Wie zie je als favoriet? Pogi of MvdP? En hoe dicht zitten Pedersen en WVA daarachter?
Wielrennen
Moderator: mods
-
- Berichten: 33309
- Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm
Re: Wielrennen
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.
Re: Wielrennen
Zo klinkt het tv-commentaar bij Van der Poels magistrale zege in Milaan-San Remo in het Italiaans, Frans, Nederlands, Engels en Spaans:
https://www.wielerflits.nl/nieuws/limpe ... -der-poel/
Als ik het goed zie, zijn die meters die hij pakt door zijn verrassend vroege aanval in de laatste 500 meter cruciaal. Let ook op hoe hij bij de demarrage anticipeert op het verwachte omkijken van Ganna. Dat gat blijft daarna volgens mij vrijwel gelijk tussen Mathieu en Ganna tot en met de finish. Dus Ganna zou hier eigenlijk net zo snel hebben gesprint als MVDP op topsnelheid? Die bewust gekozen verrassing is dan zo dé troef voor Mathieu. Poeh, zoveel kracht en dan inderdaad ook nog tactisch zo sluw. En dat is niet de eerste keer zo bij Mathieu. Fenomeen! Klasbak!

https://www.wielerflits.nl/nieuws/limpe ... -der-poel/
Als ik het goed zie, zijn die meters die hij pakt door zijn verrassend vroege aanval in de laatste 500 meter cruciaal. Let ook op hoe hij bij de demarrage anticipeert op het verwachte omkijken van Ganna. Dat gat blijft daarna volgens mij vrijwel gelijk tussen Mathieu en Ganna tot en met de finish. Dus Ganna zou hier eigenlijk net zo snel hebben gesprint als MVDP op topsnelheid? Die bewust gekozen verrassing is dan zo dé troef voor Mathieu. Poeh, zoveel kracht en dan inderdaad ook nog tactisch zo sluw. En dat is niet de eerste keer zo bij Mathieu. Fenomeen! Klasbak!



Ik verwacht nog meer van dit op de ''Vlaamse Bergen''. Pogacar die op vrijwel elke muur volle bak demarreert om vooral zijn belangrijkste rivaal MVDP kwijt te raken. Pogacar zei achteraf al dat La Primavera daarvoor niet selectief genoeg was. Vlaanderen vermoedelijk wel? Maar wat als Mathieu ook dan als een van de weinigen weet vast te klampen aan Pogacar? En wat zouden de overige concurrenten nog bij zo'n titanenstrijd kunnen uitrichten? Tjonge, was het maar 6 april...
Laatst gewijzigd door Zuidema op zo mar 23, 2025 12:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.''

-
- Berichten: 33309
- Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm
Re: Wielrennen
Mathieu van der Poel heeft 19 keer aan de start gestaan van een monument. Zijn eerste was Milan San Remo in 2020 met een 13e plaats. Daarna alle 18 Monumenten, zonder uitzondering, met een top-10 klassering.
Dat is wel bizar.
Dat is wel bizar.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.
Re: Wielrennen
Deze twee op gelijke hoogte denk ik. Waarbij de Oude Kwaremont de scherprechter is. Daar heeft Pogacar eerder een keer Van der Poel kunnen lossen omdat het een langere inspanning is én zwaar genoeg. Maar ook weer niet zo lang en zwaar dat het een uitgemaakte zaak is. Van der Poel is beter op kort en explosief werk, Pogacar op langere en zwaardere inspanningen. Ergens zit het kantelpunt, de vraag is waar. Is ook vorm van de dag.Ajax Rules schreef: ↑zo mar 23, 2025 10:58 amWie zie je als favoriet? Pogi of MvdP? En hoe dicht zitten Pedersen en WVA daarachter?
Van Aert en Pedersen gaan er ongetwijfeld ook heel goed zijn maar ik geef ze toch wel een ster minder. Pedersen heeft wel een ijzersterke ploeg. Maar de kans dat Pogacar en Van der Poel er een lange zware koers van maken lijkt me groot en dan heb je op enig moment ook niets meer aan een ploeg. Bij Van Aert was het eerder dit seizoen niet geweldig maar hij zal nog verbeteren op training.
Ganna lijkt me overigens een vijf sterren kandidaat voor Roubaix al is hij daar nog niet beter dan 6e geweest. Maar met zijn vermogen moet hij daar voor de 1e plek kunnen rijden.
Uiteraard alles weer onder voorbehoud. Iedereen moet de komende koersen om te beginnen ook weer op z'n fiets blijven zitten.
Nil volentibus arduum
Re: Wielrennen
Zal van Aart ooit nog eens een monument gaan winnen? Ik heb sterke twijfels.
Re: Wielrennen
Het zal niet makkelijk zijn maar ik zie het nog wel een keer gebeuren. Het blijft toch koers. Je hoeft niet altijd de allersterkste te zijn om een wedstrijd te winnen.
Wat hij zaterdag heeft gezien zal hem wel zenuwachtig maken. Het niveau van zijn concurrenten is bizar hoog. En ze koersen om te winnen, op zo'n manier dat je weinig andere opties hebt dan daarin mee te gaan. Ik schat in dat de kansen voor Van Aert in Roubaix groter zijn dan in Vlaanderen.
Wat hij zaterdag heeft gezien zal hem wel zenuwachtig maken. Het niveau van zijn concurrenten is bizar hoog. En ze koersen om te winnen, op zo'n manier dat je weinig andere opties hebt dan daarin mee te gaan. Ik schat in dat de kansen voor Van Aert in Roubaix groter zijn dan in Vlaanderen.
Nil volentibus arduum
Wielrennen
Dat denk ik ook. Van Aert heeft alleen zijn seizoen anders ingedeeld en wil ook pieken in de Giro dus benieuwd naar hoe de vorm nu is. Die jongen is gewoon nog steeds een klasbak, weliswaar nog wat minder zichtbaar maar dat hij tot de beste hoort is gewoon duidelijk.
Vlaanderen wordt ook mooi. Wat doen de Lidl-Trek jongens, Bora? Pidcock viel in de eerste beklimming dus niet veel meer van gezien maar die staat er ook gewoon bij
Eerst maar eens de ronde van Catalonië. Mooie meerdaagse koers waar ook een waslijst toppers aan mee doet
Vlaanderen wordt ook mooi. Wat doen de Lidl-Trek jongens, Bora? Pidcock viel in de eerste beklimming dus niet veel meer van gezien maar die staat er ook gewoon bij
Eerst maar eens de ronde van Catalonië. Mooie meerdaagse koers waar ook een waslijst toppers aan mee doet
-
- Berichten: 33309
- Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm
Re: Wielrennen
Is dat eigenlijk wel duidelijk? Ik heb inmiddels het gevoel dat Pogacar en MvdP een categorie hoger zitten dan WVA. En niet alleen vanwege de einduislagen. Je ziet WVA eigenlijk nooit (meer?) iets doen wat angst inboezemt.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.
Re: Wielrennen
Echte exceptionele prestaties zijn zo uit m'n hoofd inderdaad wel even geleden. Hij is vorig seizoen natuurlijk twee keer heel vervelend gevallen. Nu is dat niet voor het eerst in zijn loopbaan en tot nu toe is hij steeds goed teruggekomen. Vraag is wel of je op een gegeven moment misschien niet tot 100 maar 99 procent terugkomt. Maar zelfs dan is hij van het niveau dat hij een monument kan winnen. En ik sluit ook niet uit dat hij straks gewoon weer helemaal top is.
Ik vraag me eigenlijk meer af of deze aanpak wel de beste is. Een koers als Milaan San Remo moet hij toch eigenlijk gewoon rijden als je kijkt naar zijn eerdere resultaten daar. En stel dat hij aanhaakt, dan kan 'ie ook winnen. Daar had 'ie dan wel een betere vorm voor nodig gehad dan eerder dit seizoen maar wellicht is hij inmiddels weer goed. Nu komt de druk weer zo extreem op die Vlaamse koersen te liggen.
Als hij dit voorjaar echt niet mee kan dan ga ik er zo onderhand wel in mee dat hij inderdaad een trede lager staat. Nu is het me te vroeg.
Ik vraag me eigenlijk meer af of deze aanpak wel de beste is. Een koers als Milaan San Remo moet hij toch eigenlijk gewoon rijden als je kijkt naar zijn eerdere resultaten daar. En stel dat hij aanhaakt, dan kan 'ie ook winnen. Daar had 'ie dan wel een betere vorm voor nodig gehad dan eerder dit seizoen maar wellicht is hij inmiddels weer goed. Nu komt de druk weer zo extreem op die Vlaamse koersen te liggen.
Als hij dit voorjaar echt niet mee kan dan ga ik er zo onderhand wel in mee dat hij inderdaad een trede lager staat. Nu is het me te vroeg.
Nil volentibus arduum
Re: Wielrennen
Oh daar ben ik het wel mee eens. Op dit moment denk ik ook, zeker gezien de resultaten van Pogacar en vd Poel, voor de voorjaarsklassieker iets minder is. Wat ik al een eerder zei, en wat Marillion ook zegt, van Aert is vorige seizoen en die horror crash in de tijdrit van de Tour, nu een paar echt serieus gevallen. Hoe je het went of keert, bij ieder mens gaat dat in zijn hoofd zitten. Zeker als je ook vader wordt. Dit en het programma wat hij wil rijden (Giro en Tour) ligt zijn piek niet alleen op de eendags koersen.
Overigens. In het kader van mooie finales. Brennan deed vandaag in de ronde van Catalonië een van der Poeltje. Poh, daar zat nog flink power in. Schrijf die jongen maar op voor de klassiekers over een jaar of 4
Overigens. In het kader van mooie finales. Brennan deed vandaag in de ronde van Catalonië een van der Poeltje. Poh, daar zat nog flink power in. Schrijf die jongen maar op voor de klassiekers over een jaar of 4
Re: Wielrennen
Ja, aan dat soort opkomende renners zie je hoe snel het soms kan gaan. En dat je dus moet toeslaan op het moment dat je de beste bent want je moment kan zo weer verdwenen zijn. Zie bijvoorbeeld iemand als Alaphilippe.
De extra stappen die Van der Poel de laatste jaren nog heeft gezet betalen maximaal uit. Hij lijkt de ideale combinatie te hebben gevonden tussen super professioneel voorbereiden en plezier. Zorgeloze trainingsmaanden in Spanje onder de zon. Pieken naar de echte grote doelen. Diversiteit aan trainingsprikkels. Ik denk ook dat de manier waarop hij en zijn ploeg zich samen hebben ontwikkelt perfect bij hem past. Afgelopen zomer gewoon even een weekje wintersport kan daar gewoon. Daar zouden ze bij Visma LaB wel iets van vinden schat ik zo in.
De extra stappen die Van der Poel de laatste jaren nog heeft gezet betalen maximaal uit. Hij lijkt de ideale combinatie te hebben gevonden tussen super professioneel voorbereiden en plezier. Zorgeloze trainingsmaanden in Spanje onder de zon. Pieken naar de echte grote doelen. Diversiteit aan trainingsprikkels. Ik denk ook dat de manier waarop hij en zijn ploeg zich samen hebben ontwikkelt perfect bij hem past. Afgelopen zomer gewoon even een weekje wintersport kan daar gewoon. Daar zouden ze bij Visma LaB wel iets van vinden schat ik zo in.
Nil volentibus arduum
Re: Wielrennen
Pogacar heeft zich van de voorlopige startlijst voor de E3 prijs van komende vrijdag laten halen. Ik moet ook nog zien of hij wel gaat starten bij Gent Wevelgem op zondag. De geruchten zijn dat dit betekent dat hij Parijs Roubaix wil gaan rijden. Dat zou super gaaf zijn!
EDIT
Ja hoor: E3 Prijs en Gent Wevelgem geschrapt. Pogacar doet Vlaanderen én Roubaix.
EDIT
Ja hoor: E3 Prijs en Gent Wevelgem geschrapt. Pogacar doet Vlaanderen én Roubaix.

Nil volentibus arduum
Re: Wielrennen
Van Aert acht ik in Vlaanderen kansloos wanneer hij met Pogi en vder Poel richting Kwaremont rijdt. Is veel minder explosief. Hij of Team Visma maken alleen kans wanneer ze proberen mee te sluipen met een groepje want in de breedte zijn ze wel sterk met van Baarle, Benoot etc. Leuk dat Pogi ook Roubaix aandoet!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
- Berichten: 33309
- Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm
Re: Wielrennen
Ik lees hier ook weer dat Pogi de topfavoriet zou zijn voor Roubaix. Maar wat is dan precies zijn voordeel ten opzichte van MVDP? Het is een koers zonder een enkele hoogtemeter; Mattie is ontzettend goed op de kasseien; En Mattie heeft veel meer ervaring in deze koers. Ik zeg dan (als niet-expert) dat MvdP de duidelijke favoriet is ten opzichte van Pogacar voor Roubaix. Of mis ik iets?

Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.
Re: Wielrennen
Overal waar Pogacar aan de start staat is het in potentie een kanshebber, hij kan namelijk knetterhard fietsen
Maar voor Roubaix is het niet direct de grote favoriet. Hij is denk ik een paar kilo te licht tov een handvol andere toppers.
Wel gaaf dat hij hem gaat rijden. Ook link, in Roubaix zit er een ook factortje geluk en op je fiets blijven zitten in. Een flinke val en je grote ronde ambitie lopen een deuk op

Wel gaaf dat hij hem gaat rijden. Ook link, in Roubaix zit er een ook factortje geluk en op je fiets blijven zitten in. Een flinke val en je grote ronde ambitie lopen een deuk op
Re: Wielrennen
Ik ben het met je eens. Hij heeft het vermogen en hij is technisch vaardig. Daarom zal Pogacar gewoon een hele goede Roubaix gaan rijden en kan hij heel ver komen. Maar hij is voor mij zeker niet de topfavoriet. In Vlaanderen is hij dat wel, samen met Van der Poel.
Ganna heeft er een doel van gemaakt. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom hij dat niet elk jaar doet want hij is er volgens mij voor gemaakt. Misschien niet als het echt nat ligt maar anders is 'ie met zijn vermogen altijd kandidaat. En hij is ook in absolute topvorm.
Voor Van Aert is Roubaix denk ik de koers die het allerbeste bij zijn kwaliteiten past. Ook als hij in Vlaanderen net te kort komt kan het zijn dat hij op de Noord Franse kasseien wel het verschil kan maken omdat je hier minder explosiviteit en meer duur nodig hebt.
Pedersen wil ik daar ook nog bij zetten. Hij was voor MSR kennelijk ziek geweest maar ook hij kan er in de finale goed bij zitten en hij heeft een geweldige sprint na een zware koers.
Ganna heeft er een doel van gemaakt. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom hij dat niet elk jaar doet want hij is er volgens mij voor gemaakt. Misschien niet als het echt nat ligt maar anders is 'ie met zijn vermogen altijd kandidaat. En hij is ook in absolute topvorm.
Voor Van Aert is Roubaix denk ik de koers die het allerbeste bij zijn kwaliteiten past. Ook als hij in Vlaanderen net te kort komt kan het zijn dat hij op de Noord Franse kasseien wel het verschil kan maken omdat je hier minder explosiviteit en meer duur nodig hebt.
Pedersen wil ik daar ook nog bij zetten. Hij was voor MSR kennelijk ziek geweest maar ook hij kan er in de finale goed bij zitten en hij heeft een geweldige sprint na een zware koers.
Nil volentibus arduum
-
- Berichten: 33309
- Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm
Re: Wielrennen
Oh, en Mattie heeft ook nog eens de betere sprint (voor op de wielerbaan). Die was ik nog vergeten.
Nee, ik zie eigenlijk zelfs niet hoe Pogacar uberhaupt tot de favorieten gerekend kan worden. In welk scenario kan hij winnen? Buiten materiaalpech of een valpartij of iets geks zie ik hem eigenlijk niet winnen.
Maar ja: superleuk dat hij meedoet. Het is sowieso een gigantische upgrade voor de (uitstraling van de) koers.
Nee, ik zie eigenlijk zelfs niet hoe Pogacar uberhaupt tot de favorieten gerekend kan worden. In welk scenario kan hij winnen? Buiten materiaalpech of een valpartij of iets geks zie ik hem eigenlijk niet winnen.
Maar ja: superleuk dat hij meedoet. Het is sowieso een gigantische upgrade voor de (uitstraling van de) koers.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.
Re: Wielrennen
Tja. Hij kan winnen omdat hij echt een verschrikkelijk natuurtalent is en inmiddels vaker de wetten van het wielrennen heeft herschreven.
Maar idd, gezien de huidige vorm van vd Poel is hij voor nu zeker de favoriet. Kort daarna komen een flinke handvol renners die ook allemaal prima in orde zijn en ook kunnen winnen. De factor materiaal pech, lekke banden en valpartijen is zo groot dat het er ook een beetje bij hoort. Bijvoorbeeld de eerste editie die vd Poel won, hij reed lek waardoor de kans op de overwinning voor van Aert groter was, nog geen 500 meter verder krijgt ook hij een lekke band
Maar idd, gezien de huidige vorm van vd Poel is hij voor nu zeker de favoriet. Kort daarna komen een flinke handvol renners die ook allemaal prima in orde zijn en ook kunnen winnen. De factor materiaal pech, lekke banden en valpartijen is zo groot dat het er ook een beetje bij hoort. Bijvoorbeeld de eerste editie die vd Poel won, hij reed lek waardoor de kans op de overwinning voor van Aert groter was, nog geen 500 meter verder krijgt ook hij een lekke band
-
- Berichten: 33309
- Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm
Re: Wielrennen
Oh echt? Ik herinner me alleen die lekke band van WVA. Hoe kan het dan dat Mathieu 500 meter verderop gewoon in het wiel zat bij WVA?
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.
Re: Wielrennen
Naar mijn mening krijgt de factor pech een wat te veel aandacht rondom Parijs Roubaix. In deze koers niet vallen en niet lek rijden is voor een flink deel namelijk gewoon een kwaliteit. Goed sturen, de juiste lijn kiezen, de juiste bandenspanning kiezen, de juiste positie in de groep. Daar heb je allemaal invloed op. Als je in het wiel zit zie je een slechte plek niet of te laat aankomen. Moet je teveel risico nemen om bij te blijven is de kans op een stootlek groter. Moet je forceren in de bochten dan kun je er op rekenen dat het een keer mis gaat.
Pogacar kan die koers winnen omdat het wielrennen is. Zo simpel is het eigenlijk. Hij is een sterke renner die op basis van zijn vermogen en technische kwaliteiten bij de groep kanshebbers zit. En je hoeft niet persé de beste te zijn om te winnen (al wint er in Roubaix vrijwel nooit een renner van gemiddelde kwaliteit). Stel dat hij in een groep zit met Van der Poel en Van Aert. Pogacar valt aan. Wie gaat hem halen? In zo'n tactisch steekspel is hij gewoon kanshebber. Normaal gezien moet hij niet met die mannen naar de wielerbaan rijden. Al is Pogacar beslist ook niet traag.
Pogacar kan die koers winnen omdat het wielrennen is. Zo simpel is het eigenlijk. Hij is een sterke renner die op basis van zijn vermogen en technische kwaliteiten bij de groep kanshebbers zit. En je hoeft niet persé de beste te zijn om te winnen (al wint er in Roubaix vrijwel nooit een renner van gemiddelde kwaliteit). Stel dat hij in een groep zit met Van der Poel en Van Aert. Pogacar valt aan. Wie gaat hem halen? In zo'n tactisch steekspel is hij gewoon kanshebber. Normaal gezien moet hij niet met die mannen naar de wielerbaan rijden. Al is Pogacar beslist ook niet traag.
Nil volentibus arduum
Re: Wielrennen
Ik dacht dat ze allebei achter elkaar lek reden. Eerst Poel, daarna Aert. Of anders omAjax Rules schreef:Oh echt? Ik herinner me alleen die lekke band van WVA. Hoe kan het dan dat Mathieu 500 meter verderop gewoon in het wiel zat bij WVA?
Re: Wielrennen
Natuurlijk is een goede lijn kiezen, bandenspanning en een hoog tempo rijden een recept om uit de problemen te blijven. Er is alleen geen koers waar zoveel lek wordt gereden. Ploegen staan niet voor niets op iedere strook met een paar man met reserve wielen. Vandaar dat de factor pech best groot is
Re: Wielrennen
Ik zie het zo. Is er door het parcours sprake van een verhoogde kans op materiaalproblemen of valpartijen? Ja. Is dat dan in veel gevallen pech? Nee.
Natuurlijk kan het wel veel invloed hebben op de wedstrijd. En het is ook één van de redenen waarom je meer dan in welke koers dan ook altijd moet blijven rijden. Ook als je op achterstand bent gekomen. Want er kan voor je altijd wat gebeuren waardoor je kansen weer stijgen. Zeker in een finale zijn stuurfouten op enig moment snel gemaakt.
Natuurlijk kan het wel veel invloed hebben op de wedstrijd. En het is ook één van de redenen waarom je meer dan in welke koers dan ook altijd moet blijven rijden. Ook als je op achterstand bent gekomen. Want er kan voor je altijd wat gebeuren waardoor je kansen weer stijgen. Zeker in een finale zijn stuurfouten op enig moment snel gemaakt.
Nil volentibus arduum
Re: Wielrennen
Ik kan me ook niet herinneren dat Vd Poel daar een lekke band had. Dat was toch die editie dat Degenkolb ook nog zo ongelukkig viel in kansrijke positie?Ajax Rules schreef: ↑wo mar 26, 2025 4:32 pmOh echt? Ik herinner me alleen die lekke band van WVA. Hoe kan het dan dat Mathieu 500 meter verderop gewoon in het wiel zat bij WVA?
"Hate it or love it, the underdog's on top".
Re: Wielrennen
Van der Poel en Degenkolb kwamen met elkaar in aanraking. Degenkolb viel daarbij. Van der Poel verloor wat meters en op dat moment viel Van Aert aan. Die had kennelijk lek en wisselde van wiel na de strook:
https://nos.nl/video/2470804-beslissing ... -poel-solo
De ene lekke band is tegenwoordig de andere niet. Doordat ze tubeless rijden vult de vloeibare latex die in de band zit in veel gevallen een gat. Dan verlies je wel wat druk, de ene keer meer dan de andere. Soms kun je door en soms moet je wisselen. Hangt er ook vanaf hoe erg je op de limiet bent gaan zitten met je bandenspanning. Lagere spanning is meer comfort en controle op de strook maar minder marge.
https://nos.nl/video/2470804-beslissing ... -poel-solo
De ene lekke band is tegenwoordig de andere niet. Doordat ze tubeless rijden vult de vloeibare latex die in de band zit in veel gevallen een gat. Dan verlies je wel wat druk, de ene keer meer dan de andere. Soms kun je door en soms moet je wisselen. Hangt er ook vanaf hoe erg je op de limiet bent gaan zitten met je bandenspanning. Lagere spanning is meer comfort en controle op de strook maar minder marge.
Nil volentibus arduum