AZ
Moderator: mods
-
Re: AZ
Hij krijgt (van mij) de schuld niet. Zijn gedrag is het punt van aandacht.
Onder Scheringa niet. Dat lijkt helder.Duke schreef:Bizar dat die deskundige nu min of meer de schuld krijgt hier. Ik ken natuurlijk de details niet (net zo min als jullie) maar blijkbaar heeft niemand naar hem willen luisteren. Hoe vaak moet je het dan blijven herhalen?
Overigens is het natuurlijk zaak het onderzoek af te wachten.
Na vertrek Scheringa is er andere situatie. Krijg niet de indruk dat hij daarna nogmaals aan de bel heeft getrokken.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Blijkbaar worden nu dingen aan de desbetreffende persoon gevraagd, naar aanleiding van onderzoeken die beschikbaar zijn. Misschien is het beter de vraag te stellen waarom het betreffende onderzoek nu wel geloofd wordt in plaats van op het moment dat het gepubliceerd werd.
Zolang er niets gebeurt, wordt er niets gevraagd.Nu gebeurt er wel wat en de meneer geeft antwoord. Niet zijn fout, het is de fout van de mensen die zijn eerdere bevindingen als onzin hebben bestempeld.
Zolang er niets gebeurt, wordt er niets gevraagd.Nu gebeurt er wel wat en de meneer geeft antwoord. Niet zijn fout, het is de fout van de mensen die zijn eerdere bevindingen als onzin hebben bestempeld.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!
Dat zie ik toch anders.Khraa schreef:Blijkbaar worden nu dingen aan de desbetreffende persoon gevraagd, naar aanleiding van onderzoeken die beschikbaar zijn. Misschien is het beter de vraag te stellen waarom het betreffende onderzoek nu wel geloofd wordt in plaats van op het moment dat het gepubliceerd werd.
Meneer weet dat het dak 'gevaarlijk' is. En zegt niets. Althans niet tegen de nieuwe leiding van de club.
Als hij dit weet - en klaarblijkelijk de club en het huidige gemeentebestuur niet - dan is het (vind ik) onverantwoord dat hij de kans - reëele kans zo blijkt - laat bestaan dat er slachtoffers (doden) kunnen vallen.
En ook nog zeggen: ik wist dat dit ging gebeuren.
WTF. Trek je waffel dan eerder open. Ook al ben je toen in 2006 de deur gewezen. Ego telt niet.
Dat is geen kwestie van 'wachten tot hem iets gevraagd wordt'. Dat is een kwestie van actief handelen, nadat Scheringa is opgehoepeld.
Echt: ????????????‘Een spaghetticonstructie. Ik wacht al 13 jaar tot het in zou storten.’
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Ik zou mijn waffel ook houden. Ik heb mijn best gedaan, mijn bevindingen gedaan en gepubliceerd. Ik wordt niet gelooft en heb opeens een zooi hooligans achter me aan... Waarom zou ik dan nog moeite doen, ze kunnen lekker de tering krijgen....
Je neemt dus bewust het risico dat er doden kunnen vallen. Terwijl jij de kennis hebt om dat te voorkomen.WP_Legend schreef:Ik zou mijn waffel ook houden. Ik heb mijn best gedaan, mijn bevindingen gedaan en gepubliceerd. Ik wordt niet gelooft en heb opeens een zooi hooligans achter me aan... Waarom zou ik dan nog moeite doen, ze kunnen lekker de tering krijgen....
De eikel die hem dwarsboomde was Scheringa die on the cheap wilde bouwen.
Nadat die weg was, lag er een nieuwe situatie.
Dan telt - wat mij betreft - geen mokkend ego. Dan zorg je er voor dat niet de kans bestaat dat een volle tribune een dak op de kop krijgt.
www.ad.nlEx-wethouder: Niemand wilde horen dat er iets mis was met AZ-stadion
Wat is er gebeurd in 2006 in Alkmaar? Werden er zaken met de mantel der liefde bedekt om het voetbalstadion van AZ koste wat kost te realiseren? Er waren wel degelijk vraagtekens over de veiligheid, maar bijna niemand in Alkmaar wilde het horen.
Het lijkt in Alkmaar weer 2006. De discussie of het stadion van voetbalclub AZ wel veilig was laait weer op nadat zaterdag een deel van het dak instortte. ,,We hebben er destijds voor gewaarschuwd. Ik heb inmiddels alle documenten, onderzoeken en rapporten uit die tijd opgevraagd bij de gemeente’’, zegt Victor Kloos, fractievoorzitter van OPA, Onafhankelijke Partij Alkmaar, de grootste fractie in de gemeenteraad.
Kloos was in 2006 wethouder Veiligheid. Hij viel van zijn stoel toen hij een geheimgehouden rapport over de brandveiligheid van het voetbalstadion, dat toen al zo goed als af was, onder ogen kreeg. Het rapport circuleerde in het gemeentehuis. ,,Heel bijzonder dat ik dat als wethouder Veiligheid niet had.’’ Dat rapport was van bouw- en brandexpert Ynso Suurenbroek. Suurenbroek plaatste kanttekeningen bij de brandveiligheid en de stevigheid van de constructie die hij daags na het instorten van het dak omschreef als een ‘spaghetticonstructie’. In zijn optiek was het een kwestie van tijd voor het dak het zou begeven.
Kloos: ,,Het was kort na de verkiezingen en ik was wethouder én raadslid. Onze fractie stelde vragen over de stevigheid van de constructie.’’ Kloos kreeg van de burgemeester en collegawethouders de wind van voren, omdat hij als wethouder de OPA-fractie de kritische vragen had ingefluisterd. ,,Ik moest de vragen intrekken of ik kon vertrekken. Maar dat weigerde ik.’’ De opstelling van Kloos was ‘ongemeen destructief’ en ‘buiten alle proporties’, oordeelden de andere collegeleden. Kloos werd gewipt en OPA mocht voor straf niet meedoen aan de onderhandelingen voor het nieuwe college.
Het zittende college van burgemeester en wethouders, zonder de weggestuurde Kloos, legde het rapport van Suurenbroek naast zich neer. Kloos: ,,Als ik heel eerlijk ben, is me nooit echt duidelijk geworden waarom. Ik denk dat het rapport ze gewoon niet uitkwam op dat moment. Het college wilde gewoon graag dat het stadion er kwam en zat niet te wachten op discussie.’’ Ook Dirk Scheringa, destijds eigenaar van AZ en financier van het stadion dat werd vernoemd naar zijn DSB Bank, wist volgens Kloos van het rapport van Suurenbroek.
Stampen
OPA gaf het op om het kritische rapport geagendeerd te krijgen. ,,De stad was blij dat Scheringa dit stadion uit de grond wilde stampen. Heel Alkmaar wilde dolgraag een nieuw voetbalstadion. Wij ook. De gemeenteraad had er unaniem mee ingestemd. Er was geen meerderheid om het rapport van Suurenbroek te bespreken, we hadden ons punt gemaakt en dan word je een zeiksnor als je doorzet. Of het wordt uitgelegd alsof je tegen AZ bent, en dat zijn we helemaal niet.’’
De bouw van het stadion ging door, conform de bekritiseerde constructie. Die constructie was ‘geoptimaliseerd’ door Ingenieursgroep Romkes BV. Er moest voor miljoenen euro's in de kosten worden gesneden. Het stadion van AZ siert nog altijd de webpagina van het bedrijf als proeve van bekwaamheid. Naamgever Simon Romkes heeft de firma in 2013 verkocht en runt nu met zijn zoon een kleiner bedrijf. Hij gooit de hoorn erop en weigert in te gaan op vragen over de door hem berekende constructie van het ingestorte dak.
Bij de gemeente Alkmaar wordt, volgens woordvoerster Ellen Duijn, met man en macht gezocht naar de rapporten uit 2006. Volgens voetbalclub AZ is er een bouwvergunning verleend voor de zonnepanelen op het dak waarbij ook een herberekening is gedaan voor de constructie. De gemeente heeft ook die vergunning nog niet gevonden. Wel blijkt uit de Veiligheidsverklaring voor de KNVB voor voetbalseizoen 2019/2020 dat de afdeling bouw- en woningtoezicht van de gemeente in april vorig jaar voor het laatst de ‘constructieve veiligheid’ van het stadion heeft geïnspecteerd.
Pisbakkenstaal
Andries Broersma, die als hoofdingenieur bij de bouw was betrokken en later door de gemeente Alkmaar werd gevraagd als toezichthouder op de bouw, stelt dat de constructieberekeningen uit die tijd goed waren. Bij de bouw van een project is het uiteindelijk de aannemer die de bouwtekeningen vertaalt, vertelt hij. ,,Dan is bouwen ook vertrouwen. Je moet ervan uitgaan dat het voorgeschreven staal wordt gebruikt en geen Roemeens pisbakkenstaal.’’
Volgens Broersma is het ondoenlijk om iedere ingedraaide schroef en de kwaliteit van het geleverde staal te controleren. Bovendien kan bij de bouw ook het nodige misgaan. ,,Als een bouwvakker met een bak bouten op grote hoogte twee profielen moet verbinden met zes bouten, en hij krijgt er een niet goed vast omdat de hoogwerker schudt in de wind slaat hij hem misschien wel gewoon vast.’’ Als in dat voorbeeld die vastgeslagen bout het begeeft, dan worden de kracht verdeeld over de andere vijf en daarop zijn ze niet berekend. ,,Dat gebeurt. Dat is de praktijk.Geen enkele bouwer heeft tijd of geld om te wachten tot het windstil weer is.’’
Onderzoek
Waardoor het dak is bezweken is nog onduidelijk. Een bouwfout? Een losse bout? Inferieur staal? Deugde de constructie toch niet? OPA is nu de grootste gemeenteraadsfractie in Alkmaar en Kloos wil de onderste steen boven. ,,Het boek werd na mijn aftreden gesloten, maar gaat nu na dertien jaar weer open.’’ Hij vindt het nu nog te ver gaan om te stellen dat hij in 2006 gelijk had. ,,Eerst wil ik het onderzoek dat AZ laat doen afwachten, en ik hoop ook dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid een onderzoek opstart. Als daar iets alarmerends uitkomt, moet het rapport van Suurenbroek op tafel komen. Dan is er weer volop politieke discussie.’’
Kloos was van 2011 tot 2018 andermaal wethouder in Alkmaar en had de laatste vier jaar ook veiligheid in zijn portefeuille. De veiligheid in het AZ-stadion was nooit meer een issue op het stadhuis. ,,Los van de waarschuwing die wij destijds hebben gegeven, kwam het instorten van het dak als een donderslag bij heldere hemel.’’
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
NOSOnderzoeksraad: acuut risico voor dak van AZ-stadion
VANDAAG, 11:17 AANGEPAST VANDAAG, 11:26 BINNENLANDVOETBAL
De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft in het dak van het AZ-stadion nog twee breuken en twee verdachte plekken gevonden. De OVV waarschuwt daarvoor in een tussenrapport.
Volgens de Onderzoeksraad kunnen die breuken en vermoedelijke scheuren leiden tot het bezwijken van delen van het resterende dak. "Ze vormen daarmee een acuut risico", zegt de OVV.
Afgelopen zaterdag stortte een deel van het dak van het stadion van de voetbalclub uit Alkmaar in. Uit het verkennend onderzoek blijkt dat dat is veroorzaakt door falende lasverbindingen.
De Onderzoeksraad heeft een formele tussentijdse waarschuwing naar de gemeenteraad van Alkmaar en naar AZ gestuurd. De voetbalclub moet de stabiliteit en sterkte van de constructie controleren en waar nodig maatregelen treffen.
Onderzoek
Ingenieursbureau Royal HaskoningDHV doet momenteel onderzoek naar het instorten van het dak. Onderdeel van dat onderzoek is het in detail inspecteren van de lasverbindingen in de gehele kapconstructie, zegt AZ in een verklaring. De tussenrapportage wordt eind augustus verwacht.
Op basis van de uitkomsten van dat onderzoek wordt een herstelplan opgesteld, aldus de voetbalclub. "AZ neemt dit zeer serieus op. Het spreekt voor zich dat tot het moment dat er volledige zekerheid gegeven kan worden met betrekking tot de veiligheid van eenieder, de tribunes gesloten blijven voor publiek. Dit geldt overigens niet voor de ruimtes in het hoofdgebouw."
Blij met de punten ...
-
-
- AT Toto winner 15/16
Kan dus nog wel even duren voordat AZ weer thuis kan spelen. Ik zou daar toch niet lekker zitten hoor als ik een seizoenskaart had.
-
Hoezo? De clubleiding is toch niet verantwoordelijk voor ondeugdelijk laswerk?Jöhnk schreef:De supporters van AZ zijn vol begrip, las ik gisterenmiddag. Terwijl de clubleiding naar het zich nu laat uitschijnen willens en wetens een risico heeft genomen met hun welzijn.
Whitey on the moon.
stadion AZ per direct, nieuwe breuken gevonden
VANDAAG, 11:17 AANGEPAST VANDAAG, 17:37 BINNENLANDVOETBAL
De gemeente Alkmaar heeft AZ formeel laten weten dat het AFAS-stadion niet meer gebruikt mag worden. Het stadion is per direct gesloten. Loco-burgemeester Dijkman zegt dat de gemeente het pas weer zal vrijgeven als er honderd procent zekerheid is dat het veilig is.
De Onderzoeksraad voor Veiligheid liet vandaag weten dat er in het dak van het AZ-stadion nog twee breuken en twee verdachte plekken zijn gevonden. De OVV waarschuwt daarvoor in een tussenrapport. De plekken en breuken zijn verspreid door het stadion gevonden.
Volgens de Onderzoeksraad kunnen die breuken en vermoedelijke scheuren leiden tot het bezwijken van delen van het resterende dak. "Ze vormen daarmee een acuut risico", zegt de OVV.
Afgelopen zaterdag stortte een deel van het dak van het stadion van de voetbalclub uit Alkmaar in. Uit het verkennend onderzoek blijkt dat dat is veroorzaakt door falende lasverbindingen.
Formele waarschuwing
De Onderzoeksraad heeft een formele tussentijdse waarschuwing naar de gemeenteraad van Alkmaar en naar AZ gestuurd. De voetbalclub moet de stabiliteit en sterkte van de constructie controleren en waar nodig maatregelen treffen.
Loco-burgemeester Dijkman wil niet zeggen hoelang het naar verwachting duurt voor het dak hersteld is en er weer gevoetbald kan worden. Dat hangt volgens hem ook af van de onderzoeken en second opinions die er komen. "Ik denk dat het onderzoek zich veel breder gaat richten dan alleen op het dak." De loco-burgemeester denkt dat de hele staalconstructie bekeken zal worden.
Onderzoek
Ingenieursbureau Royal HaskoningDHV doet momenteel onderzoek naar het instorten van het dak. Onderdeel van dat onderzoek is het in detail inspecteren van de lasverbindingen in de gehele kapconstructie, zegt AZ in een verklaring. De tussenrapportage wordt eind augustus verwacht.
Op basis van de uitkomsten van dat onderzoek wordt een herstelplan opgesteld, aldus de voetbalclub. "AZ neemt dit zeer serieus op. Het spreekt voor zich dat tot het moment dat er volledige zekerheid gegeven kan worden met betrekking tot de veiligheid van eenieder, de tribunes gesloten blijven voor publiek. Dit geldt overigens niet voor de ruimtes in het hoofdgebouw."
AZ zegt dat de consequenties voor het wedstrijdschema op korte termijn in kaart worden gebracht. Komende zondag speelt de club een thuiswedstrijd in het stadion van ADO Den Haag, tegen FC Groningen.
Blij met de punten ...
- Gezond verstand
En de ironie, AZ gaat in het Twente stadion spelen
Jawel, de Grolsch veste, het enige andere stadion in Nederland waar het dak ooit van is ingestort.

Jawel, de Grolsch veste, het enige andere stadion in Nederland waar het dak ooit van is ingestort.
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt
-
- AT Toto winner 15/16
Waarom gaan ze niet in het OS spelen?
Het stadion moet zijn goedgekeurd door de UEFA. Dat is bij het Olympisch Stadion niet het geval.
Het gaat nog een hele rondreis door Nederland worden voor AZ. Ik sluit niet uit dat ze het hele seizoen niet in Alkmaar gaan spelen.
Het gaat nog een hele rondreis door Nederland worden voor AZ. Ik sluit niet uit dat ze het hele seizoen niet in Alkmaar gaan spelen.
Nil volentibus arduum
-
Ik stel voor dat ze AZ - Ajax in de Arena gaan spelen; dan hoeven ze niet zo ver te reizen!
-
Daar zat ik ook aan te denken, maar dan bij alle wedstrijden. Iedere club heeft dan een extra thuiswedstrijd en AZ speelt alleen maar uitwedstrijden.Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Ik stel voor dat ze AZ - Ajax in de Arena gaan spelen; dan hoeven ze niet zo ver te reizen!
Als je puur naar de werkzaamheden kijkt misschien niet. Maar er komt natuurlijk eerst een heel circus op gang met allerlei inspecties. Het zou me daarna niet verbazen als het complete dak eraf moet. Dan moet er een nieuwe constructie worden bedacht en gefinancierd. En dan moet het uiteindelijk natuurlijk nog worden gebouwd.Iniesta schreef:Dat dak eraf halen hoeft toch geen jaar te duren?
Als we nog spelers van AZ zouden willen hebben is de winterstop het moment. Want dit gaat natuurlijk serieus geld kosten.
Nil volentibus arduum
- raymon
- Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
- Contacteer:
Blijkbaar werd er al in 1992 voor gewaarschuwd door dak expert P. Koelewijn.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
Stadions AZ en Utrecht en Deka-garage Wormerveer: dezelfde bedrijven
Door: zaanstad
Datum: 17 augustus 2019 08:01
Laatste update: 17-08-2019 08:32
De gedeeltelijke instorting van het dak van het AZ-stadion in Alkmaar lijkt verdacht veel op het bezwijken van een vloer in de parkeergarage van de DekaMarkt in Wormerveer. Beide zijn te wijten aan slecht laswerk en in beide gevallen ging het om dezelfde bedrijven,aldus NH Nieuws.
In de jaren 2005-2006 maakte ingenieursbedrijf Romkes BV in Sint Nicolaasga als constructeur de berekeningen voor de lasverbindingen van het stadion en werd de montage vervolgens uitgevoerd door het inmiddels failliete bedrijf Jan de Roos Montage BV uit Lemmer. Beide ondernemingen waren vijf jaar later ook betrokken bij de bouw van de parkeergarage. Een langdurig onderzoek heeft in Wormerveer uitgewezen dat daar geen belemmeringen zijn voor het herstel van de constructie; in Alkmaar heeft de Onderzoeksraad voor Veiligheid geconstateerd dat er een ‘acuut risico’ bestaat op meer onheil vanwege twee verdere breuken en twee verdachte plekken.
Onregelmatigheden
NH Nieuws meldde eerder na een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur dat er tijdens de bouw van de parkeergarage aan Plein 13 in Wormerveer meerdere malen al gebouwd werd zonder dat de onderliggende bouwtekeningen en berekeningen aanwezig waren en dat het in 2010 zelfs tot een volledige bouwstop kwam als gevolg van deze onregelmatigheden. De gemeente heeft altijd volgehouden dat het toezicht op de werkzaamheden binnen de geldende voorschriften is gebeurd. Het was echter niet de gemeente maar de destijds verantwoordelijke aannemer Braam-Minnesma die afgelopen juni liet weten wat de oorzaak van de instorting is geweest: vooral te wijten aan dedetailengineering van de constructie en in mindere aan een fabricagefout.Detailengineering van Romkes, dus.
Maandenlange sluiting
AZ kan maandenlang niet in het eigen stadion terecht en dat zal niemand in Zaanstad verbazen: het onderzoek naar de oorzaak van de vorig jaar september gebeurde calamiteit in Wormerveer nam maanden in beslag en de Deka-supermarkt en de bovengelegen parkeervoorziening gaan pas half oktober weer open. Vergeleken met de Alkaarse voetbaltempel is dat pand echter een dreumes. AZ moet voor alle thuiswedstrijden nu uitwijken naar stadions elders in het land en speelt donderdag de thuiswedstrijd in de play-offs van de Europa League tegen Royal Antwerp in het stadion van FC Twente in Enschede.
Galgenwaard ook van Romkes
Wellicht dat ook FC Utrecht in de toekomst nog te hulp zal schieten – een Eredivisieclub met een stadion dat in 2004 een grootscheepse renovatie en uitbreiding onderging op basis van berekeningen van Romkes. Bouwer Midreth heeft al laten weten ‘geen zorgen om de Galgenwaard’ te hebben, omdat het in Utrecht gaat om een geheel ander ontwerp. ‘Het lijkt niet op elkaar‘, zei eigenaar Joop Leliveld van het voormalige bouwbedrijf Midreth dat ook het Afas-stadion in Alkmaar neerzette. Beide stadions hebben echter ook geen enkele overeenkomst met de parkeergarage in Zaanstad.
"Hate it or love it, the underdog's on top".