Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Wielrennen

Bericht door Zuidema » vr mar 24, 2023 4:51 pm

Trab schreef:
vr mar 24, 2023 4:37 pm
De 3 tenoren geven vast een proefje voor Vlaanderen in de E3 prijs


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Spetterende finale straks? Ik durf nu geen winnaar te voorspellen. Alledrie lijken ze al in een bloedvorm.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » vr mar 24, 2023 5:11 pm

Heerlijke koers gezien!

Wat een genot dat de grote namen er telkens weer op tijd aan willen beginnen. Kan zomaar zijn dat ze volgende week zondag met hetzelfde drietal naar de streep in Oudenaarde rijden. Al is die koers wel zwaarder en langer. Van Aert had het nu bij de aanvallen bergop paar keer echt lastig. Dat kan hij dan niet hebben, maar het duurt nog een week.

Zondag eerst Gent Wevelgem. Daar krijgen we deze confrontatie niet maar gaat ook vast de moeite zijn.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Wielrennen

Bericht door Trab » vr mar 24, 2023 5:22 pm

Marillion schreef:Heerlijke koers gezien!

Wat een genot dat de grote namen er telkens weer op tijd aan willen beginnen. Kan zomaar zijn dat ze volgende week zondag met hetzelfde drietal naar de streep in Oudenaarde rijden. Al is die koers wel zwaarder en langer. Van Aert had het nu bij de aanvallen bergop paar keer echt lastig. Dat kan hij dan niet hebben, maar het duurt nog een week.

Zondag eerst Gent Wevelgem. Daar krijgen we deze confrontatie niet maar gaat ook vast de moeite zijn.
Ja hopen dat van Aert moet lossen in Vlaanderen. In de sprint wordt het lastig hem te verslaan. Denk niet dat het Mathieu een 2e keer lukt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » vr mar 24, 2023 5:29 pm

Ik zou het ook wel mooi vinden als Pogacar wint in Vlaanderen. Hoe hij de Oude Kwaremont en Paterberg telkens aanvalt. Man wat gaat dat hard.

Van der Poel zal ondanks de 2e plaats toch tevreden zijn. Heeft een paar keer goed doorgetrokken op de heuvels en kon als enige echt mee met Pogacar bij zijn aanvallen. Dit was een prima vervolg na Milaan San Remo. Ook na een serie heuvels is hij nog enorm explosief.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Wielrennen

Bericht door Trab » vr mar 24, 2023 5:37 pm

Marillion schreef:Ik zou het ook wel mooi vinden als Pogacar wint in Vlaanderen. Hoe hij de Oude Kwaremont en Paterberg telkens aanvalt. Man wat gaat dat hard.

Van der Poel zal ondanks de 2e plaats toch tevreden zijn. Heeft een paar keer goed doorgetrokken op de heuvels en kon als enige echt mee met Pogacar bij zijn aanvallen. Dit was een prima vervolg na Milaan San Remo. Ook na een serie heuvels is hij nog enorm explosief.
Zeker. Van der Poel moest vorig jaar ook alle zeilen bijtrekken om in het wiel te blijven. Wel jammer dat van Baarle onderuit ging. Hopelijk niet al te ernstig.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » vr mar 24, 2023 5:45 pm

Ja, dat zou voor Jumbo Visma zeer welkom zijn. Proberen om Van Baarle vooruit te krijgen zodat Van Aert iets defensiever kan koersen. Ga Van Baarle maar eens halen als hij eenmaal een gat heeft.

Probleem voor hun zal zijn dat Pogacar en Van der Poel ook niet van gisteren zijn. Ik denk dat die twee er wel zin in hebben om er al vroeg in de wedstrijd een klap op te geven. Hoe eerder ze dat doen hoe kleiner de kans dat ze in een lastig ploegenspel terechtkomen.
Nil volentibus arduum

columbus
Berichten: 5285
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door columbus » vr mar 24, 2023 6:29 pm

En ondertussen rijdt ook Roglic de straatstenen er uit.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » vr mar 24, 2023 6:38 pm

Ja, dat gaat straks ook een duel worden. Roglic versus Evenepoel.

Roglic moet wel nog terug leren lachen en juichen. Mijn hemel. Heeft al 5 of 6 ritten te pakken dit jaar en hij komt niet verder dan z'n computer te stoppen zodra hij over de streep is. Dat is wel héél zuinig.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Wielrennen

Bericht door Zuidema » zo mar 26, 2023 3:58 pm

Jumbo dus superieur in Gent-Wevelgem. En LaPorte zal na dit ''cadeau'' helemaal de stenen uit de straat rijden voor Van Aert.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo mar 26, 2023 5:26 pm

Hele sterke prestatie. Vanaf 50km vertrekken met twee. En de rest wist hoe laat het was, die konden dus niet beter. Dat was ook wel te zien aan de gezichten bij de achtervolgers. Is een zware dag geweest in de regen.

Deze uitslag zal Van der Poel en Pogacar waarschijnlijk sterken in de gedachte om er zondag vroeg aan te beginnen zodat ze zo snel mogelijk een man tegen man gevecht krijgen.
Nil volentibus arduum

columbus
Berichten: 5285
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Wielrennen

Bericht door columbus » zo mar 26, 2023 7:50 pm

Mooie koers weer vandaag. Jumbo waren erg goed weer en een mooi gegunde overwinning voor de Fransman, die rijdt de komende weken wel op kop Bizar gewoon dat de achtervolgers met een flinke groep het gat geen seconde dicht konden rijden

Komend weekend, Vlaanderen. Ik kijk er naar uit en ga goed voor zitten.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33279
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » wo mar 29, 2023 10:11 pm

Het bericht waarvan je wist dat het zou komen:
‘Jumbo stopt na 2024 met sponsoring wieler- en schaatsploeg’
Supermarktketen Jumbo stopt na 2024 als hoofdsponsor van de wieler- en schaatsploeg, meldt de NOS. Volgens ploegbaas Richard Plugge is er 'geen reden voor paniek'.

Erik van Lakerveld29 maart 2023, 21:46
Ploegleiderswagen van Jumbo tijdens de Tour de France van vorig jaar. Beeld Klaas Jan van der Weij / de Volkskrant
Ploegleiderswagen van Jumbo tijdens de Tour de France van vorig jaar.Beeld Klaas Jan van der Weij / de Volkskrant
Het geel van supermarktketen Jumbo hing de afgelopen jaren om de schouders van talloze kampioenen: bij tourwinnaar Jonas Vingegaard en alleskunner Wout van Aert, maar ook bij olympisch schaatskampioenen als Sven Kramer en Thomas Krol. Na 2024 kan het met die opvallende kleur gedaan zijn. Volgens de NOS eindigt de sponsordeal van Jumbo met de gecombineerde wieler- en schaatsploeg na volgend jaar.

Het aflopen van het contract wordt door woordvoerders van zowel de supermarkt als de schaats- en wielerploeg met wollige woorden omkleed. ‘We kijken naar onze positionering’, zegt een vertegenwoordiger van Jumbo bij de NOS. ‘Alle scenario’s liggen op tafel, maar waar het allemaal eindigt...?’, meldt de wielerploeg. Maar dat de supermarkt niet meer als hoofdsponsor door zou willen, lijkt wel zeker te zijn.

Financieel heeft Jumbo weinig te klagen. Vorig jaar bedroeg de omzet voor het eerst in de geschiedenis van het familiebedrijf meer dan 10 miljard euro. Maar tegelijkertijd bevindt Jumbo zich wel degelijk in zwaar weer, juist vanwege diezelfde familiebanden. In september werd topman Frits van Eerd aangehouden op verdenking van witwassen. Hij trad terug, Ton van Veen nam zijn positie over.

Daarmee was de kou nog niet uit de lucht. Deze maand onthulde Het ­Financieele Dagblad dat Van Eerd, die de liefde voor de sport met zijn vorig jaar overleden vader Karel deelde, mogelijk leveranciers onder druk zette om mee te doen in sportsponsoring. ‘Er is nogal wat aan de hand daar’, stelde ploegbaas Richard Plugge op onderkoelde wijze vast bij de NOS.

Plugge had net Fransman Christophe Laporte, nu op eigen kracht, de 20ste zege voor de ploeg zien pakken in Dwars door Vlaanderen en had liever over dat succes en de teamtactiek uitgeweid dan over de sponsorperikelen. Hij hield zich naast de ploegbus op de vlakte over de consequenties, maar gaf ook aan dat na het turbulente jaar van Jumbo niet zo gek was dat het lopende contract ter discussie is komen te staan.

In 2018 werd Jumbo, dat sinds 2014 als co-sponsor aan de schaats- en wielerformatie verbonden was, als hoofdsponsor gepresenteerd. Plugge noemde het een ‘megadeal’ die in Nederland zijn gelijke niet kende. Het contract zou voor een onbepaalde periode gelden, maar in ieder geval 5 jaar.

Veel geld gestoken
De supermarkt stak veel geld in Team Oranje BV, zoals de overkoepelende organisatie heet. Een derde van de begroting van 36 miljoen kwam voor rekening van de Brabantse kruidenier. Daarnaast is het ook een van de vaste geldschieters van Max Verstappen. Volgens de Sponsormonitor behoort Jumbo tot de 5 grootste sportssponsoren van Nederland, met een totaalbudget van 15 miljoen.

Met Jumbo als hoofdsponsor groeide met name de wielerploeg uit tot een grootmacht in de sport. Het drukte Ineos aan de kant in de grote rondes en Quickstep in de klassiekers met de dikste portemonnee en de blinkendste prijzen. De Tour de France van 2022 was het onbetwiste hoogtepunt met de eindzege voor Vingegaard en drie ritzeges van Van Aert.

Een decennium eerder zag het er nog heel anders uit. Toen trok Rabobank zich na dopingperikelen terug als sponsor en dreigde de wielerploeg kopje-onder te gaan. Met Jumbo als sponsor naast LottoNL in 2014, vond Plugge vaste grond onder de voeten voor zijn equipe en ging het de samenwerking aan met de schaatsploeg van Jac Orie

Schaatscoach Orie
De schaatscoach weet op zijn beurt ook hoe lastig het is om betrouwbare geldschieters te vinden. Hij zag in 2009 de DSB-bank als sponsor omvallen, met medeneming van heel wat spaargeld en loon van leden van de ploeg. Daarna moest Orie het in 2012 ook nog een tijdje zonder sponsor redden toen Control uit het schaatsen stapte en er niet direct een vervanger gevonden werd. Met Jumbo en het onbepaalde contract leek die onzekerheid definitief ten einde.

Dat blijkt nu toch anders, al is een groot verschil met de Rabobank-tijd en het DSB-debacle. Jumbo mag de hoofsponsor zijn, het is in elk geval niet de enige geldschieter. Het Noorse softwarebedrijf Visma is de tweede hoofdsponsor en brengt nu ongeveer een zesde van het budget in, maar daarnaast zijn er nog talloze kleinere co-sponsors die klap kunnen dempen.

Bovendien biedt de opzegtermijn van twee jaar ruimte om naar een nieuwe financier te zoeken. En er zijn er nog gesprekken over een voortzetting van de samenwerking met Jumbo. De kans is aanwezig dat het gat dat Jumbo achterlaat niet zo groot is als het nu lijkt.

‘Er zijn geen enkele zorgen, er is geen reden tot paniek. We hebben meer partners dan alleen Jumbo’, zei Plugge. ‘Dit project gaat nog wel door.’
Fall out van Van Eerds escapades.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » do mar 30, 2023 10:27 am

Met de huidige prestaties zou het voor de wielerploeg niet zo heel lastig moeten zijn om een nieuwe hoofdsponsor te vinden. Met Pon hebben ze sowieso al een interessante partner die een aantal relevante merken heeft.

Die schaatsers zoeken het maar uit. :smallgrin.gif:
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » vr mar 31, 2023 1:03 pm

Ik begrijp inmiddels dat Jumbo niet zozeer een besluit heeft genomen om te stoppen maar dat de ploeg graag met een groter budget wil gaan werken. Het is dus vooral de bedoeling dat deze of een nieuwe sponsor meer gaat betalen. Dus het kan goed zijn dat Jumbo wel op één of andere manier verbonden blijft aan de ploeg. Of ze echt substantieel meer geld gaan ophalen moet ik nog wel even zien gebeuren. Wil je daarvoor dan bijvoorbeeld ook naar de zandbak gaan zoals enkele andere teams al hebben gedaan?

Zondag eerst de Vlaamse hoogmis. Ben heel benieuwd of andere ploegen in staat zijn om de strijd tussen de grote drie te ontregelen. Het lijkt lastig maar toch zijn er vrijwel elke editie wel één of twee renners die verrassen, zoals vorig jaar bijvoorbeeld Madouas.

Pidcock komt weer meedoen na zijn hersenschudding maar het lijkt me sterk dat hij tot diep in de finale mee gaat doen eerlijk gezegd. Ganna is er daar niet bij, die zet alles op Roubaix.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Wielrennen

Bericht door Trab » vr mar 31, 2023 4:42 pm

Marillion schreef:Ik begrijp inmiddels dat Jumbo niet zozeer een besluit heeft genomen om te stoppen maar dat de ploeg graag met een groter budget wil gaan werken. Het is dus vooral de bedoeling dat deze of een nieuwe sponsor meer gaat betalen. Dus het kan goed zijn dat Jumbo wel op één of andere manier verbonden blijft aan de ploeg. Of ze echt substantieel meer geld gaan ophalen moet ik nog wel even zien gebeuren. Wil je daarvoor dan bijvoorbeeld ook naar de zandbak gaan zoals enkele andere teams al hebben gedaan?

Zondag eerst de Vlaamse hoogmis. Ben heel benieuwd of andere ploegen in staat zijn om de strijd tussen de grote drie te ontregelen. Het lijkt lastig maar toch zijn er vrijwel elke editie wel één of twee renners die verrassen, zoals vorig jaar bijvoorbeeld Madouas.

Pidcock komt weer meedoen na zijn hersenschudding maar het lijkt me sterk dat hij tot diep in de finale mee gaat doen eerlijk gezegd. Ganna is er daar niet bij, die zet alles op Roubaix.
Ja ze willen concurreren met Ineos. Maar die betalen iets van 40 miljoen. Jumbo maar 10.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9020
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Wielrennen

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » vr mar 31, 2023 4:54 pm

Is dat echt zo’n groot verschil in begroting joh? Zien we niet echt af aan de resultaten van beide ploegen toch?

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » vr mar 31, 2023 5:29 pm

Nee, Jumbo-Visma zit wel lager maar het gat is niet zó groot. Ongeveer 45 versus 25 miljoen. En UAE zit rond de 35. Dan heb je de drie koplopers gehad. Dit zijn de bedragen van afgelopen seizoen. Zal nu niet heel erg afwijken.

Grofweg heb je dus voor de prijs van één Bergwijn een volledig wielerploeg een heel seizoen op het allerhoogste niveau aan het rijden.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33279
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » vr mar 31, 2023 5:31 pm

Marillion schreef:
vr mar 31, 2023 5:29 pm
Grofweg heb je dus voor de prijs van één Bergwijn een volledig wielerploeg een heel seizoen op het allerhoogste niveau aan het rijden.
:ajaxsmiley.gif:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Wielrennen

Bericht door Trab » vr mar 31, 2023 6:01 pm

Marillion schreef:Nee, Jumbo-Visma zit wel lager maar het gat is niet zó groot. Ongeveer 45 versus 25 miljoen. En UAE zit rond de 35. Dan heb je de drie koplopers gehad. Dit zijn de bedragen van afgelopen seizoen. Zal nu niet heel erg afwijken.

Grofweg heb je dus voor de prijs van één Bergwijn een volledig wielerploeg een heel seizoen op het allerhoogste niveau aan het rijden.
Chris Woerts had het gisteren bij VI over 10 miljoen van Jumbo.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » vr mar 31, 2023 6:08 pm

Ik heb het over de totale begroting. Visma draagt als co-sponsor natuurlijk ook behoorlijk bij en ze hebben er nog een aantal. Ik denk dat de bijdrage van Jumbo wel wat hoger ligt maar ze betalen zeker niet alles.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13698
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Wielrennen

Bericht door Jinne » vr mar 31, 2023 7:00 pm

He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » za apr 01, 2023 3:05 pm

Ze hebben morgen wel geluk met het weer zeg. Zit de Volta Limburg Classic te kijken en daar rijden ze de hele dag in de regen. Morgen tijdens Vlaanderen een droge zonnige dag.

Ik ben echt heel benieuwd hoe de koers zich gaat ontwikkelen. Dit parcours met verschillende passages Oude Kwaremont en Paterberg is zo zwaar dat eigenlijk altijd wel de sterkste renners overblijven. Jumbo Visma is heel dominant en wil denk ik zo lang mogelijk ploeggenoten bij Van Aert hebben. Pogacar en Van der Poel zullen daar dan weer zo snel mogelijk vanaf willen. En wat als je niet bij die ploegen zit? Soudal Quick Step moet haast vanuit de start gaan aanvallen als ze de finale in beeld willen rijden gezien hun prestaties tot nu toe.

Gaat het weer naar een explosie op de Oude Kwaremont met de grote drie? En kan Van der Poel zijn karretje dan weer als enige aanhaken bij Pogacar?

Wat ook een mooi scenario zou zijn: Pogacar die met een kleine voorsprong over de Paterberg komt en vlak daarachter dan Van der Poel en Van Aert. Gaan die laatste twee dan op elkaar wachten en samenwerken of willen ze de ander niet terug tot bij Pogacar brengen? Zo'n mooi secondespel tot in de laatste kilometer.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo apr 02, 2023 10:25 am

Alpecin moet al de halve ploeg stevig energie laten verbruiken omdat het peloton in twee stukken is gebroken en Van der Poel met een aantal andere kopmannen achter de breuk zat. Dat is toch slordig, Kragh Andersen nu al moeten inzetten.

Eerste uur 50km/u en nog geen vroege vlucht weg. Gaat een zware koers worden zo.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo apr 02, 2023 12:04 pm

Gigantische valpartij doordat een Bahrein renner buitenom positie wil winnen, in het natte gras stuurt en daardoor terug de weg het peloton in schiet. Da's echt wel een rode kaart wat mij betreft. Veel renners serieus gevallen met mannen als Alaphillipe, Stuyven en Sagan erbij.

Ik snap dat je soms moet vechten voor posities maar dit was echt wel verwijtbaar.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Wielrennen

Bericht door Sandro » zo apr 02, 2023 12:16 pm

Marillion schreef:
zo apr 02, 2023 12:04 pm
Gigantische valpartij doordat een Bahrein renner buitenom positie wil winnen, in het natte gras stuurt en daardoor terug de weg het peloton in schiet. Da's echt wel een rode kaart wat mij betreft. Veel renners serieus gevallen met mannen als Alaphillipe, Stuyven en Sagan erbij.

Ik snap dat je soms moet vechten voor posities maar dit was echt wel verwijtbaar.
De mannen van Eurosport zijn het niet met je eens.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Plaats reactie