Basketball

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

jabu

Bericht door jabu » zo mei 21, 2006 7:31 pm

Berend Stoker schreef:Kriisa, Young en Melderis zijn stuk voor stuk klassen beter. Ik neem aan dat The Mighty Mouse aan zijn laatste wedstrijden bezig is.
Die Melderis kan erg goed verdedigen, maar zijn offensieve inbreng is wel erg matig. Wel een nuttige speler om in je team te hebben. McGuthrie is een zelfde type spelers als Young. Alleen is Young nu veel beter. Ik zou ook voor de door jou bovengenoemde drie spelers gaan. Die Detrick vind ik ook niets. Zet er dan een jonge Nederlander neer.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » zo mei 21, 2006 7:33 pm

Ayo. :maartoe:

Berend Stoker

Bericht door Berend Stoker » zo mei 21, 2006 7:37 pm

Ik vind het een saaie ploeg. Ik zie alleen Kriisa, Young, Akerboom en Reed graag spelen. Maar je moet er toch vijf opstellen.

Bij Den Bosch gaf Gomes dit keer niet thuis. Net als Rodgers trouwens. Lijkt erop dat Kullamae zichzelf wel weer gevonden heeft. Ook Jos Frederiks vond ik wederom een aardige partij spelen. Gaat hij de man van het Bossche kampioenschap worden? Het zou wat zijn, zeg.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo mei 21, 2006 10:04 pm

Ik zou het wel leuk vinden als Ton Boot het kampioenschap weer binnenhaalt. Een interessante man die leeft voor zijn sport. Ik gun het hem wel.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » zo mei 21, 2006 11:59 pm

King James has been dethroned. ;)

De verdediging van de Pistons wist Cleveland op 61 punten te houden, een diepterecord in de NBA-playoffs. Het vorige record stond op naam van de Nets van twee jaar geleden, ook tegen Detroit.

Nu dinsdag game 1 versus Miami.

jabu

Bericht door jabu » ma mei 22, 2006 8:40 am

Marillion schreef:Ik zou het wel leuk vinden als Ton Boot het kampioenschap weer binnenhaalt. Een interessante man die leeft voor zijn sport. Ik gun het hem wel.
Boot is zeg maar een soort Capello. Knap dat hij het altijd flikt, maar de manier waarop is niet altijd even interessant om te zien. Ze spelen nu in Groningen met 4 'Oost-Europeanen': Valmo Kriisa, Gatis Melderis, Ramiz Suljanovic en Daniel Novak plus nog eens 4 Amerikanen: Travis Young, Jason Detrick, Chris McGuthrie en Travis Reed. Daarnaast heeft hij nog 2 Nederlanders; Tom Timmermans en Kees Akerboom jr. gekocht. Boot krijgt een enorm budget om mee te werken. Aan het begin van het seizoen stuurt hij standaard een stuk of 3 Amerikanen weg die hem te eigengereid zijn. Het overgebleven voor veel geld bij elkaar gekochte zooitje laat hij vooral heel hard werken en verdedigen. Niet erg attractief om te zien.

Qua speelstijl heb je dan gelijk een parallel met de hierboven genoemde Pistons.

Feest

Bericht door Feest » ma mei 22, 2006 12:08 pm

Alleen kan die Timmermans totaal niet verdedigen.

Berend Stoker

Bericht door Berend Stoker » ma mei 22, 2006 12:39 pm

Tom Timmermans is lang. Daar is alles mee gezegd. Ach, toch een compliment voor TT: hij schiet goed vanaf de driepuntslijn.

Over driepunters gesproken, heb je de samenvatting op SS gezien, Steef? Iedereen in de basketballwereld is wel overtuigd dat de score van Jos Frederiks drie punten en dus een verlenging had moeten opleveren.

Feest

Bericht door Feest » ma mei 22, 2006 12:42 pm

Ik blijf erbij dat-ie de lijn raakte met de neus van z'n schoen.

En die Timmermans front steeds z'n man op 5 meter van de basket. Da's op zich leuk, maar daarna stapt-ie steevast op het verkeerde moment uit voor help-defense. Hop, passje binnendoor en weer twee punten voor de tegenstander.

Berend Stoker

Bericht door Berend Stoker » ma mei 22, 2006 12:53 pm

:D Volhouder!

Als hij front moet er achter hem help-side zijn. Zelf heeft hij dan niet zoveel help-side te verrichten. Maar misschien begrijp ik je verkeerd. Wie heeft de bal en waar passt hij heen?

Feest

Bericht door Feest » ma mei 22, 2006 12:58 pm

Achter hem is soms nog wel help-side, maar ik zag 'm gisteren een paar keer uitstappen om de 'lane' van de point guard te blokkeren en hij liet dan z'n man los. Ging verre van vlekkeloos.

De PG heeft dus de bal. TT front...stapt uit...en de bal gaat van de PG naar de man van TT. Dan is er achter TT soms nog wel weak side-defense, maar echt lekker loopt dat niet.

Zo goed?

Ik zou gewoon achter de man blijven, 'm van de basket weghouden bij het up posten als-ie de bal krijgt en mocht de PG zelf de lane pakken, kan je altijd nog uitstappen. Dan is de ruimte veel kleiner, is de PG in beweging en dus de pass een stuk lastiger. Kan je wel eens een PFtje kosten, maar het lijkt mij een stuk beter werken.

Zal-ie het defensieve inzicht wel niet voor hebben.

Berend Stoker

Bericht door Berend Stoker » ma mei 22, 2006 1:03 pm

Helemaal duidelijk én niet de fout van TT. Klinkt als de fout van de weak side-defender. Die moet door hebben dat TT uitstapt om de point-guard te stoppen. Help de helper noemen we dat. Maar misschien mocht hij niet helpen omdat hij de schutter van Den Bosch verdedigde. Het is een keuze tussen twee of drie punten.

Feest

Bericht door Feest » ma mei 22, 2006 1:05 pm

Steef schreef:Poeh, er gaat wel veel fout, vooral zonder bal. Slecht roteren in de defensie, slechte hulpdefense (vooral op het verkeerde moment) en heel veel slechte shotbeslissingen.
Daarom zei ik gisteren dit al.

Ik heb vijf jaar naar de Knicks gekeken, dus ik herken slecht basketball als geen ander. :D

Berend Stoker

Bericht door Berend Stoker » ma mei 22, 2006 1:07 pm

Steef schreef: Ik zou gewoon achter de man blijven, 'm van de basket weghouden bij het up posten als-ie de bal krijgt en mocht de PG zelf de lane pakken, kan je altijd nog uitstappen. Dan is de ruimte veel kleiner, is de PG in beweging en dus de pass een stuk lastiger. Kan je wel eens een PFtje kosten, maar het lijkt mij een stuk beter werken.

Zal-ie het defensieve inzicht wel niet voor hebben.
Fronten of niet fronten is een keuze die de coach maakt. Blijkbaar heeft Boot weinig vertrouwen in de defensieve kunsten van Tom. Vandaar het fronten. Of Groningen is zo bang voor het inside spel van Leon Rodgers dat ze hem uit de aanval willen trekken door te fronten. "Don't let him get the ball".

Feest

Bericht door Feest » ma mei 22, 2006 1:09 pm

Dat zou kunnen. Ken de kwaliteiten van die spelers niet. Maar dan nog is het een wel heel simpele defensieve tactiek.

Het verschil tussen deze basketballers in die in de NBA zit dan ook meer in het defensieve aspect dan in het offensieve.

Berend Stoker

Bericht door Berend Stoker » ma mei 22, 2006 1:12 pm

Steef schreef:
Steef schreef:Poeh, er gaat wel veel fout, vooral zonder bal. Slecht roteren in de defensie, slechte hulpdefense (vooral op het verkeerde moment) en heel veel slechte shotbeslissingen.
Daarom zei ik gisteren dit al.

Ik heb vijf jaar naar de Knicks gekeken, dus ik herken slecht basketball als geen ander. :D
Funny.

Wat betreft die schotkeuzes ben ik het met je eens. Vooral de point-guard van Den Bosch koos keer op keer het verkeerde moment. Veels te snel. Daarbij komt nog eens dat hij geen schutter is. Als DB een set-offence speelt moeten ze de aanval melken (lang uitspelen; 24 seconden benutten) en keizen voor Kullamae of Frederiks als schutters.

Bij Groningen schoot Travis Young erg goed. Bij hun maakte McGuthrie (met name hij) de verkeerde beslissingen. Jammer dat Kees Akerboom Jr. niet meer laat zien dat hij een groot schutter is.

Feest

Bericht door Feest » ma mei 22, 2006 1:15 pm

Tsja, jij kent die spelers, ik niet. Ik kijk vooral naar de defensieve sets en tactieken, omdat daarin veel parallellen zijn met voetbal. Rugdekking, knijpen, uitstappen, kantelen, roteren, zone, man-op-man, dat soort zaken.

Berend Stoker

Bericht door Berend Stoker » ma mei 22, 2006 1:18 pm

Steef schreef:Dat zou kunnen. Ken de kwaliteiten van die spelers niet. Maar dan nog is het een wel heel simpele defensieve tactiek.
Basketball is niet zo moeilijk, hoor.

Ik zou de keuze maken om niet te fronten (maar wel proberen hem zo ver mogelijk van de basket af te krijgen, des te verder weg hij is des te ongevaarlijker) en de verdediger van de slechtste schutter steeds te laten terugzakken in de paint op het moment dat de center de bal krijgt. Tom zou in dat geval de center (met bal) moeten dwingen om de kant te kiezen van die slechte schutter. Dan krijg je een double-team op de center en laat je de slechtste schutter vrij. Je dwingt hem zo om een schot te nemen. Goed uitboxen, rebounden en hup fast-break.

:smartass:

Deli
Contacteer:

Bericht door Deli » ma mei 22, 2006 1:22 pm

Damn...ik zag dat er drie pagina's bij het totaal toegevoegd waren en vroeg me al af waarover het ging. Zo boeiend was de overwinning van de Pistons toch niet? Maar goed..vergat dat dit de basketball-topic is en niet zo zeer de NBA basketball-topic.

Helaas niets gezien van game 4 in de NL play-offs. Dinsdag ernaar toe gaat ook niet lukken. Had een film-afspraak staan. Wordt dus 'The Da Vinci Code' in plaats van game 5 in de Brabanthallen.

Back on topic: Vandaag game 7 in beide Westeren Conference series. Jammie!
Victory over oneself is the greatest of victories-Plato

Berend Stoker

Bericht door Berend Stoker » ma mei 22, 2006 1:31 pm

Nog één ding: de fout waar jij het over hebt, Steef, begint bij de PG. Hij mag zijn speler nooit (!) door het midden laten komen. Anders heeft hij twee dishes: de twee centers, want hun verdedigers moeten wel instappen op de PG. Hij moet hem daarom altijd naar de buitenkant dwingen.

Jammer, Deli. Ik ben er wel bij.

jabu

Bericht door jabu » ma mei 22, 2006 1:47 pm

Ik ben het helaas niet geheel met beide sprekers Berend en Steef eens. Ik vond het fronten van Groningen heel behoorlijk uitpakken. Dit had niet alleen te maken met het fronten van Groningen, maar meer met de zeer slappe skip-pass die de Boschenaren gaven. Ze leverden op die manier heel wat keren de bal erg knullig in. Ik ben sowieso wel een liefhebber van fronten. Als je als team goed op elkaar bent ingespeeld is dit een zeer effectieve manier om de grote mannen van het scoren te houden.

Nu het toch over defense gaat kunnen we de Bosschenaren ook wel even onder de loep nemen. Afgelopen wedstrijd was het al iets beter dan in Den Bosch, maar wat verdedigen zij matig. Zodra een Groningse center een screen op de kop geeft op de guard switchen de Boschenaren al. Gevolg is constant een mismatch. Bovendien creëer je op die manier een zeer luie verdediging. Toen DB de verdediging in het tweede kwart even aantrok kwamen zij gelijk terug. Ook begrijp ik absoluut niet waarom coach Randy Wiel constant de gevaarlijke Travis Reed laat verdedigen door Leon Rodgers. Die gast verdedigt zo enorm slap en lui. Travis Reed heeft het elke keer zeer moeilijk met de slimme Eric Nelson. Toch laat Wiel Nelson naar mijn mening erg weinig spelen.

Sam Jones vind ik een zeer vervelende speler om naar te kijken. Wat neemt hij domme beslissingen. Ik snap ook niet waarom hij op het laatst zelf weer voor de driepunter ging. Hij schoot 1 op 9 van achter de driepuntlijn. :nooo:

Nog een stukje over de NBA-playoffs:
Lucky numer seven

In een best-of-seven serie gaat er niets boven een allesbeslissende wedstrijd 7. Niet alleen omdat het de beslissende wedstrijd is, maar vooral omdat vanwege de weg er naartoe. Ga maar na; tenminste drie keer heeft een team van minstens één wedstrijd achterstand terug moeten komen, minstens één keer zou de serie al beslecht kunnen worden. Het is dus niet zomaar een knock-out wedstrijd, maar eentje tussen twee teams die, in een tijdsbestek van maximaal twee weken, elkaar al zes keer in een playoff-setting zijn tegengekomen. Iedereen kent elkaars systemen, iedere verdediger kent de voorkeuren van de aanvaller en van de coaches en spelers wordt topniveau gevraagd.

Het mooiste is natuurlijk een finale die in zeven wedstrijden wordt beslist. In de ‘lelijke’ serie tussen de Spurs en Pistons van vorig jaar waren het de thuisspelende Spurs die in wedstrijd 7 kampioen werden. Sowieso is de thuisploeg natuurlijk in het voordeel, zeker bij een wedstrijd 7. De cijfers van de NBA? Maar liefst 77 keer winst en 17 keer verlies voor de thuisploeg in wedstrijd 7. Met wedstrijd 7 van vorig seizoen in hun achterhoofd hebben de Pistons er alles aan gedaan om er dit seizoen zeker van te zijn dat een eventuele zevende wedstrijd in de finale in Detroit gespeeld zou worden. Wisten zij veel dat het al veel eerder van pas zou komen…

Na een overtuigende 2-0 voorsprong te hebben genomen tegen de Cavs, praatte iedereen al over een rematch met de Heat. Zeker toen Larry Hughes, in theorie sidekick van LeBron en tweede beste speler van de Cavs, hoorde dat zijn 20-jarige broer was doodgeschoten en naar zijn familie ging. Zonder Hughes zou Detroit zich kunnen focussen op LeBron en zouden de Cavs geen kans hebben, was de redenatie. Tot ieders verbazing pakten de Cavs de volgende 3 wedstrijden. Wedstrijd 3 met negen punten verschil, wedstrijd 4 met twee punten en wedstrijd 5 ook met twee punten. Alle twijfels die er dit seizoen waren over de crunch time capaciteiten van LeBron (essentieel wanneer je spelers gaat vergelijken met meneer Jordan) waren verdwenen. Helaas voor de Cavs konden ze het in wedstrijd 6 in Cleveland niet afmaken. Met twee punten verschil pakte de Pistons deze cruciale partij en maakten het vannacht in eigen huis overtuigend af. Tien punten voor Cleveland in het derde kwart en dertien in het vierde maakt 23 voor de tweede helft, en daar red je het niet mee. 79-61 was de eindstand en de Pistons gaan zich opmaken voor de Heat, die al een weekje aan het rusten zijn.

Na de zeven wedstrijden tussen de Suns en de Lakers in de eerste ronde van de playoffs, was de serie tussen de Cavs en de Pistons de tweede serie die tot het uiterste ging. Komende nacht volgen er nog twee; wederom de Suns, ditmaal tegen de Clippers, en de Mavs tegen de Spurs. De Suns hadden eindelijk drie dagen rust, na dertien wedstrijden in 26 dagen te hebben gespeeld. Hoorde ik daar nog voetballers klagen? Vooral voor Steve Nash (5 op 23 driepunters) kwam dit erg gelegen, hij heeft last van zijn rug. Voor de Clippers is het hoe dan ook een geslaagd seizoen, hoewel ze dat bij een eventuele verliespartij natuurlijk niet meteen zullen beseffen.

En de Spurs tegen de Mavs is nu al een klassieker. Behalve wedstrijd 2 (113-91 voor de Mavs) waren de wedstrijden bizar close. Eénmaal vijf punten verschil na verlenging, éénmaal twee punten verschil en tweemaal was er slechts één puntje wat beide ploegen scheidde. Wanneer u meerekent, is dat dus in vijf wedstrijden na 48 minuten zuivere speeltijd een totaal verschil van vier punten.

En het mooiste zou nog kunnen komen; na deze ronde zijn er nog vier ploegen over, waarna de finaleserie nog gespeeld gaat worden. Nog drie series dus, waarbij NBA-liefhebbers hun vingers kunnen aflikken.
Basketballsite

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » ma mei 22, 2006 3:29 pm

De tweede helft was LeBron kansloos tegen Ben. :worshippy:

Berend Stoker

Bericht door Berend Stoker » ma mei 22, 2006 4:26 pm

Maartoe schreef:Ik ben het helaas niet geheel met beide sprekers Berend en Steef eens.

Dat kan. Daar is het een forum voor. :pukey:

Ik vond het fronten van Groningen heel behoorlijk uitpakken. Dit had niet alleen te maken met het fronten van Groningen, maar meer met de zeer slappe skip-pass die de Boschenaren gaven. Ze leverden op die manier heel wat keren de bal erg knullig in.
Goede help-side dus. Groningen liet wel keer op keer het base-line schot open. Helaas koos Den Bosch te weinig voor die pass. Misschien had dat te maken met de vormcrisis van schutter Kullamae.

Ik ben sowieso wel een liefhebber van fronten. Als je als team goed op elkaar bent ingespeeld is dit een zeer effectieve manier om de grote mannen van het scoren te houden.
Ik ben ook een voorstander van het fronten, met name wanneer de centers van de tegenstander een stuk groter zijn of wanneer die centers veel sneller en wendbaarder (anders ben je heel kwetsbaar op de baseline) zijn dan je eigen centers. Bijkomend voordeel van fronten is dat je daarmee de aanvaller dwingt om hard te vechten voor een goede positie.
Nu het toch over defense gaat kunnen we de Bosschenaren ook wel even onder de loep nemen. Afgelopen wedstrijd was het al iets beter dan in Den Bosch, maar wat verdedigen zij matig. Zodra een Groningse center een screen op de kop geeft op de guard switchen de Boschenaren al. Gevolg is constant een mismatch.[/qoute]

Te weinig goede verdedigers. De verdedigers die ze wel hebben zitten over het algemeen op de bank. Keuze van de coach. Zijn tactiek lijkt Cruijffiaans: als je er meer ingooit dan je tegenstander dan win je altijd. Laten ze nu in deze finale nou net tegen de best verdedigende ploeg spelen. Sja, dan zul je zelf ook aan de bak moeten, of je wil of niet. Je zag dat ze nu wel meer full-court gingen verdedigen dan afgelopen donderdag. Slimme oplossing van een slecht vededigende ploeg. Je geeft de aanvallende ploeg zo minder tijd om een set-aanval te spelen.
Als ze op Travis Reed gaan fronten dan komt dat screen er nooit. Weg aanval!

Ook begrijp ik absoluut niet waarom coach Randy Wiel constant de gevaarlijke Travis Reed laat verdedigen door Leon Rodgers. Die gast verdedigt zo enorm slap en lui. Travis Reed heeft het elke keer zeer moeilijk met de slimme Eric Nelson. Toch laat Wiel Nelson naar mijn mening erg weinig spelen.
Reed scoorde 8 punten en de vorige wedstrijd 16. Toch ook de verdienste van Rodgers. Reed is de sleutelspeler. Als je die uitschakelt speel je een gewonnen wedstrijd. De enige fout die je dan nog kan maken is Travis Young open laten staan en elk schot geven die hij wil. Die schiet die jongen wel raak.
Nelson is wel heel lang geblesseerd geweest, hoor. Die kan maximaal 20 minuten aan.
Sam Jones vind ik een zeer vervelende speler om naar te kijken. Wat neemt hij domme beslissingen. Ik snap ook niet waarom hij op het laatst zelf weer voor de driepunter ging. Hij schoot 1 op 9 van achter de driepuntlijn. :nooo:
Heel matige point-guard. Veel te onrustig. Het probleem is dat Den Bosch geen echte andere guard heeft waar ze een beroep op kan doen. Lijkt mij de eerste daad voor het volgende seizoen: Sam Jones weg en twee PG terughalen. Het liefste 1 Nederlander (Krieger?) en 1 Amerikaan.
Sam Jones maakte constant de verkeerde keuze. Wanneer hij snel moest spelen vertraagde hij en omgekeerd. Wel stond hij aan de basis (maar dat staat de PG wel vaker) van de mooiste aanval van de wedstrijd. Een fast-break van drie passes zonder dribbel met een dunk van Rodgers als sluitstuk. Was denk ik de derde of vierde aanval van DB in de wedstrijd.

Al met al een spannende finale met af en toe aardig basketball. Als Kullemae zijn vorm terugkrijgt, waar het in Groningen op leek, dan heeft Den Bosch zeker meer kans om als kampioen het seizoen te beëindigen.

jabu

Bericht door jabu » ma mei 22, 2006 4:41 pm

Berend Stoker schreef:
Maartoe schreef:Ik ben het helaas niet geheel met beide sprekers Berend en Steef eens.

Dat kan. Daar is het een forum voor. :pukey:

:D
Berend Stoker schreef:
Maartoe schreef:Sam Jones vind ik een zeer vervelende speler om naar te kijken. Wat neemt hij domme beslissingen. Ik snap ook niet waarom hij op het laatst zelf weer voor de driepunter ging. Hij schoot 1 op 9 van achter de driepuntlijn. :nooo:
Heel matige point-guard. Veel te onrustig. Het probleem is dat Den Bosch geen echte andere guard heeft waar ze een beroep op kan doen. Lijkt mij de eerste daad voor het volgende seizoen: Sam Jones weg en twee PG terughalen. Het liefste 1 Nederlander (Krieger?) en 1 Amerikaan.
Sam Jones maakte constant de verkeerde keuze. Wanneer hij snel moest spelen vertraagde hij en omgekeerd. Wel stond hij aan de basis (maar dat staat de PG wel vaker) van de mooiste aanval van de wedstrijd. Een fast-break van drie passes zonder dribbel met een dunk van Rodgers als sluitstuk. Was denk ik de derde of vierde aanval van DB in de wedstrijd.
Uiteindelijk had hij ook wel 10 assists.

Eigenlijk is Sam Jones natuurlijk niet de point van DB. De eerste pointguard Ray Weathers is constant geblesseerd en de Nederlandse backup point Yahir Rock heeft momenteel ook al met een blessure te kampen. Als Sander vd Holst (ook geen echte guard zoals jij weet) vervolgens 5 fouten in 10 minuten heeft dan moet je wel met Sam Jones spelen.

Berend Stoker

Bericht door Berend Stoker » ma mei 22, 2006 4:48 pm

Die Yahir Rock ben ik helemaal vergeten. Was ooit een groot talent, maar wat er nu van die jongen aan het worden is weet ik niet. Optie voor volgend seizoen?

Dan Ray Weathers: dat heeft die makelaar leuk voor elkaar gekregen. Ray speelt niet voor weinig en nu zit hij voor veel. Goede makelaar of lousy TD. ;)

10 Assists is natuurlijk veel, maar als PG in een fast-breakploeg komje ongezien al snel aan veel asists. Hij had geen assists (of weinig) waarvoor ik op de banken ga.

Plaats reactie