RKC Waalwijk

Hoe gaat het met de andere clubs in Nederland en Europa?

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: RKC Waalwijk

Bericht door Sandro » za nov 02, 2019 8:23 pm

Hoppatee, 3 punten.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

LucaS
Berichten: 53517
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: RKC Waalwijk

Bericht door LucaS » za nov 02, 2019 9:50 pm

We zijn los!
Nou hebben ze thuis ook al de top 4 gehad. Plus Ado. Dus alleen Ado was een echte zeperd
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13698
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: RKC Waalwijk

Bericht door Jinne » za okt 03, 2020 1:33 pm

De eerste Corona afgelasting.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: RKC Waalwijk

Bericht door 999 » za apr 10, 2021 12:13 pm

Ajax als stip op de horizon
Fred Grim hoopt zich met RKC Waalwijk direct te kunnen handhaven in de Eredivisie. „Maar ik denk dat het spannend gaat blijven tot aan het einde.”

FOTO RIAS IMMINK

INTERVIEW RKC-trainer Fred Grim durft te dromen: ’Ik vind dat je best zulke ambities mag hebben’
door Jeroen Kapteijns

Ajax is de rode draad in de carrière van Fred Grim. De 55-jarige Amsterdammer was een kwart eeuw actief bij de Amsterdamse topclub. Als jeugdspeler, reservekeeper, eerste keeper, jeugdtrainer en keeperstrainer zag hij van nabij de grote kanonnen van het Nederlandse voetbal aan het werk. De lessen die hij opdeed, brengt Grim in de praktijk als trainer bij RKC Waalwijk, waarmee hij de komende weken een derde seizoen Eredivisie-voetbal hoopt veilig te stellen en zondag oude liefde Ajax ontvangt.

AMSTERDAM Als echte stadsjongen, die opgroeide in Amsterdam-Oost en later in Amsterdam-Noord terechtkwam, heeft Fred Grim tegenwoordig zijn plekje gevonden in de Beemster. In de polder ten noorden van de hoofdstad zoekt de trainer van RKC Waalwijk zijn rust in het hectische trainersbestaan. „Ik heb een appartement in Waalwijk waar ik doordeweeks zit, maar als we een vrije dag hebben, dan rijd ik graag naar de Beemster. De rust en ruimte die we daar hebben, vind ik heerlijk.”

Het Amsterdamse Oosterpark, niet ver van Artis en de Dappermarkt, was in zijn jongensjaren het walhalla voor Fred Grim. „In die jaren was het normaal dat je als kind altijd buiten was. Er was geen PlayStation of social media. We speelden élke dag op straat – knikkeren, verstoppertje, noem maar op – en voetbalden in het park. Ook al kwam ik niet uit een groot gezin, ik heb alleen een tien jaar oudere zus, toch vonden mijn ouders het wel prima als ik niet thuis zat en de hort op ging.”

In het park werd de basis gelegd voor een lange keeperscarrière. „Omdat ik als jochie altijd met de grotere jongens mee wilde doen, kwam ik meestal op doel terecht. En zo ben ik het keepen ingerold. Via een kennis van mijn vader werd ik lid van JOS en ook daar kwam ik op doel.”

JOS is niet de meest succesrijke Amsterdamse amateurclub, maar wel een van de bekendste. Rinus Michels begon er zijn succesrijke trainerscarrière en JOS werd door de Nederlandse popgroep The Nits bezongen in het nummer J.O.S. Days. Ook Grim schreef een beetje historie bij de club uit de Watergraafsmeer, de wijk waar in die tijd ook Ajax domicilie had. „Omdat ik als 15-jarige B-junior al af en toe meedeed in het eerste van JOS viel ik op en toen ben ik gescout door Aad de Mos, die me naar Ajax haalde.”

Het was aanvankelijk elk jaar spannend of er aan het einde van het seizoen een brief zou komen dat het Ajax-avontuur zou stoppen. „Die brief kwam er nooit en in het seizoen 1985/1986 kwam ik vast bij het eerste. Die eerste keer op de elftalfoto was een speciaal moment. Johan Cruijff was toen de trainer van Ajax. Het is heel bijzonder dat ik hem als trainer mee heb mogen maken. Hij was nog maar net gestopt en deed heel vaak zelf mee aan trainingsvormen om te laten zien hoe het moest.”

Na een intermezzo van zeven jaar bij SC Cambuur, waarin Grim een onafgebroken reeks van 272 wedstrijden maakte en de voorpagina’s haalde door als doelman te scoren, keerde de Amsterdammer in 1994 terug bij Ajax. „Edwin van der Sar was het grote talent dat aan het doorbreken was en ze wilden er een keeper achter die al wat had meegemaakt. Ik wist mijn rol en na het vertrek van Edwin ben ik zelf ook nog een paar seizoenen eerste keeper geweest.”

Al die jaren op de reservebank gaf Grim zijn ogen goed de kost. „Ik wist al heel vroeg dat ik na mijn actieve carrière trainer wilde worden. Ik heb in de periode 1986-1988 al mijn eerste trainersdiploma gehaald. Op de bank bij Ajax zat ik altijd dicht bij Louis van Gaal en de andere trainers en heb ik meegeluisterd bij de discussies die ze hadden en goed opgelet als Van Gaal aanwijzingen gaf aan het team. Dat is ontzettend leerzaam geweest. Zoals ik ook altijd notities maakte van de trainingsvormen, spelsystemen en tactische oplossingen die Van Gaal had. Het is heel leerzaam geweest dat ik Cruijff en Van Gaal van dichtbij heb meegemaakt, twee van de grootste trainers in het Nederlandse voetbal.”

Hoewel Grim bij Ajax ook een tijdje keeperstrainer is geweest, is het altijd zijn doel geweest om zelf hoofdtrainer te worden. „Er zijn misschien minder keepers die daarvoor kiezen, al zijn ze er wel, bijvoorbeeld ook Hans de Koning, Stanley Menzo en Michel Preud’homme. Ik denk zelf dat keepers juist heel geschikt zijn om het totaalplaatje te doen, omdat ze in hun actieve carrière altijd het spel voor zich hebben gehad en daarmee een goed overzicht kregen van het complete team. Tegenwoordig zijn keepers ook niet meer de eenlingen die in een hoekje van het veld voor zichzelf trainen, maar zijn ze veel meer geïntegreerd in het team, iets wat bij Ajax al in de jaren tachtig onder Cruijff met Frans Hoek het geval was.”

Het was Almere City dat Grim in 2012 de kans gaf om als hoofdtrainer op eigen benen te staan. Bij zijn tweede club als hoofdtrainer, RKC Waalwijk, boekte Grim direct groot en onverwacht succes. „RKC eindigde het seizoen voordat ik kwam als negentiende in de Keuken Kampioen Divisie. Nadat ik het had overgenomen in het seizoen 2018/2019 werden we achtste en gingen we onverwacht via de play-offs de Eredivisie in. Dat was sneller dan gepland en we waren eigenlijk nog niet klaar voor die stap. Daardoor wisten we dat het eerste jaar in de Eredivisie een kwestie van overleven zou zijn.”

Door het stilleggen van de competitie vanwege de coronacrisis werd het vorige seizoen niet uitgespeeld en bleef RKC als vrijwel zekere degradant behouden voor de Eredivisie. Dat ging uitgerekend ten koste van SC Cambuur, de club waar Grim zeven jaar onder de lat had gestaan. „We waren blij dat we er met RKC in bleven, maar ik snapte ook wel dat het voor SC Cambuur en De Graafschap een hard gelag was dat zij hun promotie misliepen. Daarom ben ik ook heel blij dat Cambuur het dit seizoen weer heel goed doet en dat het er goed uitziet wat betreft een promotie. Dat gun ik Cambuur heel erg, ook omdat ik daar een geweldige periode heb gehad.”

RKC moet zelf nog aan de bak om het Eredivisie-schap veilig te stellen, zeker nadat afgelopen speelronde tegen FC Emmen (3-1 nederlaag) verzuimd werd om het gevaar van directe degradatie al vrijwel zeker af te wenden. „We hadden een heel mooie stap kunnen zetten, maar ook als we die wedstrijd hadden gewonnen, waren we nog niet helemaal zeker geweest. Ik denk dat het tot het einde spannend gaat blijven.”

Als trainer van een kleinere club verloochent Grim zijn Ajax-achtergrond niet en laat hij zijn team goed verzorgd voetbal spelen. „Het geeft voldoening als je team het voetbal kan spelen dat je voor ogen hebt. We hebben daar veel complimenten voor gehad. Vorig seizoen bleef het te veel bij complimenten en haalden we er te weinig resultaat mee. Dat gaat dit seizoen beter, terwijl we het goede voetbal hebben vastgehouden. Je ziet dat het elftal een jaar verder is in zijn ontwikkeling.”

Grim heeft het contract voor een vierde seizoen RKC al op zak, maar is ook een trainer die regelmatig wordt genoemd als er ergens een trainersvacature is. Zelf durft hij de lat hoog te leggen. „Als trainer heb ik ook een stip op de horizon. Je wil het maximale bereiken, alles eruit halen wat erin zit. Een mooi doel is om ooit trainer van Ajax te worden. Natuurlijk moet je nuchter blijven en weet je niet of dat ooit aan de orde zal komen, maar ik vind dat je best zulke ambities mag hebben.”
De T.

Andriy Demchenko
Berichten: 5002
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: RKC Waalwijk

Bericht door Andriy Demchenko » di jul 20, 2021 2:28 pm

Galbak Michiel Kramer heeft weer een nieuwe club, jammer want RKC is verder wel een sympathiek clubje.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Andriy Demchenko
Berichten: 5002
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: RKC Waalwijk

Bericht door Andriy Demchenko » za aug 14, 2021 4:23 pm

Andriy Demchenko schreef:
di jul 20, 2021 2:28 pm
Galbak Michiel Kramer heeft weer een nieuwe club, jammer want RKC is verder wel een sympathiek clubje.
Diezelfde Kramer maakt een goal tegen AZ, nog een helft te spelen waarin de Alkmaarse club kan voorkomen dat ze verliezen.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

LucaS
Berichten: 53517
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: RKC Waalwijk

Bericht door LucaS » za aug 14, 2021 7:11 pm

:cheer.gif:
I think I lost my fucking headache

Wouter
Berichten: 18628
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: RKC Waalwijk

Bericht door Wouter » zo mei 14, 2023 9:15 pm


LucaS
Berichten: 53517
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: RKC Waalwijk

Bericht door LucaS » zo mei 14, 2023 9:39 pm

Want? Kan er niet veel van?
I think I lost my fucking headache

Wouter
Berichten: 18628
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: RKC Waalwijk

Bericht door Wouter » zo mei 14, 2023 10:29 pm

Ik zou voor de zekerheid Schubert ook overnemen.

LucaS
Berichten: 53517
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: RKC Waalwijk

Bericht door LucaS » zo mei 14, 2023 10:56 pm

Tja, RKC heeft nou eenmaal een klein budget. Op excelsior na het kleinst vd eredivisie denk ik
I think I lost my fucking headache

Andriy Demchenko
Berichten: 5002
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: RKC Waalwijk

Bericht door Andriy Demchenko » di mei 16, 2023 9:52 am

Wouter schreef:
zo mei 14, 2023 10:29 pm
Ik zou voor de zekerheid Schubert ook overnemen.
Den dat Houwen daar straks reserve wordt.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Plaats reactie