F1 en andere autosporten

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » do mar 13, 2008 10:20 am

'Kovalainen kan titel pakken'

MONACO - Robert Doornbos traint en leeft in Monaco met veel sterren van de Formule 1.

FERRARI

De Scuderia beschikt weer over een snelle auto. Die titel van vorig jaar was voor iedereen enorm belangrijk na het tijdperk van Michael Schumacher, zeker voor de mensen die zich hard hadden gemaakt voor de komst van Kimi Räikkönen. Voor mij is Ferrari in 2008 het te kloppen team.

KIMI RÄIKKÖNEN
Knap wat hij vorig seizoen heeft gedaan. Kimi heeft de beste winter uit zijn leven gehad, maar begint in Australië van voren af aan. Daar moet hij de titel achter zich laten en zich focussen op een nieuwe. De Ferrari lijkt betrouwbaar en was in de wintertests ongelofelijk snel. Kimi is voor mij de favoriet.

FELIPE MASSA
Ik zie hem in Monaco wel eens trainen. Ik denk dat hij baalt van afgelopen seizoen, het zit hem vast tot hier dat hij geen kampioen is geworden. Felipe is er op gebrand zich te bewijzen, wil hard gaan trappen. Maar of het hele plaatje klopt? Hoe sterk is hij mentaal? De Ferrari is toch meer gebouwd voor Kimi.

McLAREN

Heeft vorig jaar van alle teams de meest indrukwekkende stap gezet. Alles was perfect: de kleurstelling van de auto, de rijderskeuze. Ik ben een fan van McLaren geworden. De auto was supersnel, de enige concurrent van Ferrari. Ik hoop dat ze ondanks het spionageschandaal en het verloren kampioenschap net zoveel vertrouwen hebben als Ferrari.

LEWIS HAMILTON
Ik denk niet dat hij opeens nog harder zal gaan rijden nu Alonso weg is. Hamilton was vorig jaar al super, maakte weinig foutjes. Hij kan zich als coureur, denk ik, amper meer verbeteren. Het blijft natuurlijk een droomverhaal. Maar hoe goed hij dit jaar is, zal vooral van de auto afhangen.

HEIKKI KOVALAINEN
Extreem fit mannetje en zeer gemotiveerd. Ik geloof niet dat hij erop uit is om de nummer 1-status bij Hamilton weg te halen. Bij McLaren krijg je gelijke kansen. Wanneer hij in de eerste races goed scoort, zou hij wel eens voor iedereen gevaarlijk kunnen worden en gaan er misschien twee Finnen om de titel vechten.

BMW SAUBER

Hele gave renstal, alleen een beetje klinisch misschien. Dit team heeft tot nu toe boven verwachting gepresteerd en wil dit jaar de eerste zege behalen. Misschien heeft BMW daarom als enige team extra risico's genomen met de aerodynamica van de auto. Dat kan goed uitpakken, maar ook slecht.

NICK HEIDFELD
Solide coureur. Wat ik knap vond van Nick, was dat toen hij klaar was bij Sauber hij naar Jordan ging en zei: ik doe het voor niets, want ik wil bewijzen dat ik het kan. BMW is gek op hem, hij moet de eerste race winnen. Dat levert hem als Duitser eeuwige roem op.

ROBERT KUBICA
Ik mag hem graag, hij is een goudeerlijke vent. Woont ook in Monaco, maar vindt er geen zak aan. ‘Ik ben een Pool’, zegt hij dan. ‘Ik sta het liefst in een tuintje dat ik kan sproeien.’ Robert houdt niet van glamour. Hopelijk krijgt hij nu een auto waarmee hij iets speciaals kan doen.

RED BULL

Volgens mij is de RB4 de eerste auto die helemaal ontworpen is door Adrian Newey. Red Bull heeft zich gefocust op betrouwbaarheid. Dit team heeft nu alle grote namen aan boord, nu moet het succes komen. De blikjes gaan goed, ik verwacht dat Red Bull mee zal vechten in de subtop.

DAVID COULTHARD
Zit altijd vol humor en enthousiasme. In de winter ben ik bij hem thuis geweest in de bergen. Hij zei verbaasd te zijn dat hij na vijftien jaar nog steeds F1 rijdt. Maar hij heeft zoveel extra kwaliteiten. Petje af dat hij er nog steeds bij is.

MARK WEBBER
Een sterke qualifier en een iets minder sterke racer. Daarom is David beter. Webber zit nog steeds te wachten op de grote doorbraak. Veel mensen kennen hem van zijn debuut in Australië 2002 met Minardi, toen hij vijfde werd.

HONDA

De rijdende aardbol - de auto is er niet harder door gegaan. Wintertests waren weer niets. Dit team heeft nog een lange weg te gaan, Button lijkt weer voor spek en bonen te gaan meerijden. Eigenlijk is dit seizoen al afgeschreven voordat het is begonnen. Maar slechter dan 2007 kan bijna niet, zou je zeggen.

JENSON BUTTON
Aardige vent. Eerlijk en enthousiast. Hij rijdt mee, maar meer eigenlijk ook niet. Heeft zoveel moeite gedaan om destijds onder dat contract bij Williams uit te komen, dat heeft hem een paar centen gekost. Ik vind hem wel sterker dan Barrichello.

RUBENS BARRICHELLO
Een team dat zo slecht presteert zit met de gedachten niet bij het vervangen van coureurs. Dit wordt zijn laatste jaar. Barrichello kan de coureur worden met de meeste GP’s achter zijn naam. Leuk om later aan je kleinkinderen te vertellen.

SUPER AGURI

Eindelijk gered, met dank aan de Britse Magma Groep. Het heeft me verbaasd dat ze de afgelopen winter niet op een normale manier zijn doorgegaan. Ik heb Takuma Sato in Monaco alleen maar op zijn fietsje zien trainen. Lijkt me heel vervelend, zo’n winterperiode, wanneer je Formule 1-coureur bent.

TAKUMA SATO
Had in 2007 een topjaar, met die inhaalactie op Alonso in Canada natuurlijk als onbetwist hoogtepunt. Een groot deel van Super Aguri’s financiën was bestemd voor Sato’s jaarsalaris, maar hij heeft het wel waargemaakt.

ANTHONY DAVIDSON
Heeft het, vind ik, ook behoorlijk goed gedaan. Had afgelopen jaar veel pech. Hij reed tijdens de Grand Prix van Canada een otter aan met iets van 300 kilometer per uur. Wie overkomt zoiets nou? Ik ben blij dat hij aanblijft, nu het team verder gaat.

TORO ROSSO

Vorig jaar heeft het team besloten een andere richting op te gaan. Ik denk dat ze een goede keus hebben gemaakt door de auto van 2007 te optimaliseren en te werken aan de betrouwbaarheid. Dat kan ze in het begin wel eens veel punten gaan opleveren. Toro Rosso zou best de verrassing van het seizoen kunnen worden.

SÉBASTIEN BOURDAIS
Heeft in de Champ Cars laten zien dat hij over een zware rechtervoet beschikt. Die heeft hij meegenomen naar de Formule 1. Ik denk dat hij een sterk debuutjaar zal beleven, hij heeft veel ervaring en technische kennis. Dat de tractiecontrole is afgeschaft, zal hem ook helpen.

SEBASTIAN VETTEL
Kan heel goed trappen. Hij is een apart mannetje, maar wel met humor. Wat hem heeft geholpen, is dat hij als vrijdagcoureur bij BMW Sauber kon werken en zich zo kon laten zien. Opeens zat zowel BMW als Red Bull achter hem aan. Gaat het Bourdais moeilijk maken. Man van de toekomst.

RENAULT

Ik verwacht niet dat ze zo anoniem zullen meerijden als vorig jaar. Volgens mij hebben ze iedereen in de wintertests zand in de ogen proberen te strooien. De terugkeer van Alonso zal voor iedereen een geweldige stimulans zijn geweest. Ze wisten al vroeg dat hij terug zou komen, zodat ze al heel snel nog harder aan de auto van 2008 zijn gaan werken.

FERNANDO ALONSO
Viel als wereldkampioen bij McLaren bijna in het niets. Focuste zich daar te veel op de nummer 1-positie en status. Dat had kunnen lukken, als hij zich in het begin had bewezen met snelheid. Zijn nadeel was dat Hamilton elke race naast hem op het podium stond. Ik hoop dat hij in 2008 weer iets moois laat zien.

NELSINHO PIQUET
Kwam onlangs met een privé-jet van vader naar Monaco om te trainen. ‘Dat scheelt me tijd’, zei hij. Dan denk ik: dat zal best zo zijn, maar bewijs je nou eerst maar eens voordat je zoiets doet. Hij is snel, maar ook veel met zichzelf bezig en dat is niet goed. Je wint met een team. Alonso maakt zich niet druk om hem.

TOYOTA

Ik begrijp nog steeds niet waarom ze dat goede jaar 2005 nooit een vervolg hebben gegeven. Je kunt zien dat dit een Japans team is. Formule 1 is snel reageren. Maar alles moet eerst via Tokio. Ik heb nooit het idee dat Toyota tijdens het seizoen sterke ontwikkelingen doormaakt.

JARNO TRULLI
Held in Japan, omdat hij voor Toyota de eerste podiumplaats heeft gescoord. Dan kun je lekker je tassen vullen en blijven rijden. Hij is een van de beste qualifiers, maar misschien passé. Ralf Schumacher kon het vorig jaar niet meer bolwerken, omdat hij al passé was.

TIMO GLOCK
Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed hoe hij er tussen is gekomen. Maar ja, als kampioen van de GP2 lijk je tegenwoordig bijna gegarandeerd een stoeltje in de Formule 1 te krijgen. Ik denk dat Glock het redelijk zal doen en Trulli wel partij kan bieden.

FORCE INDIA

Gek genoeg denk ik dat dit team een blijvertje is. Er zit met de komst van die miljardair wat power en geld achter, zeg! India is een land dat in snel tempo werk maakt van de toekomst en Indiërs kunnen ook heel goed rekenen, niet alleen in de nachtshops. Het budget voor dit seizoen is bijna verdubbeld.

ADRIAN SUTIL
Deed het in 2007 goed, maar krijgt het nu zwaar. Is getalenteerd, maar wat wild en crashte daardoor vaak. Moet werken aan degelijkheid. Indien hij Fisichella verslaat, is dat goed voor zijn vertrouwen en komt er misschien een groter team voorbij.

GIANCARLO FISICHELLA
Ik denk dat hij nog een keer wil bewijzen dat hij heel hard kan rijden, want Fisico heeft bij Renault de afgelopen jaren naast Alonso en Kovalainen toch wat frustratie opgebouwd. Voor de centen hoeft Fisichella het niet meer te doen.

WILLIAMS

Ik heb het idee dat ze de afgelopen winter meer persberichten naar buiten stuurden over de kleurstelling van de auto dan over iets anders. Volgens mijn bron Nico (Rosberg) is de auto een stuk beter dan vorig jaar. Ik verwacht dat ze het fabrieksteams als Renault en Toyota moeilijk gaan maken.

NICO ROSBERG
Ik vind het stoer dat hij bij Williams is gebleven. Nico heeft het vorig jaar goed gedaan ten opzichte van Wurz, zijn teamgenoot. Hij is iemand die lang in de F1 zal blijven. Hij komt vanzelf in een team terecht waarbij hij voor de titel kan rijden.

KAZUKI NAKAJIMA
Een snelle Jap, die mede door de invloed van Toyota (motorenleverancier van Williams, red.) bij het team terecht is gekomen. Hij zal erop gebrand zijn het succes van zijn landgenoot Sato te evenaren. Verder ken ik deze jongen niet.
www.ad.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08

Bericht door Ramona » vr mar 14, 2008 3:21 pm

Wie de kwalificatie wil zien...is een uh beetje vroeg... 4:00 uur morgenochtend... :hupajax.gif: :headbang.gif:

Hamilton snelste in tweede vrije training
14 maart 2008

McLaren-coureur Lewis Hamilton heeft de snelste tijd gereden in de tweede vrije training voor de Grand Prix van Australië. De 23-jarige Brit kwam tot een tijd van 1.26.599, waarmee hij een seconde sneller was dan de rest van het veld. Hamilton was echter niet de snelste man van de dag. Regerend wereldkampioen Kimi Raikkonen was in de ochtend namelijk een tiende van een seconde sneller.

In het eerste half uur deden de coureurs het relatief rustig aan. Hamilton voerde in de beginfase van de oefensessie, die bij een temperatuur van 39 graden werd verreden, de tijdenlijsten aan met een tijd van 1.27.742, waarmee hij een halve seconde sneller was dan Felipe Massa. Heikki Kovalainen en Raikkonen volgden met een voorlopige derde en vierde tijd.

De coureurs moeten het dit jaar stellen zonder elektronische hulpmiddelen en dat was voor sommigen nog even wennen op het gladde asfalt van Albert Park. Bijna alle coureurs pakten wel ergens een stukje gras mee en sommigen maakten ook kennis met het Australische grind. Red Bull-rijder David Coulthard was de eerste die een uitje maakte door een van de oranje grindbakken, doordat zij wielen blokkeerden bij het aanremmen van een bocht. Ook Hamilton verloor de achterkant van de McLaren-bolide een keer bijna, maar vond de controle net op tijd weer terug.

Na een half uur trainen nam Red Bull-coureur Mark Webber beslag op de bovenste positie in het tijdentabel. De Australiër ging voor eigen publiek naar een tijd van 1.27.614, waarmee hij Heikki Kovalainen, die met zachte banden naar de tweede tijd van dat moment ging, het nakijken gaf. Niet veel later werd het gaspedaal nog even dieper ingetrapt en was Webber, die aan zijn zevende Formule 1-seizoen is begonnen, nog eens twee tienden van een seconde sneller.

Bij team van Super Aguri draaide het tijdens de eerste trainingen vooral om het sparen van het materiaal. Takuma Sato en Anthony Davidson reden in de eerste sessie ieder maar zeven ronden. Ook in de middag waren de Japanner en de Brit nauwelijks op de baan te vinden. Sato maakte slechts zestien keer een rondje door Albert Park, Davidson acht keer. Ook bij de debuterende Nelson Piquet leek er een probleem. De Braziliaanse Renault-coureur, die in de ochtend nog een rode vlag veroorzaakte door na een spin zijn motor af te laten slaan, reed maar een beperkt aantal ronden en bleef steken op een tegenvallende negentiende tijd.

In het laatste deel van de oefensessie maakte ook Sutil kennis met het grind, maar de Duitser kon zijn weg vervolgen. Massa tekende voor de grootste schuiver. Een kwartier voor het einde verloor de Braziliaan de controle in de snelle chicane en schoof hij zijwaarts door de grindbak. Massa wist de Ferrari echter aan de praat te houden, waarna hij terug naar de pits kon. De enige gele vlag werd veroorzaakt door Trulli. De Italiaan kwam met zijn linkerbanden op het gras, waarna hij met Toyota van de baan spinde en in de grindbak strandde. Teamgenoot Timo Glock stuiterde niet veel later ook met hoge snelheid door het grind, maar wist het asfalt weer terug te vinden.

Ondertussen hield de snelle tijd van Webber lange tijd stand. Opmerkelijk lang zelfs. Pas twee minuten voor het uithangen van de vlag wist Hamilton onder de tijd van de Australiër te komen. De Brit was echter wel meteen een seconde sneller. Webber moest hierdoor genoegen nemen met de tweede tijd, waarmee hij Massa en Kovalainen wel knap voorbleef. Coulthard reed een uitstekende vijfde tijd met de tweede Red Bull, om na het einde van de training op het circuit tot stilstand te komen. Raikkonen kwam na zijn snelle tijd in de ochtend niet verder dan de zesde positie.

De derde training begint zaterdag om 1.00 uur Nederlandse tijd.

Bron: http://f1.gpupdate.net/nl/

Ramona

Bericht door Ramona » za mar 15, 2008 7:35 am

Hamilton scoort pole voor eerste race
15 maart 2008

Lewis Hamilton heeft de pole-position behaald voor de eerste race van het seizoen. De McLaren-rijder liet in de kwalificatie voor de Grote Prijs van Australië een tijd van 1.26.714 noteren en was daarmee bijna twee tienden van een seconde sneller dan Robert Kubica, die zijn BMW verrassend naar de tweede startplek bracht. Kimi Raikkonen wacht een zware seizoensopener. De wereldkampioen had een probleem met de auto, waardoor hij de race in Albert Park als zestiende zal moeten beginnen.

De eerste kwalificatie van het seizoen is de eerste serieuze krachtmeting van het jaar. Na maanden lang testen geeft deze sessie de eerste antwoorden op vragen als: Zijn Ferrari en McLaren ook dit jaar met afstand de twee snelste teams op de grid? Kan BMW-Sauber opnieuw aanspraak maken op de titel 'best of the rest'? Heeft Force India daadwerkelijk een grote stap voorwaarts kunnen zetten?

Voor regerend wereldkampioen Kimi Raikkonen verliep de kwalificatie in ieder geval dramatisch. Aan het einde van het eerste kwalificatiedeel verdween ineens de aandrijving in zijn Ferrari en viel de Fin stil bij de ingang van de pitstraat. Het team duwde de wagen terug naar de pitbox, maar daar kreeg zij van de wedstrijdleiding te horen dat Raikkonen zich niet verder mocht kwalificeren. Vermoedelijk is de wagen van buiten het pitsgedeelte naar de garage teruggeduwd, wat niet is toegestaan. Voor Raikkonen betekent dit een zestiende startplaats voor de eerste race.

Heikki Kovalainen, die aan zijn eerste raceweekend voor McLaren bezig is, was de snelste man in het eerste kwalificatiedeel. De Fin bracht zijn auto naar een tijd van 1.25.664 en bleef daarmee Nick Heidfeld en Felipe Massa net voor. Force India wist de veelbelovende prestaties in de wintertestsessies nog niet om te zetten in een klinkend kwalificatieresultaat. Giancarlo Fisichella en Adrian Sutil behoorden tot de langzaamste zes rijders en konden uitstappen. Voor debutanten Sebastien Bourdais en Nelson Piquet was de kwalificatie eveneens voorbij. Niet geheel onverwacht was dit ook het eindstation voor het team van Super Aguri, dat afgelopen winter nauwelijks heeft getest.

In de tweede kwalificatiesessie was McLaren opnieuw het snelst. Dit keer was het Lewis Hamilton die de tijdenlijst aanvoerde, met een tijd van 1.25.187. Robert Kubica en Heikki Kovalainen zaten er goed bij met de tweede en derde tijd. Mark Webber mag zich opmaken voor een lastige thuisrace. Halverwege de sessie ontplofte er een remschijf bij de Australiër, waarna hij in de grindbak belandde. Webber had nog geen tijd laten noteren, zodat hij de race in Melbourne van de vijftiende stek moet aanvangen. Teleurgesteld klom de Red Bull-coureur uit zijn auto. Ook teleurgesteld was Fernando Alonso, die er niet in slaagde het laatste kwalificatiedeel te bereiken. De Spanjaard komt nog veel snelheid te kort in de Renault. Kazuki Nakajima, Rubens Barrichello en Jenson Button waren ook te langzaam.

De strijd om de pole-position werd pas na het vallen van de vlag beslist, ondanks dat het laatste kwalificatiedeel dankzij een regelwijziging niet meer in het teken van het leegrijden van de tanks staat. Robert Kubica haalde het onderste uit de kan met zijn BMW en ging, inclusief een slippertje, naar een tijd van 1.26.889. Lewis Hamilton was echter ook goed onderweg en toverde een 1.26.714 uit de hoge hoed. Kubica werd daarmee verdrongen naar de tweede plek, wat een uitstekende prestatie is voor het Duitse fabrieksteam. Heikki Kovalainen en Felipe Massa stuurden hun auto's naar de tweede startrij. De plekken vijf tot en met tien waren voor Nick Heidfeld, Jarno Trulli, Nico Rosberg, David Coulthard, Timo Glock en Sebastian Vettel.

De Grand Prix van Australië gaat zondag om 5.30 uur Nederlandse tijd van start.
Kwalificatie
Pos. Rijder Team Banden Tijd

1 L. Hamilton McLaren 1:26.714
2 R. Kubica BMW 1:26.866
3 H. Kovalainen McLaren 1:27.079
4 F. Massa Ferrari 1:27.178
5 N. Heidfeld BMW 1:27.236
6 J. Trulli Toyota 1:28.527
7 N. Rosberg Williams 1:28.687
8 D. Coulthard Red Bull 1:29.041
9 T. Glock Toyota 1:29.593
10 S. Vettel Scuderia Toro Rosso geen tijd
11 R. Barrichello Honda 1:26.173
12 F. Alonso Renault 1:26.188
13 J. Button Honda 1:26.259
14 K. Nakajima Williams 1:26.413
15 M. Webber Red Bull geen tijd
16 K. Räikkönen Ferrari geen tijd
17 G. Fisichella Force India F1 1:27.207
18 S. Bourdais Scuderia Toro Rosso 1:27.446
19 A. Sutil Force India F1 1:27.859
20 T. Sato Super Aguri 1:28.208
21 N. Piquet jr. Renault 1:28.330
22 A. Davidson Super Aguri 1:29.059

Ramona

Bericht door Ramona » zo mar 16, 2008 7:22 am

Wat een race...wow...maar wat een teleurstelling voor de Ferrarifans...wat een slordige foutjes van Kimi...die uiteindelijk door een technische storing uitviel...

Hamilton onbedreigd in waanzinnige seizoensopener

16 maart 2008

Lewis Hamilton is de grote overwinnaar van de Grand Prix van Australië. In een bizarre race met slechts zeven man aan de finish won de Brit voor Nick Heidfeld en Nico Rosberg. Fernando Alonso werd vierde, Heikki Kovalainen vijfde. Het team van Ferrari kende een dramatische race en zag beide coureurs stranden met technische problemen, nadat ze eerst meerdere malen opzichtig in de fout waren gegaan.

Voor de Nederlandse fan is de Grand Prix van Australië nachtwerk. Wanneer de race een saaie optocht wordt, is het moeilijk om tegen de slaap te vechten. Maar de editie van 2008 zal beter hebben gewerkt dan de sterkste bak koffie. Als de eerste race een voorbode gaat worden voor de rest van het seizoen, kunnen we ons opmaken voor een fantastisch jaar.

Of het lag aan het wegvallen van de tractiecontrole, of dat de coureurs gewoon een beetje roestig uit de winter kwamen, was niet duidelijk. Maar feit is dat we in Australië alles hebben gezien wat de Formule 1 zo uniek maakt. Fouten bij de favorieten, underdogs die boven hun macht reden, drama, gevechten op de baan en uiteindelijk oprechte vreugde bij de podiumklanten.

Ze waren drie seconden sneller dan vorig jaar tijdens de wintertests in Bahrein en ze zouden minimaal een halve seconde sneller zijn dan de rest van het veld. Ferrari kwam naar Melbourne als de grote favoriet en je was dapper als je op iemand anders dan Kimi Raikkonen inzette bij de wedkantoren. In de kwalificatie ging het al mis bij Raikkonen, maar in ieder geval zat Felipe Massa er nog redelijk goed bij met plaats vier.

Maar bij de start verviel Massa weer in oude fouten en ging hij bij het uitkomen van de bocht te vroeg op het gas. De Ferrari gleed naar rechts en verloor zijn neus tegen de muur. Massa moest een nieuwe halen en mocht achteraan aansluiten. Raikkonen startte weliswaar als vijftiende, maar met de Ferrari zou hij toch als een warm mes door de boter gaan?

De wereldkampioen won bij de start flink wat plaatsen, maar kwam vervolgens achter Rubens Barrichello klem te zitten. De loodzware Ferrari bleek niet snel genoeg om het de Braziliaan moeilijk te maken. In zijn enthousiasme om later in de race plaatsen goed te maken, ging Raikkonen tot twee keer toe als een beginneling in de fout. In dezelfde bocht.

De eerste keer wilde hij de zojuist gestopte Kovalainen voorbij, maar remde de Fin te laat, waardoor hij rechtdoor de grindbak in schoof. Vervolgens had hij zijn zinnen gezet op Timo Glock, maar kwam de Ferrari met een achterwiel in het gras, waardoor hij spinde. Uiteindelijk viel Raikkonen stil met een kapotte auto. In de pitbox van Ferrari zat Felipe Massa al op hem te wachten. Na een aanrijding met David Coulthard kon hij doorrijden, maar ook zijn bolide gaf de geest. Nul punten voor Ferrari in de openingsrace. Dat doet pijn.

Van de debutanten maakte Nelson Piquet de minste indruk. Eigenlijk hebben we hem niet eens gezien, zelfs niet toen hij stilviel; toen de camera's de kapotte Renault hadden gevonden, was de Braziliaan al verdwenen. De relatief vrij onervaren Glock reed een solide race. Tot de Toyota in ronde 44 iets te wijd ging en de Duitser letterlijk van de baan stuiterde. Het was een flinke klapper en de safety-car was absoluut noodzakelijk.

Een andere debutant leek op weg naar een gigantische stunt. Sebastien Bourdais reed met nog een handvol ronden te gaan op de vierde plaats en kon de druk van de aandringende Fernando Alonso prima aan. Een rokende motor betekende echter het einde van de race van de Fransman. Hij werd nog wel als achtste gekwalificeerd, aangezien de rest van het veld was al uitgevallen.

De laatste nieuwkomer, Kazuki Nakajima, reed volgens Williams-chef Patrick Head een 'kleurrijke race'. De Japanner reed tot twee keer toe zijn neus eraf, waaronder een keer onder de safety-car, wat het einde van de race van Robert Kubica betekende. De twee punten die Nakajima desondanks meenam, heeft hij alleen maar te danken aan het feit dat zijn Williams het einde van de race wist te halen.

In een race met zoveel uitvallers, zijn er altijd teams die voor een stuntje kunnen zorgen. Barichello leek op weg naar een podiumplaats, tot hij tien seconden straf kreeg na het maken van een pitstop tijdens de safety-car. De camera loog niet, het licht in de pits stond wel degelijk op rood toen de Honda weer de baan op reed. Barrichello werd uiteindelijk zesde. Hoe dan ook, het was veel meer dan Honda voor aanvang van het weekend op had durven hopen.

Lewis Hamilton vond het allemaal wel prima. De McLaren-trein stoomde ongestoord door en leek op weg naar een keiharde dubbelzege. Toen de safety-car echter voor de zoveelste keer zijn opwachting maakte, kwam Kovalainen in de knel met zijn tweede pitstop. De Fin moest nog naar binnen en zag het hele veld aan zich voorbij gaan. Gelukkig voor hem was dat veld niet groter dan een man of negen, dus hij had zich snel terug in de punten geknokt.

In de laatste ronden van de race leverde Kovalainen nog een mooi gevecht met Alonso voor de vierde plaats. Maar toen Kovalainen de Renault was gepasseerd, drukte hij per ongeluk op de speedlimiter. De auto vertraagde even op het rechte stuk en Alonso kon er weer langs. De grijns op het gezicht van de Spanjaard paste amper in zijn helm. Een McLaren verslagen, vierde geworden. Niet slecht.

Na iets meer dan anderhalf uur was het voorbij. Nu de stofwolken zijn opgetrokken, kan de balans opgemaakt worden. En die liegt er niet om. McLaren leidt het kampioenschap met veertien punten, Ferrari heeft nog niks. De Italianen maakten geen moment de indruk voor de zege te kunnen gaan en beide coureurs lieten zich verleiden tot flinke fouten.

BMW was solide als altijd en Nico Rosberg bezorgde Williams het eerste podium sinds Canada 2007. Het was dik verdiend. De karavaan vetrekt nu naar Maleisië, waar volgende week de tweede wedstrijd plaatsvindt. Het is voor Ferrari te hopen dat Massa en Raikkonen de rug hebben gerecht en nu wel het gevecht aan kunnen gaan met McLaren.
Grand Prix van Australië - 16 maart 2008
Race

1 L. Hamilton McLaren 1:34:50.616
2 N. Heidfeld BMW + 5.478
3 N. Rosberg Williams + 8.163
4 F. Alonso Renault + 17.181
5 H. Kovalainen McLaren + 18.014
6 R. Barrichello Honda + 52.453
7 K. Nakajima Williams + 1 ronde(n)
Niet gefinisht
8 S. Bourdais Scuderia Toro Rosso + 3 ronde(n)
9 K. Räikkönen Ferrari + 3 ronde(n)
10 R. Kubica BMW + 10 ronde(n)
11 T. Glock Toyota + 14 ronde(n)
12 T. Sato Super Aguri + 27 ronde(n)
13 N. Piquet jr. Renault + 28 ronde(n)
14 F. Massa Ferrari + 29 ronde(n)
15 D. Coulthard Red Bull + 33 ronde(n)
16 J. Trulli Toyota + 38 ronde(n)
17 A. Sutil Force India F1 + 49 ronde(n)
18 M. Webber Red Bull + 57 ronde(n)
19 J. Button Honda + 57 ronde(n)
20 A. Davidson Super Aguri + 58 ronde(n)
21 S. Vettel Scuderia Toro Rosso + 58 ronde(n)
22 G. Fisichella Force India F1 + 58 ronde(n)

Ramona

Bericht door Ramona » zo mar 16, 2008 10:25 am

Goh...mazzelaar... :cheer.gif:

Diskwalificatie Barrichello bezorgt Raikkonen punt
Uitgegeven: 16 maart 2008 09:44
Laatst gewijzigd: 16 maart 2008 09:53

MELBOURNE - Wereldkampioen Kimi Raikkonen verlaat Australië toch met een wk-punt op zak. Door de diskwalificatie van Rubens Barrichello schuift de Fin door naar de achtste plaats in de eindstand.

Rubens Barrichello eindigde op de zesde plaats in de Grand Prix van Australië, maar negeerde tijdens zijn laatste pitstop het rode stoplicht aan het eind van de pitlane. Een fout die door de wedstrijdleiding met diskwalificatie werd bestraft. Barrichello kreeg eerder in de race ook al een stop and go straf toen hij op een verboden moment ging tanken. Tot overmaat van ramp vertrok de Braziliaan ook nog te vroeg tijdens één van zijn tankbeurten en sleepte enkele leden van zijn pitcrew mee.

Door de diskwalificatie van Barrichello scoort wereldkampioen Kimi Raikkonen toch nog een puntje. De Fin haalde de finish niet in Melbourne, maar werd wel als negende geklasseerd en schuift nu nog een plaatsje op.

Bron: www.nu.nl

Frank

Bericht door Frank » zo mar 16, 2008 3:14 pm

Ik vind het maar vreemde regels. Bereik je de finish helemaal niet (niet 1 ronde voor het einde uitvallen, maar gewoon zelfs 5), krijg je toch punten.

Wat is er mis mee om gewoon alleen degene die finishen punten te geven en desnoods de punten die niet behaald worden gewoon niet uit te delen?
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Baseman

Bericht door Baseman » ma mar 17, 2008 8:03 am

Wat is er mis mee om alle punten uit te delen en degenen die als laatste uitgevallen zijn mee te tellen in de eindstand ?

Het gaat om de eerste 8 auto's, ook als de 8e de finish niet haalde.

Maurice
Contacteer:

Bericht door Maurice » di mar 18, 2008 3:07 pm

Hoop echt dat McLaren het dit jaar wel gaat maken... Heb alleen mn bedenkingen over de ervarig van het team...Die is namelijk nog niet zo groot!

En natuurlijk moeten alle punten worden uitgerijkt, immers, de gene die iets later zijn uitgevallen hebben het, samen met het team, toch iets beter gedaan, en hebben dus het volledige recht op punten.
Pompiedom

Ramona

Bericht door Ramona » do mar 20, 2008 8:12 am

Komend weekend mogen de racefans weer genieten... :cheer.gif:

Special: Uitputting in de cockpit
20 maart 2008

De Grand Prix van Maleisië die komend weekend verreden wordt, zorgt altijd voor een hoop nerveuze vooruitblikken van de coureurs. De race wordt eigenlijk elk jaar verreden onder klamme, hete omstandigheden, die erg goed zijn in het ontnemen van lichaamsvocht. Monteurs zweten zich een ongeluk, coureurs stappen drijfnat uit en de toeschouwers hebben nergens last van. Die zijn het gewend. Vandaag in de special: Uitputting in de cockpit.

Wie wel eens in de kroeg heeft verteld over zijn liefde voor de autosport zal het ongetwijfeld kennen. De stamgast die roept dat autosport geen sport is. Want hij zit immers ook wel eens twee uur achter het stuur van zijn Opel. Kan iedereen. Waar de stamgast in al zijn onwetendheid even geen rekening mee houdt, is dat een Formule 1-auto ietsje rapper een bocht kan nemen dan zijn Kadett. En dat die extra snelheid een gigantische aanslag is op het lijf van een coureur. Jonge honden die hun eerste F1-test rijden, klagen het meest over de nekspieren. Geen wonder, 3 G op je nek is niet iets waar de natuur rekening mee heeft gehouden vanaf de geboorte. Dat moet je trainen.

Gelukkig hebben de coureurs dat begrepen. Die trainen zich gedurende de winter drie slagen in de rondte, om de meest extreme omstandigheden het hoofd te kunnen bieden. Die omstandigheden verschillen per race. Een Grand Prix op Hockenheim is natuurlijk lang niet zo'n zware opgave als een race in de klamme, allesverzengende hitte van Maleisië. De huidige generatie coureurs is meer dan topfit. Maar Michael Schumacher spande de kroon. De Duitser was berucht om het feit dat hij nooit zweette na afloop van een Grand Prix. Het beeld van Schumacher die in Maleisië ooit het kraagje van zijn overall los deed zorgde dan ook voor paniek bij de commentator. Schumacher had het moeilijk! Zijn kraagje zat los! Dat het gros van de coureurs vervolgens wankelend hun team opzocht, schreeuwend om water, was normaal. Dat Schumacher even pufte was nieuws. Zo fit was hij.

Nigel Mansell was dat niet. Althans, zo deed hij het voorkomen. De Brit mocht graag overdrijven. In alles. Op de baan reed hij met branie rond, maar zelfs na de meest eenvoudige overwinning zuchtte en steunde hij na afloop dat het een lieve lust was. Een strompelende Mansell, daar keek niemand meer van op. In 1984 had hij echter een reden. Tijdens de eenmalige race in Dallas was het zo heet dat het asfalt begon te smelten. Keke Rosberg had een vernuftig systeempje uitgedokterd, dat koel water door zijn helm pompte, waardoor de Fin de race fluitend won. Mansell kwam echter enkele honderden meters voor de finish zonder benzine te staan en wilde zijn Lotus over de streep duwen. Geen succes. Mansell viel flauw. Het beeld van de instortende Mansell was geliefd bij de jaaroverzichten.

Ook Ayrton Senna moest meerdere malen uit zijn auto getild worden. De eerste keer was tijdens de eerste race die hij uitreed, in 1984. Gebrek aan ervaring. Senna trainde zich vervolgens suf en behoorde daarna tot de fitste rijders van het veld. In 1991, tijdens de Grand Prix van Brazilië kreeg hij echter kramp in zijn schouders. Hij lag op kop en ging voor het eerst zijn thuisrace winnen. Het kwam uit zijn tenen en het geschreeuw over de boordradio nadat de finishvlag was gevallen loog er niet om. Senna werd uit zijn auto getild en kon op het podium amper de trofee omhoog houden.

De laatste jaren gebeurt het niet zo vaak meer dat een coureur compleet gesloopt aan de finish komt. Daar zorgt het team wel voor met loeizware trainingsprogramma's. In Maleisië wil het echter nog wel eens gebeuren dat iemand de uitputting nabij is. Tenzij er natuurlijk een verkwikkend regenbuitje valt. Al is de term 'buitje' misschien niet helemaal op z'n plaats in de tropen. De race in 2001 werd opgeschrikt door een totaal onverwachte plensbui. De bui was zo gigantisch dat het hele veld wel even van de baan is geschoten. Het typische van die bui was ook de snelheid waarmee hij kwam. Niemand had er rekening mee gehouden en opeens, binnen een halve minuut, stond het hele circuit blank. Het leverde overigens een briljante race op.

Het zou leuk zijn om weer eens een ouderwetse Maleisische moesson-plensbui mee te maken, komende zondag. Als dat niet gebeurt, mogen de teams de flessen water paraat houden voor hun coureurs, die na afloop van de race de liters verloren lichaamsvocht maar wat graag willen compenseren.
Grand Prix van Maleisië
21 mrt.

03:00-04:30 1e vrije training
07:00-08:30 2e vrije training
22 mrt.
04:00-05:00 3e vrije training
07:00-08:00 Kwalificatie
23 mrt.
08:00 Race

Ramona

Bericht door Ramona » za mar 22, 2008 8:27 am

Massa bezorgt ijzersterk Ferrari pole op Sepang
22 maart 2008

Ferrari heeft een flink waarschuwingsschot afgevuurd richting McLaren. In de kwalificatie voor de Grand Prix van Maleisië waren Felipe Massa en Kimi Raikkonen veel te snel voor de concurrentie en zullen de heren morgen vanaf de eerste startrij vertrekken. Heikki Kovalainen werd derde, op bijna een seconde van de snelste tijd. Lewis Hamilton moest genoegen nemen met de vierde stek.

Na de dramatische race in Melbourne lag de bal in Maleisië bij Ferrari. De voortekenen waren goed, want Felipe Massa en Kimi Raikkonen zaten er het gehele weekend prima bij en maakte een sterkere indruk dan de mannen van McLaren. De kwalificatie was de eerste echte krachtmeting van het weekend.

De dreiging van regen zorgde voor nerveuze teams en coureurs aan het begin van de eerste sessie. Zodra het licht op groen ging, stove de auto's de baan op om zo snel mogelijk een snelle ronde neer te zetten. De sessie was druk, maar verliep zonder drama en zonder regen. Het enige uitstapje kwam op naam te staan van Sebastien Bourdais, die zijn uiterste best deed om in Q2 te komen. Een foutje in de derde bocht maakte echter een einde aan die aspiraties. Giancarlo Fisichella probeerde eveneens om in de volgende sessie te komen, maar de Italiaan kwam, net als in Melbourne, één plaatsje tekort. Ook Nakajima, Sato, Sutil en Davidson waren na twintig minuten klaar. Jarno Trull was verrassend de snelste, met een tijd van 1.35.205.

De angst voor regen bleef hangen in sessie twee, waardoor de mannen van McLaren en Ferrari nog voordat het licht op groen sprong al stonden te trappelen aan het einde van de pitstraat. Echter, ook in Q2 bleek de angst voor de regen ongegrond. Het werd een compleet droge sessie. Nico Rosberg was een van de grootste verrassingen van de sessie, want de Duitser kwam niet verder dan de zestiende tijd. Wellicht heeft Williams ervoor gekozen om de auto af te stellen op regen, of misschien waren ze gewoon niet snel genoeg. Ferrari, McLaren en BMW waren dat wel en plaatsten zich eenvoudig in de top-tien. Ook de beide Toyota's, Fernando Alonso en Mark Webber promoveerden. De snelste man heette Kimi Raikkonen, die rond ging in een 1.34.188.

Ook tijdens de derde sessie bleef het droog op Sepang. De Ferrari's reden al vroeg in de sessie snelle tijden, maar tegen het einde van de kwalificatie maakte iedereen zich op voor zijn ultieme snelle ronde. Raikkonen begon, gevolgd door Massa en de McLaren-coureurs. De Fin reed in eerste instantie de snelste ronde, maar achter hem ging Massa flink harder. Heikki Kovalainen en Lewis Hamilton deden wat ze konden, maar moesten flink wat toegeven op de Ferrari-coureurs. Nadat ze hun snelste ronde hadden gereden, lieten de voorste mannen het gas los en toerden ze rustig over de baan. Daarbij vergaten ze echter dat Nick Heidfeld en misschien zelfs wel Lewis Hamilton nog een snelle ronde wilden neerzetten. Heidfeld slalomde zich een weg naar de zevende tijd, Hamilton brak de ronde af. Het was een incident dat wellicht nog een staartje krijgt.

:cheer.gif:

Grand Prix van Maleisië - 23 maart 2008

Kwalificatie

1 F. Massa Ferrari 1:35.748
2 K. Räikkönen Ferrari 1:36.230
3 H. Kovalainen McLaren 1:36.613
4 L. Hamilton McLaren 1:36.709
5 J. Trulli Toyota 1:36.711
6 R. Kubica BMW 1:36.727
7 N. Heidfeld BMW 1:36.753
8 M. Webber Red Bull 1:37.009
9 F. Alonso Renault 1:38.450
10 T. Glock Toyota 1:39.656
11 J. Button Honda 1:35.208
12 D. Coulthard Red Bull 1:35.408
13 N. Piquet jr. Renault 1:35.562
14 R. Barrichello Honda 1:35.622
15 S. Vettel Scuderia Toro Rosso 1:35.648
16 N. Rosberg Williams 1:35.670
17 G. Fisichella Force India F1 1:36.240
18 K. Nakajima Williams 1:36.388
19 S. Bourdais Scuderia Toro Rosso 1:36.677
20 T. Sato Super Aguri 1:37.087
21 A. Sutil Force India F1 1:37.101
22 A. Davidson Super Aguri 1:37.481

Ramona

Bericht door Ramona » za mar 22, 2008 2:24 pm

McLaren-coureurs vijf plekken teruggezet
Uitgegeven: 22 maart 2008 13:14

SEPANG - McLaren-coureurs Heikki Kovalainen en Lewis Hamilton zijn zaterdag vijf plekken teruggezet in de startopstelling voor de Grote Prijs van Maleisië, zondag. Beide rijders zijn bestraft voor het hinderen van de Duitser Nick Heidfeld en de Spanjaard Fernando Alonso tijdens de kwalificatie.

In het slot van de kwalificatie had zowel de Fin Kovalainen als zijn Britse teamgenoot Hamilton zijn 'snelle ronde' achter de rug, toen Heidfeld en Alonso op het circuit van Sepang bezig waren hun beste rondetijd te verbeteren.

Beide McLaren-coureurs gingen echter amper aan de kant, waardoor hun rivalen van de ideale lijn moesten afwijken en daardoor kostbare tijd verloren.

Straf

Kovalainen en Hamilton stonden aanvankelijk derde en vierde op de startgrid, maar zullen door de straf zondag vanaf positie acht en negen moeten vertrekken.

Bron: http://www.nu.nl/

Duke

Bericht door Duke » zo mar 23, 2008 11:23 am

Heb je nog gekeken, Ramona?

Salvador Dali

Ramona

Bericht door Ramona » zo mar 23, 2008 11:28 am

Tuurlijk, maar nog niks gepost idd... :blush.gif:

Maar Kimi did it...yesssss... :headbang.gif:
Oppermachtig waren de Ferrari's...helaas viel Massa door eigen vaudje uit...maar dat mocht de pret niet drukken...Saaie race verder...

Ramona

Bericht door Ramona » zo mar 23, 2008 11:34 am

Oki, oki...verslagje en einstand bij...

Afbeelding
Raikkonen revancheert zich op Sepang
23 maart 2008

Kimi Raikkonen heeft in Maleisië op dominante wijze zijn eerste zege van het seizoen geboekt. Ferrari leek op weg naar een dubbelzege, maar Felipe Massa spinde halverwege de race van de baan en kon uitstappen. BMW-rijder Robert Kubica werd knap tweede, Heikki Kovalainen pakte de laatste podiumplaats. Lewis Hamilton werd vijfde en behield zodoende de leiding in het kampioenschap.

Na een abominabele race in Melbourne lag de bal nu bij Ferrari. De mannen uit Maranello moesten in Maleisië terugslaan om te voorkomen dat ze aan het begin van het seizoen gelijk grote averij opliepen. Het hele weekend maakten Raikkonen en Massa een ijzersterke indruk en na de kwalificatie van gisteren en de straf voor de McLaren-coureurs twijfelde eigenlijk niemand er meer aan. Ferrari ging terugslaan.

Anderhalf uur racen later is de bokaal inderdaad voor Ferrari en heeft Raikkonen zijn eerste overwinning van het seizoen binnen. Het team had echter een eenvoudige dubbelzege behaald, als Massa in de dertigste ronde niet van de baan was gespind. De Braziliaan werd in het begin van zijn Formule 1-loopbaan vaak beschuldigd van wild rijgedrag en roekeloze acties, maar werd meer volwassen bij Ferrari. Dit seizoen begint het echter moeilijk en lijkt Massa nerveus. In Melbourne ging het bij de start mis en torpedeerde hij later David Coulthard uit de race, op Sepang verloor hij de leiding aan zijn teamgenoot na de eerste serie pitstops en zat hij duidelijk minder lekker in zijn vel op het nieuwe setje banden. In de dertigste ronde wilde hij te veel en smeet hij de Ferrari in de kleinste grindbak van het circuit. Hij kwam precies verkeerd terecht en zat vast.

Achter de Ferrari's probeerden de heren van McLaren zo veel mogelijk te maken van hun slechte startposities. Bij de start zeilden Kovalainen en Hamilton een aantal concurrenten voorbij, maar gedurende de race werd het duidelijk dat de McLaren weliswaar snel is, maar zich niet zomaar even naar voren kan rijden. Hamilton staarde het overgrote deel van de race naar de achtervleugel van Mark Webber en Kovalainen reed rond in een soort niemandsland, waar er weinig te vechten viel. Hamilton was ongetwijfeld van plan om Webber via zijn eerste pitstop te passeren, maar een probleem met het rechter voorwiel kostte de Brit flink wat tijd. Kovalainen pakte zijn eerste podium voor McLaren en Hamilton werd vijfde. De schade beperkt houden, heet dat.

Afgezien van de spin van Massa, was de race in Maleisië lang niet zo spetterend als die in Melbourne. De regen, die het hele weekend op de loer lag, bleef uit en Ferrari was simpelweg veel te sterk voor de rest. Nick Heidfeld zorgde wel voor een mooi moment, door samen met Alonso het gevecht aan te gaan met David Coulthard. De mannen gingen drie dik, Coulthard in het midden, over het rechte stuk achter start-finish en Heidfeld pakte in één beweging twee man, waarna Alonso eveneens slim voorbij Coulthard stak. Het was een fraaie manoeuvre, maar helaas wel een van de zeldzame keren dat er ingehaald werd.

Echter, er zullen na de race wel de nodige coureurs met een glimlach op het gezicht zijn uitgestapt. Robert Kubica reed een ijzersterkte race en behaalde zijn beste resultaat totnutoe met een uiterst fraaie tweede plaats, Jarno Trulli liet zien dat Toyota wel degelijk gegroeid is in de winter door naar een dik verdiende vierde plaats te rijden en Mark Webber gaf Red Bull zijn eerste punten met een zevende plaats. Fernando Alonso pakte het laatste puntje.

Kimi Raikkonen vierde zijn overwinning weer op zijn geheel eigen wijze. Op het podium was er plaats voor één glimlach en vervolgens leek het weer alsof hij zich stond te vervelen. Een scheut champagne in zijn gezicht zorgde voor pijn in de ogen en Kimi verdween in de catacomben. We zijn niet anders van hem gewend. Feit is wel dat hij na alle ellende in Melbourne keihard heeft terug geslagen en zich heeft gemeld als titelkandidaat. Felipe Massa mag zich ernstige zorgen gaan maken, want een rol als tweede rijder ligt nu al op de loer. Lewis Hamilton blijft aan kop van het kampioenschap, voor Raikkonen en Heidfeld. Over twee weken wordt in Bahrein de derde race van het jaar gereden. Vorig jaar won Massa die race, dit jaar zou het hem zeer van pas komen.
Race

1 K. Räikkönen Ferrari 1:31:18.555
2 R. Kubica BMW + 19.570
3 H. Kovalainen McLaren + 38.450
4 J. Trulli Toyota + 45.832
5 L. Hamilton McLaren + 46.548
6 N. Heidfeld BMW + 49.833
7 M. Webber Red Bull + 1:08.130
8 F. Alonso Renault + 1:10.041
9 D. Coulthard Red Bull + 1:16.220
10 J. Button Honda + 1:26.214
11 N. Piquet jr. Renault + 1:32.202
12 G. Fisichella Force India F1 + 1 ronde(n)
13 R. Barrichello Honda + 1 ronde(n)
14 N. Rosberg Williams + 1 ronde(n)
15 A. Davidson Super Aguri + 1 ronde(n)
16 T. Sato Super Aguri + 2 ronde(n)
17 K. Nakajima Williams + 2 ronde(n)
Niet gefinisht
18 S. Vettel Scuderia Toro Rosso + 16 ronde(n)
19 F. Massa Ferrari + 26 ronde(n)
20 A. Sutil Force India F1 + 50 ronde(n)
21 T. Glock Toyota + 54 ronde(n)
22 S. Bourdais Scuderia Toro Rosso + 56 ronde(n)

Ramona

Bericht door Ramona » za apr 05, 2008 6:36 am

Grand Prix van Bahrein
04 apr.

09:00-10:30 1e vrije training
13:00-14:30 2e vrije training
05 apr.
10:00-11:00 3e vrije training
13:00-14:00 Kwalificatie
06 apr.
13:30 Race
Massa domineert vrijdagtrainingen Bahrein
04 april 2008

Ferrari-coureur Felipe Massa is goed aan het Bahreinse raceweekend begonnen. De Braziliaan, die de eerste twee races van het seizoen de finish niet wist te halen, bracht zowel in de eerste als de tweede vrije training de snelste tijd op de klokken. Zijn beste tijd was een 1.31.420, waarmee hij negen tienden sneller was dan teamgenoot Kimi Raikkonen. McLaren-rijder Lewis Hamilton maakte een stevige crash mee.

Nadat de lichten aan het einde van de pitstraat op groen waren gegaan, doken er meteen een flink aantal wagens het circuit op. Toyota-coureurs Trulli en Glock namen het voortouw. In het eerste deel van de training was Hamilton de snelste man. Opmerkelijk goed onderweg was Champ Car-kampioen Sebastien Bourdais, die een voorlopige tweede tijd liet noteren. Na een half uur was het Massa die met een geweldige tweede sectortijd onder de tijd van Hamilton wist te duiken.

De omstandigheden op de baan waren ten opzichte van de ochtendtraining iets veranderd. Veel coureurs klaagden over de weinige grip op het circuit van Sakhir en rijders als Glock en Davidson raakten even naast de baan. Raikkonen en Vettel wisten een uitstapje nog maar net te voorkomen, wat niet gezegd kan worden van Lewis Hamilton. De leider in het kampioenschap maakte tien minuten voor het einde een behoorlijke crash mee. De Brit kwam bij uitkomen van de bocht met vier wielen op de brede Bahreinse kerbstones en verloor zo de controle over zijn McLaren, die plots linksaf schoot. De wagen gleed met hoge snelheid zijwaarts de bandenstapels in. Hamilton kon ongedeerd uitstappen, maar zijn auto liep zware schade op.

Massa bleef ondertussen de training domineren. Vier minuten voor het einde moest hij de bovenste positie in de tijdenlijst nog even afstaan aan teamgenoot Raikkonen, maar de Braziliaanse coureur had een antwoord klaar. In de laatste minuut van de oefensessie dook hij namelijk negen tienden van een seconde onder de tijd van de regerend wereldkampioen. McLaren-coureurs Kovalainen en Hamilton kwamen tot derde en vierde tijd. 'Best of the rest' was BMW-coureur Robert Kubica.

De derde vrije training is om 10.00 uur Nederlandse tijd.

Ramona

Bericht door Ramona » za apr 05, 2008 1:28 pm

En de pole was niet voor... Massa, maar ging toch verrassend naar de Pool Kubica die voor het team van BMW rijdt... Leuk...z'n 1e... :headbang.gif:

Ramona

Bericht door Ramona » za apr 26, 2008 10:10 am

Grand Prix van Spanje
25 apr.
10:00-11:30 1e vrije training
14:00-15:30 2e vrije training
26 apr.
11:00-12:00 3e vrije training
14:00-15:00 Kwalificatie
27 apr.
14:00 Race
Raikkonen ook in middag de snelste man
25 april 2008

Kimi Raikkonen heeft ook in de tweede vrije training in Barcelona de snelste tijd gereden. De Fin was met zijn tijd van 1.21.935 bijna anderhalve seconde langzamer dan vanmorgen. Renault bezette verrassend genoeg de plaatsen twee en drie, met Nelson Piquet als snelste van de twee teamgenoten. Het team van McLaren maakte geen goede indruk, met een elfde en zestiende plaats.

Het was een aparte vrije training, met soms verrassende namen vooraan. Waar men zich in de ochtendsessie richtte op snelle tijden, hielden de teams zich 's middags vooral bezig met de race van zondag. De tijden kwamen niet in de buurt van die van vanochtend en vanwege het feit dat de snelste teams met volle tanks rondreden, konden enkele mindere goden voor leuke lijstjes zorgen.

Zo stonden de mannen van Force India een flinke tijd eerste en tweede, nadat Giancarlo Fisichella en Adrian Sutil de tanks hadden laten legen en met een lichte auto zich vooraan het veld hadden geplaatst. Vanaf de pitmuur keek Vijay Mallya zichtbaar trots naar de verrichtingen van zijn coureurs, die uiteindelijk negende en tiende werden. Ook Kazuki Nakajima deed van zich spreken door een tijdje de snelste tijd in handen te hebben. Fernando Alonso liet de fans op de tribune kortstondig in juichen uitbarsten, door onder de tijd van Nakajima te duiken, maar moest al snel toezien hoe teamgenoot Piquet met vijftien duizendsten onder zijn tijd kwam.

Het leek erop dat het Renault-duo de training als snelste zou beëindigen, maar Kimi Raikkonen stak daar in de slotfase een stokje voor door een tiende harder te gaan. Ferrari maakte sowieso een sterke indruk, in tegenstelling tot McLaren, dat er niet aan te pas kwam. Heikki Kovalainen wachtte drie kwartier alvorens hij de baan op ging en na een paar rondjes ging de McLaren stuk, waardoor de Fin niet verder kwam dan plaats zestien. Lewis Hamilton deed aan het begin van de training leuk mee vooraan, maar zakte uiteindelijk terug naar de elfde plaats.

De kaarten zijn nog niet geschud, maar Ferrari lijkt ook hier de overhand te hebben. McLaren zal zaterdag van goede huize moeten komen om daar nog iets aan te veranderen. Ook het team van BMW zal beter moeten gaan, Robert Kubica en Nick Heidfeld stonden uiteindelijk op de twaalfde en dertiende plaats.

De derde vrije training begint zaterdag om 11.00 uur.

Ramona

Bericht door Ramona » za mei 24, 2008 7:22 am

Vanmiddag de kwalificatie van Monaco van 14.00 - 15.00 uur dames en heren... :cool.gif:

Maar eerst een mooi stukje nostalgie...
Ayrton... :00001741.gif:

Afbeelding

Special: Monaco 1988, Senna in tranen
23 mei 2008

Komend weekend wordt in de straten van Monte Carlo de bekendste Formule 1-race van allemaal gereden. Het nauwe stratencircuit vereist een bijzonder goede wagenbeheersing en een enorm concentratievermogen. Geen wonder dat hier doorgaans de beste coureurs met de zege aan de haal gaan. Ayrton Senna won de Grand Prix van Monaco zes keer, maar een van zijn bekendste optredens in het prinsdom was in 1988. Toen won hij hem niet. Vandaag in de special: Monaco 1988, Senna in tranen.

Ayrton Senna da Silva was in 1988 een rijzende ster. Na drie jaar bij Lotus te hebben gereden, kon de Braziliaan overstappen naar McLaren, waar hij naast Alain Prost kwam te rijden. Het duo maakte in dat jaar gehakt van de concurrentie, door vijftien van de zestien races te winnen. In Monaco ging Senna altijd al hard. In de Lotus won hij al in 1987 en nu hij voor McLaren reed, was je dapper als je iemand anders dan Senna voor de zege invulde bij de wedkantoren.

Afbeelding
Senna per scooter

De kwalificatie bevestigde dat beeld. Senna voelde zich als een vis in het water en reed rond alsof hij van een andere planeet kwam. De Braziliaan was uiteindelijk maar liefst anderhalve seconde sneller dan de rest van het veld. Achteraf zou hij aangeven dat hij in een soort tunnel terechtkwam, waarin hij alsmaar sneller en sneller ging. Senna verklaarde dat hij als het ware boven de auto zweefde en zichzelf aan het werk zag. Het ging vanzelf. Tsja... Hoe moet je daar als concurrentie nou iets tegenover stellen? Je kon in je Benetton wel flink sturen, maar als die Senna het racen tot iets spiritueels verheft en spreekt van een hogere sensatie dan het pure racen, dan sta je als medecoureur al gauw met je mond vol tanden. Senna leek onoverwinnelijk.

Afbeelding
Prost jakkert achter Berger aan

In de race werd dat beeld alleen maar onderstreept. Senna ging als eerste bij St. Devote de hoek om en Prost, gekwalificeerd op de eerste rij, verloor een plaatsje aan Gerhard Berger en zat opgesloten achter de Ferrari. Senna vloog er vandoor. Snelste ronde na snelste ronde werd genoteerd en de McLaren zat Senna als gegoten. Hij zou wel eens het hele veld op een ronde kunnen zetten als hij zo door ging. Toen Prost via een pitstop eenmaal voorbij was gekomen aan Berger, liet de Fransman echter direct de snelste ronde noteren. Senna lag echter zo ver voor dat hij bij wijze van spreken bijna de achterkant van zijn teamgenoot kon zien. Niks aan de hand, toch?

Afbeelding

Wel in het brein van Senna. Direct nadat Prost de snelste ronde had laten noteren, pareerde Senna met een nog snellere tijd. Ron Dennis kreeg het op de pitmuur een beetje benauwd. Dit was toch zeker niet nodig? De race was praktisch gereden, Senna had bijna een minuut voorsprong en ook al zou Prost tot vlak achter Senna naderen, dan zou Dennis gewoon het 'hold positions'-teken geven. Je zou wel gek zijn om een zekere 1-2 op het spel te zetten door je coureurs tegen elkaar te laten racen in de smalle straatjes van Monte Carlo.

Dennis gaf aan beide coureurs te kennen dat ze het rustig aan konden doen. De race was binnen, nu de auto thuisbrengen. Echter, bij Senna was er iets geknapt. De concentratie, die eerst zulke buitenaardse vormen had aangenomen, was weg. Het liep niet meer. Met nog tien ronden te gaan was het opeens gebeurd. In de bocht voor het ingaan van de tunnel stond de McLaren opeens in de vangrail. Senna stapte direct uit en zag even later Prost passeren.

Afbeelding

Senna woonde destijds in Monaco en liep vanuit zijn auto direct naar zijn appartement. Niks team bezoeken, niks evalueren, niks data analyseren. Wegwezen. De Braziliaan was diep teleurgesteld in zichzelf. Hij had Prost onder zijn huid laten komen en het had hem zo afgeleid dat het hem een zekere Grand Prix-zege had gekost. Het team probeerde hem de hele middag te bereiken, maar Senna nam niet op. Pas laat in de avond kreeg goede vriend en teamcoördinator Jo Ramirez hem te pakken. Senna was in tranen. Hij was er compleet kapot van.

Senna zou later aangeven dat de crash in Monaco en de psychologische impact ervan hem een betere coureur hadden gemaakt. Vanaf 1989 zou hij ongeslagen blijven in Monte Carlo. Zijn laatste zege kwam in 1993 en hoewel deze dankzij enig fortuin tot stand kwam, betekende het wel een recordbrekende zesde zege in het prinsdom. Tot op de dag van vandaag wordt hij daarom geroemd als de man die al zijn kwaliteiten als coureur tot uiting kon brengen op een van de lastigste circuits die de Formule 1-kalender ooit gekend heeft.

Bekijk hier hoe Senna de race in Monaco verliet

Duke

Bericht door Duke » ma jun 16, 2008 8:37 am

Geen Formule 1, maar toch.
Verstappen ijzersterk in de regen
Door GERARD DEN ELT

LE MANS - Rond vijf uur zondagmorgen werd Jos Verstappen even vermanend toegesproken door teambaas Frans Verschuur.

Het gutste van de regen – eindelijk. En de Limburger was in zijn element - eindelijk. ,,Doe rustig aan Jos, neem geen onnodig risico's.''

Verschuur zag op zijn scherm dat de voormalig Formule 1-coureur per ronde vijftien seconden sneller reed dan concurrent John Nielsen, de grote tegenstrever in de strijd om de eindzege in de klasse voor privé-teams. De beide Porsches van Van Merksteijn Motorsport en van het Deense Team Essex hadden elkaar tot dan toe bijzonder weinig toegegeven. De teambaas van Van Merksteijn vreesde even dat Verstappen in de regen overmoedig was geworden.

,,Maar ik dóe rustig aan,'' sprak de kalme, inmiddels 36 jaar oude alleskunner op vier wielen. ,,Wat zijn de rondetijden van de anderen dan?'' Met verbazing werd in de pitboxen van Peugeot, Audi én van Team Essex gisterochtend gekeken naar de snelheid waarmee Verstappen in zijn Porsche RS Spyder rondging door het druilerige Franse landschap.

Hooguit tien seconden en vaak nog minder gaf hij toe op de potente turbodiesels van de fabrieksteams. Die bolides beschikten over 200 paardenkrachten meer, maar op het glibberige circuit kon Verstappen zich moeiteloos met de besten meten.

Zelf werd hij er naderhand niet warm of koud van. ,,Met regen is het altijd goed gegaan, toch?'', reageerde Verstappen.

Had het maar langer geregend, zei zijn manager Huub Rothengatter, dan was Van Merksteijn Motorsport als zevende geëindigd achter de Audi's en Peugeots in de fabrieksklasse LMP1. Maar ook met de tiende plaats overall en de winnende positie in de privé-klasse (LMP2) kan de vedette van het team terugkijken op een bijzonder geslaagd debuut op Le Mans.

Verstappen maakte het verschil met Team Essex, Jeroen Bleekemolen en Peter van Merksteijn verdedigden vervolgens knap de marge. De Twentse ondernemer Van Merksteijn, die vorig jaar Verstappen benaderde voor zijn Le Mans-project, kreeg de eer om het karwei op de finishlijn af te maken.

,,Dat gun ik hem van harte,'' aldus de geboren Montforter. Duizenden Nederlanders stortten zich daarna in een oranje feestgevoel.

Op het podium glunderde het drietal van oor tot oor na de zware beproeving in het debuutjaar. Het was voor Verstappen alweer bijna drie jaar geleden dat hij een aansprekende zege boekte, de overwinningen dit jaar tijdens de Le Mans Series in Barcelona en Spa daargelaten.

De laatste keer dat de wereld toekeek, was in 2006 toen hij in de A1 Grand Prix in het team van Jan Lammers (gisteren in zijn 21ste Le Mans halverwege uitgevallen) de wedstrijd in het Zuid-Afrikaanse Durban won.

Verstappen had nooit gedacht dat hij nog eens op Le Mans zou rijden. Dat is iets voor oude mannen, had hij altijd geroepen. Maar nu het grijs ook zijn slapen langzamerhand heeft bereikt, mag hij zich gaan opmaken voor een jaarlijkse gang naar het Circuit de la Sarthe.

Want al zijn oude collega's rijden daar in het rond: Jacques Villeneuve, Heinz-Harald Frentzen, Jan Magnussen, Mika Salo, Riccardo Zonta en Allan McNish, om er slechts een paar te noemen.

,,Ik had niet gedacht dat ik het zo leuk zou vinden,'' bekende hij dan ook zonder dralen.

In Le Mans kan hij immers het verschil maken. Zijn baan- en wagenkennis zijn uitzonderlijk, zo bleek andermaal. Zonder te willen afdingen op de prestaties van Van Merksteijn Motorsport, heeft Verstappen de gave om juist in een topteam bij Audi en/of Peugeot te excelleren. Het lijkt na zijn eerste demonstratie op het legendarische circuit en kwestie van tijd dat ook anderen naar zijn gunsten zullen dingen. En gezien de blunders die de Fransen begingen, is een investering in Verstappen niet eens zo gek.

Maar ook Van Merksteijn heeft ambities. Het team wil met of zonder steun van Porsche vooruit in het leven.

Teammanager Gerard Grouve maakt er geen geheim van dat de 24 Uur van Le Mans de komende jaren van groot belang is. Grouve kreeg van Peter van Merksteijn, die het al druk genoeg heeft om zijn imperium in bouwstaal verder uit te bouwen, de vrije hand om het raceteam op te zetten. Grouve schuwde vervolgens niet om de beste mensen aan te trekken om een Le Mans-zege te behalen. Hij legde contact met Frans Verschuur en trok voormalig Formule 1-technicus Armand Broekmans (ex-Sauber) aan.

,,Als je het doet, moet je het goed doen,'' aldus Grouve.

Binnenkort wordt de balans opgemaakt hoe Van Merksteijn Motorsport verder wil. Want de privé-klasse alleen is niet zaligmakend, zeker nu er in de eerste deelname meteen is gescoord. Een Audi R10 TDi kopen is één van de opties, liet hij gistermiddag weten. Want als Van Merksteijn iets doet, wil hij het goed doen.
www.sportwereld.nl

Respect voor Jos, je kunt zeggen wat je wilt, maar autorijden kan hij wel.

Salvador Dali

Ramona

Bericht door Ramona » zo jul 20, 2008 7:17 am

Egwel... :worshippy.gif:

Vandaag de Grote Prijs van Duitsland...enne...Kimi...KOM OP eej! :hupajax.gif:

Hamilton op jacht naar vierde seizoenszege

zondag 20 juli 2008 | 07:46

HOCKENHEIM (ANP) - Formule 1-coureur Lewis Hamilton gaat zondag op het circuit van Hockenheim op jacht naar zijn vierde seizoenszege. De 21-jarige Brit vertrekt in zijn McLaren-Mercedes vanaf poleposition, geflankeerd door de Braziliaan Felipe Massa (Ferrari).

Op de tweede startrij voor de Grote Prijs van Duitsland staan Hamiltons teamgenoot, de Fin Heikki Kovalainen, en Toyota-coureur Jarno Trulli uit Italië.

Hamilton won dit jaar al de GP van Australië (maart), Monaco (eind mei) en twee weken geleden voor eigen publiek de GP van Groot-Brittannië op Silverstone. Het was de zevende zege in zijn formule 1-loopbaan. Hamilton is leider in de WK-stand, samen met Massa en regerend wereldkampioen Kimi Räikkönen. De Fin moet op Hockenheim genoegen nemen met de zesde startplek.

Bron: www.gelderlander.nl

Ramona

Bericht door Ramona » za aug 02, 2008 8:12 am

Goed...en de volgende race alweer... :neutral.gif:

Grand Prix van Hongarije
01 aug.
10:00-11:30 1e vrije training
14:00-15:30 2e vrije training
02 aug.
11:00-12:00 3e vrije training
14:00-15:00 Kwalificatie
03 aug.
14:00 Race
Hamilton bovenaan na tweede training Hongarije
01 augustus 2008 / Uitslagen / Foto's

McLaren-coureur Lewis Hamilton heeft de snelste tijd gereden tijdens de tweede vrije oefensessie in Hongarije. De 23-jarige Brit kwam de baan op met de 'olifantenoren' op de neus en bracht een tijd van 1.20.554 op de klokken. Nelson Piquet bracht zijn Renault in de slotfase van de sessie naar een knappe tweede tijd. De derde tijd was voor Heikki Kovalainen, die twee tienden langzamer was dan zijn teamgenoot.

Hamilton en Kovalainen begonnen meteen sterk aan de tweede training op de Hungaroring. Het duurde niet lang of ze waren al sneller dan de tijden die ze in de ochtend hadden laten noteren. Na een half uurtje dook Hamilton als eerste onder de snelste tijd van de ochtend, met een tijd van 1.20.891. Na een uur kwam de Brit de baan op met de Honda-achtige olifantenoren op de neus en reed hij een nog snellere tijd, met 1.20.600. En in de slotfase van de training wist hij nog eens zes duizendsten van een seconde van zijn eigen tijd af te halen. McLaren testte vorige week in het Spaanse Jerez voor het eerst met de nieuwe rechtopstaande vleugels op de neus.

Heikki Kovalainen bleef gedurende de tweede training Lewis Hamilton op de voet volgen, op de tweede positie. Hij zat telkens één of twee tienden van Hamiltons tijd af. In de slotminuten ging Renault-rijder Nelson Piquet echter, als een duiveltje uit een doosje, naar de tweede tijd. De Braziliaan was net een honderdste sneller dan de tijd van Kovalainen. Wel spinde Piquet meteen na het neerzetten van zijn snelle tijd van de baan, in de eerste bocht van de Hungaroring. Ook Williams-coureur Kazuki Nakajima ging in de eindfase van de sessie in de fout. De Japanner schoof achterwaarts van de baan en raakte lichtjes de bandenstapels aan.

Het team van McLaren reed tijdens de tweede training dus met extra vleugels op de neus, maar er werd meer geëxperimenteerd op de vrijdag. Zo kwamen Ferrari, Toyota en Honda voor het eerst in een raceweekend de baan op met de haaienvin, zoals die begin dit jaar is geïntroduceerd door Red Bull. De speciale motorkap is inmiddels al door verschillende teams gekopieerd, en Ferrari, Toyota en Honda lijken dus de volgenden die met zogenoemde 'shark fin' gaan racen. De haaienvin moet voor meer stabiliteit zorgen, maar Felipe Massa zei eerder deze week niet veel verschil te voelen. Massa testte vorige week voor het eerst met de vin op de Ferrari, Raikkonen reed er vandaag voor het eerst mee. Sneller zijn de Ferrari-rijders er nog niet mee.

Sebastian Vettel kende een ongelukkige vrijdag. In de ochtendtraining kwam hij niet verder dan vier ronden door een probleem met de hydraulica en in de middag gaf zijn Scuderia Toro Rosso-wagen na vijf ronden de geest. De Duitser gaf na afloop van de training te kennen dat er dit keer een koppelingsprobleem was.

De derde en laatste vrije training begint zaterdag om 11.00 uur.

Frank

Bericht door Frank » zo sep 07, 2008 5:50 pm

Hamilton raakt zege Spa kwijt door tijdstraf

FRANCORCHAMPS - De Brit Lewis Hamilton is zondag zijn zege in de Grote Prijs van België kwijtgeraakt. De wedstrijdjury gaf de coureur van McLaren een tijdstraf van 25 seconden wegens een onreglementaire manoeuvre in een chicane. Het leverde hem voordeel op ten opzichte van zijn concurrent Kimi Raikkönen.

De Braziliaan Felipe Massa is daardoor uitgeroepen tot winnaar van de wedstrijd in de Formule 1 op het circuit van Francorchamps. Hamilton is teruggezet naar de derde plaats, ook nog achter de Duitser Nick Heidfeld.
Het is weer eens zover, Ferrari heeft weer eens verloren en kijk wat er gebeurt....

Ze kunnen net zo goed de wereldtitel meteen aan Ferrari geven, met racen heeft het niets meer te maken.... :kots:
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » zo sep 07, 2008 6:29 pm

Idd een belachelijke straf! Hamilton liet Raikonnen ook weer voor zich om vervolgens weer in te halen..

FIA is hiermee wel heel opzichtig Ferrari aan het helpen!

Duke

Bericht door Duke » zo sep 07, 2008 7:18 pm

Op het moment dat het gebeurde had ik al mijn twijfels over de correctheid van de actie van Hamilton, ik denk (maar bewijzen kun je het nooit) dat hij Raikkonen niet had ingehaald daar, als hij de chicane normaal had genomen. Ik weet dat hij Raikkonen weer voorliet, maar hij had toch nog meer snelheid waardoor hij er voordeel uithaalde.

Salvador Dali

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » zo sep 07, 2008 7:19 pm

Zlatan Son of God schreef:Idd een belachelijke straf! Hamilton liet Raikonnen ook weer voor zich om vervolgens weer in te halen..

FIA is hiermee wel heel opzichtig Ferrari aan het helpen!
Hoezeer ik (uiteraard bijna) een grote Hamilton fan ben heeft hij gewoon een fout gemaakt door proberen in te halen waar het niet meer kon. Buitenom lukte niet en Raikkonen hield netjes z'n lijn. Dat daardoor Hamilton ipv te remmen de bocht afsneed is z'n eigen stomme schuld. Daarna liet hij inderdaad Raikkonen voorgaan maar kon hij meteen in de slipstream er voorbij.

Jammer want hij had het daarna met 2 vingers in de neus kunnen winnen want z'n auto (en vaardigheid) waren veel beter.

Overigens staat hij nog gewoon voor op Massa.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Plaats reactie