F1 en andere autosporten

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34446
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » ma jul 18, 2005 3:01 pm

'Minardi zet Friesacher op straat'

Uitgegeven op 18 juli 2005 om 15:41 uur

(Novum/Infostrada) - Minardi heeft het contract met Formule 1-coureur Patrick Friesacher ontbonden. Dat meldt de Oostenrijkse TV-zender ORF. De teamgenoot van Christijan Albers kreeg zijn sponsoring niet rond. Robert Doornbos is de belangrijkste kandidaat om Friesacher op te volgen. De Nederlander is nu nog derde rijder bij Jordan.

Paul Stoddart neemt waarschijnlijk nog voor woensdag een beslissing over het vrijgekomen stoeltje, dat voor de GP van Duitsland dit weekeinde opgevuld moet worden. De Minardi-baas denkt naast Doornbos, die al een voorcontract tekende bij het Italiaanse team, ook aan de Hongaar Zsolt Baumgartner.

Friesacher kampt met een flinke betalingsachterstand van zijn sponsorgeld. "Onze sponsors zijn nu anderhalve maand te laat met betalen. Paul (Stoddart, red.) wacht daardoor al lange tijd op zijn geld. Alle sponsoren hebben aan hun verplichtingen voldaan, maar we hebben helaas een aantal onzekere mondelinge overeenkomsten afgesloten", aldus Thomas Frank, de manager van Friesacher, tegen ORF. Door de sponsorproblemen van de coureur staat zelfs de Oostenrijkse regering onder druk. Volgens de extreem rechtse politicus Jörg Haider, gouverneur van Karinthië, is er 1,7 miljoen euro aan belastinggeld gebruikt om Friesacher bij Minardi onder te brengen.


Bron: http://www.nieuws.nl/

Gebruikersavatar
San Marco
Berichten: 1830
Lid geworden op: vr apr 30, 2004 5:56 pm

Bericht door San Marco » ma jul 18, 2005 4:25 pm

We gaan m missen, de toppert :eusa_liar:

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Bericht door Feest » ma jul 18, 2005 7:03 pm

Wedden dat 't die Doornbos niet wordt. En dan krijgen we weer wekenlang gehuil en gejank in de Nederlandse media van Team Doornbos over hoe 'oneerlijk' de F1 is en hoe geweldig die jongen eigenlijk is.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » di jul 19, 2005 7:54 am

Racestoeltje lonkt voor Robert

Door Gerard den Elt en André Venema

Robert Doornbos lijkt komende zondag bij de Grand Prix van Duitsland namens Minardi zijn racedebuut te maken in de Formule 1.

De Rotterdammer mat zich gisteren in de fabriek in Faenza alvast een stoeltje aan. Bij Minardi is een vacature ontstaan, omdat Patrick Friesacher zijn financiële verplichtingen niet meer kan nakomen.
Vanochtend hoort Marco Zecchi, Doornbos' manager, of zijn pupil komend weekeinde naast Christijan Albers kan instappen. De Italiaan bezweert echter dat er nog niets is getekend. ,,We zijn nog over verschillende punten aan het onderhandelen'', licht Zecchi toe. ,,Zo eenvoudig gaat het allemaal niet. Het is en blijft Formule 1. Als we tot een akkoord komen, dan moet het ook echt allemaal in orde zijn.''

Volgens de Italiaan zijn de vooruitzichten gunstig. ,,De intentie is er.'' Hij weigert - door schade en schande wijs geworden - echter te vroeg te juichen. ,,Dat doe ik pas als alles zwart op wit staat met de handtekeningen eronder. Begin dit jaar zouden we voor Jordan gaan racen, maar die situatie veranderde binnen 24 uur. Het kan in de Formule 1 van de ene op de andere dag omslaan.''
De Britse stal contracteerde ter elfder ure de Indiër Narain Karthikeyan en de Portugees Tiago Monteiro, die over veel meer budget beschikten dan Doornbos. De Rotterdammer koos derhalve noodgedwongen voor een 'mindere' optie, die van testrijder op vrijdag.

Doornbos is niet de enige die op het stoeltje van Friesacher jaagt. Ook Zsolt Baumgartner, de Hongaar die vorig seizoen voor Minardi reed, is in beeld. Daarnaast is er volgens Zecchi nog een derde, uiterst serieuze partij in de race waarvan hij de naam niet wil noemen.
,,Het zou voor Robert en ook voor Nederland fantastisch zijn als het lukt'', stelt Zecchi. ,,Italië heeft twee F1-coureurs, Frankrijk niet één en Nederland heeft er binnenkort misschien ook twee. Jong en snel. Als we slim zijn, kan iedereen hiervan profiteren.''

Hoewel de relatie tussen Lodewijk Varossieau (manager van Albers, red) en Zecchi niet de warmste is, hoopt de Italiaan dat sentimenten opzij worden geschoven in het belang van de coureurs. ,,De managers moeten even aan de zijlijn blijven en zich professioneel gedragen. We moeten die jongens er van laten genieten en geen polemieken gaan creeëren. De coureurs moeten elkaar stimuleren en Jordan verslaan. Dat moet het doel zijn.''
Mocht Doornbos bij Minardi buiten de boot vallen, dan blijft hij, zegt Zecchi, als testrijder in dienst bij Jordan. De Britse stal heeft hem inmiddels al wel 'vrijgegeven'. ,,Het aanbod om volgend jaar voor Jordan te racen, blijft liggen'', meent Zecchi. ,,Maar ik bid dat het nu goed komt.''
www.ad.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34446
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » di jul 19, 2005 4:19 pm

Steef schreef:Wedden dat 't die Doornbos niet wordt. En dan krijgen we weer wekenlang gehuil en gejank in de Nederlandse media van Team Doornbos over hoe 'oneerlijk' de F1 is en hoe geweldig die jongen eigenlijk is.
Doornbos nieuwe teamgenoot Albers


Het team van Minardi zal komend weekend in Duitsland een volledig Nederlandse rijdersopstelling hebben. Robert Doornbos zal op de Hockenheimring zijn Formule 1-debuut maken als teamgenoot van Christijan Albers. Doornbos vervangt Patrick Friesacher, die zijn financiële verplichtingen aan Minardi niet kon voldoen.


Afbeelding


Wat al enige tijd in de lucht hing, is nu definitief: Minardi zal in Duitsland rijden met twee Nederlandse coureurs. Patrick Friesacher is door teambaas Paul Stoddart aan de kant geschoven en de 24-jarige Rotterdammer Robert Doornbos zal op de Hockenheimring de tweede Minardi besturen.

"We zijn blij dat we Robert bij ons team hebben", toont Stoddart zich tevreden met zijn nieuwe coureur. "Hij heeft het laatste jaar absoluut bewezen dat hij snel genoeg is voor de Formule 1 en we zijn trots dat we hem de kans kunnen geven om zichzelf te bewijzen. Ik weet zeker dat hij uitstekend kan functioneren en hopelijk kunnen we nog meer steun uit Nederland krijgen. Het is namelijk voor het eerst dat er twee Nederlanders in één team rijden."



Bron: http://www.f1racing.net/nl/


Jank je al Steef? :twisted:

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48024
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » di jul 19, 2005 4:34 pm

Nu weten we in ieder geval zeker dat de Nederlanders laatste worden. :cheer:

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » di jul 19, 2005 7:28 pm

Wel vervelend voor Albers, dat ie ineens een teamgenoot heeft die ook in de trainingen sneller is dan hij. :hypocrite:

Of denken jullie dat Albers sneller is?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » di jul 19, 2005 9:25 pm

Is Doornbos een heel groot talent? meer potentie dan Albers?

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » wo jul 20, 2005 7:29 am

Ik denk wel dat Doornbos een groter talent is dan Albers. Als ik de berichten mocht geloven was Doornbos bijna altijd sneller dan zijn teamgenoten bij Jordan/Midland.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » wo jul 20, 2005 10:22 am

Klopt, maar die teamgenoten zjin wel erg slecht. Die mogen alleen rijden omdat ze heel veel geld meenamen...
Of Doornbos beter is weet ik eigenlijk niet, maar ik ben erg benieuwd en we komen er vanzelf achter ! :cheer:

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » wo jul 20, 2005 2:49 pm

Baseman schreef:Klopt, maar die teamgenoten zjin wel erg slecht. Die mogen alleen rijden omdat ze heel veel geld meenamen...
Dat geldt natuurlijk ook voor Doornbos en Albers. Als die geen sponsor meebrengen, is Stoddart echt niet in ze geïnteresseerd...
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » do jul 21, 2005 8:26 am

Klopt, maar die 2 bij Jordan kunnen gewoon echt niet rijden...maar ja, geld compenseert veel. Vooral bij een team dat volgend seizoen een andere naam krijgt en overgenomen wordt door een Rus, dit seizoen is niets meer dan een tussenseizoen voor Jordan.

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34446
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » do jul 21, 2005 8:34 am

Het zal me benieuwen aankomend weekend...


Grand Prix Duitsland
22 juli
11:00-12:00 1e training
14:00-15:00 2e training
23 juli
09:00-09:45 1e training
10:15-11:00 2e training
13:00 Kwalificatie
24 juli
14:00 Race

Gebruikersavatar
San Marco
Berichten: 1830
Lid geworden op: vr apr 30, 2004 5:56 pm

Bericht door San Marco » do jul 21, 2005 7:59 pm

Baseman schreef:Vooral bij een team dat volgend seizoen een andere naam krijgt en overgenomen wordt door een Rus
DE Rus?

Gebruikersavatar
Berend Stoker
Berichten: 3583
Lid geworden op: ma mar 07, 2005 2:33 pm

Bericht door Berend Stoker » do jul 21, 2005 8:11 pm

Steef schreef:Wedden dat 't die Doornbos niet wordt. En dan krijgen we weer wekenlang gehuil en gejank in de Nederlandse media van Team Doornbos over hoe 'oneerlijk' de F1 is en hoe geweldig die jongen eigenlijk is.
Zit-ie er weer eens een keer falikant naast, zie je hem ineens niet meer. Flauw. Je verlies pakken als een man (uh, mirl), Steef!

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Bericht door Feest » do jul 21, 2005 8:21 pm

Ach, ze kieperen die twee er na het seizoen wel uit.

Gebruikersavatar
Berend Stoker
Berichten: 3583
Lid geworden op: ma mar 07, 2005 2:33 pm

Bericht door Berend Stoker » do jul 21, 2005 8:25 pm

Vast wel, maar voorlopig zitten ze er (in tegenstelling tot wat jij beweerde) wel. Ik hoop dat je tegen Wotte iets minder stellig bent en minder snel het 'wedden' op tafel legt.



Ik ben ongelovig: ik wil PM
Ik ben ongelovig: ik wil PM
Ik ben ongelovig: ik wil PM
Ik ben ongelovig: ik wil PM
Ik ben ongelovig: ik wil PM

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » vr jul 22, 2005 8:40 am

San Marco schreef:DE Rus?
Nope, deze keer een andere met geld teveel :D

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34446
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » zo jul 24, 2005 10:41 am

Raikkonen naar pole in Hockenheim


McLaren-rijder Kimi Raikkonen heeft met een tijd van 1.14.320 de pole gegrepen in Hockenheim. Jenson Button was vier tienden trager dan de Fin en reed de tweede tijd. Fernando Alonso was goed voor de derde tijd. Minardi-rijders Albers en Doornbos vertrekken zondag als zestiende en zeventiende. Zij waren sneller dan de Jordans.

Beide Nederlanders hebben uitstekend werk geleverd in de kwalificatie voor de Duitse Grand Prix. Christijan Albers reed een strakke ronde en was acht tienden van een seconde rapper dan zijn nieuwe teamgenoot, Robert Doornbos. De Rotterdammer beleefde zijn eerste kwalificatie in de F1 en wist zich meteen naar de zeventiende positie op de startopstelling te rijden. Het Jordan-team had het nakijken. Narain Karthikeyan maakte veel fouten en besloot zijn bolide maar de pits in te sturen en geen tijd neer te zetten. Tiago Monteiro kwam gewoonweg snelheid tekort.

Raikkonen was in beide ochtendsessies al de rapste man op de baan en dat was in de kwalificatie niet anders. Teamgenoot Juan Pablo Montoya leek onderweg naar de eerste startrij, maar verloor in de laatste bocht de controle over zijn wagen en spinde in de bandenmuur. De Colombiaan zal de Duitse GP dus als laatste moeten aanvangen. BAR-coureur Jenson Button legde beslag op de tweede positie. De Brit bewijst hiermee dat het team een grote stap voorwaarts heeft gemaakt. Teammaat Sato was lang de snelste man, maar moest genoegen nemen met de achtste tijd.

Renault-coureurs Alonso en Fisichella kwalificeerden zich als derde en vierde. Renault is het hele weekend al langzamer dan McLaren. Michael Schumacher wist een nieuwe domper voor Ferrari te voorkomen door de vijfde tijd te noteren. Het was namelijk drama bij Rubens Barrichello, want de Braziliaan kon niet verder komen dan de vijftiende positie. Opmerkelijk was verder dat Red Bull-rijder Christian Klien rapper was dan Coulthard en Sauber-coureur Felipe Massa teamgenoot Villeneuve versloeg. De jonge talenten nemen hiermee de veteranen bij hun teams flink te grazen.

De race begint zondag om 14.00 uur, met twee Nederlanders aan de start.
Pos. Rijder Team Tijd
1 K. Räikkönen McLaren 1:14.320
2 J. Button BAR 1:14.759
3 F. Alonso Renault 1:14.904
4 G. Fisichella Renault 1:14.927
5 M. Schumacher Ferrari 1:15.006
6 M. Webber Williams 1:15.070
7 N. Heidfeld Williams 1:15.403
8 T. Sato BAR 1:15.501
9 J. Trulli Toyota 1:15.532
10 C. Klien Red Bull 1:15.635
11 D. Coulthard Red Bull 1:15.679
12 R. Schumacher Toyota 1:15.689
13 F. Massa Sauber 1:16.009
14 J. Villeneuve Sauber 1:16.012
15 R. Barrichello Ferrari 1:16.230
16 C. Albers Minardi 1:17.519
17 R. Doornbos Minardi 1:18.313
18 T. Monteiro Jordan 1:18.599
19 JP. Montoya McLaren geen tijd
20 N. Karthikeyan Jordan geen tijd

Bron: http://www.f1racing.net/nl/

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34446
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » zo jul 24, 2005 4:13 pm

Alonso krijgt overwinning cadeau


Wederom heeft Kimi Raikkonen de overwinning aan Fernando Alonso moeten geven. De Fin was oppermachtig in Hockenheim, maar viel uit. Alonso maakte geen fout meer en kon zonder veel problemen naar de vlag rijden. Beide Nederlanders deden het ook goed. Albers als Doornbos kwamen allebei aan de finish.



Gelijk bij de start was duidelijk dat Raikkonen alleen met de winst genoegen zou nemen. De Fin wist zijn pole te behouden en werd gevolgd door Alonso. Jenson Button verknalde zijn start en viel terug naar de vierde plaats. De beste start werd gemaakt door Juan Pablo Montoya. De Colombiaan startte als laatste, maar kwam na de eerste ronde als elfde over de streep.



Een aantal coureurs kwam in aanraking met elkaar bij de start. Zo moesten Sato, Trulli en Webber gelijk naar binnen. Voor Webber was de race zo goed als voorbij. Hij kwam nog wel de baan op, maar de achterstand was te groot om nog iets te kunnen doen. Ook Doornbos kwam niet zonder kleerscheuren uit de beginfase. Hij kwam in aanraking met Villeneuve en moest ook naar binnen. Christijan Albers kende wel een goed begin van de race. Hij reed constante tijden en wist zelfs een tijdje in de buurt te blijven van Rubens Barrichello.



Jacques Villeneuve kende een zware race. De Canadees had al een flinke achterstand en probeerde Monteiro in te halen. De Jordan-coureur had dat alleen niet in de gaten en drukte Villeneuve op het gras. De twee kwamen daarna in aanraking met elkaar, maar konden wel hun weg vervolgen. Ondertussen leek er voor Raikkonen geen vuiltje aan de lucht te zijn. Maar plotseling hield de Mercedes-motor het weer voor gezien. Alonso zal ongetwijfeld moeite hebben gehad een glimlach te onderdrukken. Wederom zag hij zijn grote concurrent in Duitsland uitvallen.



De strijd om de tweede plaats werd erg interessant. Jenson Button was sneller dan Michael Schumacher, maar het duurde een paar ronden voor hij de Duitser kon inhalen. Vrijwel direct na de geslaagde actie ging Button naar binnen, maar na de stop van Schumacher lag hij nog steeds voor de wereldkampioen. Juan Pablo Montoya gooide roet in het eten van Button en bleef na zijn pitstop tweede.

Fernando Alonso had weinig moeite om eerste te blijven en pakte zijn zesde overwinning van het seizoen. Door het uitvallen van Raikkonen lijkt de titelstrijd zo goed als beslist. Alonso heeft nu 36 punten voorsprong op de Fin, terwijl er nog 7 races te rijden zijn. Michael Schumacher werd uiteindelijk vijfde, nadat ook Giancarlo Fisichella nog langs hem kwam in de slotfase. Beide Nederlanders kwamen ook aan de finish. Met name Christijan Albers reed een strakke race. Hij werd 13e, voor beide Jordans. Robert Doornbos kende een moeilijke race, maar pakte in zijn eerste Grand Prix wel de 18e plaats.



Pos. Rijder Team Tijd Punten
1 F. Alonso Renault 1:26:28.599 10
2 JP. Montoya McLaren + 22.569 8
3 J. Button BAR + 24.422 6
4 G. Fisichella Renault + 50.587 5
5 M. Schumacher Ferrari + 51.690 4
6 R. Schumacher Toyota + 52.242 3
7 D. Coulthard Red Bull + 52.700 2
8 F. Massa Sauber + 56.570 1
9 C. Klien Red Bull + 1:09.818 0
10 R. Barrichello Ferrari + 1 ronde(n) 0
11 N. Heidfeld Williams + 1 ronde(n) 0
12 T. Sato BAR + 1 ronde(n) 0
13 C. Albers Minardi + 2 ronde(n) 0
14 J. Trulli Toyota + 3 ronde(n) 0
15 J. Villeneuve Sauber + 3 ronde(n) 0
16 N. Karthikeyan Jordan + 3 ronde(n) 0
17 T. Monteiro Jordan + 3 ronde(n) 0
18 R. Doornbos Minardi + 4 ronde(n) 0
19 M. Webber Williams + 12 ronde(n) 0
Niet gefinisht
20 K. Räikkönen McLaren + 32 ronde(n) 0

Bron: http://www.f1racing.net/nl/

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » ma jul 25, 2005 8:57 am

Man, wat heeft Raikkonen onvoorstelbaar veel pech X'C
Die jongen is wel zoveel sneller dan de rest...gisteren reed hij na zijn pitstop (en dus met volle tank) maar liefst 0,8 seconden sneller per rondje dan alle anderen :worshippy:

Alleen die Mercedes-motor :nooo:

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34446
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » ma jul 25, 2005 9:01 am

Yep ongeloofloos...en dat terwijl er maar zoooo weinig centjes in omgaan.... :hypocrite: :nooo:

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » ma jul 25, 2005 3:26 pm

Die Mercedes motor is gewoon niet op levensduur gebouwd, maar duidelijk te licht en zwak. Dan is het ook niet zo moeilijk om sneller te zijn dan de andere teams. Geef Schumacher een kwalificatiemotor die het maar een halve race uithoudt en hij is ook sneller dan de rest.

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » ma jul 25, 2005 4:17 pm

Dan ga je wel even voorbij aan het feit dat Raikkonen ook teamgenoot Montoya ver achter zich laat en Montoya iheeft dezelfde motor en is toch geen langzame rijder...

Zoals Olav Mol al zei, misschien moet Raikkonen wel gewoon iedere race beginnen met een nieuwe motor. Dat heeft hij dit seizoen 2 keer moeten doen, beide keren werd hij 10 plaatsen terug gezet en beide keren werd hij 2e.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » vr jul 29, 2005 8:18 am

Herstart Jos Verstappen

Door Gerard den Elt

In de autosportterm 'herstart' kan Jos Verstappen zich wel vinden.

,,Het is geen nieuwe start, want ik ben nooit gestopt. Wel heb ik natuurlijk een tijdje moeten wachten op een nieuwe kans. Ik weet zeker dat het een leuk kampioenschap wordt, waarin ik eindelijk weer eens voor de zege en als het aan mij ligt voor het kampioenschap kan gaan. Ik voel dat ik die kans nu heb.'' De 33-jarige, meest ervaren Nederlandse coureur staat op 25 september op het Engelse circuit Brands Hatch aan het vertrek van de eerste race in het kader van een geheel nieuw kampioenschap, de A1 Grand Prix Series. Deze nieuwe titelstrijd blaast nieuw leven in zijn voortijdig verdorde loopbaan, die in 2003 eindigde in zijn laatste Formule 1-race in een Minardi. Sindsdien flirtte hij met Jordan en met enkele teams in de Amerikaanse Champ Cars, maar telkens lukte het niet zijn fraaie carrière een vervolg te geven.

Totdat Jan Lammers enkele weken geleden aanklopte. Want Lammers ziet brood in de A1 Grand Prix Series, waarin meer dan 20 teams namens even zovele landen van september tot en met april 2006 strijden. De A1 Series is het geesteskind van sjeik Al-Mahktoum van Dubai, die voetbalsterren als Ronaldo en Figo zover heeft gekregen om een Portugees en Braziliaans team voor hun rekening te nemen.
De knaloranje Lola/Zytec. die namens Nederland wordt ingezet, is technisch volstrekt identiek aan de auto's van andere deelnemende landen, zoals Brazilië (coureur: Antonio Pizzonia), Mexico, Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika, de Verenigde Staten, Duitsland en Maleisië. De auto's liggen qua motorprestaties net onder het niveau van de Formule 1.
Teambaas Lammers over het aantrekken van Verstappen: ,,Alle teams hebben gelijke auto's, dus de inbreng van het team en vooral die van de rijder maakt het verschil. Met Jos weten we één ding zeker: zonder al te veel te testen is hij altijd meteen binnen een paar ronden snel. Met hem hebben we een kans op het podium te komen, misschien zelfs wel op het hoogste treetje.''

Volgens Lammers was een belangrijke bijkomstigheid dat Verstappen ditmaal geen rijke sponsor hoefde mee te nemen. De Zandvoorter weet zich in dit avontuur gesteund door het sportmanagementbureau IMG, dat verantwoordelijk is voor het budget van het Nederlands team. Met goede tv-ondersteuning - met kijkcijferkanon Verstappen lijkt succes verzekerd - denkt Lammers binnen enkele races een grote Nederlandse multinational te kunnen aantrekken als hoofdsponsor. ,,Dit is een winterkampioenschap, gereden in een periode waarin de Formule 1 grotendeels stil ligt. En er staan niet de minste coureurs op de grid. Bovendien rijden we in veel zogenoemde opkomende landen, die interessant zijn voor een multinational.''

Even heeft Lammers met de gedachte gespeeld zelf in de oranje bolide te stappen. ,,Maar ik ben bijna 50. Stel dat ik win, dan roept Ecclestone meteen dat hij de serie met zo'n oude winnaar niet serieus hoeft te nemen.''
De samenwerking met de 108-voudige Formule 1-coureur zal volgens Lammers geen enkel probleem zijn. ,,Ik heb in Jos altijd gewaardeerd dat hij alles recht voor zijn raap zegt. Zo ben ik ook. Nee, dat zal niet botsen. Ik weet dat Jos zich voor de volle 100 procent zal geven. En als hij dan met het stuur om zijn nek gekruld de pitbox binnenkomt, dan weet ik dat hij er alles aan gedaan heeft om te winnen.''
www.ad.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Plaats reactie