Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » do jun 08, 2017 4:11 pm

Klopt, die is ook weer prima bezig.
Nil volentibus arduum

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door brigade zuid » do jun 08, 2017 4:28 pm

Vind je hem een groot talent? Hij is dacht ik pas 21.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » do jun 08, 2017 7:50 pm

Absoluut, hij is inderdaad 21 en laat al een tijdje goede dingen zien. Ook in een sterk deelnemersveld. Zeker een groot talent dus en interessant om te kijken wat hij daar de komende dagen kan doen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11946
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Wielrennen

Bericht door Sandro » zo jun 11, 2017 8:09 pm

Dumoulin alweer bezig in de Ronde van Zwitserland.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » di jun 13, 2017 9:29 am

Naast alle aandacht voor Tom Dumoulin is het ook weer erg leuk om Matthieu van der Poel te volgen. Hij won in korte tijd verschillende keren op de weg. En wat misschien nog wel veel knapper was is zijn tweede plaats bij de wereldbeker MTB in Nove Mesto waar hij van achteruit moest komen. Alleen wereldkampioen Schurter kon hem voorblijven. Welke kant wil Van der Poel nu op?
Van der Poel: "Koersen is heel leuk, maar trainen is soms saai"

Mathieu van der Poel (22) heeft de afgelopen weken op de weg en op zijn mountainbike geregeld zijn klasse laten bewonderen. Het Nederlandse raspaardje had een uitgebreid gesprek met Sporza.

"Winnen op de weg is toch speciaal" In het veld is Mathieu van der Poel altijd een veelwinnaar geweest, maar ook op de weg kon de Nederlandse alleskunner de voorbije weken stevig oogsten. "Ik sta daar niet zo bij stil", vertelt Van der Poel aan Sporza. "Ik fiets heel graag en winnen is er vanaf het begin bij geweest. Nu is dat op het hoogste niveau. Het is wel snel gegaan ineens." In de Ronde van België won Van der Poel een etappe. "Ik ben iemand die nooit zomaar zal meekoersen en dus wou ik me laten zien. Ik heb er getoond dat ik het niveau heb om op de weg mee te kunnen."

Geeft zo'n zege op de weg meer voldoening dan een overwinning in het veld? "Op de weg ga je naar een sprint met een groep en weet je niet op voorhand of je die zal winnen. Dat is een verschil met de cross, al kan dat ook uitbundig zijn. Maar winnen op de weg is toch speciaal." "Winnen heb ik van in de jeugdreeksen gedaan. Dat zal ik proberen te blijven doen. Dat is de reden waarom ik zo hard train, om de beste te zijn. Maar plezier staat nog altijd voorop."


"Op een mountainbike is training vooral plezier"
Mathieu van der Poel illustreerde zijn vormpeil op de wegfiets en op zijn mountainbike. "Ik had zelf niet verwacht dat ik zo goed zou zijn. Het speelt mee dat ik me weer 100% voel. Ik ben ervan overtuigd dat het mountainbiken ervoor gezorgd heeft dat ik snel in vorm ben geraakt." Van der Poel steekt zijn liefde voor de MTB-sport niet onder stoelen of banken. "Ik heb al een paar keer gezegd dat de weg iets minder aantrekkelijk is voor mij, al begint dat ook te veranderen." "Op een mountainbike is training vooral plezier, op de weg heb ik het gevoel dat ik meer aan het trainen ben. Koersen is wel heel leuk, maar het trainen en alles wat er bijkomt is soms saai."

De invloed van vader Adrie van der Poel
Wat is de rol van vader Adrie in de carrièreplanning van Mathieu van der Poel? "Groot, maar minder dan vroeger. Hij heeft me alles geleerd, maar ik ga nu meer mijn eigen weg en neem mijn eigen beslissingen. Soms botst dat wel, maar dat is normaal. Niet iedereen moet dezelfde visie hebben." "Of we soms een andere kijk op de zaken hebben? Vorige week ging ik met de duurfiets in het bos rijden. Hij vindt dat dat niet kan of mag, maar ik vind dat leuk als ontspanning. Hij laat merken dat dat niet zijn volle goesting is, maar ik hoeft niet precies hetzelfde te doen."

Kan zoon Van der Poel de carrière van zijn vader evenaren, die onder meer de Ronde van Vlaanderen, de Amstel Gold Race en Luik-Bastenaken-Luik won? "Ik moet eerst die klassiekers rijden om te zien wat ik kan. Maar ik ga er wel vanuit dat dat binnen mijn mogelijkheden ligt."


Mathieu van der Poel over...
... motorcrossen: "Dat doe ik enorm graag, maar ik moet mezelf wat temmen. Het risico op een blessure is toch redelijk groot. Ik probeer het zo weinig mogelijk te doen en met verstand."

... zijn idolen: "Ik probeer mijn eigen weg te gaan, al heb ik natuurlijk ook voorbeelden. Als ik dan toch iemand moet opnoemen: Tom Dumoulin heeft me in de Giro wel bekoord."

... duels met Wout van Aert in het veld en op de weg: "Het is een teken dat we het allebei goed doen. Ik koers wel graag met Wout, die ook altijd met open vizier koerst. Er wordt minder neergekeken op het veldrijden door de prestaties die we op de weg geleverd hebben."

Bron: sporza.be
Deze zomer slaat hij het NK op de weg over om deel te nemen aan het WK mountainbike. Zou leuk zijn als hij daar een topprestatie kan leveren. Goed voor de aandacht voor de mtb sport die wereldwijd behoorlijk populair is maar in Nederland niet zo enorm leeft.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » di jun 13, 2017 8:50 pm

Voor Dumoulin is het klassement in de Ronde van Zwitserland er even te veel aan maar nu is Kruijswijk weer goed. Prima resultaat vandaag en nu tweede in het klassement. Ziet er naar uit dat hij gaat meedoen om de eindzege. Zou een leuke opsteker zijn na de mislukte Giro. :biggthumpup.gif:
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » za jul 01, 2017 2:39 pm

Regen bij de openingstijdrit in de Tour. Ik ben benieuwd hoe lang het nat blijft. Als het straks ook nog zo is wanneer de favorieten moeten starten kan het nogal eens voor verschillen gaan zorgen. Want hoeveel risico durf je te nemen?

Straks eens kijken wat Roglic kan namens Lotto Jumbo. Die zal misschien meer risico's durven pakken dan de klassementsrenners.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Wielrennen

Bericht door InnerHarbour » za jul 01, 2017 3:47 pm

Au de tour is blijkbaar weer begonnen, gelukkig is er niets van te zien in mijn local wel rugby cricket en gaelic football :biggthumpup.gif:
YNWA

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Wielrennen

Bericht door InnerHarbour » za jul 01, 2017 3:55 pm

Au de tour is blijkbaar weer begonnen, gelukkig is er niets van te zien in mijn local wel rugby cricket en gaelic football :biggthumpup.gif:
YNWA

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33761
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » za jul 01, 2017 4:05 pm

De profileerdrang met 'mannelijke' sporten is blijkbaar zo groot bij IH, dat hij het voor de zekerheid maar twee keer doet. :smallgrin.gif:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33761
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » za jul 01, 2017 4:06 pm

Duurt nog anderhalf uur voordat Froome van start gaat zie ik. Over uurtje maar weer eens inschakelen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11946
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Wielrennen

Bericht door Sandro » za jul 01, 2017 4:39 pm

Gay-like football? :hypocrite.gif:
"Hate it or love it, the underdog's on top".

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door brigade zuid » za jul 01, 2017 4:54 pm

Jammer dat deze Tour weinig van de Nederlanders verwacht hoeft te worden. Van de klassementsrenners (Dumoulin, Kruiswijk, Mollema en Gesink) doet de helft niet mee, Mollema is knecht en hoef je derhalve niks van te verwachten. Hou je alleen Gesink over, die voor een dagsucces wil gaan... nou daar heb je dan een kansje of drie voor. Heb je nog Groenewegen voor de sprint maar die lijkt me niet goed genoeg om te winnen en dan houd het voor wat de Nederlanders wel een beetje op denk ik.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33761
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » za jul 01, 2017 5:09 pm

brigade zuid schreef:Jammer dat deze Tour weinig van de Nederlanders verwacht hoeft te worden. Van de klassementsrenners (Dumoulin, Kruiswijk, Mollema en Gesink) doet de helft niet mee, Mollema is knecht en hoef je derhalve niks van te verwachten. Hou je alleen Gesink over, die voor een dagsucces wil gaan... nou daar heb je dan een kansje of drie voor. Heb je nog Groenewegen voor de sprint maar die lijkt me niet goed genoeg om te winnen en dan houd het voor wat de Nederlanders wel een beetje op denk ik.
Ja, grappig, ik vind het leuk als een Nederlander het goed doet, zoals Dumoulin, maar ik kijk voor de sport, niet vanuit nationalisme.

Overigens fijn dat de condities voor iedereen gelijk zijn.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door brigade zuid » za jul 01, 2017 5:19 pm

Pfff wat een valpartij van Valverde net..

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » za jul 01, 2017 6:26 pm

Het is eigenlijk te gek voor woorden dat je zo direct aan het parcours op volle snelheid in een ijzeren hek kunt vliegen. Er gaat zoveel geld om in een wedstrijd als de Tour. Kan daar misschien iets vanaf om uit te geven aan veiligheid voor de renners?

De eerste slag is in ieder geval voor Team Sky. Vier man bij de eerste tien en een hele aardige winst ten opzicht van alle concurrenten.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7918
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Wielrennen

Bericht door elliquido » zo jul 02, 2017 1:08 pm

valverde knie gebroken
izzagiri wervel gebroken
en nog een 3e renner vandaag eruit.

begint lekker die tour..
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo jul 02, 2017 3:30 pm

En vandaag weer in de regen. Het is zo geen eenvoudig begin al hebben ze er wel werk van gemaakt om het parcours van Dusseldorf naar Luik zo vlak mogelijk te houden.

Even het laatste uurtje bekijken. De aankomst is een brede rechte baan. Mede gezien zijn goede tijdrit en het type sprinter dat hij is verwacht ik een duidelijke zege voor Kittel.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11946
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Wielrennen

Bericht door Sandro » zo jul 02, 2017 9:46 pm

Geen fuck aan die sprintersetappes. Ik hoop altijd dat de opzet mislukt en de vluchters het redden.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » ma jul 03, 2017 6:52 am

Daar hoop ik ook altijd op, maar het is meestal een kansloze missie want er zijn teveel ploegen die willen sprinten. Ook al hebben ze daarin relatief weinig kans. Ik heb er op zich nog wel aardigheid in om te kijken hoe de ploegen zich formeren en in de laatste kilometers strijd leveren om de beste positie. Maar dat is mager voor een hele rit. Je moet op zo'n dag hopen op wind zodat er waaiers kunnen worden getrokken. Dan is het ineens weer gaaf natuurlijk.

Er zitten ook veel te veel van deze etappes in het routeschema. Dat je sprinters een paar kansen wil geven is prima maar de omgeving van de rit van zondag vroeg gewoon om een mooie heuveletappe.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Wielrennen

Bericht door InnerHarbour » ma jul 03, 2017 7:08 am

Of jullie allemaal even dankjewel tegen mij willen zeggen. :blackcat.gif: :drecul.gif:
Beste mede-wieleridioten: wees dankbaar dat men dit je gunt

COLUMNNynke de Jong schrijft drie keer per week over wat haar bezighoudt.

We kijken de etappe bij de NOS. In de auto gaat de radio aan voor Radio Tour de France. Om half acht is er het Tourjournaal, om acht uur begint Tour du Jour bij de commerciëlen. Om vijf voor half tien de Avondetappe met Dione. En dan om kwart over tien nog Vive le Velo op de Belg. En tussendoor lezen we alle artikelen in alle kranten.

De Tour de France is hard werken voor de wielerliefhebber. En als vanzelfsprekend nemen we dit alles tot ons. Natúúrlijk zendt de NOS dit alles uit, wordt op de radio elk serieus gesprek bruut onderbroken wanneer er een Nederlander in de ontsnapping zit. En ouwehoeren ze ’s avonds op televisie nog lang na over elk wegslippend achterwiel en elk pijnlijk achterwerk.

Maar wij, de wielerliefhebbers, mogen wel eens dankjewel zeggen tegen al die Nederlanders die werkelijk niets met wielrennen hebben. Drie weken lang worden ze doodgegooid met een sport die ze werkelijk niks kan schelen. Dat vraagt veel van een mens. Want het is amper te vermijden, die Tour de France. Je kunt als wielerhater maar beter drie weken voor een stilteretraite naar Nepal vertrekken.

Daarom wil ik tegen al mijn mede-wieleridioten zeggen: wees dankbaar dat men je dit allemaal gunt. Dat de wielerhaters nog niet met spandoeken op het Mediapark staan om te demonstreren tegen Danny Nelissen en Herbert Dijkstra. Wa

Wat zou je zelf doen, wanneer drie weken lang de media zou draaien om een sport die je totaal niks kan schelen? Ik noem maar iets: dressuur. Radioflitsen van Ed van der Bent over de CHIO in Aken en een hele wereldbeker van begin tot eind op Nederland 1. En ’s avonds twee talkshows waarin elke vliegende galopwisseling en elke kwetsuur van toppaarden zoals Delaunay en Weihegold wordt besproken door Anky van Grunsven en Imke Schellekens-Bartels.

Zeg maar eerlijk: na een week schreeuw je naar de radio dat Ed van der Bent z’n waffel moet houden over die galop-pirouette.

Dat gevoel hebben andere mensen bij de Tour de France. Heb mededogen met hen. En wees dankbaar dat de Nederlandse omroepen jou zo veel sportgeluk gunnen.
YNWA

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33761
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » ma jul 03, 2017 8:14 am

Marillion schreef:Daar hoop ik ook altijd op, maar het is meestal een kansloze missie want er zijn teveel ploegen die willen sprinten. Ook al hebben ze daarin relatief weinig kans. Ik heb er op zich nog wel aardigheid in om te kijken hoe de ploegen zich formeren en in de laatste kilometers strijd leveren om de beste positie. Maar dat is mager voor een hele rit. Je moet op zo'n dag hopen op wind zodat er waaiers kunnen worden getrokken. Dan is het ineens weer gaaf natuurlijk.

Er zitten ook veel te veel van deze etappes in het routeschema. Dat je sprinters een paar kansen wil geven is prima maar de omgeving van de rit van zondag vroeg gewoon om een mooie heuveletappe.
Als ik goed tel, zijn er zes springetappes, waar je eigenlijk alleen het laatste half uurtje hoeft te kijken.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door brigade zuid » ma jul 03, 2017 2:15 pm

Bij RTL Tour du jour was er de afgelopen dagen de discussie of het plan van Gesink om zichzelf bewust op achterstand te laten rijden in het algemeen klassement een goed idee is. De algehele mening was toch een beetje dat men het zonde vond omdat Gesink in een hele goede vorm is en dat er dit jaar niet zo heel veel zware bergen zijn waardoor hij een goede kans maakt op een hoge klassering in het klassement, bovendien kun je ook een etappe pakken EN een goed klassement rijden. Ik vind het zelf ook belachelijk om je bewust op achterstand te laten rijden, zo hoort sport niet in mekaar te zitten, je moet altijd voor het hoogst haalbare gaan en die drie a vier kansen op een ritoverwinning bieden ook geen enkele garantie.

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Iniesta » ma jul 03, 2017 6:33 pm

Tour de France is nu eenmaal een combinatie van meerdere competities in 1, dus de term hoogst haalbare is relatief.
Daarnaast is het ontbreken van veel hooggebergte eerder een nadeel voor gesink, die meestal beter presteert als de beklimmingen langer duren.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » ma jul 03, 2017 6:52 pm

@IH: En dat allemaal van jouw belastingcenten! :smallgrin.gif:

Voor mij hoeft die enorme aandacht overigens niet hoor. Ik heb het idee dat het hele circus rondom de Tour vooral is voor de incidentele toeschouwer. Veel mensen gaan uit het niets ineens de Tour volgen en naar dit soort programma's kijken en daarna is het weer klaar voor een jaar. Beetje net als een eindtoernooi met voetbal waar de buurvrouw ineens in tranen is omdat Nederland er uit ligt terwijl ze nog geen vijf selectiespelers kan noemen.

Wat Gesink betreft. In de jaren dat hij voor het klassement ging was dat saai en moest hij ritten proberen te winnen. Nu doet hij dat en dan draaien we het om en moet hij voor het klassement gaan. En dat allemaal omdat hij een aardige tijdrit heeft gereden en niet bij de eerste valpartij lag. Zijn keuze is volgens mij prima. Meer dan ergens tussen 5 en 10 zit er niet in en dat weet over 2 maanden niemand meer. Maar pakt hij een mooie rit dan blijft dat veel meer hangen en de sponsor zal dat ook waarderen.

En als het saai begint te worden is er altijd nog Sagan. Een sprint winnen terwijl je uit je pedaal komt. Dan nog even met een paar quotes strooien na afloop en iedereen is weer tevreden. Wat een vent. :biggthumpup.gif:
Nil volentibus arduum

Plaats reactie