F1 en andere autosporten

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34446
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » ma jun 20, 2005 9:18 am

Waarom..omdat Michelin hun zaakjes niet op orde had?
Is het circuit zo onbekend dan? :hypocrite:

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » ma jun 20, 2005 9:21 am

Als de veilghied in het geding blijkt te zijn.

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34446
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » ma jun 20, 2005 9:22 am

Hadden ze eerder moeten en kunnen bedenken m.i.

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » ma jun 20, 2005 9:30 am

Daar heb je helemaal gelijk in. Wie z'n schuld het ook is, het blijft een aanfluiting en ze mogen hopen dat Schumacher niet uiteindelijk ogv deze wedstrijd aan het einde met een paar puntjes verschil wereldkampioen wordt.

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34446
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » ma jun 20, 2005 9:33 am

Yep..meer dan triest.. :nooo:
Maar laten we wel wezen...voor de coureurs is het natuurlijk ook waardeloos om zo te moeten racen en winnen...geloof niet dat Schumi zo blij was met zijn overwinning.... Monteiro daarentegen.. :D

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34446
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » ma jun 20, 2005 9:43 am

Nog maar een stukje over de race waarop ik me zo verheugd had.. X'C

Formule 1 bereikt dieptepunt in Indianapolis

Afbeelding

Zondag 19 juni 2005 zal de boeken in gaan als de dag waarop de Formule 1 zichzelf voor schut zette. Na bandenproblemen bij Michelin gingen slechts zes coureurs van start, tot afgrijzen van iedereen die de Formule 1 een warm hart toedraagt. Dat Michael Schumacher won, was bijzaak. Christijan Albers eindigde als vijfde.

Wat sinds vrijdagavond al dreigde, is alsnog werkelijkheid geworden. Michelin kon de veiligheid van haar coureurs niet garanderen, waardoor alle teams op het Franse rubber zich besloten terug te trekken voor de race. In de uren voor de race werd naarstig gezocht naar compromissen, maar dat bleek onmogelijk. Het resultaat: een wanvertoning die zijn weerga niet kent.

Alle auto's meldden zich nog keurig op de startopstelling, maar na de opwarmronde doken alle coureurs op Michelin-rubber de pits in om er vervolgens niet meer uit te komen. Het gevolg was dat alleen de Ferrari-, Jordan-, en Minardi-coureurs zich meldden voor de start, tot ontzetting en onbegrip van de Amerikaanse fans op de tribune.

De race die nooit een race was werd uiteindelijk gewonnen door Michael Schumacher. De Duitser bleef teamgenoot Barrichello nipt voor. Tiago Monteiro was na de race de enige die uit zijn dak ging. De Portugees stuurde zichzelf naar de derde plaats en stond tot zijn eigen verbazing dus plotseling op het podium na een Formule 1-race. Teamgenoot Karthikeyan werd vierde.


Voor Christijan Albers was het ook een bijzondere dag. Onze landgenoot klopte teamgenoot Friesacher en behaalde de vijfde plaats. Hierdoor scoorde onze landgenoot vier WK-punten.

Ondanks alles zal deze race de boeken ingaan als de race die geen winnaars kent, slechts verliezers. De sport in het algemeen heeft onherstelbare schade opgelopen. Uitgerekend in Indianapolis, het Mekka van de autosport, heeft de Formule 1 een dieptepunt bereikt. Het was zwarte zondag op de wereldberoemde Indy.



Afbeelding


Voor de volledigheid...
Pos. Rijder Team Tijd Punten
1 M. Schumacher Ferrari 1:29:43.181 10
2 R. Barrichello Ferrari + 1.005 8
3 T. Monteiro Jordan + 1 ronde(n) 6
4 N. Karthikeyan Jordan + 1 ronde(n) 5
5 C. Albers Minardi + 0 ronde(n) 4
6 P. Friesacher Minardi + 0 ronde(n) 3
Niet gefinisht
7 J. Trulli Toyota + 73 ronde(n) 0
8 K. Räikkönen McLaren + 73 ronde(n) 0
9 J. Button BAR + 73 ronde(n) 0
10 G. Fisichella Renault + 73 ronde(n) 0
11 F. Alonso Renault + 73 ronde(n) 0
12 T. Sato BAR + 73 ronde(n) 0
13 M. Webber Williams + 73 ronde(n) 0
14 F. Massa Sauber + 73 ronde(n) 0
15 JP. Montoya McLaren + 73 ronde(n) 0
16 J. Villeneuve Sauber + 73 ronde(n) 0
17 R. Zonta Toyota + 73 ronde(n) 0
18 C. Klien Red Bull + 73 ronde(n) 0
19 N. Heidfeld Williams + 73 ronde(n) 0
20 D. Coulthard Red Bull + 73 ronde(n) 0


Bron: http://www.f1racing.net/nl/

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » ma jun 20, 2005 9:47 am

Ik denk dat Ecclestone geen keuze had. Stel je voor dat het andersom was geweest, dat Bridgestone dit probleem had gehad, dan was er ook gewoon doorgereden. Het pleit er alleen maar voor om weer met één bandenleverancier te gaan werken.

Hier is overigens de correspondentie over het hele geval:
CORRESPONDENCE BETWEEN REPRESENTATIVES OF MICHELIN IN INDIANAPOLIS AND THE FIA FORMULA ONE RACE DIRECTOR
19.06.2005

Letter from Representatives of Michelin to Charlie Whiting, the FIA Formula One Race Director:

Saturday June 18 2005
Indianapolis

Charlie Whiting, FIA Race Director and Safety delegate

Dear Mr Whiting

Having analysed and fully evaluated the tyre failures that have occurred over the Indianapolis Grand Prix practice sessions we have been unable to identify a root cause.

The current rules and timescale do not permit the use of an alternative tyre solution and the race must be performed with the qualifying tyres.

Michelin has in the sole interest of safety informed its partner teams that we do not have total assurance that all tyres that qualified the cars can be used unless the vehicle speed in turn 13 can be reduced.

Michelin very much regrets this situation, but has taken this decision after careful consideration and in the best interests of safety at the event.

We trust that the FIA can understand our position and we remain at your disposal if you want any further information.

Pierre Dupasquier
Michelin Motorsport Director

Nick Shorrock
Director of Michelin F1 activities

Cc:
Bernie Ecclestone
Michelin teams
Ron Dennis (West McLaren-Mercedes)
Flavio Briatore (Mild Seven Renault F1)
Frank Williams (BMW WilliamsF1 Team)
Peter Sauber (Sauber Petronas)
Christian Horner (Red Bull Racing)
Nick Fry (B-A-R Honda)
John Howett (Panasonic Toyota Racing)


Letter from Charlie Whiting, the FIA Formula One Race Director, in reply to above letter from Representatives of Michelin:

19 June, 2005

Dear Mr Dupasquier,
Dear Mr Shorrock,

We have received your letter of 18 June.

We are very surprised that this difficulty has arisen. As you know, each team is allowed to bring two different types of tyre to an event so as to ensure that a back-up (usually of lower performance) is available should problems occur. It is hard to understand why you have not supplied your teams with such a tyre given your years of experience at Indianapolis.

That the teams you supply are not in possession of such a tyre will also be a matter for the FIA to consider in due course under Article 151c of the International Sporting Code.

No doubt you will inform your teams what is the maximum safe speed for their cars in Turn 13. We will remind them of the need to follow your advice for safety reasons. We will also ask them to ensure their cars do not obstruct other competitors.

Some of the teams have raised with us the possibility of running a tyre which was not used in qualifying. We have told them this would be a breach of the rules to be considered by the stewards. We believe the penalty would not be exclusion but would have to be heavy enough to ensure that no team was tempted to use qualifying tyres in the future.

Another possibility would be for the relevant teams repeatedly to change the affected tyre during the race (we understand you have told your teams the left rear is safe for a maximum of ten laps at full speed). If the technical delegate and the stewards were satisfied that each change was made because the tyre would otherwise fail (thus for genuine safety reasons) and that the relevant team were not gaining an advantage, there would be no penalty. If this meant using tyres additional to a teams' allocation, the stewards would consider all the circumstances in deciding what penalty, if any, to apply.

Finally, it has been suggested that a chicane should be laid out in Turn 13. I am sure you will appreciate that this is out of the question. To change the course in order to help some of the teams with a performance problem caused by their failure to bring suitable equipment to the race would be a breach of the rules and grossly unfair to those teams which have come to Indianapolis with the correct tyres.

Yours sincerely,

Charlie Whiting
FIA Formula One Race Director

cc: Bernie Ecclestone
Ron Dennis (West McLaren-Mercedes)
Flavio Briatore (Mild Seven Renault F1)
Frank Williams (BMW WilliamsF1 Team)
Peter Sauber (Sauber Petronas)
Christian Horner (Red Bull Racing)
Nick Fry (B-A-R Honda)
John Howett (Panasonic Toyota Racing)
Jean Todt (Scuderia Ferrari)
Colin Kolles (Jordan Grand Prix)
Paul Stoddart (Minardi F1 Team)
www.crash.net.uk
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » ma jun 20, 2005 2:11 pm

Het ging ook lekker tussen Jordan en Minardi...blijkbaar had Stoddart met die kerel van Jordan afgesproken om niet te rijden, maar ineens reden de Jordans naar buiten en werd Stoddart ook gedwongen zijn wagens naar buiten te sturen. Hij was werkelijk witheet toen hij het tegen Jack Plooij aan het vertellen en toen hij te horen kreeg dat hij op 'onze' zender wel mocht schelden ging hij echt los :D

Wal weer typisch dat Jean Todt bij geen enkele vergadering aanwezig was en hij ook ten koste van alles zijn wagens liet rijden :nooo:

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » di jun 21, 2005 3:29 pm

Toeschouwers Indianapolis eisen schadevergoeding

De Formule 1 heeft de eerste klacht van Amerikaanse toeschouwers binnen. Larry Bowers eist namens een groepje landgenoten een schadevergoeding voor de schertsvertoning zondag in Indianapolis. Slechts zes bolides streden daar om de winst in de Grand Prix van de Verenigde Staten. Zeven teams bleven achter in de garageboxen, omdat Michelin de verkeerde banden had verstrekt.

Het Amerikaanse publiek kon de absurde race niet waarderen en joelde de coureurs uit. De toeschouwers betaalden gemiddeld 100 dollar om binnen te komen. Bowers werpt in de klacht de diverse partijen in de Formule 1 'bedrog' voor de voeten.
http://www.nu.nl

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » di jun 21, 2005 3:37 pm

Baseman schreef:Het ging ook lekker tussen Jordan en Minardi...blijkbaar had Stoddart met die kerel van Jordan afgesproken om niet te rijden, maar ineens reden de Jordans naar buiten en werd Stoddart ook gedwongen zijn wagens naar buiten te sturen. Hij was werkelijk witheet toen hij het tegen Jack Plooij aan het vertellen en toen hij te horen kreeg dat hij op 'onze' zender wel mocht schelden ging hij echt los :D

Wal weer typisch dat Jean Todt bij geen enkele vergadering aanwezig was en hij ook ten koste van alles zijn wagens liet rijden :nooo:
Minardi: koffie in plaats van champagne
Van onze verslaggever

Bij Jordan gulpten ze champagne, bij Minardi dronk de teambaas een ontnuchterende kop koffie. Stomend van woede was Paul Stoddart na afloop van de aanfluiting op de Speedway, die officieel te boek staat als de Grand Prix van de Verenigde Staten 2005.

,,Ik had alle punten van Patrick en Christijan willen inleveren voor een normale Grand Prix. Ik snap dat zij erg blij zijn, maar mij zeggen die punten helemaal niets. Ik wil er eigenlijk niet eens over praten. Ze hebben geen enkele waarde'', aldus de Australiër.

,,Deze race was echt waanzin. Ik had eigenlijk helemaal niet willen rijden. Ik had er geen enkele interesse in noch bevrediging van.'' Stoddart beschrijft hoezeer hij in de ochtenduren zijn best heeft gedaan om alle teams op één lijn te krijgen en toch een normale Grand Prix te kunnen laten verrijden. ,,De Amerikaanse fans zullen ons dit nooit vergeven. Ik kijk er niet van op wanneer de racefans hier zich van de Formule 1 zullen afkeren'', zei hij.

De teambaas was aanvankelijk volstrekt solidair met de andere Michelin-teams, die ijverden voor het opnemen van een extra chicane in de kombocht op de Oval, die te veeleisend was voor het meegebrachte rubber van de fabrikant uit Clermont-Ferrand. ,,Natuurlijk weet ik dat dat allemaal niet geheel conform de regels is, maar we hebben hier op de Speedway de sport uit het oog verloren. De politieke spelletjes zijn belangrijker gemaakt dan de fans op de tribune.''

Stoddart, zijn Jordan- en Bridgestone-collega Colin Kolles en de zeven Michelin-teams poogden vergeefs om Ferrari te overtuigen van de noodzaak de race onder gewijzigde omstandigheden te laten rijden.

,,Het enige dat ik Jean Todt heb horen zeggen is dat het niet zijn probleem was. Uiteindelijk moest de FIA de knoop doorhakken. Het is andermaal gebleken dat FIA-president Max Mosley geen enkel gevoel voor de situatie heeft. Wij hadden een oplossing, Mosley zei nee. Daar staat mijn verstand bij stil.''

Volgens de teambaas van Minardi heeft Mosley geen idee gehad wat de gevolgen van zijn onbuigzame gedrag zouden zijn. ,,Er is hier voor miljoenen en miljoenen dollars aan reputatieschade aangebracht. We hadden die schade tenminste een beetje kunnen beperken. Nu hebben we in de Verenigde Staten echt een probleem.''

Aanvankelijk wilden Jordan en Minardi hun bolides in de garage laten staan, om zo hun solidariteit met de Michelin-teams te tonen. Kolles blies volgens Stoddart die eenheid echter op. Toen de twee Ferrari's naar de grid reden, sloten de Jordans al snel aan. Ze roken als het ware het podium. ,,Ik had geen keuze. Bridgestone heeft een zware druk op ons gelegd om toch te starten. Ik heb weinig van de race gezien, ben nauwelijks aan de pitmuur geweest. Tijdens de race was ik al bezig met het opstellen van een persbericht. Ik vond dat ik daarin mijn excuses aan de racefans moest maken.''
www.ad.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34446
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » di jun 21, 2005 4:39 pm

FIA klaagt Michelin-teams aan


(Novum/Infostrada) - De internationale automobielfederatie FIA heeft de zeven Michelin-teams aangeklaagd voor het in diskrediet brengen van de Formule 1. Renault, McLaren, Williams, Toyota, Red Bull, Sauber en BAR moeten evenals hun bandenfabrikant Michelin op 29 juni bij een hoorzitting in Parijs verschijnen.

De teams startten afgelopen zondag niet in de Grand Prix van Indianapolis, omdat Michelin de veiligheid van de coureurs niet kon garanderen. De banden waren op een bepaald gedeelte van het circuit onbetrouwbaar.

De FIA stuurde dinsdag aan ieder team dezelfde brief. Daarin stond onder meer dat de gezamenlijke actie om na de start in de pits te verdwijnen schadelijk was voor de Formule 1. Daarnaast "slaagden de teams er niet in te zorgen voor passende banden, werd de fout gemaakt om niet te starten en gingen de teams ook in de fout door te weigeren in de bocht die niet geschikt was voor de banden met een lagere snelheid te rijden."


Bron: http://www.nieuws.nl/

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » di jun 21, 2005 5:11 pm

Baseman schreef: Wal weer typisch dat Jean Todt bij geen enkele vergadering aanwezig was en hij ook ten koste van alles zijn wagens liet rijden :nooo:
Het is een probleem van Michelin, niet van Ferrari of Jordan. :yes:

Gebruikersavatar
San Marco
Berichten: 1830
Lid geworden op: vr apr 30, 2004 5:56 pm

Bericht door San Marco » di jun 21, 2005 5:14 pm

Ramona schreef:
FIA klaagt Michelin-teams aan


(Novum/Infostrada) - De internationale automobielfederatie FIA heeft de zeven Michelin-teams aangeklaagd voor het in diskrediet brengen van de Formule 1. Renault, McLaren, Williams, Toyota, Red Bull, Sauber en BAR moeten evenals hun bandenfabrikant Michelin op 29 juni bij een hoorzitting in Parijs verschijnen.

De teams startten afgelopen zondag niet in de Grand Prix van Indianapolis, omdat Michelin de veiligheid van de coureurs niet kon garanderen. De banden waren op een bepaald gedeelte van het circuit onbetrouwbaar.

De FIA stuurde dinsdag aan ieder team dezelfde brief. Daarin stond onder meer dat de gezamenlijke actie om na de start in de pits te verdwijnen schadelijk was voor de Formule 1. Daarnaast "slaagden de teams er niet in te zorgen voor passende banden, werd de fout gemaakt om niet te starten en gingen de teams ook in de fout door te weigeren in de bocht die niet geschikt was voor de banden met een lagere snelheid te rijden."


Bron: http://www.nieuws.nl/
Wat een stel asociale flikkers daar bij de FIA.
Dus die teams hadden moeten rijden, zonder banden wisselen en maar in de muur knallen?
Ongelooflijk wat een stel draken.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23040
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » di jun 21, 2005 5:18 pm

Wat een onzin SM! Michelin had gewoon de juiste banden moeten leveren. En anders hadden de teams gewoon hun snelheid in die bocht moeten aanpassen. Maar de Michelin teams hoopten natuurlijk op de medewerking van de Bridgestone teams om zo die race ongeldig te laten verklaren. Nu dat niet gelukt is moeten ze natuurlijk niet gaan huilen. De fout ligt bij Michelin en daarna bij de teams zelf. Niet bij de FIA.

Beetje hetzelfde als een veld voetbalteam alleen maar zaalvoetbalschoenen heeft meegenomen en vraagt of er met een plof-bal gespeeld kan worden.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34446
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » di jun 21, 2005 5:21 pm

Psies Ray....ik vind het echt ongelooflijk..hoezo verkeerde banden...zijn 't newbies ofzo.. :redcard: nieuw circuit misschien :redcard: ...ik weet niet welk spelletje gespeeld wordt..maar niet iets zuivers volgens mij..

Gebruikersavatar
San Marco
Berichten: 1830
Lid geworden op: vr apr 30, 2004 5:56 pm

Bericht door San Marco » di jun 21, 2005 6:17 pm

Raymon schreef:Wat een onzin SM! Michelin had gewoon de juiste banden moeten leveren. En anders hadden de teams gewoon hun snelheid in die bocht moeten aanpassen. Maar de Michelin teams hoopten natuurlijk op de medewerking van de Bridgestone teams om zo die race ongeldig te laten verklaren. Nu dat niet gelukt is moeten ze natuurlijk niet gaan huilen. De fout ligt bij Michelin en daarna bij de teams zelf. Niet bij de FIA.

Beetje hetzelfde als een veld voetbalteam alleen maar zaalvoetbalschoenen heeft meegenomen en vraagt of er met een plof-bal gespeeld kan worden.
Dit is kolder.
De FIA staat toch voor 'veiligheid'?

Bestraf Michelin fors, die teams kunnen er niks aan doen.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23040
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » wo jun 22, 2005 2:08 pm

San Marco schreef:
Raymon schreef:Wat een onzin SM! Michelin had gewoon de juiste banden moeten leveren. En anders hadden de teams gewoon hun snelheid in die bocht moeten aanpassen. Maar de Michelin teams hoopten natuurlijk op de medewerking van de Bridgestone teams om zo die race ongeldig te laten verklaren. Nu dat niet gelukt is moeten ze natuurlijk niet gaan huilen. De fout ligt bij Michelin en daarna bij de teams zelf. Niet bij de FIA.

Beetje hetzelfde als een veld voetbalteam alleen maar zaalvoetbalschoenen heeft meegenomen en vraagt of er met een plof-bal gespeeld kan worden.
Dit is kolder.
De FIA staat toch voor 'veiligheid'?

Bestraf Michelin fors, die teams kunnen er niks aan doen.
Nee hoor, FIA staat voor: Federation Internationale de l'automobile.

Maar de teams hebben een keuze gemaakt voor Michelin. In een sport waarin banden bijna belangrijker zijn dan de motor is dat wel een hele belangrijke keuze. En waarom zou je dan de Michelin teams bevoordelen tov de Bridgestone teams? Dit is een probleem van de teams, niet van de FIA.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
San Marco
Berichten: 1830
Lid geworden op: vr apr 30, 2004 5:56 pm

Bericht door San Marco » wo jun 22, 2005 5:00 pm

Raymon schreef: Nee hoor, FIA staat voor: Federation Internationale de l'automobile.

Maar de teams hebben een keuze gemaakt voor Michelin. In een sport waarin banden bijna belangrijker zijn dan de motor is dat wel een hele belangrijke keuze. En waarom zou je dan de Michelin teams bevoordelen tov de Bridgestone teams? Dit is een probleem van de teams, niet van de FIA.
Wat een gezever, bijna belangrijker als de motor, tja.

Ik heb het ook nergens over bevoordelen, de FIA had allerlei oplossingen kunnen verzinnen om deze draconische 'race' te voorkomen maar heeft dit niet gedaan.
Als je de teams niet toestaat uit veiligheid banden te wisselen, reken even uit: dik 70 ronden gedeeld door 9 pitstops [waarschijnlijke hoeveelheid ronden die de banden aankunnen] zijn 8 pitstops extra.
Ze zijn dus al kansloos voor de overwinning, kunnen in feite nog om plaats 7 en 8 knokken hoogstens.
Maar nee, zelfs dat wordt niet toegestaan - bedacht.
Nee, dan spring je lekker in op de gebeurtenissen :nooo:

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23040
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » wo jun 22, 2005 5:05 pm

Teams mogen banden wisselen zo vaak ze willen mits de band een risico vormt voor de wagen en dus bestuurder (meen ik mij te kunnen herinneren uit de reglementen).

Dus volgens mij hadden de teams dit kunnen doen. Ze kozen alleen voor een andere variant omdat ze blijkbaar hoopten dat alle teams mee zouden doen met de boycot (en ze dus geen punten zouden verliezen).

Uit de briefwisseling van de FIA:
Another possibility would be for the relevant teams repeatedly to change the affected tyre during the race (we understand you have told your teams the left rear is safe for a maximum of ten laps at full speed). If the technical delegate and the stewards were satisfied that each change was made because the tyre would otherwise fail (thus for genuine safety reasons) and that the relevant team were not gaining an advantage, there would be no penalty. If this meant using tyres additional to a teams' allocation, the stewards would consider all the circumstances in deciding what penalty, if any, to apply.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
San Marco
Berichten: 1830
Lid geworden op: vr apr 30, 2004 5:56 pm

Bericht door San Marco » wo jun 22, 2005 5:07 pm

Raymon schreef:Ze kozen alleen voor een andere variant omdat ze blijkbaar hoopten dat alle teams mee zouden doen met de boycot (en ze dus geen punten zouden verliezen).
Grapjas, ze kozen?
Tja, daar kan ik niet tegenop, laat maar zitten.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23040
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » wo jun 22, 2005 5:08 pm

San Marco schreef:
Raymon schreef:Ze kozen alleen voor een andere variant omdat ze blijkbaar hoopten dat alle teams mee zouden doen met de boycot (en ze dus geen punten zouden verliezen).
Grapjas, ze kozen?
Tja, daar kan ik niet tegenop, laat maar zitten.
Lees mijn ge-editte stukje nou maar even, dan wordt het misschien wat duidelijker.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » do jun 23, 2005 7:53 am

Raymon schreef:Teams mogen banden wisselen zo vaak ze willen mits de band een risico vormt voor de wagen en dus bestuurder (meen ik mij te kunnen herinneren uit de reglementen).
Nee, de band mag alleen gewisseld worden als deze kapot is !
Preventief wisselen mag niet, zie bijv. maar het uitvallen van Raikkonen 2 races geleden. Zijn band was zo goed als kapot, maar nog niet helemaal dus mocht hij niet wisselen. Met een bijna crash tot gevolg.

Niets voor niets gaan nu stemmen op om tijdens de GP's 1 bandenstop toe te staan...

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23040
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » do jun 23, 2005 8:32 am

Baseman schreef:
Raymon schreef:Teams mogen banden wisselen zo vaak ze willen mits de band een risico vormt voor de wagen en dus bestuurder (meen ik mij te kunnen herinneren uit de reglementen).
Nee, de band mag alleen gewisseld worden als deze kapot is !
Preventief wisselen mag niet, zie bijv. maar het uitvallen van Raikkonen 2 races geleden. Zijn band was zo goed als kapot, maar nog niet helemaal dus mocht hij niet wisselen. Met een bijna crash tot gevolg.

Niets voor niets gaan nu stemmen op om tijdens de GP's 1 bandenstop toe te staan...
Waarom staat dat niet zo in die brief die eerder gepost is? Daar staat duidelijk dat een band gewisseld mag worden for safety reasons. Lijkt me niet dat een band dan geheel kapot moet zijn.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » do jun 23, 2005 11:07 am

Geen idee...maar toen met het uitvallen van Raikkonen werd gezegd dat een band alleen gewisseld mag worden als deze kapot is.

Ik bedenk me net dat Michael Schumacher een keer uitgevallen is nadat hij 2 keer een kapotte band had, ook toen werd niet preventief gewisseld. Dus volgens mij mag het niet, maar nu weet ik het ook niet meer zeker :blush:

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Bericht door Frank » di jun 28, 2005 10:10 pm

Michelin stelt toeschouwers schadeloos

Bron: De Telegraaf

PARIJS - Michelin heeft aangeboden de ruim 100.000 toeschouwers bij de Grand Prix van de Verenigde Staten schadeloos te stellen door hun de prijs van de tickets te vergoeden. De Franse bandenproducent had het verkeerde materiaal meegenomen naar Indianapolis en adviseerde zijn formule-1-klanten de bolides in de pits te laten uit angst voor ongevallen. Slechts zes wagens gingen van start.

Door dit financiële gebaar van hun leverancier naar de Amerikaanse raceliefhebbers hopen de zeven Michelin-teams op clementie van de internationale autosportfederatie (FIA). Deze stelt de affaire woensdag aan de kaak.

Voorzitter Max Mosley sloot in de aanloop naar het verhoor een schorsing van een of twee GP-wedstrijden wegens 'werkweigering' echter niet uit. " Maar er zijn ook nog andere mogelijkheden: puntenaftrek, een geldboete of een berisping", zei Mosley.
Wat zou Mosley bedoelen met een of twee GP wedstrijden schorsing? Nog meer wedstrijden met maar 6 wagens :???:

Plaats reactie