Ik ook hoor.. vind deze straf zo gek nog niet.Duke schreef:Op het moment dat het gebeurde had ik al mijn twijfels over de correctheid van de actie van Hamilton
F1 en andere autosporten
Moderator: mods
-
- AT Toto winner 15/16
- raymon
- Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
- Contacteer:
En uiteraard gaat McLaren in beroep:
www.bbc.co.uk
www.bbc.co.uk
McLaren intend to appeal against the punishment that saw Lewis Hamilton stripped of his victory in the Belgian Grand Prix and demoted to third.
Race stewards handed Hamilton a 25-second penalty for cutting a chicane as he fought Ferrari's Kimi Raikkonen.
"We have no option other than to register our intention to appeal," said a team spokesman.
"We have studied the details and put them before the FIA stewards," a statement by the team added.
"They show that after cutting the chicane Lewis lifted off, he was 6 kph slower than Kimi.
"After conceding the lead to Kimi, Lewis repositioned his car on the right and beat Kimi on the brakes going into the hairpin."
Hamilton had taken the chequered flag after rain turned an incident-packed Belgian Grand Prix on its head.
Raikkonen had built up a comfortable lead over Hamilton before showers in the closing stages saw the McLaren driver close down the Ferrari.
The two cars jostled for position going into the Bus Stop chicane at the end of lap 42 and as the cars touched, Hamilton veered off into the run-off area and resumed the lead.
The Englishman immediately let Raikkonen, who later crashed out in the slippery track conditions, back into the lead.
But on reviewing video footage the race stewards decided to punish Hamilton, saying he had "cut the chicane and gained an advantage."
McLaren have now reviewed their own data from the incident and plan to launch an official complaint with the FIA's International Court of Appeal.
The team only has a certain amount of time to decide whether to go ahead with the appeal or turn their attention to next weekend's Grand Prix in Monza.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
wwww.telegraaf.nlStraf Hamilton fel bekritiseerd
De Formule 1 heeft zich zelf in de voet geschoten door Lewis Hamilton de overwinning bij de Grote Prijs van België te ontnemen. Dat is de mening van vele criticasters, onder wie oud-coureur Niki Lauda die zelfs spreekt van “het slechtste besluit in de geschiedenis van de Formule 1”.
Na de saaie optochten in bijvoorbeeld Barcelona en Valencia kreeg de autosport in de Ardennen eindelijk datgene waar het zo naar snakte: een spektakelstuk met een doldwaas suspense. De euforie over die twee uur durende reclamefilm sloeg echter om in een grafstemming toen winnaar Hamilton een tijdstraf kreeg opgelegd wegens een ongeoorloofde inhaalactie. “Het is absoluut onacceptabel wanneer drie stewards het kampioenschap beïnvloeden”, foeterde Lauda.
De Oostenrijker kreeg veel bijval. Niet verwondelijk waren vooral de Britse tabloids des duivels over de omstreden straf die Hamilton van plek één naar drie zette. “Juist op het moment dat je denkt dat Formule 1 niet nog belachelijker kan worden, gebeurt dit”, schreef Daily Mail in koeienletters.
De straf is zeer dubieus. Hamilton moest twee ronden voor het einde uitwijken, omdat koploper Raikkönen zijn lijn niet kon houden. De coureur van McLaren werd gedwongen een chicane af te snijden, maar liet - geheel volgens de regels - zijn rivaal weer passeren. Pas op dat moment zette Hamilton een inhaalactie in. Volgens de stewards had de Brit toch voordeel uit het afsnijden van de chicane. McLaren bestrijdt dat en tekende inmiddels beroep aan: “We hebben al onze data bekeken en volgens ons heeft Lewis zich keurig aan de regels gehouden.”
McLaren krijgt in elk geval van alle kanten steun. Niki Lauda sprak over een historische fout en verwoordde daarmee de gevoelens van vele kenners. Of zoals de Britse krant ’The Independent’ schreef: “Dat was een monumentale blunder.”
Volgens mij probeerde Hamilton Raikkonen toch gewoon uit te remmen, of herinner ik me dat verkeerd?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
- Ramona
- Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Coureurs: "Hamilton had duidelijk voordeel"
12 september 2008
De collega's van Lewis Hamilton zijn redelijk eensgezind over de straf die Lewis Hamilton kreeg na afloop van de Belgische Grand Prix. De Brit heeft voordeel gehad van het afsnijden van de chicane en had zich in de volgende bocht koest moeten houden. Wel vinden de coureurs de straf wat aan zware kant.
"Lewis heeft duidelijk voordeel gehad van het afsnijden van de chicane", verklaart Ferrari-coureur Felipe Massa tijdens een persbijeenkomst in het Italiaanse Monza. "In de eerste bocht wordt verder namelijk nooit ingehaald. Vraag maar aan de andere coureurs. Het rechte stuk tussen de laatste en de eerste bocht is zo kort, dat hij wel voordeel moet hebben gehad om daar in te kunnen halen."
Sebastien Bourdais: "De regels zijn vrij duidelijk. Misschien is de straf iets aan de zware kant, maar hij heeft deze fout nu twee keer gemaakt. Eerder deed al in Frankrijk en nu dus weer in België. Ik begrijp verder niet waarom er zoveel ophef is over deze straf. We hebben regels en iedereen dient zich aan deze regels te houden."
"Ik ben het hier helemaal mee eens", zei Nico Rosberg. "Hij heeft zeker voordeel gehad, anders had hij niet zo dicht achter Kimi gezeten na het afsteken van de chicane. Maar de straf vind ik wel erg zwaar, aangezien deze inhaalactie geen grote invloed heeft gehad op de uiteindelijke uitslag van de race."
"Het was overduidelijk dat Lewis wat voordeel had van het afsnijden van de chicane en hij had zich gewoon wat terug moeten laten zakken en niet meteen moeten aanvallen in de eerstvolgende bocht", aldus Jarno Trulli.
En aankomend weekend Monza...
Helaas, geen livebeelden bij dit keer voor mij...maar dat gaat AJAX ongetwijfeld goed maken...

Grand Prix van Italië
12 sep.
10:00-11:30 1e vrije training - VOLG NU LIVE!
14:00-15:30 2e vrije training
13 sep.
11:00-12:00 3e vrije training
14:00 Kwalificatie
14 sep.
14:00 Race
Bron: http://f1.gpupdate.net/nl/
- Ramona
Regen bezorgt Vettel sensationele pole in Monza
13 september 2008
In een bizarre, drijfnatte kwalificatie heeft Sebastian Vettel de grootste stunt sinds jaren uitgehaald. De jonge Duitser zal de Grand Prix van Italië vanaf pole-position beginnen na een uitmuntend optreden in Monza. Heikki Kovalainen werd tweede, voor Mark Webber. Van de titelkandidaten deed Felipe Massa het met een zesde plaats het beste. Kimi Raikkonen en Lewis Hamilton werden veertiende en vijftiende.
Vette kwalificatie net...

...en wat een pracht reacties ook van de monteurs...

- Daily Blind
Nog eenmaal terugkomen op Spa:
Dit impiceert dus dat de regel voorheen niet bestond....
Bron: f1.gpupdate.net/nl/FIA verduidelijkt regels na Spa-incident
14 september 2008
Als een coureur een chicane afsnijdt en daarbij een positie wint, moet hij voortaan niet alleen die plek teruggeven, ook moet hij zeker één bocht wachten voordat hij een nieuwe inhaalpoging doet. Zo heeft Charlie Whiting aan de rijders laten weten.
De verduidelijking van de regels volgt na het incident tussen Lewis Hamilton en Kimi Raikkonen in de Grand Prix van België. De Brit sneed in de slotfase van de race de laatste chicane af en kwam daardoor iets voor de Ferrari terecht. Hij liet daarop even het gas los om Raikkonen weer voor te laten komen, maar plaatste vervolgens direct een nieuwe inhaalmanoeuvre in de eerste bocht. Na de race kreeg Hamilton hiervoor een tijdstraf van 25 seconden, wat hem uiteindelijk de overwinning kostte.
McLaren is in beroep gegaan tegen deze straf. Het International Court of Appeal van de FIA zal zich op maandag 22 september over deze zaak buigen.
Dit impiceert dus dat de regel voorheen niet bestond....
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj
- Daily Blind
Typisch, ik kan twee zondagen op rij geen F1 kijken door andere verplichtingen en meteen zijn het twee geweldige races !
Super voor Vettel deze overwinning, leuke gast en een groot talent.
Volgens mij laat hij zjin tegenstander passeren zoals hoort en haalt hij hem niet meteen daarna weer in...
Super voor Vettel deze overwinning, leuke gast en een groot talent.
Hoezo dezelfde fout ?Zlatan Son of God schreef:Massa maakt trouwens de zelfde fout, ben benieuwd of hier ook tegen opgetreden wordt!!
Volgens mij laat hij zjin tegenstander passeren zoals hoort en haalt hij hem niet meteen daarna weer in...
- Daily Blind
- Daily Blind
Klopt dat was gelijk in het begin van de race. maar in mijn situatie sneedt hij een chicane behoorlijke af en bleef zeker ervoor rijden om een paar ronden later hem voor te laten.. Gewoon ook straffen vooral nu de regels duidelijk zijn uitgelegd voorafgaand aan de race!Baseman schreef:Ik heb een samenvatting van de race gezien, maar wat jij nu zegt kwam daarin niet voor. Wel een actie van Massa waarbij hij afsnijdt en inhaalt, maar meteen daarna zijn tegenstander weer laat passeren.
- Ramona
Hamilton vraagt rechter tijdstraf terug te draaien
Uitgegeven: 22 september 2008 12:12
Laatst gewijzigd: 22 september 2008 12:48
AMSTERDAM - McLaren-rijder Lewis Hamilton verschijnt maandag in Parijs voor het Internationale Hof van Beroep. De Formule 1-coureur vecht de tijdstraf aan die hem werd gegeven in de Grand Prix van België.
Door de maatregel werd de Brit teruggezet van de eerste naar de derde positie. De uitspraak volgt dinsdag.
Hamilton kreeg de straf twee uur na de race. Omdat een dergelijke sanctie alleen tijdens de race kan worden aangevochten, is het in theorie niet mogelijk ertegen in beroep te gaan. Drie rechters moeten daarom in eerste instantie bepalen of de klacht van McLaren gegrond is.
Niet objectief
"We kunnen alleen de feiten presenteren", zei McLaren F1 CEO Martin Whitmarsh. "Ik ben natuurlijk niet objectief, maar ik denk dat de meeste mensen die de race hebben gezien, zouden zeggen dat Lewis verdiende te winnen en niet Felipe Massa."
De Braziliaan vindt echter, en met hem de meerderheid van de Formule 1-coureurs, dat Hamilton voordeel haalde uit een inhaalmanoeuvre.
Räikkönen
Hamilton sneed bij een inhaalactie op Kimi Räikkönen een chicane af waardoor hij voor de Fin belandde. Hij liet de Ferrari-rijder vervolgens voorgaan, waarna hij hem direct weer voorbijreed en de koppositie overnam.
Baanofficials besloten de actie achteraf te bestraffen met een drive-through penalty, omdat Hamilton Räikkönen weliswaar voor liet gaan, maar vervolgens profiteerde door in zijn slipstream te gaan rijden.
Bron: www.nu.nl
- Daily Blind
Buurman zorgt voor meer Nederlands succes
21 september 2008 / Uitslagen / Foto's
Na het succes van Robert Doornbos in de eerste race heeft Yelmer Buurman voor een perfecte dag voor Nederlanders gezorgd. De coureur van PSV wist de tweede Superleague-race op de Nürburgring op zijn naam te schrijven, terwijl Craig Dolby het feestje voor de Benelux-teams compleet maakte door zijn Anderlecht-bolide als tweede over de finishlijn te sturen. Davide Rigon van Beijing Guaon pakte de laatste podiumplek. Doornbos eindigde na een sterke inhaalrace als zesde.
De start leverde meerdere incidenten op. Andreas Zuber van Al-Ain en Duncan Tappy van Tottenham Hotspur raakten elkaar. Voor Tappy betekende dit een kapotte voorvleugel en een uitvalbeurt. Zuber moest een lekke band moest laten vervangen, maar kon wel door. Aan het eind van de eerste ronde raakten ook Tuka Rocha (Flamengo) en Olympiacos-coureur Kasper Andersen elkaar, en voor beiden was de race voorbij.
Enrico Toccacelo kwam na de eerste ronde als leider door, voor Adrian Valles, Max Wissel, Yelmer Buurman en Davide Rigon. Een uitvalbeurt van Liverpool-coureur Valles zorgde er echter voor dat Buurman in zijn PSV-bolide op weg was naar een podiumplek en na de uitvalbeurt van Wissel in de veertiende ronde vond de Nederlander zich plots terug op de tweede plek.
In de zestiende ronde ontstond er echter flinke verwarring in de nieuwe serie. Na een spin van Rangers-coureur James Walker kwam de safety car op de baan, maar deze miste raceleider Toccacelo. Hierdoor sloot Buurman als eerste achter de safety car aan, maar eerst moet het hele veld een ronde goedmaken op de leidende AS Roma-coureur. In de twintigste ronde volgde dan eindelijk de herstart, maar dit leverde geen positiewisselingen op.
In de 23ste ronde kreeg Buurman de leiding in handen na een fout van Toccacelo, die terugviel tot de vierde plek. De Nederlander wist zo zijn eerste podiumplek en zege in de Superleague Formula te behalen, voor Anderlecht-coureur Dolby. Rigon zorgde er met zijn derde plek voor dat Beijing Guoan aan de leiding in het kampioenschap blijft, maar PSV is nu wel tot op 24 punten genaderd. Gommendy werd vijfde, voor Doornbos die in de eindfase nog Alessandro Pier Guidi wist in te halen.
Over twee weken is het volgende raceweekend, in Zolder.
- Ramona
Coureurs zien uit naar eerste avondrace
Uitgegeven: 25 september 2008 15:49
Laatst gewijzigd: 25 september 2008 16:24
SINGAPORE - De Formule 1 voegt dit weekeinde in Singapore een nieuw hoofdstuk toe aan de glamoureuze geschiedenis. Voor het eerst vindt een race plaats in het donker. De coureurs zien er naar uit.
Formule 1 Singapore
"Ik ben heel nieuwsgierig hoe het zal zijn", aldus Fernando Alonso van Renault. "Ik eet momenteel veel wortels" grapt David Coulthard van Red Bull.
Lampen
Met die donkerte zal het wel meevallen. Singapore verlicht het nieuwe ruim 5 kilometer lange stratencircuit met 1500 lampen die vier keer zo fel zijn als de gemiddelde kunstverlichting in een voetbalstadion.
"De lichtprojectors zijn zo geconstrueerd dat glinstering minimaal zal zijn. Op deze manier kunnen we maximale veiligheid garanderen", zegt een woordvoerder van het circuit.
Imago
Singapore schildert zichzelf graag af als het 'Monaco van het Verre Oosten' en grijpt de Formule 1 aan om dat mondaine imago verder uit te bouwen. De Formule 1 trekt toeristen aan en verleidt sponsors om hun rijkste klanten te fêteren op een weekeinde tussen de sterren van het asfalt.
Singapore bleek zelfs bereid de eisen van formule 1-baas Bernie Ecclestone in te willigen. Racen in Singapore, prima, maar dan wel op een tijdstip dat wereldwijd de meeste televisiekijkers trekt. Zo was de eerste avondrace in de Formule 1 geboren.
Marketing
De coureurs begrijpen dat marketing in de Formule 1 boven sport gaat en passen moeiteloos aan. Ze nemen voor lief dat hun slaap- en eetschema volledig wordt aangepast om optimaal te kunnen presteren.
"Het is de bedoeling dat ik niet acclimatiseer en volgens de Europese tijden mijn dag indeel", legt Lewis Hamilton van McLaren uit. "Mijn trainingsprogramma is zo afgesteld dat mijn lichaam kan pieken op de wedstrijddag in de middag. Dus doen we nu net alsof we nog in Europa zijn."
Verduisterd
Dat betekent in Singapore, waar het zes uur later is, vroeg in de middag opstaan en één uur 's nachts dineren. "Onze hotelkamers zijn volledig verduisterd, het is de schoonmakers verboden ons te storen en de telefoons staan uit", voegt Hamiltons Finse teamgenoot Heikki Kovalainen eraan toe.
Voor alle coureurs is het avondracen een nieuwe ervaring. "Ik ben erg nieuwsgierig hoe het circuit erbij ligt en hoe het zicht is. Het wordt hoe dan ook een interessant weekeinde, want we zullen allemaal moeten wennen aan de nieuwe omstandigheden", meent Alonso.
"Technisch gesproken zal ons programma niet veel anders zijn, maar in alle andere opzichten gaan we iets totaal onbekends tegemoet."
Bochtig
Het circuit in Singapore is bochtig, kent niet al te lange rechte stukken en heeft eigenlijk maar drie punten waar inhalen mogelijk is, de Pit Straight, de Raffles Boulevard en de Esplanada Drive. De race vindt plaats in het seizoen van de moesson en de kans op een natte race is groot.
Regen
Eigenlijk baart dat de coureurs meer zorgen dan het kunstlicht. "Als het hier regent, dan giet het. Ik weet niet wat we dan kunnen verwachten", aldus Sebastian Vettel van Toro Rosso, de Duitser die verrassend de vorige natte Grand Prix op Monza won.
De Brit Hamilton is leider in het wereldkampioenschap met 1 punt voorsprong op de Braziliaan Felipe Massa van Ferrari. Dat hadden meer punten kunnen zijn, ware het niet dat Hamilton deze week zijn beroep tegen de straf die hij kreeg na de Grote Prijs van België verloor.
De FIA hield vast aan het oordeel dat Hamilton op circuit Spa-Francorchamps onrechtmatig een bocht had afgesneden en daardoor terecht naar de derde plaats was teruggezet.
(c) ANP
Bron: www.nu.nl
- Daily Blind
- Ramona
Yep...Zlatan Son of God schreef:Waarschijnlijk gewoon om 2 uur in de middag.
Grand Prix van Singapore
26 sep.
13:00-14:30 1e vrije training
15:30-17:00 2e vrije training
27 sep.
13:00-14:00 3e vrije training
16:00-17:00 Kwalificatie
28 sep.
14:00 Race
- Daily Blind