AZ

Hoe gaat het met de andere clubs in Nederland en Europa?

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Cluijffert
Berichten: 2153
Lid geworden op: zo jun 19, 2005 9:34 am
Locatie: Haarlem

Re: AZ

Bericht door Cluijffert » zo dec 06, 2020 3:17 pm

Wouter schreef:
za dec 05, 2020 6:18 pm
Wat betreft Slot trouwens: ik begrijp AZ niet zo. Het contract van Slot liep in 2021 af. Dan mag hij daarna toch gaan en staan waar hij wil?
Gaat het toch niet om? Als je werkgever loyaliteit naar jou heeft getoond om je tijd te geven in een nieuwe functie te groeien en grote verantwoordelijkheid bij je neerlegt met ditto beloning, dan is het niet veel gevraagd om het fatsoen te tonen als werknemer je werkgever op de hoogte te stellen als je aan het praten bent met een andere werkgever. Helemaal als je een nieuw bod niet eens hebt afgewezen. Nee, die kale pannenkoek dacht veilig eerst te onderhandelen met de havenslaven om als dat niet doorging alsnog het contract van AZ te tekenen.

Ondanks dat het AZ is - dus ik snap die knee jerk reaction van velen hier wel - hebben ze he-le-maal gelijk. Opflikkeren ermee, want die Slot was overduidelijk met z'n hoofd al ergens anders.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40873
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: AZ

Bericht door Marillion » zo dec 06, 2020 3:22 pm

Dat laatste blijkt volgens mij niet uit de resultaten. AZ heeft in het begin van het seizoen het nodige laten liggen maar als ik de berichtgeving mag geloven spelen ze de laatste tijd zeer behoorlijk en ze boeken ook goede resultaten.

Ik weet natuurlijk niet hoe het er intern aan toegaat. Speelt er misschien ook nog iets rondom spelers die hij enthousiast probeert te maken voor een overstap? Dat zou een valide reden kunnen zijn maar daar heb ik in ieder geval niets over gelezen.
Nil volentibus arduum

Lionel
Berichten: 47250
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: AZ

Bericht door Lionel » zo dec 06, 2020 3:52 pm

Ik vind dat zoiets vreemds dat hij ontslagen is. Waarom zou hij niet gesprekken kunnen voeren en zijn best doen met AZ?
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40873
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: AZ

Bericht door Marillion » zo dec 06, 2020 4:25 pm

Lionel schreef:
zo dec 06, 2020 3:52 pm
Ik vind dat zoiets vreemds dat hij ontslagen is. Waarom zou hij niet gesprekken kunnen voeren en zijn best doen met AZ?
Inderdaad. Alsof dat anders nooit gebeurd.
Voorlopig waren de prestaties goed. Na de slechte seizoensstart hadden ze een stijgende lijn te pakken. En het is misschien scorebord journalistiek maar ze gaan vanmiddag met 1-2 onderuit tegen FC Groningen met rood voor Midtsjö en Martins Indi (beide 2 x geel). Tel uit je winst.
Nil volentibus arduum

Wouter
Berichten: 18724
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: AZ

Bericht door Wouter » zo dec 06, 2020 4:30 pm

Groningen doet het wel heel goed dit jaar. Die hebben de hele (sub)top al gehad!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47892
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: AZ

Bericht door peter » zo dec 06, 2020 7:01 pm

Wouter schreef:
zo dec 06, 2020 4:30 pm
Groningen doet het wel heel goed dit jaar. Die hebben de hele (sub)top al gehad!
Maar kunnen ze het ook als ze zelf het spel moeten maken. Je ziet het bij Twente ook. Reactie voetbal werkte subliem tegen Ajax. Vorige week zelf het spel maken lukte net weer niet.

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: AZ

Bericht door Gezond verstand » ma dec 07, 2020 3:52 am

Peter schreef:
za dec 05, 2020 12:50 pm
Die Eenhoorn was vorig jaar toch ook in gesprek met Feyenoord? :hypocrite.gif:
Juist. En ging AZ niet achter de rug van de KNVB om naar de UEFA? Dus achter de rug om is geen probleem als de directeur en de club het doen, maar zodra het een trainer met een aflopend contract is ......
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47892
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: AZ

Bericht door peter » ma dec 07, 2020 8:46 am

Deze reactie kwam ook nog voorbij op twitter van iemand van VI:
Wat in de Slot-soap aardig is om te benoemen, is hoe AZ hem ooit zelf heeft binnengehaald. Namelijk door hem middenin het seizoen 16/17 te benaderen en contracteren, terwijl hij als co-trainer van Cambuur verwikkeld was in een promotierace. Je zou het opmerkelijk kunnen noemen.
De mensen bij AZ hebben dus echt een bord voor hun kop.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13395
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: AZ

Bericht door Arthur » ma dec 07, 2020 9:15 am

Volgens mij is dit hoe AZ denkt dat een topclub zich gedraagt.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58796
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: AZ

Bericht door 999 » ma dec 07, 2020 11:10 am

HET EINDE VAN EEN KROONPRINS
Arne Slot hier in actie tijdens zijn laatste wedstrijd, afgelopen donderdag tegen AS Napoli. De 42-jarige kroonprins wist niet dat hij 48 uur later op straat zou komen te staan.

FOTO GETTY IMAGES

Hoe het verzwijgen van gesprekken met Feyenoord het vertrek van Arne Slot bij AZ inluidde
Wat begon met het gerucht dat Arne Slot in gesprek zou zijn met Feyenoord, eindigde binnen 24 uur met het geruchtmakende ontslag van de bewierookte trainer van AZ. Wat ging vooraf aan het congé van de kroonprins van het Nederlandse trainersgilde? Een reconstructie. „We vinden dat een coach die aan het einde van het seizoen naar Feyenoord gaat, niet meer bij AZ hoort.”

ALKMAAR Het is de dag na het bekoorlijke gelijkspel tegen Napoli dat Robert Eenhoorn en Max Huiberts spoedoverleg voeren. De reden is de almaar groeiende geruchtenstroom rond Arne Slot. De hoofdtrainer wordt na een publicatie in deze krant steeds nadrukkelijker gelinkt aan Feyenoord. Het stoom komt uit de oren van de tweekoppige directie.

Wat heet. Nu zien de beleidsbepalers in Alkmaar hun spelers liever niet naar de concurrentie in eigen land vertrekken, maar hun trainer al helemaal niet. Een trainer die er goed op staat bij Eenhoorn en Huiberts. Een trainer van wie het contract na dit seizoen afloopt. Huiberts, zondag voor aanvang van het verloren duel met FC Groningen: „We hebben Arne aan het eind van september een aanbieding gedaan. Het was klip en klaar dat we met hem verder wilden.”

Het antwoord van Slot laat vervolgens akelig lang op zich wachten. Huiberts en Eenhoorn voelen aan hun water, het is inmiddels november, dat Slot wel eens aan zijn laatste seizoen in Alkmaar bezig kan zijn. Na enig aandringen van de kant van de directie, twee weken geleden, bevestigt Slot het bange vermoeden van de clubleiding. „We kregen te horen dat hij aan het einde van het seizoen zou stoppen”, aldus Huiberts.

TEGENVALLER

Dat is een lelijke tegenvaller, maar daar heeft Huiberts maar mee te dealen, vindt hij zelf. „Arne moet zijn eigen pad kiezen, die vrijheid heeft hij”, stelt de directeur voetbalzaken.

In de twee weken die volgen laat Huiberts, wat betreft de opvolging van Slot, zijn gedachten gaan. Het zou vreselijk naïef zijn als hij op hetzelfde moment verwacht van Slot dat deze pas na zijn laatste werkdag bij AZ, op 30 juni 2021, over zijn toekomst gaat nadenken. Huiberts: „Daar hebben wij ook niks over gezegd. Je kunt in Nederland ieder moment met allerlei clubs gaan praten, dat is nu eenmaal onze regelgeving. Heel raar natuurlijk, want we zijn pas negen competitieduels onderweg.” Cryptisch: „Misschien nog maar zeven.”

Terwijl AZ na een moeizame competitiestart de zeges in de Eredivisie weer aaneen begint te rijgen en de ploeg knap gelijk speelt tegen Real Sociedad en Napoli, lijkt er geen ruis meer op de lijn te zitten tussen trainer en directie. Lijkt. Want als afgelopen week steeds meer geruchten de kop op steken dat Slot bij Feyenoord de opvolger gaat worden van Dick Advocaat, ontploft er op vrijdag een klusterbom in de directiekamers van Eenhoorn en Huiberts. Ze spreken de volgende dag met Slot af op het trainingscomplex in Wijdewormer.

Daar vragen de twee directeuren wat er waar is van de geruchten. De uitkomst weten ze eigenlijk al, aangezien Frank Arnesen namens Feyenoord vrijdag heeft bevestigd met Slot te hebben gesproken. Huiberts: „Dat meldde hij ’s avonds laat. Hij probeerde mij ook nog te bellen, maar ik heb niet opgenomen. Als je het nieuws eerst van de media moet vernemen en je krijgt vervolgens nog iemand aan de telefoon die waarschijnlijk een lulverhaal gaat ophangen... Daar had ik niet zo’n behoefte aan.”

ONTSLAG OP

STAANDE VOET

Het gesprek met Arne Slot, in trainingskloffie, is van korte duur (Huiberts: „Drie à vier minuten.”). Als Slot op zaterdagochtend bevestigt met Feyenoord te hebben gesproken, wordt hij op staande voet ontslagen en kan hij zijn spullen inleveren. „Dat hadden Robert en ik van tevoren besproken, ook met de rvc. Over het besluit hebben we niet lang hoeven na te denken.” Niet veel later stapt Slot in burgerkloffie en volstrekt verbouwereerd in zijn auto. Het nieuws dat hun trainer het ’pand’ heeft verlaten, bereikt inmiddels ook de spelers. Zij weten gelijk hoe laat het is, waarna een cocktail aan emoties door de kleedlokalen giert. Na een gesprek met de directie maken woede en onbegrip plaats voor begrip, zo verklaren aanvoerder Koopmeiners en international Wijndal zondag na de nederlaag tegen FC Groningen.

Het ontslag is direct voorpaginanieuws. De uitleg van AZ, zaterdagmiddag, komt niet veel later. Huiberts, zondagmiddag kwart over twee: „We vinden dat een coach die aan het einde van het seizoen naar Feyenoord gaat, een directe concurrent, niet meer bij AZ hoort.” En: „De coach kan niet meer de volledige focus op AZ hebben. Voor mij zou hetzelfde gelden, Robert zou mij direct ontslaan. Dat weet ik zeker.”

GESPREKKEN

VERZWEGEN

Wat de AZ-directie steekt, is dat Slot zijn gesprekken met Feyenoord heeft verzwegen. „Uiteraard ben je verrast dat je het niet rechtstreeks hoort, maar meekrijgt via de media”, vervolgt Huiberts. „Jammer, want uiteindelijk hadden we een goede relatie met elkaar. Arne liep hier al jaren rond. Als hij het wel had gezegd, hadden we waarschijnlijk dezelfde beslissing genomen.”

Maar, nogmaals, Slot mag toch ook aan zijn toekomst denken? Huiberts, stelt op zijn beurt een wedervraag: „Laat ik het anders stellen. Als Roger Schmidt vandaag aankondigt dat hij aan het einde van het seizoen naar Feyenoord of Ajax gaat, hoe denk je dan dat Toon Gerbrands en John de Jong zullen reageren?”

Of er ook sprake was van een vertrouwensbreuk? „Als je Robert en mij een beetje kent, dan weet je dat onze organisatie niet hiërarchisch is. Wij schakelen met iedereen, of het nu de hoofd opleidingen is of de materiaalman. Iedereen kan bij ons naar binnen lopen, je kunt met ons alles bespreken. Vraag het aan John van den Brom die hier vijf jaar heeft rondgelopen. We waren van alles wat er in de media kwam op de hoogte. Nu werden we verrast. Dat is niet leuk, maar nogmaals, het was niet de hoofdreden. We vinden dat een coach die aan het einde van het seizoen naar Feyenoord gaat, niet meer bij AZ hoort.”
Directie schaadt clubbelang AZ
Een schets van het trainersplaatje als de Eredivisie in 2021 op 9 januari wordt hervat. Arne Slot aan het roer bij Feyenoord, Dick Advocaat in de wachtkamer om een nationale ploeg te leiden op het Europees kampioenschap in 2021 of WK in 2022, Henk Fraser als hoofdtrainer van FC Utrecht, René Hake terug bij Jong FC Utrecht en Alfons Groenendijk de nieuwe man voor de groep bij zijn oude club Sparta.

Kind van de rekening op korte termijn: RKC-trainer Fred Grim. Hij vertrok medio 2018 met slaande deuren op Het Kasteel. De huidige technisch directeur Henk van Stee van Sparta legde de belofte aan Grim om Dick Advocaat op te volgen naast zich neer en stelde Fraser aan. Op lange termijn zou het vreemd zijn als Grim niet samen met iemand als Giovanni van Bronckhorst - met zijn data van vijf hoofdprijzen in vier jaar Feyenoord - op het lijstje staat bij AZ om volgende zomer hoofdtrainer te worden in Alkmaar.

Deze speculaties zijn voornamelijk ingegeven door het ontslag op staande voet van Slot bij AZ zaterdagochtend. De AZ-directie met Robert Eenhoorn en Max Huiberts hebben willens en wetens het risico genomen het sportieve bouwwerk van Slot te ondermijnen. Waarom? Omdat hij nagenoeg rond is met concurrent Feyenoord en hier niet over heeft gecommuniceerd, terwijl de lijntjes in de top kort zijn bij AZ en de directie zich daarom gepiepeld voelde door Slot. Slot, de man op wie zij volledig vertrouwden. En dan waren er nog 25 competitiewedstrijden te spelen, waarbij de schaduw van Feyenoord boven ieder duel van AZ zou hangen.

Het zijn valide argumenten en de club is groter dan Arne Slot. Tegelijkertijd is de club ook groter dan Eenhoorn en Huiberts en het gekrenkte ego van directieleden. Feyenoord was de rode lap voor Eenhoorn en Huiberts. Hoe durfde de door hen op het paard gezette hoofdtrainer Slot in het geplaagde Feyenoord een grotere sportieve uitdaging te zien dan in AZ, terwijl AZ al jaren bezig is met een hemelbestorming?

Eenhoorn en Huiberts zijn met hun beslissing Slot te ontslaan over één nacht ijs gegaan en hebben de boel bij AZ op stelten gezet. Een verkeerde inschatting en verkeerde timing. De onervaren spelersgroep van AZ was aangeslagen, of beter totaal uit het veld geslagen door de gang van zaken zaterdag in Wijdewormer op het trainingscomplex van AZ. Daar werd Slot niet eens de gelegenheid geboden om afscheid te nemen van zijn spelers. Een dag later stond er een ontredderd AZ op het veld zonder generaal, wat resulteerde in een nederlaag en twee rode kaarten tegen FC Groningen.

De opmars in de Eredivisie is door toedoen van de directie tot staan gebracht en dan wachten de komende drie weken FC Twente, Willem II, Vitesse en FC Utrecht voor de nummer acht op de ranglijst, voor wie dit seizoen in het teken staat van het landskampioenschap. Daar komt bij dat AZ na twee topwedstrijden tegen Real Sociedad en AS Napoli donderdag met een overwinning in Kroatië bij Rijeka overwintert in de Europa League.

Het is onwaarschijnlijk dat de zwalkende spelersgroep zich in deze tijd van complete chaos vastklampt aan de gepromoveerde en onervaren assistent Pascal Jansen. Tegen FC Groningen in ieder geval niet. Zoals de falende Jesper Karlsson tekeer ging bij zijn wissel, gaf aan dat de hiërarchie is verdwenen.

Dit mag de directie zich aanrekenen. Eenhoorn en Huiberts hadden de spelersgroep en Slot met rust moeten laten in plaats van ze in de crisis te storten. Tot de winterstop, om dan in overleg met de hoofdtrainer de beste koers voor AZ uit te stippelen. Met deze vlucht naar voren, met dit niets en niemand ontziende signaal heeft het directieduo weliswaar spierballen getoond, maar tevens het belang van AZ ernstig geschaad. Waar damage-control op z’n plaats was, is AZ in brand gestoken.

Eenmaal geblust zal trouwens een veenbrand blijven woeden in Alkmaar. Volhardt de clubleiding om spelers en trainers op alle niveaus ten koste van alles te verhinderen naar Ajax, PSV of Feyenoord te vertrekken dan zullen sommigen zich wel tweemaal bedenken alvorens bij AZ te tekenen.
De T.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58796
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: AZ

Bericht door 999 » di dec 08, 2020 5:39 pm

Begrip en onbegrip
Foppe de Haan over Arne Slot, hier nog in functie als AZ-trainer in San Sebastian: „AZ wil Slot niet naar een concurrent laten gaan. Maar is Feyenoord een concurrent? Ik denk dat AZ beter is.”

FOTO

GETTY IMAGES

Topcoaches en clubicoon geven ongezouten mening over handelswijze AZ én Arne Slot
door Jeroen Kapteijns, Steven Kooijman & Mike Verweij

De ’Affaire Slot’ houdt de gemoederen ver buiten Alkmaar en Rotterdam bezig. Dé reden voor het congé van de man die al dan niet voor zijn beurt sprak met zijn potentiële nieuwe werkgever Feyenoord, is een hot item in de trainerswereld en de belangenorganisaties CBV en FBO. Foppe de Haan, Barry van Galen, Alyson Annan en Henk ten Cate over hét ontslag van het jaar. „Iedereen weet dat die contacten er met trainers en spelers zijn.”

FOPPE DE HAAN: ’KOM OP, WEES TRANSPARANT’

Foppe de Haan (77) vindt het jammer dat Arne Slot via de achterdeur is vertrokken bij AZ. „Die jongen deed het hartstikkene goed.” Volgens het erelid van de Coaches Betaald Voetbal (CBV) moet de trainer de hand echter in eigen boezem steken. „Arne had open en eerlijk moeten communiceren”, zegt de oud-coach van onder meer SC Heerenveen en Jong Oranje, die in het verleden met hetzelfde bijltje heeft gehakt.

„Ik heb eens met Dirk Scheringa over het mogelijke trainerschap van AZ gepraat, maar ben van tevoren wel even naar onze voorzitter Riemer van der Velde geweest. Hij zei: ’Altijd doen dat gesprek.’ Uiteindelijk ging de overstap naar AZ niet door en was het klaar, omdat SC Heerenveen overal van op de hoogte was.”

De Haan: „Als Slot tegen AZ had gezegd dat er belangstelling was van Feyenoord, had AZ óók kunnen zeggen dat het over was als hij met een andere topclub zou praten. Dan had Slot voor zichzelf de keuze kunnen maken dat wel of niet te doen. Maar kom op, wees transparant.”

Dat het feit dat AZ de gesprekken tussen Slot en Feyenoord via de media moest vernemen niet de belangrijkste reden voor het harde AZ-besluit was, heeft De Haan inmiddels ook begrepen. „AZ wil Slot niet naar een concurrent laten gaan. Maar is Feyenoord een concurrent? Ik denk dat AZ beter is.” Dat Feyenoord zijn zinnen op Slot heeft gezet, vindt De Haan niet raar. „Als er ruimte komt, is het logisch dat jonge, succesvolle trainers in beeld komen.”

BARRY VAN GALEN: ’HAD DRIE WEKEN LATER GEKUND’

Volgens oud-speler Barry van Galen (50) was het ontslag van Slot zeer slecht gepland. „Het had toch ook gewoon drie weken later gekund, in de winter? Ik vind dat René Neelissen, de voorzitter van de RvC, de directie daar op had moeten aanspreken. Of het wel zo verstandig was om Slot meteen te ontslaan?” Het Alkmaarse clubicoon zet ook vraagtekens achter de manier waarop Slot trainingscomplex Kalverhoek met stel en sprong diende te verlaten. „Het is toch raar dat hij geen afscheid mocht nemen? Na vier jaar! Dat is toch niet meer van deze tijd? Hoe oud zijn we dan, denk ik dan. Die Robert Eenhoorn is een baasje. Hij wordt helemaal niet gecorrigeerd, door niemand.”

Wel vindt Van Galen dat Slot zijn eigen graf heeft gegraven. „Daarom vind ik het ontslag op zich terecht. Kijk: hij kon álles inzien. En dan ga je na een training in de auto op weg naar huis toch even met Arnesen bellen. Vragen hoe het met het team van volgend jaar staat? Even over nieuwe spelers keuvelen. Dat kán niet. Als een trainer vertrekt naar een nieuwe club, werkt hij toe naar het volgende seizoen. Zo gaat het nu eenmaal.”

Van Galen, die in Alkmaar de aftocht van zijn trainer Gerard van der Lem van dichtbij meemaakte, zag de gevolgen van het verkeerde ontslagmoment zondag terug tijdens de thuisnederlaag tegen FC Groningen. „En wat het ergste is: Ajax verloor óók. Normaal gesproken win je zo’n wedstrijd en doe je weer helemaal mee.”

De Haarlemmer kan het zich overigens niet voorstellen dat de flirt van Slot als een donderslag bij heldere hemel kwam voor de directie van AZ. „Er lopen zulke korte lijntjes tussen Max Huiberts en José Fortes Rodriguez, die voor Mino Raiola werkt en veel AZ’ers begeleidt. En Raiola is toch echt de zaakwaarnemer van Slot. Maar ik kan me vergissen.”

ALYSON ANNAN: ’GEEN REDEN

VOOR ONTSLAG’

„Ik geloof dat je altijd een open relatie moet hebben als je met iemand samenwerkt”, zegt Alyson Annan (47), bondscoach van de Nederlandse hockeyvrouwen. „Een tijdje geleden werd ik benaderd door een club, die op zoek was naar een nieuwe coach voor het eerste elftal. Ik wilde wel praten, uit pure interesse. Ik heb Jeroen Bijl, technisch directeur van de hockeybond, gelijk op de hoogte gebracht van die interesse. En ook aangegeven dat het ging om een open gesprek, van beide kanten.”

Toch vindt Annan, die gewend is om harde noten te kraken, het wegsturen van Slot onnodig. „Als het team en de staf functioneren en de resultaten zijn er, dan zie ik geen enkele reden waarom je iemand zou ontslaan voor het verzwijgen van een gesprek met een eventuele nieuwe werkgever. Vooral omdat de trainer al had aangegeven dat hij weggaat. Wat maakt het uit? Het maakt pas uit als Slot tegen Feyenoord niet zijn sterkste team opstelt. Maar aan niets was terug te zien dat deze gerespecteerde trainer minder zijn best deed. Ik vind het vreemd.”

De vrouw die de hockeysters naar de Europese titel en het WK-goud leidde, vermoedt dat hier sprake is van machogedrag. „Ik ken de details niet, maar als je het mij vraagt, is het een ego-dingetje geweest. Zelf zou ik het anders hebben bekeken. Je kunt je als directie ook afvragen waarom Slot de gesprekken heeft verzwegen én wat er in de weg heeft gestaan?”

HENK TEN CATE: ’FEYENOORD DE GROTERE CLUB’

Henk ten Cate (65) heeft als trainer van NAC Arne Slot enkele seizoenen als speler onder zijn hoede gehad. „Ik vind dit heel vervelend voor Arne. Hij wordt wel even op een bepaalde manier neergezet, maar op mij is hij altijd overgekomen als een integere jongen. Ik snap zijn keuze ook wel. Feyenoord is een van de drie topclubs in Nederland. AZ wil dat ook heel graag zijn, maar blijft toch een subtopclub. Ook al hebben ze een beter elftal en spelen ze beter voetbal, toch blijft Feyenoord de grotere club.”

De ervaren trainer loopt al vele jaren mee in het voetbal en staat er niet van te kijken dat Feyenoord achter de rug om van AZ heeft gesproken met Slot. „Dat is de voetballerij eigen. Iedereen weet dat die contacten er met trainers en spelers zijn. Dat verloopt vaak via managers of tussenpersonen. Of het correct is, kun je je afvragen. Maar het komt wel regelmatig voor in de voetballerij, die vaak toch iets afwijkt van de normale wereld.”

Ten Cate kan tegelijkertijd ook begrip opbrengen voor de reactie van AZ. „Als je hecht samenwerkt in een team en je komt er op een vervelende manier achter dat iemand iets achterhoudt, dan is dat niet goed voor de samenwerking. Maar of deze beslissing verstandig is geweest, weet ik niet. Ik heb het gevoel dat de emotie een grote rol speelt en voorrang heeft gekregen op de ratio.”

De nederlaag tegen FC Groningen en de rode kaarten die AZ daarbij incasseerde, kan Ten Cate niet los zien van wat er rond Slot is gebeurd. „Het is evident dat het geen goede invloed heeft gehad op de groep, die goed samenwerkte met Slot. Ik denk dat die frustraties te maken hebben met wat zich de 24 uur daarvoor had afgespeeld. Het was sportief gezien verstandiger geweest als AZ had gewacht tot de winterstop om een beslissing over de positie van Slot te nemen.”
’Geen regels voor gesprekken tussen clubs en trainers’
Wessel Weezenberg

door Marcel van der Kraan

AMSTERDAM Arne Slot heeft juridisch gezien het volste recht gehad om als werknemer van AZ met Feyenoord besprekingen te voeren over een arbeidsovereenkomst. Dat zegt oud-profvoetballer en jurist Wessel Weezenberg, die jarenlang ook nog adjunct-directeur van de Federatie Betaald Voetbal Organisaties (FBO) was.


Aan welke regels moeten clubs en trainers zich houden?

Weezenberg: „Heel simpel: er zijn geen regels. De FIFA-reglementen geven aan dat spelers pas zes maanden voor het aflopen van hun contract met andere clubs mogen praten. Volstrekte onzin, want de FIFA gaat niet over arbeidsovereenkomsten. De FIFA dreigt met allerlei dingen, waardoor clubs denken dat ze zich daaraan moeten houden. Een arbeidsovereenkomst valt onder nationaal recht. Voor de arbeidsovereenkomsten van trainers geldt exact hetzelfde. Of het nu de terreinknecht, een speler of een trainer is, je mag praten met wie je wil.”

Waarom is de boel in het geval van Arne Slot ontploft?

„Er zit een morele en een juridische kant aan de zaak. Het gaat om de subjectieve beleving voor ontslag op staande voet. In het geval van Arne is er sprake van een vertrouwensbreuk. Als de club AZ vindt dat dit aan de orde is en hij niet kan aanblijven, moet de club ook direct actie ondernemen. Voor die ene bepaling van ontslag op staande voet moet een werknemer altijd direct de deur uit. Dan is er ook geen grondslag voor doorbetaling en schadevergoeding.”

Zou de trainer dat bij de rechter kunnen aanvechten?

„Ja, het is aan de rechter om dan te bepalen of er daadwerkelijk sprake is van een verstoorde arbeidsverhouding. Er zijn genoeg situaties waarin de rechter zegt dat er niet zorgvuldig is gehandeld. Maar juridisch gezien mag je met elke club praten.”

Moreel gezien kijk je er anders naar?

„De morele kant is: moet een trainer dit zo doen? Nee, er staat nergens dat het niet mag. Alleen is het punt dat de club vaak vindt dat het echt een vertrouwensbreuk oplevert. Arne had AZ moeten informeren. Door alle media en exposure ligt zo’n gesprek van Arne met Feyenoord supergevoelig.”

De T.

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: AZ

Bericht door Gezond verstand » wo dec 09, 2020 6:39 am

Zeux schreef:
za dec 05, 2020 11:40 am
Gunstig voor Feijenoord.

AZ zal Slot een ontslagvergoeding moeten geven en F bespaart een afkoopsom. :-)
Feyenoord had sowieso geen afkoopsom hoeven te betalen. Slot was transfervrij deze zomer
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: AZ

Bericht door Gezond verstand » wo dec 09, 2020 6:41 am

Peter schreef:
ma dec 07, 2020 8:46 am
Deze reactie kwam ook nog voorbij op twitter van iemand van VI:
Wat in de Slot-soap aardig is om te benoemen, is hoe AZ hem ooit zelf heeft binnengehaald. Namelijk door hem middenin het seizoen 16/17 te benaderen en contracteren, terwijl hij als co-trainer van Cambuur verwikkeld was in een promotierace. Je zou het opmerkelijk kunnen noemen.
De mensen bij AZ hebben dus echt een bord voor hun kop.
Ze zullen zeggen "andere competitie, geen directe concurrent"
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

Lionel
Berichten: 47250
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: AZ

Bericht door Lionel » wo dec 09, 2020 11:21 am

Klopt. Dat is ook het argument.
IK GELOOF!!!!!!

Ajax Rules
Berichten: 31347
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: AZ

Bericht door Ajax Rules » wo dec 09, 2020 1:15 pm

Lionel schreef:
za dec 05, 2020 7:38 pm
Ajax Rules schreef:
za dec 05, 2020 3:28 pm
Feyenoord heeft niet de selectie (en niet de middelen) om aanvallend voetbal te spelen en daarnaast ook nog de resultaten van Advocaat te benaderen. In die zin een vreemde stap van Slot.

Maar je hoort wel eens dat Arnesen echt het DNA van de club wil veranderen, al dan niet gefaciliteerd door externe geldschieters. Stel dat ze echt de jeugdopleiding willen saneren/omvormen naar Ajax-voorbeeld (met Jonk?), en dan Slot voor vijf jaar zijn gang willen laten gaan bij het eerste elftal, dan is het natuurlijk wel een enorm interessante klus.
Mooi plan. Nu nog 500 miljoen.
:confused.gif:
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40873
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: AZ

Bericht door Marillion » wo dec 09, 2020 4:43 pm

Los van het benodigde bedrag zijn dat soort lange termijn plannen doorgaans geen reden voor een trainer om ergens heen te gaan. Als trainer ben je verantwoordelijk voor de korte termijn. En als Slot in de winterstop of straks in de zomer begint rekent men hem gewoon af op zijn prestaties.

Feyenoord heeft in de opleiding overigens ook nog het probleem dat ze met Jong Feyenoord niet in de Eerste Divisie zitten. Dat helpt ook niet mee bij de doorstroming.

Slot zal dus vooral geïnteresseerd zijn in de spelers die 'morgen' komen.

Wat AZ betreft. Zou Jonk daar wellicht kandidaat zijn? Ik zou het wel interessant vinden om te kijken wat hij daar presteert als trainer.
Nil volentibus arduum

Ajax Rules
Berichten: 31347
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: AZ

Bericht door Ajax Rules » wo dec 09, 2020 4:59 pm

Marillion schreef:
wo dec 09, 2020 4:43 pm
Los van het benodigde bedrag zijn dat soort lange termijn plannen doorgaans geen reden voor een trainer om ergens heen te gaan. Als trainer ben je verantwoordelijk voor de korte termijn. En als Slot in de winterstop of straks in de zomer begint rekent men hem gewoon af op zijn prestaties.
Hoeft niet.

Jij zegt: "Waarom gaat hij naar Feyenoord, terwijl hij beter zit bij AZ"?

Ik zeg: "Hij gaat naar Feyenoord (feit), terwijl dat onlogisch lijkt. Dus kennelijk is het hem aantrekkelijk gemaakt". Er zijn nu zeer hardnekkige geruchten over een totale cultuurverandering. Dat geeft meteen een verklaring voor zijn ogenschijnlijk onverklaarbare stap.

Ik kan me best voorstellen dat hem is voorgespiegeld dat hij vooral wordt afgerekend op het laten doorstromen van jeugd, het beter maken van spelers (waarde creatie), en het introduceren van een nieuwe technische identiteit (weg van 'mouwen opstropen' naar modern, technisch, spectaculair(der) voetbal).

(Of hij moet vertrouwen op dergelijke beloften en of ze hem daadwerkelijk die tijd gaan geven, is een tweede uiteraard).
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40873
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: AZ

Bericht door Marillion » wo dec 09, 2020 5:19 pm

Het zou zeker kunnen dat ze zoiets hebben voorgehouden. Het moet linksom of rechtsom op enige manier interessant zijn gemaakt.

Maar je hebt plannen en de werkelijkheid. Stel dat hij straks aan het nieuwe seizoen begint en hij verlies in de eerste 10 wedstrijden 3 of 4 wedstrijden. Dan begint het publiek gewoon te schelden en komt 'ie onder druk te staan. Op zulke momenten verdwijnen al die mooie vergezichten doorgaans als sneeuw voor de zon. Een trainer heeft gewoon goede spelers nodig.

Ik denk daarom dat het aannemelijk is dat ze ook wel iets hebben geroepen over investeerders. Maar die verhalen hoor ik echt al jaren. En ook daar is de praktijk meestal weerbarstiger. Want investeerders willen uiteindelijk meestal gewoon geld verdienen.

Dit alles neemt overigens niet weg dat Feyenoord in potentie natuurlijk wel een grotere club is. Alleen zijn de omstandigheden echt bijzonder lastig. Ook omdat Advocaat echt geweldige resultaten heeft gehaald. De druk zal er gewoon op staan en de grote vraag is of Slot dan ook zo rustig zal blijven met zijn 34 Eredivisie wedstrijden bagage als hoofdtrainer.
Nil volentibus arduum

Ajax Rules
Berichten: 31347
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: AZ

Bericht door Ajax Rules » wo dec 09, 2020 5:59 pm

Marillion schreef:
wo dec 09, 2020 5:19 pm
Maar je hebt plannen en de werkelijkheid. Stel dat hij straks aan het nieuwe seizoen begint en hij verlies in de eerste 10 wedstrijden 3 of 4 wedstrijden. Dan begint het publiek gewoon te schelden en komt 'ie onder druk te staan.
Zou kunnen.
Marillion schreef:
wo dec 09, 2020 5:19 pm
Op zulke momenten verdwijnen al die mooie vergezichten doorgaans als sneeuw voor de zon. Een trainer heeft gewoon goede spelers nodig.
Zijn nog wel gradaties in. Kijk, als hij tegen de kerst 13e staat, dan houdt het op. Maar als hij bijvoorbeeld 5e staat, maar de club wel bepaalde stappen maakt EN Arnesen is echt heel overtuigd van de noodzaak tot verandering, dan kan hij best blijven zitten. Ik geloof niet per se dat hij vast zit aan het huidige verwachtingspatroon en aan het puntenaantal van Advocaat.
Marillion schreef:
wo dec 09, 2020 5:19 pm

Ik denk daarom dat het aannemelijk is dat ze ook wel iets hebben geroepen over investeerders. Maar die verhalen hoor ik echt al jaren.
Mijn indruk is dat het nu wel wat concreter en hardnekkiger is.
Marillion schreef:
wo dec 09, 2020 5:19 pm

En ook daar is de praktijk meestal weerbarstiger. Want investeerders willen uiteindelijk meestal gewoon geld verdienen.
Eens. Maar daarmee is niet gezegd dat het voor Feyenoord niet aantrekkelijk kan zijn. Het gaat 99% van de investeerders om geld verdienen, maar dat neemt niet weg dat het aantrekken van extern kapitaal een bedrijf een impuls kan geven.

Overigens is er ook zonder heel veel extra geld meer mogelijk met Feyenoord. De club is een extreme underachiever en ze zouden met goede mensen en een minder emotioneel gebonden management zich best in een paar jaar kunnen opwerken tot nummer 2 van Nederland. (Volgens de geruchten willen investeerders ook zeggenschap krijgen in het beleid, wat nadelig kan uitpakken, maar ook voordelig. Bijvoorbeeld minder kans op Kuijt als hoofdtrainer of vasthouden aan de Kujp en andere emotionele beslissingen).
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Yopii
Berichten: 18285
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: AZ

Bericht door Yopii » do dec 10, 2020 1:42 pm

Marillion schreef:
wo dec 09, 2020 4:43 pm

Wat AZ betreft. Zou Jonk daar wellicht kandidaat zijn? Ik zou het wel interessant vinden om te kijken wat hij daar presteert als trainer.

Jonk heeft een goede voetbalwilozowie, maar hij mist charisma voor het trainerschap, vind ik. Dat was ook zijn probleem bij de jeugd van Ajax: hij had (grotendeels) gelijk, maar wist zichzelf slecht te verkopen.

Over AZ: met clubs die zichzelf zo overschatten, gaat het doorgaans snel bergafwaarts.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40873
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: AZ

Bericht door Marillion » do dec 10, 2020 2:01 pm

Misschien zou hij goed kunnen werken met iemand naast zich die het wel kan verkopen.

Probleem: Jonk lijkt mij stronteigenwijs en niet de makkelijkste om mee samen te werken. Zie bijvoorbeeld de verhalen over dat hij bij Ajax op enig moment niet meer aansloot bij vergaderingen. Nu kennen we daar de exacte context niet van maar het is doorgaans wel gebruikelijk dat je enige vorm overleg hebt met je directe collega's over beleid en werkwijze. :smallgrin.gif:

Wat AZ betreft. Toch weten ze vrij regelmatig goed te presteren. Ze doen daar echt wel het een en ander goed.
Nil volentibus arduum

Alexander
Berichten: 8549
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: AZ

Bericht door Alexander » do dec 10, 2020 2:15 pm

Yopii schreef:
do dec 10, 2020 1:42 pm
Marillion schreef:
wo dec 09, 2020 4:43 pm

Wat AZ betreft. Zou Jonk daar wellicht kandidaat zijn? Ik zou het wel interessant vinden om te kijken wat hij daar presteert als trainer.

Jonk heeft een goede voetbalwilozowie, maar hij mist charisma voor het trainerschap, vind ik. Dat was ook zijn probleem bij de jeugd van Ajax: hij had (grotendeels) gelijk, maar wist zichzelf slecht te verkopen.

Over AZ: met clubs die zichzelf zo overschatten, gaat het doorgaans snel bergafwaarts.
Eeuwig zonde. Het is geen toeval dat de grote talenten enorme stappen hebben gemaakt in die periode. Als je nu de ontwikkeling van de zogenaamde top talenten volgt (Unuvar, Hansen etc.) dan weet je dat diegene die nu op de positie zit weinig toegevoegde waarde heeft.

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: AZ

Bericht door Frank » do dec 10, 2020 6:18 pm

Yopii schreef:
do dec 10, 2020 1:42 pm

Jonk heeft een goede voetbalwilozowie
Een goede wat?? Is dit Amsterdams dialect of zo? :smallgrin.gif:
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Wouter
Berichten: 18724
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: AZ

Bericht door Wouter » do dec 10, 2020 6:34 pm

AR, Marillion, op TV zeiden ze dat de trainer van Feyenoord drie keer zo veel verdient als die van AZ. En er zijn aardig wat mensen die voor een half miljoen wel een bezoekje van de harde kern van Feyenoord terwijl je in je tuin zit willen riskeren.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40873
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: AZ

Bericht door Marillion » do dec 10, 2020 7:22 pm

Zou het zoveel schelen? Dat is wel heel fors ja.

Ik doe het overigens voor de helft. Het is altijd een droom van mij geweest om het Feyenoord publiek een aantal experimentele opstellingen voor te schotelen. Met name tegen 020.
Nil volentibus arduum

Plaats reactie