De TV rechten

Hoe gaat het met de andere clubs in Nederland en Europa?

Moderator: mods

M..
Berichten: 3195
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:33 pm

Re: De TV rechten

Bericht door M.. » wo aug 08, 2012 8:28 am

Uiteindelijk zal het er 'gewoon' op uitdraaien dat wij meer mogen betalen (behalve degenen die gratis beelden 'stelen').
Ik zie wel hoe lang ik nog mee ga betalen in de steeds minder leuk wordende voetbalwereld

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41019
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: De TV rechten

Bericht door Marillion » wo aug 08, 2012 8:35 am

Uiteraard, de klant betaald. Murdoch koopt die rechten niet omdat hij het Nederlandse voetbal wil helpen. Die wil er aan verdienen.
Dat kon 'm nog wel eens tegenvallen want Nederland blijft toch een moeilijke markt. Kijk maar hoe lastig Eredivisie live het heeft gehad bij de start. Ik weet niet of ze nu al kostendekkend zijn maar in de eerste seizoenen was dat zeker niet het geval. Nederlanders betalen niet zo graag apart voor voetbal.
Nil volentibus arduum

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: De TV rechten

Bericht door Iniesta » wo aug 08, 2012 8:46 am

Ik denk dat er nog wel geld uit te halen valt via reclameinkomsten.
Er zijn duidelijk grenzen aan prijzing richting consumenten. Persoonlijk zit ik al redelijk aan de limiet voor wat ik ervoor wil uitgeven. Klinkt leuk alle Eredivisie wedstrijden,maar in de praktijk betekent het voor mij de wedstrijden van Ajax en een beetje Groningen. En na veel wedstrijden van Ajax heb ik er achteraf al weer spijt van dat ik daar de hele middag voor heb opgegeven. Een prijsverhoging van 5 euro kan voor mij al reden zijn om af te haken.
Tenzij ze er eventueel een wat breder voetbal/ sportkanaal van maken.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33896
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: De TV rechten

Bericht door Duke » wo aug 08, 2012 8:50 am

Haha, dan weet ik wel wat de politiek gaat zeggen over de kosten van de politieinzet.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41019
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: De TV rechten

Bericht door Marillion » wo aug 08, 2012 8:57 am

@Duke: Ja, met een beetje pech mogen de clubs het zo doorschuiven.

Ik betaal nu al nauwelijks. Thuiswedstrijden van Ajax zie ik in de Arena, af en toe kijk ik een uitwedstrijd via de website door een kijkcode aan te schaffen. De rest van de eredivisie heb ik doorgaans geen interesse in. Samenvattingen zijn dan meer dan genoeg en als ik die mis overleef ik het ook prima.

Persoonlijk zie ik wel wat in pay per view maar dan voor alle wedstrijden. Als ik nu verschillende clubs wil zien moet ik Sport1 nemen én eredivisie live. Dan betaal ik iedere maand 2 abonnementen terwijl ik misschien één of twee keer een potje wil zien. Zaterdagavond een keer Barcelona en Ajax op bezoek bij Twente. Ik betaal dan liever twee keer een los bedrag i.p.v. dat ik aan twee abonnementen vast zit.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
sander
Berichten: 864
Lid geworden op: do dec 29, 2005 1:52 pm

Re: De TV rechten

Bericht door sander » wo aug 08, 2012 9:15 am

Is het niet zo dat Ajax de enige club was die de rechten van Eredivisie live nog niet heeft opgenomen, blijkbaar omdaat het voordelig was en Ajax het geld niet nodig had. Weet iemand hoe dit zit? Ben benieuwd welke consequenties dit heeft voor de nieuwe deal.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59086
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De TV rechten

Bericht door 999 » wo aug 08, 2012 10:06 am

Dat worden dus wedstrijden die nog later dan 16.30 beginnen.En dat bord op schoot om 19.00 u. zal wel borrelnootjes op de bank zo rond een uur of 11.00 u. worden ..

M..
Berichten: 3195
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:33 pm

Re: De TV rechten

Bericht door M.. » wo aug 08, 2012 10:10 am

Telegraaf.nl
„Voor de Nederlandse clubs en fans is het goed nieuws dat we een dergelijke sterke partner kunnen verwelkomen”
Voorlopig heb ik nog niets gelezen waar ik als fan blij van wordt.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59086
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De TV rechten

Bericht door 999 » wo aug 08, 2012 10:39 am

Nou, het gaat op het einde toch om wat het Voetbal ( sport ) pakket gaat kosten, en als goede tweede of dat er een of andere malloot het in zijn bol haalt om er reclame tijdens de wedstrijden er in te gooien.Verder ben ik bang dat veel illegale streams zullen verdwijnen.

De prijs dus.Volgens mij kost een Voetbal pakket van Skysports 21 pound ( als ik het juist heb ) , dus dat zou nog te doen moeten ..

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: De TV rechten

Bericht door InnerHarbour » wo aug 08, 2012 11:15 am

Ben benieuwd hoe lang Sport 1 zelfstandig blijft bestaan alvorens het door Murdoch wordt opgeslokt.
YNWA

Alexander
Berichten: 8571
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: De TV rechten

Bericht door Alexander » wo aug 08, 2012 11:35 am

Ik ben erg fan van Eredivisielive en hoop dat ze op die weg verder gaan. Het is natuurlijk mooi dat er nu de komende 12 jaar een vast (en goed) bedrag naar de clubs gaan, al blijft het inderdaad weinig in vergelijking met Duitsland en Engeland.

Raar trouwens dat de top 5 een zelfde bedrag krijgt. Psv en zeker AZ hebben een veel kleiner achterland.

FCT-Bantje
Berichten: 288
Lid geworden op: di aug 03, 2010 8:41 pm

Re: De TV rechten

Bericht door FCT-Bantje » wo aug 08, 2012 11:56 am

Alexander schreef:Ik ben erg fan van Eredivisielive en hoop dat ze op die weg verder gaan. Het is natuurlijk mooi dat er nu de komende 12 jaar een vast (en goed) bedrag naar de clubs gaan, al blijft het inderdaad weinig in vergelijking met Duitsland en Engeland.

Raar trouwens dat de top 5 een zelfde bedrag krijgt. Psv en zeker AZ hebben een veel kleiner achterland.
Ajax, Fey­en­oord, PSV, AZ en FC Twen­te eis­ten 53 pro­cent van de in­kom­sten (ge­mid­deld kan dat neer­ko­men op 8 mil­joen eu­ro per jaar)
Er staat gemiddeld. Ajax zal wel iets meer krijgen dan AZ en FC Twente.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33896
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: De TV rechten

Bericht door Duke » wo aug 08, 2012 12:09 pm

'TV-deal FOX is goed voor Ajax'


FOX International Channels (FIC) sluit zich aan bij Eredivisie Media & Marketing CV (EMM). Het mediabedrijf verwerft een 51 procent belang in EMM. Het voorstel daartoe is unaniem aangenomen door de 18 Eredivisieclubs, de KNVB en Endemol. Door het bestaande succes van Eredivisie Live te koppelen aan de internationale kennis, ervaring en het netwerk van FIC op het gebied van sportzenders, willen de twee partijen de Nederlandse voetbalfans een nog betere beleving bieden.

EMM is het mediabedrijf dat in 2008 werd opgericht door de Eredivisie clubs en Endemol. Binnen de onderneming worden de collectieve media- en sponsorrechten geëxploiteerd namens, en ten behoeve van, de 18 Eredivisieclubs. EMM is vooral bekend vanwege de exploitatie van TV-zender Eredivisie Live. Fox International Channels is in Nederland actief met de TV-zender National Geographic Channel en de digitale zenders 24Kitchen, Nat Geo Wild en FOXlife. De samenwerking vindt plaats onder voorbehoud van goedkeuring door de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMA).

Wat betekent deze nieuwe tv-deal voor Ajax?
Henri van der Aat (commercieel directeur Ajax): ,,Het is een goede deal, maar we moeten het niet overdrijven. We komen iets dichter bij Engeland, maar het is nog lang niet genoeg om financiële aansluiting bij de Europese top te krijgen. Toch is dit absoluut een stap in de goede richting. We hadden een overeenkomst tot 2017, maar door de nieuwe deal met Fox zijn we nu tot 2025 verzekerd van inkomsten. Bovendien laat het zien dat we het met Eredivisie Live goed hebben gedaan.”

Hoe groot is het verschil met Engeland op tv-gebied?
,,Een laag geklasseerde club uit de Premier League krijgt 42 miljoen pond uit de tv-pot in Engeland. Volgend jaar wordt dat kennelijk zelfs 62 miljoen pond. Als je dat bedrag door vijf deelt (op basis van het verschil in inwonersaantal tussen Engeland en Nederland, red.) zou een club uit de onderste regionen van de Eredivisie op zo’n twaalf miljoen euro moeten komen. En dat is het bij lange na nog niet.”

Blijven de samenvatting op het open net te zien?
,,Ja, ook in de nieuwe deal blijven de samenvattingen op het open net te zien. Dat is een wettelijke bepaling. En of dat dan in de toekomst de NOS zal blijven of een andere zender wordt, zullen we moeten afwachten. Maar het belangrijkste is: de samenvattingen blijven op het open net te zien.”

Zitten er nog meer voordelen voor Ajax aan de deal met Fox?
,,Internationaal gezien is deze deal ook belangrijk voor Ajax. Dankzij het internationale netwerk van Fox zal de Eredivisie nog meer zichtbaar in het buitenland worden. Dat is uiteraard ook goed voor ons. Het gaat niet alleen om geld, maar ook om onze zichtbaarheid in het buitenland. Ook dat is belangrijk voor een club als Ajax. Het vergroot onze mogelijkheden buiten Nederland.”

Wat gaan de supporters er verder van merken?
,,Door de samenwerking met zo’n grotere partij ontstaan er op tv-gebied meer mogelijkheden. In potentie is er daardoor kans op een betere productie. Ze kunnen ook andere rechten kopen, waardoor de uitstraling van de kanalen omhoog gaat. Bovendien kunnen we dankzij een wereldwijd erkende partij als Fox veel meer kanalen bedienen, ook online. Hierdoor kunnen we gemakkelijker mee met veranderd kijkgedrag van de supporter. Je zou het dus een win-winsituatie kunnen noemen. Zowel voor de clubs, als voor de fans.”
www.ajax.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13418
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: De TV rechten

Bericht door Arthur » wo aug 08, 2012 1:34 pm

VI schreef:Naar verwachting zal de mediamagnaat de zender Eredivisie Live, die vooralsnog ook die naam behoudt, uit gaan bouwen naar Amerikaans model met show en entertainment voorop.
Oh jee, dat wordt dus volop ergernis.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: De TV rechten

Bericht door InnerHarbour » wo aug 08, 2012 3:02 pm

Ik kom regelmatig in de VS maar ik ken geen sportzender waar show en entertainment voorop staat.
YNWA

M..
Berichten: 3195
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:33 pm

Re: De TV rechten

Bericht door M.. » wo aug 08, 2012 3:04 pm

InnerHarbour schreef:Ik kom regelmatig in de VS maar ik ken geen sportzender waar show en entertainment voorop staat.
Juist bij Amerikaanse sporten vind ik de sport ondergeschikt aan show en entertainment.

GangstaRiB
Berichten: 16859
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: De TV rechten

Bericht door GangstaRiB » wo aug 08, 2012 6:58 pm

M schreef:
InnerHarbour schreef:Ik kom regelmatig in de VS maar ik ken geen sportzender waar show en entertainment voorop staat.
Juist bij Amerikaanse sporten vind ik de sport ondergeschikt aan show en entertainment.
Sport is show in de USA.

Ik ben het Marillion eens: wat zoekt FOX in Nederland? Is dit uitstekend uitonderhandeld van de Eredivisie CV? Of ziet FOX echt brood in een magere competitie zonder echte sterren en karige ambiance.

We gaan het zien. Meer geld betekend in Nederland ook vaak magere spelers overbetalen. We kunnen ons nog steeds niet meten met de grote competities, dus je gaat net-niet voetballers paaien met nóg meer geld. Ik ben niet overtuigd dat dit ons gaat helpen.

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10294
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: De TV rechten

Bericht door WP_Legend » wo aug 08, 2012 9:35 pm

Arthur schreef:
VI schreef:Naar verwachting zal de mediamagnaat de zender Eredivisie Live, die vooralsnog ook die naam behoudt, uit gaan bouwen naar Amerikaans model met show en entertainment voorop.
Oh jee, dat wordt dus volop ergernis.
Drie reclame blokken per helft? Timeouts? etc. etc... dat is het amerikaanse model!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33567
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De TV rechten

Bericht door zeux » wo aug 08, 2012 10:51 pm

InnerHarbour schreef:Ik kom regelmatig in de VS maar ik ken geen sportzender waar show en entertainment voorop staat.
Integendeel. Van een zender als ESPN kunnen NL-zenders veel leren.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
666
Site Admin
Berichten: 7077
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm
Locatie: vak 122 in de showroom van Handelshuis Ajax N.V.
Contacteer:

Re: De TV rechten

Bericht door 666 » do aug 09, 2012 12:29 am

Als fox de ajaxwedstrijden maar niet gaat opleuken met het irritante overdreven amerikaanse statistiekenfetisjisme waarmee ze het baseball en basketball verpesten. Dat ze bij elke ingooi en vrije trap het halve scherm volproppen met cijfertjes om je met gemiddelden tot 6 cijfers achter de komma om je oren te slaan.
Sign your name on
the dotted line:

.............................

Gebruikersavatar
roelf
Berichten: 348
Lid geworden op: do apr 16, 2009 10:53 am

Re: De TV rechten

Bericht door roelf » do aug 09, 2012 12:56 am

Clubs hebben iets meer te besteden hetgeen resulteert in hogere salarissen voor de middelmatige voetballer die er nu al rondloopt en een hele sloot oost europeaanse net niet voetballers.

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Re: De TV rechten

Bericht door jabu » do aug 09, 2012 5:29 am

Zeux schreef:
InnerHarbour schreef:Ik kom regelmatig in de VS maar ik ken geen sportzender waar show en entertainment voorop staat.
Integendeel. Van een zender als ESPN kunnen NL-zenders veel leren.
Inderdaad. 'Sportverslaggeven' kunnen ze daar wel.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Re: De TV rechten

Bericht door Kowalczyk » vr aug 10, 2012 8:33 am

Vrijdagochtend, dussss: een nieuwe Balgevoel-column op NUsport. Hij gaat over Rupert Murdoch en de eredivisie en Fox enzo. Niet zo sceptisch, mensen, misschien maakt hij gewoon een geintje. HIER LEZEN

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: De TV rechten

Bericht door beelzebub » vr aug 10, 2012 8:53 am

Kowalczyk schreef:Vrijdagochtend, dussss: een nieuwe Balgevoel-column op NUsport. Hij gaat over Rupert Murdoch en de eredivisie en Fox enzo. Niet zo sceptisch, mensen, misschien maakt hij gewoon een geintje. HIER LEZEN

K.

Je hebt wel goed research gedaan. Heb laatst nog kloot geschoten in Wapserveen haha.

Hopelijk eindigt dit niet in: "Ik ben Rupert en heb jullie gepakt in je poepert."
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Re: De TV rechten

Bericht door Kowalczyk » vr aug 10, 2012 10:42 am

beelzebub schreef:Hopelijk eindigt dit niet in: "Ik ben Rupert en heb jullie gepakt in je poepert."
:smile-ajax.gif:

Rupert kan jou alleen in je poepert pakken als jij dat toelaat.

Ik ga het niet toelaten hoor. Ik heb helemaal geen principieel oordeel over deze kwestie. Men moet het zelf maar uitmaken. Voor mij persoonlijk geldt dat ik me zelfs met de huidige tarieven wel eens afvraag of ik Eredivisie Live wel moet houden. Eén, hooguit twee uitwedstrijden van Ajax per maand; meer doe ik er niet echt mee. Ik kijk echt amper naar wedstrijden waarin Ajax niet meedoet. Heb dat hele Eredivisie Live al in geen maanden aangezet.

Dit seizoen gaat de prijs weer omhoog: van 15 naar 17,50 euro per maand. Voor mij persoonlijk geldt dat ik mijn abonnement niet houd als dat nog meer wordt (en dat is vrijwel zeker). Dan maar geen live-wedstrijden, ik kijk ze zelden, en de samenvattingen check ik meestal even op maandagochtend, nadat ik mijn dochter naar de crèche heb gebracht. Dat is voor mij genoeg.

Sowieso: het is maar voetbal. Leuk om naar toe te gaan, maar ik vind 20 euro voor een eredivisieduel, 250 euro voor een seizoenkaart en maximaal 40 euro voor een Champions League-duel wel genoeg. Dat moet allemaal niet veel gekker worden. Ik heb het geld wel hoor, maar mijn prioriteiten zijn toch iets veranderd op dat vlak. Ik ben vader van twee kinderen en moet wel het gevoel houden dat ik het moreel een beetje kan verantwoorden. Ik houd best van voetbal, maar 400 euro voor een seizoenkaart, 500 voor een Eredivisie Live-abbo en 150 voor een CL passe-partout... dat ga ik niet allemaal doen. Zo veel voetbal hoef ik ook weer niet te zien, zelfs niet van Ajax.

Ajacied zal ik altijd zijn, en een toegewijde ook, maar als het professionele voetbalbedrijf (de NV, de 'ArenA-tak' van de club) zich al te veel ontwikkelt in een richting die me werkelijk niet aanstaat, dan ga ik daar gewoon wat minder heen - en wat meer naar De Toekomst. Ik volg met net zoveel Ajax-liefde en -plezier Jong Ajax of de A1, als het erop aan komt.

Bottom line is dat ik aan Ajax-1 en het profvoetbal niet wezenlijk veel meer tijd en geld ga besteden dan ik nu doe - en zéker niet aan een tv-kanaal als Eredivisie Live.

K.
Still alive...

Plaats reactie