Moderator: mods
http://www.youtube.com/watch?v=PlMaUNtW ... zYrU7Hc06ALionel schreef:Langeler: 'pas als je met alle jeugdteams bovenaan staat heb je de beste talenten'![]()
Art heeft helemaal gelijk. Het gaat immers om die paar individuele elftallen die de top halen!!Jöhnk schreef:Als het team onder druk staat mag je geen acties maken, je carriere van profvoetballer hangt af van winst of verlies, als alle teams bovenaan staan kun je zeggen dat je de beste spelers hebt... Het is net alsof je Co Adriaanse hoort praten. RIP PSV.
Ach, dat is ook wat overdreven. Het is niet zo dat PSV drijft op de jeugdopleiding, dan kopen ze hun toppers toch weer?Jöhnk schreef:Als het team onder druk staat mag je geen acties maken, je carriere van profvoetballer hangt af van winst of verlies, als alle teams bovenaan staan kun je zeggen dat je de beste spelers hebt... Het is net alsof je Co Adriaanse hoort praten. RIP PSV.
Dit vind ik juist vrijblijvend.PSV is een profclub en moet dus ook een profklimaat hebben, waarbij leuk meevoetballen in de jeugd niet meer voldoende kan zijn. De lat wordt hoger gelegd, de eisen aan spelers dus ook. Het vrijblijvende moet eruit.
En waar zegt hij dit?Yopi schreef:dat gebral over spelers die trots moeten zijn dat ze bij PSV mogen spelen
‘Vorige week hebben we met onze Onder-16 en Onder-17 jeugdteams deelgenomen aan de Future Cup in Boedapest. De laatste avond van mijn bezoek aan het toernooi, stond er rijst met goulash op het menu. De ene na de andere speler schoof het bordje aan de kant. Er was brood en fruit, maar verder geen andere warme maaltijd. Ik vind het goed als ze een keer met zo’n beperking worden geconfronteerd. Onze talenten moeten bewust worden. Ik kom zelf van een lager niveau als het gaat om organisatie, voorzieningen en faciliteiten. Ik kijk dus anders naar bepaalde zaken. Ik heb de meeste collega’s kunnen overtuigen dat het niet altijd top georganiseerd hoeft te zijn. Hier op De Herdgang wel, maar ik vind dat het heel erg goed is voor kinderen om te ervaren dat het niet overal zo is. Dat ze blij moeten zijn dat het hier allemaal zo goed geregeld is, dat ze trots en gelukkig moeten zijn bij deze club te mogen spelen.
Zulke verhalen heb ik al eens eerder gelezen. De geciteerde opleider was toen, je raadt het al, Co Adriaanse. Hij vond ook dat hij de spelers moest opvoeden. In de praktijk bleek zijn benadering weinig uit te halen. Hij kreeg Andy van der Meijde, Brutil Hosé, en anderen niet in het gareel. En hoe komt dat? Omdat opvoeding niet de taak is van een voetbalclub. Opvoeding is de taak van de ouders. Uiteindelijk worden kinderen het meest beïnvloed door hun sociale omgeving. Door hun ouders, verdere familie, vrienden, enz. De woonerfwijsheden van Co Adriaanse bleken niet aan te slaan bij jongens uit achterstandsmilieus.Bewustwording is heel belangrijk. Ook voor een jonge voetballer. We hebben vanaf vorig seizoen aan ieder team een maatschappelijk project gekoppeld. Meedoen met een spelletjesmiddag in een bejaardenhuis, training geven aan kansarme jongeren of een interactie met gehandicaptensport. De allerkleinsten laten we meer iets ondergaan. Bijvoorbeeld een museumbezoek of een bezoek aan de fruittuin in Eindhoven. Het is niet alleen maar voetbal, óók niet voor spelers die zo getalenteerd zijn als deze jongens. Ze zitten, als het goed is, tien jaar in de opleiding van PSV. Ik vind dat wij ze breed moeten opleiden, alleen al omdat veruit de meesten van hen geen voetbalmiljonair worden. Als ze hier uitstromen moeten het goede voetballers zijn, maar ik wil ook dat ze naast het voetbal wat hebben opgestoken.
Hoe weet je dat? Je hebt geen counterfactual, je weet niet wat er zonder Adriaanse en/of de disciplinerende uitwerking van de opleiding was gebeurd. Zolang Hose bij Ajax zat leefde hij behoorlijk gedisciplineerd, misschien was hij zonder Adriaanse en co wel drugsdealer geweest.Yopi schreef:Hij kreeg Andy van der Meijde, Brutil Hosé, en anderen niet in het gareel.
Van der Meijde vertelt in zijn boek dat bijna alle jeugdspelers op De Toekomst bang voor Adriaanse waren, maar dat hij juist vrij aardig met Co overweg kon. En zijn moeder ook, trouwens.Ajax Rules schreef:Hoe weet je dat? Je hebt geen counterfactual, je weet niet wat er zonder Adriaanse en/of de disciplinerende uitwerking van de opleiding was gebeurd. Zolang Hose bij Ajax zat leefde hij behoorlijk gedisciplineerd, misschien was hij zonder Adriaanse en co wel drugsdealer geweest.Yopi schreef:Hij kreeg Andy van der Meijde, Brutil Hosé, en anderen niet in het gareel.
Haha, grapjas. Hosé liep op de Toekomst rond als een maffiabaas. Was hij een jaar of achttien.Ajax Rules schreef:Zolang Hose bij Ajax zat leefde hij behoorlijk gedisciplineerd...
Wat is hier mis mee?Yopi schreef:Van PN geplukt:
‘Vorige week hebben we met onze Onder-16 en Onder-17 jeugdteams deelgenomen aan de Future Cup in Boedapest. De laatste avond van mijn bezoek aan het toernooi, stond er rijst met goulash op het menu. De ene na de andere speler schoof het bordje aan de kant. Er was brood en fruit, maar verder geen andere warme maaltijd. Ik vind het goed als ze een keer met zo’n beperking worden geconfronteerd. Onze talenten moeten bewust worden. Ik kom zelf van een lager niveau als het gaat om organisatie, voorzieningen en faciliteiten. Ik kijk dus anders naar bepaalde zaken. Ik heb de meeste collega’s kunnen overtuigen dat het niet altijd top georganiseerd hoeft te zijn. Hier op De Herdgang wel, maar ik vind dat het heel erg goed is voor kinderen om te ervaren dat het niet overal zo is. Dat ze blij moeten zijn dat het hier allemaal zo goed geregeld is, dat ze trots en gelukkig moeten zijn bij deze club te mogen spelen.Zulke verhalen heb ik al eens eerder gelezen. De geciteerde opleider was toen, je raadt het al, Co Adriaanse.Bewustwording is heel belangrijk. Ook voor een jonge voetballer. We hebben vanaf vorig seizoen aan ieder team een maatschappelijk project gekoppeld. Meedoen met een spelletjesmiddag in een bejaardenhuis, training geven aan kansarme jongeren of een interactie met gehandicaptensport. De allerkleinsten laten we meer iets ondergaan. Bijvoorbeeld een museumbezoek of een bezoek aan de fruittuin in Eindhoven. Het is niet alleen maar voetbal, óók niet voor spelers die zo getalenteerd zijn als deze jongens. Ze zitten, als het goed is, tien jaar in de opleiding van PSV. Ik vind dat wij ze breed moeten opleiden, alleen al omdat veruit de meesten van hen geen voetbalmiljonair worden. Als ze hier uitstromen moeten het goede voetballers zijn, maar ik wil ook dat ze naast het voetbal wat hebben opgestoken.