Jan van Beveren overleden

Hoe gaat het met de andere clubs in Nederland en Europa?

Moderator: mods

Gebruikersavatar
666
Site Admin
Berichten: 7077
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm
Locatie: vak 122 in de showroom van Handelshuis Ajax N.V.
Contacteer:

Re: Jan van Beveren overleden

Bericht door 666 » di jun 28, 2011 2:47 pm

In die tijd schopte Oranje zonder de posse van Cruijff geen deuk in een pakje halvarine, dus logisch dat een bondscoach niet om dat kliekje heenkon. Jammer voor de keepende bever, maar die was makkelijker te vervangen dan de rest.

Is vandaag de dag niet anders. El Ham is geen topspits en moet daarom z'n bek houden, maar van Zlatan werd alles geaccepteerd, voor Suarez kochten we een overbodige landgenoot als ploegmaat, om Shota tevreden te houden betaalden we de hoofdprijs voor Kinky Ladze, en Febo Theo mag gewoon blijven roken van de trainer.*

*) Tot het sportief minder met 'm gaat. Dan plakt Frank hem helemaal vol met nicotinestickertjes.
Sign your name on
the dotted line:

.............................

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Jan van Beveren overleden

Bericht door LucaS » di jun 28, 2011 2:51 pm

Het eerste is overdreven. Het is zelfs verdedigbaar om te beweren dat Oranje in 1978 dichter bij de wereldtitel was dan in 1974.

Ik geloof ook wel dat de keuze voor Cruijff een logische was, maar dat neemt niet weg dat ook daar werd bewezen wat een naar en klein mannetje Cruijff eigenlijk is.
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Jan van Beveren overleden

Bericht door joey » di jun 28, 2011 2:53 pm

Dat was een heel andere tijd. Teams bleven lang bij elkaar en kenden een bepaalde pikorde. Het fenomeen vriendenploeg bestaat tegenwoordig niet meer, daarvoor zijn er teveel mutaties bij clubs, maar toen ze er nog wel, zoals dit voorbeeld aangeeft:
Een vriendschappelijke wedstrijd tussen Feyenoord en Grabowski’s Eintracht Frankfurt. De Feyenoorders wisten van de belangstelling van hun club voor Grabowski. Zijn komst zou ploeggenoot Henk Wery zijn basisplaats kosten. Wery was geen wereldspeler maar hij kon toch wel leuk voetballen en was bovendien een aardige goser. Nee, die Grabowski moest maar lekker in Duitsland blijven.
Jurgen heeft het geweten. Israel, Laseroms en Van Hanegem raakten hem aan alle kanten en Grabowski besloot zijn contract bij Eintracht toch maar te verlengen.
De topvoetballers van toen waren jongens van de straat, overlevers. Heel ander volk dan de gepamperde raspaardjes van nu.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
666
Site Admin
Berichten: 7077
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm
Locatie: vak 122 in de showroom van Handelshuis Ajax N.V.
Contacteer:

Re: Jan van Beveren overleden

Bericht door 666 » di jun 28, 2011 2:59 pm

Toen stonden er nog genoeg discipelen van JC in oranje.
LucaS schreef:Het eerste is overdreven. Het is zelfs verdedigbaar om te beweren dat Oranje in 1978 dichter bij de wereldtitel was dan in 1974.
Sign your name on
the dotted line:

.............................

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4544
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Re: Jan van Beveren overleden

Bericht door bryan » di jun 28, 2011 3:17 pm

LucaS schreef:Ik geloof ook wel dat de keuze voor Cruijff een logische was, maar dat neemt niet weg dat ook daar werd bewezen wat een naar en klein mannetje Cruijff eigenlijk is.
Vind ik ook. Dat hele "als hij speelt dan ga ik naar huis en neem ik mijn vriendjes mee" houding is gewoon walgelijk en niet professioneel. Dat is gewoon niet te verdedigen.

En dan kan men de prestaties van Jan van Beveren omlaag praten zo veel men wilt, maar het blijft er bij dat Cruijff zo gedroeg.

En die gast moet nou het beleid bij Ajax maken...

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58872
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Jan van Beveren overleden

Bericht door 999 » di jun 28, 2011 5:02 pm

Overgens vond ik Jongbloed in de finale zwak staan te keepen ..

Daarbij " Johan Cruijff koos in de zomer van 1985 definitief voor Menzo, omdat hij een van de eerste keepers was die kon 'meevoetballen'. ".Maar ging verder regelmatig onder de lat in de fout ... en mocht na de zoveelste blunder onder Van Gaal zijn biezen pakken.

Ik bedoel maar.Misschien had van Beveren net dat verschil kunnen maken .. neemt niet weg zoals hierboven al meerdere keren geschreven dat het een klote streek was ..

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Jan van Beveren overleden

Bericht door joey » di jun 28, 2011 8:14 pm

Met zijn voorliefde voor voetballende keepers was Cruijff zijn tijd ver vooruit. Over de spelhervattingen van keepers zei hij ooit: 'Als een veldspeler zoveel balverlies leed als de gemiddelde keeper, werd hij meteen gewisseld.'

Zuidema, kon Van Beveren ook voetballen? Hij maakt op mij de indruk (naar aanleiding van de beelden) een typische lijnkeeper te zijn geweest.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Jan van Beveren overleden

Bericht door Zuidema » di jun 28, 2011 10:16 pm

joey schreef:
Zuidema, kon Van Beveren ook voetballen? Hij maakt op mij de indruk (naar aanleiding van de beelden) een typische lijnkeeper te zijn geweest.
Klopt. Een geweldige lijnkeeper, dat wel. Met fantastische reflexen, een prima techniek en ook nog bijzonder stijlvol. Op dat vlak zeker een fenomeen. Maar (zoals Innerharbour hierboven ook al aangeeft) een schijterd in het uitkomen. En van het meevoetballen moest ie het ook niet hebben. In het plaatje van Cruijff met de keeper als een soort libero paste hij dus zeker niet. Maar in wedstrijden, waarin je voortdurend met de rug tegen de muur stond, was ie beslist goud waard.

Aan de andere kant: ik vraag me ook af of zenuwenlijers als Menzo en Jongbloed dan wel de juiste keepers waren voor zo'n libero-rol. Jongbloed had ik bijvoorbeeld maar wat graag in zijn doel vastgeplakt tijdens de WK-finale van 1978. Dat had zeker 2 doelpunten gescheeld met dat stupide uitkomen van hem. Ik denk dat Sar uiteindelijk wel een zeer goede balans heeft gevonden. Goede lijnkeeper, sterk in het uitkomen en uitmuntend in het meevoetballen.

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4544
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Re: Jan van Beveren overleden

Bericht door bryan » di jun 28, 2011 11:43 pm

Nee, het heeft natuurlijk niets te maken met het feit dat Van Beveren het niet eerlijk vond dat Cruijff en zijn maatjes meer geld geld uit het KNVB potje mochten trekken dan de andere spelers.

Maar goed, Cruijff heeft een punt. Met Jongbloed minder balverlies - het is immers zo dat als de bal in je eigen doel verdwijnt dat je meteen weer balbezit krijgt.

Plaats reactie