Voetbalpraatprogramma's op TV
Moderator: mods
www.sportwereld.nlVerbonden met brompot Derksen
Door STEFAN RAATGEVER
ROTTERDAM - Wilfred Genee keert met Johan Derksen terug op de buis bij RTL. Het programma gaat niet verder als Voetbal Insite, maar zal nu de naam Voetbal International dragen.
Jouw oude voetbaltalkshow keert als Voetbal International alsnog terug op tv. Waarom verdween hij bijna?
,,Sinds RTL de uitzendrechten verloor is voetbal geen prioriteit meer. Dus kwam er een harde boodschap: stoppen met uitzenden of sponsors zoeken zodat het programma de zender geen geld meer kost.’’
Voetbal Insite haalde toch juist prachtige kijkcijfers?
,,Ik kon het ook niet geheel volgen. Maar de nieuwe RTL-baas Bert Habets heeft opdracht zo strak mogelijk geld te verdienen. Maar dat wij met Voetbal Insite, dat een begrip is geworden, zo makkelijk werden weggezet, verbaasde me.’’
Nu moest je zelf leuren bij bedrijven. Vreemd toch voor een presentator?
,,Ach, drie jaar geleden was ik zogenaamd ineens de nieuwe Mart Smeets toen ik bij Talpa begon. Nu moest ik mijn eigen programma overeind houden. Het kan snel gaan. Maar ik heb mezelf nooit een prutser gevonden omdat ik geen programma meer had. Daarvoor ben ik overtuigd genoeg van mijn eigen kwaliteiten.’’
Kon je niet bij de concurrent terecht?
,,SBS doet geen talkshows en viel dus af. De TROS was enigszins geïnteresseerd. Toen riep de zendercoördinator dat er behalve Studio Voetbal niet nog een voetbaltalkshow nodig was bij de publieken.’’
Nu is de show geadopteerd door Voetbal International?
,,En onze Belgische biersponsor.’’
Derksen betaalt dus eigenlijk jouw salaris?
,,Dat is wel erg zwart-wit gesteld. Maar hij is wel medeverantwoordelijk voor het bestaan van ons programma, ja.’’
Hoe gaat het programma eruit zien?
,,Het wordt compacter. Er is geen publiek meer bij en we proberen door terug te gaan naar drie gasten meer tempo te krijgen. Bij Studio Voetbal zit inmiddels vijf man aan tafel. Dat gaat kabbelen.’’
René van der Gijp schuift aan als deskundige. Wat is er met Willem van Hanegem gebeurd?
,,Da’s heel jammerlijk gelopen. Willem doet niet mee. Hij voelde zich slecht behandeld door RTL. We waren op 29 augustus bij hem en zeiden: ‘Er komt misschien een afgeslankte versie. Doe mee!’ Johan heeft hem toen een officiële aanbieding gemaild. Daarop heeft hij nooit gereageerd.
,,Vorige week riep hij weer dat hij beledigd was omdat ik had gezegd niet bij hem op audiëntie te willen om hem over te halen. Wat een gedoe allemaal! Ik ga er vanuit dat we elkaar binnenkort rustig spreken. Misschien komen we er dan toch uit. Ik hoop het. Willem vindt het ook hartstikke leuk en het is geen geldkwestie, zegt hij.’’
Derksen en jij zijn inmiddels bijna niet meer los van elkaar te zien. Ook op internet en betaalkanaal Eredivisie Live zijn jullie een duo.
,,We zijn heel veel samen, ja. Moeten we mee oppassen, maar het werkt wel. We zijn het eerste duo dat elkaar met passie bestrijdt. Dat is onze chemie. We zoeken steeds elkaars grenzen op. Tuurlijk zijn we soms net Peppi en Kokki, maar het is vaak wel spannend.’’
Het komisch duo Wilfred en Johan?
,,We zijn wel professionals, hoor. We maken - en dat is erg zeldzaam in ons land - onderscheidende televisie. Aan onze presentatie is niets gespeeld! We vergroten onze rollen alleen een beetje uit. We nemen ons zelf ook niet zo serieus. As ik hem Clown Bassie noem omdat zijn make-up wat is overdreven, lacht hij daarom. Maar hij mag ook rustig beginnen over mijn geverfde haar of mijn föhn. Je moet je ego relativeren.’’
Jullie doen ook nog schnabbels samen. Waar hebben jullie het onderweg in de auto over?
,,We reizen altijd apart. Toevallig reed Johan deze week voor het eerst met me mee. We kennen elkaar al acht jaar. Best opmerkelijk als je er over nadenkt. Maar we hebben persoonlijk niets met elkaar, komen niet bij elkaar thuis en zijn in andere zaken geïnteresseerd. Als we bij de opnames naast elkaar wachten, zeggen we soms een kwartier lang niets. Ik zou ook echt niet weten waar ik het dan met hem over moeten hebben.’’
Johan zegt dat hij jou in het begin ‘arrogant en glad’ vond.
,,Klopt. Hij heeft me echt moeten leren kennen. Ik moest bij hem een ontgroening van pesten door. Heeft zeker een half jaar geduurd. Toen hij door had dat ik kennis van zaken had, ontdooide hij.’’
Was dat niet gewoon kinderachtig van hem?
,,Ach, Johan is van de oude stempel. Zo gaat hij soms ook met zijn personeel om. Geen management anno 2008 natuurlijk. Hij kan soms een hork zijn. ‘O God, hij heeft weer zon bui,’ denk ik dan. Maar geen probleem. Ik hoef niet met vrienden te werken om goed resultaten te boeken.’’
Er wordt veel gepraat over voetbal op tv. Denk je nooit ‘waar gaat dit over?’ als jullie weer uitvoerig de reservekeeper van ADO analyseren?
,,Zeker. Het gaat soms ook nergens over. Het is Koffietijd voor mannen. Maar in de trivialiteit van het leven schuilt veel vreugde. Vanmorgen zat ik in de kou met Johan op een bankje. ‘Waar slaat dit op’, vroeg ik. Hij wist het ook niet. Maar we hadden het wel naar ons zin.’’
Toch trapt je echtgenote je op je ziel als zij een discussie afkapt met ‘ach, het is maar voetbal’.
,,Tegenstrijdig inderdaad. Zelf mag ik zeggen dat mijn werk nergens over gaat, maar er zijn grenzen. Ik blijf een jochie. Kom niet aan mijn speelgoed! Ik had ooit een relatie met een meisje dat alles wist over voetbal.‘Die back moet knijpen!’ riep ze voor de televisie. Dit slaat door, dacht ik toen. Voetbal blijft toch een beetje mijn domein.’’
Hoe zie je je eigen toekomst nu?
,,Vroeger had ik een droom. Ik wilde zondags om zeven uur het voetbal presenteren. Die droom is vervuld. Dat geeft rust, al doe ik het nu niet meer. Ik ben wel een veel betere presentator dan een paar jaar geleden. Het streberige is er af. Het mooiste moet nog komen.’’
Voetbal International. Maandagavond 21.30 uur, RTL7.
Ik ben blij dat ze weer terug zijn, alleen jammer van René van der Gijp.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
-
- AT Toto winner 15/16
- Daily Blind
Mag niet uitgezonden worden, aangezien ze dan niet meer het recht hebben om de wedstrijdbeelden uit te zenden. Dit mogen ze maar doen tot 12 uur zondagavond.gaizka schreef:Weet iemand of de uitzending van studio voetbal van afgelopen maandag nog ergens te zien is? Kan hem niet vinden op uitzending gemist.
Wat is dat Sport1 United toch een verademing vergeleken met Studio Voetbal en Voetbal International. Gaat gewoon voor tachtig procent over voetbal, zonder allerlei flauwe grappen. Ook fijn dat gasten als Kieft en De Mos aanschuiven. Die vertellen tenminste nog eens wat. Jansma presenteert het ook goed.
Cruijff wil al niet meer bij de CL-wedstrijden als analist komen. Volgens hem gaat het niet meer om het voetbal, maar beperken de heren op televisie zich tot negatief geroddel.Thomas schreef:Wat is dat Sport1 United toch een verademing vergeleken met Studio Voetbal en Voetbal International. Gaat gewoon voor tachtig procent over voetbal, zonder allerlei flauwe grappen. Ook fijn dat gasten als Kieft en De Mos aanschuiven. Die vertellen tenminste nog eens wat. Jansma presenteert het ook goed.
Ik zag toevallig laatst een flits langskomen en toen zaten Derksen en Genee alleen maar ordinair ruzie te maken. Soms is het toch wel grappig.Peter schreef:Van der Gijp is 100% komische noot. Ook Genee gaat steeds meer op de komische tour, waarin hij Johan in een hokje probeert te plaatsen.

Voor degene die het nog niet weten ..
Discovery channel zend dit weekend wedstrijden uit.Vanavond Groningen - Az , morgen sc Heerenveen - Psv en zondag AJAX - Fc utrecht.
Dus als je geen abo hebt ..
Beetje verwarring is er wel, omdat op de Teletext een rare aanvangstijden staan, op de website staat wel dat het Live wordt uitgezonden ..
Discovery channel zend dit weekend wedstrijden uit.Vanavond Groningen - Az , morgen sc Heerenveen - Psv en zondag AJAX - Fc utrecht.
Dus als je geen abo hebt ..
Beetje verwarring is er wel, omdat op de Teletext een rare aanvangstijden staan, op de website staat wel dat het Live wordt uitgezonden ..
Blij met de punten ...
Het komt weliswaar uit de krant, maar ik wist niet waar ik het anders moest plaatsen:
"De voetbalzeurcultuur is een nationale sport"
Willem Vissers
De voetbalwereld is gek (geworden). Wie weleens een zogenoemd voetbalpraatprogramma aanschouwt in gezelschap van een niet-zo-grote-voetballiefhebber, hoort al gauw: wat een ongelooflijk gewauwel. Waar gaat dit over? Tsja, waar gaat dit over?
Een bericht in De Telegraaf van maandag: Feyenoorder Kevin Hofland vraagt zijn trainer Gertjan Verbeek om uitleg, omdat Verbeek heeft gezegd dat Hofland een blessure opliep bij het opstaan van de eettafel. Dat is namelijk niet zo, volgens de verdediger. Hofland was al gekwetst, de pijn speelde slechts op toen hij opstond na het tikken van een eitje.
Ach, Verbeek is vermoedelijk een beetje cynisch geworden, nu de ene na de andere speler afhaakt met pijn en hij van verschillende kanten de schuld krijgt omdat hij te hard zou trainen.
Eerder zei Verbeek al een keer dat Hofland een kwetsuur opliep tijdens het uitlaten van de hond. Hofland wilde linksaf, de hond rechtsaf. Of andersom. Vermoedelijk is dat ook niet helemaal zo gegaan. Hoewel? Waarom zou iemand bij wie vrijwel geen tegenstander aan de ketting ligt, zijn hond wél in bedwang houden?
We horen Hofland geregeld een toelichting geven op iets of iemand, maar heeft hij al een goede wedstrijd gespeeld dit seizoen?
Mede door praatprogramma’s en internetfora is een voetbalzeurcultuur ontstaan die om zich heen grijpt. Hebben de spelers van Feyenoord gestemd over de trainer of is er slechts een peiling geweest? Daar kan het uren over gaan, zo bloedserieus, zonder relativering. Waar is de humor gebleven? Het ontbreekt er nog maar aan dat sprake is van stemhokjes en rode potloden in broeinest De Kuip. Ga voetballen.
Doelman Timmer van Feyenoord kwam voor tv ook weer vertellen hoeveel onrecht de spelersgroep wordt aangedaan. Er zijn zo veel podia in het voetbal, dat eenieder een kans krijgt een schavot te beklimmen en aan zijn gerief te komen.
Heeft overigens nog geen punt gepakt, die Timmer. Als de jongelingen Wijnaldum, Fer en Biseswar niet hadden meegedaan, was Feyenoord degradatiekandidaat geweest.
Bij PSV, die andere zwalkende vertegenwoordiger van de traditionele topdrie, is het al bijna hetzelfde soort gedoe. Lazovic met zijn gebral na een doelpunt tegen Ajax, en de eindeloze discussie daarna. Had nog geen behoorlijke wedstrijd gespeeld, die Lazovic.
En Salcido met zijn huilverhaal in de krant, dat hij al blokkeert als hij trainer Stevens ziet. Die wil weg en gebruikt de krant als opstapje van ongenoegen. Het is ongelooflijk dat Stevens het allemaal pikt. Is de ‘Harde Hond’ van vroeger een aaibaar keffertje geworden?
Ibrahim Afellay, die zondag tegen Vitesse slechts de laatste zeventien minuten speelde met PSV, zei na afloop dat hij vanaf het begin had kunnen meedoen.
Stevens meldde dat Afellay in de aanloop één training had afgewerkt. Stevens weet hoe snel Afellay geblesseerd is en neemt hem dus eigenlijk in bescherming. Afellay zou blij moeten zijn met de helpende hand van de trainer. Of beklimt ook hij het vrije podium van het voetbaltoneel, om nog wat meer reuring te creëren bij het toch al zo onrustige PSV?
Bij AZ en FC Twente hoor je nooit gezeur de laatste tijd. Daar gaat het goed. Vandaar. Leve El Hamdaoui. Leve Elia. Die praten met hun voeten.
Re: Voetbalpraatprogramma's op TV
Het was trouwens een leuke uitzending, Studio Voetbal van afgelopen zondag, met Wim Kieft, Wim Rijsbergen, Jan Mulder en Hugo Borst. Een verademing vergeleken bij Voetbal International.
Wim Kieft is trouwens begonnen met een trainerscursus, had ik niet achter hem gezocht, eerlijk gezegd.
Wim Kieft is trouwens begonnen met een trainerscursus, had ik niet achter hem gezocht, eerlijk gezegd.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Gaat ook niks worden.
Hoor hem weleens praten bij Sport 1, maar er komt echt nooit iets zinnings uit.
Hoor hem weleens praten bij Sport 1, maar er komt echt nooit iets zinnings uit.
Kieft vind ik nou juist één van de weinige analisten die wél iets te melden heeft.
Nog steeds eens met Boem.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Eens met Bertje. Kieft ziet het spel wel aardig, hoor.
Hoe is het met die zoon van hem? Robbin Kieft? Hoor je niets meer van.
Hoe is het met die zoon van hem? Robbin Kieft? Hoor je niets meer van.
Die ging een jaar of 4 terug toch van de A2 naar Groningen ofzo?
EDIT: Vind dat hij ergens tussendoor daarna nog bij ADO heeft gezwabberd (maar afgewezen werd voor contract want hij had een "conditionele achterstand", bij ADO, dat is knap) en toen bij AFC terecht is gekomen. Daar is hij vorig seizoen ook weer tussentijds vertrokken, waar ie nou uithangt is niet duidelijk.
EDIT: Vind dat hij ergens tussendoor daarna nog bij ADO heeft gezwabberd (maar afgewezen werd voor contract want hij had een "conditionele achterstand", bij ADO, dat is knap) en toen bij AFC terecht is gekomen. Daar is hij vorig seizoen ook weer tussentijds vertrokken, waar ie nou uithangt is niet duidelijk.