F1 en andere autosporten

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » di nov 04, 2008 10:34 am

Domenicali: "Raikkonen uit op eerherstel in 2009"
03 november 2008

Ferrari-teamchef Stefano Domenicali verwacht dat Kimi Raikkonen, die zondag is onttroond als wereldkampioen, volgend seizoen weer sterk voor de dag zal komen. De Fin kende een goed begin van het seizoen, met overwinningen in Maleisië en Spanje, maar kon niet tot het einde toe meestrijden om de wereldtitel.


Afbeelding


"Dit was een zeer moeilijk seizoen voor Kimi, maar hij is blij dat we als team wel hebben gewonnen", vertelde Domenicali. "Hij kijkt ernaar uit om volgend jaar weer met een schone lei te beginnen. Vorig jaar zeiden veel mensen dat het afgelopen was met Valentino Rossi (wereldkampioen in de MotoGP, red.), maar hij wist ook weer terug te komen. Ik verwacht van Kimi dat hij iets soortgelijks zal laten zien."

Raikkonen eindigde dit jaar als derde in het kampioenschap, met 75 punten.



Bron: http://f1.gpupdate.net/nl/


Psies...wat nou droomauto voor Hamilton...?! :hupajax.gif: :headbang.gif:

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 34684
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » wo nov 26, 2008 3:12 pm

Ecclestone: “Medaillesysteem volgend jaar al van kracht”

Het controversiële medaillesysteem van Bernie Ecclestone moet volgend jaar al bepalen wie er wereldkampioen Formule 1 wordt. Dat zei de commerciële baas van de koningsklasse van de autosport zelf tijdens de bekendmaking van LG als nieuwe partner voor de Formule 1. Ecclestone: “Ik hoop dat de FIA (internationale autosportbond, red.) het plan bij de volgende bijeenkomst goedkeurt en dan gaat het volgend jaar al van kracht.”

Ecclestone wil met het nieuwe systeem de strijd om overwinningen belangrijker maken en degene met de meeste zeges voortaan automatisch kampioen laten worden. “Het gaat echt gebeuren, alle teams zijn blij. Ik ben het zat dat iedereen het altijd over het gebrek aan inhaalacties heeft. Dat komt niet door de betrokken personen of de circuits waarop gereden wordt, met het huidige puntensysteem ontbreekt de noodzaak om iemand voorbij te gaan.”

“Als jij nu een race leidt en ik lig tweede, dan ga ik voor die twee extra punten echt niks geks proberen met het risico dat ik uitval of van de baan raak. Maar wanneer het gaat om een gouden medaille en de wetenschap dat de titel naar de coureur met de meeste zeges gaat, dan moet je als coureur wel. Het is niet de bedoeling dat een rijder zonder een race te winnen zichzelf toch tot wereldkampioen kan kronen.”
www.f1today.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » do nov 27, 2008 8:24 am

Het is niet de bedoeling dat een rijder zonder een race te winnen zichzelf toch tot wereldkampioen kan kronen.”
Een vreemde uitspraak eigenlijk, aangezien het ontzettend knap is om een heel seizoen constant voorin te eindigen. Als je nu vaak uitvalt, dan is dat minder belangrijk. Zolang je maar een aantal races wint. Ook wordt het risico groter dat coureurs elkaar van de baan rijden, als je voor staat met het aantal overwinningen en de concurrent is de race aan het winnen dan is dat verleidelijk.

Aan de ene kant kan het positief zijn, maar aan de andere kant vind ik het erg vreemd.

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » ma mar 09, 2009 6:31 pm

Nog ffkes... :cheer.gif:

Datum GP informatie en tijden

29 mrt. 2009 Australië Australië, Melbourne
05 apr. 2009 Maleisië Maleisië, Sepang
19 apr. 2009 China China, Shanghai
26 apr. 2009 Bahrein Bahrein, Sakhir
10 mei 2009 Spanje Spanje, Barcelona
24 mei 2009 Monaco Monaco, Monte Carlo
07 jun. 2009 Turkije Turkije, Istanbul park
21 jun. 2009 Groot-Brittannië Groot-Brittannië, Silverstone Circuit
12 jul. 2009 Duitsland Duitsland, Nürburgring
26 jul. 2009 Hongarije Hongarije, Hungaroring
23 aug. 2009 Europa Europa, Valencia Stratencircuit
30 aug. 2009 België België, Spa Francorchamps
13 sep. 2009 Italië Italië, Monza
27 sep. 2009 Singapore Singapore, Singapore
04 okt. 2009 Japan Japan, Suzuka
18 okt. 2009 Brazilië Brazilië, Interlagos
01 nov. 2009 Verenigde Arabische Emiraten Verenigde Arabische Emiraten, Abu Dhabi



Bron: http://f1.gpupdate.net/nl/

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 14611
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland

Bericht door Jinne » wo mar 18, 2009 12:22 am

En is de nieuwe regeling (aantal GP overwinningen telt als eerste in kampioenschap) er weer eentje om de rode bolides te bevoordelen?
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23608
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » wo mar 18, 2009 12:38 am

Nee hoor, het bevoordeelt de beste rijder.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » za mar 21, 2009 7:29 am

Die nieuwe regels laten wellicht nog een jaartje op zich wachten...

FIA bereid om nieuwe regel jaar uit te stellen
20 maart 2009

De FIA is bereid om de nieuwe regel die bepaalt dat de coureur met de meeste zeges kampioen wordt, met een jaar uit te stellen, mochten de teams niet blij zijn met dit nieuwe systeem. Zo heeft de autosportbond vrijdagavond laten weten.

Eerder deze week besloot de World Motor Sport Council (WMSC) dat niet de coureur met de meeste punten, maar de rijder met de meeste overwinningen kampioen moest worden en deze nieuwe regel al voor komend seizoen in te voeren. Meteen daarop lieten de teams, die zich hebben verenigd in de FOTA, al weten niet blij te zijn met deze regel en ook wereldkampioenen Lewis Hamilton, Michael Schumacher en Fernando Alonso toonden zich geen voorstander van de regelwijziging.

De FOTA bracht eerder op de dag zelfs nog een verklaring uit, waarin zij liet weten te twijfelen aan de geldigheid van de nieuwe regel. Volgen de teams is het zo laat veranderen van de regels in strijd met de Internationale Sportcode, waarin staat dat een wijziging aan het sportieve reglement nooit later dan 30 november mag worden gepubliceerd. Van deze regel mag alleen worden afgeweken als de deelnemende teams het unaniem eens zijn met de regelverandering en dat was hier duidelijk niet het geval. De teams hadden zelf zelfs een heel ander puntensysteem in gedachten, waarbij de winnaar van een race twaalf punten zou krijgen, de coureur die tweede is geworden negen punten, de nummer drie zeven punten enzovoorts. Dit voorstel werd echter unaniem verworpen door de World Motor Sport Council van de FIA.

Zoals het nu lijkt, zal de nieuwe regel dat de wereldtitel naar de rijder met de meeste race-overwinningen gaat, dit jaar dus niet worden ingevoerd en zal er dit jaar gewoon met hetzelfde puntensysteem worden gewerkt als in de afgelopen jaren.


Nog een weekje dames en heren und dann geht es lossssssss... :00001732.gif:

Volgende week, zondagochtend 29 maart, vanaf 8.00 uur weer voor de buis... :dance.gif:


Grand Prix Australië
27 mrt.
03:30-05:00 1e vrije training
07:30-09:00 2e vrije training
28 mrt.
05:00-06:00 3e vrije training
08:00-09:00 Kwalificatie
29 mrt.
08:00 Race



Bron: http://f1.gpupdate.net/nl/

Gebruikersavatar
Pride of Amsterdam
AT Toto Admin
Berichten: 2704
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 10:31 pm
Locatie: F-Side

Bericht door Pride of Amsterdam » ma mar 23, 2009 5:33 pm

Raymon schreef:Nee hoor, het bevoordeelt de beste rijder.
Stel... Hamilton wint de eerste 5 races, crasht in race 6 en kan de rest van het seizoen niet meer rijden. Massa daarentegen wordt het hele seizoen 2e en zelfs 4 keer 1e. De overige 8 races worden gewonnen door Kubica, Kovalainen en Raïkkönen. Ieder 2. Dan is Hamilton wereldkampioen.

Is hij dan de beste rijder?

Ik denk dat het alternatieve puntensysteem beter zou werken. 1e plaats hoger belonen waardoor een overwinning vanzelf meer waarde heeft en belangrijker wordt, maar waardoor je wel wordt gedwongen om het hele seizoen mee te strijden.

Maar het hele plan is inmiddels uitgesteld. Ben benieuwd of het wat wordt. Heb in ieder geval wel weer zin in het seizoen. Gaat er nog een F1-pooltje komen? Of kan ik me nog opgooien als organisator?
Op naar de vierde ster!

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23608
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » ma mar 23, 2009 5:46 pm

Pride of Amsterdam schreef:
Raymon schreef:Nee hoor, het bevoordeelt de beste rijder.
Stel... Hamilton wint de eerste 5 races, crasht in race 6 en kan de rest van het seizoen niet meer rijden. Massa daarentegen wordt het hele seizoen 2e en zelfs 4 keer 1e. De overige 8 races worden gewonnen door Kubica, Kovalainen en Raïkkönen. Ieder 2. Dan is Hamilton wereldkampioen.

Is hij dan de beste rijder?
In principe is hij dan de beste rijder want anders zou iemand die alleen maar 2de wordt zomaar wereldkampioen kunnen worden en dat lijkt me toch ook niet eerlijk.
Ik denk dat het alternatieve puntensysteem beter zou werken. 1e plaats hoger belonen waardoor een overwinning vanzelf meer waarde heeft en belangrijker wordt, maar waardoor je wel wordt gedwongen om het hele seizoen mee te strijden.
Dat zou inderdaad beter kunnen werken, maar nog steeds geldt dat als iemand na 5 overwinningen crashed je nog steeds een andere wereldkampioen kan krijgen.
Maar het hele plan is inmiddels uitgesteld. Ben benieuwd of het wat wordt. Heb in ieder geval wel weer zin in het seizoen. Gaat er nog een F1-pooltje komen? Of kan ik me nog opgooien als organisator?
Ik zou zeggen, organiseer'ze :)
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » ma mar 23, 2009 5:52 pm


Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 34684
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » ma mar 23, 2009 6:07 pm

Ramona schreef:Psssst...
Haha, blijkbaar niet!
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » di mar 24, 2009 3:24 pm

Officiële deelnemerslijst 2009 gepubliceerd
23 maart 2009

De FIA heeft maandag de definitieve deelnemerslijst van het nieuwe Formule 1-seizoen gepubliceerd. Uiteraard staan daar de namen van Rubens Barrichello en Jenson Button op, die voor het nieuwe team Brawn GP zullen uitkomen.

Aangezien Brawn GP als nieuw team wordt beschouwd door de FIA, zullen Button en Barrichello met respectievelijk startnummers 20 en 21 rijden, in plaats van 18 en 19. Deze nummers waren aan Honda, de voorloper van Brawn GP, toegekend, maar gaan nu naar Force India.

Ook zijn de startnummers van Ferrari en Toro Rosso veranderd. Felipe Massa zal dit jaar met nummer 3 rijden, en Kimi Raikkonen met 4. Eerder zou dit andersom zijn. Sébastien Buemi stond nog met nummer 11 op de vorige deelnemerslijst, maar zal uiteindelijk met nummer 12 rijden. Nummer 11 gaat naar teamgenoot Sébastien Bourdais.

De deelnemerslijst van 2009:

1. Lewis Hamilton - VODAFONE McLAREN MERCEDES
2. Heikki Kovalainen - VODAFONE McLAREN MERCEDES

3. Felipe Massa - SCUDERIA FERRARI MARLBORO
4. Kimi Raikkonen - SCUDERIA FERRARI MARLBORO

5. Robert Kubica - BMW SAUBER F1 TEAM
6. Nick Heidfeld - BMW SAUBER F1 TEAM

7. Fernando Alonso - ING RENAULT F1 TEAM
8. Nelson Piquet - ING RENAULT F1 TEAM

9. Jarno Trulli - PANASONIC TOYOTA RACING
10. Timo Glock - PANASONIC TOYOTA RACING

11. Sébastien Bourdais - SCUDERIA TORO ROSSO
12. Sébastien Buemi - SCUDERIA TORO ROSSO

14. Mark Webber - RED BULL RACING
15. Sebastian Vettel - RED BULL RACING

16. Nico Rosberg - AT&T WILLIAMS
17. Kazuki Nakajima AT&T WILLIAMS

18. Adrian Sutil - FORCE INDIA F1 TEAM
19. Giancarlo Fisichella - FORCE INDIA F1 TEAM

20. Jenson Button - BRAWN GP FORMULA ONE TEAM
21. Rubens Barrichello - BRAWN GP FORMULA ONE TEAM



Bron: http://f1.gpupdate.net/nl/

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 34684
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » di mar 24, 2009 3:30 pm

Wat beginnen ze laat dit jaar, ik was altijd gewend dat de eerste wedstrijd rond 9 maart was.

@ PoA: Ga je gang!
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Pride of Amsterdam
AT Toto Admin
Berichten: 2704
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 10:31 pm
Locatie: F-Side

Bericht door Pride of Amsterdam » wo mar 25, 2009 9:39 am

Heb een topic-je F1-pool aangemaakt. Benieuwd wie er allemaal meedoen.
Het is wel kort dag natuurlijk.
Op naar de vierde ster!

Gebruikersavatar
Hoeladans
Berichten: 3019
Lid geworden op: za aug 06, 2005 9:12 am

Bericht door Hoeladans » do mar 26, 2009 10:56 pm

Ben heel benieuwd hoe Brawn GP het gaat doen. Heb heel veel positieve geluiden over dit team gehoord, dat ze echt enorm snel waren bij de testen.

Gebruikersavatar
Pride of Amsterdam
AT Toto Admin
Berichten: 2704
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 10:31 pm
Locatie: F-Side

Bericht door Pride of Amsterdam » vr mar 27, 2009 12:05 am

Yep... veel (verrassend) positieve geluiden over het vormalige Honda team ja. Ben ook heel benieuwd. Toch altijd maar afwachten wat de testresultaten waard zijn in een seizoen. Hoewel de snelheid volgens enkele teams natuurlijk door de in hun ogen illegale diffuser komt.

Protest inmiddels door de FIA afgewezen, maar er gaat een hoger beroep volgen. Zal pas voorkomen na de GP van Maleisië.
Op naar de vierde ster!

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » vr mar 27, 2009 11:08 am

Rosberg domineert vrije trainingen in Melbourne
27 maart 2009

Williams-coureur Nico Rosberg heeft de eerste dag van het nieuwe Formule 1-seizoen verrassend als snelste afgesloten. De Duitser kwam tijdens de tweede vrije training op het circuit van Melbourne tot een tijd van 1.26.053, waarmee hij Brawn-coureur Rubens Barrichello een tiende van een seconde voorbleef. Jarno Trulli was met zijn Toyota goed voor de derde tijd van de dag.


Door de vele nieuwe regels viel er voor aanvang van de eerste training in Australië nog geen pijl op te trekken welke teams er nou eigenlijk het beste voor stonden, na de wintertests. Alleen Brawn GP stak tijdens de laatste testdagen met kop en schouders boven de rest uit, maar velen twijfelden of het oude Honda-team die snelheid ook in een raceweekend kon waarmaken. De eerste vrije training gaf dus een eerste indicatie van hoe de zaken ervoor staan en hierin waren Williams-rijders Nico Rosberg en Kazuki Nakajima de snelsten.

Onder een stralende Australische zon en bij een temperatuur van net boven de dertig graden kwam Rosberg ook in de middagsessie tot de snelste tijd. De Duitser kreeg daarbij eigenlijk alleen wat weerstand van de coureurs van Toyota en Brawn. Diverse coureurs schoten nog even over het gras, waaronder Heikki Kovalainen en Adrian Sutil, maar het grootste momentje was voor Felipe Massa, die net iets te ver over de kerbstones ging en vervolgens een slingerende Ferrari nog net in het juiste spoor wist te houden, daarmee een enorme smak in de muur voorkomend.

Williams, Brawn en Toyota zijn voorlopig dus de snelste teams. Dit zijn ook de teams waartegen donderdag protest is aangetekend door Renault, Ferrari en Red Bull, omdat hun wagens niet aan de regels zouden voldoen. De diffuser van deze teams zou groter zijn dan volgens het reglement is toegestaan. De stewards besloten donderdagavond laat echter dat de wagens van Williams, Brawn en Toyota wel degelijk legaal zijn en de protesten af te wijzen. Mogelijk profiteren Williams, Brawn en Toyota nu van een betere luchtstroom aan de achterzijde van de auto en meer neerwaartse druk. Van de snelste zeven coureurs zijn er zes van deze drie teams. Alleen thuisrijder Mark Webber is de vreemde eend in de bijt, op de vierde plek.

Ferrari en McLaren, de twee teams die de afgelopen jaren de Formule 1 domineerden, kenden een teleurstellende start van het weekend in Melbourne. Felipe Massa en Kimi Raikkonen bleven steken op de tiende en de elfde plek in de tijdenlijst, terwijl Heikki Kovalainen en Lewis Hamilton het moesten doen met de zeventiende en de achttiende tijd. Ook BMW en Renault, die vorig jaar derde en vierde werden bij de constructeurs, wisten ook nog geen goede indruk te maken. Fernando Alonso was de beste Renault-coureur op de twaalfde stek en BMW-rijders Nick Heidfeld en Robert Kubica waren veertiende en vijftiende.


Sebastian Vettel kende een moeilijke eerste dag van zijn seizoen. In de eerste training kon hij door hydraulische problemen niet meer dan vier ronden rijden en de tweede oefensessie wist hij door een eigen fout niet af te maken. De Duitser kwam met zijn beide linkerwielen op het gras, waarna hij van de baan spinde en zijn motor liet afslaan. Vettel zou de dag wel afsluiten met een niet onaardige achtste tijd, waarmee Red Bull Racing na Williams, Brawn GP en Toyota vooralsnog het vierde team in de rangorde is.

De derde en laatste vrije training voor de Australische Grand Prix begint om 4.00 uur Nederlandse tijd.


Bron: http://f1.gpupdate.net/nl/

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » vr mar 27, 2009 1:36 pm

Nieuw seizoen begint met ruzie
Door GERARD DEN ELT

MELBOURNE - De beroepscommissie van de FIA hakt over een maand de knoop door of drie renstallen (Williams, Toyota en Brawn GP) al dan niet in strijd met de regels aan het Formule 1-seizoen zijn begonnen.

Een gat in de bodemplaat van de zes betrokken raceauto’s heeft de toorn gewekt van de zeven andere teams, die menen dat de drie rivalen op illegale wijze voordeel hebben verkregen.

Er volgde een officiële klacht, maar de FIA wees die donderdag af, na zes uur beraadslagen. Brawn GP, Toyota en Williams mogen daarom zondag gewoon van start met de wagens waarin ze hebben getest.

Na dit besluit tekenden Ferrari, Renault en Red Bull echter meteen beroep aan. Dat zal pas volgende maand worden behandeld, na de Grote Prijs van Maleisië. Wat de uitkomst ook zal zijn, enkele teams zullen hun auto-ontwerpen moeten aanpassen. Ofwel de drie revolutionaire teams, ofwel de zeven behoudende teams.

Gesprekken om de zaak minnelijk op te lossen, brachten gisteren in Albert Park geen enkele oplossing. Martin Whitmarsh, de nieuwe teambaas van McLaren-Mercedes, meent dat de ontwerpen van Toyota, Williams en het verrassende Brawn GP illegaal zijn.

,,Zij hebben een avontuurlijke en gedurfde uitleg van de regels gekozen, maar ik zou niet durven zeggen dat iemand hier bedrog heeft willen plegen,’’ aldus Whitmarsh. ,,Ik vind het wel jammer dat we het seizoen weer moeten beginnen met een conflict. De krantenkolommen hadden beter aan het racen kunnen worden besteed.’’

Ross Brawn, teambaas van de overgenomen renstal van Honda, meent dat de protesten zinloos zijn. ,,Het staat heel duidelijk in de regels dat het mag. Onze tegenstanders hebben de interpretatie alleen niet begrepen. Dat kun je ons niet verwijten,’’ aldus Brawn.

En ook Frank Williams lijkt niet erg onder de indruk van de klachten. De langst zittende teambaas meent dat de protesten zinloos zijn, maar wel moeten worden ingediend. ,,Als je het ergens niet mee eens bent, moet je protest indienen. Dat zou ik ook doen,’’ aldus Williams.

Eerder liet Charly Whiting, racedirecteur namens de FIA in de Formule 1, al weten geen technische bezwaren te hebben tegen het omstreden ontwerp van de drie renstallen. Dat maakt de controverse extra interessant. Het gat in de bodemplaat leidt de lucht naar de zogenoemde diffuser, die de luchtstroom door en onder de auto zo efficiënt mogelijk moet afvoeren.

Alle renstallen zijn afgelopen winter op zoek geweest naar meer neerwaartse druk, nadat de FIA besloot dat het publiek in de Formule 1 in het seizoen 2009 meer inhaalacties te zien moest krijgen. Om dat te bereiken, werden onder meer nieuwe vleugels verplicht gesteld, die minder neerwaartse druk (downforce) genereren.

Een gat in de bodemplaat zou het verlies aan neerwaartse druk, vooral belangrijk in snelle bochten, voor een flink deel alweer teniet hebben gedaan. Het verlies aan downforce door de nieuwe vleugels (breder en lager aan de voorkant, smaller en hoger aan de achterzijde) wordt geschat op 50 procent. De diffusers van Toyota, Williams en Brawn GP zouden de neerwaartse druk echter weer met 20 procent opvoeren.

www.sportwereld.nl

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » za mar 28, 2009 8:08 am

Verrassende 1e startrij...leuk leuk... :neutral.gif:
...en goed gereden van Vettel ook...

Kwalificatie
Pos. Rijder Team Banden Tijd

1 J. Button Brawn GP 1:26.202
2 R. Barrichello Brawn GP 1:26.505
3 S. Vettel Red Bull 1:26.830
4 R. Kubica BMW 1:26.914
5 N. Rosberg Williams 1:26.973
6 T. Glock Toyota 1:26.975
7 F. Massa Ferrari 1:27.033
8 J. Trulli Toyota 1:27.127
9 K. Räikkönen Ferrari 1:27.163
10 M. Webber Red Bull 1:27.246

11 N. Heidfeld BMW 1:25.504
12 F. Alonso Renault 1:25.605
13 K. Nakajima Williams 1:25.607
14 H. Kovalainen McLaren 1:25.726
15 L. Hamilton McLaren geen tijd

16 S. Buemi Scuderia Toro Rosso 1:26.503
17 N. Piquet jr. Renault 1:26.598
18 G. Fisichella Force India F1 1:26.677
19 A. Sutil Force India F1 1:26.742
20 S. Bourdais Scuderia Toro Rosso 1:26.964



Bron: http://f1.gpupdate.net/nl/

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 34684
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » za mar 28, 2009 10:38 am

Hoe laat is de wedstrijd eigenlijk, Nederlandse tijd?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Bericht door Frank » za mar 28, 2009 11:06 am

08:00 uur (dat had Ramona een tijdje geleden ook al gepost, trouwens :kwijl.gif: ).

Hamilton start trouwens helemaal achteraan, zijn versnellingsbak is vervangen.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 34684
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » za mar 28, 2009 11:19 am

Bedankt Ramona en Frank. :smallgrin.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Hoeladans
Berichten: 3019
Lid geworden op: za aug 06, 2005 9:12 am

Bericht door Hoeladans » za mar 28, 2009 12:22 pm

Toyota gediskwalificeerd na kwalificatie Australië
28 maart 2009 / Uitslagen / Foto's


Toyota-rijders Jarno Trulli en Timo Glock zijn na afloop van de kwalificatie in Australië gediskwalificeerd. Glock had zich aanvankelijk als zesde gekwalificeerd, twee plekken voor Trulli. De achtervleugel van hun auto's voldoet echter niet aan de technische reglementen en ze zullen nu terug worden gezet naar de laatste startrij.

In tegenstelling tot de voorvleugel mag een achtervleugel niet bewegen. Uit de technische keuring na de kwalificatie bleek echter dat dit wel gebeurde bij de Toyota TF109. In een verklaring liet de FIA dan ook weten dat Toyota uit de uitslag van de kwalificatie is geschrapt. "De bovenste elementen van de achtervleugel van de Toyota-rijders zijn extreem flexibel en gaan tegen artikel 3.15 van het Technische Reglement in," aldus de FIA.

"De wedstrijdleiding heeft naar de uitleg geluisterd van een afgevaardigde van Toyota en de auto's waar het om gaat geïnspecteerd. De wedstrijdleiding kwam hierna tot dezelfde conclusie als de technische delegatie van de FIA en er is besloten de Toyota-rijders uit de officiële uitslag van de kwalificatie te schrappen

Gebruikersavatar
Hoeladans
Berichten: 3019
Lid geworden op: za aug 06, 2005 9:12 am

Bericht door Hoeladans » zo mar 29, 2009 8:43 am

Wow, mooi(maar ook dom) gevecht tussen Kubica en Vettel op het einde!

1.Button
2.Barrichello
3.Trulli

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 34684
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » zo mar 29, 2009 9:26 am

Jenson Button wint Grand Prix van Australië

Jenson Button heeft de Grand Prix van Australië op zijn naam geschreven. In een spannende race was hij erg lang te sterk voor Sebastian Vettel en Robert Kubica. Door gretigheid bij de coureurs van Red Bull Racing en BMW Sauber gaan Barrichello en Trulli ervandoor gaan met de laatste podiumplekken.

Onder een laagstaande zon gaat de race van start. Button komt uitstekend weg, maar Barrichello kent problemen en valt terug tot in het middenveld. Webber en Heidfeld spinnen in de eerste bocht. Terwijl Button al bijna vier seconden los is van de rest van het veld, is Hamilton vanaf de laatste startrij al opgeklommen tot de veertiende stek.

Aan het einde van de eerste ronde komen Heidfeld en Webber binnen voor reparaties. Ook Sutil is zijn voorvleugel verloren en komt de pitstraat binnen. Kovalainen heeft in al het tumult zijn voorwielophanging beschadigd en moet uitstappen. Hamilton maakt intussen grote stappen door het veld. In twee ronden tijd passeert hij twee coureurs via de buitenkant, waaronder Fisichella. Button leidt de wedstrijd voor Vettel en Massa.

Kimi Raikkonen krijgt geen snelheid in zijn Ferrari. In de openingsfase zet hij nog een paar keer een snelle sectortijd, maar komt daarna onder druk te staan van Rosberg. In de negende ronde verliest de Fin twee plekken aan Rosberg en Barrichello. In de tiende ronde opent Ferrari de officiële serie pitstops. Raikkonen ruilt de zachte banden in voor de harde, terwijl teamgenoot Massa een ronde later hetzelfde doet. Ook Hamilton komt binnen.

In de achttiende ronde is het Nakajima die de muur in crasht. De Japanner rijdt teveel over de kerbstones in de vierde bocht en beschadigd zijn Williams. De beide Brawn GP's komen binnen voor hun pitstop, waarna de safety car naar buiten komt. Tijdens de safety car-periode meldt Fisichella zich bij zijn crew in de pitstraat. Hij mist echter totaal de ingang naar zijn team en moet teruggeduwd worden.

In de 23e ronde wordt de race weer vrijgegeven. In de eerste bocht eindigt de race van Nelson Piquet Jr. in de grindbak. Het lijkt er even op of hij Rosberg heeft geraakt, maar naar eigen zeggen werd de spin veroorzaakt door slechte remmen. Aan de volgorde vooraan het veld verandert niets: Button leidt nog steeds voor Vettel en Massa.

Met nog 27 ronden te gaan komt Massa binnen; vermoedelijk voor zijn laatste stop. Vijf ronden later is het plotseling Kubica die twee keer de snelste ronde rijdt. Een pitstop voor de Pool volgt echter niet veel later, gevolgd door Raikkonen. In de 42e ronde spint Timo Glock na een mislukte aanval op Fernando Alonso in de voorlaatste bocht. Raikkonen profiteert en pakt de plek af. Lang kan de Finse ex-wereldkampioen er niet van genieten. Hij komt opnieuw binnen en gaat terug naar de harde band. Een ronde later maakt Rosberg een pitstop en staat Raikkonen even achterstevoren met zijn Ferrari.

Vanaf de 46e ronde beginnen de problemen voor Ferrari serieuzer te worden. Felipe Massa lijkt een lekke band te hebben en parkeert zijn Ferrari in de pitbox. Op hetzelfde moment maakt raceleider Button zijn laatste pitstop. Hij komt voor tweede man Sebastian Vettel weer het circuit op. Met nog tien ronden te gaan lijkt Fisichella voor een punt te kunnen gaan, maar schijn bedriegt. De Italiaan moet nog naar binnen.

Met nog vijf ronden te gaan lijkt Rosberg problemen te hebben met zijn Williams. Hij verliest in een ronde tijd drie plekken aan Barrichello, Trulli en Hamilton. Verder naar voren in het veld gaat Kubica erg hard. Hij rijdt op de derde plek en komt hard dichterbij aan de Red Bull van Vettel. Met nog drie ronde te gaan nemen de gebeurtenissen een ingrijpende wending voor de podiumklanten. Robert Kubica plaatst een gewaagde aanval bij Vettel, waardoor de twee elkaar raken in de derde bocht. Beide auto's raken beschadigd, maar rijden door om toch nog te kunnen finishen. Kubica gaat te hard en schrijft zijn auto af tegen de muur van bocht nummer vijf. De safety car moet naar buiten komen. Dat opent mogelijkheden voor Vettel, die nog probeert de finish te halen. De jonge Duitser moet in de laatste ronde toch nog zijn auto parkeren langs het circuit. Op hetzelfde moment moet Kimi Raikkonen zijn auto ook parkeren in de pitstraat. Beide Ferrari's scoren niet tijdens de openingsrace van 2009.

De safety car kiest de pitstraat in de laatste bocht van de race, waardoor Jenson Button vrij baan heeft voor zijn eerste Grand Prix-overwinning sinds de Hongaarse Grand Prix in 2006. Met dank aan de problemen van Vettel en Kubica boekt Brawn GP een dubbelzege bij haar debuut, met dank aan de tweede plek van Barrichello. Het podium wordt gecompleteerd door Jarno Trulli, het eerste podium van de Italiaan sinds Frankrijk afgelopen seizoen. Lewis Hamilton beperkt de schade met een onverwachte vierde plek, daarachter pakken Glock, Alonso en Rosberg nog punten. Het allerlaatste WK-punt gaat naar debutant Sebastian Buemi.

Het hele veld finisht binnen acht seconden, met uitzondering van Mark Webber, die een ronde achterstand heeft. Het Formule 1-circus verplaatst zich nu richting Maleisië, waar dit weekend de volgende race wordt verreden.

Grand Prix van Australië, Albert Park uitslag race coureur team resultaat ronden
1. J. Button Brawn GP 1u34:15.784 58
2. R. Barrichello Brawn GP + 0.807 58
3. J. Trulli Toyota + 1.604 58
4. L. Hamilton McLaren + 2.914 58
5. T. Glock Toyota + 4.435 58
6. F. Alonso Renault + 4.879 58
7. N. Rosberg Williams + 5.722 58
8. S. Buemi Toro Rosso + 6.004 58
9. S. Bourdais Toro Rosso + 6.298 58
10. A. Sutil Force India + 6.335 58
11. N. Heidfeld BMW Sauber + 7.085 58
12. G. Fisichella Force India + 7.374 58
13. M. Webber Red Bull Racing + 1 ronde 57

uitvallers
14. S. Vettel Red Bull Racing crash 56
15. R. Kubica BMW Sauber crash 55
16. K. Räikkönen Ferrari nog niet bekend 55
17. F. Massa Ferrari nog niet bekend 45
18. N. Piquet Jr. Renault spin 28
19. K. Nakajima Williams crash 17
20. H. Kovalainen McLaren crash 1
www.f1today.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Plaats reactie