Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11946
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Wielrennen

Bericht door Sandro » wo okt 12, 2016 1:29 pm

Podium zou kunnen maar winnen wordt nog wel lastig voor Mullen. In de tussentijd zijn er nu een paar sneller.

Voor NL zit er geen medaille in lijkt het, of gaat Dumoulin nog een inhaalrace inzetten?
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » wo okt 12, 2016 1:53 pm

Ja, nou moet hij er toch aan geloven.

Dumoulin had ik al geen hoge verwachtingen van. Na Rio geen hele sterke prestaties meer en je kon aan zijn uitspraken en lichaamstaal wel herkennen dat het klaar was voor dit jaar. Als je zo aan een tijdrit begint win je niets.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Wielrennen

Bericht door 999 » wo okt 12, 2016 1:56 pm

Komt over de streep en je ziet geen spoortje van inspanning en dat onder deze omstandigheden .. Ik ga iets anders doen ...

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11946
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Wielrennen

Bericht door Sandro » wo okt 12, 2016 1:58 pm

Ik ook. Het is afgelopen namelijk :smallgrin.gif:
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Wielrennen

Bericht door beelzebub » wo okt 12, 2016 3:28 pm

Wat een beest die Tony Martin. Als hij in zijn eentje had meegedaan aan de ploegentijdrit was-ie net achter Katoesja geeindigd. :ajaxsmiley.gif:
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » wo okt 12, 2016 7:14 pm

Ja, dit was weer een ouderwetse prestatie van Der Panzerwagen. Het parcours was hem ook wel op het lijf geschreven want je kon hier geweldig een groot verzet draaien als je dat als renner tenminste rond krijgt. Wel enorme verschillen trouwens. De laatste komt binnen op 16:32 over 40km. Al is dat op een WK niet geheel ongebruikelijk omdat er deelnemers mee doen uit landen die normaal niet op dit niveau acteren.

Verder is dit WK natuurlijk gewoon een aanfluiting. Er is totaal geen interesse, de temperatuur is te hoog en dan is het bij de finish ook nog eens slecht geregeld want in plaats van schaduw, water en ijs treffen de renners daar in eerste instantie vooral nog meer zon aan. Terwijl iedereen weet dat je totaal ontploft als je na zo'n inspanning stil komt te staan en dus de rijwind niet meer hebt ter koeling.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11946
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Wielrennen

Bericht door Sandro » wo okt 12, 2016 7:23 pm

Een aanfluiting is het absoluut. Ik zou het leuk vinden als, maar dat het gebeurt acht ik niet waarschijnlijk, de wegwedstrijd wordt ingekort tot 100 km. Dat zou de boel op z'n kop gooien. Spektakel.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » wo okt 12, 2016 7:30 pm

Het is natuurlijk in de eerste plaats een enorme misser van de UCI om het geld in de zak te steken en verder te doen alsof er niets aan de hand is. Het WK is zelfs ná de sluitingsprijs Putte Kapellen op de agenda gezet om nog wat te redden voor wat betreft de temperatuur. Vrijwel alle renners zijn eigenlijk gewoon klaar met het seizoen en dan organiseer je nog een WK.

Maar het is ook een enorme gemiste kans voor de renners en teams. Als er nu ooit een moment was om collectief een vuist te maken tegen de UCI was het dit WK geweest. Gewoon op tijd collectief de mededeling doen dat er geen renner die kant op gaat. Nu hoor je een aantal renners vooraf en nog wat meer achteraf. Maar we zijn er wel gewoon weer met zijn allen naar toegegaan. Het toont maar weer aan dat eenheid ver te zoeken is. De korte termijn is voor velen toch belangrijker. Maar was er op dit moment een vuist gemaakt dan had je voor de komende jaren een veel betere onderhandelingspositie gehad. Laat nou eens collectief zien dat je niet met de gezondheid laat spelen voor een paar dollars.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11946
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Wielrennen

Bericht door Sandro » wo okt 12, 2016 7:39 pm

Zit even te denken en op zich zou Dumoulin zo'n rol goed kunnen vertolken. Hij geeft duidelijk z'n mening, ook over dit WK trouwens, maar daar blijft het nog bij. Misschien kan hij hierin groeien zodat hij kan bijdragen in het creëren van een eenheid binnen het peloton?
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » wo okt 12, 2016 7:51 pm

Misschien op termijn als zijn naam meer is gevestigd want om de leider te zijn moet je winnen, veel en belangrijk. Dumoulin heeft nog lang niet de status die een Cancellara bijvoorbeeld had in het peloton.

Maar hij heeft er wel capaciteiten voor. Niet alleen is hij een sterke renner maar ook een verstandige vent die goed uit zijn woorden komt. Ik vraag me alleen af of hij (nog) niet iets te beschaafd is.

Vroeger, toen alles beter was, had je leiders als Hinault:

Afbeelding

Dat zie ik Tom nog niet doen. :smallgrin.gif:
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11946
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Wielrennen

Bericht door Sandro » wo okt 12, 2016 7:57 pm

Haha, mooie foto. De tijden zijn veranderd natuurlijk. Met dat soort dingen kom je nu niet zo snel meer weg :smile-ajax.gif:

Ik weet niet hoe het zit in het wielrennen, maar er zal zoiets zijn als een wielrenners vakbond neem ik aan? Of stelt dat niks voor? Bijna een retorische vraag, maar wie wil antwoorden: ga vooral je gang.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » wo okt 12, 2016 8:52 pm

Je hebt de CPA (waar lang niet iedereen lid van is) en de Athlete commission. Die laatste is onderdeel van de UCI (daar ga je al). Ik hoorde gisteren oud renner Bobbie Traksel namens die laatste op Langs de Lijn. Die kwam niet verder dan dat het achteraf misschien wel handiger was geweest als er dan ook direct bij de finish water en ijs beschikbaar was geweest in plaats van alleen in de tenten. Oftewel, er was wel gedacht aan de mensen om de koers heen maar niet aan de renners. Ja, dan ben ik echt meteen klaar hoor. Die jongen heeft één van de mooiste koersen van de laatste 20 jaar gewonnen (Kuurne Brussel Kuurne in vreselijk zware winterse omstandigheden) maar in deze positie dus ongeschikt want hij komt niet voor de renners op.

Probleem is voor een belangrijk deel ook de hoeveelheid korte termijn belangen. Veel renners hebben een contract voor 1 maximaal 2 jaar. Ploegen zijn volledig afhankelijk van sponsors en ook dat is op basis van veelal korte termijn contracten. Diezelfde ploegen hebben ook nog te maken met hun status (Pro Tour of niet) die afhankelijk is van de score in één seizoen. Degradeer je uit de Pro Tour verlies je startrecht in grote koersen (en kom je in de problemen met de sponsors). Het komt er dus altijd op neer om zoveel mogelijk te presteren op de korte termijn. Doe je dat niet dan heeft dat direct gevolgen voor je positie volgend jaar.

Zo'n situatie werkt een aantal dingen in de hand. Ploegen en renners gaan risico's nemen. Dat kun je vertalen richting maximaal risico in een beslissende afdaling, extreme training en voedingsrichtlijnen, doping, etc. En ploegen en renners vormen dus ook zelden een eenheid. Er zijn er altijd wel een paar die wel willen rijden. Bijvoorbeeld omdat je beter tegen de hitte kan dan veel andere renners. Of omdat het parcours na jaren eindelijk weer eens vlak is en sprinters kans maken. Dit jaar waren Froome, Quintana en Contador misschien wel te porren voor een boycot van het WK. Maar of Cavendish, Greipel en Kristoff er net zo over dachten? Die hebben na dit jaar geen kans meer op een wereldtitel.

Of het nu gaat om een situatie op een WK, in een grote ronde of bij en klassieker. Er zijn altijd conflicterende belangen binnen het peloton. En als je iets van de grond wil krijgen zullen er dus altijd meerdere mensen moeten kiezen voor een betere positie van het peloton op de lange termijn ten koste van hun persoonlijke belangen op de korte termijn. Gebeurd dat niet dan blijf je nergens.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11946
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Wielrennen

Bericht door Sandro » do okt 13, 2016 8:32 am

Marillion schreef:Je hebt de CPA (waar lang niet iedereen lid van is) en de Athlete commission. Die laatste is onderdeel van de UCI (daar ga je al). Ik hoorde gisteren oud renner Bobbie Traksel namens die laatste op Langs de Lijn. Die kwam niet verder dan dat het achteraf misschien wel handiger was geweest als er dan ook direct bij de finish water en ijs beschikbaar was geweest in plaats van alleen in de tenten. Oftewel, er was wel gedacht aan de mensen om de koers heen maar niet aan de renners. Ja, dan ben ik echt meteen klaar hoor. Die jongen heeft één van de mooiste koersen van de laatste 20 jaar gewonnen (Kuurne Brussel Kuurne in vreselijk zware winterse omstandigheden) maar in deze positie dus ongeschikt want hij komt niet voor de renners op.
Ja, nu je het zegt. Heb op Eurosport een keer gehoord dat Traksel president van de atletencommissie is. Lijkt me een leuke man, waar ik graag naar luister als hij commentaar geeft. Maar als je niet voor zoiets oerlogisch als ijs zorgt na een race in de woestijn dan laat je je wel erg inpakken door de UCI.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Wielrennen

Bericht door beelzebub » do okt 13, 2016 9:43 am

Blijkbaar de verkeerde ijs gesteld. :ajaxsmiley.gif:
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » vr okt 14, 2016 3:19 pm

Het gaat ondertussen nog steds lekker daar in Qatar. En dan hebben we rondom de tijdritten ook al de nodige incidenten gehad.

Ik zal opgelucht zijn als het straks voorbij is en iedereen veilig thuis is gekomen. Uren op topniveau presteren in deze hitte met atleten die gewoon zijn om zichzelf helemaal tot aan of zelfs over de grens leeg te rijden. Het is vragen om problemen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » vr okt 14, 2016 4:11 pm

Voor bij de koers van zondag:

Afbeelding

Hij valt er een beetje vanaf, hier het hele plaatje.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11946
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Wielrennen

Bericht door Sandro » za okt 15, 2016 10:31 am

Of deze. Niet specifiek op dit WK gericht, maar dat maakt bij deze gasten weinig uit:
Afbeelding

en hier in zijn volledigheid
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » za okt 15, 2016 1:44 pm

Vergeten ze bij Ducrot één van zijn betere: "Is xx seconden niet veel? Ga maar eens xx seconden met je vingers tussen de deur zitten".

Ik zit even naar de koers bij de vrouwen te kijken. We wisten het al wel maar het is een rondje van niks. Hier kun je niet of nauwelijks verschil maken.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11946
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Wielrennen

Bericht door Sandro » za okt 15, 2016 2:39 pm

Marillion schreef:Vergeten ze bij Ducrot één van zijn betere: "Is xx seconden niet veel? Ga maar eens xx seconden met je vingers tussen de deur zitten".
Haha inderdaad ja, heb ik hem regelmatig horen zeggen. Nog een paar kenmerkende uitspraken/grappige quotes:

"In mijn tijd had je altijd frictie in je schoenen. Soms had je brandende voeten op een warme dag en dan vroeg je jezelf af of je het laatste beetje in je bidon beter op kon drinken of in je schoenen kon gieten. Wat je ook deed, je kreeg er altijd spijt van!"

"Ja, dr zitten geen kurken tussen, zoals bij zwemmen" (even stil) "Dat is ook waarom ik zwemmen zo sááái vind." Herbert Dijkstra: "dat mag je niet zeggen" "Nou, schaatsen dan" Herbert Dijkstra: "DAT AL HELEMAAL NIET"

"De renners denken ook, als ik nu het snot voor de ogen fiets in dit ontsnappinkje, dan wordt ik er straks op de berg afgepierd"
Marillion schreef:Ik zit even naar de koers bij de vrouwen te kijken. We wisten het al wel maar het is een rondje van niks. Hier kun je niet of nauwelijks verschil maken.
Kirsten Wild vindt dit WK helemaal geweldig las ik. Typisch een renner die het allemaal niks kan schelen. Ze heeft hier goede kansen vindt ze en daar gaat het om. Geef haar ook eens ongelijk eigenlijk...
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo okt 16, 2016 11:05 am

Nou, daar gaan we dan. Waaiers!
Ik ben bang dat de aankomstrondes te lang zijn waardoor alles weer bij elkaar kan komen maar hopelijk in ieder geval een uurtje mooie koers. Dumoulin gelijk eraf met lek vóór en achter precies op dit moment. Dat is jammer.

De deur staat achteraan gelijk wagenwijd open.
Nil volentibus arduum

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Iniesta » zo okt 16, 2016 11:18 am

Nikki in zn eentje weer teruggekomen , ben benieuwd wat de verschillen zijn bij begin van slotronden


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo okt 16, 2016 11:36 am

Die tweede groep komt sowieso wel terug op dat circuit.
Nil volentibus arduum

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door brigade zuid » zo okt 16, 2016 12:15 pm

Hoe kun je als Nederland zo de boot missen als er waaiers gevormd worden?

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo okt 16, 2016 1:48 pm

Het is voor Terpstra nochtans een vrijwel ideaal scenario. Vooruit met een groep en nu al een tijd niets extra's moeten doen. En hij heeft nog iemand bij zich.

De Belgen rijden een sterke koers maar zullen straks ook een beetje geluk moeten hebben dat de koers de goede kant op valt. Want normaal zijn Boonen en Van Avermaet natuurlijk niet de snelste van deze groep. Er gaan straks de nodige aanvallen komen en dan moet voor hun één van deze twee mee zitten.

Terpstra moet niet met één van die renners naar de meet. Ik denk dat hij voor één alles of niets solo poging gaat.
Nil volentibus arduum

Alexander
Berichten: 8589
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Alexander » zo okt 16, 2016 2:16 pm

Wat een sfeerloos kut WK is dit zeg.

Plaats reactie