PSV

Hoe gaat het met de andere clubs in Nederland en Europa?

Moderator: mods

Baseman

Re: PSV

Bericht door Baseman » vr feb 20, 2015 9:21 am

Die klapper maakt hij toch wel.
Al kan het geen kwaad om weer eens te laten zien dat hij ontzettend goed kan zijn...dat heeft hij sinds de winterstop pas 1 wedstrijd gedaan, veel te mager natuurlijk.

Mano

Bericht door Mano » vr feb 20, 2015 10:06 am

Baseman schreef:PSV speelde een prima 1e helft, de 2e helft werd Zenit steeds sterker.
Een gelijkspel was een veel betere afspiegeling geweest, maar dan moet je de kansen wel benutten...Zenit liet even zien hoe je een grote kans wel afmaakt.

Nou ja, volgende week dan maar alles of niets.
Van hinken op 2 gedachten hoeft PSV geen last te hebben.

is dat wel echt zo? :confused.gif:
of is dat optisch?

Hoe vaak heeft de keeper van Zenit zich moeten strekken om te voorkomen dat men een bal uit het net moet vissen?
Hoe vaak heeft Zoet een bal moeten stoppen? (vaker!)

Hetzelfde geldt voor Ajax.
Kansen lijken het maar ballen gaan over, naast, voor langs...
ik vind het pas een echte kans als Keeper moet ingrijpen, anders was het een doelpunt.
Bij ajax was Lech dus beter.

al het andere is druk op doel.

Dat is het klasse verschil tussen NL en de rest van Europa.
Cruijff: als je niet tussen de palen schiet, kan het nooit een goal worden.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

wimpey

Bericht door wimpey » vr feb 20, 2015 10:21 am

psv verliest 3 keer op vrijwel identieke wijze van Dinamo en Zenit.

Depay moet nog een hoop leren. Maar ik heb het gevoel dat psv hem erg graag wil verpatsen. Van dat geld kunnen ze een prima vervanger halen en misschien Guardado en Willems behouden. Dan staan ze er prima voor.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » vr feb 20, 2015 10:52 am

PSV ligt er dus uit. Dit was de opwarmwedstrijd voor Zenit.

Natuurlijk willen ze Depay graag verpatsen. Hij staat er goed op, maar dat op basis van een paar acties tijdens het WK. Hij is bepaald niet constant in zijn prestaties. Ik weet het niet met hem, heeft hij wel de gogme voor de top? Zijn overzicht vind ik ook niet geweldig.

Lionel

Bericht door Lionel » vr feb 20, 2015 10:53 am

Hij is nog heel erg jong. Hij komt er wel.
IK GELOOF!!!!!!

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » vr feb 20, 2015 11:46 am

We zullen het zien. Talent heeft hij wel. Maar het gaat ook om rendement. In de grote competities krijg je lang niet zoveel ruimte en kansen.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr feb 20, 2015 11:51 am

Ik vraag me af wat goed voor hem is. Moet hij weg uit Eindhoven om vervolgens in een meer uitdagende omgeving weer alles uit zichzelf te halen? Of moet hij zich nog verder ontwikkelen bij PSV?

Ik heb de indruk dat hij dit seizoen toch wat is stilgevallen. Natuurlijk heeft hij een aantal prachtige doelpunten gemaakt. Maar hij is niet de speler die het elftal bij de hand heeft genomen en het verschil heeft gemaakt. In die zin valt hij me wat tegen en ik heb de indruk dat hij ook wat teveel met zichzelf bezig is. Jongens als Wijnaldum, De Jong en Guardado hebben een veel betere impact op de prestaties van PSV.
Nil volentibus arduum

Lionel

Bericht door Lionel » vr feb 20, 2015 11:56 am

PSV speelt op de counter. Wat verwacht je dan van hem?
IK GELOOF!!!!!!

zeux

Bericht door zeux » vr feb 20, 2015 11:56 am

Yopi schreef: Ik weet het niet met hem, heeft hij wel de gogme voor de top? Zijn overzicht vind ik ook niet geweldig.
Ik denk eerder: heeft hij wel de mentaliteit voor de top? Wat dat betreft moet hij echt weg bij psv. Zijn geaccepteerde prinsjesgedrag is teveel een comfortzone geworden.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » vr feb 20, 2015 11:58 am

Die jongen is een egotripper. Niet het type dat zich wegcijfert voor het team.

Wat dat betreft moet hij nog stappen maken. Bij een grote club liggen ze niet in katzwijm voor de grote Depay. Daar begint hij onderaan de hiërarchie. Als hij dan zijn actie te ver doorvoert, krijgt hij de opperapen op zijn dak.

De vraag is: zou hij bij een grote club worden opgesteld? Bij MU bijvoorbeeld hebben ze Di Maria, Van Persie, Rooney, Falcao...

zeux

Bericht door zeux » vr feb 20, 2015 12:12 pm

Yopi schreef:Die jongen is een egotripper. Niet het type dat zich wegcijfert voor het team.

Wat dat betreft moet hij nog stappen maken. Bij een grote club liggen ze niet in katzwijm voor de grote Depay. Daar begint hij onderaan de hiërarchie. Als hij dan zijn actie te ver doorvoert, krijgt hij de opperapen op zijn dak.

De vraag is: zou hij bij een grote club worden opgesteld? Bij MU bijvoorbeeld hebben ze Di Maria, Van Persie, Rooney, Falcao...
Ik moet nog zien of Falcao volgend seizoen nog bij MU zit. Maakt zijn status/potentie niet echt waar.
En Van Persie weet ik ook niet. Heeft enorm veel krediet, maar als hij blijft spelen zoals hij dit seizoen speelt, kan ik me niet voorstellen dat het krediet eeuwig is.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » vr feb 20, 2015 12:19 pm

Dan halen ze ongetwijfeld een andere grote naam. Depay zal in eerste instantie gehaald worden als invaller, schat ik. Kan hij af en toe meedoen en zo naar een hoger niveau groeien. Een volwaardige topspeler is hij nog lang niet.

zeux

Bericht door zeux » vr feb 20, 2015 12:42 pm

Yopi schreef:Dan halen ze ongetwijfeld een andere grote naam. Depay zal in eerste instantie gehaald worden als invaller, schat ik. Kan hij af en toe meedoen en zo naar een hoger niveau groeien. Een volwaardige topspeler is hij nog lang niet.

Lijkt mij voor hem ook de beste route bij een topclub. Geleidelijk instromen in het eerste elftal. Hopen voor hem dat hij die rust kan bewaren. Hij zal mentaal moeten wennen dat hij weer onderin de hiërarchie begint.

Arthur

Bericht door Arthur » vr feb 20, 2015 12:43 pm

Als Van Gaal daar dan nog zit wordt hij heus wel opgesteld. Die heeft liever zo'n ruwe diamant dan een misplaatste vedette als Falcao. Bij de meeste andere topclubs zal hij het lastiger krijgen inderdaad.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr feb 20, 2015 12:44 pm

zeux schreef:
Yopi schreef: Ik weet het niet met hem, heeft hij wel de gogme voor de top? Zijn overzicht vind ik ook niet geweldig.
Ik denk eerder: heeft hij wel de mentaliteit voor de top? Wat dat betreft moet hij echt weg bij psv. Zijn geaccepteerde prinsjesgedrag is teveel een comfortzone geworden.
Dat zou inderdaad wel eens zo kunnen zijn. Het is wat lastig beoordelen vanaf de zijlijn. Maar gevoelsmatig denk ik ook dat hij het misschien wel nodig heeft om even wat omlaag te gaan in de pikorde bij een andere club.

Voor PSV hoeft dat ook niet slecht te zijn. Hij zal een behoorlijke transfersom opleveren. En hij is, ondanks zijn mooie doelpunten, niet de belangrijkste speler van dit elftal. Als ze met dat geld de rest redelijk bij elkaar kunnen houden doen ze geen slechte deal. Het risico is immers dat naast Depay ook Wijnaldum en Guardado vertrekken. Met een beetje pech kunnen ze dan weer opnieuw beginnen.
Nil volentibus arduum

Baseman

Bericht door Baseman » vr feb 20, 2015 12:54 pm

wimpey schreef:Depay moet nog een hoop leren. Maar ik heb het gevoel dat psv hem erg graag wil verpatsen. Van dat geld kunnen ze een prima vervanger halen en misschien Guardado en Willems behouden. Dan staan ze er prima voor.
Helemaal mee eens :biggthumpup.gif:
Yopi schreef:Maar het gaat ook om rendement.
Zoals 15 goals in 19 wedstrijden in de Eredivisie en 3 goals in 5 wedstrijden in de EL?
Los nog van zijn assists.
Marillion schreef:Maar gevoelsmatig denk ik ook dat hij het misschien wel nodig heeft om even wat omlaag te gaan in de pikorde bij een andere club.
Hier ben ik het ook mee eens.
Depay is een modelprof, zowel op als naast het veld werkt hij keihard aan zichzelf. Hij is ook erg zelfkritisch.
Hij heeft het grote voordeel fysiek meteen mee te kunnen bij een topclub en zelfs in mindere vorm (zoals nu) heeft hij altijd zijn momenten. Qua teamspel heeft hij echter nog wel wat te leren. Ook moet hij constanter worden, al hoort dit natuurlijk ook bij zijn leeftijd.
Nu speelt de rest van het team (gedeeltelijk) in zijn dienst, het kan geen kwaad voor hem om weer te moeten knokken voor überhaupt een basisplaats.

Depay gaat minstens 20 miljoen opbrengen, daardoor verzwakt de linksbuiten positie maar kan PSV het team wel versterken. Mits er verder niet te veel spelers vertrekken...
Wijnaldum vertrekt ook na dit seizoen trouwens, hopelijk blijft het daarbij.
Laatst gewijzigd door Baseman op vr feb 20, 2015 12:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

wimpey

Bericht door wimpey » vr feb 20, 2015 12:55 pm

zeux schreef: Ik moet nog zien of Falcao volgend seizoen nog bij MU zit. Maakt zijn status/potentie niet echt waar.
Man U's veldspel is dermate stroef dat de ploeg amper kansen creëert. Dat je dan niets aan een kanon in de 16 hebt, is een abc-tje.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » vr feb 20, 2015 1:25 pm

Van PN overgenomen:
Revolutie in de kraamkamer van PSV

Geld is noodzakelijk om topvoetbal te spelen, maar succes valt of staat met goede spelers. De goedkoopste manier van een ploeg versterken is zelf potentiële toppers opleiden. Dat is in historisch perspectief een zwak punt van PSV en daarom pakt de koploper het voortaan anders aan. In het laatste deel van een tweeluik over de toekomst van PSV richt VI de focus op de academie.

Op een van deze pagina’s staat een lijstje met 25 namen. Het zijn door PSV opgeleide spelers die het vaakst in het eerste elftal hebben gespeeld. Nu is het voor een club die in hetzelfde land speelt als het mondiaal erkende opleidingsmerk Ajax niet gemakkelijk snel indruk te maken, maar het lijstje van topclub PSV is wel erg mager. In Eindhoven werden er in een kwart eeuw niet eens 25 spelers gekweekt die, inclusief invalbeurten, tot dertig duels in het eerste team kwamen.

Dat was nooit een groot probleem, omdat PSV wel met enige regelmaat de juiste spelers kocht en zodoende een prachtig palmares wist op te bouwen. Inmiddels zijn de factoren die bepalen of een club succesvol kan zijn echter dermate veranderd, dat PSV wél werk moest gaan maken van het opleiden van spelers die écht iets toevoegen aan het eerste elftal.

Hoger rendement

De hunkering naar een hoger rendement van de opleiding heeft geleid tot een aantal rigoureuze wijzigingen. Naast het vrijmaken van steeds meer budget – de begroting voor de opleiding is al gestegen naar ruim vier miljoen – heeft PSV ervoor gekozen de opleiding gedeeltelijk anders te structureren.

Vooral als het gaat om de talenten tot en met twaalf jaar oud, kiest PSV een totaal nieuwe route. De kinderen worden bijvoorbeeld niet langer een paar keer per week naar De Herdgang vervoerd, maar mogen dicht bij huis het PSV-evangelie tot zich nemen. ‘Het is erg ingrijpend is als je kinderen van een jaar of zeven, acht weghaalt uit hun vertrouwde omgeving’, legt hoofd opleiding Art Langeler uit. ‘Ze zitten per week uren in een auto zonder dat wij ze de garantie kunnen geven dat ze doorbreken. Een kind uit Antwerpen dat op zijn negende voor PSV komt spelen, kan op zijn veertiende zomaar weer afvallen. Kinderen komen voortaan pas op De Herdgang trainen en spelen vanaf dat ze naar de middelbare school gaan. Tot die tijd leiden we ze op bij clubs in de buurt waar ze wonen. Op maximaal twintig minuten rijden. Onze trainers gaan bij die andere clubs trainingen geven. Er is dus sprake van directe beïnvloeding door PSV, maar dan wel dichter bij huis. Zodoende creëren we een meer geleidelijke overgang naar het topsportleven. Zie het als een vooropleiding.’

Om deze visie, PSV noemt het FUNdament, gestalte te geven, is de koploper intensieve samenwerkingen aangegaan met Willem II, VVV-Venlo, Helmond Sport en de Belgische club Lommel United. Langeler: ‘Bij iedere club trainen en spelen tien spelers van acht en volgend seizoen ook negen jaar in dit nieuwe traject. Zelf hebben we er ook tien, dat maakt vijftig in totaal. Wij leveren de trainers, de kleding en de trainingsmaterialen. Het enige dat die clubs hoeven te doen is zorgen voor een goed veld, en uiteraard overleggen we intensief over bijvoorbeeld trainingswijze en weekprogramma.’ Het concept is geen star geheel, maar een flexibel organisme. ‘De spelers van de locaties Tilburg en Eindhoven spelen vaak samen in de competitie Twin Games (wedstrijdjes zes-tegen-zes op een kwart veld met aangepaste regels die het pure voetbal stimuleren, red.) tegen bijvoorbeeld ADO, FC Utrecht en Ajax. We streven ernaar om alle FUNdament-spelers eens in de paar weken bijeen te brengen op één locatie. Dat kan hier in Eindhoven zijn, maar ook bij een van de andere clubs. Die vijftig kinderen moeten vier jaar lang het gevoel hebben dat wij ze heel serieus nemen, maar dat ze echt heel goed moeten worden om de stap naar De Herdgang te zetten. De beste twintig komen op hun twaalfde hiernaartoe, de anderen stromen – dat is de bedoeling – in bij de clubs waarmee we samenwerken. Ze vallen dus niet af, maar blijven actief bij de club waar ze al spelen. En wie weet komen ze later toch weer bij ons in beeld.’

Strategisch slimme zet

Komende zomer gaat PSV het aantal samenwerkingen met andere clubs fors uitbreiden. Met NEC en NAC Breda zijn de onderhandelingen op een haar na afgerond. Met de Antwerpse club Beerschot worden vergevorderde gesprekken gevoerd. ‘Dan zitten we al op tachtig spelers per lichting’, rekent Langeler voor. ‘En we willen uiteindelijk misschien wel naar ongeveer tien partners.’

De keuze te gaan samenwerken met kleinere concurrenten is strategisch om meerdere redenen een slimme zet. PSV vergroot het achterland én krijgt een bepaalde grip op het aanwezige talent binnen dat gebied. Het kan meer voetballers dan gebruikelijk opleiden en hun ontwikkelingen intensief beoordelen. Het is nogal een verschil of je tien spelers vormt of dat je er vijftig wekelijks onder je hoede hebt.

Schaalvergroting als wapen tegen de machtsblokken uit de Randstad. PSV koestert en cultiveert de Brabantse roots, maar een nadeel van de vestiging in het zuiden van het land is dat de voetbaldichtheid er lager is dan in het westen van Nederland. Er voetballen per vierkante kilometer simpelweg minder kinderen en dus is er procentueel gezien minder toptalent voorhanden. Verder van huis scouten is maar beperkt mogelijk, omdat iedere club maximaal honderd kilometer van huis haar slag mag slaan als het gaat om spelers onder de twaalf jaar. Door samen te werken met andere bvo’s en daar talenten op te leiden, vergroot PSV de vijver waaruit het vist. ‘Maar dat is niet het primaire doel’, zegt Langeler. ‘Wij vinden het vooral belangrijk dat ze dichter bij hun eigen omgeving blijven. Dat is voor jonge kinderen in alle opzichten beter.’ Het hele project staat onder dagelijkse leiding van Bastiaan Riemersma, al jaren als jeugdtrainer aan PSV verbonden.

Een van de bijzondere kenmerken van de opzet is dat spelers niet kunnen afvallen. PSV neemt de druk volledig weg bij de jongste talenten
Een van de bijzondere kenmerken van de opzet is dat spelers niet kunnen afvallen. PSV neemt de druk volledig weg bij de jongste talenten. Ze zijn gegarandeerd van vier jaar opleiding onder auspiciën van een Nederlandse topclub. PSV verwacht dat het wegnemen van de spanning de ontwikkeling van de talenten ten goede komt, om de simpele reden dat de spelers niet langer het gevoel kunnen hebben dat ze jaarlijks examen moeten doen en verkrampen. ‘We hebben het FUNdament-idee met de KNVB besproken en zij waren er erg enthousiast over’, zegt technisch manager Marcel Brands, die tevreden is over hoe zijn mensen het traject hebben geïmplementeerd. ‘We creëren meer tijd voor een talent en dat is iets wat in Nederland nog niet zo werd gedaan.’

Vizier

Het is ruim anderhalf jaar geleden dat PSV op een persconferentie een stevige koerswijziging aankondigde. Na het vijfde magere jaar zonder titel werd besloten het roer om te gooien. Het vizier werd gericht op jeugd. Het liefst eigen jeugd. De doelstelling die werd geformuleerd was duidelijk: binnen vier seizoenen moest de helft van de A-selectie bestaan uit zelfopgeleide spelers. Technisch manager Marcel Brands, hoofdtrainer Phillip Cocu en hoofd opleiding Art Langeler kregen de eindverantwoording over de aansturing. Het plan kreeg drie belangrijke pijlers. Langeler: ‘De eerste: de trainersstaf. Daar zijn we nu behoorlijk content mee. De contracten van Darije Kalezic (Jong PSV, red.), Pascal Jansen (Onder-19) en Jürgen Dirkx (Onder-17) lopen af, met hen voeren we deze weken gesprekken over de toekomst. Wellicht in een andere functie. We hebben een goed trainerskorps staan. De tweede pijler: de beste spelers moeten bij ons spelen. Dat verloopt een stuk moeizamer. We begeven ons steeds vaker op de buitenlandse markt. We hebben op deze manier een aantal talentvolle jongens kunnen binden. Het aantrekken van de grootste Nederlandse talenten gaat nog gestaag. Die spelen nog niet hier. Tenminste, het zijn er nog niet genoeg. We zijn er wel actief mee bezig. Komend seizoen proberen we een paar spelers aan te trekken binnen de landsgrenzen. Er gaan wat clubs in Nederland komende zomer spelers aan ons verliezen. Noem het maar een inhaalslag van ons. De derde pijler is onze accommodatie. We gaan verbouwen. Er komt hier een internationaal volwaardig complex te staan.’

Langeler nog twee jaar de baas

Art Langeler tekende vorig jaar een vierjarig contract als hoofd opleiding. In tegenstelling tot zijn meest recente voorgangers heeft hij de verleiding kunnen weerstaan bij de eerste de beste gelegenheid weer te vertrekken. Toch heeft zijn commitment een grens. ‘Ik denk dat vier jaar een mooie periode is voor zo’n functie’, zegt de oud-hoofdtrainer van PEC Zwolle. ‘PSV heeft me al signalen gegeven dat ze blij met me zijn en me graag willen behouden. Daar praten we de komende jaren nog wel over. Wat belangrijk is, is dat ik denk dat mijn opvolger hier al rondloopt. Wie? Dat is nu niet relevant. Het gaat erom dat de visie die we hebben ontwikkeld overeind blijft, continuïteit is een absolute voorwaarde om dit project te laten slagen.’

Sinds 1990 had PSV liefst elf hoofden van de opleiding:
Huub Stevens (1990-93)
Hans Westerhof (1993/94)
Frank Arnesen combinatie met technisch manager (1994-96)
Tonny Bruins-Slot (1996-98)
Remy Reynierse (1998-2001)
Fred Rutten (2001/02)
Pim Verbeek (2002/03)
Joop Brand (2003-06)
Edward Sturing (2006-08)
Wiljan Vloet (2008-november 2009)
Jelle Goes (januari 2010-september 2012)
Marcel Brands combinatie met technisch manager (september 2012-juli 2013)
Art Langeler (2013-heden)
Metamorfose

De metamorfose van De Herdgang moet in een rap tempo verlopen. Het zal na afloop van het seizoen geen dag rustig zijn in de bossen aan de Oirschotsedijk. Zodra de spelers met vakantie gaan, start de verbouwing van het trainingscomplex aan de zijde waar de opleiding is gesitueerd. Fase één staat in het teken van het upgraden van de faciliteiten voor Jong PSV, dat in de Jupiler League speelt. ‘Volgend seizoen willen we niet meer uitwijken naar FC Eindhoven’, zegt Langeler. ‘Jong PSV moet hier echt een eigen plekje krijgen. Om te trainen, maar ook om wedstrijden te spelen. Dat is goed voor het gevoel van de staf en de spelers, maar ook voor de buitenwacht.’

‘Onze jeugdspelers gaan minimaal dertig procent meer trainingsuren maken’
Het ministadion op De Herdgang moet gaan fungeren als het eerste richtpunt voor de talenten. Een mijlpaal met aanzien op weg naar het grote werk. Om zoveel mogelijk spelers van A naar B en C te kunnen brengen staan er forse ingrepen op het planning. Zowel letterlijk als figuurlijk. ‘Er moet hier zo snel mogelijk een schoolaccommodatie komen. We gaan klaslokalen bouwen’, zegt Langeler. ‘Samen met het Sint Joris College, de school waar nu al veel van onze spelers les krijgen, gaan we hier een opleiding vormgeven. Straks zullen onze spelers meerdere dagen per week de hele dag op De Herdgang zijn. Over de hele week gemeten zullen onze spelers straks minimaal dertig procent meer hier aanwezig zijn. De trainingsuren hoeven niet per se omhoog, maar de mogelijkheid om meer uren te maken moet er wél zijn. Ik wil ernaartoe dat een jeugdspeler vanaf zijn twaalfde jaar zes tot acht trainingsmomenten per week kan hebben. Wat die trainingen precies inhouden, kan per week verschillen. Een half uur tot drie kwartier coördinatie- en krachttraining kan bijvoorbeeld een trainingsmoment zijn. Net zoals de groepstraining een moment is. In de ideale wereld heeft elke jeugdspeler zijn eigen weekprogramma. Als hij ’s ochtends op de club komt, ziet hij op zijn iPad of telefoon wat hij die dag moet gaan doen. Het kan zomaar zijn dat er op bepaalde dagen helemaal geen groepstraining is geprogrammeerd, maar dat de speler alleen individueel bezig is. Ik geef toe, het is nog een verre horizon, maar hier gaat het wel heen.’

PSV gaat ook de mentale begeleiding uitbreiden en spelers op dit gebied meer en anders testen. Ook voor dit onderdeel moet een speciale ruimte ingericht worden. Het jeugdcomplex krijgt ook een voor de buitenwacht niet-toegankelijke ontspanningsruimte. Opleiden vergt rust, reinheid en regelmaat, is het devies.

Maatwerk

Binnen de voetbalopleiding van PSV is al enige tijd steeds meer sprake van maatwerk. Oud-spelers van de club zijn ingeschakeld om teams samen met didactisch en pedagogisch goed onderlegde collega’s te coachen en te trainen. Er zijn individuele sessies en linietrainingen. Dat zijn allemaal geen Zuidoost-Brabantse uitvindingen. Overal ter wereld wordt er op deze manier gewerkt. PSV is aangehaakt bij een mondiale trend en werkt nu aan de vlucht vooruit. Het fieldlab, een veld waarop iedere beweging van een speler gemeten kan worden, speelt een hoofdrol in de ontwikkelingen. De activiteiten buiten vormen straks de leidraad voor de trainingen die in een nieuw te bouwen bewegingsruimte afgewerkt gaan worden. Langeler: ‘We schetsen momenteel een soort ideaalbeeld. En of je dat in 2020 of 2025 klaar wilt hebben, dat is mij om het even. En onderweg ga je dat ideaalbeeld weer aanpassen. Er moet altijd ruimte zijn voor innovaties of uitbreiding.’

PSV overweegt de waarde van de jeugdspelers op te nemen in de begroting. Het kapitaal van de club speelt straks dus ook op het jeugdcomplex
PSV mikt hoog als het gaat om de realisatie van een vijfsterrencomplex. Het ontbeert de club aan de miljoenen om direct alles te realiseren wat op het wensenlijstje staat, maar dat weerhoudt PSV er niet van de lat in het heden al hoger te leggen dan ooit. Het huidige complex is namelijk zeker niet aftands en er bestaan hoge verwachtingen van enkele reeds gescoute talenten. Het niveau van enkelen is zelfs zo hoog, dat PSV serieus met de gedachte speelt om een bijzondere stap te zetten. De clubleiding overweegt de waarde van de jeugdspelers op te nemen in de begroting. Het kapitaal van de club speelt straks niet alleen in het Philips Stadion, maar dus ook op het jeugdcomplex. Op dit moment staat de KNVB het niet toe dit te doen, maar de Financial Fair Play-regels van de FIFA wijken af. De wereldvoetbalbond ziet de jaarlijkse investeringen in de opleiding als een apart potje en telt dat niet mee in hun berekeningen. PSV kent de geluiden dat de KNVB overweegt die lijn te volgen. ‘Ik ben het er volledig mee eens’, zegt Langeler. ‘Als je besluit een jong, groot talent als Gianluca Scamacca (de Italiaan kostte PSV een aanzienlijk bedrag aan opleidingsvergoeding, red.) aan te trekken, reken je erop dat hij op een bepaald moment ook wat gaat opleveren. Zoiets mag je best budgetteren. We hebben toch vertrouwen in die jongen?’

Het is een zinnenprikkelend idee. Geld maken van een speler die nog moet doorbreken. Het zal niet direct om miljoenen gaan, maar toch. En wat moet er met dat geld gebeuren? ‘Je neemt het op in de begroting van de club. Ik kan me voorstellen dat je, als er sprake is van rendement, als club beslist een gedeelte ervan telkens weer in de opleiding te stoppen. Wij werken bij PSV momenteel met een begroting van ongeveer vier miljoen euro voor de jeugd. Zowel in 2013 als in 2014 is ons budget gestegen. Dat geld hebben we onder andere gestoken in het uitbreiden van de trainersstaf en andere intensievere begeleiding van de spelers. Komende zomer zal het budget weer omhooggaan. Het geld dat nu beschikbaar komt hoeven we niet meer in de staf te steken. We gaan extra investeren in het aantrekken van de beste jeugdspelers. Daar is geld voor nodig.’

De magere oogst van 25 jaar opleiden

In de afgelopen 25 jaar heeft PSV honderden spelers gevormd, maar nog geen twee handen vol wisten zich via de kraamkamer tot een waardevolle speler voor het eerste elftal te ontwikkelen. Hieronder de 25 meeste succesvolle PSV-talenten, gemeten naar het aantal
duels dat ze namens PSV in de Eredivisie speelden.
Om voor de lijst in aanmerking te komen moet een speler minimaal twee jaar in de opleiding hebben gezeten.
De PSV-talenten met meeste duels in PSV 1
# SPELER DUELS PSV INTERLANDS
1 Wilfred Bouma 246 22
2 Ernerst Faber 175 1
3 Ibrahim Afellay 159 31
4 Otman Bakkal 118 1
5 Boudewijn Zenden 112 54
6 Peter Hoekstra 90 5
7 Björn van der Doelen 86 0
8 Memphis Depay* 79 13
9 Kasper Bögelund (Den) 78 17
10 Dirk Marcellis 68 3
*Momenteel actief in PSV 1
Schrikbarende constatering

Bij het investeren in jeugdspelers gaat het soms om transfersommen, soms om een opleidingsvergoeding. Voor een Nederlandse speler moet er momenteel vijftienduizend euro per opleidingsjaar vanaf zijn dertiende worden betaald. Voor een internationale transfer gaat het om negentigduizend euro per jaar. ‘Vorig jaar betaalden we dik vijftigduizend euro voor Steven Theunissen aan De Graafschap. Dat is veel geld, ook voor PSV’, zegt Langeler. ‘Maar als hij zich, zoals wij denken, doorontwikkelt tot speler van PSV 1 dan zal het hopelijk peanuts blijken te zijn. We hebben geen maximumbedrag dat we voor een jeugdspeler willen betalen. Als Marcel Brands en ik vinden dat een speler het gevraagde bedrag waard is, dan nemen we hem. De consensus is belangrijker dan de kostprijs.’

‘Er zijn hier jeugdspelers aangetrokken van wie we wisten dat ze het het eerste elftal nooit zouden halen’
Om de torenhoge ambities gestalte te kunnen geven is een topscouting een eerste vereiste. Ook op dit vlak probeert Langeler de middelmaat uit te roeien. ‘Ik hoor nog te vaak: Verdorie, we hebben geen rechtsbuiten voor dit team, laten we die van pak ’m beet FC Utrecht maar nemen, dan hebben we er in ieder geval eentje. Zoiets mag PSV niet meer overkomen. Er zijn hier in het verleden serieuze vergoedingen betaald voor jeugdspelers van wie men eigenlijk al wist dat ze PSV 1 niet zouden gaan halen. Ontoelaatbaar’

Dat is een eerlijke, maar schrikbarende constatering. De kern van het probleem zit ’m in het niet in staat zijn langer vooruit te kijken. Langeler is van mening dat hij en technisch manager Marcel Brands, maar ook trainer Phillip Cocu een hoofdrol spelen in dit proces. ‘Ik geef een simpel voorbeeld’, zegt Langeler. ‘Memphis is nu zo ongeveer klaar. Zeer waarschijnlijk moet hij komende zomer één-op-één vervangen worden. Maar die vervanger moet over twee of drie jaar ook weer vervangen worden. De vraag is dus: hebben wij de zestienjarige linksbuiten met die potentie al in de opleiding? Ja? Dan hoeven we op die plaats op dit moment niets te doen. Natuurlijk weet je nooit helemaal zeker of ze het gaan redden, ook niet als ze inmiddels zestien zijn. Maar dit is wel de juiste strategie. De kans dat wij nog de beste spelers van AZ of FC Twente kunnen kopen nadat die jongens daar al een aantal jaren in het eerste hebben gespeeld is steeds kleiner geworden. Davy Pröpper is een mooi voorbeeld. Die breekt nu door bij Vitesse en is waarschijnlijk te duur voor de Nederlandse top. Wij moeten ernaar streven een speler met zijn kwaliteiten te herkennen als hij zestien, zeventien is. Dan hebben we nog kans. We zullen de jeugdscouting moeten intensiveren, uitbreiden dus. We zijn nu nog veel te afhankelijk van persoonlijke netwerken van bijvoorbeeld mezelf.’

Megaproces

Het vervolmaken van de opleiding is bij PSV een megaproces. In de voorbije 25 jaar heeft de club nog geen handvol goed verkoopbare topspelers weten op te leiden. Het rendement van de academie staat in schril contrast met die van Ajax en Feyenoord. Stefan de Vrij en Bruno Martins Indi leverden Feyenoord met z’n tweeën meer op dan alle PSV-talenten die ooit het eerste elftal in Eindhoven haalden.

De koerswijziging van 2013 was noodzakelijk gezien de veranderingen in het internationale voetballandschap, maar dat uitgerekend koopclub PSV deze switch maakte is gedurfd. De manier van aanpakken leert dat er geen sprake is van half werk. De bijna 22-voudig landskampioen moet en zal grotendeels selfsupporting worden.

Naast het kneden en vormen aan de jeugdzijde van het trainingscomplex is een soepele overgang naar de profzijde een vereiste voor het slagen van de revolutie. Jong PSV, het team van hoofdtrainer Darije Kalezic, is formeel het eindpunt van de opleiding, maar in feite is dat natuurlijk niet het geval. Het opleiden stopt niet zodra een jeugdspeler in de kleedkamer van de A-selectie is afgeleverd. ‘Daar valt nog winst te boeken’, weet Langeler. ‘De samenwerking tussen de staf van de jeugd en de staf van het eerste elftal kan nog beter afgestemd worden. Dat dit nog niet op poten staat, is niet vreemd. Het is allemaal nieuw wat we aan het doen zijn. Soms stuit het op weerstand wat iemand doet of wil. We zijn er druk mee om dit allemaal op de goede manier vorm te geven. We hebben een groot geloof in de keuzes die we gemaakt hebben, maar beseffen dat er nog een lange weg is te gaan.’

‘PSV moet percentage imagorechten Memphis kopen’

In de kantine van het jeugdcomplex op De Herdgang hangen een aantal banners van spelers die via de academie een plaatsje in de A-selectie wisten af te dwingen. Dirk Marcellis, Ernest Faber, Stijn Wuytens, Otman Bakkal en Jeroen Zoet zijn op dundoeken afgebeeld. Het zijn namen die niet heel erg tot de verbeelding spreken. Ze zullen bij weinig PSV-fans in de persoonlijke toptien een plaatsje hebben, al mag het eindoordeel over de pas 23-jarige doelman Zoet nog niet geveld worden.
Faber, Marcellis en Bakkal hebben ontegenzeggelijk hun waarde gehad voor PSV, maar leverden de club bijvoorbeeld geen transferbedragen op om trots op te zijn. Faber werd een paar keer verhuurd, maar bleef een leven lang PSV’er. Marcellis werd betrokken in de deal met AZ toen PSV Jeremain Lens kocht. Stijn Wuytens ging voor niets naar Beerschot, Bakkal vertrok voor een huursom naar Feyenoord.

Achter de bar van de kantine is het silhouet van Ibrahim Afellay zichtbaar. De Utrechter is de beste speler die PSV zelf wist op te leiden. Ibi kwam als kind naar Eindhoven en schopte het na grote successen bij PSV tot speler van Barcelona. Weliswaar slechts tot twaalfde man, maar ook dat is slechts weinigen gegeven. Daarna tormenteerden blessures en verkeerde keuzes zijn loopbaan. ‘PSV hunkert naar een boegbeeld’, zegt sportmarketeer Bob van Oosterhout. ‘Met Memphis Depay (foto) hebben ze de ideale man in huis. Hij speelt vanaf zijn dertiende voor PSV en straalt uit dat hij daar erg trots op is. Zijn talent staat buiten kijf, iedereen heeft het gevoel dat deze jongen weleens echt heel ver kan gaan komen. Als ik PSV was, zou ik proberen om een deel van de imagorechten van Memphis te kopen. Het zou toch hartstikke mooi zijn als PSV Memphis nog tot in lengte van jaren kan vermarkten als gezicht van de opleiding. Natuurlijk kost dat geld en je zult van goeden huize moeten komen om zijn toekomstige werkgevers en hun commerciële belangen niet in de weg te zitten. Volgens mij moet het echter kunnen, als je goede afspraken maakt.’

Bron: Thijs Slegers/VI
.
Veel doen ze bij Ajax op dit moment ook al: meer uren, individuele trainingen (hoewel dit blijkbaar bij PSV niet zo rigoureus gaat worden toegepast als bij Ajax), en grote talenten kopen.

Twee dingen pik ik eruit:

1. FUNdament.
Alleen het woord al! Lollige PR-taal! :excited.gif:
Wat wil je met een opleiding? Topsporters kweken! Hoe doe je dat? In elk geval niet door de druk weg te halen.
Onderzoeken wijzen uit dat kinderen floreren bij verwachtingen. Je moet juist eisen aan ze stellen. Tegelijk moet je ze helpen aan die eisen te voldoen.
Het is simpel: wie topvoetballer wil worden moet investeren. Zelfs al bestaat het risico dat het niet lukt.
Natuurlijk moet je kinderen de tijd geven om zich aan te passen. En niet na twee maanden zeggen: dit gaat niet lukken. Tegelijkertijd wil je in je opleiding werken met de beste spelers. Vier jaar is een onvoorstelbaar lange tijd voor een kind van acht.

2. Jeugdspelers opnemen in de begroting.
Huh? Met de staat van dienst van PSV op het gebied van opleiden? Resultaten uit het verleden bieden in dit geval geen enkele garantie voor de toekomst!
Onverantwoord! Van de zogenaamde supertalenten van zestien zal slechts een enkeling het halen.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » vr feb 20, 2015 1:37 pm

De waarde van jeugdspelers opnemen in de begroting? :confused.gif: Wat bedoelt Slegers daarmee?

De begroting is een (realistische) inschatting van wat je het komende jaar binnenkrijgt en wat je in het komende jaar gaat besteden, met andere woorden: een inschatting van de inkomsten en de uitgaven. De 'waarde' van een jeugdspeler heeft daar weinig mee te maken. Of gaan ze jeugdspelers aan investeringsmaatschappijen verkopen?

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » vr feb 20, 2015 1:46 pm

Misschien is dat de bedoeling. Anders begrijp ik het niet.

De waarde van een jeugdspeler is hypothetisch.

Een voorbeeld: Ajax kocht vorig jaar Marcus Bay. Wereldtalent, daar was iedereen in Denemarken het over eens. Helaas is die jongen sindsdien continu geblesseerd. Aanpassingsproblemen of fysiek niet goed genoeg voor een hoger niveau?

Met 'vertrouwen hebben in' heeft het niets te maken.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » wo feb 25, 2015 9:37 am

Thijs merkte het afgelopen donderdag al terecht op: wat een enorme grap is deze [k#t) club. :smile-ajax.gif: Zouden die maffe gloeilampen nu een CL wedstrijd spelen tegen Maribor of Shaktar Donetsk dan zou het stadion vol zitten, staat er een Europacup wedstrijd tegen een fraaie tegenstander als Zenit op het programma komt er geen hond op af. :confused.gif:

En toch hé: het zou mij niet eens verbazen als PSV de 0-1 uit de thuiswedstrijd morgenavond gewoon repareert en na een 1-2, 0-2 of 1-3 zege een ronde verder gaat.

Hoeveel Nederlandse clubs denken jullie dat er doorgaan naar de laatste 16? 2 uit 3? 3 uit 3?

Lionel

Bericht door Lionel » wo feb 25, 2015 10:17 am

0
IK GELOOF!!!!!!

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » wo feb 25, 2015 10:24 am

Het risico op wangedrag van de uit-supporters is overigens wel flink gegroeid. PSV neemt namelijk een recordaantal supporters mee. Ze hebben 62 kaarten verkocht en dat is bijna 20x zoveel als bij de vorige wedstrijden. De Russische politie neemt passende maatregelen en de burgemeester van St. Petersburg heeft code rood afgeroepen.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » wo feb 25, 2015 10:40 am

Oei, dat wordt hopen en bidden dat het daar in Rusland niet volledig uit de klauwen loopt en niet ontaardt in een enorme veldslag die het imago van Nederlandse voetbalsupporters wederom in een erg zwart daglicht brengt. :smile-ajax.gif:

Rishi, denk je serieus 0 ploegen door? Ik ga niet roepen dat ik hier een stuk uit het tapijt ga eten wanneer Ajax het alsnog verneukt (want het blijft Ajax :blush.gif:) maar ik word toch écht helemaal leip als het morgen in Warschau mis gaat. Die Polen die horen we gewoon te kloppen!

Feyenoord heeft een heel rare wedstrijd gespeeld in en tegen Roma. Kazim stond bij zijn doelpunt buitenspel maar mocht hem van de arbitrage gewoon maken, als een ploeg in de heenwedstrijd zulke mazzeltjes heeft zul je zien dat ze in de return ook gewoon nog ff doorgaan.

Een overwinning (of 0-0) van fey zou uiteraard wel echt een mega stunt zijn.

Winst van PSV zou me eigenlijk nog het minst verbazen. Zenit heeft de uitwedstrijd al gewonnen en werkt met een veel groter budget dan welke Nederlandse club dan ook, dan kan er zomaar een gemakzuchtige gedachte ontstaan van 'die return dat redden we ook al, de volgende ronde is in de pocket'. Wanneer een aantal spelers van je team met een dergelijke instelling spelen dan ga je voor gaas, reken maar dat Luuk de Jong, Depay, Wijnaldum en de rest dat met hun scorend vermogen gaan afstraffen..!

Lionel

Bericht door Lionel » wo feb 25, 2015 10:48 am

We weten hoe Ajax het er vanaf brengt als een tegenstander vanaf seconde 1 erop klapt. Daarnaast is Frank tactisch zeer matig en zal Ajax wel verrast worden.

Zenith gaat lekker counteren. PSV mist Arias en Rekik en verdedigend worden ze er daarmee niet beter op. Bovendien moet PSV 2x scoren. Zie ik niet gebeuren.

Met bovenstaande in gedachten mag ik toch hopen dat die kutkakkerlakken pak slaag krijgen. Voor Roma is het ook de enige kans om nog iets van het seizoen te maken. Bovendien zullen die toch ook wel iets van eer hebben dat hun stad is 'verwoest'?
IK GELOOF!!!!!!

Plaats reactie