Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Hoe gaat het met de andere clubs in Nederland en Europa?

Moderator: mods

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door InnerHarbour » di dec 19, 2017 1:16 pm

Klopt maar het ging mij eigenlijk meer hoe arbiters leuk over elkaar roddelen en het licht in de ogen niet gunnen. :smallgrin.gif:
YNWA

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door Marillion » di dec 19, 2017 1:44 pm

Inderdaad, als dit soort voorbeelden naar buiten komen zegt dat wel iets over de cultuur. Het is dus kennelijk normaal om je collega's erbij te lappen. Lekkere werksfeer. :biggthumpup.gif:

Ik vraag me overigens af of de KNVB heeft nagedacht over de gevolgen die dit bericht voor die man heeft. Je kunt je afvragen of het handig is dat hij uitgerekend bij Uilenberg geld leent maar het is geen misdrijf of iets dergelijks. Nu kun je er echter wel zeker van zijn dat dit verhaal voor de rest van zijn loopbaan aan hem blijft kleven. Dat gaat hij in elk stadion horen als het publiek het een keer niet eens is met zijn beslissing.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33279
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door zeux » di dec 19, 2017 1:59 pm

"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door Gezond verstand » wo jan 31, 2018 7:35 pm

Fluitje klonk al voordat de bal over de lijn ging, hij floot voor hands dus keurig naleven van de regels. Al had hij beter iets langer kunnen wachten natuurlijk.
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

Alexander
Berichten: 8511
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door Alexander » zo okt 21, 2018 2:09 pm

Laten we alsjeblieft stoppen met die totaal mislukte VAR. Net een 100% penalty bij Heracles die nu weer wordt teruggetrokken door de VAR. Er is geen peil meer op te trekken.

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3084
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door ferry » ma okt 22, 2018 9:27 am

VAR maakt voetbal over het algemeen eerlijker, maar dat neemt niet weg dat er af en toe ook met de VAR een beslissing genomen wordt die moeilijk is uit te leggen. Maar als dat nu 3 beslissingen per weekend zijn, in plaats van 15 ofzo, dan is dat toch winst?

Laten we competente mensen achter dat scherm zetten. Niks mis met de VAR, hoewel er nog verbetering mogelijk is natuurlijk, en dat zal ook wel komen, maar je moet ergens beginnen.

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door Sandro » di okt 23, 2018 6:41 pm

Ik heb toch een beetje het gevoel dat het terugkijken van slow motion beelden vanuit allerlei hoeken niet altijd tot de juiste beoordeling van de VAR leidt. Je krijgt soms dat ze bewust of onbewust zoeken naar iets, om de beslissing van de scheids maar te kunnen steunen (want tegen de beslissing van de scheids in gaan doen ze liever niet).
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door Marillion » wo okt 24, 2018 10:06 am

Slowmotion beelden laten iets ook nog wel eens ernstiger lijken dan het in werkelijkheid is. Om een mogelijke overtreding goed te beoordelen zie ik de beelden graag op normale snelheid. Dan kun je de impact veel beter inschatten.
Nil volentibus arduum

Lionel
Berichten: 47050
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door Lionel » wo okt 24, 2018 10:37 am

Ferry schreef:VAR maakt voetbal over het algemeen eerlijker, maar dat neemt niet weg dat er af en toe ook met de VAR een beslissing genomen wordt die moeilijk is uit te leggen. Maar als dat nu 3 beslissingen per weekend zijn, in plaats van 15 ofzo, dan is dat toch winst?

Laten we competente mensen achter dat scherm zetten. Niks mis met de VAR, hoewel er nog verbetering mogelijk is natuurlijk, en dat zal ook wel komen, maar je moet ergens beginnen.
Eens. Er zal altijd wel iets te verbeteren zijn maar dit is toch veel eerlijker?
IK GELOOF!!!!!!

wimpey
Berichten: 51683
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door wimpey » wo okt 24, 2018 2:39 pm

Die randdebiel van een Nijhuis wakkert de discussie over de VAR weer aan.

Enkele weken geleden: Gustafsson van Utrecht doet niets, hij krijgt rood. Meneer wist het zó zeker, hij raadpleegde niet eens de VAR.

Afg. weekend: Hendrix en Rosario maken overduidelijke overtredingen die met een 2e gele en een rode bestraft dienen te worden. In het geval van Hendrix is ie gewoon stekeblind. In het geval van Rosario negeert ie de VAR.

There's no I in team. Wel in Nijhuis. 2 keer zelfs. Nuf said.

GangstaRiB
Berichten: 16755
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door GangstaRiB » wo okt 24, 2018 9:29 pm

Nijhuis voelt zich een beetje larger than live op het moment. Boekje schrijven, tv optredentje. Irritante vent.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9022
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » wo okt 24, 2018 10:05 pm

GangstaRiB schreef:Nijhuis voelt zich een beetje larger than live op het moment. Boekje schrijven, tv optredentje. Irritante vent.
Larger than live...? Wil ie alles eerst opnemen voor het uitgezonden wordt?

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door Sandro » di dec 11, 2018 8:22 am

Gözübüyük heeft spijt van terugdraaien rode kaart VVV'er Promes

Scheidsrechter Serdar Gözübüyük heeft er spijt van dat hij zondag terugkwam op zijn beslissing om verdediger Jerold Promes van VVV-Venlo een rode kaart te geven voor een harde overtreding op FC Groningen-sterspeler Ritsu Doan.

Gözübüyük stuurde Promes in Venlo aanvankelijk van het veld nadat hij Doan bij de zijlijn hard onderuit had gehaald, maar werd door de VAR aangeraden om de beelden nog eens te bekijken. Uiteindelijk bestrafte hij Promes met 'slechts' geel.

"Balen, gewoon enorm balen. Ik zat gewoon goed in eerste instantie met de rode kaart. Stom", zegt Gözübüyük maandag tegen VI. "Ik ben gaan twijfelen, terwijl ik overtuigd was van rood. Dit is een kant van het VAR-systeem die we niet moeten willen."

Het terugdraaien van de rode kaart kwam Gözübüyük op kritiek te staan van onder anderen FC Groningen-coach Danny Buijs, die vooral niet te spreken was over de manier waarop de arbiter dat deed.

"Als je fouten maakt, geef dat dan gewoon toe, maar ga niet met zo'n arrogante uitstraling over het veld lopen alsof je de koning bent. Daar erger ik me kapot aan", zei Buijs.

'VAR had mij nooit mogen roepen'

Gözübüyük, die niet ingaat op de teksten van Buijs, vindt dat zowel hij als videoarbiter Siemen Mulder schuldig is. "Feit is dat de VAR mij nooit had mogen roepen voor dit geval. De VAR moet ingrijpen als iets 100 procent niet goed is en dat is hier niet zo", zegt hij.

"Maar ik schuif de schuld niet af, ik neem uiteindelijk de beslissing. Als je als scheidsrechter geroepen wordt, moet je gaan kijken. Op het moment dat je geroepen wordt, weet je dat er twijfel is."

De 33-jarige Gözübüyük hoopt dat er lering wordt getrokken uit het incident. "De VAR is mijns inziens voor andere dingen. Overtredingen die achter je rug gebeuren. De handsbal van Diego Maradona, het bedrog van Thierry Henry, de schwalbe laatst in de Champions League bij Manchester City: dan help je een scheidsrechter", aldus de Haarlemmer.

"In zaken waar interpretatie een rol speelt, moet je het aan de scheidsrechter laten. Ik denk dat het er tijdens de evaluatie in de winterstop best pittig aan toe zal gaan straks. Met als doel om ervan te leren en beter te worden."
Natuurlijk was dit slecht van de VAR, maar het is nooit 100% zeker. Daarom neemt niet de VAR de beslissing, maar de scheids op het veld.

En de voorbeelden die hij noemt: tja als de VAR alleen in die paar gevallen mag ingrijpen dan kunnen ze beter thuis blijven.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door InnerHarbour » di dec 11, 2018 9:34 am

Ik heb vanzelfsprekend :smallgrin.gif: dit niet gezien maar mijn gevoel, ik heb er namelijk geen onderzoek naar gedaan en ik zie zeker niet alles, zegt mij dat in 99 van de 100 keer de scheidsrechter zijn eerdere beslissing terugdraait als hij naar die VAR geroepen wordt, twijfel maar zo van, oh nu ben ik gedekt.

Verder vind ik dat ten koste gaat van de snelheid. Ik ben geen fan, betere, fittere en minder marchanderende scheidsrechters is wat het voetbal nodig heeft, niet een VAR.
YNWA

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9022
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » di dec 11, 2018 10:14 am

De VAR heeft zeker meerwaarde, omdat hoe fit en objectief de scheidsrechter ook is, hij niet alles kan zien. Bovendien werkt het minder schwalbes in het strafschopgebied in de hand. Uiteraard zullen er ongetwijfeld situaties zijn waarin het toch nog beter kan, maar de VAR maakt het spel wel eerlijker in mijn beleving.

Volgens mij is het ook niet zo dat 9 van de 10 gevallen de VAR een andere uitkomst geeft dan de oorspronkelijke beslissing. In de Arena heb ik voor mijn gevoel minstens even vaak een besluit in stand zien blijven dan dat het werd omgedraaid.

LucaS
Berichten: 53517
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door LucaS » di dec 11, 2018 10:16 am

Met de VAR was niet frankrijk maar Ierland een aantal jaar terug naar het wk gegaan. Alleen al dat soort momenten maken se VAR een goed instrument
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door Marillion » di dec 11, 2018 10:43 am

Voor het herstellen van grote fouten is het systeem gewoon goed. Probleem zijn de vele twijfelgevallen. En dat je kennelijk ook hele discussies kunt hebben over de vraag of iets een twijfelgeval is.

Ik vraag me af of dat na verloop van tijd beter gaat als scheidsrechters hier meer ervaring mee opdoen. Het is zeker zinvol om het de tijd te geven voor er eventuele aanpassingen worden doorgevoerd. Ik kan me voorstellen dat er nu nog een soort druk op ligt. Bij de VAR om impact te willen hebben op de wedstrijd en bij de scheidsrechter om een voorgestelde correctie over te nemen. Misschien neemt dat af als de nieuwigheid er wat vanaf is?
Nil volentibus arduum

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13708
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door Thijs » di dec 11, 2018 10:49 am

LucaS schreef:Met de VAR was niet frankrijk maar Ierland een aantal jaar terug naar het wk gegaan. Alleen al dat soort momenten maken se VAR een goed instrument
En hadden wij in 2011 ook de tweede ronde van de CL gehaald omdat die twee doelpunten tegen Real Madrid dan niet onterecht waren afgekeurd.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door InnerHarbour » di dec 11, 2018 11:24 am

En in 1988 was Nederland geen Europees kampioen geworden omdat Marco van Basten zwaar buitenspel liep bij die kopbal van Kieft, zo kunnen wij nog wel een tijdje doorgaan. Wel lullig dat die Ieren vaak de klos zijn. :hypocrite.gif: Ook met VAR worden foutengemaakt.

Het haalt de snelheid uit het spel, betere, fittere, niet marchanderende scheidsrechters is m.i. de oplossing.
YNWA

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22997
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door raymon » di dec 11, 2018 2:37 pm

InnerHarbour schreef:En in 1988 was Nederland geen Europees kampioen geworden omdat Marco van Basten zwaar buitenspel liep bij die kopbal van Kieft, zo kunnen wij nog wel een tijdje doorgaan. Wel lullig dat die Ieren vaak de klos zijn. :hypocrite.gif: Ook met VAR worden foutengemaakt.

Het haalt de snelheid uit het spel, betere, fittere, niet marchanderende scheidsrechters is m.i. de oplossing.
Van Basten buitenspel? Kieft buitenspel, maar verder klopt het wel.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door Gezond verstand » do dec 13, 2018 7:08 pm

InnerHarbour schreef:Ik heb vanzelfsprekend :smallgrin.gif: dit niet gezien maar mijn gevoel, ik heb er namelijk geen onderzoek naar gedaan en ik zie zeker niet alles, zegt mij dat in 99 van de 100 keer de scheidsrechter zijn eerdere beslissing terugdraait als hij naar die VAR geroepen wordt, twijfel maar zo van, oh nu ben ik gedekt.

Verder vind ik dat ten koste gaat van de snelheid. Ik ben geen fan, betere, fittere en minder marchanderende scheidsrechters is wat het voetbal nodig heeft, niet een VAR.
Jij bent geen fan omdat je dan niet meer kan jammeren en schreeuwen dat Pauperpool genaaid wordt.
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

Wouter
Berichten: 18629
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door Wouter » vr jan 18, 2019 10:25 pm

Vandaag ben ik weer in mening gesterkt dat de VAR een geweldige aanvulling is. :hypocrite.gif:

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door Iniesta » za jan 19, 2019 12:54 pm

raymon schreef:
InnerHarbour schreef:En in 1988 was Nederland geen Europees kampioen geworden omdat Marco van Basten zwaar buitenspel liep bij die kopbal van Kieft, zo kunnen wij nog wel een tijdje doorgaan. Wel lullig dat die Ieren vaak de klos zijn. :hypocrite.gif: Ook met VAR worden foutengemaakt.

Het haalt de snelheid uit het spel, betere, fittere, niet marchanderende scheidsrechters is m.i. de oplossing.
Van Basten buitenspel? Kieft buitenspel, maar verder klopt het wel.
Van Basten buitenspel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door InnerHarbour » za jan 19, 2019 1:09 pm

Raymond is nogal eager om mij te verbeteren, ik laat hem maar.
YNWA

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22997
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door raymon » za jan 19, 2019 2:30 pm

Ik snap ‘m niet. Het was toch Kieft die in buitenspelpositie scoorde?
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Plaats reactie