt ineens racen naast wereldkampioen Schumacher! Voor hetzelfde geld hoef je nooit meer terug te komen als je nee zegt. Enfin, de rest is geschiedenis, we zullen nooit weten wat er anders was gebeurd. Niemand heeft wat Jos heeft.
,, Met de genen van zijn vader en zijn moeder Sophie zou het met Max Verstappen misschien wel moeten gaan lukken, maar daarvoor is het echt veel te vroeg. Vraag het me over een paar jaar nog een keer, misschien bij mijn 400ste Grand Prix.’’
Bron: www.nu.nlSEPANG - Mogelijk krijgt de Italiaanse formule-1 coureur Jarno Trulli de derde plaats terug die hij afgelopen zondag behaalde in de Grote Prijs van Australië. De internationale automobielfederatie FIA kondigde donderdag aan het incident waarvoor de Toyota-rijder een tijdstraf kreeg, opnieuw te onderzoeken. Trulli passeerde tegen de regels in de Brit Lewis Hamilton tijdens een neutrale fase van de race in Melbourne. De safetycar was namelijk op het circuit. Na de race kreeg de Italiaan 25 seconden tijdstraf, waardoor hij zakte van plaats drie naar twaalf. Hamilton kreeg de derde plaats toegewezen.
Nieuwe aspecten
Volgens de FIA zijn er nu 'nieuwe aspecten' gevonden die mogelijk erop wijzen dat juist Hamilton een fout heeft gemaakt. De Brit van McLaren wordt donderdag ondervraagd door officials van de FIA in Sepang, waar zondag de Grote Prijs van Maleisië plaatsheeft.
Grand Prix Maleisië
03 apr.
04:00-05:30 1e vrije training
08:00-09:30 2e vrije training
04 apr.
08:00-09:00 3e vrije training
11:00-12:00 Kwalificatie
05 apr.
11:00 Race
Bron: http://f1.gpupdate.net/nl/
www.sportwereld.nlFIA haalt Hamilton uit uitslag Australië
Door GERARD DEN ELT
SEPANG - Lewis Hamilton is donderdag door de wereldautosportbond FIA uit de uitslag geschrapt van de GP van Australië. De Engelse wereldkampioen zou zondag in Melbourne bewust racestewards hebben misleid.
De wereldkampioen zat gistermiddag zenuwachtig te schuiven op zijn stoel in de benauwde persruimte van het circuit van Sepang. Buiten begon het juist te donderen en te stortregenen boven het circuit in Maleisië, als een voorteken van Hamiltons aanstaande diskwalificatie.
De Engelsman moest om één uur op het matje komen bij de stewards, de toezichthouders op een correct raceverloop. Ten overstaan van de media wilde de jongste kampioen uit de geschiedenis van de Formule 1 vervolgens niet uit de school klappen over dat bezoek aan de stewards en wat hij daar te zeggen had.
,,De zaak wordt nu onderzocht. Dat is alles wat ik erover wil zeggen, ik wil niet op de details ingaan,’’ mokte de 24-jarige coureur van McLaren. In zijn ogen stond echter al paniek te lezen.
Even later bleek waarom. De stewards besloten namelijk kort na de persconferentie dat Hamilton de stewards vorige week na de Grand Prix van Australië opzettelijk heeft misleid. Een ernstige beschuldiging, gevolgd door het schrappen van zijn naam uit de uitslag.
Hamiltons lezing van de gebeurtenissen in de slotfase van de race in Albert Park, waarbij Jarno Trulli onder ‘geel’ ten onrechte Hamilton zou hebben ingehaald, blijkt niet te kloppen. Bandopnamen van de gesprekken tussen Hamilton en de teamleiding alsmede raadpleging van de telemetrie (de gegevens van beide auto’s) wijzen uit dat Trulli kort na de race in Melbourne ten onrechte een straf van 25 seconden heeft gekregen en werd teruggezet naar de elfde plaats.
De Italiaan zei vorige week al niet te begrijpen waarom hij werd gestraft. Hij was na het ongeluk in de slotfase tussen Kubica en Vettel, op dat moment de nummers twee en drie in de race, even rechtdoor het gras opgegaan bij de chicane. De safetycar was op dat moment in de baan, met gele vlaggen werd gezwaaid en inhalen was dus verboden. Trulli lag op het moment van zijn uitstapje op de derde positie, maar doordat Hamilton wel op het asfalt bleef, was hij gerechtigd de Italiaan te passeren.
Daarna lopen de lezingen van de teamleiding van McLaren-Mercedes, Trulli en Hamilton uiteen.
De versie van Trulli luidt kort gezegd dat hij Hamilton plotseling uiterst langzaam voor zich op de derde plaats zag rijden. Hij wist dat de gele vlag uithing, maar gezien de lage snelheid van de wereldkampioen veronderstelde Trulli dat Hamilton een probleem had. ,,Langzamer rijden dan ik al deed, kon niet. Dan had ik moeten stoppen,’’ aldus de Toyota-coureur na afloop.
Onderwijl praatten Hamilton en de teamleiding honderduit over de boordradio. De wereldkampioen wilde de derde plaats niet aan Trulli teruggeven, omdat die immers buiten de baan was geweest. McLaren-teambaas Martin Whitmarsh droeg hem echter op dat toch te doen, om geen enkel risico te lopen.
Na afloop verklaarde Hamilton tegen de stewards in Melbourne dat er geen radiocontact met het team was geweest, dat hij evenmin de opdracht had gekregen de derde plaats terug te geven en dat hij uit eigen beweging had besloten Trulli voorbij te laten.
En daar begint de leugen. Want op basis van de computergegevens van zijn rijden in de laatste ronden (hij vertraagde sterk), alsmede aan de hand van het opgenomen radiocontact met het team (‘Let Jarno pass, let Jarno pass’, verordonneerde Whitmarsh) bleek dat Hamilton niet de waarheid sprak. Was hij eerlijk geweest over de gang van zaken, dan had Trulli gewoon zijn feestje kunnen vieren wegens zijn verdiende podiumplaats in Melbourne.
Nu jokte Hamilton, met als gevolg dat Trulli ten onrechte werd bestraft met 25 seconden. Hij gokte op één extra WK-punt (zes in plaats van vijf), maar staat nu met lege handen en een gedeukt imago.
Een flagrante schending bovendien van de sportiviteit in de Formule 1. Trulli liet telkens weten niet in te zien wat hij verkeerd had gedaan – en Hamilton deed er moedwillig het zwijgen toe. Omwille van de lieve vrede tekende Trulli geen protest aan tegen de straf, maar de snelle leugen werd gelukkig een paar dagen later alweer ingehaald.
Terwijl teambaas Whitmarsh gistermiddag de media probeerde te lijmen met het zwakke verweer dat alle communicatie tussen renstal en rijder voor de FIA te beluisteren was en er dus geen sprake kon zijn van misleiding vertrok Hamilton via de achterdeur van het circuit in Sepang. Een actie een wereldkampioen onwaardig.
McLaren schorst sportief directeur na diskwalificatie
03 april 2009
Het team van McLaren heeft sportief directeur Dave Ryan geschorst. Ryan was de woordvoerder van McLaren, toen het team zich moest melden bij de stewards na de gebeurtenissen tussen Lewis Hamilton en Jarno Trulli achter de safety car in Melbourne. Ryan zou valse informatie hebben gegeven aan de FIA, waardoor Hamilton uiteindelijk werd gediskwalificeerd.
Hamilton en Ryan ontkenden tegenover de stewards dat er opdracht gegeven zou zijn om Trulli voorbij te laten, nadat deze even naast de baan was geschoten. Het radioverkeer tussen het team en de wereldkampioen verried echter dat die opdracht wel degelijk was gegeven. Dat hield dus in dat Trulli de McLaren wel voorbij moest gaan, in plaats van dat hij het deed uit eigen overtuiging. De FIA pikte dit niet en schrapte Hamilton uit de uitslag van de race. Teambaas Martin Whitmarsh ging vervolgens over tot de schorsing van Ryan.
"Davey is al sinds 1974 een belangrijk onderdeel van McLaren en heeft een cruciale rol gespeeld in de vele successen die het team heeft behaald", liet Whitmarsh weten in een verklaring. "Zijn rol in de gebeurtenissen van afgelopen zondag, en dan met name zijn manier van communiceren met de FIA, hebben grote gevolgen gehad voor het team, waarvoor wij onze excuses aanbieden."
"Daarom heb ik hem vanmorgen geschorst en dat accepteerde hij."
Räikkönen snelste in vrije trainingen
vrijdag 03 april 2009
De Finse autocoureur Kimi Räikkönen heeft vrijdag de snelste tijd neergezet bij de vrije trainingen voor de Grote Prijs van Maleisië.
SEPANG - De Finse autocoureur Kimi Räikkönen heeft vrijdag de snelste tijd neergezet bij de vrije trainingen voor de Grote Prijs van Maleisië. Op het circuit van Sepang ging hij met zijn Ferrari rond in 1.35,707.
Zijn Braziliaanse teamgenoot Felipe Massa eindigde als tweede in 1.35,832 voor de Duitser Sebastian Vettel in zijn Renault (1.35,954).
Tijdens de eerste training moest Räikkönen het circuit nog voortijdig verlaten nadat de batterijen van het nieuwe systeem KERS overhit waren geraakt. In deze training zette de Duitser Nico Rosberg met 1.36,260 in zijn Williams de snelste tijd neer. Vorige week bij de openingswedstrijd in Melbourne had hij ook al indruk gemaakt met het sterkste optreden in de trainingen.
De Brit Jenson Button klokte in zijn Brawn de zevende tijd (1.36,254). Hij pakte vorig weekeinde verrassend de overwinning in Australië.
www.ed.nl
Tja, bijna overal wordt je tegenwoordig belazerd, is het geen doping dan ...DIEP DOOR HET STOF
Hamilton betuigt spijt over leugens: „Ik ben stom geweest, het zal nooit meer gebeuren”
SEPANG, zaterdag
Wie tijdens de Europese Formule 1-race het hypermoderne, maar wel erg cleane motorhome van het McLaren binnenwandelt, krijgt het vermoeden dat elke voetstap er meteen wordt gestofzuigd door de schoonmaakdienst. Maar we zijn dit weekeinde in de tropen op het circuit van Sepang, waar elk Formule 1-team zijn eigen, minder luxueuze ontvangsttent heeft. Bij het McLaren-team moet het er wel een smoezelige bende zijn, want o, o, wat gingen daar teambaas Martin Whitmarsh en wereldkampioen Lewis Hamilton gisteren diep door het stof. Door enorme hopen zelfs, puinhopen ook wel. Zo nederig als iemand maar kan zijn, betoonden zij hun grote spijt over de gang van zaken van vorige week zondag in Melbourne, die de gemoederen ook in Maleisië nog steeds bezig houden.
Zoals bekend werd Hamilton eergisteren met terugwerkende kracht uit de uitslag van de Grand Prix van Australië gehaald. Hij zou na afloop van de race tegen de sportcommissarissen geen eerlijk verhaal hebben gehouden over de inhaalactie onder geel van Toyota-rijder Jarno Trulli. Het radioverkeer tussen hem en het McLaren-team onderstreepte dat. De Italiaan werd later dan ook gerehabiliteerd en pakte de derde plaats van Hamilton af.
In een inderhaast belegde persconferentie om zijn geschonden blazoen weer enigszins op te poetsen, bekende Hamilton ’een enorme fout’ te hebben gemaakt. Terwijl hij wachtte om bij de stewards te worden binnengelaten, liet hij zich in Melbourne overhalen door de hem vergezellende teammanager Dave Ryan. „Ik werd door hem geïnstrueerd en misleid om informatie achter te houden. Dat deed ik. Ik bied daarom mijn oprechte excuses aan de stewards aan voor hun verspilde tijd en door hen voor de gek te houden. Ik heb er enorm veel spijt van en het zal ook nooit meer gebeuren. Ik heb ervan geleerd en er een hoge tol voor betaald. Ik bied ook mijn excuses aan mijn fans aan en aan de media. Ik ben geen leugenaar, geen oneerlijk persoon, maar een teamspeler”, sprak de coureur met gedempte stem. Hij wilde Ryan dan ook niet afvallen. „Hij is een ’good guy’, maar we zijn stom bezig geweest.”
Whitmarsh vertelde geen andere maatregel te hebben kunnen nemen dan Ryan op non-actief te stellen en hem naar huis te sturen. De zo sympathieke opvolger van Ron Dennis als teambaas zat duidelijk met de kwestie in zijn maag. Hij legde uit dat hem pas donderdagavond en gistermorgen duidelijk werd dat hij door Hamilton en Ryan op het verkeerde been was gezet. Zelf was hij niet bij de stewards geweest. „Ik was verbijsterd. In langdurige gesprekken met Ryan kwam aan het licht dat hij niet volledig en eerlijk had geantwoord op vragen van de stewards. Ik vind het schadelijk voor hem, maar er is geen ander alternatief dan schorsing. Hij is altijd een anker binnen onze organisatie geweest, maar hoe zijn toekomst eruit zal zien, bespreken we na Maleisië. Het is een droevige dag voor het team. Daar moeten we mee zien om te gaan”, verklaarde Whitmarsh met een grauw gezicht en holle ogen.
De nieuwe McLaren-baas, die bij zijn aantreden zo’n verkwikkende indruk maakte door zijn open manier van handelen, maakte een geslagen indruk. Nadat hij zich voor de zoveelste maal in diepe, diepe spijtbetuigingen had uitgeput, sloot hij niets uit. Geen verdere sancties van de FIA tegen de coureur en het team dat twee jaar geleden al zwaar gestraft werd door een spionageaffaire, zelfs niet zijn eigen terugtreden. „Er gaat momenteel veel door mijn hoofd. Maar het belangrijkste is de handen weer ineen te slaan en ons te concentreren op onze job hier.”
Want in die sorrycultuur zou bijna worden vergeten dat er gisteren al werd getraind. Ferrari was met Räikkönen en Massa de snelste, al wilde de Scuderia nog niet beweren dat het lek nu meteen boven is na het uitvallen in Melbourne. Vooral het nieuwe systeem KERS (Kinetic Energy Recovery System) is nog gevoelig, zoals in de ochtendsessie bleek. Het leverde een komisch moment op. De batterij in Räikkönens, wagen die verkregen energie bij het remmen opslaat, raakte oververhit. Hoewel Ferrari in Maleisië geen tabaksreclame mag voeren, vluchtte de Fin als een dampende Marlbororoker uit zijn walmende cockpit.
Het meest gelachen werd echter om het persbericht van Scuderia Toro Rosso de dato 1 april! Daarin werd hun nieuwe KERS-systeem aangekondigd als koeling voor een vest van de rijders. Het was speciaal ontworpen voor de tropische omstandigheden door de Thermal Energy-faculteit in Kuala Lumpur onder leiding van ene Dr. Ku Lin ’NG Phaan. Laten Maleisische kranten als New Straits Times en The Star dit ’officiële bulletin’ nu enkele dagen later integraal overnemen! Wel of niet opzettelijk werd verzwegen dat het om een 1 aprilgrap ging. Maar sinds Melbourne weten we dat er wel meer met de waarheid wordt gefoezeld…
Kwalificatie
Pos. Rijder Team Banden Tijd
1 J. Button Brawn GP 1:35.181
2 J. Trulli Toyota 1:35.273
3 S. Vettel Red Bull 1:35.518
4 R. Barrichello Brawn GP 1:35.651
5 T. Glock Toyota 1:35.690
6 N. Rosberg Williams 1:35.750
7 M. Webber Red Bull 1:35.797
8 R. Kubica BMW 1:36.106
9 K. Räikkönen Ferrari 1:36.170
10 F. Alonso Renault 1:37.659
11 N. Heidfeld BMW 1:34.769
12 K. Nakajima Williams 1:34.788
13 L. Hamilton McLaren 1:34.905
14 H. Kovalainen McLaren 1:34.924
15 S. Bourdais Scuderia Toro Rosso 1:35.431
16 F. Massa Ferrari 1:35.642
17 N. Piquet jr. Renault 1:35.708
18 G. Fisichella Force India F1 1:35.908
19 A. Sutil Force India F1 1:35.951
20 S. Buemi Scuderia Toro Rosso 1:36.107
Startopstellig Sepang International Circuit, Sepang
Coureur Nat Nr Team Tijd/Achter
1 Jenson Button ENG 20 Brawn - Mercedes
2 Jarno Trulli ITA 9 Toyota
3 Timo Glock DUI 10 Toyota
4 Nico Rosberg DUI 16 Williams - Toyota
5 Mark Webber AUS 14 RedBull - Renault
6 Robert Kubica POL 5 BMW Sauber
7 Kimi Räikkönen FIN 4 Ferrari
8 Fernando Alonso SPA 7 Renault
9 Rubens Barrichello BRA 21 Brawn - Mercedes
10 Nick Heidfeld DUI 6 BMW Sauber
11 Kazuki Nakajima JAP 17 Williams - Toyota
12 Lewis Hamilton ENG 1 McLaren - Mercedes
13 Sebastian Vettel DUI 15 RedBull - Renault
14 Heikki Kovalainen FIN 2 McLaren - Mercedes
15 Sebastien Bourdais FRA 11 Toro Rosso - Ferrari
16 Felipe Massa BRA 3 Ferrari
17 Nelsinho Piquet BRA 8 Renault
18 Giancarlo Fisichella ITA 19 Force India - Mercedes
19 Adrian Sutil DUI 18 Force India - Mercedes
20 Sebastien Buemi ZWI 12 Toro Rosso - Ferrar
Bron: http://www.rtl.nl/sport/rtl_gp/formule1/
en Kimi 2 omhoog en waar komt Timo Glock vandaan enzo?Frank schreef:Barrichello moest vijf plaatsen achteruit in verband met een versnellingsbak vervanging. Waarom Vettel 10 plaatsen achteruit is gezet weet ik niet.
'Hamilton wilde stoppen met de Formule 1'
05 april 2009
Volgens de Britse krant The Sunday Times overwoog Lewis Hamilton te stoppen met de Formule 1, na het schandaal rondom de diskwalificatie in Melbourne. Hamilton en sportief directeur Dave Ryan zouden de stewards hebben voorgelogen, in een poging hun derde plaats te behouden ten koste van Jarno Trulli. Een kwestie die Hamilton bijzonder dwars zit.
De wereldkampioen bood op vrijdag al zijn excuses aan in een ingelaste persconferentie en liet weten dat hij niet als een leugenaar gezien wil worden, maar dat hij simpelweg de orders van het team opvolgde. Teambaas Martin Whitmarsh stond duidelijk aan de kant van zijn coureur, toen hij Ryan op non-actief zette. De relatie tussen McLaren en Hamilton is volgens The Sunday Times echter flink bekoeld door het incident. Hamilton zou op het punt staan om de Formule 1 de rug toe te keren, maar FIA-preses Max Mosley wist hem daarvan te weerhouden.
Volgens Bernie Ecclestone zijn Hamilton en zijn vader Anthony woedend op het team. "Lewis is bijzonder van slag door het incident", zei hij tegenover de Daily Mail. "En zijn vader nog meer, omdat zijn zoon een leugenaar genoemd wordt. Anthony heeft Lewis niet zo opgevoed en is zeer teleurgesteld dat mensen hem nu een leugenaar noemen, terwijl hij niet bewust heeft misleid."
Button wint afgebroken regenrace in Maleisië
05 april 2009
Jenson Button heeft op ongebruikelijke wijze de Grand Prix van Maleisië gewonnen. De Brit reed op kop toen de gevreesde moessonregens het circuit van Sepang compleet onder water zetten. De race werd na 33 ronden afgevlagd en lange tijd was er onzekerheid over een mogelijke herstart. Die kwam er niet, waardoor Button won, voor Nick Heidfeld en Timo Glock. Omdat er minder dan 75% van de totale Grand Prix-afstand is verreden, worden er halve punten toegekend.
De regen hing het hele weekend dreigend boven het circuit, maar de Formule 1-coureurs hadden er in de trainingen nog geen last van. In de kwalificatie heerste een constante angst dat de donkere wolken zich zouden openen, maar het bleef droog. De GP2-race voorafgaand aan de Grand Prix werd echter verreden op een natte baan, wat de vrees voor stortbuien voor de race alleen maar deed toenemen.
Bij de start van de race was daar nog geen sprake van. De zon scheen, maar de donkere wolken waren zeer duidelijk aanwezig. De voorspellingen liepen uiteen; de één zei dat het vijf minuten na de start zou gaan regenen, de ander hield het op een kwartier. Toen de lampen uit gingen was het in ieder geval droog, en schoot Nico Rosberg vanaf de vierde plaats door naar de leiding in de race. Button kwam minder goed van zijn plaats en viel flink wat plaatsen terug, tot achter Fernando Alonso, die briljant van start kwam. Alonso was echter duidelijk de langzaamste man in de top-tien en Button stak de Renault al gauw voorbij.
Rosberg liep ondertussen uit op Jarno Trulli, die tweede lag. Button had vrij snel de aansluiting met de Toyota gevonden, maar probeerde daarna niet om er voorbij te steken. De teams keken met steeds diepere fronsen naar de hemel en naar hun radar, maar konden geen goede inschatting maken. Dat bleek wel toen Ferrari Kimi Raikkonen naar binnen riep en hem op regenbanden weer naar buiten stuurde. Gedurfd, want de baan was nog volledig droog. De regen kwam voor Kimi ongeveer twee ronden te laat. De Fin kroop rond om zijn gegroefde banden niet te beschadigen, maar desondanks was het rubber versleten toen de buien daadwerkelijk kwamen.
En als in Maleisië de buien komen, is het serieus. Het begon wat twijfelachtig, wat zorgde voor fantastische gevechten op de baan. Toyota durfde het namelijk als enige aan om Timo Glock op intermediates weg te sturen en de Duitser was zo'n acht seconden per ronde sneller dan de kop, die op de regenbande reden. Toen men doorkreeg dat de intermediates de beste keuze waren, wisselde het hele veld naar dat rubber, waarna de hemel zich echt opende. Het zorgde opnieuw voor een stormloop in de pitstraat, want intermediates waren totaal niet geschikt om de auto's in het rechte spoor te houden.
Toen iedereen op extreme wets reed, viel de regen met bijbelse proporties. Het was nog erger dan de wedstrijd in 2001, rondetijden liepen op van rond de twee minuten naar dik vijf minuten. Racen was onmogelijk. De safety-car werd nog ingezet, maar de coureurs brulden om het hardst in hun radio dat de rode vlag uitgehangen moest worden. Die kwam na 33 ronden en de auto's werden op het rechte stuk geparkeerd. Sebastian Vettel, die een prima race reed, was er toen al niet meer bij. De Red Bull was machteloos van de baan gespind.
GPDA-voorzitter Mark Webber ging direct langs zijn collega's om hun mening te vragen over een mogelijke herstart. Niet alleen was het weer verschrikkelijk, ook de nakende zonsondergang was een bron van zorg. Na veel onzekerheid, gedebatteer en heen-en-weer geren van de monteurs, werd besloten de race niet meer aan te vangen. In dergelijke gevallen wordt de stand van twee ronden voor de rode vlag aangehouden, waardoor Button, ondanks vier (!) pitstops, als winnaar werd gehuldigd, voor Nick Heidfeld, wiens team zeer slim had gehandeld in de weersomstandigheden. Timo Glock werd derde, maar als de moesson nog even op zich had laten wachten, had de Duitser kunnen winnen.
Jarno Trulli werd als vierde geklasseerd, voor Rubens Barrichello, Mark Webber, Lewis Hamilton en Nico Rosberg. Vooral laatstgenoemde zal flink hebben gebaald van de regen. Hoewel hij zijn leidende positie al kwijt was aan Button na de eerste, droge, pitstop, had er veel meer in gezeten voor de Williams-coureur.
Jenson Button was echter de terechte winnaar. Op een droge baan was hij, ondanks zijn slechte start, de snelste man op de baan en ook in de regen stond de Brawn-coureur zijn mannetje. Ferrari scoorde opnieuw geen punten, wat hun slechte seizoensstart in Melbourne alleen maar dramatischer maakt. Heikki Kovalainen zal zich ook afvragen wat hij verkeerd gedaan heeft, want de McLaren spinde al in de eerste ronde uit de race.
De halve punten betekenen dat Button en Brawn niet zoveel uitlopen als ze hadden gewild, maar Button zal vooral blij zijn dat hij de Brawn in deze apocalyptische omstandigheden de auto op de baan heeft weten te houden. En dat is, gezien het gebrek aan natte testkilometers voor het team, op zichzelf al een wonder.
Race
Pos. Rijder Team Banden Tijd
1 J. Button Brawn GP 1:10:59.092
2 N. Heidfeld BMW + 22.722
3 T. Glock Toyota + 23.513
4 J. Trulli Toyota + 46.173
5 R. Barrichello Brawn GP + 47.360
6 M. Webber Red Bull + 52.333
7 L. Hamilton McLaren + 1:00.733
8 N. Rosberg Williams + 1:11.576
9 F. Massa Ferrari + 1:16.931
10 S. Bourdais Scuderia Toro Rosso + 1:42.164
11 F. Alonso Renault + 1 ronde(n)
12 K. Nakajima Williams + 1 ronde(n)
13 N. Piquet jr. Renault + 1 ronde(n)
14 K. Räikkönen Ferrari + 1 ronde(n)
15 S. Vettel Red Bull + 1 ronde(n)
16 S. Buemi Scuderia Toro Rosso + 1 ronde(n)
17 A. Sutil Force India F1 + 1 ronde(n)
18 G. Fisichella Force India F1 + 2 ronde(n)
Niet gefinisht
19 R. Kubica BMW + 30 ronde(n)
20 H. Kovalainen McLaren + 31 ronde(n)
Bron: http://f1.gpupdate.net/nl/Hof van Beroep verklaart diffusers legaal
15 april 2009
De diffusers van Brawn GP, Williams en Toyota zijn legaal. Zo luidt de uitspraak van het Hof van Beroep van de FIA. Dit betekent dat de andere teams als de wiedeweerga vergelijkbare diffusers moeten ontwikkelen, om de achterstand die zij inmiddels hebben opgelopen op deze drie teams, weer goed te maken.
Renault, Ferrari, Red Bull en BMW hadden bezwaar gemaakt tegen de legaliteit van de wagens van Brawn GP, Williams en Toyota, omdat zij vinden dat deze teams een diffuser op de auto hebben die niet conform de regels is. Volgens de technische regels moet de bodem van de wagen geheel gesloten zijn, maar Brawn GP, Williams en Toyota hebben hun auto zo ontworpen dat de diffuser naar hun mening geen deel uitmaakt van de onderkant van de bolide. Volgens hen is het daarom wel toegestaan om openingen bij de diffuser te hebben. Door deze openingen zouden deze auto's meer neerwaartse druk hebben, waardoor zij volgens technische experts per ronde wel drie tienden tot een halve seconde tijdwinst zouden opleveren.
"Het Hof van Beroep heeft besloten om het beroep af te wijzen. Op basis van de gehoorde argumenten en het aangeleverde bewijs heeft het Hof geoordeeld dat de stewards de juiste beslissingen hebben genomen door de wagens reglementair te verklaren", zo luidt de uitspraak van het Hof van Beroep van de FIA.
Het team van BMW was reeds begonnen aan de ontwikkeling van een nieuwe 'dubbele diffuser', voor het geval het Hof van Beroep tot deze beslissing zou komen, en mogelijk zijn er meer teams die rekening hebben gehouden met deze uitkomst. Het zal daarom erg interessant zijn om te zien of er komend weekend in China al teams zijn die een andere diffuser op hun auto hebben gemonteerd.
De volledige motivatie van het Hof wordt binnenkort bekendgemaakt.
Special: Aan de bak!
16 april 2009
Het besluit van het Internationale Hof van Beroep om de diffusers van Brawn, Williams en Toyota als legaal te bestempelen, kwam niet als een verrassing. De protesterende teams zullen zich nu flink in het zweet moeten gaan werken om ook zelf met een 'dubbeldekker' onder de auto te komen, waardoor het kampioenschap alleen maar beter kan worden.
Zullen ze erg gezweet hebben? Niemand verwachtte oprecht dat de diffusers alsnog illegaal verklaard zouden worden, maar Brawn, Williams en Toyota zullen vast een onrustig nachtje gehad hebben in Parijs. Het blijft tenslotte de FIA en die hebben wel vaker stunts uitgehaald waar de mond van open viel. Maar de teams kunnen gerust zijn: hun voordeel zal ook in China en Bahrein aan de orde zijn. Pas in Barcelona, op zijn vroegst, valt het te verwachten dat er meer teams met een nieuwe diffuser zullen verschijnen.
Of je nou fan bent van Ferrari, McLaren, BMW of Renault, iedereen moet toegeven dat het wel erg leuk is om eens wat andere teams vooraan te zien. Het besluit van het Hof zorgt ervoor dat we die teams nog wel even vooraan zullen zien en dat de kans zeer goed aanwezig is dat we dit jaar een nieuwe wereldkampioen kunnen begroeten.
Want de achterstand die de teams zonder diffuser hebben, is enorm. Zij dachten in de winter dat het ontwerp illegaal was en hebben er verder geen aandacht aan besteed. Zodra duidelijk werd dat een aantal teams er wel mee gingen racen zullen er ongetwijfeld gesprekken zijn gevoerd over het bouwen van zo'n ding, maar vooralsnog zit hij er niet op en kunnen de teams ook niet veel meer doen dan een paar keer op en neer over een verlaten vliegveld om het te testen.
Het is het meest ongelukkige jaar voor een dergelijke kwestie, want testen mag nu niet meer. Je zal dus iets moeten maken dat in theorie en in de windtunnel heel leuk kan werken, maar op de baan is dat soms een heel ander verhaal. Vraag maar aan Honda, die kregen in 2007 allemaal fraaie cijfertjes van de computer, maar daar bleek op het circuit geen donder van te kloppen. Theorie is allemaal prachtig, maar de praktijk is waar het telt. De teams zullen zeer zorgvuldig te werk moeten gaan, want elke race zonder nieuwe, of werkende, diffuser is nu in feite een weggegooide zondag.
De grote vraag is natuurlijk: welk team zal aan kunnen sluiten bij Brawn, Toyota en Williams als ze eenmaal een dubbeldekker hebben? Als we een beetje afgaan op de voortekenen zal vooral Red Bull het goed doen. Zonder KERS of dubbeldekker komen Sebastian Vettel en Mark Webber al heel goed mee, dus als ze nog eens een halve seconde per ronde kunnen pakken, zullen ze Brawn GP een serieuze tik om de oren kunnen geven. Williams en Toyota zijn nu al binnen hun bereik, maar hebben nog wel een paar tienden voorsprong.
We gaan dus een jaar tegemoet waarin de krachtsverhoudingen gaan wisselen. Reken er maar op dat de zeven teams flinke stappen zullen gaan maken als ze eenmaal eenzelfde diffuser hebben gemonteerd. Het advies aan de huidige koplopers luidt dan ook: pak wat je pakken kan. Als Toyota dit jaar een race moet winnen, is nu het moment om toe te slaan. Als Nico Rosberg zijn marktwaarde wil opkrikken door Williams eindelijk, eindelijk weer eens te laten winnen, moet hij nu zijn kans grijpen. En de punten die Jenson Button nu binnensleept, zouden wel eens heel waardevol kunnen worden als het seizoen tegen zijn einde loopt.
Bron: http://f1.gpupdate.net/nl