F1 en andere autosporten

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7387
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Trab » wo jul 05, 2023 7:43 pm

Max was echt wel beter dan Sainz hoor. Herinner me wedstrijden dat het bij Sainz ronden lang duurde voordat hij iemand inhaalde, terwijl Max overal langs vloog. Qualifing was hij in zijn begin jaren minder in. Niet alleen bij Toro Rosso maar ook bij Red Bull moest hij vaak Ricciardo voor laten. Duurde ook best lang voor zijn eerste pole. Maar naar verloop van tijd werd hij steeds beter met qualifyen en sindsdien staat er geen maat meer op hem. Zowel in de race als met kwalificeren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34446
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » do jul 06, 2023 6:04 am

Frank schreef:
di jul 04, 2023 8:18 pm
Ik denk dat Max het tegen Rosberg in zijn goede tijd ook moeilijker zou hebben, maar dat is giswerk.

Wat ik alleen maar aan wil geven is dat Max nu overal opgehemeld wordt, maar van niemand tegenstand krijgt.

Misschien bij het begin van een race, maar ook al zou hij bij de start een of meerdere plaatsen verliezen, haalt hij iedereen gewoon op snelheid binnen een paar rondes in.

@Ramona: Nascar cup race in Chicago gezien? :smallgrin.gif:
Jazeker! :neutral.gif: Helaas alleen de hoogtepunten…

Mooie race met veel glibberen, glijden en chaos in een pracht decor! :)) Genieten!

Het valt met op dat er weinig ‘spreeee’-vorming is in tegenstelling tot de F1, al begreep ik dat ze dat gaan aanpassen, zodat de ‘spreeee-muur voorkomen wordt.

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34446
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » do jul 06, 2023 11:46 am

Net nogmaals gekeken… vergeet ik toch helemaal debutant Van Gisbergen te noemen; wat een geweldige race heeft hij gereden… gewonnen op de betere banden en overtime finish.

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » do jul 06, 2023 6:26 pm

Was vooraf ook wel een serieuze kandidaat voor de winst.

Stratencircuit zag er akelig hetzelfde uit als de Supercar races in Australië. Was ook niet heel toevallig dat Trackhouse hem voor deze race als gastrijder in de auto gezet heeft :smallgrin.gif:
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33761
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » za jul 08, 2023 4:17 pm

McLaren P2 & P3, even leek het er op dat Norris boven Verstappen zou eindigen, maar die had een sterke derde sector.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10328
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door WP_Legend » za jul 08, 2023 4:21 pm

leuk om Norris weer terug in de top te zien! Ik heb wel een zwak voor dat joch!

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9128
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » za jul 08, 2023 4:23 pm

Staat het stoeltje van Perez onder druk?

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10328
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door WP_Legend » za jul 08, 2023 4:30 pm

Ik weet niet, ze kunnen dat stoeltje net zo goed leeg laten en gewoon al hun geld en development aan Max geven...

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7918
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door elliquido » za jul 08, 2023 4:31 pm

Geweldig voormclearen, maar max ook weer bovenbaas hoor... mooie race krijgen we morgen
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Mano
Berichten: 15195
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Mano » di jul 11, 2023 8:37 am

Max nu 6 wins op rij en Red Bull 11 wins op rij.

Red bull nu gelijk met McClaren record (meeste wins op een rij) en Max moet er nog 3 volgens mij om dat record te vestigen. (9x Vettel, volgens mij)
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Duke » di jul 11, 2023 2:20 pm

De Vries wordt vervangen door Ricciardo, volgens de Telegraaf.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Mano
Berichten: 15195
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Mano » di jul 11, 2023 2:45 pm

Was te verwachten. Presteert niet
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » di jul 11, 2023 3:17 pm

Het tekent voor mij meer de opportunistische F1 wereld.

Hij heeft heet maar liefst 10 wedstrijden (!!!) de kans gehad. Staat maar liefst 2 punten (!!!) achter zijn ploeggenoot die al 2 seizoenen in de F1 rijdt. Is hij dan echt zo veel minder als Tsunoda?

Wat had Helmut Marko verwacht? Dat hij meteen regelmatig in de punten zou rijden in een Alpha Tauri?
Laatst gewijzigd door Frank op di jul 11, 2023 8:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Duke » di jul 11, 2023 3:24 pm

Nu deugt er van die auto ook niet veel volgens mij, maar je hebt gelijk, het viel niet mee wat De Vries liet zien.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Mano
Berichten: 15195
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Mano » di jul 11, 2023 3:33 pm

Lando doet een Champie Spike en Lewis probeert het op een mieterige manier ook :drecul.gif:
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10328
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door WP_Legend » di jul 11, 2023 3:44 pm

Nyck op staande voet ontslagen, Danny Ric gehuurd tot einde van het seizoen als opvolger. Het is officieel door RB aangekondigd.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » di jul 11, 2023 6:32 pm

Bleef 'ie nou echt zoveel achter bij zijn teamgenoot? Ik volg het nauwelijks maar als ik naar de stand in het constructeurskampioenschap kijk hebben ze gewoon met enige afstand de slechtste auto.
Nil volentibus arduum

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » di jul 11, 2023 8:26 pm

Waarom met veel bombarie binnengehaalde Nyck de Vries na 10 races al weer klaar is in de Formule 1

Als ‘meest ervaren rookie ooit’ kwam Nyck de Vries bij AlphaTauri met veel bombarie de Formule 1 in. Tien races later is hij alweer buiten gegooid. Analyse over een mislukt avontuur, van beide kanten.

Arjan Schouten 11-07-23, 19:10 Laatste update: 20:01

De basis was al dun. Flinterdun. Op grond van één geslaagde grand prix - als invaller in Monza - strikten ze hem plots als droomkandidaat, na nota bene een belletje van de coureur zelf. Eenmaal in de auto was iedereen het er al vrij rap weer over eens dat de droom in theorie toch mooier leek.

Zie hier het mislukte verhaal van Nyck de Vries bij AlphaTauri in een notendop. Een klassiek Formule 1-avontuur waarbij zowel piloot als team in diepe vormcrisis fouten maakten. De 28-jarige De Vries staat een illusie armer buiten. AlphaTauri, ooit een opleidingsteam, ploetert op de Hungaroring straks vrolijk verder met herintreder Daniel Ricciardo (34), met wie het onmogelijk veel slechter kan gaan. Zo hard is de realiteit ook.

Is de vroege exit van De Vries terecht? Dat hij nog op 0 WK-punten staat helpt niet mee. En natuurlijk, De Vries had er slim aan gedaan net iets vaker in positieve zin op te vallen. Al is het maar de vraag of dat heel realistisch was om van hem te verwachten in de toch vrij dramatische AT04 die AlphaTauri dit seizoen bouwde. De Japanner Yuki Tsunoda, toch al twee volle seizoenen ervaring bij de Italianen op zak, zakt er ook ver mee door de ondergrens.

,,Als bevestigen betekent dat mensen punten van me verwachten, dan kan ik ze uit de droom helpen. Dat is niet realistisch”, verzuchtte De Vries onlangs nog. Zeldzaam eerlijke teksten in de F1-paddock, misschien wel onhandig eerlijk. Want hoe slecht een auto ook is, een auto kun je niet ontslaan. Een coureur zonder geloof en vertrouwen wel.

In retroperspectief moet je de conclusie trekken dat de start van de tweede Nederlander al een valse was. De Vries tekende voor titels in de Formule 2 en de Formule E, schurkte jaren tegen een kans in de koningsklasse aan. Maar dat daar nooit een deur opende, kwam niet alleen omdat hij geen enorme zak geld meebracht. Er bestond ook gerede twijfel over zijn capaciteiten. Degelijk, dat zeker. Maar een buitengewoon talent? Niemand durfde dat te beweren.

In tests en vrije trainingen sprokkelde hij meer en meer ervaring, toen hij vorig jaar herfst in Monza zelf een opening wist te forceren na zijn sterke invalbeurt namens Williams. Tachtig F1-minuten op zijn cv en meteen twee wk-punten, daar kon hij wel mee de markt op. Max Verstappen adviseerde hem meteen Helmut Marko te bellen. De technisch adviseur van de Red Bull-stal hapte bij gebrek aan betere opties opportunistisch toe, tegen de zin van Christian Horner in. Zo werd een bijna opgegeven jongensdroom van een rijpe twintiger uit Sneek alsnog realiteit. Maar zo mooi als in die droom werd het nooit.

Groots was zijn presentatie in New York, waar De Vries in februari in een concertzaal naast Central Park de spotlight op zich gericht kreeg. Of het heel verstandig was van Alpha Tauri-teambaas Franz Tost hem daar meteen neer te zetten als ‘meest ervaren rookie ooit’, zelfs hardop te fantaseren over een toekomst bij het grote Red Bull Racing? Mwah... Slechts één F1-race op zijn cv, maar De Vries moest meteen maar teamleider en een soort mentor voor Tsunoda worden, daar kwam kortweg zijn opdracht op neer. Een nogal ambitieus, vrij onrealistisch plan, waarmee meteen druk op de ketel werd gezet. Deze ervaren rookie hoefde absoluut niet op geduld of fluwelen handschoentjes te rekenen. Meteen leveren, of voor jou tien anderen conform de genadeloze Red Bull-filosofie, zo werd hem al snel duidelijk.

Zonder kickstart werd zijn status meteen penibel. Aan de nogal opgeklopte verwachtingen voldoen, bleek totaal niet haalbaar. Een keer twaalfde in Monaco, verder kwam De Vries niet als fulltime F1-coureur. Kapot vleugeltje in Melbourne. Crashes in kwalificatie en race in Bakoe. Knullig contact met Lando Norris in de openingsronde in Miami. ,,Ik maak gewoon teveel fouten”, concludeerde De Vries destijds zelf terecht.

Een afgelaste race op Imola, twaalfde in Monaco, veertiende in Spanje. Die serie leek wat weken rust te geven op weg naar de voor hem bekende Europese zomerafspraken. Maar in Canada werd wel duidelijk dat het ondertussen al vijf voor twaalf was voor De Vries. Hij kreeg volgens Marko nog vier races de tijd om het team voor de zomerstop te overtuigen, anders moest hij niet op een tweede seizoenshelft rekenen. Die vier races van de waarheid werden hem niet eens gegund. Twee keer kleurloos zeventiende in Oostenrijk en Silverstone en de Nederlander werd al meteen bij het grof vuil gezet.

Wat ongetwijfeld niet mee heeft geholpen is de matige vorm van Sergio Pérez, teammaat van Verstappen bij Red Bull. Reden voor Marko om de op het oude nest teruggekeerde Ricciardo weer een halfjaartje te testen bij het zusterteam. Blijkt de Australiër nog op snelheid, kan het zomaar zijn dat hij straks weer een potentiële pion is om de ploeterende Mexicaan te vervangen.

,,Ik wil Nyck bedanken voor zijn waardevolle bijdrage aan het team en ik wens hem alle succes in de toekomst”, meldde teambaas Tost in een uiterst summiere verklaring. De vraag is wat voor toekomst hem nog rest. Sowieso een buiten de Formule 1, na een beroerd halfjaar koningsklasse. Zoekend naar de kroon op zijn racecarrière, vond hij daar een gigantische deceptie.
AD.nl
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Mano
Berichten: 15195
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Mano » do jul 13, 2023 10:42 am

Mercedes heeft de handdoek gegooid en gaat zich vanaf nu volledig bezig houden met ontwikkeling auto 2024.
Ze gaan het concept loslaten en richting copy/paste red bull
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10328
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door WP_Legend » za jul 22, 2023 4:08 pm

Max op de eerste rij... Lijkt erop alsof de upgrades geen upgrades zijn.. maar goed de race is lang.


Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9128
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » za jul 22, 2023 9:50 pm

Mano schreef:Mercedes heeft de handdoek gegooid en gaat zich vanaf nu volledig bezig houden met ontwikkeling auto 2024.
Ze gaan het concept loslaten en richting copy/paste red bull
En nog geen 10 dagen later staan ze op pole.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » zo jul 23, 2023 4:21 pm

Net even de samenvatting gekeken omdat die laatste Tour etappe altijd een draak is. Hamilton had lang plezier van die pole position. Was toch best spannend tot en met de eerste bocht.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7387
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Trab » zo jul 23, 2023 4:40 pm

Marillion schreef:Net even de samenvatting gekeken omdat die laatste Tour etappe altijd een draak is. Hamilton had lang plezier van die pole position. Was toch best spannend tot en met de eerste bocht.
Afbeelding. Man man. Het is echt niet meer leuk zo weinig spanning is er. Ik denk dat ik mijn viaplay abonnement maar ga opzeggen .


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33761
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo jul 23, 2023 5:07 pm

Trab schreef:
zo jul 23, 2023 4:40 pm
Marillion schreef:Net even de samenvatting gekeken omdat die laatste Tour etappe altijd een draak is. Hamilton had lang plezier van die pole position. Was toch best spannend tot en met de eerste bocht.
Afbeelding. Man man. Het is echt niet meer leuk zo weinig spanning is er. Ik denk dat ik mijn viaplay abonnement maar ga opzeggen .


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Daarachter gebeurde genoeg.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34446
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » zo jul 23, 2023 5:19 pm

Precies. Blijven de liefhebbers over! :))

Plaats reactie