Vitesse

Hoe gaat het met de andere clubs in Nederland en Europa?

Moderator: mods

Wouter
Berichten: 18778
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Vitesse

Bericht door Wouter » wo feb 14, 2024 2:17 pm

Zat er al wel in. Die boete kunnen ze waarschijnlijk niet eens betalen. :excited.gif:

Poeder II
Berichten: 47
Lid geworden op: vr jan 16, 2015 9:59 am
Locatie: Mooiste stad van Overijssel

Re: Vitesse

Bericht door Poeder II » wo feb 14, 2024 8:15 pm

Nec de enige club van Gelderland vanaf komend seizoen.

Natuurlijk voor een groot deel over zichzelf afgeroepen maar 17 maanden over een CDD onderzoek doen is wel bijzonder. En dan moet het onderzoek over de "oude" periode nog worden opgestart. Ben dan wel weer benieuwd of de grote woorden van Michael van der Kuit waarheid zijn dat het GelreDome ook zonder Vitesse kan bestaan.

Maar uit eigen titel, 24 jaar een seizoenkaart waarvan er 18 jaar ellende en gedoe is met af en toe een paar positieve jaren tussendoor, ergens ook wel opgelucht dat het nu dan eindelijk voorbij is.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Vitesse

Bericht door Marillion » wo feb 14, 2024 10:37 pm

Dat onderzoek heeft misschien te lang geduurd maar als ik de bevindingen in het persbericht zo lees vraag ik me wel af hoe serieus en stabiel deze overname kandidaat nou was. Had dit Vitesse wel geholpen?

Het lijkt mij verder persoonlijk sterk dat het Gelredome levensvatbaar is zonder Vitesse. Het stadion dat een zware last is kon tegelijkertijd nog wel eens de reddingsboei worden. Ze hebben elkaar nodig.
Nil volentibus arduum

Wouter
Berichten: 18778
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Vitesse

Bericht door Wouter » wo feb 14, 2024 10:48 pm

Poeder II schreef:
wo feb 14, 2024 8:15 pm
Nec de enige club van Gelderland vanaf komend seizoen.

Natuurlijk voor een groot deel over zichzelf afgeroepen maar 17 maanden over een CDD onderzoek doen is wel bijzonder. En dan moet het onderzoek over de "oude" periode nog worden opgestart. Ben dan wel weer benieuwd of de grote woorden van Michael van der Kuit waarheid zijn dat het GelreDome ook zonder Vitesse kan bestaan.

Maar uit eigen titel, 24 jaar een seizoenkaart waarvan er 18 jaar ellende en gedoe is met af en toe een paar positieve jaren tussendoor, ergens ook wel opgelucht dat het nu dan eindelijk voorbij is.
Dat is ook wel weer zo ja. Kost ook weer een paar honderd euro per jaar minder. Geen seizoenkaart, ESPN kunnen we opzeggen etc. etc

Wouter
Berichten: 18778
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Vitesse

Bericht door Wouter » wo feb 14, 2024 10:49 pm

Marillion schreef:
wo feb 14, 2024 10:37 pm
Dat onderzoek heeft misschien te lang geduurd maar als ik de bevindingen in het persbericht zo lees vraag ik me wel af hoe serieus en stabiel deze overname kandidaat nou was. Had dit Vitesse wel geholpen?

Het lijkt mij verder persoonlijk sterk dat het Gelredome levensvatbaar is zonder Vitesse. Het stadion dat een zware last is kon tegelijkertijd nog wel eens de reddingsboei worden. Ze hebben elkaar nodig.
Over tien jaar staat daar gewoon een woonwijk. Is een ideale locatie daarvoor.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33476
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Vitesse

Bericht door zeux » wo feb 14, 2024 10:52 pm

Wouter schreef:
Poeder II schreef:
wo feb 14, 2024 8:15 pm
Nec de enige club van Gelderland vanaf komend seizoen.

Natuurlijk voor een groot deel over zichzelf afgeroepen maar 17 maanden over een CDD onderzoek doen is wel bijzonder. En dan moet het onderzoek over de "oude" periode nog worden opgestart. Ben dan wel weer benieuwd of de grote woorden van Michael van der Kuit waarheid zijn dat het GelreDome ook zonder Vitesse kan bestaan.

Maar uit eigen titel, 24 jaar een seizoenkaart waarvan er 18 jaar ellende en gedoe is met af en toe een paar positieve jaren tussendoor, ergens ook wel opgelucht dat het nu dan eindelijk voorbij is.
Dat is ook wel weer zo ja. Kost ook weer een paar honderd euro per jaar minder. Geen seizoenkaart, ESPN kunnen we opzeggen etc. etc
Jij gaat echt stoppen met voetbal kijken? Daar vind je het spelletje toch veel te leuk voor?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Wouter
Berichten: 18778
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Vitesse

Bericht door Wouter » wo feb 14, 2024 11:06 pm

Nee, ik kijk zelden naar andere wedstrijden dan die van Vitesse.

Zelf voetballen vind ik leuk, maar Ajax-Feyenoord kan me bijvoorbeeld helemaal niets schelen. Laat staan Fortuna-Heerenveen of zo.

Andriy Demchenko
Berichten: 5004
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Vitesse

Bericht door Andriy Demchenko » wo feb 14, 2024 11:39 pm

Marillion schreef:
wo feb 14, 2024 10:37 pm
Dat onderzoek heeft misschien te lang geduurd maar als ik de bevindingen in het persbericht zo lees vraag ik me wel af hoe serieus en stabiel deze overname kandidaat nou was. Had dit Vitesse wel geholpen?

Het lijkt mij verder persoonlijk sterk dat het Gelredome levensvatbaar is zonder Vitesse. Het stadion dat een zware last is kon tegelijkertijd nog wel eens de reddingsboei worden. Ze hebben elkaar nodig.
Mwoah ik denk niet dat die 2 miljoen huursom nou veel zoden aan de dijk gaat zetten.

1. De Common Group heeft Vitesse 15 miljoen geleend, nu de overname niet doorgaat zit daar naar het schijn een rentepercentage op van 10%
2. Het eigen vermogen was over seizoen 2022 gedaald naar 10 miljoen euro.
3. Dit seizoen hanteert Vitesse een begroting van 26 miljoen.
4. Over het seizoen van Europees voetbal (Conference league avontuur) had Vitesse een inkomstenpost van circa 23 miljoen dat was 10 miljoen meer dan het jaar ervoor (maar Corona). In de jaren voor Corona lag Vitesses inkomstenpost zo rond de 16 miljoen. Zonder Europees voetbal heeft Vitesse alleen nog uit transfers echte inkomsten (Manhoef is tussentijds wel verkocht 3,5miljoen; Vitesse zal ongeveer 3 miljoen netto overhouden en Wittek; 750.000 euro). Voor dit seizoen is het aannemelijk dat ze ook al met een miljoenentekort draaien op hun begroting.
5. Valery Oyf (stroman van Abramovic) had Vitesse al 155 miljoen kwijtgescholden.
6. Vitesse TV Gelden was bijna 6 miljoen, daar hou je 60% van over (zachte landingen KKD = 3,6 miljoen ongeveer)
7. Wil Vitesse het reddden dan kan dat alleen via play off via plek 16. Gemiddeld genomen heeft de nummer 16 30 punten. Misschien dit seizoen minder (naaste concurrenten RKC 18 en Excelsior 21) zouden dan moeten instrorten. I.i.g. zou Vitesse dan dus 6 keer moeten winnen (nog 13 wedstrijden) of bijvoorbeeld 5 keer winnen en drie keer gelijk.

Programma Vitesse
Volendam thuis
Excelsior uit
Twente thuis
RKC uit
Almere thuis
AZ uit
Sparta thuis
NEC thuis
PSV uit
Fortuna thuis
Utrecht uit
Heerenveen uit
Ajax thuis

8. Vitesse zit aan stadionhuur van 2,15 miljoen vast, een degradatieclausule lijkt er niet te zijn.
9. De selectiesamenstelling van Vitesse is bloedjelink met zoveel aflopende contracten

Gehuurd zonder optie tot koop: Kozlowski, Meerdink, Hendriks, Aaronson, Mazilu, Moussa, Person,
Gehuurd met optie tot koop: Fofana.
Aflopend contract met optie to extra jaar: Schubert, Isimat, Domgjoni, Oroz
Aflopend contract: Propper, Ginkel, Van Zwam, Huisman, Cornelisse, Bramel, Altena, Visser
Contract 2025; Room, De Regt, Jonathans, Van Duivenbode, pinto, Arcus
Enigen die langer dan 2025 vastliggen zijn Egbring, Meulensteen, Tielemans, Boutrah,
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Andriy Demchenko
Berichten: 5004
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Vitesse

Bericht door Andriy Demchenko » wo feb 14, 2024 11:42 pm

Wouter schreef:
wo feb 14, 2024 11:06 pm
Nee, ik kijk zelden naar andere wedstrijden dan die van Vitesse.

Zelf voetballen vind ik leuk, maar Ajax-Feyenoord kan me bijvoorbeeld helemaal niets schelen. Laat staan Fortuna-Heerenveen of zo.
Ik kan me dit helemaal voorstellen, heb voor mezelf voorgenomen dat moest Ajax de SL ingaan ik het ook voor gezien hou als supporter.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Wouter
Berichten: 18778
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Vitesse

Bericht door Wouter » wo feb 14, 2024 11:48 pm

De enige sportieve hoop die ze hebben is die Hadj-Mousa. Had het niet verwacht, maar die was tegen Heracles echt duidelijk de beste. Echt ongelooflijk dat Sturing uitgerekend hem eruit haalde. Soms begrijp ik niks van trainers, vooral niet van hun neiging om creatieve aanvallers altijd te willen slachtofferen.

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34401
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Vitesse

Bericht door Ramona » do feb 15, 2024 9:07 am

Er is nog hoop; plan B wellicht?

Vitesse zet vol in op Plan B: Amerikaan Coley Parry blijft aan de macht in Arnhem

Vitesse zet na het veto van de KNVB nog altijd vol in op de Amerikaan Coley Parry. De zakenman uit New York krijgt na het afketsen van de overname in de plannen van de Arnhemse club een minderheidsbelang van 24,9 procent. In de hoofdstad van Gelderland gaat Plan B in werking.

Lex Lammers 15-02-24, 06:30 Laatste update: 07:18

De licentiecommissie van de KNVB heeft de Amerikaanse overname van Vitesse woensdag knalhard afgekeurd. In Arnhem voelt dat als een messteek in de rug. Het KNVB-orgaan spreekt na anderhalf jaar een veto uit voor de zaken man uit New York en zijn investeringsmaatschappij de Common Group.

‘Voor de bus gegooid’
Bij de eredivisionist heerst vooral de mening dat het besluit eerder kenbaar te maken was. De wijze waarop de zaken woensdag naar buiten zijn gebracht, zorgt voor frustratie. Veel clubmensen vinden dat Vitesse ‘voor de bus is gegooid’. Van samenwerking of empathie vanuit de KNVB en de licentiecommissie is geen enkele sprake.

Dat steekt.

De licentiecommissie communiceert in heldere taal. Voor het KNVB-orgaan is ‘niet gebleken dat de Common Group beschikt over eigen vermogen’. Daarbij is ‘niet duidelijk of de Common Group investeerders heeft’. Er is ook geen inzicht gegeven in de herkomst van het geld in het fonds.

Kortom: er is geen enkel vertrouwen in Parry en zijn Common Group.

Strategie wijzigen
Parry is in Arnhem de nieuwe regisseur na het Russische tijdperk, dat nu de periode 2010 tot 2024 beslaat. Met de oorlog in Oekraïne moeten de Russen van het toneel verdwijnen.

Vitesse behoort daarmee de strategie voor de overname nu volledig te wijzigen. De club schakelt over op Plan B.

Dat is tegelijk ook een noodsprong. De kritiek op algemeen directeur Peter Rovers en de zakenman uit New York zwelt aan. Maar Parry krijgt een belang van 24,9 procent. De Amerikaan vergaart zo een minderheidsaandeel. De zakenman uit New York ziet - althans voor nu - af van een volledige overname.

Meerderheidsbelang
In de opzet met een minderheidsbelang zit wel een optie. Door uitgifte van meerdere aandelenpakketten van datzelfde percentage kan Parry met bevriende zakenlui via een omweg ook een meerderheidsbelang in Vitesse verkrijgen. Tot bijna 100 procent.

Zo’n constructie speelt volgens ingewijden absoluut, maar dat geldt ook als toekomstmuziek. Vitesse verkeert door alle zaken momenteel gewoon in financiële problemen. De club uit Arnhem moet naar volgend seizoen zeker minimaal 7 miljoen euro bezuinigen. De financiële huishouding loopt al jaren volledig uit de pas. De uitgaven voor dit seizoen bedragen 26 miljoen, de inkomsten 19 miljoen.

Salarissen
Algemeen directeur Peter Rovers heeft op de werkvloer al een forse bezuiniging aangekondigd. Dat speelt absoluut op het vlak van den spelerssalarissen. Aflopende contracten worden deze zomer in principe niet verlengd.

Er liggen voor Vitesse ook bijkomende problemen. Allereerst dreigt degradatie uit de eredivisie. In dat geval moet de club de totale begroting terugbrengen met minimaal 12 miljoen euro. Het huurcontract voor stadion GelreDome speelt hierbij een rol. Er bestaat geen degradatieclausule. De voetbalclub moet ook in de eerste divisie 2,4 miljoen euro per jaar voor GelreDome aftikken.

Bankzaken
Er liggen voor Vitesse uiteindelijk ook nog enkele heikele bankzaken. De licentiecommissie heeft meerdere onderzoeken ingesteld naar het Russische verleden van de club. Vooral de rol op de bedrijfsvoering in Arnhem van Roman Abramovitsj, de gewezen eigenaar van de Britse topclub Chelsea, ligt nadrukkelijk onder de loep.

Dat laatste dossier wordt binnenkort afgerond. Daarin heeft Vitesse een positief oordeel nodig. Officieel is de eredivisionist nog in het bezit van de oligarch Valeri Oyf. De club moet met gezwinde spoed van de Russen af. Huisbankier ING dreigt anders de rekening per 1 april op te zeggen. De voetbalclub stelt nu alles in het werk om de aandelen over te nemen. Zonder bankrekening kan de eredivisionist niet bestaan.

de Gelderlander

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33833
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Vitesse

Bericht door Duke » zo feb 18, 2024 12:23 pm

Peter Rovers stapt op als algemeen directeur van crisisclub Vitesse

Peter Rovers stapt op bij Vitesse. De algemeen directeur trekt zijn conclusies na de mislukte Amerikaanse overname van de club. Hij verlaat de eredivisionist op uiterlijk 31 maart 2024, of eerder als er een opvolger wordt gevonden.

Rovers stapt na drieënhalf jaar op bij Vitesse. Hij werd in oktober 2020 aangesteld als commercieel directeur. Nadat Pascal van Wijk in maart 2023 als directeur moest wijken, schoof de Brabander door.

Vitesse stelt dat er na ‘een enorm intensieve periode, waarin de club te maken kreeg met talloze complexe problemen’, is besloten uit elkaar te gaan. De kritiek was al fors op Rovers.

Later meer...
www.ad.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58873
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Vitesse

Bericht door 999 » zo feb 18, 2024 12:31 pm

Mogen we stellen dat het binnenhalen van die externe financiers ( Abramovitsj o.a) een slecht idee is geweest ... :smallgrin.gif:

Wouter
Berichten: 18778
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Vitesse

Bericht door Wouter » zo feb 18, 2024 12:51 pm

Nee, want anders waren ze in 2010 failliet gegaan.

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34401
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Vitesse

Bericht door Ramona » zo feb 18, 2024 12:57 pm

Wouter schreef:Nee, want anders waren ze in 2010 failliet gegaan.
Dan was je deze lange lijdensweg wel bespaard gebleven.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58873
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Vitesse

Bericht door 999 » zo feb 18, 2024 1:00 pm

In feite ben je nu ook failliet , op het veld en in de Vitesse geld kas ..

Wouter
Berichten: 18778
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Vitesse

Bericht door Wouter » zo feb 18, 2024 5:08 pm

Ondanks dat 1-1 een beroerd resultaat is, ben ik minder pessimistisch dan voor de wedstrijd. Dat Volendam met een punt is weggekomen is bizar, Vitesse speelde de beste wedstrijd van dit seizoen. Die Hadj Moussa is een heerlijke voetballer, die Amerikaan is ook een goede speler.

Andriy Demchenko
Berichten: 5004
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Vitesse

Bericht door Andriy Demchenko » zo feb 18, 2024 8:05 pm

Wouter schreef:
zo feb 18, 2024 5:08 pm
Ondanks dat 1-1 een beroerd resultaat is, ben ik minder pessimistisch dan voor de wedstrijd. Dat Volendam met een punt is weggekomen is bizar, Vitesse speelde de beste wedstrijd van dit seizoen. Die Hadj Moussa is een heerlijke voetballer, die Amerikaan is ook een goede speler.
Hadj Moussa komt van Patro Eisden, maar blijkt dus dat die ook in het bezit is van The Common Group. Nu snap ik wel dat ie er nog wat van kan.

Toch denk ik dat het voor Vitesse wel eens schluss kan zijn straks, deze had je eigenlijk moeten winnen. Je zal toch minimaal 30 punten moeten gaan halen, dat betekent 17 punten pakken in 12 wedstrijden. Het kan maar zal een hele opgave worden.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Wouter
Berichten: 18778
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Vitesse

Bericht door Wouter » zo feb 18, 2024 8:13 pm

Volgende week Excelsior-uit en twee weken later het bezoekje aan Waalwijk. Als Vitesse even goed speelt als vandaag, moeten ze dat kunnen winnen.

Die wedstrijd van vandaag was bizar. Had gewoon 4-1 moeten zijn. Zoiets overkomt je eens in de twee jaar. Zo veel ballen op de lat, van de lijn gehaald etc. Vitesse speelde verreweg de beste wedstrijd van het seizoen.

Die Hadj Moussa draait de backs van Excelsior en RKC ook dol, echt een verrassing hoe goed die jongen kan voetballen. Aaronson is ook een goede speler trouwens. Ze hebben zowaar een beetje een fatsoenlijke aanval. Hopelijk is het allemaal niet te laat.

Wouter
Berichten: 18778
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Vitesse

Bericht door Wouter » zo feb 18, 2024 9:50 pm

https://m.voetbalzone.nl/nieuws/perez-e ... ler/430984

Als hij nog stopt met latje schieten en de bal 2cm lager plaatst hebben we een nieuwe Robben. :hypocrite.gif:

Andriy Demchenko
Berichten: 5004
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Vitesse

Bericht door Andriy Demchenko » ma feb 19, 2024 4:22 pm

Wouter schreef:
zo feb 18, 2024 9:50 pm
https://m.voetbalzone.nl/nieuws/perez-e ... ler/430984

Als hij nog stopt met latje schieten en de bal 2cm lager plaatst hebben we een nieuwe Robben. :hypocrite.gif:
De blos is weer een beetje op de wangen teruggekeerd bij Wouter, goed om te zien. :biggthumpup.gif: :biggthumpup.gif:
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Wouter
Berichten: 18778
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Vitesse

Bericht door Wouter » ma feb 19, 2024 5:33 pm

Degene die altijd ongelijk heeft vindt Hadj Moussa maar niks en zegt dat Vitesse toch wel gaat degraderen: https://www.fcupdate.nl/voetbalnieuws/2 ... gaan-lopen

Nu weet ik het zeker. Hadj Moussa gaat Vitesse redden. :hypocrite.gif:

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33476
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Vitesse

Bericht door zeux » ma feb 19, 2024 8:38 pm

Hoor net Roosmalen zeggen dat ene Jan Snellenburg (??) (PET-fles Koning) zijn geld er misschien in gaat stoppen?

En Aalbers was weer op de club. Dacht eerlijk gezegd dat die inmiddels overleden was... :blush.gif:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Wouter
Berichten: 18778
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Vitesse

Bericht door Wouter » ma feb 19, 2024 11:13 pm

Van Roosmalen weet het ook niet joh. Snellenburg is inmiddels stokoud.

Ik begin er toch aan te twijfelen of jij wel echt uit Arnhem komt als je nog nooit van Jan Snellenburg gehoord hebt. :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33476
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Vitesse

Bericht door zeux » ma feb 19, 2024 11:54 pm

Wouter schreef:Van Roosmalen weet het ook niet joh. Snellenburg is inmiddels stokoud.

Ik begin er toch aan te twijfelen of jij wel echt uit Arnhem komt als je nog nooit van Jan Snellenburg gehoord hebt. :smallgrin.gif:
Absoluut geen enkel idee.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Plaats reactie