Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Chris
Berichten: 1284
Lid geworden op: ma mar 08, 2004 10:06 pm
Locatie: Buitenpost

Re: Wielrennen

Bericht door Chris » ma jul 20, 2015 2:30 pm

Wie had je van Lotto-Jumbo mee verwacht? Kruiswijk? Heeft de Giro al in de benen. Geeft aan dat hij vermoeid is. Ten Dam? Bronchitis. Keldermann? Heeft vrijdag de hele dag voor aan gefietst. Van Emden? Tankink? Vind het altijd makkelijk schieten op Jumbo terwijl de mannen van Giant-Alpecin nooit geacht worden om mee te springen in dit soort etappes. Ik had eerder van de Nederlanders de Friese delegatie verwacht: Weening, Westra. En verder Van Baarle.
Chris a.k.a Giiser

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48024
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Wielrennen

Bericht door peter » ma jul 20, 2015 4:15 pm

Geschke zit er toch gewoon bij van Giant? Gisteren ook al, trouwens.

Het is niet makkelijk schieten. Paul Martens is goed en had hier bij kunnen (en moeten!) zitten. Kruijswijk? Ik had toch een keertje iets verwacht. Anders is het ook de inschattingsfout om die jongen mee te nemen, hoor. Had dit al zien aankomen namelijk. Kelderman? Ja vrijdag zat hij er bij, maar nu is het maandag. Ook Van Emden en Vanmarcke hadden mee gekund. Leezer, Ten Dam en Tankink zijn er niet toe in staat inderdaad.

Zoals gezegd, ik had verwacht dat er wat Nederlanders bij zouden zitten. Van Baarle, Weening voorop. Echt als er 23 man ontsnappen er zit geen Jumbo of Nederlander bij, dan doe je het gewoon slecht.

Mooie koers vandaag. :biggthumpup.gif:

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door brigade zuid » ma jul 20, 2015 4:27 pm

Lekkere val net van Thomas, waardoor Gesink misschien een plaatsje kan stijgen in het klassement, Mollema misschien 2?

Gebruikersavatar
Khraa
Berichten: 6942
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 7:02 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Khraa » ma jul 20, 2015 5:37 pm

Ik heb een beetje moeite met Sagan, hij is toch eigenlijk veel te stoer om de anti-held van deze tour te worden?
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Wielrennen

Bericht door Duke » ma jul 20, 2015 8:11 pm

Wat vind jij van Sagan, BZ?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door brigade zuid » ma jul 20, 2015 9:37 pm

Mooi kereltje, maar wel een beetje een loser natuurlijk als je zo vaak net niet wint.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Wielrennen

Bericht door Duke » ma jul 20, 2015 10:39 pm

En als het een Nederlander zou zijn? Of maakt dat niet uit?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door brigade zuid » ma jul 20, 2015 11:04 pm

Dan zou ik me enorm irriteren dat hij telkens net niet wint en me er over opwinden dat hij alles in zn eentje moet doen.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9375
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Wielrennen

Bericht door Monkey Tonk » di jul 21, 2015 8:29 am

Khraa schreef:Ik heb een beetje moeite met Sagan, hij is toch eigenlijk veel te stoer om de anti-held van deze tour te worden?
De anti-held? Is dat niet Charlie Brown in 't geel?

Ik zat nooit op het puntje van mijn stoel bij wielrennen, totaan die afdaling van gisteren. Rock 'n' roll!!! Volgens mij is een fiets voor hem wat een gitaar voor Jimi Hendrix was. (Het enige wat eraan ontbrak was het commentaar van Theo Koomen).

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48024
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Wielrennen

Bericht door peter » di jul 21, 2015 9:39 am

Duke schreef:En als het een Nederlander zou zijn? Of maakt dat niet uit?
Sagan wint met overmacht voor de vierde keer achtereen de groene trui. Een monsterlijke prestatie.

Chris
Berichten: 1284
Lid geworden op: ma mar 08, 2004 10:06 pm
Locatie: Buitenpost

Re: Wielrennen

Bericht door Chris » di jul 21, 2015 9:42 am

Peter schreef:Geschke zit er toch gewoon bij van Giant? Gisteren ook al, trouwens.

Het is niet makkelijk schieten. Paul Martens is goed en had hier bij kunnen (en moeten!) zitten. Kruijswijk? Ik had toch een keertje iets verwacht. Anders is het ook de inschattingsfout om die jongen mee te nemen, hoor. Had dit al zien aankomen namelijk. Kelderman? Ja vrijdag zat hij er bij, maar nu is het maandag. Ook Van Emden en Vanmarcke hadden mee gekund. Leezer, Ten Dam en Tankink zijn er niet toe in staat inderdaad.

Zoals gezegd, ik had verwacht dat er wat Nederlanders bij zouden zitten. Van Baarle, Weening voorop. Echt als er 23 man ontsnappen er zit geen Jumbo of Nederlander bij, dan doe je het gewoon slecht.

Mooie koers vandaag. :biggthumpup.gif:

Ik had het specifiek over de Nederlanders. Maar Giant zat er indd gisteren bij in de vorm van Gescke. Voor de rest vind ik dat Lotto-Jumbo voortreffelijk koerst. Dat ze de ontsnapping van de dag een keer missen, kan ik ze vergeven: Ze hebben sowieso al drie etappes kleur gegeven (Gesink, VanMarcke, Keldermann), das meer dan Giant-Alpecin.
Chris a.k.a Giiser

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33762
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » di jul 21, 2015 10:14 am

Peter schreef:
Duke schreef:En als het een Nederlander zou zijn? Of maakt dat niet uit?
Sagan wint met overmacht voor de vierde keer achtereen de groene trui. Een monsterlijke prestatie.
Sagan zit iets van tien etappes of zo voorin. Dat vind ik oneindig veel sterker dan een gozer die een keer meezit in een etappe, wint, maar de andere 20 etappes anoniem meedraait. Winnen is wat dat betreft relatief ten opzichte van steeds opnieuw bij eerste vijf/tien zitten.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48024
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Wielrennen

Bericht door peter » di jul 21, 2015 11:09 am

Precies Zeux. Die gozer zit 11x bij de eerste 5. 11x.

Chris, we verschillen dan echt van mening over Lotto Jumbo. Ik vind dat ze veel te weinig laten zien. Deels door ongeluk (Ten Dam en Kelderman), maar ook deels door matig koersinzicht en angst en behoudenheid. Gesink geeft wat kleur en rijdt z'n sterkste ronde ooit, maar hij moet oppassen dat hij niet in de reactiemodus schiet. Aanval Mollema? Reactie Gesink. Aanval Nibali? Reactie Gesink. Daar staat tegenover dat hij het een keer heeft geprobeerd, maar ik zou hem toch echt verzoeken om die reacties op te sparen. Hij zal uiteindelijk wel zevende worden (Thomas gaat hij voorbij, maar Nibali komt hem nog voorbij). Zeer knappe prestatie.

Verhoeven geeft telkens aan dat er mannetjes bij Gesink moeten blijven, maar veel van die jongens zijn gewoon van geen waarde in het hooggebergte. Sowieso vind ik nog altijd dat je met vier 'schaduw'-kopmannen weinig tot niets klaarspeelt. Voor een deel moet je putten uit de middelen (mensen) die je hebt, maar toch. Van een Kruijswijk heb ik al gezegd dat ik het veel te vroeg vind om hem twee keer uit te spelen in een opeenvolgende ronde en nu blijkt dat die jongen echt op z'n tandvlees rijdt. Kies er dan voor om die jongen pas weer in te zetten in de Vuelta. Is dat wijsheid achteraf? Nee, al meermalen geroepen. Met Ten Dam heb je iemand in huis die een mooi eindklassement kan rijden, maar als dat niet lukt, dan heb je ook weinig aan die jongen. Rijdt in normale doen altijd wel top 10-20, maar mist iedere vorm van explosiviteit om een keertje mee te zitten. Dat is echt een groot manco.
Kelderman was mijn darkhorse, maar die heeft helaas heel veel pech. Dat komt wel weer goed.
Vanmarcke rijdt aardig, maar niet meer dan dat. Had ik ook meer van verwacht. Paul Martens nog wel een keertje aan het venster gezien, maar ook dat is wat karig. De andere luitenanten zijn goed voor wat spandiensten, maar zullen nooit hun kop aan het venster zetten.

De vergelijking met Giant is natuurlijk niet helemaal fair. Die leveren hun grootste wapen al in, in de eerste tourweek. Verder rijdt Degenkolb natuurlijk wel aan kop met 2x een 2e plek en in totaal 5x top-5. Als die Barguil top-10 rijdt en Degenkolb pakt de laatste etappe, dan is de Tour meer dan geslaagd voor hen. Vergeet ook niet dat het een team is die mikt op een compleet wielerseizoen. Bij Jumbo zijn alle peilen eigenlijk veel meer gericht op drie weken Tour. Dan moet je er wat mij betreft ook wel wat meer van maken, hoor. Lonewolf Vanmarcke is de uitzondering.
Daar staat wel tegenover dat ze bij Giant tegenwoordig met een hoger budget rijden dan Lotto Jumbo. Nu maken ze daar ook andere keuzes voor de samenstelling van het team, maar ik zou dat Lotto Jumbo ook willen adviseren. Vier ronderenners is teveel van het goede en je budget dus anders besteden. Kruijswijk, Gesink en Kelderman binden. Ten Dam bedanken. Geld wat vrij komt besteden aan een jongen die zich meer laat zien aan het venster en ook meer kan betekenen voor de opkomende Moreno Hofland.

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Wielrennen

Bericht door beelzebub » di jul 21, 2015 12:40 pm

Weer een iets langer artikeltje uit de VK, de inhoud is contra aan het VK artikel van vorige week. Wie zijn die wetenschappers om de grenzen van het menselijk kunnen te bepalen?
bron: http://www.volkskrant.nl / DeMorgen
Is het terecht om Froome te vergelijken met Armstrong?

Wielerploeg Sky maakt vandaag mogelijk enkele gegevens van de geletruidrager in de Tour de France bekend, Chris Froome, om zo de zweem van doping rond de Britse Keniaan weg te nemen. Froome werd vanwege zijn overmacht in deze Tour al meerdere malen vergeleken met dopingzondaar Lance Armstrong. Maar is dat wel terecht? Sportjournalist Hans Vandeweghe van de Belgische krant De Morgen analyseerde Froome.


Door: Hans Vandeweghe

Natuurlijk heeft Chris Froome (30) veel weg van Lance Armstrong (43) zoals hij bergop iedereen uit de wielen rijdt, maar daarom zit hij nog niet aan de epo of het bloed. Er is voorlopig niks mis met Froome (en Team Sky). En misschien was er ook minder mis met Armstrong.

'Kijk eens hoe Froome wegrijdt van de tegenstand. Dat lijkt verdacht veel op Armstrong, nietwaar?' Dat was de teneur tijdens of na de eerste bergrit afgelopen dinsdag, toen Chris Froome alleen in het skistation La Pierre Saint-Martin arriveerde. Hij reed inderdaad hard en hij ging een rotvaart met dat kleine molentje van hem en misschien was het molentje helemaal niet zo klein, maar was de cadans dan weer erg hoog.

Anderzijds, wat had Froome dan moeten doen om weg te rijden van zijn tegenstanders? Groter en trager trappen? Zo is hij niet opgevoed. Trager gaan rijden? Dan rijd je niet weg, zo simpel is koers. Er waren niet veel andere opties voor Froome dan te doen wat Armstrong deed: op de limiet rijden, in het besef dat hij in een goede dag als enige een bepaald vermogen gedurende een bepaalde tijd kan aanhouden en zodoende een kloof kan slaan met de tegenstand. Dat die kloof uiteindelijk in de minuten liep, is niet zijn schuld, maar ligt eerder aan de tegenstand.

De redenen zijn divers. Bij Vincenzo Nibali zijn die dubbel: die heeft een Tour in 2014 gewonnen met overwicht omdat hij the best of the rest was, nadat de twee topfavorieten zich een breuk hadden gevallen. Nibali van 2014 kwam in de buurt van de waarden van Froome van 2013, maar Nibali is een gelijkmatige klimmer terwijl Froome getraind is om een paar keer ongenadig te versnellen. Bovendien waren ze bij Astana een beetje ziek en zuchtig. Een virusje, hoe klein ook, kan procenten verschil maken.

Nairo Quintana? Is te veel natuurtalent en traint wellicht te weinig gestructureerd, daar in Colombia. Alberto Contador dan? Wat een grote opluchting dat in deze tijden van geïntensifieerde bloedcontroles twee grote rondes niet meer te combineren zijn. Contador kwam tegemoet aan de eisen van zijn gekke geldschieter Oleg Tinkov om ze allebei te rijden en betaalt daar nu de rekening voor.

De rest? De Fransen Romain Bardet, Jean-Christophe Péraud en Thibaut Pinot komen zwakker voor de dag dan vorig jaar, maar dat heeft dan weer te maken met het niveautje extra dat er door Froome en co. is bijgekomen en vooral diens mentale overwicht dat bij de tegenstand de benen afsnijdt.

'No stone unturned'
Armstrong als maat der dingen, daar waren geen hogere studies voor nodig.
Team Sky begon in 2010. Geen onbelangrijke datum, want het laatste jaar van Lance Armstrong die toen al niet meer onbesproken was, maar tegen wie nog geen aanklacht liep. Sky was gericht op een plaats verwerven in het wielrennen in het al-gemeen, maar 2011 ging de mist in omdat grote motor Bradley Wiggins aan de rol ging in de winter en niet meer in vorm geraakte.

In 2009 al hadden ze Tim Kerrison vanuit Australië gehaald. Een inspanningsfysioloog gepokt en gemazeld in het zwemmen, die als opdracht kreeg om de wielerwedstrijden op fysiologisch vlak te ontleden. Met andere woorden: hoe, waar en wanneer worden koersen gewonnen en wat is daar allemaal voor nodig?

Leave no stone unturned, was de opdracht. Met andere woorden: sloop alle heilige huisjes van de koers en kijk of ze het predicaat heilig wel verdienen. Een ex-renner die bij de studieronde was betrokken, is formeel: 'Niet recente Tour- winnaars als Cadel Evans of Carlos Sastre waren de norm. Het was duidelijk dat je de Tour alleen kon winnen als je hard bergop kon rijden en daar bovenop een extra versnelling kon plaatsen. Een mix van Alberto Contador en Lance Armstrong zou ideaal zijn, heb ik weleens gehoord. Maar wel clean.'

Armstrong als maat der dingen, daar waren geen hogere studies voor nodig. En uiteraard kwam ook het aspect doping aan bod, waarop Tim Kerrison zou hebben gezworen dat hij met gerichte training kon bereiken wat anderen deels uit doping hadden gehaald. Twee jaar later was hij klaar met zijn ontleding, maar het seizoen van Sky ging de mist in, mede door Wiggins' labiele gedrag. Door het oude wielrennen werd hard gelachen om zoveel naïviteit: 'Jaguars en mooie bussen hebben ze al, nu nog koersen winnen.'

Ze hebben die eerste jaren wel veel geleerd bij Sky. In de klassiekers loonde hun aanpak ook, maar was vorm van de dag, parcourskennis, tactiek en vooral geluk al even belangrijk als wat onder de motorkap zat. De opgevoerde grote motoren waar zij aan bouwden, zouden pas in de (veel eerlijkere) rittenwedstrijden echt het verschil kunnen maken.

In 2012 won Sky de Tour met Bradley Wiggins, die een jaar als een pater had geleefd. Maar het was Kerrison die op basis van de vermogenswaarden van de winnaar en zijn luitenant Chris Froome naar de ploegleiding stapte en meldde dat Froome meer een garantie was op succes dan de winnende kopman zelf. Dat wisten ook Froome en zijn vrouw, waarop die nog in de Tour begon te tweeten dat haar vent bergop veel beter was dan zijn kopman, iets wat Froome ook een paar keer duidelijk had willen aantonen.

Copy-paste Armstrong
Het verschil was te groot om te negeren en Froome luisterde beter. Hij zou de editie 2012 winnen. Voor Tim Kerrison - inmiddels Head of Performance Support - paste de witte Keniaan, die Brit was geworden, beter bij de uiteindelijke doelstelling van zijn trainingen: hard rijden net onder de anaerobe drempel (waar je een inspanning 45 minuten tot een uur kunt volhouden) en bovenop die inspanning enkele zogeheten power bursts of spiked efforts (opgedreven inspanningen) plaatsen om de tegenstand op achterstand te rijden.

Daarmee kopieerde Froome eigenlijk Armstrong, want die deed dat al sinds 1999, maar dan op aanraden van Johan Bruyneel en met de hulp van epo, dat toen door meer dan 90 procent van het peloton werd gebruikt. Later werden Armstrongs prestaties afgedaan als medisch- chemische experimenten, werd zijn palmares uitgewist en het kind met het badwater weggegooid.

Maar niet door Team Sky. De gerichte trainingen van Armstrong onder supervisie van dokter-trainer Michele Ferrari op de flanken van de Teide op Tenerife en evengoed op de Col de la Madone aan de Azurenkust, zijn gecopy-pastet door Team Sky en die waren zo eerlijk daar ook voor uit te komen. Zelfs de hoge trapfrequentie van Armstrong namen ze over. Ook die techniek was evengoed het resultaat van gerichte training, maar omdat je veel zuurstof nodig hebt om dat vol te houden, werd dat later simpelweg gereduceerd tot een bijproduct van epogebruik.

Zoals Richie Porte en vooral Geraint Thomas van de week de zaak gesloten hielden, dat was US Postal revisited. Wie Thomas daardoor verdacht vindt, hoort wel te weten dat deze jongen in zijn tijd als achtervolger al 700 watt kon leveren en niet één keer, maar verschillende keren in vier minuten.

Thomas wordt nu weggezet als het winnaartje van de E3 Harelbeke dat ineens ook bergop met de besten meerijdt. Hij klom donderdag amper één seconde trager dan Armstrong op Plateau de Beille. Verdacht? Thomas reed de zeventiende tijd ooit, twee minuten trager dan Marco Pantani en dat in lichte regen en maar 15 graden, bij ideaal weer en nieuw asfalt.

Nog steeds verdacht? Misschien even verder kijken op zijn palmares. De man heeft twee keer olympisch goud gewonnen, in dé discipline van de grote motoren. Thomas is de nieuwe Wiggins en misschien zelfs een combinatie van Wiggins en Froome.

Vermogen leveren, daar draait het om. En krijg je het gewicht naar beneden zonder aan vermogen in te boeten, dan zul je ook snel bergop rijden. Dat is wat Chris Froome nog veel beter kan dan Lance Armstrong of Alberto Contador. Froome kan elke klim aan een gemiddelde van rond de 400 watt afwerken en daarmee is hij geen uitzondering. Wat hij supergoed kan en anderen minder, zijn tussentijdse inspanningen leveren van 600 watt en meer. Je krijgt ook de indruk dat hij er meer aankan dan vroeger en dat ze ook iets langer mogen duren, met als bewijs hoe hij wegreed afgelopen dinsdag naar La Pierre Saint-Martin.

Je zou dat - de traditie van het wielrennen indachtig - meteen kunnen linken aan doping, maar zou het niet kunnen dat training de oorzaak is? Kerrison liet daarover in The Guardian ooit optekenen dat hun training in de bergen vooral gericht is op korte inspanningen om een kloof te slaan, waarna een fase volgt waarin die kloof wordt verdedigd en tegelijk wordt gerecupereerd. 'We moeten van 350 naar 650 watt kunnen en dat hoeft niet meer dan een tiental seconden te duren, genoeg om de tegenstander los te gooien. Vervolgens moet Chris terug naar 350 à 400 watt, anders bouwt hij boven zijn anaerobe drempel te veel lactaat (melkzuur, red.) op. Onze training is gebaseerd op het weg- werken van dat lactaat bij hoge vermogens.'

Nog een verschil met Armstrong en Contador, die een meer natuurlijke klimmer lijkt, is het blijven zitten in het zadel. Ook daarover is nagedacht. Kerrison: 'Ook tegen 20 kilometer per uur is er zittend minder luchtweerstand dan staand. Je vermogen gebruik je dus efficiënter, vandaar dat wij trainen op aanvallen vanuit het zadel.'

De hoge cadans is ook geen toeval. Eén keer per week traint de ploeg op zeer hoge trapfrequentie, maar dat Froome 110 à 120 omwentelingen per minuut draait, zou niet afgesproken zijn. Ook dat is niet uitzonderlijk; Thomas is dat alvast gewend van op de wielerbaan.

Dopingzondaar
Froome wordt geframed als dopingzondaar, klaagt Sky. Dat klopt en het is bepaald oneerlijk zoals het spel wordt gespeeld. Neem nu de Franse trainer Antoine Vayer. Die heeft op eigen houtje bepaald dat vanaf een vermogen van 6 watt per kilogram lichaamsgewicht alles verdacht is.

Andere wetenschappers, met meer kilo-meters en publicaties, zijn het daar manifest mee oneens. Vayer ging deze week verder met onschuldige burgers en journalisten op het verkeerde been te zetten door te beweren dat Froome op de Spaanse klim Peña Cabarga ooit 470 watt had gehaald en dus een mutant (zijn terminologie voor dopeurs) was.

Hij vergat daarbij wel te vertellen dat de (steile) klim geen 6 kilometer lang is en als eindklim door een specifiek getrainde renner en perfect af-gestelde motor als Froome voor een groot deel in verzuring kan worden opgereden. Daarom worden klimmen onder de twintig minuten doorgaans zelfs door de pseudowetenschappers niet in aanmerking genomen, omwille van niet relevant. Voor het hogere doel - iemand in diskrediet brengen - worden hier appelen met peren vergeleken.

Als uitsmijter een blokje wetenschap dat u toch even moet doorworstelen. De transformatie van Chris Froome van een fysiologisch talent, die in zijn jeugd op grote hoogte leefde, tot een fysiologisch buitenbeentje past nog steeds binnen de grenzen van het menselijke, waarvan overigens niemand weet waar die liggen. Als het klopt dat hij in 2007 een maximale zuurstofopname had van 85, dan kunnen we nu op onze beide oren slapen. In 2007 woog Froome nog in de buurt van 80 kilogram. Vandaag is dat 66 of 67 kilogram, wie zal het zeggen, maar alvast te weinig om mooi en aanvaardbaar te zijn.

De waarde VO2max wordt uitgedrukt in milli-liter zuurstof die een lichaam per minuut en - nu komt het - per kilogram lichaamsgewicht kan opnemen. Vayer heeft berekend dat Froome ruim boven de 90 VO2max zou uitkomen en dus is hij gedopeerd. Ten eerste scoren sommige mensen hoger dan 90. Ten tweede: wat is die 'berekening' waard? Zijn eindresultaat is afgeleid uit de snelheid waarmee Froome klimt. Dat zet hij om naar watt voor een gestandaardiseerde renner van 70 kilogram en vervolgens naar watt per kilo voor Froome, om daaruit een VO2max te berekenen.

Een mooi rekenmodel, maar met flink wat foutenmarges en ook nog eens twee variabelen in het spel: de efficiëntie (hoeveel zuurstof echt in het bloed komt; tussen 23 en 25 procent) en aan hoeveel procent van zijn VO2max (tussen 80 en 90 procent) kan de atleet een langere prestatie volhouden zonder te verzuren?

Dat levert voor een verdachte 6,4 watt per kilo uiterste VO2max-waarden op tussen maximaal 98 (onwaarschijnlijk hoog) en minimaal 80 (onwaarschijnlijk laag). De berekeningen en schattingen op zich zijn geen pseudowetenschap, wel de conclusies op basis van één prestatie en één getal, en zoals altijd ligt de waarheid ergens in het midden en weten we niet precies waar. Best mogelijk dat Froome hightech gedopeerd is, maar nog meer dat hij zuiver is. Het hangt af van de lezer en de kijker wie en wat hij wil geloven.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Chris
Berichten: 1284
Lid geworden op: ma mar 08, 2004 10:06 pm
Locatie: Buitenpost

Re: Wielrennen

Bericht door Chris » di jul 21, 2015 3:07 pm

Peter schreef:Precies Zeux. Die gozer zit 11x bij de eerste 5. 11x.

Chris, we verschillen dan echt van mening over Lotto Jumbo. Ik vind dat ze veel te weinig laten zien. Deels door ongeluk (Ten Dam en Kelderman), maar ook deels door matig koersinzicht en angst en behoudenheid. Gesink geeft wat kleur en rijdt z'n sterkste ronde ooit, maar hij moet oppassen dat hij niet in de reactiemodus schiet. Aanval Mollema? Reactie Gesink. Aanval Nibali? Reactie Gesink. Daar staat tegenover dat hij het een keer heeft geprobeerd, maar ik zou hem toch echt verzoeken om die reacties op te sparen. Hij zal uiteindelijk wel zevende worden (Thomas gaat hij voorbij, maar Nibali komt hem nog voorbij). Zeer knappe prestatie.
Ik denk ook dat hij in de reactiemodus gedrukt door de vorm van de dag. Als hij superbenen heeft, en hoe vaak heeft iemand tijdens de tour, valt hij aan. Anders is het reageren en schade beperken.
Peter schreef: Verhoeven geeft telkens aan dat er mannetjes bij Gesink moeten blijven, maar veel van die jongens zijn gewoon van geen waarde in het hooggebergte. Sowieso vind ik nog altijd dat je met vier 'schaduw'-kopmannen weinig tot niets klaarspeelt. Voor een deel moet je putten uit de middelen (mensen) die je hebt, maar toch. Van een Kruijswijk heb ik al gezegd dat ik het veel te vroeg vind om hem twee keer uit te spelen in een opeenvolgende ronde en nu blijkt dat die jongen echt op z'n tandvlees rijdt. Kies er dan voor om die jongen pas weer in te zetten in de Vuelta. Is dat wijsheid achteraf? Nee, al meermalen geroepen. Met Ten Dam heb je iemand in huis die een mooi eindklassement kan rijden, maar als dat niet lukt, dan heb je ook weinig aan die jongen. Rijdt in normale doen altijd wel top 10-20, maar mist iedere vorm van explosiviteit om een keertje mee te zitten. Dat is echt een groot manco.
Kelderman was mijn darkhorse, maar die heeft helaas heel veel pech. Dat komt wel weer goed.
Vanmarcke rijdt aardig, maar niet meer dan dat. Had ik ook meer van verwacht. Paul Martens nog wel een keertje aan het venster gezien, maar ook dat is wat karig. De andere luitenanten zijn goed voor wat spandiensten, maar zullen nooit hun kop aan het venster zetten.
Het fenomeen schaduwkopman bestaat natuurlijk al langer en wordt door meerdere team gehanteerd. En dit is natuurlijk na de eerste week direct geschrapt door Lotto-Jumbo en met reden: In de eerste week kan iedereen eruit liggen. Dan pas kijken hoe de kopmannen er voor staan. Al ben ik wel met je eens dat ze hier betere keuzes in kunnen maken.
Kleine gewetensvraag: hoeveel renners kunnen er mee in het hooggebergte om hun kopman te steunen? Ten Dam deed dit voor Gesink in de eerste bergetappes.
V.w.b. Martens heb je gelijk. Had ik ook meer van verwacht.
Peter schreef: De vergelijking met Giant is natuurlijk niet helemaal fair. Die leveren hun grootste wapen al in, in de eerste tourweek. Verder rijdt Degenkolb natuurlijk wel aan kop met 2x een 2e plek en in totaal 5x top-5. Als die Barguil top-10 rijdt en Degenkolb pakt de laatste etappe, dan is de Tour meer dan geslaagd voor hen. Vergeet ook niet dat het een team is die mikt op een compleet wielerseizoen. Bij Jumbo zijn alle peilen eigenlijk veel meer gericht op drie weken Tour. Dan moet je er wat mij betreft ook wel wat meer van maken, hoor. Lonewolf Vanmarcke is de uitzondering.
Daar staat wel tegenover dat ze bij Giant tegenwoordig met een hoger budget rijden dan Lotto Jumbo. Nu maken ze daar ook andere keuzes voor de samenstelling van het team, maar ik zou dat Lotto Jumbo ook willen adviseren. Vier ronderenners is teveel van het goede en je budget dus anders besteden. Kruijswijk, Gesink en Kelderman binden. Ten Dam bedanken. Geld wat vrij komt besteden aan een jongen die zich meer laat zien aan het venster en ook meer kan betekenen voor de opkomende Moreno Hofland.
Ik vind dat we meer mogen verwachten van Giant dan Lotto. Meer kwaliteit, meer geld, een team ingericht op Degenkolb. Dan valt de tour toch tegen? Het gaan om winnen de in topsport (hoe vaak je ook tweede wordt, hoe knap het ook is). Trouwens naast Degenkolb en Dumoulin heeft de rest van het team zijn neus niet aan het venster gedrukt..

V.w.b. de keuzes in de toekomst ben ik met je eens. De toekomst ligt niet bij Ten Dam maar bij de andere jongens.
Chris a.k.a Giiser

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48024
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Wielrennen

Bericht door peter » wo jul 22, 2015 1:20 pm

Tejay is nu al gelost. Die gaat uit de top-10 vallen zo. Sterker nog, die stapt zo uit.

28 man in de kopgroep en zo waar een Nederlander. Kruijswijk. Wat een weelde. :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Wielrennen

Bericht door beelzebub » wo jul 22, 2015 1:41 pm

Kruiswijk is actief. Hij zat daarvoor al in drie mislukte ontsnappingen.

Trouwens, tweede plaatsen of niet, voor mij is Peter Sagan de sterkste renner van deze Tour. Die mafkees zit alweer mee in een ontsnapping.

Zou me niet verbazen als hij de omslag nog maakt naar klassementsrenner net als Jalabert. Hij is pas 25. Vriend JaJa zat zwaar aan de dope, maar met wat kilo's minder moet het toch wel lukken voor SuperSagan?
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33762
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » wo jul 22, 2015 2:11 pm

Van Garderen abandon. Goed voor Gesink en Mollema.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door brigade zuid » wo jul 22, 2015 3:24 pm

Waarom accepteren Gesink en Mollema dat ze in het klassement voorbij worden gereden door de nummer 13 Matthias Frank? Waarom gebeurt er uberhaupt niks in het peletonnetje met klassementrenners? Waarom kan Kruiswijk het tempo niet bijbenen in de kopgroep? Zomaar wat vragen.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33762
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » wo jul 22, 2015 3:37 pm

Mollema gelost, denk dat Gesink het elastiek voelt komen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33762
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » wo jul 22, 2015 3:40 pm

Gesink laat lopen. Zat er al in.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33762
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » wo jul 22, 2015 3:42 pm

De vijf die zijn overgebleven zijn ook een maatje te groot voor Gesink. Dus zo bezien rijdt hij precies waar hij 'hoort'. Ook Thomas - directe concurrent - moet laten lopen. Die man moet hij pakken.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Wielrennen

Bericht door beelzebub » wo jul 22, 2015 3:50 pm

Zijn Contador en Sagan nou gepleurd? Ik moet het ook altijd van tekst hebben tijdens werk ipv live beeld, grrrr :1evil.gif:
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33762
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » wo jul 22, 2015 3:58 pm

Dat dacht ik ook, maar hoor net van knabbel & babbel dat het pech van Contador was en Sagan hem zijn fiets heeft gegeven.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33762
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » wo jul 22, 2015 3:59 pm

Gesink harkt achter groepje Froome-Nibali-Valverde-Quintana. Kruiswijk rijdt rond plek 8 op ruim twee minuten van kop.
Laatst gewijzigd door zeux op wo jul 22, 2015 4:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Plaats reactie