Zlatan Son of God schreef:Terecht!, zo zijn de gestolen punten ook weer terug!
Onzin...beide incidenten gingen buiten Massa om...
Moderator: mods
Klopt, vreemd daarom dat veel kranten het hebben over een blunder van Massa. Niet de eerste keer trouwens dat dat nieuwe systeem van Ferrari fout loopt...Ramona schreef:Was geen fout van Massa...zijn licht was groen...
Klopt, maar Massa kreeg dan ook veel steun van zijn collega's. De meeste coureurs vonden de straf terecht en zij kunnen het weten.Zlatan Son of God schreef:Massa heeft anders wel erg nadrukkelijk ind epers lopen roepen dat hij en zijn collega's het volledig terecht vinden...
Bleekemolen erg blij met eerste pole in thuisrace
04 oktober 2008
Het is Team Nederland na drie jaar eindelijk gelukt een pole-position te scoren voor de race in Zandvoort. Jeroen Bleekemolen domineerde de hele zaterdag en was ook in de kwalificatie de sterkste. Vanzelfsprekend is de coureur dan ook erg te spreken over zijn resultaat.
"Ik heb een goed rondje neergezet. Er waren misschien een paar dingetjes die beter konden, maar dat heeft elk team nog wel", vertelde Bleekemolen nog voor het einde van de kwalificatie aan RTL GP. "Het is voor iedereen nog wennen aan de auto. Deze is lastiger te besturen dan die van vorig jaar en het is fysiek ook zwaarder. Je hoeft nu bijna niet meer te remmen bij Scheivlak, het gaat daar echt hard. Het verschil tussen de goede rijders en de mindere rijders zal nu ook groter worden."
"De pole-position is natuurlijk waar we het voor deden. We hebben in het verleden veel commentaar gehad, maar nu hebben we dan toch de pole in Zandvoort. Het begin is er, hopelijk maken we het morgen af", vervolgde hij, om er aan toe te voegen dat het niet makkelijk zal worden. "De competitie is echter niet licht. Iemand als Duval, die nog geen meter had gereden, was meteen snel. Wij hadden het voordeel dat we goed voorbereid waren en ik de baan ken."
Bron: http://a1.gpupdate.net/nl/
Kwalificatie Grand Prix van Japan
Pos. Rijder Team Banden Tijd
1 L. Hamilton McLaren 1:18.404
2 K. Räikkönen Ferrari 1:18.644
3 H. Kovalainen McLaren 1:18.821
4 F. Alonso Renault 1:18.852
5 F. Massa Ferrari 1:18.874
6 R. Kubica BMW 1:18.979
7 J. Trulli Toyota 1:19.026
8 T. Glock Toyota 1:19.118
9 S. Vettel Scuderia Toro Rosso 1:19.638
10 S. Bourdais Scuderia Toro Rosso 1:20.167
11 D. Coulthard Red Bull 1:18.187
12 N. Piquet jr. Renault 1:18.274
13 M. Webber Red Bull 1:18.354
14 K. Nakajima Williams 1:18.594
15 N. Rosberg Williams 1:18.672
16 N. Heidfeld BMW 1:18.835
17 R. Barrichello Honda 1:18.882
18 J. Button Honda 1:19.100
19 A. Sutil Force India F1 1:19.163
20 G. Fisichella Force India F1 1:19.910
Bron: http://f1.gpupdate.net/nl/
Dennis: "Kubica moet zich met zijn eigen zaken bemoeien"
12 oktober 2008
Volgens Ron Dennis moet Robert Kubica zich meer op zichzelf concentreren en geen commentaar op Lewis Hamilton hebben. De Pool liet eerder deze week weten dat hij de rijstijl van de McLaren-coureur te agressief vond. Volgens Dennis moet Kubica zich met zijn eigen zaken bemoeien.
"Er zijn verschillende filosofieën", vertelde Kubica al aan de Britse pers. Hij hekelde vooral de actie van Hamilton in België bij Glock, die door de Brit met twee wielen op het gras werd gedwonen. "Of je rijdt hard, maar fair, of je rijdt te agressief. Wat hij in België blij Glock deed, was onveilig. De meeste coureurs zijn het hiermee eens en we hebben er in de rijdersbriefing ook over gesproken."
"Ik denk dat Kubica zich op zichzelf moet concentreren. Er zijn mensen wiens verantwoordelijkheid het is om te bepalen hoe erg iemands rijstijl is, en daar zijn reglementen voor. Hij zou het aan die mensen moeten overlaten", reageerde McLaren-teambaas Ron Dennis. "Naar mijn weten zijn de meeste mensen blij dat er een getalenteerde coureur is die in staat is om mensen in te halen en pole-positions te scoren in zijn tweede seizoen in de Formule 1.
Alonso wint ook op Fuji, titelrivalen falen
12 oktober 2008
Fernando Alonso heeft na de race in Singapore ook de Grand Prix van Japan gewonnen. De Renault-coureur zag titelrivalen Felipe Massa en Lewis Hamilton elkaar in de haren vliegen en versloeg vervolgens Robert Kubica en Kimi Raikkonen in de strijd om de zege. Lewis Hamilton scoorde niet, Massa pakte het laatste puntje. Kubica hield met de tweede plaats zijn kansen op de titel gaaf, maar Kimi Raikkonen is nu ook mathematisch kansloos voor het kampioenschap.
1 F. Alonso Renault 1:30:21.892
2 R. Kubica BMW + 5.200
3 K. Räikkönen Ferrari + 6.400
4 N. Piquet jr. Renault + 20.500
5 J. Trulli Toyota + 23.700
6 S. Bourdais Scuderia Toro Rosso + 34.000
7 S. Vettel Scuderia Toro Rosso + 39.200
8 F. Massa Ferrari + 46.100
9 M. Webber Red Bull + 50.800
10 N. Heidfeld BMW + 54.100
11 N. Rosberg Williams + 1:02.000
12 L. Hamilton McLaren + 1:18.900
13 R. Barrichello Honda + 1 ronde(n)
14 J. Button Honda + 1 ronde(n)
15 K. Nakajima Williams + 1 ronde(n)
Niet gefinisht
16 G. Fisichella Force India F1 + 46 ronde(n)
17 H. Kovalainen McLaren + 51 ronde(n)
18 A. Sutil Force India F1 + 58 ronde(n)
19 T. Glock Toyota + 60 ronde(n)
20 D. Coulthard Red Bull + 67 ronde(n)
Bron: F1.gpupdate.netBourdais: "Ik had de rode loper moeten neerleggen"
12 oktober 2008 / Uitslagen / Foto's
Sebastien Bourdais geeft Felipe Massa volledig de schuld voor hun botsing tijdens de Japanse Grand Prix in Fuji. Na zijn pitstop kwam de Fransman de baan opgereden en in de eerste bocht raakten de twee coureurs elkaar. Na afloop werd Bourdais voor de botsing bestraft, en kreeg hij een tijdstraf van 25 seconden. Hierdoor viel hij terug van de zesde naar de tiende plek.
"Ja, ik kwam uit de pitstraat en dan wordt van mij verwacht dat ik voorzichtig doe. Dat deed ik", vertelde de Toro Rosso-coureur. "Ik bleef aan de binnenkant en drukte hem niet van de baan en miste mijn rempunt in de bocht ook niet. Ik deed er alles aan om contact te vermijden en hij stuurde gewoon in alsof ik niet bestond. Wat had ik dan moeten doen? Ik heb al zo vaak in deze positie gezeten en nooit incidenten gehad. Het heeft te maken met respect en elkaar de ruimte geven."
"Ik snap ook niet dat hij zoveel risico neemt, terwijl hij om de titel strijd. Hij heeft er niets mee te winnen. Hij zou drie ronden later zelf stoppen en sowieso achter ons finishen. Felipe heeft er nu een punt bijgekregen en uiteraard ben ik erg blij voor hem", reageerde Bourdais sarcastisch op het feit dat Massa door de straf van Bourdais van de zevende naar de zesde plek opschoof. "Het enige wat ik nog meer had kunnen doen was de rode loper neerleggen."
Formule 1-coureurs niet blij met Hamilton
Uitgegeven: 14 oktober 2008 09:49
Laatst gewijzigd: 14 oktober 2008 10:14
AMSTERDAM - Lewis Hamilton maakt zich steeds minder populair bij zijn collega's in de Formule 1. De Britse McLaren-Mercedes-coureur zou er een te agressieve rijstijl op na houden.
Robert Kubica stoort zich al langer aan zijn tegenstander en vindt dat Hamilton het afgelopen weekend op de Fuji Speedway in Japan ook weer te bont maakte.
De Pool heeft liever Felipe Massa als wereldkampioen dan Hamilton. De Brit kwam de laatste tijd in opspraak door Timo Glock, Kimi Räikkönen en Fernando Alonso af te snijden.
Het AD tekende uit Kubica's mond op: "Er zijn twee mogelijkheden: óf iemand rijdt hard maar fair, óf iemand rijdt te agressief en te zelfverzekerd. Wat hij deed op Monza door Glock het gras in te dwingen, of dat Alonso op de rem moest trappen om een botsing te voorkomen, dat is veel te gevaarlijk."
Geen invloed
"De anderen denken er hetzelfde over", zegt hij over zijn medecoureurs. "Maar uiteindelijk kunnen we er alleen over praten. Wanneer iemand ervan overtuigd is dat hij zulke dingen mag doen, dan hebben we verder geen invloed."
De hoofdpersoon in deze rel gaat niet in op de aantijgingen. "Ik praat wel op het asfalt. Ik denk dat iedereen hierover een eigen mening heeft en dat respecteer ik. Verder wil ik er niet op ingaan."
Opzet
Hamilton gaf tegenover de BBC een veeg uit de pan aan Massa, die hem afgelopen weekend voorbleef. "Ik nam de bocht op een normale manier, maar Felipe knokte zich op erg agressieve wijze terug en raakte me. Hier was overduidelijk opzet in het spel", zei Hamilton, die daardoor begon te spinnen en het hele veld voor moest laten gaan. De Brit eindigde uiteindelijk als twaalfde.
Bron: www.nu.nl
Grand Prix van China
17 oktober 2008
04:00-05:30 1e vrije training
08:00-09:30 2e vrije training
18 oktober 2008
05:00-06:00 3e vrije training
08:00-09:00 Kwalificatie
19 oktober 2008
09:00 Race
Grand Prix van Brazilië
31 oktober 2008
14:00-15:30 1e vrije training
18:00-19:30 2e vrije training
01 november 2008
15:00-16:00 3e vrije training
18:00-19:00 Kwalificatie
02 november 2008
19:00 Race
www.formule1nieuws.nlCollega's bekritiseren rijstijl Hamilton
Timo Glock, Robert Kubica en regerend wereldkampioen Kimi Raikkonen hebben hun groeiende ongenoegen geuit over de rijstijl van Lewis Hamilton.
De 23 jarige Brit, Lewis Hamilton is op weg naar zijn eerste titel in de Formule 1 maar de ergenissen over zijn soms roekeloze rijgedrag blijven groeien. Robert Kubica vind de rijstijl van Lewis overmoedig, agressief en gevaarlijk. Robert Kubica, gesteunt door zijn vriend en oud teamgenoot van Lewis Hamilton Fernando Alonso, zei tegen Sport Bild: ''Hamilton maakt zijn eigen regels, vooral bij de start''.
Timo Glock, die afgelopen maand het gras in moest door een gevaarlijk manoeuvre in Monza, zei in een interview met het Duitse RTL: ''Tijdens de volgende rijdersbriefing gaat Jarno Trulli hem (Lewis) vragen waarom hij geblokt werd voor twee rondes lang terwijl hij een ronde achter lag op Fuji. Jarno had anderhalf tot twee seconde verloren omdat Lewis niet reageerde op de blauwe vlag''.
Kimi Raikkonen zei deze week: ''Wat Hamilton deed bij de start was niet netjes. Ik kreeg niet eens de kans om de bocht in te sturen. Rempunten is het eerste wat je leert als je zes jaar bent in de Go-Karts. Het mogen duidelijk zijn dat je op dit niveau je rempunten kent''.
Tijdens een interview met Bild probeert Lewis het één en ander uit te leggen. Hij zei: ''Het zijn mijn tegenstanders en als je voor het wereldkampioenschap gaat zoals ik dan probeert iedereen je onder druk te zetten, ook naast de baan. Ik heb ook goede vrienden onder de coureurs die mij respecteren, net zoals ik hen respecteer. Het ziet er naar uit dat niet iedereen mij in de publiciteit gaat steunen en waarom zouden ze. Je gaat je rivaal tenslotte niet steunen''.
Zelfs Lewis grootste supporter en landgenoot Sir Jackie Stewart was niet onder de indruk van de rijstijl van Lewis tijdens de GP van Japan. Stewart zei tegen rbssport.com: ''Dit was niet zijn mooiste race. Zijn benadering van de eerste bocht op Fuji was zelfs arrogant naar andere rijders toe. Lewis zorgde ervoor dat andere rijders hun bocht niet konden halen en dat was zeker niet netjes. Lewis is nog erg jong en het is pas zijn tweede seizoen. Hij komt volwassen over in interviews maar hij zit nog niet op hetzelfde volwassen level tijdens de race. Lewis kan nog steeds kampioen worden maar dan moet hij niet de laatste twee races gaan rijden zoals hij dat deed in Japan''.
Voorbeschouwing: De Grand Prix van China
15 oktober 2008
Amper bekomen van de absurditeiten in Japan, zal komend weekend alweer de Grand Prix van China verreden worden. Het circuit van Shanghai is sinds 2004 de gastheer van de Chinese Grand Prix en afgelopen seizoen was het de race waarin Lewis Hamilton eindelijk liet zien ook maar een mens te zijn, toen hij zijn McLaren hulpeloos in de kleinste grindbak van de hele kalender zette.
Als de Chinezen een internationaal sportevenement organiseren, leveren ze doorgaans geen half werk. De Olympische Spelen waren daar een mooi voorbeeld van en ook het circuit van Shanghai is zeker niet afgeraffeld. Binnen een jaar is een moeras omgetoverd tot een piste met de beste voorzieningen van allemaal. Toen de teams er voor het eerst kwamen, duurde het minimaal een dag voordat iedereen zijn opengevallen mond weer dicht had. Wie eerst op circuits als Magny-Cours komt en daarna afreist naar China, staat inderdaad een verrassing te wachten. Alles is tot in de puntjes verzorgd.
Het wereldkampioenschap Formule 1 nadert zijn ontknoping. Met nog twee races te gaan zijn er nog drie mannen die kans maken op het wereldkampioenschap. Lewis Hamilton en Felipe Massa zijn Robert Kubica nog steeds niet kwijt. De Pool heeft BMW gesmeekt om zijn jacht op de titel te blijven ondersteunen, ook al lijkt Mario Theissen zelf niet te geloven in het kampioenschap. Ze wonnen dit seizoen welgeteld één race, maar waar Hamilton, Massa en ook Kimi Raikkonen struikelden over alle denkbare obstakels, bleef Kubica zijn punten verzamelen.
Komend weekend kan het kampioenschap voor het eerst beslist worden. Als Lewis Hamilton wint en Felipe Massa vijfde of slechter wordt, is het gedaan. Waar Kubica dan eindigt, is onbelangrijk. Als de BMW-coureur zijn kansen ook in Brazilië gaaf wil houden, zal hij hoe dan ook voor Hamilton moeten finishen. Kubica staat twaalf punten achter en zoals Kimi Raikkonen vorig jaar bewees, is het pas over als er geen rekenkundige kans meer bestaat op de titel. Hamilton is een gewaarschuwd man, want afgelopen seizoen verliep de Grand Prix van China vreselijk voor de toenmalige rookie.
Hamilton ging aan de leiding op een natte baan, maar reed te lang door op de intermediates toen de baan opgdroogde. Toen hij eenmaal naar binnen ging, was de auto amper te besturen en schoof hij de grindbak in. Het waren fouten die te maken hadden met onervarenheid. Als Hamilton zijn belofte alsnog wil inlossen, mag hij dat soort fouten niet meer maken. In Japan had hij een twijfelachtige start, maar bijna het hele veld verremde zich in de eerste bocht, dus in feite kan je hem weinig kwalijk nemen. Hij zal in de laatste races echter geen zwaktes moeten laten zien, want Massa en Ferrari zullen met liefde toeslaan. Massa's vorm is al maanden ongekend sterk, al lijkt de Braziliaan slecht tegen tegenslag te kunnen. Als het gedurende een race even niet loopt, gaat hij gekke dingen doen.
Dus met een ongekende hoeveelheid druk op de schouders van Hamilton en het wisselvalige karakter van Massa, moet Robert Kubica toch wel wat hoop hebben. Als ze, net als in Japan, elkaar om de oren gaan slaan, zou hij zomaar de derde hond kunnen zijn die er met het been vandoor gaat. Komende vrijdag, vroeg in de ochtend, begint het weer. Vanaf 4.00 uur zal ook GPUpdate.net weer voorzien in het live-commentaar. We kunnen niet wachten.
Bron: http://f1.gpupdate.net/nl/
Hamilton pakt belangrijke pole-position in China
18 oktober 2008
Lewis Hamilton heeft zich op het circuit van Shanghai verzekerd van pole-position voor de Grand Prix van China. Met een 1.36.303 was de kampioenschapsleider sneller dan Kimi Raikkonen en Felipe Massa, die morgen mogen proberen om de Brit te achterhalen. Robert Kubica is zo goed als kansloos voor de titel, na een slechte kwalificatie. De Pool kwam niet verder dan de twaalfde plaats.
Het zijn spannende dagen voor de drie coureurs die voor het kampioenschap gaan. Robert Kubica, Felipe Massa en Lewis Hamilton zullen ongetwijfeld wat slechter slapen, nu de strijd om de wereldtitel zijn ontknoping nadert. Op het circuit van Shanghai kan Hamilton kampioen worden, maar erg realistisch is dat niet, aangezien Massa dan amper moet scoren. De McLaren-coureur kan echter wel een grote stap richting zijn eerste kampioenschap zetten met een overwinning op zondag. In de trainingen was hij al bijzonder snel, maar kon hij dat doorzetten op zaterdagmiddag?
In de eerste sessie onderstreepte Hamilton zijn goede vorm nog maar eens, door het hele veld te snel af te zijn. Heikki Kovalainen was de enige die een beetje in de buurt kon komen en dus stond McLaren eerste en tweede. Ferrari volgde, maar kon niet meer doen dan dat. Achteraan waren de afvallers geen onbekenden. De Force India's, Jenson Button, Kazuki Nakajima en David Coulthard konden inpakken. Coulthard werd in zijn laatste poging nog opgehouden door Nick Heidfeld en riep over de boordradio al dat hij naar de stewards zou gaan, dus wellicht dat dit nog een staartje krijgt.
In Q2 was het in eerste instantie Felipe Massa die de toon zette, met een knappe 1.35.135. Hamilton deed een run op harde banden, maar kwam niet verder dan de vijfde tijd. Het team vertelde hem dat hij nog een keertje moest en Hamilton deed wat er van hem verwacht werd. Zijn 1.34.947 was de snelste tijd van het weekend. Robert Kubica kende een slechte middag. Hij kwam al met de hakken over de sloot door Q1 in een onderstuurde BMW, in Q2 vond hij alsnog zijn Waterloo. De twaalfde tijd is niet best voor de Pool, die overigens wel als elfde aan de wedstrijd zal beginnen, omdat Mark Webber tien startplaatsen straf krijgt na een motorwissel.
In Q3 moest het dan gebeuren en net als in Japan zette Kimi Raikkonen direct de boel op scherp. De Fin reed een bijzonder strakke ronde en zag iedereen in de eerste run zijn tanden stukbijten op zijn tijd. Vooral Hamilton viel tegen. Het team vertelde hem dat hij zes tienden liet liggen in de middensector. In zijn tweede run pakte Hamilton die zes tienden onverbiddelijk terug. Zijn 1.36.303 was genoeg voor pole. Raikkonen verbeterde zijn eigen tijd nog en staat opnieuw op de eerste rij. Massa werd derde, tot onsteltenis van zijn ouders. Moeder Massa stond te huilen van de spanning. Fernando Alonso was opnieuw erg sterk onderweg met een vierde tijd, voor Kovalainen, Webber, Heidfeld, Vettel, Trulli en Bourdais.
Hamilton heeft dus opnieuw een belangrijke pole-position gepakt, maar zal achter zich de twee Ferrari's zien. Zal hij na Japan opnieuw gekke dingen doen in de eerste bocht, of loopt morgen alles voor de verandering eens vlekkeloos? Om 9.00 uur gaat de Grand Prix van China van start. Hopelijk heeft mevrouw Massa genoeg tissues bij de hand.
Kwalificatie
1 L. Hamilton McLaren 1:36.303
2 K. Räikkönen Ferrari 1:36.645
3 F. Massa Ferrari 1:36.889
4 F. Alonso Renault 1:36.927
5 H. Kovalainen McLaren 1:36.930
6 M. Webber Red Bull 1:37.083
7 N. Heidfeld BMW 1:37.201
8 S. Vettel Scuderia Toro Rosso 1:37.685
9 J. Trulli Toyota 1:37.934
10 S. Bourdais Scuderia Toro Rosso 1:38.885