Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

wimpey
Berichten: 51976
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Wielrennen

Bericht door wimpey » di jul 18, 2023 4:57 pm

Dit was bizar! Pakt 2:50 op Van Aert (3e) op 22 km!!

Hij zag Pogacar. Als tijdrit 3 km langer was geweest, was ie 'm voorbij geweest.

Dus je hebt Pogacar ver ver voor alle rest. En Vingegaard ver voor Pogacar. Dit ruikt naar GOAT.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33601
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » di jul 18, 2023 5:10 pm

Iedere trap raak.

Maar ook zo buitenaards, dat ik het niet kan helpen ook aan 'Rasmussen' te denken, al speelt doping nu niet in het peloton.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

columbus
Berichten: 5408
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door columbus » di jul 18, 2023 5:30 pm

Wat een gruwelijke tijdrit. Echt niet normaal, precies zoals Dumoulin zei, op de limiet maar alles zo onder controle. Van start tot finish briljant, gewoon briljant. Pogacar was natuurlijk ook gewoon erg snel, inclusief fiets wissel een stuk sneller dan van Aert.

Jumbo heeft dit echt tot in de puntjes voorbereid en dat het er zo uitkomt is heel mooi om te zien. Topsport met hoofdletter T.

Er kan nog een heleboel gebeuren met de aankomende zware ritten maar deze had ik niet verwacht. Dacht zelf hooguit een paar seconden winst of verlies voor Vingegaard

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7367
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Wielrennen

Bericht door Trab » di jul 18, 2023 5:31 pm

zeux schreef:Iedere trap raak.

Maar ook zo buitenaards, dat ik het niet kan helpen ook aan 'Rasmussen' te denken, al speelt doping nu niet in het peloton.
Die kon niet zo goed tijdrijden Afbeelding Ik baal er een beetje van. Tour was 2 weken lang hartstikke spannend met een mooi secondenspel tussen die twee. Nu lijkt het wel beslist. Jammer. Ben ook meer Pogi fan dan Vingegaard. Saaie Deen. Maar wel erg sterk helaas.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11925
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Wielrennen

Bericht door Sandro » di jul 18, 2023 5:37 pm

Mwah, zo'n secondenspel klinkt vaak ook spannender dan het is in de praktijk vind ik. Het is dan vooral elkaar in de gaten houden en niet willen verliezen. Nu moet Pogacar iets doen. Ben nog wel benieuwd hoor, zal niet de eerste keer zijn dat hij terug slaat. Al wordt dit wel een heel lastig verhaal, maar de boel is opgeschud en dat vind ik wel leuk.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

columbus
Berichten: 5408
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door columbus » di jul 18, 2023 5:39 pm

Trab schreef:
zeux schreef:Iedere trap raak.

Maar ook zo buitenaards, dat ik het niet kan helpen ook aan 'Rasmussen' te denken, al speelt doping nu niet in het peloton.
Die kon niet zo goed tijdrijden Afbeelding Ik baal er een beetje van. Tour was 2 weken lang hartstikke spannend met een mooi secondenspel tussen die twee. Nu lijkt het wel beslist. Jammer. Ben ook meer Pogi fan dan Vingegaard. Saaie Deen. Maar wel erg sterk helaas.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Haha! Ja mooi hè, tijdrijden was niet echt zijn ding. Hij reed net de straatstenen er uit.

Het secondenspel was zeker gaaf. Maar het wordt nu ook interessant, wat gaat UAE hier tegenover zetten? Die hebben natuurlijk ook een goede ploeg mee. In een normale ronde is het gat wel erg groot maar met Pogacar weet je het niet.

Ik heb niet een uitgesproken voorkeur. De houding van Pogacar vind ik soms irritant “kijk mij het eens allemaal lekker onder controle hebben” mag van mij wat minder. Terwijl Vingegaard af en toe wel weer meer extrovert zijn. Zijn allebei totaal andere types. Maar man, wat zijn dit twee renners

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7367
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Wielrennen

Bericht door Trab » di jul 18, 2023 5:46 pm

columbus schreef:
Trab schreef:
zeux schreef:Iedere trap raak.

Maar ook zo buitenaards, dat ik het niet kan helpen ook aan 'Rasmussen' te denken, al speelt doping nu niet in het peloton.
Die kon niet zo goed tijdrijden Afbeelding Ik baal er een beetje van. Tour was 2 weken lang hartstikke spannend met een mooi secondenspel tussen die twee. Nu lijkt het wel beslist. Jammer. Ben ook meer Pogi fan dan Vingegaard. Saaie Deen. Maar wel erg sterk helaas.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Haha! Ja mooi hè, tijdrijden was niet echt zijn ding. Hij reed net de straatstenen er uit.

Het secondenspel was zeker gaaf. Maar het wordt nu ook interessant, wat gaat UAE hier tegenover zetten? Die hebben natuurlijk ook een goede ploeg mee. In een normale ronde is het gat wel erg groot maar met Pogacar weet je het niet.

Ik heb niet een uitgesproken voorkeur. De houding van Pogacar vind ik soms irritant “kijk mij het eens allemaal lekker onder controle hebben” mag van mij wat minder. Terwijl Vingegaard af en toe wel weer meer extrovert zijn. Zijn allebei totaal andere types. Maar man, wat zijn dit twee renners
Ze zijn beiden buitenaards. Dat zonder meer. Ik had wel verwacht dat Vingegaard zou winnen. Die oogde heel sterk de laatste etappes. Maar zo’n groot verschil had niemand verwacht. Hopelijk kan pogi nog wat. Wel bijzonder dat er zulke jonge renners zo er bovenuit steken. Straks ook nog met Evenepoel, Ayuso en Rodriguez erbij.. allemaal jonge gasten. Kunnen nog mooie Tours worden de komende jaren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11942
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Wielrennen

Bericht door Zuidema » di jul 18, 2023 5:53 pm

wimpey schreef:
di jul 18, 2023 4:57 pm
Dit was bizar! Pakt 2:50 op Van Aert (3e) op 22 km!!

Hij zag Pogacar. Als tijdrit 3 km langer was geweest, was ie 'm voorbij geweest.

Dus je hebt Pogacar ver ver voor alle rest. En Vingegaard ver voor Pogacar. Dit ruikt naar GOAT.
Dit ruikt naar iets anders wat mij betreft. Maar dat zullen we pas over 5 tot 10 jaar zeker weten.
Success will tear us apart.

columbus
Berichten: 5408
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door columbus » di jul 18, 2023 5:55 pm

Ja bizar hè. Had het onlangs met wat vrienden er al over dat we in een wielertijdperk leven dat echt ongekend is. Allemaal jonge gasten met gruwelijk veel talent en rijden om te winnen. Ieder op zijn eigen manier en plan. Merk ook dat het meer en meer een echte teamsport wordt. Dat was het uiteraard al maar zonder een goede ploeg en een goed plan verlies je gewoon. Ben er van overtuigd dat mede door de aanpak van Jumbo, Vingegaard zo goed is. Waar Pogacar misschien meer talent heeft en net als bijv. van Aert meer all-round is

Het worden nog interessante dagen in de Tour.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11942
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Wielrennen

Bericht door Zuidema » di jul 18, 2023 5:56 pm

wimpey schreef:
di jul 18, 2023 4:57 pm
Dit was bizar! Pakt 2:50 op Van Aert (3e) op 22 km!!

Hij zag Pogacar. Als tijdrit 3 km langer was geweest, was ie 'm voorbij geweest.

Dus je hebt Pogacar ver ver voor alle rest. En Vingegaard ver voor Pogacar. Dit ruikt naar GOAT.
Dit ruikt ook naar iets anders wat mij betreft. Maar dat zullen we pas over 5 tot 10 jaar zeker weten.
Success will tear us apart.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41031
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » di jul 18, 2023 8:50 pm

Ongezien dit. Hoe moet Pogacar zich nu voelen? Rij je echt een geweldige tijdrit en krijg je alsnog een enorme draai om je oren.

Deze jongen stond in 2018 dus overdag nog bij te klussen op de visafslag. Nu onderweg naar zijn tweede Tourzege. En wat Dumoulin ook zegt. Dit was gewoon de perfecte tijdrit. Ook de manier waarop hij door de bochten vloog. Dat is met een tijdritfiets echt nog wat lastiger dan met een gewone fiets.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33601
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » di jul 18, 2023 9:28 pm

Morgen deze rit:

Afbeelding

Met dit als slotklim:

Afbeelding

Àls Pogacar iets wil, zal hij neem ik aan op vijf kilometer onder de top gaan. Misschien dat zijn team in de kilometers ervoor al probeert de koers hard te maken?

Hij hoeft niet in één keer die hele achterstand goed te maken natuurlijk. Als hij morgen significant tijd terugpakt, heeft hij zaterdag nog een tweede kans. Dan is het slot een bedrijf in twee klimdelen waar misschien nog iets mogelijk is:

Afbeelding


Ik probeer ook maar wat. Natuurlijk is de Tour voorbij. :ajaxsmiley.gif:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41031
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » di jul 18, 2023 9:36 pm

Dit was een klap zoals Pogacar zelf aan Roglic heeft uitgedeeld op de Planche des belles files. Met nog dit verschil: Roglic was toen niet geweldig en Pogacar vandaag wel.

Ieder nadeel heeft z'n voordeel. Pogacar kan nu wel helemaal vrij koersen. Hij heeft niets meer te verliezen. Woensdag en zaterdag zijn nog twee hele zware ritten. Die slotklim woensdag (Col de la Loze)is een monster. Hij gaat het honderd procent zeker proberen maar dit lijkt inderdaad echt wel klaar.

Ben er als wielervolger al ondersteboven van. Laat staan als je zelf deze draai om je oren hebt gehad. Maar Pogi is wel bijzonder veerkrachtig.
Nil volentibus arduum

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9085
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Wielrennen

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » di jul 18, 2023 9:51 pm

Ik vind het jammer dat ik bij dit soort prestaties nooit meer sec onder de indruk kan zijn, maar altijd een beetje aan doping denk.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41031
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » di jul 18, 2023 10:12 pm

Het zal me eerlijk gezegd een zorg zijn. Denk niet dat er veel sporten zijn die zoveel doen als het gaat om controles. Steek verder voor geen één topsporter mijn handen in het vuur.

Er zijn over het verschil in de tijdrit nog wel wat opmerkingen te maken. Jumbo-Visma heeft om te beginnen met de Cervelo echt wel een betere tijdritfiets. Dat heeft denk ik wel een rol gespeeld in de keuze van Pogacar om een fietswissel te doen.

Daarnaast maken ze er ook al jaren echt heel serieus werk van voortdurend op zoek te gaan naar verbeteringen. Dat is zo ongeveer het levenswerk van Mathieu Heiboer. Gestart nadat ze in de Belkin periode verschrikkelijke resultaten haalden met Mollema en Ten Dam in cruciale Tour tijdritten. Toen liep de rem van Mollema zelfs aan. Wie daar interesse in heeft: https://www.youtube.com/watch?v=8SHoSSziD0s

Vingegaard heeft er ook veel op getraind. Ik schat in dat Pogacar dat veel minder heeft gedaan. Mede gezien zijn volle programma én zijn polsbreuk. Dat zag je terug in de lijnen die Vingegaard koos. Was echt prachtig.

Dit onderdeel is het meest maakbare onderdeel van de wielersport. Daar hebben ze geen gras over laten groeien. Maar met al deze dingen bij elkaar blijft het natuurlijk echt een extreem goed resultaat.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7367
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Wielrennen

Bericht door Trab » di jul 18, 2023 10:36 pm

Vind het een beetje overdreven al die loftrompet over Nijboer en Jumbo. Toen ze met Roglic die laatste tijdrit verloren van Pogi hoorde je ze niet. En dat zou nu dan opeens het verschil gemaakt hebben? Vingegaard had gewoon een superdag. Valt mij deze Tour op dat Vingegaard heel erg goed daalt. Was op de Marie Blanque al toen hij 30 seconden voor lag op de top en in de afdaling nogeens 30 seconden pakte. Vandaag sneed hij ook snoeihard door de bochten. Daar pakt hij gewoon veel tijd. Verder was die fietswissel niet zo handig van Pogi.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41031
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » di jul 18, 2023 10:48 pm

Het telt wel allemaal op. Zo werkt het gewoon met een tijdrit. Materiaal, houding op de fiets, etcetera. Het is allemaal maximaal te trainen en voor te bereiden. Je hebt niet de vele onzekere factoren van een koers. Je staat ook al anders aan de start als je weet dat je zo extreem goed bent voorbereid.

Uiteraard is het wel Vingegaard die echt een bizar sterke prestatie neerzet. Maar als je kijkt naar het verschil tussen die twee vandaag en in de rest van de week dan is het eigenlijk slecht uit te leggen dat het gat zo enorm is. Tenzij een behoorlijk deel dus door de genoemde factoren komt.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7367
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Wielrennen

Bericht door Trab » wo jul 19, 2023 7:01 am

Marillion schreef:Het telt wel allemaal op. Zo werkt het gewoon met een tijdrit. Materiaal, houding op de fiets, etcetera. Het is allemaal maximaal te trainen en voor te bereiden. Je hebt niet de vele onzekere factoren van een koers. Je staat ook al anders aan de start als je weet dat je zo extreem goed bent voorbereid.

Uiteraard is het wel Vingegaard die echt een bizar sterke prestatie neerzet. Maar als je kijkt naar het verschil tussen die twee vandaag en in de rest van de week dan is het eigenlijk slecht uit te leggen dat het gat zo enorm is. Tenzij een behoorlijk deel dus door de genoemde factoren komt.
Dat laatste geloof ik dus niet. Als dat zo zou zijn dan was van Aert niet op 3 minuten gereden. Die heeft immers dezelfde faciliteiten als Vingegaard en kan ook een aardig potje tijdrijden.
Mijns inziens maakte Vingegaard in de eerste 17 km met name het verschil met het aansnijden van de bochten. Hij ging echt als een malle. Daar pakt hij 30 seconden. Daarna wisselt Pogi van fiets wat hem tijd kost, Vingegaard krijgt extra energie doordat hij de tussentijden doorkrijgt en vervolgens ziet hij hem ook nog voor zich fietsen. Tsja, dan ga je vliegen. In de laatste 5 km pakt hij dan nog een minuut.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

wimpey
Berichten: 51976
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Wielrennen

Bericht door wimpey » wo jul 19, 2023 7:03 am

Dumoulin had het er inderdaad ook over dat TJV enorm veel tijd en energie in de absolute details van zo'n tijdrit steekt. Maar ja, dan heb je wel zo'n Jonas nodig zodat het zich loont...

43 km/h op 22km op dergelijk terrein. Verbluffend. Eens kijken of Pogi nog wat kan. Vingegaard's momenten van zwakte zijn zeer zeldzaam, toch?

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41031
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » wo jul 19, 2023 7:45 am

Klopt, al kun je bijvoorbeeld ook gewoon vallen. En eerder deze Tour verloor hij wel wat terrein in de rit over de Tourmalet toen ze eigenlijk gelijk de genadeklap dachten uit te delen. Al kwam dat deels doordat hij wat al te veel energie in zijn aanval had gestoken.

Het blijft wielrennen en het blijft Pogacar. En als je echt wel een keer een slechte dag hebt kan de klok onverbiddelijk zijn. Maar het is natuurlijk wel echt een groot gat en hij is super sterk.

Er liggen vandaag twee keer 10 bonificatie secondes. Eenmaal bij een sprint en eenmaal bij de finish. Maar als Pogacar ze al allebei pakt is de kans groot dat Vingegaard als 2e de 6 secondes pakt. Dan is het potentieel te pakken verschil geen 20 maar 8.

De afdaling naar de finish is vandaag overigens wel echt serieus lastig. Zeer steil en moeilijke bochten. Daar ligt een duur foutje op de loer.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7367
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Wielrennen

Bericht door Trab » wo jul 19, 2023 8:03 am

wimpey schreef:Dumoulin had het er inderdaad ook over dat TJV enorm veel tijd en energie in de absolute details van zo'n tijdrit steekt. Maar ja, dan heb je wel zo'n Jonas nodig zodat het zich loont...

43 km/h op 22km op dergelijk terrein. Verbluffend. Eens kijken of Pogi nog wat kan. Vingegaard's momenten van zwakte zijn zeer zeldzaam, toch?
Uiteraard besteden ze er veel tijd aan. Net als veel andere ploegen. Maar dat wil niet zeggen dat hij hierdoor zo’n gat slaat. Dat is toch vooral de renner zelf. Mathieu vde Poel had vrijwel nog nooit op een tijdritfiets gezeten, laat staan in een windtunnel getest. Die verloor 2 jaar geleden in een tijdrit over 27 km slechts 1 seconde op van Aert en maar 3 seconden op Vingegaard die wel heel veel getest hadden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41031
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » wo jul 19, 2023 12:03 pm

Uiteraard is de kwaliteit van de renner doorslaggevend. Het is altijd een combinatie van factoren. Ik ga er wel vanuit dat het feit dat hij op z'n tijdritfiets zulke geweldige bochten kan rijden ook door de voorbereiding komt. Hij zit perfect op z'n fiets en durft dus mede daardoor ook zo in te sturen. Dat komt niet vanzelf.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41031
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » wo jul 19, 2023 12:10 pm

Pogacar viel net. Vingegaard kon er omheen. Zo zie je maar, het is pas klaar als ze in Parijs over de streep rollen. Hoop dat hij niet al te veel last gaat hebben want ik heb nog wel zin in een show van Pogi.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33601
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » wo jul 19, 2023 12:20 pm

Ze zijn allemaal vroeg op de afspraak...
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33601
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » wo jul 19, 2023 12:24 pm

Het zal een tijdje geleden zijn dat zich al zo vroeg in een bergetappe zo'n 'elite'-kopgroep vormde.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Plaats reactie